1. כתיבה ×“×¢×ª× ×™×ª
מזה זמן מה ש×× ×™ כותב ×ת מדור השבוע במדע בערוץ החדשות של ×תר × ×¢× ×¢. המדור, מ××– יצר ×ותו ×יתמר, עבר ×©×™× ×•×™×™× ×¨×‘×™×, הן ×¡×’× ×•× ×™×™× ×•×”×Ÿ ×ª×•×›× ×™×™×. ×חד ×”×©×™× ×•×™×™× ×”×¢×™×§×¨×™×™× × ×’×¢ למידת ×”×ובייקטיביות של הטקסט, ×ו ×ולי מוטב ×œ×§×¨×•× ×œ×›×š מידת ×”×”×™×ž× ×¢×•×ª של הכותב מלומר ×ת דעתו על מה ×©×”×•× ×›×•×ª×‘, בעת ×©×”×•× ×›×•×ª×‘. זו פעולה ×קטיבית, ×”×”×™×ž× ×¢×•×ª הזו. ×›×™ ×ין מדובר על "היצמדות לעובדות", ××œ× ×¢×œ היצמדות ל×ותן העובדות שכותבי המחקר ×¡×‘×•×¨×™× ×›×™ הן העיקריות בסיפור. ומה ×× ×™×© ×‘×™× ×™×›× ×—×™×œ×•×§×™ דעות? למשל, מה ×× ×›×•×ª×‘×™ המחקר ×¡×‘×•×¨×™× ×›×™ במחקר שעסק בטיגון של כלבי×, העובדה המרכזית והחשובה ביותר ×”×™× ×”×ª×©×•×‘×” שהתקבלה לש×לה כמה זמן בממוצע ×רך הטיגון עד רגע המוות? זו דוגמה ×§×™×¦×•× ×™×ª, ×× ×™ משתמש בה ×›×™ ×”×§×™×¦×•× ×™×•×ª מ×פשרת לי ×œ×”×“×’×™× ×‘×§×œ×•×ª. ×ך ×ž×—×§×¨×™× ×“×•×ž×™× ×כן × ×¢×©×• במצי×ות. ×œ× ×¤×¢× ×•×œ× ×¤×¢×ž×™×™×.
×”×—×•×§×¨×™× ×”× ×”×ž×•×ž×—×™× ×‘×ª×—×•×ž×. ×× ××™× × ×™ מבין לפחות קצת בתחו×, ×× ×™ משתדל ×©×œ× ×œ×”×‘×™×¢ ×ת דעתי על ×¢× ×™×™× ×™ המחקר עצמו ××œ× ×‘×ž×§×¨×™×, ויש ×›×לה, שברור ×©×™×©× ×” פשלה מתודית ×‘× ×לית ביותר (כמו למשל ×”×™×ž× ×¢×•×ª מלהגדיר בבירור מהו × ×•×©× ×”×ž×—×§×¨). ××, למשל, ×”× ×—×•×§×¨×™× ×›×ž×” זמן לוקח לטגן כלב למוות, ×œ× ×× ×¡×” לומר ×“×‘×¨×™× ×›×ž×• "ל×, ×–×” ×œ× ×˜×™×’×•×Ÿ", ×ו "×× ×”×©×ž×Ÿ פחות ×—× ×ž-190 מעלות, ×–×” ×œ× ×‘×מת × ×—×©×‘", ×× ×™ סומך על ×”×ž×“×¢× ×™× ×©×”× ×‘×מת חקרו ×ת ×”×ª×—×•× ×©×œ×”× ×•×ž×‘×™× ×™× ×‘×מת ב×מת בטיגון כלבי×. ×בל ××£ מידה של מומחיות ב××£ ×ª×—×•× ××™× × ×” מסוגלת להעמיד ×ת המומחה בו כסמכות מעל הציבור בש×לות ×”× ×•×’×¢×•×ª ×œ×¦×œ× ×× ×•×©, למוסר, למ×בקו בן ×לפי ×”×©× ×™× ×©×œ ×”×’×–×¢ ×”×× ×•×©×™ להגיע ×œ× ×ורות ×מיתית. כזו ש××™× × ×” קשורה לש×לה במה ×תה מ×מין (×לוהי×, פיות תפוחי ×דמה ×ו המפץ הגדול), כמה ×ž×ª×§×“× ×ª× ×•×¨ המיקרוגל שיש לך בבית, ×ו מה תוחלת ×”×—×™×™× ×©×œ×š, ××œ× ×§×©×•×¨×” למידה שבה ×‘× ×™ ×”××“× ×’×•×¨×ž×™× ×¡×‘×œ וגועל × ×¤×© לעצמ×, ×–×” לזה, ולסביבת×. ××£ מידה של מומחיות בעובדות ×”×˜×›× ×™×•×ª הקשורות בטיגון ×›×œ×‘×™× ××™× × ×” מסוגלת ×œ×”×•×¦×™× ×ותי ממעמד של שותף שווה זכויות בדיון ×”×× ×˜×™×’×•×Ÿ ×›×œ×‘×™× ×”×™× ×¤×¢×•×œ×” שפויה ורצויה ×ו ל×.
×בל העורך שלי מסוגל לכך. ועוד ×יך.
השבוע, קיבלתי טוקבקר שכתב ×©× ×ž×ס לו ×ž×”×“×¢×ª× ×•×ª שלי. ×ž×ª×¢× ×™×™×Ÿ במדע, ×”×™×” ×”×©× ×©×”×•× ×§×¨× ×œ×¢×¦×ž×•. ×”×•× ×ª×‘×¢ ש×וסיף ×§×™×©×•×¨×™× ×œ×›×ª×‘×•×ª המקוריות (דבר ש×× ×™ בהחלט מתכוון להתחיל לעשות), ותבע להפסיק ×ת הבעות הדעה שלי בגוף הכתבה. ×”×•× ×¨×¦×” דיווח ×ובייקטיבי. כלומר, דיווח שמעדיף ×ת ×ותן העובדות ×©×”×—×•×§×¨×™× ×”×™×• ×¡×‘×•×¨×™× ×›×™ הן העיקריות. ×–×” עיצבן ×ותי ×ž×©×•× ×ž×”. ×œ× ×™×•×“×¢ למה. מכ×ן ×”×’×™×¢×” ההתלהמות ×”× ×•×›×—×™×ª.
הטוקבקר ×”×–×” ××™× × ×• ב×מת ×ž×ª×¢× ×™×™×Ÿ במדע, ×”×•× ×ž×ª×¢× ×™×™×Ÿ רק ×‘×’×™×œ×•×™×™× ×©×œ המדע, רק ×‘× ×ª×•× ×™× ×©×ž×ª×§×‘×œ×™× ×‘×©×•×¨×” ×”×ª×—×ª×•× ×”. ×בל מחקר מדעי ×”×•× ×ירוע הרבה יותר גדול מש×לות המחקר והתשובות עליהן. מחקר מדעי הו×, ×œ×¤× ×™ הכול, יחידת ×”×ª× ×”×’×•×ª ×× ×•×©×™×ª. ×”×•× ××™× ×˜×¨×קציה מסוימת בין ××“× ×•×¢×•×œ×. ×”×•× ××™× × ×• ×ž× ×•×ª×§ מהחברה שבה ×”×•× ×ž×ª× ×”×œ. ×”×•× ×ª×•×¦×¨ של התרבות הזו, תוצר של היצור ×”×–×” ×©× ×§×¨× ×ד×. ×”×•× ×§×•×“× ×›×œ תופעה ×× ×•×©×™×ª, רק ×חר כך מכשיר לצבירת ידע, ×ž×•×¤×œ× ×›×›×œ שיהיה, ×•×”×•× ×כן מופל×. וכתופעה ×× ×•×©×™×ª, מחקר מדעי חשוף לכל הב××’×™× ×”×¨×’×™×œ×™× ×©×œ המין ×©×œ× ×•: דוגמ×טיות, הערצה עיוורת, הפיכה ל×ובייקט ×¤×•×œ×—× ×™, שימוש בו בכדי להשיג כוח, שימוש בו בשירות הפחד, ×”×›×ב והג×ווה ×©×œ× ×•.
הצורה שבה חברה צוברת ידע על ×”×¢×•×œ× ×”×™× ×§×¨×™×˜×™×ª בדיוק כמו הידע ×”× ×¦×‘×¨ עצמו. השימוש שהחברה עושה בידע ×”× ×¦×‘×¨ ×”×•× ×“×‘×¨ שהקהילה המדעית חייבת לקחת בחשבון. וזה × ×¢×©×” יותר ויותר קריטי ככל שהמומחיות המדעית ×©×œ× ×• הולכת וגדלה. ככל ×©×”×—×•×§×¨×™× ×ž×’×™×¢×™× ×œ×“×¨×’×•×ª ××•×ž× ×•×ª גבוהות יותר, כך עולה כוחו של המדע, לטוב ×ו לרע. ככל שכוחו של המדע עולה, כך ×× ×—× ×• ×—×™×™×‘×™× ×œ×•×•×“× ×©×–×” לטוב. ו×× ×™ סבור שבמובן ×–×”, ההכשרה של ×”×ž×“×¢× ×™× ×‘×—×‘×¨×ª× ×• לקויה ב×ופן בלתי × ×¡×‘×œ. ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×” ×œ× ×• כל כך הרבה כוח השמדה בידיי×. ×× ×—× ×• × ×ž×¦××™× ×›×™×•×, הודות לחיבור בין מדע, פזיזות, ×ידי×ולוגיה ופוליטיקה, מרחק יריקה מהשמדה עצמית. ×–×” ×œ× ×”×™×” ×פשרי ×œ× ×• ×‘×©×•× ×¢×™×“×Ÿ ×חר, ×¢× ××£ כלי ×חר. ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×” ×œ× ×• ביד כלי כל כך עוצמתי, בלתי יציב ומסוכן כמו המדע. בלתי יציב ומסוכן ×œ× ×‘×’×œ×œ מה שהו×, ××œ× ×‘×’×œ×œ מי ש×× ×—× ×• עדיין ×œ× ×ž×¦×œ×™×—×™× ×œ×”×™×•×ª. ×™×¦×•×¨×™× ×©×œ×•×•×™×, שקטי×, ×מיצי×. ×× ×©×™ שלו×.
ל×ור כל ×–×ת, ×× ×™ מ×מין ש×ין ×©×•× ×¡×™×‘×” שתהיה פיסת כתיבה ×חת ×ודות המדע שתהיה × ×˜×•×œ×ª דיון מוסרי. כש×× ×™ מסתכל על ×”××™×™×˜×ž×™× ×©×× ×™ כותב עליה×, ×× ×™ ×œ× ×ž×—×¤×© ×“×‘×¨×™× ×¢×•×§×¦× ×™×™× ×œ×•×ž×¨. ×”×“×‘×¨×™× ×¢×•×œ×™× ×ž×¢×¦×ž×. ×× ×¦×‘× ×רה"ב משתמש במדע כדי להפוך ×“×•×œ×¤×™× ×™× ×•×›×œ×‘×™ ×™× ×œ×‘×”×ž×•×ª מלחמה, ×‘×¢×™× ×™ ×–×” דורש הערה. ×× ××“× ×©×ž×ž×¦×™× ×ž×›×©×™×¨ שמסוגל לדחות ×‘× ×™ × ×•×¢×¨, ×’××•× ×™ ככל שיהיה, מקבל פרס לשלו×, ××– ×× ×™ רו××” ×–×ת כדבר חשוב לציין ×©× ×¢×©×” ×›×ן שימוש בהגדרה × ×¤×•×¦×” מ×וד למילה "שלו×" לפיה מדובר על מצב שבו הצלחת לסלק מסביבתך ×’×•×¨×ž×™× ×©××™× × × ×¢×™×ž×™× ×œ×š. ו×× ×‘×”×‘×¢×•×ª הדעה שלי ×× ×™ טועה, ×ו מפריז, ×™×”×™ כן.
2. ידע תפעולי, ידע מוחלט
קוף חמוד (stock.xchg) |
×תה ×ž×¨×™× ×בן מהרצפה ומיד ×תה מקבל עליה שברירי מידע. ×œ× ×”×¨×‘×” כל כך, ×בל מקבל. ×תה יודע מה המשקל שלה, ×ת מרגיש ×ת ×”×ž×¨×§× ×©×œ×”, ×תה רו××” ×ת הצבע שלה. ×× ×”×™×™×ª רוצה לזרוק ×ותה ולפגוע במשהו, ×”×™×” לך הידע התפעולי הדרוש לכך (×× ×›×™ ×œ× ×‘×”×›×¨×— ×”×ž×™×•×ž× ×•×ª הדרושה). ×בל יש הרבה מ×וד מידע על ×”×בן הזו ש×תה ×œ× ×ž×§×‘×œ. ×תה ×œ× ×™×•×“×¢ מה ההרכב הכימי המדויק שלה, ×תה ×œ× ×™×•×“×¢ לומר כמה ××˜×•×ž×™× ×™×© בה, ×ין לך מושג ×יפה ×”×™× ×”×™×™×ª×” בעבר, ×יפה ×”×™× ×ª×”×™×” בעתיד. השריטה ×”×§×˜× ×” הזו שיש לה ב×חד הצדדי×, ×יך ×”×™× × ×’×¨×ž×”? מתי × ×•×¦×¨×” ×”×בן? ×”×× ×”×™× ×”×™×™×ª×” ×¤×¢× ×—×œ×§ מ×בן גדולה יותר? ×”× ×§×•×“×” ×”×§×˜× ×˜× ×” הכתומה הזו שיש עליה. מה ×–×”? ×יפה הסתובבו ×”××˜×•×ž×™× ×©×œ×” ×œ×¤× ×™ 3 מילי×רד ×©× ×”? ×יך ×תה מודד ×ת החלל ×”×¢×¦×•× ×•×”××™× ×¡×•×¤×™ שיש בתוכה? על פי ××™×–×” ×§× ×” מידה?
×”×× ×–×” חשוב? ×”×× ×–×” ×¨×œ×•×•× ×˜×™? תלוי מה ×תה רוצה לעשות ×¢× ×”×בן הזו. ×× ×›×œ מה ש×תה רוצה לעשות ×–×” לפגוע ×יתה במשהו, ×תה ×œ× ×¦×¨×™×š כל כך הרבה ידע. מספיק ש×תה מרגיש ×ת המשקל. ×בל ×× ×תה רוצה ב×מת להבין ×ותה ו×ת מקומה בעול×, ××– ×תה זקוק ל××™× ×¡×•×£ מידע ×ודותיה. ×ž×©×•× ×©×‘×ž×§×¨×” ×›×–×”, ×ין דבר ×›×–×” משהו לגבי ×”×בן הזו ש××™× × ×• ×¨×œ×•×•× ×˜×™. הגדרת המחקר שלך הכתיבה ×–×ת. ומכיוון שבין כל שתי × ×§×•×“×•×ª שתסמן על ×”×בן יש ××™× ×¡×•×£ × ×§×•×“×•×ª ×חרות, שכולן ×¨×œ×•×•× ×˜×™×•×ª, ובכן- בז×ת ×¡×™×™×ž× ×•.
המדע ×”×•× ×“×¨×š × ×”×“×¨×ª ל×סוף ידע תפעולי ברמה גבוהה ×ודות ×“×‘×¨×™× ×בל כמובן ×©×”×•× ××™× × ×• מסוגל למפות בשלמות ×פילו ×בן ×§×˜× ×” ×©×ž×¨×™×ž×™× ×ž×”×¨×¦×¤×”, ×©×œ× ×œ×“×‘×¨ על מערכת ×”×™×—×¡×™× ×©×”×™× ×ž×§×™×™×ž×ª ×¢× ×¡×‘×™×‘×ª×”. הו×, לכן, ××™× × ×• מסוגל ב×מת ×•×‘×ª×ž×™× ×œ×”×‘×™×Ÿ ×ת מקומה ×ו תפקידה במצי×ות. ×–×” יותר מידי סבוך. המתודה המדעית כן מסוגלת ליצר ידע תפעולי מעולה. ידע תפעולי שמסוגל לשגר חללית, מסוגל ליצור צוללות, מסוגל ליצור תרופה. הבעיה ×”×™× ×©×œ×¢×ª×™× ×™×“×¢ תפעולי מעולה מעורר ×‘× ×• הרגשה של ידע מוחלט. ×פילו ×›×שר ×œ×ž×“× ×• כחלק ×ž×”×›×©×¨×ª× ×• המדעית ש×ין ×›×–×” דבר. ×× ×—× ×• ×™×•×“×¢×™× ×ת ×–×” בר×ש, ×בל ×‘×ž×§×•× ×חר ב×ותו ר×ש, ×× ×—× ×• מתמל××™× ×‘×’×ווה ושימחה על ×”××œ×’× ×˜×™×•×ª הכמו-מושלמת של הידע התפעולי ×©×¦×‘×¨× ×•, ×•× ×“×ž×” ×œ× ×• פת××•× ×©×× ×—× ×• ×ž×‘×™× ×™× ×ת העול×. ×›×™ ×–×” מפתה לחשוב כך. ×× ×™ מבין, חושב לעצמו הר×ש ×”× ×—×ž×“ ×©×œ× ×•, המבקש ×œ×©×•×•× ×¤×™×¨×•×¨×™ ווד×ות, תגיות ומט×פורות להי××—×– בה×, ×× ×™ יודע.
×גב, הידע התפעולי ×”×–×” ×”×•× ×™×“×¢ ממשי, ×מיתי בהחלט. ×בל ×”×•× ×ž×™×™×¦×’ פס כל כך מזערי של הקיו×, שלמעשה ההבדל בין הידע של ההדיוט המוחלט לבין ×–×” של המדען ×ודות היקו×, ×”×•× ×ž×’×•×—×š ×›×©×ž×¢×ž×ª×™× ×ותו ×¢× ×”×”×‘×“×œ בין חוסר הידע של ×©× ×™×”×. ×©× ×™×”× ×›×œ כך ×¨×—×•×§×™× ×ž×™×“×™×¢×ª ×”×™×§×•× ×©×”×”×‘×“×œ ×‘×™× ×™×”× ×”×•× ×–× ×™×—. ×”×•× ×ž×ª×ž×¦×” בעיקר בזה שהמדען ×מור להבין ×ת העובדה הזו טוב יותר מההדיוט.
הרבה רעות חולות × ×’×¨×ž×•×ª מה×שליה הזו. ××“× ×ž×ž×¦×™× ×ž×›×•× ×” שמשתמשת ×‘×¤×—× ×•×¤×•×œ×˜×ª עשן שחור סמיך ×ל השמיי×. × ×“×ž×” לו ×©×”×•× ×ž×‘×™×Ÿ, ×›×™ ×”×•× ×¦×‘×¨ ידע תפעולי מספק בכדי ×œ×‘× ×•×ª ×•×œ×”× ×™×¢ ×ž×›×•× ×” מסובכת. ×בל ×”×•× ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ; עובדה: ×”×•× ×¤×•×’×¢ כרגע במערכת ×”×קולוגית המקיימת ×ותו. וזה ×œ× ×™×”×™×” מפתיע כלל ×× ×ž×—×¨ יסתבר שהצורה שבה ×× ×• ×ž×‘×™× ×™× ×ת המערכת ×”×קולוגית הזו כרגע, ×”×™× ×ž×•×˜×¢×™×ª מ×וד. ××– × ×מר לי בכל ×ž×™× ×™ ×”×–×“×ž× ×•×™×•×ª שמדען ×מיתי יודע ×ת כל ×–×”. ×ולי. ×בל ההזדרזות הכפייתית של התרבות ×©×œ× ×• לקחת כל פירור ידע חדש ×•×œ×©× ×•×ª עימו ×ת הסביבה מוכיחה ×‘×¢×™× ×™ ש×ין ×œ× ×•, כולל ×”×ž×“×¢× ×™× ×©×‘×™× ×™× ×•, כל כבוד ×ל חוסר ×”×”×‘× ×” ×”×–×”, ×©×”×™× ×• העובדה המדעית הר××©×•× ×” במעלה. ×”× ××•×ž×¨×™× ×›×Ÿ, כן, × ×›×•×Ÿ, ×•×ž×ž×”×¨×™× ×œ×˜××˜× ×–×ת מתחת לשטיח. ×–×” × ×›×•×Ÿ, ×בל בלתי ×¨×œ×•×•× ×˜×™ למחקר. יותר ×ž×¢× ×™×™×Ÿ כקוריוז פילוסופי לשעות ×”×¤× ××™.
זו צורה חמורה של ××™ לקיחת ×חריות על חוסר ×”×”×‘× ×” של ההשפעה שיש לך על המצי×ות של כול×. המדען ×ž×ž×¦×™× ×ž×©×”×• בעזרת הידע התפעולי המעולה שלו. ×”×•× ×ž×•×›×¨ ×–×ת לתעשיין שלוקח ×ת המשהו לפס הייצור ×›×™ ×פשר לעשות ×¢× ×–×” כסף. העשן שעולה מפס הייצור מרעיל ×ת ×”×וויר, המשהו מכיל חומר רעיל שמרעיל ×ת ×”×™×“×™×™× ×©×וחזות בו, משתמשות בו ולבסוף זורקות ×ותו לזבל. מהזבל ×”×•× ×ž×’×™×¢ ×ל ×”××•×§×™×™× ×•×¡ השקט, להצטרף למרק המשהו××™× ×‘×’×•×“×œ ×מריקה ×”×¦×¤×•× ×™×ª שצף ×©× ×ž×¢×“× ×•×ª. וז×ת עוד דוגמה של השפעה ש×× ×—× ×• ×™×›×•×œ×™× ×œ×¢×§×•×‘ ×חריה. מי יודע מה ×× ×—× ×• מפספסי×? ×× ×ž×©×§ ×›× ×¤×™×• של פרפר יכול ×œ×’×¨×•× ×¡×•×¤×ª הוריקן בצד ×”×©× ×™ של העול×, מהי ההשפעה ×©×œ× ×•? ×¢×œ×™× ×• להיות ×–×”×™×¨×™× ×™×•×ª×¨, ×©×§×˜×™× ×™×•×ª×¨, ×œ× ×œ×”×–×“×¨×– כל כך להגיע ×ל פס הייצור. ×œ× ×œ×”×–×“×¨×– כל כך להכריז "××וריקה".
×× ×—× ×• ×œ× ×§×™×™×ž×™× ×›×ן בזכות ×¢×¦×ž× ×•. ×× ×—× ×• ×§×™×™×ž×™× ×›×ן בחסדיה של מערכת ×דירה ×©×©×™×›×œ× ×• ××™× × ×• מסוגל לתפוס. ×”×—×™×™× ×©×œ× ×• ×›×ן בתוך ×”×’×•×¤×™× ×”×œ×œ×•, ×¢× ×”×”×›×¨×” ×”×ž×©×•× ×” הזו, ×”× ×ª×•×¤×¢×” בלתי ×ž×•×‘× ×ª הקשורה לרשת ××™× ×¡×•×¤×™×ª של תופעות בלתי ×ž×•×‘× ×•×ª ×חרות. ×–×” ×ž×“×”×™× ×•× ×¤×œ× ×•×™×¤×”. זו זכות גדולה להיות ×›×ן, להריח, ל×כול, לחוש, לר×ות, לחשוב, להזדיין, ל×הוב. ×–×” דורש כבוד וזהירות ×× ×× ×• ×¨×•×¦×™× ×©×”×¡×¦× ×” ×”×ž×’× ×™×‘×” הזו תמשך.
וזו הסיבה ×”×©× ×™×™×” ש×× ×™ מרשה לעצמי לכתוב בחופשיות ×ת דעתי.
3. המדע וביקורת ההדיוט
×× ×™ שמח לחיות בעידן המדעי ×”×–×” ×©×œ× ×•. ×œ× ×”×™×™×ª×™ רוצה לחיות בעידן ×חר. ×× ×™ ×והב ×ת ×”×ž×›×©×™×¨×™× ×©×œ× ×•, ×× ×™ ×והב ×ת חופש המחשבה, ×× ×™ ×והב ×ת הדמוקרטיה ×©×œ× ×•, ×× ×™ ×והב ×ת התי×וריות הפיסיקליות ש×× ×™ ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ, ×ת המתמטיקה ש×× ×™ ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ, ×ת המחקר ×”×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×©× ×¢×©×” במיליון תחומי×. ×–×” ×ž×’× ×™×‘, ×–×” ×¦×‘×¢×•× ×™, ×–×” סוג × ×”×“×¨ של ×§×¡× ×ž×¢×©×™. ×›×–×” שעובד ב×מת. ×× ×™ מקווה ש××—×™×” לר×ות ××•×ª× ×• ×˜×¡×™× ×œ×›×•×›×‘ ×חר, ×× ×™ מקווה ש××—×™×” זמן מספיק כדי ×œ× ×”×œ שיחה פילוסופית ×¢× ×¨×•×‘×•×˜, ×× ×™ מקווה לחיות לפחות פי ×©×ž×•× ×” מתוחלת ×”×—×™×™× ×”×¦×¤×•×™×” לי, ברמת ×—×™×™× ×ž×¢×•×œ×”. ×× ×™ מקווה שהידע ×”×קולוגי ×©×œ× ×• יצליח לרסן ×ת ההרס ש×× ×—× ×• ×–×•×¨×¢×™× ×›×ן. ×× ×™ מקווה ×©× ×©×ª×ž×© בידע ×©×œ× ×• כהלכה.
×× ×™ חושב שהמחשבה המדעית ×”×™× ×סטרטגיה חשובה – ×œ× ×™×—×™×“×”, ×בל חשובה – במסעה של ×”× ×¤×© ×”×× ×•×©×™×ª ×ל עבר ×”×ª×‘×•× ×” והחופש. ×× ×™ חושב, למרות הפולחן שהתפתח סביבה, שהמרכז ×”×¨×¢×™×•× ×™ שלה ×”×•× ×—×–×§, יציב. ×”×™× ×§×¦×ª × ×•×§×©×” מדי לטעמי, מעט צרה, ×בל בהחלט מל××” בשכל ישר.
ו×× ×™ ×’× ×—×•×©×‘ שביקורת יכולה לעשות לה רק טוב. המדע מושתת על מחשבה ביקורתית. ×”×•× ××™× × ×• יכול להרשות לעצמו להתייחס ×ל הביקורת ×”×ž×•×¤× ×™×ª כלפיו בביטול. ×”×•× ××™× × ×• יכול להכתיב ×’× ×ת ×”× ×•×©××™× ×”×¢×•×ž×“×™× ×œ×“×™×•×Ÿ, ×’× ×ת כללי הדיון ×•×’× ×ת השפה שבה ×™×ª× ×”×œ הדיון. ×”×•× ××™× × ×• יכול לומר לי שדבר ×›×–×” ×ו ×חר ××™× × ×• ×¨×œ×•×•× ×˜×™. ×× ×™ ×›×ן, ×–×” ×’× ×”×¢×•×œ× ×©×œ×™, וזו הדעה שלי. קיבלתי במה לכתוב על מדע, ו×× ×™ ×שתדל לכתוב על מה ×©× ×¨××” לי ×”×¢× ×™×™×Ÿ העיקרי בו. ××™× × ×™ מומחה ×‘×ª×—×•× ×©×œ ××£ מדען שעליו ×× ×™ כותב, ×× ×™ הדיוט והמדור שלי ×”×•× ×ž×“×•×¨ להדיוטות. ×בל יש לי ×¢×™× ×™×™×, יש לי שכל ויש לי לב. ו×× ×™ מתכוון להשתמש בשלושת×.
כל עוד העורך שלי ירשה לי, כמובן.
×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— לגבי הקביעה ×©×ª×•×¦×¨×™×”× ×©×œ ×”×ž×“×¢×™× ×”×ž×“×•×™×™×§×™× ×”×¨×¡× ×™×™× ×™×•×ª×¨. ×× ×™ חושב ×©×”× ×–×§ שיכול להיווצר ×”×•× ×ž×™×™×“×™ יותר – פצצת ×”××˜×•× ×›×“×•×’×ž×,×בל ×”×× ×¢×•× ×™ רב ×”× ×’×¨× ×¢×œ ידי ×¦×¢×“×™× ×›×œ×›×œ×™×™× ×ו עוולות ×©× ×¢×©×•×ª ×‘×©× ×”×ž×“×™× ×” כתוצ××” ×ž×”×™×¡×§×™× ×©×œ ×× ×©×™ מדעי ×”×ž×“×™× ×” ×œ×ž×™× ×™×”× ×œ× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×™×•×ª יותר גרועי×?
יכולי×, ותוצרי ×¨×•×—× ×©×œ ×× ×©×™ רוח ×ž×¢×•×•×ª×™× ×”× ×ž×¨×©×™×ž×™× ×‘×ª×•×¦×ותיה×. ×בל ×× ×—× ×• ×œ× ×ž×§×‘×œ×™× ×ת היכולת להשמיד מערכת ×קולוגית שלמה של כוכב בלי ×”×ž×“×¢×™× ×”×ž×“×•×™×™×§×™×. במצי×ות, כמובן, ×œ× × ×™×ª×Ÿ להפריד ×‘×™× ×™×”×. ×©× ×™×”× ×—×œ×§ מ×ותו ×ž×‘× ×”: מעין גל של ××™ שפיות ×× ×•×©×™×ª ×©× ×ž×ª×— כבר משחר ההיסטוריה. ×ª×—×•× ×חד מייצר ×ת הכלי×, ×ª×—×•× ×חר מחדד ×ת הטירוף.
למה ×× ×™ חושב ש×תה טועה?
×תה ×ž× ×™×— כל הזמן שיש ××™×–×” מישהו, ×ו לפחות חבורה ×§×˜× ×”, מוגדרת ומגובשת של ×× ×©×™× ×©×ž×ž×¦×™××” כל דבר.
×–×” ×œ× × ×›×•×Ÿ. מדען ×חד חוקר, וכותב מ×מר. המ×מר ×”×–×” מהווה פיסה ×§×˜× ×” מסך כל הידע בתחו×. הרבה ×¤×¢×ž×™× ×–×” ×פילו ×œ× ×™×“×¢, ××œ× ×¨×§ כיוון ×œ× ×‘×¨×•×¨, ×ו תוצ×ות ×ž×¢× ×™×™× ×•×ª ×‘× ×™×¡×•×™ ×©×œ× ×‘×¨×•×¨ ממה הן × ×•×‘×¢×•×ª. ×©×•× ×“×‘×¨ ×œ× ×™×§×¨×” כתוצ××” ×ž×¤×™×¨×¡×•× ×”×ž×מר. רוב המ××ž×¨×™× × ×§×‘×¨×™× ×‘×¢×¨×™×ž×” של × ×™×™×¨×ª.
רק ×ž×¢×˜×™× ×ž×›×œ ××•×ª× ×ž××ž×¨×™× ×•×ž×—×§×¨×™× ×™×¢×‘×¨×• – יחד ×¢× ×¢×•×“ המון ×ž×—×§×¨×™× ×œ× ×§×©×•×¨×™× – ×ת הדרך ובסופו של דבר יגיעו לבן ××“× ×©××™× ×•, ככל ×”× ×¨××”, מדען, ××œ× ×ž×ž×¦×™× ×ž×¡×•×’ כלשהו, (×ו יותר × ×›×•×Ÿ, ממצי××™×) ושיחד ×¢× ×—×‘×•×¨×” גדולה של ×× ×©×™× ×‘×רגון מסודר ×™×•×¦×™× ×ž×©×”×• לפועל ×©× ×¨××” ב"×¢×•×œ× ×”×מיתי".
× ×–× ×— ×ת ×”×“×•×’×ž× ×©×œ ×”×ž×›×•× ×™×ª, ×›×™ ×”×™× ×ž×ž×© ×œ× ×˜×•×‘×”. ×”×™× ×¤×•×ª×—×” במקומות ×©×•× ×™× ×‘×¢×•×œ× ×‘×ž×§×‘×™×œ, והרבה × ×¢×©×” על ידי בעלי – מל××›×”.
× ×™×§×— ×ת פצצת ×”×טו×. ×–×” החל ×‘×ž×—×§×¨×™× ×ª×™××•×¨×˜×™×™× ×œ×’×ž×¨×™, ש××£ ×חד ×œ× ×™×›×œ ×œ× ×‘× ×ž×”× ×ת ×”×פשרות של פצצת ×”×טו×.
ל×מר שהמדען ×”×™×” צריך ×œ× ×‘× ×ת ×”×פשרות ×•×œ×’× ×•×– ×ת מחקרו ×–×” מגוחך. ב×ותה מידה ×פשר ×œ×’× ×•×– ×ת המחקר המדעי כולו.
×’× ×חר כך, כשהבסיס התי×ורטי ×”×™×” קיי×, ×”×™×” צורך בפרוייקט ×רוך של מספר ×©× ×™× ×©×¦×¨×š מש××‘×™× ××“×™×¨×™× ×•×”×¢×¡×™×§ ×לפי ×× ×©×™× (×ž×•×›×©×¨×™× ×ž×וד) ב×רגון ממשלתי כדי להגיע לפצצת ×טו×. כל ×חד ×”×× ×©×™× ×”×œ×œ×•, ×”×™×” מן הסת×, בר החלפה.
××¨×’×•× ×™× ×’×“×•×œ×™×, ×ž×ž×©×œ×ª×™×™× ×•××—×¨×™× ×‘×™×¦×¢×• מעשי פלצות רבי×, ו×ין צורך וסיבה לה××©×™× ×“×•×•×§× ×ת ×”×ž×“×¢×™×™× ×©×‘×”×, ×ו להעמיד ×ת המדען ×›×חר××™, ול×, לדוגמ×, ×ת ×”×ž× ×”×œ.
×× ×™ ×œ× ×ž× ×™×— ×ת ×”×”× ×—×” שייחסת לי. ×× ×™ חושב ×©×ž×“×¢× ×™× ×”× ×§×‘×•×¦×” גדולה ומבוזרת של ×× ×©×™× ×©×œ×ž×“×• ××•×ž× ×•×ª ×ž×’× ×™×‘×” לגמרי מבלי ש××£ ×חד לימד ××•×ª× ×œ×”×™×•×ª ×חר××™× ×œ×©×™×ž×•×© ×©×”× ×¢×•×©×™× ×‘×”.
×–×” ××™× × ×• מגוחך כלל שמדען יסתכל על הגוף המציע לו מימון ×ו עבודה, יעריך שיש סיכון שהגוף ×”×–×” ×™× ×¦×œ לרעה ×ת מחקרו ויסרב לעבוד עימו. העובדה ×©× ×¨××” לך שזה מגוחך מעידה ×‘×¢×™× ×™ על העומק של הבעיה התפיסתית שיש ×œ× ×• ×‘× ×•×©×.
המדען ××™× × ×• בורג ×‘×ž×›×•× ×”. ×”×•× ×ומן עצמ××™ שצריך לקחת ×חריות על ××•×ž× ×•×ª×•. ו×× ×–×” יקרה ב×ופן רחב, ×œ× ×™×”×™×” כל כך קל להחליף ×ות×.
×›×•×œ× ×חר××™×. ×’× ×”×רגון, ×’× ×”×ž× ×”×œ, ×’× ×”×ž×ž×©×œ×”, ×•×’× ×”×ž×“×¢×Ÿ. בפוסט ×”×–×”, דיברתי על ×ž×“×¢× ×™×.
חלק גדול ×ž×”×ž×“×¢× ×™× ×”×™×•× ×¢×•×‘×“×™× ×‘×קדמיה. ×”× ×—×•×§×¨×™× ×¢×¦×ž××™×™× ×œ×œ× ×©×•× ×’×•×£ ×ידי×ולוגי.בלתי ×פשרי לדעת למה יכול ולמה ישמש הידע שי×ספו.
×”×× ×¢×œ×™×”× ×œ× ×œ×סוף ×ותו, ×œ× ×œ×—×§×•×¨, רק ×ž×©×•× ×”×¡×™×›×•×™ שישתמשו בו לרעה?
לגבי ×ž×“×¢× ×™× ×”×¢×•×‘×“×™× ×œ× ×œ×©× ×§×™×“×•× ×›×œ×œ הידע ×”×× ×•×©×™, ××œ× ×œ×©× ×ž×˜×¨×” ספציפית – כן ×× ×™ חושב ×©×¢×œ×™×”× ×œ×”×¡×›×™× ×¢× ×ž×˜×¨×” זו, ×•×œ× ×œ×—×§×•×¨ ב×ופן עיוור.
×ול×, ×ž×©×•× ×©×™×© הרבה מ×וד ×ž×“×¢× ×™× ×ž×›×œ קצוות העול×, לכל מטרה ×™×ž×¦× ×”×ž×“×¢×Ÿ שיתמוך בה. ×פילו × ×©×§ ×’×¨×¢×™× ×™.
בפרט, יהיו ×ž×“×¢× ×™× ×©×™×ª×ž×›×• ויעבדו לטובת מטרות ×©×œ× × ×¨×ות לך.
×ž×™× ×§:
1. תגדיר "חלק גדול". ×× ×™ סבור ש×× × ×¢×©×” בדיקה של מספר ×”×ž×—×§×¨×™× ×©× ×¢×©×• ×”×©× ×” עבור גוף ×קדמי, לעומת ×לו של×, ×”×™× ×ª× ×™×‘ תוצ×ות ברורות ביותר. פשוט יש ×‘×¢×•×œ× ×ž×¢×˜ מ×וד ×קדמיה, והרבה מ×וד פוליטיקה, ×¦×‘× ×•×›×œ×›×œ×”.
2.×”×קדמיה ×”×™× ×‘×¢×¦×ž×” גוף ×ידי×ולוגי מובהק. למשל, וזו רק ×“×•×’×ž× ×חת ×§×˜× ×”, ×”×™× ×ž××ž×™× ×” ×œ×¢×ª×™× ×©×—×˜×™×¤×”, ×¢×™× ×•×™×™× ×•×”×¨×™×’×” של ×™×¦×•×¨×™× ×—×™×™× ×©××™× × ×‘× ×™ ××“× ×”×™× ×מצעי המוכשר על ידי המטרה של ×§×™×“×•× ×”×™×“×¢ ×”×× ×•×©×™. עמדה ×ידי×ולוגית. ×בל ×× ×™ ×ž×¡×›×™× ×©×œ×¢×ª×™× ×ין דרך לדעת למה ישמש הידע ×”× ×סף ש×. שוין. שזו תהיה הצרה ×©×œ× ×•.
3.העובדה ×©×™×©× × ×ž×“×¢× ×™× ×ž×›×œ קצוות ×”×¢×•×œ× ×”×ž×•×›× ×™× ×œ×¢×‘×•×“ לכל מטרה × ×•×‘×¢×ª מכך ש×ין כחלק מההכשרה של המדען, לימודי ×תיקה ×¨×¦×™× ×™×™× ×‘×™×•×ª×¨. ש×ין ×יזו שבועת מדען דומה לשבועת הרופ×. ובכלל, שהחברה ×©×œ× ×• מעודדת ×ת המדען לר×ות עצמו כבורג ×‘×ž×›×•× ×ª ×יסוף מידע שתעבוד ×יתו ×ו בלעדיו ×•×œ× ×›×ומן עצמ××™.
4.×גב, ההפרדה שעשית ×§×•×“× ×‘×™×Ÿ מדען לבין ×ž×ž×¦×™× ××™× × ×” מקובלת עלי. ×©× ×™×”× ×× ×©×™× ×¢× ×”×›×©×¨×” מדעית. ×חד ×¢× ×”×›×©×¨×” יישומית, ×חד ×¢× ×”×›×©×¨×” תי×ורטית, ×©× ×™×”× ×ž×ª×‘×¡×¡×™× ×¢×œ ×ותה מערכת ידיעות. כש×× ×™ מדבר על "מדען", ×× ×™ מדבר על כל ××“× ×”×ž×¡×•×’×œ לתפעל ×ת החומר המדעי ברמה גבוהה.
הגבתי לך למטה.
1) ×תה יודע מה? ×ולי ×תה צודק. ×ין לי × ×ª×•× ×™×.
×בל × ×¨××” לי, ×©×‘×¦×‘× ×•×‘×›×œ×›×œ×” ×œ× ×ž×¤×¨×¡×ž×™×, ×ו ×ž×¤×¨×¡×ž×™× ×¤×—×•×ª.
2) ×”×קדמיה ×”×™× ×œ× ×’×•×£ ×ידי×ולוגי מובהק, במובן ×©×”×™× ×חת ×”×’×•×¤×™× ×”×ž××¤×©×¨×™× ×ת המגוון וטווח ×”××ž×•× ×•×ª הרחב ביותר לחבריה. חבריה ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×—×–×™×§, ומחזיקי×, ב××ž×•× ×•×ª ×©×•× ×•×ª.
לגבי × ×™×¡×•×™×™× ×‘×‘×¢×œ×™ ×—×™×™×, קשה מ×וד ל×סוף ידע ×›×™×•× ×‘×˜×•×•×— רחב של × ×•×©××™× ×œ×œ× ×‘×™×¦×•×¢ × ×™×¡×•×™×™× ×ילו, לכן ×ž×“×¢× ×™× ×”×¢×•×¡×§×™× ×‘× ×•×©××™× ×ילו יהיו ×—×™×™×‘×™× ×œ×ª×ž×•×š בקיומ×.
3) ל×. ×’× ×¨×•×¤××™× ×”×•×¨×’×™×, למרות השבועה. העובדה שיש ×ž×“×¢× ×™× ×ž×›×œ ×”×¢×•×œ× ×”×ž×•×›× ×™× ×œ×¢×‘×•×“ לכל מטרה שהי×, × ×•×‘×¢×ª מהעבודה שיש המון ×ž×“×¢× ×™×, שכל ×חד ×‘× ×ž×¨×§×¢ ×©×•× ×”, ולכן תמיד ×™×™×ž×¦× ×”×ž×“×¢×Ÿ לכל מטרה, ×פילו ×× ×”×¨×•×‘ הגדול של ×”×ž×“×¢× ×™× ×œ× ×™×¡×›×™×Ÿ לכך.
לדוגמ×, מדען ×יר×× ×™ ייתמוך בגרעין ×יר×× ×™, ומדען ישר×לי ייתמוך בגרעין ישר×לי. ×פילו ×œ× ×›×œ ×”×ž×“×¢× ×™× ×”×™×©×¨××œ×™× ×ו ×”×יר×× ×™×. יש כמה, שי××ž×™× ×• ב×מת שזה לטובת ×”×ž×“×™× ×” שלה×, ×•×™×•× ×¢×• ×ž×©×™×§×•×œ×™× ×¤×˜×¨×™×•×˜×™×™×. ×œ× ×ž×ž×—×¡×•×¨ בשבועות ×ו שיעורי ×תיקה.
4) ההפרדה קיימת. מדען חוקר, לרוב במסגרת ×”×קדמיה ×ו ×ž×›×•× ×™ מחקר. ×ž×ž×¦×™× ×¢×•×‘×“ בדרך כלל בסביבה מסחרית על ×ž× ×ª לעשות רווח כלכלי. הרבה ×¤×¢×ž×™× ×¡×˜ ×”×›×™×©×•×¨×™× × ×¤×¨×“, ×œ×¢×™×ª×™× ×œ×. ההפרדה קיימת, בכל מקרה. הרבה ממצי××™× ×”×™×• ×œ×œ× ×”×›×©×¨×” ×קדמית כלל – למשל, ×חד מחשובי הממצי××™× ×©×œ הרכבת, ×œ× ×™×“×¢ כלל ×§×¨×•× ×•×›×ª×•×‘.