חפשו אותנו בגוגל, לא בגוגל+

רציתי לכתוב משהו פרקטי על גוגל+, לספר לכם על ההתרשמות שלי מהיומיים וחצי הראשונים, להסביר למה מעגלים זה רעיון מצויין ולמה הביצוע שלהם הוא מעט מרושל, כך שרוב הדיונים שנערכים עכשיו בפלוס עוסקים בנסיון להבין מה בדיוק אומרים המעגלים האלה, ואם זה שילוב של טוויטר ופייסבוק או משהו חדש לגמרי, אבל גיליתי שזה ממש משעמם, בטח את מי שלא נמצא שם עכשיו (ומי שכן נמצא שם עכשיו כבר מעורב בעשרה דיונים כאלה במקביל). חשבתי גם שראוי להתלונן על האופן המעט מרושע שבו גוגל גררה את אלבומי הפיקאסה האישיים של אנשים לתוך גוגל+, וגם על זה אוותר.

מי שרוצה להתעמק קצת בעניינים האלה מוזמן לקרוא את הפוסט הזה בחורימבה, שבהחלט עושה עבודה מצויינת.

התגובה הראשונה לפוסט הנ”ל בחורימבה נחתמת במשפט המצמרר הבא

אבל הכי חשוב שנוצר משהו חדש לאנשי הסושיאל מדיה. ושיש עכשיו עוד פלטפורמה שאם ינצלו אותה נכון פייסבוק יהיו פחות קשים…וגוגל + יתנו מענה בנוסף בכל הנוגע לקידום דפי עסקים.

יש אנשים, אני משער, שהתיאור הזה נשמע להם כמו משהו חיובי (12 מהם אף עשו לייק לתגובה הזו), לי הוא נשמע כמו המשך התהליך הארוך של קבורת כל מה שאפשר היה לכנות פעם רוח האינטרנט. לשמחתי הרבה יש לי סיבות טובות להעריך שאנשי גוגל שותפים לגישה שלי, גם אם מסיבות שונות לחלוטין.

כמו שגוגל+ נראה כרגע נדמה שבגוגל נחושים להחזיר את הרשתות החברתיות לתקופה הסטודנטיאלית של פייסבוק, לפחות בכל הנוגע לפונקציות העיקריות שלהן. הזולות של ממשק הווב, ה-huddles של האפליקציה הסלולרית, שניהם מדגישים את הכוונה של גוגל להחזיר את האינטרקציה הישירה בין חברים להיות חלק מרכזי מהרשת שלהם. אבל יותר משבולטים המנגנונים האלה בגוגל+ בולטים בהיעדרם אותם “דפי עסקים” שהוזכרו בחורימבה.

יכול להיות שזו רק הפתיחה, שבעוד שבוע או שבועיים אתבדה לגמרי. אני מקווה שלא, ואני חושב שיש לי בסיס. אחרי הכל מדובר בגוגל, אם הם היו רוצים לכלול דפים עסקיים כחלק מהותי מהרשת החברתית שלהם סביר להניח שהם היו משיקים אותה עם כמה כאלה שהוכנו מבעוד מועד בשיתוף פעולה בין גוגל לבין כמה תאגידי ענק, עמודים שהיו משמשים כהדגמה לעסקים מכל העולם למה חשוב להשקיע בנוכחות בגוגל+. נכון לעכשיו הם לא שם, נכון לעכשיו נדמה שאין שם שום דבר דומה לזה.

השנה היא 2011 וגוגל משיקה רשת חברתית שאין בה דרך סבירה לניהול נוכחות של עסקים.

כי לגוגל, בערך כמו לגדי שמשון, כבר יש רשת כזו, וקוראים לה האינטרנט.

גוגל לא באמת מעוניינת לגרום למיליוני צעירים לשבת עם מצלמות רשת ולפתוח זולות בהן הם יוכלו להריץ בדיחות, וגם לא כל כך חשוב לה להשיג את כל התמונות המשפחתיות המתוייגות שלכם (גם אם יש כאן כמה יתרונות). גוגל לא ממש מוטרדת מזה שהחיים החברתיים של כל כך הרבה אנשים מתנהלים בפייסבוק, אני חושב. אבל יש משפט אחד שמעיר את כל הנהלת גוגל באמצע הלילה ולא נותן להם מנוח, “חפשו אותנו בפייסבוק”, הוא מהדהד בראשם שוב ושוב, לא נותן להם מנוח, “חפשו אותנו בפייסבוק”, זה האויב האמיתי שלהם, ואם בשביל לחסל אותו צריך לתת לצעירים לפתוח זולות אז שיהיה.

יותר ויותר חברות החליטו להסתפק בשנים האחרונות בעמוד פייסבוק כדי להיות ברשת, וכדי להגיע אליהן אנשים כבר התרגלו ל”חפשו אותנו בפייסבוק”. עבור פייסבוק, אני משער, העמודים האלה הם חלק ניכר מערוצי ההכנסה שלה, עבור גוגל העמודים האלה הם כסף ותעבורה שנעלמים ממנוע החיפוש שלהם. עבור אנשי הסושיאל מדיה זאת פלטפורמה מצויינת (אבל קשה מידי) ועבור רובנו הם המשכה של מגמה מדאיגה להאחדה משעממת של כל האינטרנט תחת פס כחול אחד. ככל שיותר חברות ויותר כסף יזרמו לפייסבוק, ככל שיותר אנשים ימצאו שפייסבוק עונה על כל הצרכים שלהם ברשת, כך יילך כל מה שמחוץ לפייסבוק ויתייבש.

אז גוגל רוצה להחזיר את הכבוד לאתרים, הסיבות של גוגל הן כמובן כלכליות, “חפשו אותנו בפייסבוק” הוא הרי תחליף, צעיר יחסית ל”חפשו אותנו בגוגל”, וההכנסות של גוגל, סביר להניח, ממשיכות להתבסס בעיקר על מנוע החיפוש. אבל האינטרס הכלכלי של גוגל הוא הפעם גם האינטרס התרבותי של כולנו. כי יחד עם המעבר של כספי מפרסמים מפייסבוק לגוגל, החזרת הכבוד לאתר אומרת גם כסף למפתחי אתרים במקום לאנשי סושיאל מדיה, והרבה יותר מגוון, הרפתקנות ומקום לשינויים.

פייסבוק, כתב אבנר פעם, מנסה להיות הקומפיוסרב וה-AOL של היום ולספק למשתמש הפשוט של האינטרנט את כל צרכיו המקוונים במקום אחד. אני בהחלט מקווה שגוגל+ יהיה גורם משמעותי בעצירת החזון הזה.

תזכירו לי את זה בעוד שנה כשאני אתלונן על איך אנשי ה-SEO הורסים את האינטרנט עם גוגל+ (או בעוד יומיים כשגוגל+ יציגו את מנגנון העמודים העסקיים שלהם).

9 תגובות ל“חפשו אותנו בגוגל, לא בגוגל+”

  1. זה בשבילך
    http://blumenthals.com/blog/2011/07/01/google-to-have-business-profile-pages/

    אבל עדיין, גם אם יהיו עמודים כאלו, האינטראקציה תהיה שונה.

    [להגיב לתגובה זו]

  2. אם אתה צודק לגבי היעדר מקבילה לדפים בפייסבוק, זה יכול להיות נהדר ממש.

    אגב התמורה עבור סיפוח הפיקאסה לגוגל די נאה בעיני – אחסון בלתי מוגבל לתמונות ברזולוצייה של עד 2048×2048.

    [להגיב לתגובה זו]

    שחר Reply:

    בהמשך לתגובה של אבנר למטה:
    כדאי לזכור שגוגל הוא בעצם, בראש ובראשונה, מכונת SEO ענקית. בחירת השם מעידה על זה. כפתור ה 1 הוא הרי הדרך שגוגל חיפשה המון זמן בלי הצלחה של ממש להפוך את תוצאות החיפוש שלנו לאישיות.
    ולכן, כמו שאבנר ציין, אני נוטה להאמין שעמודים כאלה הם בעיקר נקודת נחיתה לחיפושים ולא מקום לניהול נוכחות רשת של אותם עסקים.
    אבל כמובן שיכול להיות שאתבדה.

    [להגיב לתגובה זו]

    שחר Reply:

    אופס, תגובה זו יועדה לירדן, לא לאלמוג.

    [להגיב לתגובה זו]

  3. בשביל להתגבר על "חפשו אותנו בפייסבוק" כל מה שגוגל צריכה לעשות זה לתקן את החיפוש ולהבטיח שאם יחפשו חברה לא ענקית בגוגל, יקבלו אותה ולא מליון אתרי זבל של מומחי SEO בגרוש.
    מעבר לזה, הלוואי שאתה צודק, כמות האנשים שעבורם פייסבוק = אינטרנט הולכת וגדלה. מצד שני לא נעים להודות אבל רובם לא מעניינים אותי. האנשים הבאמת מעניינים עדיין נמצאים ברשת האמיתית (זו של גדי שמשון)

    [להגיב לתגובה זו]

    שחר Reply:

    אני חולק עליך.
    הבעיה עם "חפשו אותנו בפייסבוק" אינה באמינות החיפוש של גוגל אלא בעובדה שזה מאפשר לאנשים לא לצאת לרגע מהגן הסגור של פייסבוק. כל עוד אנשים נמצאים שם חלק ניכר מהזמן שבו הם מקוונים החיפוש הזה זמין יותר עבורם.
    יותר מזה, מרגע שהם עשו לייק לעמוד של חברה מסויימת הם כבר יקבלו את המידע שלה בפיד שלהם בלי שום חיפוש.
    מבחינת גוגל זו מגמה מדאיגה מאוד, ושום תיקון של האלגוריתם לא יעצור אותה לבדו.

    [להגיב לתגובה זו]

  4. שים לב, אגב, שמה שהובטח שם זה עמודי-עסק ל-SMBים, כלומר עסקים עם 50-250 עובדים בקירוב. זה לא בדיוק עמודים למותגים או לתאגידים. לא באמת ברור, למען האמת, מה זה כן יכלול. הכותב של הפוסט שם מתייחס לזה כמקום מקביל ל-Google Places Profile, כלומר דף-עסק שנועד לצוץ בחיפושים וחיפושים מבוססי מיקום, לא בדיוק נקודת אינטראקציה סטייל פייסבוק.
    גם לא ברור אם יש כוונה לתמוך בדפים של ארגונים, רעיונות ו/או בלוגים.
    בקיצור, לאף אחד אין מושג עדיין לאיפה יקחו את זה. בתקווה שהם לא יאבדו כיוון באמצע וינטשו את זה.

    [להגיב לתגובה זו]

  5. אה, וטיפת מידע מיותרת מבדיקת הויקיפדיה שלי על SMB: מסתבר שמסורתית, בגרמניה, ההגדרה של SMB הוא עסק עם עד 255 עובדים. אני תוהה אם "מסורתית" זה לפני תקופת הדיגיטיזציה, או שהגבול הזה נקבע על סמך הגבול האינטגרלי של בייט אחד.

    [להגיב לתגובה זו]

    שחר Reply:

    לחזקות של 2 יש מקום של כבוד בתרבות האנושית עוד לפני הדיגיטיזציה שלה (ראה האגדה על לוח השחמט וגרגרי החיטה), אני משער שבאופן גס אפשר היה לצייר התפתחות של עסק דרך שלבים בהם הוא מכפיל את מספר עובדיו ולכן לקבוע גבול כזה בלי קשר ישיר לבייטים.

    [להגיב לתגובה זו]

השארת תגובה

Subscribe without commenting