הבחירות בתל אביב-יפו: שמות מתחם

בואו נדבר רגע על מתחמים אחרים בבחירות העירוניות (לא על הנמל ולא על יד חרוצים). בעצם, בואו נדבר על שמות מתחם בבחירות למועצת העיר תל אביב-יפו.

שמונה עשרה רשימות מתמודדות בבחירות האלה, ובבוחרים בתל-אביב יפו עשו את העבודה המבורכת של ריכוז המידע הבסיסי על כל אחת מהן, לרבות קישור לאתר האינטרנט של הרשימה במידה ויש כזה.

לשש רשימות, לפי הנתונים, אין אתר (אורן, חזית דתית מאוחדת, הליכוד, נשים למען אנשים, צדק חברתי וש"ס).

עשר רשימות בחרו שם מתחם עם סיומת org או org.il (דע"ם, יאפא, הירוקים, כוח לגימלאים, לתת לחיות, מר"צ, העין הציבורית, עיר לכולנו, רוב העיר והתל אביבים (בפונט מודגש אלה שבחרו בסיומת org.il)).

רשימה אחת, אלמונית, בשם דלת פתוחה בחרה משום מה בסיומת com.

ויש גם רשימה אחת, רצינית קצת יותר שבחרה בסיומת co.il. אז כן, נכון, הסיומות האלה כבר אינן מוגבלות לשימושים המקוריים שלהן, וכל אחד יכול לקנות מתחם org.il גם אם מדובר בחברה מסחרית לעילא, או מתחם co.il גם אם מדובר באתר פרטי. ובכל זאת, בבחירות האלה יש רשימה רצינית אחת שבחרה לאתר שלה שם מתחם שמשוייך היסטורית לגופים מסחריים, נדמה לי שהבחירה הזו יכולה ללמד משהו על אופיה של הרשימה.

לרשימה הזו קוראים תל אביב 1, והמועמד שלה לראשות העירייה הוא גם ראש העירייה המכהן רון חולדאי. לא יודע מי אחראי לבחירת שם המתחם, אבל מישהו משדר לנו מסר סמוי לפיו הרשימה, אולי גם העירייה, היא עסק מסחרי.

11 תגובות ל“הבחירות בתל אביב-יפו: שמות מתחם”

  1. או שמישהו משדר לנו מסר סמוי שהרוב המוחלט של האנשים, גם אלו שמתעסקים בקמפיינים, לא מודעים להיסטוריה של TLDs ברשת, ולא שמים זין על ה"משמעות" של דומיין מסחרי מול "ארגוני". לא בכל דבר צריך לחפש משמעות נסתרת (ראה "המטוטלת של פוקו" לעניין זה, אגב).

    [להגיב לתגובה זו]

  2. בנימין,
    רוב האנשים אכן "לא שמים זין", כדבריך המעודנים. מצד שני, רוב האנשים הם לא האנשים שהיית רוצה לשיעמדו בראש העירייה שלך. בראש העירייה שלך אני הייתי רוצה אדם שמסוגל להבין בין סיומת co. וסיומת org., או לפחות אחד שידע להעסיק אנשים מספיק מוכשרים לכך. מאחר וחולדאי הוא המועמד היחיד שמעסיק חברת יח"צ אינטרנטית מקצועית (זו של אדם שוב), בחירת סיומת co. מעידה או על שלומיאליות מיוחדת במינה, או על תרבות ארגונית מסחרית (ולא ציבורית) השלטת הקמפיין או על כך שהרשימה עצמה "לא שמה זין" על האינטליגנציה של בוחריה, ומכוונת לקהל הפלבאי, שסיומת co. נראה לו יותר מקצועי. כשאנשי מקצוע בוחרים שם של אתר המייצג סיעה עם תקציב תעמולת בחירות של מיליונים, אפשר להניח שהשקיעו בכך יותר מדקה של מחשבה.

    [להגיב לתגובה זו]

  3. בנימין:
    1. מה שאוטו פוקוס אמר.
    2. עשר רשימות אחרות כן בחרו בסיומות ארגוניות, כולל כל רשימה רצינית שטרחה להקים אתר במערכת הבחירות הזו.

    [להגיב לתגובה זו]

  4. לי דווקא יש אתר .
    8O

    [להגיב לתגובה זו]

  5. אני דווקא רואה יתרון לסיומות com/co.il כיוון שרוב האנשים מכירים בעיקר אותן, וזה במידה מסויימת "חוסך" לך את הצורך לזכור או להזכיר גם את הסיומת כשאתה רוצה להפנות מישהו לאתר.
    ("איפה אמרת האתר ההוא? ניסיתי tlv1.com ו-tl1.co.il ולא מצאתי כלום… מה, tlv1.org? איזה מוזר, בחיים לא ראיתי אתר כזה") *

    * קח בחשבון שרוב האנשים כמעט ולא מקלידים כתובות אלא מגיעים לאתרים דרך לינקים, והייתי מנחש שהכתובות שהם כן מקלידים הן (כמעט) כולן com או co.il

    [להגיב לתגובה זו]

  6. כמובן שסמיילי לא היה שם במקור…

    [להגיב לתגובה זו]

  7. muyaman: ראשית דווקא בגלל שרוב האנשים לא מקלידים יותר כתובות נשארה לבחירת הדומיין כמעט ורק חשיבות סמלית. שנית, יכול להיות שיש מידה של צדק בדבריך, אבל התועלת היא באמת שולית מול מה שאני רואה בו מסר פגום.

    [להגיב לתגובה זו]

  8. כמו בנימין, אני לא חושב שלרוב האנשים יש מושג מה ההבדל בין הסיומות. צריך לשאול גם אם האתר של חולדאי לא נרשם בתקופה שבה הבלבול היה עמוק עוד יותר. להסיק מכאן שיש פה איזשהו מסר סמוי – זה נשמע לי כבר כמו הגזמה פרועה.

    [להגיב לתגובה זו]

  9. יוסי: ברור שמדובר בבלבול ולא ברצון לשדר מסר מפוקפק שכזה. הטענה שלי היא שלא במקרה הבלבול הזה תקף רק רשימה משמעותית אחת, שבמקרה כבר ידועה בלהיטותה למכור את המרחב הציבורי בתל אביב לכל מיני גורמים מסחריים.

    [להגיב לתגובה זו]

  10. הרבה גולשים משתמשים ב-Ctrl Enter – מה שמוביל אוטומטית ל-com (אם יש לך "start") או co.il (אם יש לך "התחל").
    מעט מאד מכירים או משתמשים ב-Shift Enter (שמוביל ל-net או net.il עפ"י שפת חלונות) כך שהוא נחשב לזניח ול-org אני בכלל לא חושב שיש קיצור.

    [להגיב לתגובה זו]

  11. בתור מי שהיה מעורב בהקמת אתר למועמד (בפריימריז) אני חושב שאתה מייחס יותר כוונות ממה שיש בפועל.
    כשבנינו את האתר, הגענו לשלב שצריך להפנות את ה-DNS. מכיוון שזה נעשה דרך איגוד האינטרנט, צריך פקס חתום (באמת!). לא היה לנו מושג מי רשם את הדומיין, ולקח לנו בערך שבוע לברר.
    כלומר – הבחירה לא הייתה החלטה מודעת של הצוות האסטרטגי של הקמפיין. הטילו על מישהו משימה 'תאסוף אנשים לבנות אתר'. הוא שלח את יופיץ לרשום דומיין, ומה שיופיץ רשם זה מה שיש.
    הכתובת שנבחרה הייתה – http://www.amirperetz.co.il
    נכון שחולדאי לקח את זירת האינטרנט ברצינות הפעם, אבל אתה לא יודע מתי נרשם האתר הזה, והאם השימוש בו לא היה פשוט מטעמי המשכיות.

    [להגיב לתגובה זו]

השארת תגובה

Subscribe without commenting