לו היתה ×œ×™×œ×“×™× ×–×›×•×ª בחירה, ×›× ×¨××” ×©×œ× ×”×™×™×ª×™ מעביר ×פילו שעה ×חת בטבריה. מ×חר ש×ין לה×, ×™×¦× ×œ×™ להעביר ×©× ×›×ž×” ×©× ×™× ×˜×•×‘×•×ª. ×–×” ×œ× ×‘×מת חשוב לכלו×, ×בל ×–×” עזר לי קצת ×œ×§×¨×•× ×ת "×”×—×œ×•× ×”×™×©×¨×לי" של רועי צ'יקי ×רד, ש×חד ×”×¡×™×¤×•×¨×™× ×‘×• מתרחש בעיר המקוללת ×”×”×™×. ומ×חר שגרתי בטבריה זמן ×œ× ×ž×‘×•×˜×œ, ×× ×™ יודע שצ'יקי מדייק בפרטי×. יש בעיר פ×ב ×‘×©× "הביג בן". חבר שלי ×”×§×™× ×‘×• פע×. ×•×›× ×¨××” שיש ×’× ×ת הפל×פל ×©×”×•× ×ž×–×›×™×¨, ×’× ×× ××™× ×™ זוכר ×ותו.
היתרון הגדול של "×”×—×œ×•× ×”×™×©×¨×לי" ×”×•× ×”×¤×¨×˜×™× ×”×§×˜× ×™×. הישר×ליות הופכת ×›×ן למקומות, מקצועות, מ×כלי×, שמתו××¨×™× ×‘×”× ××” ×œ× ×ž×•×¡×ª×¨×ª. ×–×” כשרון מדהי×, ×‘×¢×™× ×™, ×ולי ×ž×¤× ×™ ש×× ×™ חסר ×ותו. ×× ×× ×™ הייתי צריך לבחור מקצוע לדמות בספר, הייתי צריך לבחור בין רופ×, ×¨×•×¤× ×©×™× ×™×™×, מוכר, ×¢×™×ª×•× ××™ ו×יש שיווק. במשחק ×”×רץ-עיר ×”×–×”, צ'יקי ×”×™×” בוחר עובד בקק"ל, ×•×ž× ×¦×— בקלות. ×–×” מרשי×.
×בל מבין ×”×¤×¨×˜×™× ×¢×•×œ×” ×’× ×”×ž×™×–× ×˜×¨×•×¤×™×”. במקרה הטוב, הדמויות הן ×™×¦×•×¨×™× ×טומי×, מעורפלי מחשבה, ×©× ×¢×™× ×ž×ª×—× ×” ×œ×ª×—× ×” ב×דישות. במקרה הרע ×•×”× ×¤×•×¥ יותר, צ'יקי כותב ×ª×•×œ×¢×™× ×‘×“×ž×•×ª ×ד×, ×× ×©×™× ×©×¨××•×™×™× ×œ×©× ××” ובוז, ×œ×¢×•×œ× ×œ× ×œ×—×ž×œ×”. קשה לי ×¢× ×–×”, ו×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ שתשומת הלב ×œ×¤×¨×˜×™× ×”×™× ×¤×™×¦×•×™ הול×. למעשה, ×× ×™ חושב שיש קשר בין ×”×©× ×™×™×.
×–×” ×œ× ×—×™×™×‘ להיות כך, ×–×” ×œ× ×›×š בספרות הרי××œ×™×–× ×©×œ המ××” ×”-19, ×בל ×יכשהו, בשילוב ×¢× ×”× ×™×¡×™×•×Ÿ לביקורת פוליטית, הדגש ×©×ž×•×©× ×‘"×—×œ×•× ×”×™×©×¨×לי" על פרטי ×”×¢×•×œ× ×”×—×™×¦×•× ×™ ×‘× ×¢×œ חשבון הדמויות, והופך ×ותן לקריקטוריזציה של מעמד חברתי. המעבר של גיבורת הסיפור הר×שי, טלי פ×פו, מבעלת טור תל-×ביבית לי×פית × ×©×•××” ×”×•× ×‘×“×™×•×§ ×–×” – מעבר בין מעמדות. ×”×•× ×ž×ª×•×ר, ×בל ×œ× ×ž× ×•×ž×§. טלי פ×פו ×”×™× ×—×¦×™-×ד×; ×”×™× ×™×¦×•×¨ מודע-למחצה, שפועל ×‘×¢×•×œ× ×›×ž×•×›×” ירח. כך ×’× ×“×ž×•×ª הגיבור בסיפור ×”×©× ×™, "×“×•×ž× ×™", וב×ופן פחות מובהק ×’× ×‘×¡×™×¤×•×¨×™× ×חרי×.
דודי × ×× ×— ו×מר, "××™ ×פשר לעשות ×¢× ×”×—×‘×¨×œ'ך ×”×לה עסקי×. ×™×•× ×חד ×”× ××•×ž×¨×™× ×›×›×” ×•×™×•× ×חר ב××™× ×¢× ×ž×©×”×• ×חר. ×œ×¤× ×™ חודש רציתי לעשות משהו ×¢× ×”×¢×¦×™× ×©×. ×¢×©×™× ×• בדיקות, גייסתי שותף, השקעתי בסקר, ו××– ב×ו כמה ×’×ž×“×™× ×›×•×©×™× ×ž×ž×©×¨×“ ×יכות הסביבה שהתלווה ××œ×™×”× ×œ×™×¦×Ÿ לבן ×חד וביטלו ×ת הכל. רציתי להי×בק, ×בל השותף שלי כבר קיבל ×¨×’×œ×™×™× ×§×¨×•×ª. ×¢×©×¨×™× ×©× ×” ×× ×™ ב×פריקה, ×× ×™ מכיר ×›×•×©×™× – ממתי ×›×•×©×™× ×ž×‘×™× ×™× ×‘×יכות סביבה? כל ×”×ž×“×™× ×” ×”×–×ת מושחתת לגמרי. ×תה ×œ× ×™×•×“×¢ ×¢× ×ž×™ לדבר. ×œ×¤× ×™ 1994 ××£ ×חד ×ž×”× ×œ× ×“×™×‘×¨ ×יתך על ×יכות הסביבה" (מתוך "×“×•×ž× ×™").
×”××™×¨×•× ×™×” על גב הדובר ברורה, ×בל ×œ× ×–×” מה שהופך ×ת הציטוט ×”×–×” לבלתי × ×¡×‘×œ, ×‘×¢×™× ×™. ×”×•× ×‘×œ×ª×™ × ×¡×‘×œ ×ž×©×•× ×©×”×•× ×™×›×•×œ ×”×™×” להי×מר ב×מת. שמעתי ×× ×©×™× ×©×ž×“×‘×¨×™× ×›×š, ×©×—×•×©×‘×™× ×›×š. פגשתי ×ות×. ל×× ×©×™× ×™×›×•×œ×•×ª להיות דעות מגוחכות, דעות "שטוחות", ×× ×œ×מץ ×ת המטפורה ×”×™×©× ×” ×”×”×™× ×©×œ ×.מ. פורסטר. ×בל ×× ×©×™× ××™× × ×©×˜×•×—×™× ×•××™× × ×ž×’×•×—×›×™×, וכ×שר כל מה שמיוצג ×ž×”× ×”×•× ×“×¢×•×ª×™×”× ×”×ž×•×¤×¨×›×•×ª, × ×•×¦×¨ מצג ×©×•×•× × ×•×¨×.
הבעיה, ×× ×™ חושב, × ×¢×•×¦×” בכך שביקורת פוליטית-חברתית ×ž×•×¤× ×™×ª בעיקר כלפי ×ž×•×©×’×™× – × ×•×¨×ž×•×ª חברתיות, ×ž×‘× ×™× ×¤×•×œ×™×˜×™×™×, מעמדות. הפוליטיקה כבת בריתה של הסטטיסטיקה. מ××¤×™×™× ×™× ×—×‘×¨×ª×™×™× ×‘×ž×§×•× ×‘× ×™ ×ד×. כתיבה פוליטית צריכה להתמודד ×¢× ×–×”. זו בעיה שס×טירות עומדות מולה כל הזמן, ורק מעטות מצליחות בכך.
×’× ×‘"מלכוד 22" חלק מהדמויות מצומצמות לכדי ×¤×•× ×§×¦×™×•×ª × ×¨×˜×™×‘×™×•×ª וקומיות בלבד. ×בל הלר פיצה על כך ב×מצעות הומור רדיקלי מספיק, וב×מצעות ×ימוץ מוחלט של הבעיה: ×× ×¡×טירה מרדדת דמויות, × ×œ×š על ×–×” עד הסוף; × ×™×¦×•×¨ ×¢×•×œ× ×–×¢×™×¨ שכללי המשחק שלו ×©×•× ×™× ×œ×’×ž×¨×™, שהפיזיקה של יחסי ×× ×•×© ×©×•× ×”, ×•× ×§×¨× ×œ×• "צב×". צ'יקי בחר בדרך ×חרת. הפיצוי ב"×—×œ×•× ×”×™×©×¨×לי" × ×ž×¦× ×‘×¤×¨×˜×™×. ×× ×‘× ×™ ×”××“× ×œ× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×™×•×ª ×מיתיי×, לפחות ×”×¤×¨×˜×™× ×¡×‘×™×‘× ×›×Ÿ; ×× ×”×“×ž×•×™×•×ª מרודדות ×œ×¤×•× ×§×¦×™×•×ª חברתיות/מעמדיות, לפחות הן יכולות להתבסס על דמויות ×מיתיות. למעשה, תשומת הלב ×œ×¤×¨×˜×™× ×”×™× ×—×œ×§ מההשטחה של הדמויות; צ'יקי מת×ר ×‘× ×™ ××“× ×›×¡×š ×ª×›×•× ×•×ª×™×”× ×”×—×™×¦×•× ×™×•×ª, מה שהופך ×ת הקטגוריות החברתיות, שב×מצעותן ×× ×• מקטלגי×, לחשובות יותר מהדמות עצמה.
×לו בחירות לגיטימיות, כמובן, ×בל לי קשה ×יתן. ו×× ×™ ×’× ×—×•×©×‘ שכיצירה פוליטית, זו יצירה בעייתית. ×›×™ ×× ×©×™×, על ×“×¢×•×ª×™×”× ×”× ×•×¨×יות, ×”× ×‘× ×™ ××“× ×מיתיי×. ×”× ×ž×¦×œ×™×—×™×, ×יכשהו, להיות ×”×•×¨×™× ×¨×ויי×, ×—×‘×¨×™× ×˜×•×‘×™×, ×‘× ×™ ×ד×, ועדיין להחזיק בעמדות המפחידות ביותר. הספר ×”×–×” ×œ× ×ž×¡×‘×™×¨ ×–×ת, ×”×•× ×פילו ×œ× ×ž× ×¡×”. ×”×•× ×ž×¢×“×™×£ ללעוג.
גילוי × ×ות:
רועי צ'יקי ×רד כתב ל××—×¨×•× ×” על פרשת מיברג, שהייתי חלק ×ž×ž× ×”, פוסט ×©×œ× ×”×¡×›×ž×ª×™ ×יתו כלל.
הערה ×ž× ×”×œ×ª×™×ª
העבודה על "×”×”×" היתה ×רוכה במיוחד ×‘×™×ž×™× ×”××—×¨×•× ×™×, ×חרי התקפת ×”-DoS על "×”×—×‘×¨×™× ×©×œ ×’'ורג'" ו"מדרון חלקלק". ובכלל, מ××– הוספת "מדרון חלקלק" כל הסיפור הפך לקצת יותר מורכב. הוספתי למדרון עמוד תרומות בפיי-פ×ל. ×× ×™ ×ž× ×™×— שמהתרומות שיתקבלו ××§× ×” בעיקר ספרי×, ×›× ×¨××” תי×ורטיי×. ×× ×™ ×ž× ×™×— ×’× ×©××ª× ×ª×”×™×• הר××©×•× ×™× ×œ×§×¨×•× ×¢×œ ×”×¡×¤×¨×™× ×”×œ×œ×• ×›×ן, בסיפור. ××– ×™×ללה, ×ž×ž× ×• לי ××™×–×” ×מזון, בחי×ת.
×וף. × ×™×¡×™×ª×™ כבר ××™×–×” שלוש פעמי×, ×חת מהן השבוע, לכתוב ×ת הפוסט ×”×”×•× ×¢×œ ×יך ולמה ×ין בספרות העברית דמויות שיש להן ×’× ×¤×¡×™×›×•×œ×•×’×™×” ×•×’× ×¡×•×¦×™×•×œ×•×’×™×”. ×•×œ× ×”×¦×œ×—×ª×™. ×’× ×›×ž×•×‘×Ÿ ×›×™ ×–×” ×œ× × ×›×•×Ÿ, ×›×™ כן יש פה ×•×©× ×“×ž×•×™×•×ª ×›×לה. ×•×’× ×›×™ ×œ× ×”×¦×œ×—×ª×™ ×œ× ×¡×— ×ת לב הבעיה. ועכשיו כתבת ×ותו. ×בל ×’× ×œ× ×ת לב הבעיה. ×בל די הרבה מה××™×‘×¨×™× ×©×œ×”, לכל הפחות כבד, טחול, שתי כליות ו××™×–×” רי××” וחצי.
×× ×™ עדיין ×œ× ×‘×“×™×•×§ ש×, ובגלל ×–×” הפוסט ×”×–×” התעכב כל כך. ×בל ×× ×™ ×ž× ×¡×”.
צריך להיפגש מתישהו, ×™× ×§×¨×Ÿ
הקישור לפ××™ פ×ל ×œ× ×¢×•×‘×“.
×”×•× ×ž×‘×™× ×ותי לדף שכתוב בו :
We were unable to decrypt the certificate id.
בדיוק ר×יתי. ×ž× ×¡×” לסדר ×ת ×–×”.
עובד
טוב סליחה על הש×לה, ×בל ×¢× ×›×œ הכבוד לפסיכולוגיה ולסוציולוגיה – מה ×¢× ×”"צורה"? ×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢×ª ×× ×–×” ×¨×œ×•×•× ×˜×™ ×œ×—×œ×•× ×”×™×©×¨×לי, ×ולי הצורה בו שגרתית ×•×ž×•×‘× ×ª מ×ליה, ×בל ×’× ×›×©×”×™× ×™×©× ×” (× × ×™×— ×צל גרוסמן) ×›×•×œ× ×ž×“×œ×’×™× ×¢×œ×™×” בדרך לפסיכולוגיה ולסוציולוגיה. ×–×” ×’×•×¨× ×œ×™ להרגיש מ×ד בודדה.
הצורה, במקרה זה, שגרתית יחסית.
×בל זו ××™× ×” ביקורת ספרי×. כלומר, ×× ×™ ×œ× ×ž×¨×’×™×© מחויב לדבר על הספר של צ'יקי, רק על מה ×©×¢× ×™×™×Ÿ ×ותי בו.
חשדתי כך.
וז×ת ×œ× ×˜×¢× ×” ×ל הפוסט ובווד××™ ×©×œ× ×ליך, ××œ× ×ל העול×, שכל כך × ×©×ב ×œ×ª×›× ×™× ×•×œ×¨×’×©×•×ª שכבר ××™ ×פשר להתרחק ×ž×”× ×•×œ×©×—×§. ולפעמי×, ביחוד במזג ×”×וויר ×”×–×” כשה×וויר הופך ×œ×¤×œ×¡×˜×œ×™× ×”, קשה לי ×œ× ×©×•×.
×× ×™ יודע. ×¤×¢× ×ž×™×©×”×• ×מר לי ×©×›×•×ª×‘×™× ×¦×¢×™×¨×™× ×ž×¢×“×™×¤×™× ×¦×•×¨×” על תוכן, וככל ×©×ž×ª×‘×’×¨×™× ×–×” ×ž×©×ª× ×”. בהפשטה, ×”×•× ×¦×“×§ לגבי. בערך. כלומר, במובן שבו ההפרדה בין צורה לתוכן שווה משהו.
× ×›×•×Ÿ!
יש לי ×וטו, ×× ×™ יכולה ×’× ×œ×‘×•× ×œ×‘×§×¨ בערי הפריפריה ×”×ž× ×•×ž× ×ž×•×ª
×× ×™×–×ž×™× ×• ×ותי
×ת תמיד ×ž×•×–×ž× ×ª. חשבתי ש×ת יודעת ×ת ×–×” 🙂
ושכחתי מה ×‘×¢×¦× ×¨×¦×™×ª×™ לומר: הפוסט ×”×–×” ×”×•× ×”×ž×©×š לפוסט הקוד×, במובן מסוי×, ו×ולי הקדמה לפוסט ת×ורטי שיגיע מ×וחר יותר. הקדמה להקדמה: ×ž×’× ×™×‘ ×ותי ×”×ופן שבו בחירת ××œ×ž× ×˜ ×ž×¡×•×™× ×‘×›×ª×™×‘×” גוררת ×חריה בחירות ×חרות, כמו שיווי המשקל בין כוכבי הלכת.
בסתר לבי ×× ×™ חושבת שהצורה ×ž× ×¦×—×ª (במובן שבו ההפרדה שווה משהו וכולי). ×©×”×™× ×™×•×ª×¨ עמידה מהתוכן ויותר יכולה לשמור עליו ×× ×™×© ×›×–×”. ×©×’× ×× ×©×™ התוכן × ×›× ×¢×™× ×œ×” ×‘×œ× ×™×•×“×¢×™×Ÿ.
לגבי המישהו בווד××™ ×œ× ×¦×“×§ 🙂 ×•×’× ×‘×›×œ×œ × ×¨××” לי שזה כרוך ×§×•×“× ×›×œ ×‘× ×˜×™×™×” ובצורך. ו×צלך ×–×” קשור לטוב לבך ×”× ×™×›×¨ בכל מה ש×תה כותב.
צריך ×”×–×ž× ×” ×§×•× ×§×¨×˜×™×ª.
× ×’×™×“: בסופש ×”×–×”?
×ו ××£: ×‘×™×•× ×¨×‘×™×¢×™ ×חרי הצהריי×?
×”×–×ž× ×” ×§×•× ×§×¨×˜×™×ª: מתי ×©×‘× ×œ×š. ×בל ×›× ×¨××” ×©×œ× ×‘×¨×‘×™×¢×™. ×× ×™ צריך להיות במפגש ×‘×œ×•×’×¨×™× 🙂
××œ× ××: רוצה לבו×?
×× ×™ ב×מת ×œ× ×™×•×“×¢. ×–×” מוזר לדון בזה, קצת כמו לעשות ויכוח ת×ולוגי, ×©×”× ×—×ª היסוד שלו מופרכת.
ותודה 🙂
×–×ת הגדרה מקסימה. מיד מתחשק לי להמשיך בוויכוח ×”×–×” 🙂
LOL!
×œ× × ×¨××” לי ×בל ×פשר להיפגש ×œ×¤× ×™ ×ו ×חרי ×”×ž×¤×’×©×‘×œ×•×’×¨×™× ×× ×–×” בעיר.
×•×’× ×©×× ×™ ××‘×•× ×œ×‘×§×¨ בסופש. ו××– × ×”×¨×•×’ ×©× ×™ ××•×’×¨×™× ×‘×’×œ×’×œ ×חד.
תודה על הביקורת
×”×מת, ×œ× ×—×©×‘×ª×™ שתודה לי.
פוסט יפה.
×–×” כל כך קשה ב×מת להחזיק במחשבה ×”×–×ת ש×ין ×× ×©×™× ×©×˜×•×—×™× ×œ×ורך זמן, כשקור××™× ×¡×¤×¨×•×ª.
סליחה שמחזיר ×חורה,
מרית ×ו ×יתמר, ×”×× ×ª×•×›×œ×• להסביר (לבורי×, ו×× ×™ × ×¦×™×’×) במטותה ×ת ×”×›×•×•× ×” בצורה ותוכן?
×”×× ×”×›×•×•× ×” ל-×יך, והמה?
×× ×›×Ÿ (מקדי×), ××– למה ×œ× × ×™×ª×Ÿ לפרק ×ותן, ולמה הצורה ×ž× ×¦×—×ª?
×× ×œ×
תודה.
כן, ×”×›×•×•× ×” ב×יך ומה. ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×”×•× ×©×פשר לתפוס ××•×ª× ×›× ×¤×¨×“×™× ×¨×§ ×× ×ž×ª×¢×œ×ž×™× ×ž×”×ופן שבו ×”× ×ž×©×¤×™×¢×™× ×–×” על ×–×” ועל הקרי××”. הדובר ×”×•× ×“×•×’×ž× ×§×œ×סית. מצד ×חד ×”×•× ×¦×•×¨×” (×”×•× ×§×•×‘×¢ ×ת סדר המסירה, מה × ×ž×¡×¨ וכיו"ב) ומצד ×©× ×™ ×”×•× ×™×›×•×œ מ×וד להיות חלק מהתוכן, במקרה שהדובר ×”×•× ×—×œ×§ ×ž×”×¢×•×œ× ×”×ž×™×•×¦×’.
עכשיו, ×פשר להבחין בין צורה לתוכן, בעיקרון – למשל ההבדל בין העלילה לבין הסדר שבו ×”×™× × ×ž×¡×¨×ª. ×בל ×’× ×›×ן היחס בין העלילה לבין סדר המסירה שלה יוצר ××¤×§×˜×™× ×ž×¡×•×™×ž×™×, שקשה ×œ×”×ª×¢×œ× ×ž×”×.
×× ×™ ×“×•×•×§× × ×”× ×ª×™ מהספר ב×ופן ×©×œ× × ×”× ×ª×™ מספר הרבה זמן. יכול להיות שזה בגלל ש×× ×™ כבר מורגל ×‘×¡×’× ×•×Ÿ הכתיבה של צ'יקי, הכתיבה בספר על הדמויות המומצ×ות ×œ× ×©×•× ×” מהכתיבה שלו בבלוג על ×× ×©×™× ×מיתיי×. ×בל ×’× ×ž×¢×‘×¨ לזה ×הבתי ×ת המתח בין ×”×ž×™×–× ×˜×¨×•×¤×™×” שיש בספר, ושברור ×©×™×©× ×”, ובין ההתלהבות ×”×›× ×” מה×× ×©×™× ×”×©× ×•××™× ×”×לו. ×× ×™ חושב שהירידה לפרטי ×”×¤×¨×˜×™× ×ž×¦×“ ×חד וההתעלמות מהצורך ×‘×”×¡×‘×¨×™× ×¤×¡×™×›×•×œ×•×’×™× ×™×•×¦×¨×™× ×ª×—×•×©×” של ×קסטטיות. מין תחושה שהכל שווה ציון, שהכל מלהיב. רו××™× ×ת ×–×” × ×’×™×“ בסיפור "בחירות מקומיות", כשהמספר לומד לחבב ×ת סגן העיר המושחת בגלל שהמושחתות שלו כלכך ברורה ×•×ž×•×ž× ×˜×œ×™×ª ש×ין ברירה ××œ× ×œ×”×™×•×ª ×ž×•×¨×©× ×ž×ž× ×”. ×ו ×פילו בקטן יותר, כשהמספר מתלהב ×ž×”×¤×¨×—×™× ×©×›×œ×›×š × ×©×ª×œ×• לכבוד הבחירות ש×פילו ×œ× ×“×גו להן להשקיה. מצד ×חד יש ×©× ×‘×™×§×•×¨×ª ברורה, ×בל הטקסט × ×›×ª×‘ כך ש×פשר לר×ות ×ת היופי ×”×בסורדי בשתילת ×¤×¨×—×™× ×œ×›×‘×•×“ מ×ורע ×חד חולף.
בסופו של דבר ההליכה הזו על שתי ×”×—×ª×•× ×•×ª, מצד ×חד להר×ות ×ת הכיעור ומצד ×©× ×™ ל×הוב ×ותו, קוסמת ×‘×¢×™× ×™×™. יש בה פיתרון ×ž×¢× ×™×™×Ÿ ל×× ×©×™× ×¤×•×œ×™×˜×™×-סוצייליסטי×-×ž×™×–×•× ×˜×¨×•×¤×™× ×©×ž× ×¡×™× ×œ×הוב ×ת ×”×¢×•×œ× ×œ×ž×¨×•×ª כמויות ×”×—×¨× ×©×”×•× ×ž×כיל ××•×ª× ×•.Â
תודה.
ל×יתמר, תודה רבה. ×× ×™ בד"×› × ×•×ª×¨×ª קור×ת פסיבית ×›×ן, ×ך מה שכתבת ×›"×› × ×›×•×Ÿ וחשוב ×•×ž×©×•× ×ž×” זוהי זווית ר××™×” × ×“×™×¨×” ×‘×™×ž×™× ×• ולכן מרגשת. ×× ×™ מתקשה לה×מין שיצירה יכולה להיות משמעותית ×œ×œ× ×—×ž×œ×” (תמיד היתה לי הבעיה ×”×–×ת ×¢× ×¤×œ×•×‘×¨). ×’× ×‘×™×§×•×¨×ª × ×•×§×‘×ª יכולה להיות חומלת. ביקורת ×‘×¤× ×™ עצמה עשויה להיות חשובה ×‘×¢×•×œ× ×ž×“×•×©×Ÿ ×ž×¢×•× ×’ ש××•×–× ×• ×œ× ×§×œ×˜×” ×ž×¢×•×œ× ×¦×œ×™×œ צור×. ייתכן ×›×™ זהו ×”×¢×•×œ× ×©×רד ×ž× ×¡×” לת×ר (גילוי × ×ות – הצצתי בספר ×ך ×œ× ×§×¨×תי) ×בל בווד××™ שביקורת מסוג ×–×” ××™× ×” דבר חדש בספרות הישר×לית ×©×œ× ×•. לכן ×‘×¢×™× ×™ ×’× ×¡×¤×¨×•×ª ×©× ×§×•×“×ª ×”×ž×•×¦× ×©×œ×” ביקורתית צריכה לרמוז, ולו בין השורות, על מקור של תקווה, ×œ× ×¢×œ תשובה × ×›×•× ×” ×חרת ××œ× ×¢×œ סוג הש×לות שיהיה פורה ×œ× ×¡×—. הצבעת על כך ×›"×› יפה ב×מירה ש×× ×©×™× ×”× ×‘×”×›×¨×— יותר מן הדעות השטוחות שלה×. ×חרת ×× ×—× ×• ×’×•×œ×©×™× ×œ×ž×—×•×–×•×ª של ×’×ווה ×ž×¡×•×›× ×ª. ×œ× ×‘×¨×™× ×©×”×¡×•×¤×¨ ×™×ª× ×©× ×›×š מעל דמויותיו. קשה לי להרפות מן המחשבה שבמצב ×”×× ×•×©×™ יש עדיין גרעין של ×מת ויופי, ×חרת למה ×œ×§×¨×•× ×‘×›×œ×œ?
וסליחה על ×”×מירה הברורה מ×ליה, ×בל כל המהות של ספרות טובה ×”×™× ×”×œ×™×ž×” חד-פעמית, חדשה, ייחודית בין צורה לתוכן. ×‘×¢×™× ×™ רק כשזה עובד יש ×˜×¢× ×œ×”×¤×¨×™×“ ולבחון ×יך ×©× ×™ ×”×”×™×‘×˜×™× ×”×œ×œ×• ×ž×–×™× ×™× ×–×” ×ת ×–×”.