יש לך את זה? ל’–שדה הקרב

השעה עשר בבוקר, אתה יודע מי האויבים שלך?

“כינסתי אותנו כאן” המנכ”ל פותח את הישיבה, “כי אין ברירה כבר, כולנו מרגישים את זה ברמה כזו או אחרת, וגם מי שעוד לא ממש שם צריך לדעת שזה בדרך, חייב להכיר את האויבים שלנו ואת שדה הקרב שבתוכו אנחנו פועלים עכשיו”.

“מייד אחרי שנעבור בזריזות על המספרים נשמע קצת עדויות מהשטח, לשמחתי בדיוק יש לנו כאן השבוע שני אורחים מאוד רלוונטיים. טוני מצייטגייסט סן פרסיסקו”, הוא משתהה לרגע, מניח לכולם לברך את טוני שיושב בפינת השולחן “הוא יספר לנו קצת על מה שקורה מסביבו ועל המתחרים הישירים שלנו כרגע. וזה הרבה יותר מדאיג ממה שזה נשמע. אחריו תדבר אלזה מצייטגייסט ברלין”, הוא עוצר שוב ומחווה לכיוונה, “והיא תציג חדשות רעות מאוד מהחזית המזרחית”

“השנה היא 1942 וצייטגייסט היא סטלינגראד” אתה מוסיף בדרמטיות מעושה.

כולם מחייכים לרגע קצר, “אני מבין שזה נשמע קצת מגוחך ונפוח כשאני מדבר ככה, אבל אנחנו באמת במלחמה, ואין לנו שום דרך אחרת להסתכל על זה”, הוא נוזף בך וממשיך להסבר על הדיון שהוא רוצה לערוך בצהריים.

על הדף שמולך אתה מתחיל לשרבט שורה של ברברים מתקדמים במעלה הגבעה, הקשתים מעניקים להם גיבוי מאחור.

aaow05

הפעם זה לא יספיק, אתה יודע, הפעם זה לא רלוונטי בכלל, הברברים עוד שם, אם צריך תוכל לגייס אותם, אפילו בקלות, כבר עשית את זה יותר מפעם אחת, גם כאן. השתמשת בהם כדי להרוג ממים שפגעו בלקוחות, השתמשת בהם כדי להריץ רעיונות ולנפח אותם כשזה הועיל לאינטרסים שלכם. אבל אין להם שום משמעות מול האויבים שמאיימים עליכם כרגע.

“אנחו די בטוחים” אתה מרים את הראש ורואה את הגרפים שאתה כבר מכיר  טוב מדי “שמה שעומד מאחורי הצניחה החדשה של מרווחי הזמן שלנו בפברואר האחרון זה פיצ’ר חדש שגוגל בוחנים עכשיו לאנדרואיד. אם זה ישוחרר לכולם בגירסא הבאה זה יכול לרסק אותנו”.

אתה יודע שאין טעם להניע את הגייסות שלך מול גוגל, כולם שונאים אותם בכל מקרה, כולם עוקצים אותם בכל הזדמנות, על הפלישה לפרטיות, על ה-Don’t Be Evil היומרני שלהם. אבל זה לא משנה לאף אחד, בטח שלא לגוגל. כל עקיצה כזו רק מחזקת את הידיעה שאין פתח מילוט, שאין אלטרנטיבה אמיתית, שאלה שיש הן גרועות לא פחות.

“טוני ידבר עוד מעט על מה שאנחנו כבר יודעים בוודאות ממה שקורה בקליפורניה, וזה מאוד מדאיג” הוא ממשיך, “לטוב ולרע אנחנו במגרש של הגדולים עכשיו, וזה אומר שאנחנו במלחמה על הכל”.

“מלמת גוגל ומגוגל” אתה כותב מתחת לשרבוט שלך, מחליט לגנוז את ההתחכמות, גם כי ההגייה שלה בקול תאיין את מעט הברק שיש בה, גם בגלל הבעות הפנים הרציניות של כולם סביבך.

פעם לא היו לך אויבים אתה נזכר, פעם היו רק מתחרים, וגם אלה היו ידידותיים, היה לכם אינטרס משותף, ההצלחה של אחד היתה גם, בסופו של דבר, ההצלחה של האחר. כן, כשמישהו השיג אותך עם אייטם על תופעה חדשה או על איזו תת-תרבות מפוברקת זה היה מתסכל, אבל הייתם בסיפור הזה ביחד, קידמתם דיון שעוד היה צעיר, שכל אחד מכם הרוויח משהו מעצם ההעמקה וההרחבה שלו. גם כשמישהו גנב לך תגובה מדוייקת ושנונה לאירוע אקטואלי זה היה בסדר, קצת צורב ומעליב, אבל ביחד בניתם לעצמכם מרחב שלא היה קיים קודם, בפורטלים העתיקים, בבלוגים הזנוחים שלכם, ברשתות החברתיות שהיגרתם אליהן.

אפילו כשלא מעט כסף היה מעורב זה עדיין נראה אחרת, גם אם לקוח נחטף על-ידי מתחרים ידעת שלקוח אחר יבוא אליכם, ידעת שכל הצלחה כזו תשדר ללקוחות אחרים שהגיע הזמן להיכנס לתחום, שחלקם ימצאו את עצמם אצלכם.

זה מעולם לא היה קרב לחיים ולמוות.

זו מעולם לא היתה מלחמה על הכל.

טוני מתחיל לדבר.

“החדשות הטובות, וחשוב לדעת שיש כאלה, הן שמכל השחקנים החדשים, הקטנים יחסית, אנחנו היחידים שבכלל נמצאים בליגה של הגדולים”, הוא פותח, “אבל החדשות הרעות הן שכל הגדולים כבר נמצאים בפנים, והם לא יכולים להרשות לעצמם לוותר”.

אחד אחד הוא עובר עליהם, כל השמות שאפשר להעלות על הדעת.

“על גוגל כבר שמענו קצת, אבל נכון לעכשיו אנחנו מעריכים שגם אפל מתכוונת להוסיף פיצ’ר מאוד דומה לסירי בחודשים הקרובים, אמזון כבר משלבת מערכת מאוד דומה לשלנו במנגנון ההמלצות שלה ויש לה דאטה בייס עצום של החלטות צרכניות להסתמך עליו, גם באיביי עדיין לא הרימו ידיים והם מקווים שזה ייתן להם הזדמנות מחודשת להיאבק מול אמזון. בפייסבוק משיקים עכשיו עוד מתיחת פנים של הפיד וממה שאנחנו מצליחים להבין הוא הרבה יותר דינמי, סביר להניח שגם הוא מתבסס על רעיונות מאוד דומים. אפילו יאהו”, הוא משתהה לרגע, נותן לכם לצחקק לנוכח האזכור של הדינוזאור הגוסס, “מחפשים הזדמנות לחזור ולהיות רלוונטיים, והם פתחו את הארנק”.

“אבל אנחנו בנויים לזה הרבה יותר טוב מכולם” מישהו מנסה לנחם ולהתנחם, “זה ב-DNA שלנו, כל השמות שהזכרת הם עתיקים, הם לא באמת חיים את התחום הזה, הם גדולים מדי, הם לא יודעים להשתנות, הם כבר לא מסוגלים לאלתר”.

“זה נכון חלקית, וזה פחות או יותר כל מה שיש לנו לבנות עליו כדי להישאר רלוונטיים, אבל זה רחוק מלהיות מספיק. כולנו מכירים את השיטה שלהם, קודם הם רואים לאן דברים זזים, אחר כך שופכים שם כמה כסף שצריך, אחר כך נחים”.

2 תגובות ל“יש לך את זה? ל’–שדה הקרב”

  1. התמונה (והרפרנס) מעלים נשכחות.

    דרך אגב – טים גוגל (בסיפור הזה, כן?)

    [להגיב לתגובה זו]

  2. או כמה שעות ביליתי עם אמרות סן צו האלה.
    אני חושב שהמאמר הבא (קולגות, סיינס, לפני שבועיים) יעניין אותך – בדיוק איך גוגל יורים לעצמם ברגל בדברים שכאלו, בגלל השילוב בין דינאמיות לדינוזאוריות: https://www.dropbox.com/s/rqydo0ed20iwn25/Science-2014-Lazer-1203-5.pdf

    [להגיב לתגובה זו]

השארת תגובה

Subscribe without commenting