מדריך מפוכח לתלמידי מחקר – ארכיון

את הקול הקורא כבר ראיתם?

סדרת מדריך מפוכח לתלמידי מחקר מנסה לרכז עצות מועילות למי שנמצא בתחילת דרכו המחקרית ולמי שמתלבט אם לבחור במסלול אקדמי, והיא מבוססת ברובה על נסיון ארוך שנים באקדמיה, על טעויות שעשיתי ושאחרים יוכלו ללמוד מהן, כמו גם על סיפוריהם האישיים של לא מעט עמיתים שהכרתי לאורך השנים האלה.

מעין מבוא – פוסט פתיחה שמנסה להבהיר את מטרת הסדרה ואת המניעים לכתיבתה (פורסם גם אצל ההם).

קח רכבת, קח אווירון – מי שעוד לא אחר את המועד, שירוץ להירשם ללימודים בחו”ל.

המלצה חמה – התייחסות לדרישה של אוניברסיטאות זרות למכתבי המלצה ודיון בהגיון שמאחוריה.

עשה לך רב – על המשימה המורכבת של בחירת מנחה.

ת”ג בצצ”ת – על הדחף לברוח מן המנחה ברגעים קשים ועל הפתרון לדחף הזה.

מחקר הוא עבודה – על דילמה מדומיינת עם השלכות קשות.

זה שועל? לא. זה קיפוד? לא. זה דוקטורנט – בסוף הדוקטורט תדעו שום דבר על שום דבר, אבל גם זה משהו.

על קסמם הכוזב של קווים מאספים – בעניין המסלול הישיר לדוקטורט

מיתוס החודשיים – על הקסם והכזב שבאמירות כמו “שנה וחצי לא עשיתי כלום ואז בחודשיים של עבודה גמרתי את המחקר”

פוסט אורח: בשבחה של בטלנות (אקדמית): אורן ממדע ביזיוני תורם פוסט חשוב על שגרת האקדמיה ומקומה של הבטלה

צעדים בוני אמון: על מה שקודם לחודשיים של המיתוס, בעיקר במחקר לתואר שני (ודרומי טוען שלא במדעי הרוח והחברה)

על מחקר כהילוך אקראי: על חשיבות התסכול בתהליך המחקר

כתוב כשד משחת: על מה שבא אחרי החודשיים

על ההורעה?: על המתח שבין מטלות ההוראה לבין עבודת המחקר.

מדע מסוג חדש: על הולדתם של תחומי ביניים במחקר מדעי חדש.

בנוגע לקורסים: על ההתמודדות עם מכסת הקורסים שחייבים ללמוד בדרך אל התואר.

בואו נדבר על כסף 1: על הפער המדומה בחלקו בין האקדמיה לבין התעשייה.

על אשמת התואר הראשון: ניסיון ראשוני להבין למה לימודי תואר ראשון אינם מכינים את הסטודנטים הישראליים לעבודת מחקר

בואו נדבר על כסף 2: יש הרבה מלגות שמחכות לכם, אל תתביישו לנסות

המומחה מתעצבן: לא ממש חלק מהמדריך, תשובה למניפסט אנטי-מדעי (אולי אנטי-מדעני) משהו של אסא וולפסון (עם דיון ארוך בתגובות)

"דלדולה" של "הרוח" ב"ישראל": לא ממש חלק מהמדריך, אבל תגובה לשני פוסטים בבלוגים אחרים בענייני אקדמיה.

הארה מאוחרת: על ההבנה המפתיעה, בסופו של דבר, שדווקא יצא משהו מכל המחקר הזה.

הרשת החברתית: על חשיבות הקשרים הלא ממש פורמליים בין תלמידי מחקר.