תל אביב והאח הגדול

מסתבר שאנשי הקמפיין הלא רשמי של דב חנין התחילו לאחרונה במסע SEO שמטרתו להוביל את אתר עיר לכולנו למקום גבוה ככל האפשר בתוצאות החיפוש של תל אביב בגוגל.

הצעד הזה הוא בעייתי מאוד כפי שמלמדות תגובות של כמה אנשים, לרבות כאלה שהצהירו ברשת על תמיכתם בחנין. שוקי נחלץ להסביר את הצעד הזה ולדון ברעיון שמאחוריו

זו, אגב, גם גישתה של Google. גוגל לא מתנגדת לקידום אתרים, ואפילו מעודדת אותו – ובלבד שייעשה בצורה אתית ולגיטימית.לשיטת גוגל הדרך להבדיל בין מה שהוא אתי או לא אתי בקידום אתרים, היא לשאול את עצמך: האם כשתידרש בדיעבד להסביר מה עשית, תוכל לעשות זאת בלי להתבייש? האם מה שאתה עושה משרת את הגולש?

אני, כמי שיזם לא כל כך מזמן מסע SEO דומה למדי מצאתי את עצמי מהרהר בנושא ומנסה לשקול את צעדיי. האם כשקראתי לקשר את הצירוף האח הגדול לערך הויקיפדי של 1984 עשיתי משהו שאוכל להסביר בדיעבד בלי להתבייש? אני מאמין שכן. האם אנשי הקמפיין הלא רשמי יוכלו להסביר את עצמם בלי להתבייש? אני לא בטוח.

כן, ברור לי שרוב מכריע של האנשים שיחפשו את האח הגדול בחודשים הקרובים לא מתעניינים בספר של אורוול אלא בתכנית הטלוויזיה, ובכך שאני מקדם תוצאת חיפוש לא רלוונטית אני פוגע בהם במידה כלשהי. אבל יש לי סיבה. ראשית, יש גם כאלה שיחפשו את האח הגדול במובנו המקורי ולא סביר שהם ייאלצו לדפדף במורד תוצאות החיפוש כמה עמודים כדי לגלות משהו רלוונטי לאחד המושגים החשובים ביותר של המאה העשרים. שנית, וחשוב יותר, אני רואה ברכה גם בעובדה שילדים שלא שמעו על אורוול מעולם ותופסים את דמותו של "האח הגדול" כאיזה קול מסתורי שמטיל משימות טיפשיות על יושביו המשועממים של בית מבודד יגלו שיש לביטוי גם משמעות אחרת, שקדמה לזו שהם מכירים, שהושאלה על-ידי תכנית הריאליטי המדוברת ורוקנה תוך כדי כך מכל התוכן והמטען התרבותי שאי-פעם היו לה. במידה מסויימת אני יכול להקביל את זה לרעיון שאילו היו קוראים ל"כוכב נולד" בשם ההולם לא פחות "שמע ישראל" היה צריך לעשות מאמץ ולדאוג לכך שהשם הזה לא יחליף את ההקשר המקורי של הביטוי.

אבל לחלוטין לא ברור לי מה רוצים אנשי סיטידב להשיג במשימה שלהם. שוקי מזכיר את המהתלה המפורסמת שבה חיפוש "כשלון עלוב" בגוגל הוביל, במקום הראשון לאתר של ג'ורג' בוש. אין ספק שמדובר במהתלה מוצלחת, אבל כזו שלא שירתה דבר מלבד את עצמה. ראשית, אף אחד לא מחפש "כשלון עלוב" במנועי חיפוש (כמעט), ואם כן, הרי שההימצאות של בוש במקום הראשון לכל היותר מצחיקה אותו. אבל אנשים כן מחפשים תל אביב במנועי חיפוש, והחיפוש שלהם לא קשור, כמעט אף פעם, לדב חנין, לעיר לכולנו או לבחירות לעירייה. הייתי מבין מסע שמטרתו לגרום לעיר לכולנו להופיע במקום גבוה בחיפוש אחרי בחירות בתל אביב, אפילו בחיפוש רון חולדאי או תל אביב 1, כי יש משמעות לכך שאנשים יידעו על האלטרנטיבה המוצלחת יותר בבחירות הנוכחיות. קשה לי להבין מה הרווח הצפוי מכך שתל אביב תזוהה עם עיר לכולנו על ידי גוגל, אבל אני בהחלט יכול לראות איך זה ירגיז כל מיני אנשים שאינם ממומנים על-ידי חולדאי.

גילוי נאות: אני עדיין תומך בחנין ובעיר לכולנו, ומקווה לכתוב משהו מפורט בנושא מתישהו, אבל פשוט שילמו לי כל כך הרבה כסף ממטה חולדאי שהייתי חייב ללכלך עליהם קצת.

6 תגובות ל“תל אביב והאח הגדול”

  1. המטרה היא מוצהרת ופשוטה – טראפיק.
    'החיפוש "תל אביב" יכול להביא למקום הרביעי שלו 60,000 כניסות בחודש, כלומר אלפיים כניסות ביום. המון.'
    אני לא בטוח שזו מטרה לגיטימית, אני גם לא בטוח שלא.
    אני באופן כללי עוד לא ממש החלטתי מה דעתי על הנסיון הזה.

    [להגיב לתגובה זו]

  2. מתוך העמוד ששוקי קישר אליו:

    Avoid tricks intended to improve search engine rankings. A good rule of thumb is whether you'd feel comfortable explaining what you've done to a website that competes with you. Another useful test is to ask, "Does this help my users? Would I do this if search engines didn't exist?"

    [להגיב לתגובה זו]

  3. דרומי – יש "טראפיק" ויש "טראפיק ממוקד".

    אם תביא 10,000 כניסות ביום לאתר, אבל 95% מהם הם לא תושבי תל אביב, ילדים בגילאי 14-15 או כאלה שמחפשים מסעדה טובה או סרט טוב לראות – ה"טראפיק" לא ממוקד (שזה כמו לשלוח מליוני הודעות זבל בדוא"ל למליוני אנשים רק כדי שאולי לחלק קטן מהם ההצעה תתאים).

    באותה נימה ואם משלבים את שני הקמפיינים שמוזכרים בפוסט – למה לא ליצור קמפיין עם המילה "האח הגדול" שמוביל לאתר "עיר לכולנו"? הרי בתקופה האחרונה מילת החיפוש הזו נמצאת בעליה ועשויה להביא הרבה "טראפיק" לאתר, לא?
    זה בדיוק מה שהקמפיין עושה – הוא לוקח מושג ("תל אביב") ומציב אותו בתוצאות החיפוש כך שיצביע על אתר לא רלוונטי בעליל ("עיר לכולנו"). אז למה לא לקחת מילת חיפוש "חמה" יותר?

    [להגיב לתגובה זו]

  4. אני לא שמתי שום סמיילי בתגובה שלי. מה זה הקטע הזה של תרגום אוטומטי לסמיילים? אם הייתי רוצה לשים סמיילי הייתי עושה את זה ע"י הקלקה על סמיילי בתחתית שדה התגובה. זה דפוק לגמרי…

    [להגיב לתגובה זו]

  5. LOL!

    ואני איתך. לגמרי.

    [להגיב לתגובה זו]

  6. הכותרת (Title tag) של אתר התנועה היא "עיר לכולנו – מחזירים את תל-אביב לתושבים". זהו הטקסט שיוצג למי שיחפש "תל אביב" ויראה את האתר בתוצאות, כך שאין סיכוי שאנשים יקליקו על התוצאה הזו בטעות.

    נכון לעכשיו, בראש תוצאות החיפוש לביטוי "תל אביב" עומדים שלושה אתרים עם רבבות לינקים ודומיינים בני 10-12 שנים. אותם ספק אם אפשר לעבור עם קמפיין כזה. לעומת זאת, חמישה מבין שבעת האתרים הבאים הם אתרים של חברות מסחריות.

    (ומצד שני, הקידום עבור "תל אביב" יעזור לאתר עיר לכולנו להופיע גם עבור ביטויי long-tail כמו "בחירות בתל אביב", "המתמודדים בתל אביב", "מי רץ בתל אביב" וכו'. )

    במילים אחרות: אני באמת לא מאמין שמישהו יינזק מהקמפיין הזה. יש לו השפעה גדולה יותר כמייצר באזז מאשר יש לו השפעה על תוצאות החיפוש.

    זה בדיוק כמו קמפיין ה"כישלון עלוב", שקיבל חשיפה עצומה לא בגלל שהצליח לקדם ביטוי לראש תוצאות החיפוש, אלא כי בעיתונות אוהבים סיפורים כאלה. או אם אתם רוצים דוגמא עדכנית יותר: קמפיין ה-308 של בלינק, שקיבל בעיתונות חשיפה גדולה פי 1000 מאשר ברשת – אבל מבחינת הלקוח שלהם זה ממש לא משנה כי הוא את שלו עשה.

    ובשורה התחתונה, אם יש אנשים שחושבים שצריך להופיע משהו אחר בתוצאות החיפוש עבור "תל אביב", שיקימו בלוגים ויתנו לינקים. זו זכותם הדמוקרטית.

    [להגיב לתגובה זו]

השארת תגובה

Subscribe without commenting