כבר לא אבודים

1. שלושה פרקים לתוך העונה הרביעית של 'אבודים' אפשר לשחרר אנחת רווחה (ובמקביל גם לחשוש ממה שיקרה בתום שמונת הפרקים שכבר צולמו) – אחרי שתי עונות וחצי של דשדוש הצליחו יוצרי הסדרה לשחזר את הימים הראשונים והמוצלחים שלה.

אחרי שהתרגלנו לתעלומות מרכזיות שמתמוססות עד שהן מקבלות פתרון חלקי, מאולץ ולא מספק (מי חיבל במאמצי ההתקשרות בתחילת העונה הראשונה? מה הקטע עם דובי הקוטב?) או נשארות סתומות (המפלצת), אחרי שקיבלנו זיגזוגי עלילה מופרכים (הפער בין "האחרים" על כוחותיהם הבלתי מוסברים עם איתן כדוגמה לבין "האחרים" של עונה 3) ואחרי שקיבלנו תעלומות אינסטנט בגרוש (דזמונד צץ על האי בפרק שבו הוא גם מופיע בפלאשבק של ג'ק) קשה היה להימלט מהתחושה שהסדרה נכתבת באלתור תוך כדי תנועה, סומכת על קהל נאמן שיהיה מוכן לבלוע הכל.

לא עוד.

הבחירה המוצלחת, החל מפרק הסיום של העונה השלישית להחליף את הפלאשבקים להבזקים מהעתיד היא הצעד החכם ביותר שיכלו היוצרים לעשות, ועד עכשיו הם גם מבצעים אותו על הצד הטוב ביותר. כשעוד עמדה על הפרק האפשרות של עונה רביעית ל'ורוניקה מארס', דובר על עונה שתקפוץ כמה שנים קדימה ובה ורוניקה תהיה סוכנת FBI מתחילה, אביגיל נוסבאום כתבה אז בזכות האופציה הזו, בייחוד בגלל האפשרות ליצור תעלומה עם משקל רגשי דומה לזה שהיה לרצח לילי קיין בעונה הראשונה. הצעד הדומה שנקטו ב'אבודים' לא בהכרח מסייע ביצירת מטען רגשי, אבל הוא משכנע אותי כצופה, לראשונה מזה הרבה מאוד זמן שהיוצרים יודעים לאן הם חותרים, ומאפשר לי לחזור ולקוות לטוב (הקבורה הסופית כמעט של סיכוי לפתרון תעלומת המפלצת גם היא נראית לי כצעד חיובי ומפתיע של הכרה בטעויות העבר שלהם).

2. עונה חדשה, חשובה ומיוחלת הרבה יותר, שנפרשת מולנו בתקופה האחרונה היא העונה השמינית של 'באפי'. עד היום הספקתי לקרוא רק את העמודים הראשונים של האוגדן הראשון (שכחתי לציין לטובת מי שלא יודע שהעונה הזו יוצאת כסדרת קומיקס), ואני חייב להתפעל שוב מהיכולת של ג'וס ווידון לדלג בקלילות מעל מכשולי עלילה בלתי-עבירים למראה.

בפרק הסיום של העונה הראשונה קורדליה משתפת פעולה עם הסקוביז בהצלת העולם, שיתוף פעולה שמאיים לזעזע את המרקם החברתי של הסדרה. קורדליה היא עדיין הסנובית הביצ'ית הבלתי נסבלת ולא שליחת הטוב עלי אדמות, והעובדה שהיא נחשפת לאמת של חבורת הסקוביז ושל סאנידייל שקולה לאפשרות שקלארק קנט יודיע בישיבת מערכת שהוא סופרמן. בפרק הפתיחה של העונה השנייה ניגש מישהו מהחבורה אל קורדליה בדחילו ורחימו ומבקש ממנה לא לספר על קורות הלילה ההוא. קורדליה נועצת בו מבט של בוז תהומי, העובדה שהיא היתה שותפה להצלת העולם עדיין לא מצדיקה הודאה בכך שהיא בילתה את הלילה במחיצת חבורת החנונים האולטימטיבית של התיכון.

בשלב שבו עונה שמינית של באפי נשמעה אבודה, ורגע לפני סיום העונה החמישית של אנג'ל, נזרקה לחלל הבאפיוורס העובדה לפיה באפי חיה באיטליה ויוצאת עם ערפד זקן, רב עוצמה ומסתורי. במסגרת הפרק ההיסטרי ההוא של אנג'ל זו היתה בדיחה מוצלחת למדי. כאילוץ עלילתי לעונה שמינית מדובר באבן ריחיים שיכולה להטביע את העונה בקלות.

לפני כשנתיים יצא במסגרת המרצ'נדייזינג של הבאפיוורס ספר שאמור היה להיות המשך רשמי של הסדרה, לספר קראו Queen of Slayers, מסיבה לא ברורה קניתי אותו, קראתי אותו, וסבלתי לכל אורכו. לא מעט מהסבל הזה, אני חושש נעוץ בעצם הבחירה לדבוק בעלילה שתתאים לרמיזות ההן מעונה חמש של אנג'ל (למרות שמדובר בספר כל כך נורא שלא ברור לי אם אפשר היה להציל אותו).

כבר בעמודים הראשונים של עונה שמונה מצליח ווידון להתחמק מהבעיה הזו, באפי לא באמת נמצאת באיטליה ויוצאת עם הערפד המפוקפק ההוא, זו היתה הסחה מבריקה שאנדרו יזם, היא סיפקה לנו מנה הגונה של צחוק כשאנג'ל וספייק שמעו עליה, ובכך נגמר התפקיד העלילתי שלה.

8 תגובות ל“כבר לא אבודים”

  1. אחלה פוסט, כולל הגילוי המביך שקנית ספר של באפי. קומיקס העונה השמינית באמת מעולה, והחלק הגרוע היחיד בו הוא שהחוברות נגמרות מהר מדי.

    [להגיב לתגובה זו]

  2. גם אני אוהב את השכלול שערכו היוצרים של אבודים בעונה החדשה. יש לי השערה ותהיתי אם יש לי שותפים להשערה. מה שקורה כרגע בסידרה הוא שבזמן אחד האנשים נמצאים על האי והם במסגרת של "אבודים", ובזמן העתידי מראים לנו שחלקם הצליחו לעזוב את האי ומדי פעם זורקים רמזים לכך שאלו שהצליחו לעזוב את האי יאלצו לחזור אליו. ההשערה שלי היא שבסוף העונה הזאת שני הזמנים יפגשו. בזמן אחד (ההווה) החברה יעזבו את האי ובקטעי העתיד הם יבינו שאין ברירה אלא לחזור אל האי, וכך בעונה הרביעית נחזור לפעילות במישור זמן יחידי (או כמעט יחידי עם פלאשים כמו בעונות 1 2). אם כך יקרה אז היוצרים לטעמי עשו מהלך מבריק. המהלך מבריק מכיוון שהאי חייב להישאר מרכז הסדרה אבל למשוך את שהותם של האבודים על האי עוד עונה היה מצריך אותם לעלילות מופרכות ו"מפלצתיות".

    [להגיב לתגובה זו]

  3. ר"ש: תודה, ואין לך מושג כמה זה מביך כשמדובר בספר הזה. לגבי הקומיקס של באפי, עם הזמן מצאתי שקומיקס דורש ממני סוג שונה של קשב מאשר קריאה של ספרים ולכן עוד לא מצאתי את הזמן לעונה 8, עוד מעט.
    בעז: בעז, אני נוטה להאמין שאתה צודק. כלומר שהאושיאניק סיקס ייצאו מהאי בסוף העונה הנוכחית. עוד עניין שנראה די ברור אחרי אתמול זה שבן בעצם מחזיק את יתר הניצולים כבני ערובה על האי, מה שמעלה את התהיה לשם מה בדיוק הוא שיחרר את הארלי (כדי שיישב בבית משוגעים?) ואת ג'ק (כדי שיחזור לעבוד כרופא וישתכר?) אחרי שהבנו לשלשחרור של סעיד יש מטרה ברורה (לפחות מבחינת בן).

    [להגיב לתגובה זו]

  4. גם אני מסכימה עם בעז, למרות שאני לא משתגעת על הפלאשבקים לעתיד. זה קצת מרגיש כאילו שהכותבים החליטו לזנוח את קווי העלילה שלא הסתדרו להם. הייתי למשל רוצה לדעת יותר על הדארמה פרוג'קט, או על המפלצת באמת. זה קצת מזכיר את מה שהם עשו עם הסיפורים של הניצולים מהצד השני של האי, יענו מר אקו וחבורתו, שפשוט מתו כולם אחד אחד רק כדי להעביר עוד כמה פרקים. ומה עם זה שג'ק הוא חצי אח של קלייר??? אה?

    [להגיב לתגובה זו]

  5. אבודים זו הסידרה האינטרנטית הראשונה. אם לא קוראים עליה באינטרנט מפספסים הרבה דברים שמתרחשים בכל פרק. מה שבעז אמר זו השערה שהייתה די ברורה מאליה בסוף העונה השלישית. היוצרים בעצמם אמרו שזה לא סוף הסידרה ולכן די ברור שהם יחזרו לאי בשלב כלשהו. הבעייה עם הסידרה שהיא על גבול הגרוטקסקי. יום אחד האחרים הם הרעים האולטימטביים, ויום אחרי זה אין בעייה לשתף איתם פעולה כאילו אף אחד לא עינה אחד את השני להנאתו. כל המעברים הללו, המכות התכופות שבן מקבל והאיומים באקדח אחד על השני קצת מגוחכים בעיניי. גם אני סבור שהפלשפורוורדים הם צעד מבריק, הבעייה היא שיש כל כך הרבה תעלומות לא פתורות שאני בספק אם כולן יבואו על פיתרונן. המרכיב החשוב של הסידרה הוא המסתוריות ובשביל זה צריך לייצר כל הזמן טוויסטים. לדעתי הסיום יהיה די מאכזב כי כל פיתרון לסידרה בהכרח יהרוס את המתח שלה. אני גם די מאוכזב שכל הזמן מוסיפים דמויות חדשות. בעונה הראשונה יכלנו להכיר את הדמויות לעומק והיום כל דמות חדשה מאוד שטחית.

    [להגיב לתגובה זו]

  6. מה שלא היה ברור מאליו זה הטכניקה שבה ישתמשו היוצרים. טכניקה שמשתמשת בזמן האמיתי (זמן הצפיה) כדי לספר כרונולוגיה עתידית וכרונולוגיה של הווה (הווה מדומה) בצורה כזאת שמאפשרת לרקום בעיה (עזיבת האי) ולהתיר אותה (חזרה אל האי) באותו זמן (זמן צפיה), ולדעתי זה צעד מעניין שלפחות בסדרות טלויזיה (ולמיטב זיכרוני גם בקולנוע) עוד לא נתקלתי בו.

    [להגיב לתגובה זו]

  7. אדר: אם נתחיל למנות את התעלומות הבלתי פתורות זה לא ייגמר (יש את זאת שאין לי עכשיו כוח לבדוק איך קראו לה, שגם הופיעה בפלאשבק של הארלי בבית חולים וגם מימנה לדזמונד את המסע שלו בלי הסבר), אבל דווקא בגל זה אני מרוצה מהבחירה לנטוש את התעלומות האלה. נדמה לי שניסיון לפתור את כולן היה מטביע את הסדרה סופית. דווקא לגבי דארמה כדאי לשים לב ששארלוט מצאה משהו שלהם במדבר כך שאני משער שעוד נשמע עליהם.
    גיל: ראה את תשובתי לאדר למעלה. אין לי ספק שיותר מידי תעלומות תישארנה בלתי פתורות, אבל אם עונה 4 תהיה קוהרנטית וסגורה באופן שבו בעז מתאר אותה יהיה בכך לכפר על העונות המחפירות הקודמות.
    בעז: לא יודע, תן לי לחשוב על זה קצת, אבל נדמה לי שדוני דארקו עושה מהלך דומה מאוד לזה שתארת.

    [להגיב לתגובה זו]

  8. לשחר, מקריאה של ראיונות עם יוצר הסדרה אני מתרשם ששום דבר לא אקראי והם מתכננים לטווח הארוך. למשל מה שהזכרת, הסיפור של ליבי עוד יחזור מתישהוא (הם אמרו את זה במפורש). הבעייה שלי היא לא פיתרון כזה או אחר אלא הפיזור. ממש לא עוזר לי וגם לא מעניין שאחרי 2-3 עונות יופיע איזה פיתרון למשהו שהתרחש בעונה הראשונה או השנייה. זה כבר לא רלוונטי.

    [להגיב לתגובה זו]

השארת תגובה

Subscribe without commenting