פינת המעקב

באוטובוס, לעתידים

הרבה מאוד זמן עבר מאז כתבתי את הפוסט הזה ובו קוננתי על מצבה העלוב של התחבורה הציבורית אל אזורי התעסוקה של קריית עתידים ורמת החי"ל ובחזרה מהם. מאז הפכתי לשיבוט ליסינג שמצוקת נוסעי האוטובוסים היא עניין אקדמי כמעט עבורו. אף על פי כן כדאי לציין שהחל מ-1 בספטמבר השנה חל שיפור משמעותי במצב. הבעיה העיקרית לטעמי – תחבורה סבירה ממרכז תל אביב אל האזור נותרה בעינה, אבל בכמה כיוונים אחרים אכן חל שינוי לטובה.

האח הגדול וה-SEO

אחרי שכבר הרמתי ידיים והכרזתי על כניעה הסתבר שהמסע הצליח מעל המשוער. במשך תקופה ארוכה שהה הערך על 1984 במקום השני בגוגל (מייד אחרי האתר הרשמי של קשת). בימים האחרונים אמנם נרשמה שחיקה אבל הוא עדיין נמצא באמצע העמוד הראשון.

שוקי גלילי הצטרף היום למאמץ ואף טרח לחבר ערך "האח הגדול" בויקיפדיה, כך שאפשר לנסות ולקשר גם אליו בהזדמנויות עתידיות. בתגובה לשוקי כתב אורי צ'צי'ק פוסט בו הוא טוען שיש להניח לגוגל לפעול באופן טבעי ולא להשתמש בטקטיקה של "הפצצת גוגל" כדי לנסות ולקבוע מה צריכה להיות המשמעות של הביטוי האח הגדול.

אני מבין את הרעיון העקרוני של אורי, אבל חייב לחלוק עליו.

ראשית, יש ברשימה כמה אתרים שעסקו בברור בעבודת SEO אינטנסיבית ובשיטות מפוקפקות בהרבה מקריאה לבלוגרים להתגייס למאמץ. לראיה, אותם אתרים ניצבו במקומות הראשונים בחיפוש (גם לפני האתר הרשמי של קשת וגם לפני הערך של 1984) עוד לפני תחילת שידור הסדרה, כששום מנגנון אורגני של פופולריות לא דחף אותם למעלה.

שנית, כפי שכתבתי לאורי בתגובות אצלו, יצא לי באחת מארוחות החג האחרונות לשבת עם שתי קרובות משפחה בנות עשרים בערך. אחרי שסיכמנו מי הם המתמודדים המועדפים עלינו בתכנית שאלו שתיהן קצת בתמיהה "אבל מאיפה הם חשבו על השם המוזר הזה, האח הגדול?" אז פתחתי בהסבר מלומד על אורוול, אבל אני עדיין חושב שגם חיפוש בגוגל ראוי לו שיוביל צעירים סקרניים להסבר על מקור השם. כשיוסי בובליל פונה לעובד ההפקה התורן שקולו מגלם את האח הגדול ברגע מסויים וקורא לו "אח שלי" אני נחרד.

שתי דוגמאות דמגוגיות (ולעזאזל גודווין): אילו תחרות הזמר של קשת היתה נקראת "שמע ישראל" ולא "כוכב נולד", או לחילופין, אילו היה עולה לשידור שעשועון טריוויה מרובה שלבים תחת השם "הפתרון הסופי", האם גם אז היה ראוי להניח לפופולריות לדחות את משמעויותיהם המקוריות של הביטויים אל מעבר לעמוד תוצאות החיפוש הראשון?

לסיום: סביר להניח שחוקי הפורמט לא מרשים את מה שאציע עכשיו, ובכל זאת, אני מזמין את ארז טל לנסות. בהפקה ניתן אישור להכניס לבית האח הגדול כמה ספרי קודש כדי לאפשר לאשר סימוני לנהל אורח חיים דתי, אלה הספרים היחידים שהכנסתם לבית אושרה. אז הנה עוד רעיון קטן: אולי אפשר לפנות לחברת ההפקה הבריטית שמחזיקה בזכויות על הפורמט ולבקש ממנה אישור להכניס עותק של 1984 לכל אחד מהמשתתפים, שיהיה להם מה לקרוא.

14 תגובות ל“פינת המעקב”

  1. איך, איך הצלחת שלא לבעוט באחוריהן של אותן קרובות משפחה? אני מקווה שלפחות הרכנת את ראשך, נדת בעצב ונשפת אוויר באיטיות לפני שהתחלת להסביר להן, לאט ובמילים פשוטות, על הספר.

    [להגיב לתגובה זו]

  2. iod: אתה לא באמת חושב שהן אשמות במשהו, נכון?

    [להגיב לתגובה זו]

  3. שחר, אז מי כן? בבית הספר שלי אף אחד לא סיפר לי על 1984, ואיכשהו הצלחתי לקרוא אותו (גם אם בגיל מאוחר יחסית, סביב הצבא לדעתי) ולהכיר את הרעיון הכללי הרבה לפני כן. הסביבה התרבותית משפיעה על בנאדם, אבל מי שפותח עיניים קצת מסביב – וגילי לא כל כך מופלג, אבל היום האינטרנט פותח לך עולמות תרבותיים גדולים בכמה סדרי גודל על אלו שהיו פתוחים בפני כשהתבגרתי – יגיע לכל דבר.

    [להגיב לתגובה זו]

  4. muyaman: אני לא יודע בן כמה אתה, אבל אני יכול להעיד על עצמי שהמודעות שלי לקיומו של 1984 ולרעיונות המרכזיים שלו עוד לפני שקראתי את הספר נבעה במידה לא מועטה מהעובדה שבשנת 1984 הייתי בוגר מספיק כדי לקלוט מהתקשורת דיונים ארוכים בשאלה עד כמה הנבואות של אורוול התגשמו. כן, זה היה מעט מגוחך, אבל בשנה ההיא של 1984-תשמ"ד התקשורת הרבתה לעסוק בספר כאילו הוא יותר רלוונטיבה מאשר בכל שנה אחרת.

    [להגיב לתגובה זו]

  5. שחר – אני אמנם צעיר יותר (ב-84 עוד לא ידעתי לקרוא), אבל גם היום אתה נתקל באיזכורים לאורוול בכל מקום, במיוחד בהקשר לפיתוחים טכנולוגיים, דיונים על צנזורה ברשת, התייחסות לדברים כמו שיתוף הפעולה של גוגל ויאהו עם השלטונות בסין, וכו'. 1984 הוא גם לא ממש איזה ספר איזוטרי שרק בודדים קראו – הרבה אנשים קראו ואהבו אותו, וסביר להניח שגם ממליצים עליו אונליין ואופליין למי שטורח להתעניין.

    [להגיב לתגובה זו]

  6. זה באמת לא הן אשמות וגם לא בהכרח בית הספר (טוב גם הית הספר) – זה בעיקר ההורים אשמים. אתה יודע, ארוחה משפחתית. מדברים. קצת פוליטיקה, קצת תרבות, קצת קיטורים (על פוליטיקה ותרבות)… עשרים שנה הן לא שמעו על האח הגדול?!

    [להגיב לתגובה זו]

  7. שחר, התשובה שלי לשאלה האחרונה שלך היא כן. אל תעשו מגוגל מה שהוא לא. גוגל מייצג במידה רבה את התרבות הפופולארית והוא לא שוטר תנועה שאמור לווסת מידע על פי איכותו (תהיה אשר תהיה ההגדרה לכך). אם תוכנית האח הגדול פופולארית הרבה יותר היום מהספר של אורוול אז גוגל עושה את עבודתו נאמנה כי סביר שרוב המחפשים בגוגל מחפשים את התוכנית ולא את הספר. העובדה שיש אנשים שלא מכירים את הספר אולי מצערת, אבל לא רלוונטית. מי שכן יהיה מעוניין לחפש את הספר או אתרים עליו יכול לעשות את זה ללא קושי על ידי הוספת מילה רלוונטית, ומי שלא מכיר, מה זה בדיוק יעזור לו שהספר יהיה בראש תוצאות החיפוש?

    [להגיב לתגובה זו]

  8. מויהמן ושחר – רק אני למדתי את 1984 לבגרות?

    גיל – זה לא עניין של 'לעשות מגוגל מה שהוא לא'. זה עניין של להשתמש בגוגל לצרכינו. אין קדושה בתוצאות של גוגל. ואם אני חושב שהעולם יהיה מקום טוב יותר אם תוצאה מס' 4 בחיפוש מסויים בגוגל תהיה X ולא Y, אין סיבה שלא אפעל לעשות זאת.

    ולגבי האפקט של תוצאת החיפוש – אם מתוך 10 מחפשים אחרי התוכנית אחד נכנס ללינק והשכיל, זה משמעותי.

    [להגיב לתגובה זו]

  9. דרומי, אתה מאוד אופטימי. מי שלא מכיר את הספר לא יכנס ללינק הזה ומי שכן מכיר לא ממש צריך אותו. אני מוצא את זה קצת מגוחך לנסות לכפות על אחרים ערכים של טוב ורע שאנחנו קבענו. בהחלט שאין שום דבר קדוש בתוצאות, אבל ליצור תוצאות באופן מלאכותי מיותר בעיניי וגם לא ממש יעיל.

    [להגיב לתגובה זו]

  10. אני מפריד בין שתי שאלות.
    שאלת המוסריות – ברור שאם הפצצת גוגל כזו משרתת מטרה שנראית לי לגיטימית, אז גם ההפצצה היא לגיטימית. אני לא מייחס אגב חשיבות לשיטות שגוגל מאשרים – אחרי הכל, אני עושה שינויים באתר שלי ובדרך שהוא מצביע על אתר אחר, ולא נוגע בשום דבר ששייך לגוגל. הרלוונטיות היחידה של מה שגוגל מרשים היא שאם אתפס בטכניקות בלק-האט, אני אפגע במטרה שלי.

    שאלת היעילות – השאלה האם הפצצה כזו היא אפקטיבית היא שאלה נפרדת. גם אם זה לא יעיל, זה יכול להיות לגיטימי.
    ולעניין – אני חושב שאתה עושה קצת פלקטיזציה של צופי (ומחפשי) האח הגדול. לא כולם ילדים בני 15 שכל מה שמעניין אותם בחיים זה תוכניות ריאליטי. אני בטוח שאיפשהו על הסקאלה בין אלו שלא מתעניינים בכלום לבין אלו שבזים לתוכניות ריאליטי, יש גם כאלה שזוכרים משהו על הביטוי 'האח הגדול', אבל לא יודעים מאיפה בדיוק הוא בא, למשל, או כאלה שכשיחפשו מידע נוסף על התוכנית יתקלו בקישור הויקיפדי ויכנסו אליו מתוך עניין.

    [להגיב לתגובה זו]

  11. ברור שלא כולם מחפשים את שם התוכנית, אבל מה הבעייה למצוא היום את הקישור לספר שבו מוזכר האח הגדול? אנשים לא טיפשים והם או יוסיפו מילת חיפוש או פשוט יגללו את המסך למטה. אסור לשכוח שמושג האח הגדול הוא רק מושג שמגיע מתוך ספר ולא שם הספר עצמו (שחיפוש שלו נותן תוצאה מיידית נכונה). ועוד נקודה, הבעייה המרכזית היא אצל מי שלא מודע להטיות שיש בחיפוש בגוגל או במחשבה שהאינטרנט אמור לייצג איזו שהיא איכות אינטלקטואלית (תהיה זו מה שתהיה). למה אנשים לא מתלוננים באותה מידה שהערכים בויקיפדיה מוטים מאוד לטובת אלו של תרבות פופולארית, או כל מיני דברים איזוטריים שמעניין אנשים ומדענים ואנשי רוח למשל מקבלים הרבה פחות מלל?

    [להגיב לתגובה זו]

  12. גיל, נדמה לי שלא על זה מדובר. אם תוכנית (פופולרית, ואם יורשה לי – נחותה) ממציאה לעצמה שם חדש, מן הסתם אין לאף אחד טענות שבחיפוש אחרי שמה היא תהיה התוצאה הראשונה (או היחידה). אבל אם השם שלה שאול מביטוי מפורסם בספר מפורסם (ובעל השפעה תרבותית משמעותית), מן הראוי שהמשמעות המקורית תופיע במקום בו אפשר להגיע אליו, ולא תדחק לעמוד הרביעי בתוצאות החיפוש. גם עבור מי שחיפש את הביטוי המקורי, וגם עבור מי שחיפש את התוכנית, וראוי שיהיה מודע לכך שלשם שלה יש מקור תרבותי מרכזי.

    [להגיב לתגובה זו]

  13. אני לא יודע מה זה ראוי או לא ראוי בהקשר של תוצאות חיפוש. מי בדיוק קובע האם שם מקורי ראוי למקום גבוה יותר ואיך בדיוק קובעים נוסחא לזה? לפחות איזכור אחד בכל עמוד? מי שמחפש את הביטוי המקורי יכול להגיע אליו בלי בעייה ולעקוף את התוכנית על ידי זה שיעשה חיפוש קצת יותר ממוקד.

    [להגיב לתגובה זו]

  14. ראשית, יופי של דיון התפתח כאן בהיעדרי (סוף שבוע כמעט מנותק בצפון, כן, קראתי תגובות חדשות דרך הסלולרי, אבל זה המקסימום שיכולתי לעשות).
    בכל מקרה, לענייננו – אני מאמין שאני עושה כאן בעצם שרות לקשת, אבל לא נורא. אני חושב שבמדינות שבהן נהגה הפורמט ושודר לראשונה 1984 ו"האח הגדול" הם בעלי נוכחות ומשקל הרבה יותר גדולים בתרבות הפופולרית ולכן קהל הצופים מודע למקור השם, וחלקית לפחות, מוצא בו אמירה מעט יותר מורכבת על התכנית. בישראל, כשחלק ניכר מקהל היעד הטבעי תוהה על משמעות השם זה היה אמור להיות אינטרס של קשת להציב אותו בהקשר הרחב יותר.
    בכל מקרה, גיל, אני לא דואג למי שירצה לחפש מידע על הספר, הוא בודאי ימצא, האמת היא שאני גם מסכים שכיום ראוי שאתר התכנית הרשמי יופיע במקום הראשון בתוצאות החיפוש, אני לא מאמין שאין מקום ל-1984 בעשר התוצאות הראשונות.
    אגב, באחד הגלגולים הקודמים של הדיון היה מי שהזכיר את מודל החיפוש של cuil כמוצא אפשרי מהבעיה, ויש בכך צדק, רק ש-cuil עדיין רחוק מלעבוד היטב, וגוגל הוא בפועל מנוע החיפוש היחיד שרלוונטי. אם מחפשי "האח הגדול" יגיעו בשלב ראשון לעמוד שיפצל אותם למשמעויות השונות של הביטוי זה אכן יפתור את מה שלטעמי הוא בעייתי מאוד.

    [להגיב לתגובה זו]

השארת תגובה

Subscribe without commenting