התת-מודע הכלכליסטי ושתי הערות שוליים

דרך פיד הפריטים המשותפים הגעתי לאיזו כתבה בערוץ הפנאי של כלכליסט. טוב, בעצם לא הגעתי, איכשהו קרה שהקישור נשבר בדרך ומצאתי את עצמי מול הודעת שגיאה. דווקא השגיאה הזו היא שהובילה אותי לשים לב ל-URL של אותה כתבה וממנו לצאת למסע קצרצר בנבכי התת-מודע הגלוי למדי של כלכליסט.

כלכליסט, ממש כמו אביו העסקי והרוחני ynet מתגאה בתפריט ברור וידיותי בראשו המוביל את הקורא לעמוד הראשי של כל אחד מערוצי האתר. כתובות אותם עמודים ראשיים חולקות ביניהן את המבנה הבא

 http://www.calcalist.co.il/XXXX/home/0,7340,L-YYYY,00.html

כאשר את הרצף XXXX מחליפה מילה אנגלית המתארת את תוכנו העיקרי של הערוץ ואילו את הרצף YYYY מחליף מספר שרירותי שיכול להיות שונה בין שני ערוצים או יותר החולקים את אותה מילת XXXX.

עד כאן טוב ויפה, ואף פשוט וברור.

רוב הערוצים זוכים למילות XXXX רלוונטיות עבורם שהן תרגום ישיר של שמם לאנגלית (בחלק מהמקרים, כאמור חולקים כמה ערוצים את אותה מילת XXXX כמו markets או local).

שני ערוצים מצליחים בכל זאת להפתיע.

"טכנולוגי" שמקבל את internet כאילו אין, למשל, יצרני חומרה, ציוד רפואי או שלל עיסוקים טכנולוגיים אחרים שאינם "אינטרנט".

"פנאי" זוכה, כמה מפתיע, לקבל את consumer. עבור התת-מודע הכלכליסטי אין, באופן מובן מאליו ועדיין מאכזב, שום טעם בפנאי שאינו כרוך בצריכה.

ואצל האב

באותה הזדמנות שווה לחזור גם אל אתר האב, ולבחון ברפרוף את ערוציו. אצל ynet התרגום לאנגלית אינו מופיע בתוך ה-URL אלא מפאר בגאון את עמוד הבית של כל אחד מן הערוצים. גם שם רוב הערוצים זוכים לתרגום ישיר ומדוייק. שלושה ערוצים: ירוק (earth), תיירות (travel) ורכב (wheels) מקבלים כותרת בהשראת מוספים נושאיים דומים מן העולם הרחב במקום תרגום ישיר.

תרבות, כבר העירו לא אחת, נדמה לי, מתורגמת דווקא כ-entertainment הקליל וחסר החשיבות (הייתי מקבל בהבנה מלאה arts and entertainment למשל) ואילו יחסים מתורגם ל-dating למרות שחלק ניכר ממנו עוסק במי שכבר השאיר הרחק מאחור את עולם הדייטים לטובת תמרון בין זוגיות ילדים עבודה ומימוש עצמי. יום אחד יגיע פרק ב"העיסקה הגדולה" שידון בדיוק בנקודה הזו – החרושת התרבותית השוקקת שמתרכזת כולה בחלון גילאים מצומצם מאוד סביב העשרים ומשהו.

Other memory is

באופן כללי אני מרוצה מאוד מה-Windows Live Writer שלי ומקפיד לכתוב באמצעותו כל פוסט העולה על שורות ספורות באורכו. אבל כדי לכתוב את הפוסט הנוכחי בחרתי לסגור פוסט ארוך ומושקע שהיה בתהליך כתיבה (מקווה שיפורסם בקרוב) ואז קיבלתי את הודעת השגיאה הבאה ובה המשפט המסתורי משהו "This is often an indication that other memory is".

וואלה, כמעט והצלחתי לשכוח שזה מוצר של מיקרוסופט.

5 תגובות ל“התת-מודע הכלכליסטי ושתי הערות שוליים”

  1. בארצות הגויים, אם אינני טועה, נקרא חלק התרבות "arts and leisure".

    [להגיב לתגובה זו]

  2. "החרושת התרבותית השוקקת שמתרכזת כולה בחלון גילאים מצומצם מאוד סביב העשרים ומשהו."

    וואחד נושא פתחת פה בהערת השוליים הזאת.

    אני רואה כמה וכמה קשרים בין החרושת הזאת לבין תרבות הצריכה.
    קודם כל, בתקופת דייטינג האדם מעמיד את עצמו למכירה, ומסתובב בסופרמרקט-הבשרים (בנמל, נגיד) בחיפוש אחר סחורה משובחת.
    חוץ מזה, בכדי להיות אטרקטיבי צריך לצרוך כל מיני דברים (החל מבגדים ותמרוקים וכלה באוטו מפתה ודייטים במסעדות יוקרה וכו'). התימה של "אתה צריך לקנות X כדי למשוך בחורות" רצה חזק בפרסומות.

    חוץ מזה, העיסוק הזה בדייטינג, עם הגלוריפיקציה הנלווית אליו, גורם לאלה שכבר בחרו את ה"סחורה" שלהם להרגיש אי-שביעות רצון, מה שמוביל לעוד צריכה – כדי להעלות את הערך בשוק הבגידות/פרק ב', או סתם כדי להרגיש נחשק עדיין, או לחילופין כדי "לפצות" על ה"שעמום" של שגרת הזוגיות.

    מן העבר השני של הסקאלה, חרושת הדייטינג מתפשטת לקבוצות גיל צעירות יותר ויותר – לפחות בתכנים של הטלנובלות ויומני הנוער, אם לא במציאות.

    מחקרים מראים שאנשים ששמחים בחלקם קונים פחות, וזה מסוכן לכלכלת השוק. ביטחון עצמי רעוע טוב לעסקים, ואין כמו תחושה של התכוננות תמידית לדייט כדי לערער את הביטחון העצמי באופן כרוני וסופני.

    [להגיב לתגובה זו]

  3. יובל: אני לא בטוח שיש שם אחד מקובל. בסלון.קום בכל מקרה יש ערוץ arts and entertainment ובהינתן הבחירה של ynet ב-entertainment בחרתי בו כהרחבה הגיונית לטעמי.
    מרמיט: טוב, חלק מהקטע של קיומו האמורפי של "העיסקה הגדולה" הוא בדיוק ביכולת לפתוח וואחד נושאים במסווה של הערת שוליים תוך הבטחה חמקמקה שפעם יזכו לטיפול מפורט יותר.
    בכל מקרה, אתה צודק כמובן בכל מה שאמרת, אבל נדמה לי שזה אף עמוק ומורכב יותר. בהזדמנות אחרת אולי, כאמור.

    [להגיב לתגובה זו]

  4. נראה לי שתאהב את זה (כמעט רשימת יחצנות. צריך לספור את הסופרלטיבים: מזהירה, כמעט מושלם, גאוני וכו' כל זה כאשר הכתב מודה שהוא לא יודע כלום על החברה): http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3301353,00.html

    חוצמזה – יופי של תת מודע.

    [להגיב לתגובה זו]

  5. […] די מזמן, יצא לי לכתוב כאן על “התת-מודע הכלכליסטי”. נאחזתי אז בתרגום של שמות הערוצים באתר כלכליסט מעברית […]

השארת תגובה

Subscribe without commenting