מודה וחוזר

יצאתי טמבל 1

עד שאני נתקל בקטע מוזיקלי שמלהיב אותי מספיק כדי לכתוב עליו כאן מסתבר שמדובר ביצירה בת למעלה משנה (כמו ששגיא מדווח) ושאת הוידאו שלא מצאתי במייספייס של בונא מיוזיק אפשר למצוא ביוטיוב כבר מאז ספטמבר 2006 (כמו ששי מפולקעס הבהיר).

[gv data="JUzHJkFeYLo"][/gv]

יצאתי טמבל 2

במשך שבועות ארוכים אני מסתובב ומסביר לכל מי שמעלה דאגות לעתיד הסמסטר ושנת הלימודים שכל האיומים האלה הם פיקטיביים ושאין סכנה אמיתית. אבל אז, רגע לפני שההסכם הצפוי נחתם אני טורח לפרסם את הפוסט הזה, שטוען שלאוצר דווקא יש אינטרס להביא לביטול שנת הלימודים.

אפילו אחרי חתימת ההסכם אני מקבל, משום מה, כמה תגובות שממשיכות לתמוך בתזה שלי שכבר הופרכה. במקום אחד, שכבר לא ניתן לראות אותו, נמצא צדיק אחד שטען שהפוסט שלי הוא קשקוש.

יצאתי טמבל 2, דבר ההגנה

ד"ר אמיתי הפנה באחת התגובות המאוחרות לפוסט ההוא לכתבה שפורסמה עם סיום השביתה ב-ynet תחת הכותרת "סטודנטים מכים על חטא: למה לא מכללה?". כתבה מהסוג שבו לוקחים שיחה מזדמנת עם שלושה סטודנטים והופכים אותה למייצגת של איזו דעת קהל. אבל מעבר לרוח שנושבת בכותרת כדאי לשים לב לסיפא של הכתבה ולעוד אספקט מרכזי של ההסכם שנחתם, והוא העובדה שההסכם הזה כמעט מבטיח שביתת מרצים חוזרת ב-2010, ובמלים אחרות, מבטיח לסטודנטים שיירשמו ללימודים באוניברסיטה בשנה הבאה שעוד לפני שייגמרו לימודי התואר הראשון שלהם הם עתידים ליפול קורבן לשידור חוזר של השביתה האחרונה. אם להודות על האמת חשבתי, אחרי פרסום הפוסט לסייג מעט ולטעון שהתוצאה המוצלחת ביותר מבחינת האוצר תהיה להציל את השנה הנוכחית בהסכם שישאיר את האוניברסיטאות תחת איום לשביתה גדולה בשנים הקרובות, אבל לא האמנתי שייתכן פתרון ביניים שכזה. מסתבר שטעיתי.

5 תגובות ל“מודה וחוזר”

  1. הלינק שלך אליי לא תקין (טמבל!).
    זה הלינק, אם תהית: http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=41853&blogcode=8439507

    [להגיב לתגובה זו]

  2. תוקן.
    תודה.
    סליחה.

    [להגיב לתגובה זו]

  3. וצריך להוסיף –

    (א) אם נחזור בעוד שנתיים לסכסוך עבודה חריף, נמצא את עצמנו (אנחנו – כלומר חברי הסגל האקדמי הבכיר) במצב קשה בהרבה. את מעט התמיכה הציבורית שהיתה לנו, שׂרפנו בשביתה הזו.

    (ב) הסיבה המרכזית לכך שההסכם שנחתם הוא כה קצר מועד היא, שסרבנו בכל תוקף לקבל איזה חלק שהוא של דו"ח שוחט. לאורך כל הדרך ניסו מנהלי המו"מ מטעם האוצר לדחוף את דו"ח שוחט בכל דלת אפשרית. במספר נקודות, כולל בשלב ההכרעה, יכלנו לקבל הסכם טוב בהרבה וארוך טווח בהרבה, אילו הסכמנו גם לשחיטה.

    וכאן חשוב להדגיש : כבר בשלב מוקדם קיבלו אסיפות הסגל השונות (על שלנו אני מעיד כמקור ראשוני, על האחרות מעדות שמיעה) החלטה גורפת שלא למכור את הסטודנטים כדי להשׂיג הסכם טוב יותר. דו"ח שוחט יביא לעלייה מיידית של כ-70% בשׂכר הלימוד לתאר ראשון, ועוד יותר לתארים מתקדמים. עלייה זו אמורה לממן את חיזוקה של המערכת, ובכלל זה, במקרים מסויימים, גם הטבת התנאים שלנו.
    לכך לא הסכמנו.
    יש לקוות שנשׂכיל להסביר זאת לציבור הסטודנטים ולציבור הרחב בכלל.

    ובכלל – מן הראוי שהאקדמיא תשוב ותתפוס את המקום המיועד לה מראשיתה (אי-שם בימי הביניים), כמתוות דרך מוסרית לחברה כולה. ההתבצרות בין גבהי מגדל השן למעמקי הערות השוליים אינה מיטיבה עמנו, ודאי שלא עם החברה כולה.

    [להגיב לתגובה זו]

  4. אחד הדברים שהתמיה אותי בדיונים סביב השביתה היה ההסבר שסיפק איציק ספורטא מאוניברסיטת תל אביב לפיו שביתת המרצים חייבת היתה לעסוק רק בסוגיית תנאי העבודה של המרצים (ובפרט הסכם השכר) שכן אין בחוק הגנה על זכות השביתה במקרה של שביתה "פוליטית" או עקרונית יותר (נניח שביתה למען הצלת ההשכלה הגבוהה בישראל על כל מצוקותיה). לא ההסבר עצמו התמיה אותי, הוא דווקא נשמע סביר באיזשהו אופן, מה שהתמיה אותי היה העובדה שלמרות שלמרצים מותר לשבות רק בעניין שכרם יכול האוצר לנהל איתם משא ומתן בו הוא דוחף אל תוך סכסוך העבודה הזה נושאים שונים בתכלית, כאלה שלמרצים אסור למעשה לעסוק בהם בשביתה (יישום מסקנות ועדת שוחט).
    אגב, בניגוד לרוח הרווחת בסביבתי הוירטואלית, אני לחלוטין לא רואה בהעלאת שכר הלימוד אסון נורא. כן, הייתי מעדיף מערכת השכלה גבוהה במימון מלא של המדינה, אבל אפילו בתוך מערכת החינוך אני חושב שיש חלקים בעייתיים בהרבה משכר הלימוד באוניברסיטאות.

    [להגיב לתגובה זו]

  5. מזדהה לגמרי עם התמיהה. דברים כאלה נשמעו גם באסיפת הסגל שלנו, וב"ה הטור הבא שלי יעסוק בכך.

    בקשר לשׂכר הלימוד –
    (א) מרגיז הביטול הגורף של דו"ח וינוגרד. מדובר בהתעלמות בוטה מהבטחה שלטונית שהושׂגה – איך לא? – באמצעות שביתה.
    (ב) לאחר שקלול יוקר המחיה ויכולת ההשׂתכרות בארץ, עולה ששׂכר הלימוד כאן הוא כבר היום השישי היקר ביותר, בהשוואה למדינות ה-OECD. אם יועלה לפי המלצות הועדה חו"ח, יהפוך להיות היקר ביותר.
    (ג) העז האמיתית היא הכנסת שׂכר לימוד דיפרנציאלי לתארים מתקדמים. מכאן קצרה הדרך להחלת העקרון בכל המערכת, ולשבירת כל אפשרות להתאגדות סטודנטיאלית בעתיד.

    סיכמתי את העניין בסידרה קצרה באתר עבודה שחורה:
    חלק א : http://www.blacklabor.org/?p=1789
    חלב ב : http://www.blacklabor.org/?p=1868
    חלק ג : http://www.blacklabor.org/?p=2029
    ויש שם גם הפניות למקורות.

    [להגיב לתגובה זו]

השארת תגובה

Subscribe without commenting