If You Can’t Beat Them, Hide Them

כמו הרבה מאוד אנשים, גם אני התעוררתי היום להודעה החגיגית על השקת האינבוקס החדש של ג’ימייל (טוב, זה משהו שקורה די הרבה לאחרונה). החידוש הנוכחי הוא ההחלטה של גוגל לחלק את הדואר הנכנס ללשוניות.

תיבת הדואר של ג’ימייל מאפשרת, כבר שנים, למיין ולקטלג את הדואר הנכנס שלכם באופן גמיש מאוד באמצעות תוויות (Labels), אפשר לנסח בפשטות יחסית כללים שיבחנו כל פריט דואר נכנס ואז ישייכו אותו לאחת התוויות (או לאף אחת מהן, או ליותר מאחת). המיון ללשוניות, מנגד, הוא מצומצם מאוד, וקשיח למדי. ברירת המחדל, לפחות אצלי, היתה שלוש לשוניות: ראשית (primary), חברתית (social) ופרסומית (promotions). לחיצה על הפלוס להוספת לשונית חדש מאפשרת הוספה של עוד שתיים: עדכונים (מה שאמור לכלול כל מיני ניוזלטרז והודעות חיוב משירותים שונים) ופורומים (מדבר בעד עצמו). בנוסף לאלה אפשר לייצר גם לשונית מיוחדת להודעות שהמשתמש בחר לסמן כחשובות באמצעות כוכב.

ללשוניות האלה אי אפשר לנסח חוקים, כרגע לפחות, והחלוקה אליהן מתבצעת אוטומטית על סמך קריטריונים ברורים למדי. כן, אפשר לגרור הודעה מסויימת מהלשונית אליה נשלחה ללשונית אחרת. לא, אני לא יודע אם זה ישליך על קריטריוני החלוקה של ג’ימייל בהמשך הדרך.

זו החלטה תמוהה למדי, במבט ראשון. יש איזו מגמה עולמית של חלוקת ממשקים ללשוניות. היא נובעת מהרצון של כל מיני חברות תוכנה לחקות עבור המשתמש את מה שמוכר לו כממשק הבסיסי ביותר היום, זה של ה-tabbed browsing מהדפדפן. אבל גוגל הרי לא זקוקה לתעלול הממשקי הזה כדי לייצר אצל המשתמשים תחושה של רלוונטיות.

את ההחלטה הזו, אני מנחש, צריך לקרוא כחלק מקרב על תודעתו של המשתמש. ובהקשר הזה, אני חושב, היא דווקא נעשית ברורה והגיונית.

כך נראית כרגע הלשונית החברתית שלי

newinbox

לידה, חסכתי לכם את הפירוט, מופיעה הלשונית הפרסומית, עם כל הקופונים והדילים האטרקטיביים לחופשות הקיץ.

כשפריט דואר חדש יגיע אל אחת מהלשוניות המשניות האלה אפילו לא תקבלו על כך חיווי אם לא תימצאו מול המסך הראשי של חשבון הג’ימייל שלכם באותו רגע. ההתראה על מייל כזה לא תגיע אוטומטית למכשיר האנדרואיד שלכם. היא פשוט תחכה לכם בסבלנות, עד שתטרחו להיכנס לג’ימייל מיוזמתכם.

וזה, אני חושד, בדיוק המסר שבגוגל רוצים לשדר לנו. ה”פרסומי”, בסופו של דבר, הוא בסך הכל יופמיזם ל”ספאם שאנחנו לא מספיק בטוחים שלא תמצא בו תועלת”. רובנו נתעלם, בשמחה רבה, מתשעים אחוזים (או יותר) ממה שיישלח לשם על-ידי המסננים של גוגל.

כשאנשי ג’ימייל בוחרים להניח שם ליד גם את הלשונית החברתית הם בעצם עומדים מולנו, מנופפים ידיים וזועקים, שימו לב מה חשוב באמת! שימו לב מה נמצא בתיבת הדואר הראשית שלכם! עזבו בשקט את הספאם הפרסומי ואת הרעש החברתי! תנו לנו להזכיר לכם מה הם הדברים החשובים לכם באמת!

newinbox2

זה אומר, אני חושב, שבגוגל החליטו לוותר על המאבק החזיתי בפייסבוק, לעת עתה לפחות. במקום לנסות ולהוסיף עוד פיצ’ר חסר משמעות לגוגל+ הם עברו לחזית אחרת. זו חזית שמשתלבת היטב עם מגמות אחרות בתרבות הרשת מהתקופה האחרונה (מי אמר ראשקוף ולא קיבל?), מגמות שמבקשות להוריד מעט מעומס הגירויים והדרישה לתגובה מיידית שמקיפים אותנו.

בגוגל מבקשים עכשיו לעצב מחדש את התודעה שלנו, להזכיר לנו שלא כל התראה חדשה מפייסבוק אמורה להטריד אותנו באמצע ישיבת עבודה או ארוחה משפחתית. הם לא עושים את זה מטעמים אלטרואיסטיים כמובן. זה לא משנה. השינוי הזה הוא הזדמנות מצויינת לחשוב עד כמה אנחנו צריכים להיות מודעים לכל מייל חדש, גם לאלה שמגיעים ללשונית הראשית, בזמן אמת. להבין, אולי, שהמיידיות הזו שכבר התרגלנו אליה, משעבדת אותנו, הרבה יותר משהיא משרתת אותנו.

4 תגובות ל“If You Can’t Beat Them, Hide Them”

  1. עם כל אהבתי לגוגל, אחד הדברים הראשונים שעשיתי עם הגיעי לפייסבוק (ומדי פעם היה עלי לעשות מחדש או לשפר) היה לבטל את כל ההודעות למייל על דברים שאינם ממש קריטיים.

    ההתעקשות הנוכחית של גוגל לטעון שהם יותר חכמים ממני בקשר לעצמי הייתה מרגיזה כרגיל. מזל שהפעם היה קל לבטל אותה.

    [להגיב לתגובה זו]

    שחר Reply:

    בכוונה לא נכנסתי לדיונים האלה. אתה צודק כמובן בנוגע לקלות הביטול, כמו בנוגע ליומרה של גוגל.
    יותר מזה, כל הדיון הזה הרי לא באמת רלוונטי ברמה הטכנית למי שהחליט להתקין אפליקציית פייסבוק על הטלפון שלו, או למי שבחר לקנפג את ההתראות שהוא מקבל מפייסבוק (עד כמה שהם מאפשרים לקנפג).
    אני עדיין חושב שהפעם (בניגוד לנסיונות הקודמים של גוגל להבין יותר טוב מאיתנו את המייל שלנו, גם עם הפריוריטי אינבוקס וגם עם גוגל-ווייב) לגוגל יש בשינוי הזה מוטיבציה ברורה מאוד לגמד קצת את פייסבוק.
    אני חושב שזה נסיון די פאתטי כמובן, אבל זה לא מנע ממני לקפוץ ממנו לחפירות שלעיל.

    [להגיב לתגובה זו]

  2. האמת שבהתחלה השינוי של גוגל קצת עצבן אותי, אבל אחרי שקראתי את מה שכתבת אני מתחיל לחבב אותו. באמת יש משהו נחמד בזה שאתה לא רואה את כל השטויות שמגיעות למייל מולך כל הזמן. ויש משהו נחמד בזה שהמיילים שמתייחסים אליך כאדם ממשי מופרדים מאלו שמגיעים אליך רק כי אתה מנוי ברשימת תפוצה כלשהי.
    תודה!

    [להגיב לתגובה זו]

  3. […] ואז בג’ימייל החליטו לפצל את המייל הנכנס ללשוניות. […]

השארת תגובה

Subscribe without commenting