הערה: הפוסט יעסוק בסרט מצ'טה ×•×™×¦× ×ž× ×§×•×“×ª ×”× ×—×” שקור×יו ר×ו ×ותו. עלול להכיל ספוילרי×. למעשה, ×”×•× ×ž×›×™×œ ספוילרי×, כולל ×›×לה ש×ין ×פשרות ×מיתית ×œ×¡×ž× ×. ר×ו הוזהרת×.
× ×¤×œ×ª×™ על הפוסט של ×יתמר על מצ'טה עשר דקות ×חרי שחזרתי הביתה ×ž×”×§×¨× ×” פרטית של, ובכן, מצ'טה. ×›×¢×©×¨×™× ×× ×©×™× ×”×ª×›× ×¡×• על ×’×’ ×‘× ×™×™×Ÿ ×‘×¤×œ×•×¨× ×˜×™×Ÿ, מקרן × ×œ×§×— ×ž×ž×§×•× ×”×¢×‘×•×“×” של ×חד, מחשב × ×™×™×“ מ×חר; ×יש יקר ×”×’×™×¢ ×¢× ×“×™×¡×§-×ון-קי ×¢× ×”×¡×¨×˜ ומערכת סטרי×ו חבוטה. עד מהרה התברר שחסר ×œ× ×• כבל לחבר ×ת המערכת למחשב. טיול קצר של ×חד ×”× ×•×›×—×™× ×œ×‘×™×ª×• סיפק ×ת הכבל, בזמן שיתר ×”×× ×©×™× ×”×ª×’×•×“×“×• סביב שולחן עמוס בירות, צ'×™×¤×¡×™× ×•×‘×ž×‘×•×ª. שעה ל×חר המועד ×©× ×§×‘×¢ ×™×©×‘× ×• על כס×ות פלסטיק מול קיר לבן שעליו × ×’×Ÿ המדיה של ×—×œ×•× ×•×ª הוקרן. למטה ××•×¤× ×•×¢ חצה ×ת הרחוב הצר במהירות. ×™×©×‘× ×•, תופעת ×”×¦×•×¤×™× ×”××™×¨×•× ×™×™× ×©×›×ž×•× ×•, לצפות במצ'טה. ×בל ×‘× ×™×’×•×“ למה ש×יתמר מייחס לי, ×œ× ×”×œ×›×ª×™ לר×ות ×ת הסרט מתוך ××™×¨×•× ×™×” כלפי הסרט, ×œ× ×”×œ×›×ª×™ לר×ות ×ת הסרט הגרוע ×ž×©×•× ×©×”×•× ×’×¨×•×¢. להיפך – הלכתי לר×ות ×ותו ×ž×©×•× ×©×”×•× ×˜×•×‘. טוב מ×וד, ×פילו. ×•×œ× ×× ×™ ×”×יש שידבר ×‘×©× ×›×•×œ×, ×בל × ×“×ž×” לי שרוב ×”× ×•×›×—×™× ×©× ×”×’×™×¢×• מ×ותה הסיבה.
×–×” זמן ש×× ×—× ×• ×¢×•×©×™× ×ת ×–×”: ×ž×ª×›× ×¡×™× ×‘×‘×™×ª×” של ידידתי ×”× ×”×“×¨×ª ×חת לחודש, מישהו מזמין × ×•×“×œ×¡, ×•×™×•×©×‘×™× ×œ×¨×ות "סרט גרוע". ברברלה, Tank girl, Reefer Madness. לרוב הסרט מלווה בהסבר קצר על ×ודותיו, ו××– הצפייה מתחילה. צפייה בלתי מחייבת, ×¡×œ×•× ×™×ª, ×ל מול שיחות קולחות ועשן סיגריות. צפייה בלתי ×§×•×œ× ×•×¢×™×ª בעליל. ×× ×—× ×• ×œ× ×©× ×›×“×™ ללעוג לסרט – ×ו בעצ×, ×× ×™ עושה ×ת הריבוי המלכותי שוב, ×•×œ× ×”×•×¡×ž×›×ª×™ על ידי ×יש – ×× ×™ ×œ× ×©× ×›×“×™ ללעוג לסרט. ×× ×™ ×©× ×›×™ ×× ×™ ×ž×ª×¢× ×’ עליו.
×‘×™× ×™ לבין כמה ×—×‘×¨×™× ×›×‘×¨ ×”×’×“×¨× ×• ×ת ×–×”, שיש שסרט ×”×•× ×›×œ כך "גרוע", ×©×”×•× ×—×•×¦×” לצד ×”×©× ×™ והופך להיות ממש ממש טוב. מצ'טה, ×גב, ××™× ×• בדיוק סרט ×›×–×”, ×›×™ להבדיל מחלק ×ž×”×¡×¨×˜×™× ×©× ×ž× ×• קוד×, ×”×•× × ×¢×©×” ×›×›×–×” מלכתחילה. יש ××™×¨×•× ×™×” בחדר, ×בל לפחות זו שלי ××™× ×” ×ž×•×¤× ×™×ª כלפי הסרט, יוצריו, ×–'×× ×¨ הוליוודי ×›×–×” ×ו ×חר ×ו כל דבר ×›×–×”. ×”×™× ×ž×•×¤× ×™×ª כלפי ×לה שייצ×ו ×ž×”×§×¨× ×” כזו והבעה חמוצה על ×¤× ×™×”×, תוך ×©×”× ×ž×ž×œ×ž×œ×™× ×œ×¢×¦×ž× ×›×ž×” רע ×”×™×” הסרט. ×”×™× ×ž×•×¤× ×™×ª כלפי ×לה ש××™× × ×™×•×“×¢×™× ×œ×™×”× ×•×ª מהיעדרו של הערך ×”××ž× ×•×ª×™ ×”×¡×˜× ×“×¨×˜×™. ×”×™× ×ž×•×¤× ×™×ª, ככל ×”× ×¨××”, ×’× ×›×œ×¤×™ ×יתמר. ×”×¡×¨×˜×™× ×”×œ×œ×• ×”× ×—×™×“×•×ª, חידות שרק מי ×©×™×›×•×œ×™× ×œ×¨×ות ×ת הסרט ×•×œ×™×”× ×•×ª מכל רגע ×™×•×“×¢×™× ×œ×¤×ª×•×¨; שפה שרק מי ×©×œ× × ×•×¨× ×œ×—×•×¥ לו קו עלילתי בהיר יכול להבין; מין קוד ×œ×ž×‘×™× ×™ ×¢× ×™×™×Ÿ ×©×¢×¦× ×§×™×•×ž×• מסב לי ×¢×•× ×’ – והרי ×–×” ×חד ×”×¢× ×™×™× ×™× ×”×ž×¨×›×–×™×™× ×œ××™×¨×•× ×™×” בכלל. ×ž×¢×¦× ×”×¡×ª×™×¨×” שהופכת ×ת ×›×•×•× ×ª×• ×”×מיתית של ×”××™×¨×•× ×™×¡×˜ לבלתי ברורה עבור סביבתו ×”×•× ×©×•×ב ×”× ××”. וכך ×× ×™ ×¢× ×”×¡×¨×˜×™× ×”×לה – ×× ×™ שו×ב ×”× ××” ×œ× ×¨×§ מהסרט, ××œ× ×’× ×ž×¢×¦× ×–×” ש×× ×™ רו××” בו מה ש××—×¨×™× ×œ× ×¨×•××™× ×‘×•, מה ש×ולי ×פילו יוצריו ×œ× ×”×ª×›×•×•× ×• ש×ר××” בו.
מצ'טה × ×‘×“×œ מרוב ×”×¡×¨×˜×™× ×”×לה, ×©×¨×•×‘× × ×¢×©×™× ×‘×¨×¦×™× ×•×ª תהומית ובכישרון מעט פחות תהומי, ×•×”× ×”×•×¤×›×™×, עבור ×”××™×¨×•× ×™×¡×˜×™×, לקומדיות. ×× ×”×™×• ×’×¨×•×¢×™× ×‘×מת ×פילו לצחוק ×ž×”× ×œ× ×”×™×” בגדר ×”×פשר; ×בל היכולת שלי ×œ×ž×¦×•× ×‘×”× ×¢×•×“×¤×•×ª סמיוטית שכזו ולהפוך ××•×ª× ×œ×§×•×ž×“×™×” מבריקה גורמת לי ×”× ××”. ×ž×‘× ×™× ×§×œ××¡×™×™× ×©×œ ×¡×¨×˜×™× ×•×ª×¡×¨×™×˜×™× ×”× ×”×ž×œ×¦×” ×©× ×•×¢×“×” להישבר, ומשבירתה יש ×©× ×ž×¦× ×ž×‘× ×” ×©×¨×‘×™× ×™×¢×§×ž×• ××¤× ×›×œ×¤×™×•, ××•×œ× ×ž×¢×˜×™× ×™×ž×¦×ו משהו חדש, ×ž×¨×¢× ×Ÿ ×•×ž×¨× ×™×Ÿ – ×‘×¢×¦× ×©×œ×™×œ×ª המצופה מהסרט, ×•×‘×§×•× ×˜×§×¡×˜ שכל ××™×¨×•× ×™×” זקוקה לו.
מצ'טה, מר×ש, × ×¢×©×” כפ×רודיה ××™×¨×•× ×™×ª; ×בל מצ'טה ××™× × ×• פ×רודיה על סרטי פעולה ×ž×©× ×•×ª השבעי×, כפי ש×יתמר מציע. מצ'טה ×”×•× ×¤×רודיה על פ×רודיות על סרטי פעולה ×ž×©× ×•×ª השבעי×, פ×רודיה על ×¡×¨×˜×™× ×’×¨×•×¢×™×. ×•×¢×¦× ×–×” ש×× ×™ כותב ×ת ×–×”, ×¢×¦× ×–×” ש×× ×™ צריך להסביר ×ת ×–×” במילי×, ×¤×•×’× ×‘×¡×¨×˜, ×›×™ זהו בדיוק הרובד ×”××™×¨×•× ×™ שבו, המימד שבו ×”×•× ×ž×¨×ž×– למשהו, ×בל הרמז ×”×•× ×”×¢×™×§×¨ והמסר המשתמע ליותר משתי ×¤× ×™× ×”×•× ×œ×‘ לבו של ×”×¢× ×™×™×Ÿ. להסביר ××™×¨×•× ×™×” ×–×” קצת יותר גרוע מלהסביר בדיחה – ×›×©×”×™× ×¤×¨×•×˜×” לפרטי×, שוב ××™× × ×” ××™×¨×•× ×™×”; שוב ×ין בה ×”× ××”. הקריפטיות שלה ×”×•× ×—×œ×§ בלתי × ×¤×¨×“ ×ž×ž× ×”, ופיצוחה ×”×•× ×—×œ×§ בלתי × ×¤×¨×“ ×ž×”×¢×•× ×’ ×©×”×™× ×ž×¡×‘×”.
כש×× ×—× ×•, כצופי×, ×©×•×ž×¢×™× ×ת ×× ×ª×•× ×™ השייקספירי×× ×™ ×ומר לרומ××™× "But Brutus says he was ambitious, and Brutus is an honorable man", חלק ×ž×”×”× ××” ×©×œ× ×• ×˜×ž×•× ×” בכך ×©×”×¦×œ×—× ×• לפצח ×ת הקוד שלו, ש×× ×—× ×• ×ž×‘×™× ×™× ×©×”×•× ×ž×˜×™×œ ספק ביושרתו של ברוטוס, תוך ×©×”×•× ×ומר בדיוק ×ת ההיפך. כש×× ×™, כצופה, מצליח לפצח ×ת הקרבן ×”×מיתי של המצ'טה של רודריגז, ×”×”× ××” שלי מהסרט ×”×™× ×©×œ×ž×”.
היותו של מ×צ'טה פ×רודיה על פ×רודיות ×•×¡×¨×˜×™× ×’×¨×•×¢×™× ×ž×¨×•×ž×–×ª ל×ורך כל הסרט. ×‘× ×™×’×•×“ למה ש×ומר ×יתמר, התחושה שלי ×”×™× ×“×•×•×§× ×©×”×¡×¨×˜ גדוש ב×ופן מטריד ב××™×¨×•×¢×™× ×©××™× × ×ž×§×“×ž×™× ×ת העלילה כלל ועיקר. דקות ×רוכות מתעכב הסרט על מצ'טה השוכב במיטתה של לוז, על הביצה ×©×”×™× ×ž×¢×‘×™×¨×” על ×¤× ×™×• ×•×ž× ×™×—×” על הרצפה; דקות ×רוכות הסרט מתעכב על ×¨×›×‘×™×”× ×©×œ ×”×ž×§×¡×™×§× ×™× ×”×ž×§×¤×¦×™× ×ž×¢×œ×” מטה; ×פריל וג'ון ×œ× ×ž×§×“×ž×•×ª ×ת הסרט ×œ×©×•× ×ž×§×•× (למעט למכירות ×”×›×¨×˜×™×¡×™× ×©×©×“×™×” ×”×—×©×•×¤×™× ×©×œ ×œ×™× ×“×¡×™ לוה×ן בווד××™ מבי××™×, עבור מי ש×והב ×“×‘×¨×™× ×›×’×•×Ÿ ד×); הסרט מתחיל לזוז, הלכה למעשה, רק ×‘×¡×¦×™× ×ª קרב ×”×גרוף ברחוב ובשרשרת המ×ורעות ×©×”×™× ×ž×‘×™××”, ×•×œ×¤× ×™×” דקות ×רוכות של ×קספוזיציה (×חרי ×”×קספוזיציה הר××©×•× ×™×ª החושפת ×ת החשבון של מצ'טה ×¢× ×˜×•×¨×–). ועוד דוגמ×ות כיד הדמיון הטובה, ×ž×¤× ×™ שהעלילה של מצ'טה ×”×™× ×¤×©×•×˜×” וקצרה להחריד, ×•×—×œ×§×™× × ×¨×—×‘×™× ×©×œ הסרט ×ž×•×§×“×©×™× ×ך ורק לבדיחות ×ו לבילד-×פ לבדיחות. כך למשל, כשמייקל בות' ×ומר לביתו ×©×”×•× ×™×©×œ×— ×ותה ×œ×ž× ×–×¨ – עוד ×¡×¦×™× ×” ש×ין לה כל משמעות עלילתית – ובהמשך × ×¨××” ×ותה בגלימת × ×–×™×¨×•×ª. ×בל במצ'טה, להבדיל מפ×רודיות קל×סיות, הבדיחות ×œ× ×ž×§×“×ž×•×ª ×ת העלילה. יש שהעלילה מתקדמת ב×ופן ×©×”×•× ×ž×©×¢×©×¢, ×בל לרוב הן ×©× ×¤×©×•×˜ כדי להצחיק, ×‘×¤× ×™ עצמן, ב×ופן ×©×”×•× ×ž×•×’×–× – ו×× ×™ ×רצה לטעון, ×ž×•×’×–× ×‘×ž×›×•×•×Ÿ, ×ž×•×’×–× ×›×“×™ להדגיש ×ת המוגזמות המצופה מפ×רודיות.
כשהבדיחות מ×ולצות – כפי שקורה בפ×רודיות ×œ× ×חת – הן ממש מ×ולצות, ב×ופן מובהק וברור ומכוון להפלי×. ומה שמצחיק בהן ××™× × ×• הבדיחה עצמה, ××œ× ×”×ילוץ שלה, ויותר מזה – ×”×¨×¤×¨× ×¡ הברור ל××™×œ×•×¦×™× ×‘×¤×רודיות ×חרות. × ×™×ª×Ÿ לר×ות דוגמה לכך ×‘×¡×¦×™× ×•×ª ×¢× ×”×—×¨×ž×© החשמלי והשומר, ×ו בספק-הת×בדות של טורז, ×ו בשמותיהן של ×פריל וג'ון, ×ו ×‘× ××•× ×”×ž×’×•×—×š של ×¡×¨×˜× ×” ריביירה שהכותרת לקוחה ×ž×ž× ×•. ויותר מזה – זו רק הפ×רודיה הבולטת. חלק גדול ×ž×”×§×˜×¢×™× ×”×”×•×ž×•×¨×™×¡×˜×™×™× ×ž×©×ª×œ×‘×™× ×‘×¢×•×œ× ×©×œ הסרט בטבעיות גמורה. הטבעיות ההזויה הזו ×”×™× ×¤×רודיה חבויה, ×›×ילו לומר "×”× ×”, ×›×›×” ×¢×•×©×™× ×ת ×–×”, ×›×›×” צריכות להיר×ות פ×רודיות".
מצ'טה ×”×•× ×¡×¨×˜ ×©×œ× ×ž×¤×¡×™×§ להיות מודע לעצמו, ×בל לרגע ×œ× ×©×•×‘×¨ ×ת מסגרת הסרט – תעלול ×§×•×œ× ×•×¢×™ זול ×©× ×¤×•×¥ בפ×רודיות, וחישבו לרגע על המצלמה ששוברת ×ת החלון ב"×’×‘×¨×™× ×‘×’×˜×§×¢×¡"; ×”×•× ×™×•×¦×¨ ×¢×•×œ× ×פי ×ך בה בעת מלגלג על ×”×פיות שלו ועושה ×–×ת ב×ופן ×©×’×•×¨× ×œ×יתמר לכתוב על ×”×¢×•×œ× ×”×פי, כלומר ב××™×¨×•× ×™×” דקה; יוצר משולש ×¨×•×ž× ×˜×™ חסר מתח; ×ž× ×¤×§ משפטי מפתח בקצב של ×חד בדקה; ×”×•× ×¤×רודיה, ×בל ×”×•× ×œ× ×ž×¨××” כמויות של צבע ××“×•× ×•×¤×œ×¡×˜×œ×™× ×ª-עור ×©×œ× ×”×™×• מביישות כל סרט פעולה. ×”×•× ×‘× ×•×™ כולו על × ×™×’×•×“×™× ×©×œ × ×™×’×•×“×™×, על ×”×¤×›×™× ×©×œ ×”×¤×›×™× – ובכך, ×”×•× ×ž×ª×§×¨×‘ להיות ×”××™×¨×•× ×™×” המושלמת.
×יתמר "מ×שי×" ×ותי בהיותי צופה ××™×¨×•× ×™. ×œ× ×”×™×: ×œ× ×”×¦×¤×™×™×” שלי ×”×™× ××™×¨×•× ×™×ª, הסרט ×”×•× ××™×¨×•× ×™ ו×× ×™ צופה בו כפי ×©×”×•× ×ž×‘×§×© ×ž×ž× ×™. ו×× ×™ צוחק יותר, ×›×™ ×× ×™ מרגיש ש×× ×™ צוחק מהסיבות ×”× ×›×•× ×•×ª, וזו התחושה שהסרט מעלה בי. כשמצ'טה ×ומר "מצ'טה מ×לתר" ×× ×™ ×œ× ×¦×•×—×§ ×›×™ המשפט ×”×–×” מצחיק, ×× ×™ צוחק ×›×™ המשפט ×”×–×” מופרך, ו×× ×™ צוחק בו ×–×ž× ×™×ª ×’× ×¢×œ סרטי פעולה ממין ×–×” ×•×’× ×¢×œ פ×רודיות על סרטי פעולה ממין ×–×”, ×›×™ בפ×רודיה המופרכות מודגשת, וכ×ן ×ž× ×¡×™× ×œ×ž×›×•×¨ לי ×ותה כטבעית, ×•×”×™× ×¨×§ יכולה להיות טבעית ×× ×ž×“×•×‘×¨ בפ×רודיה על סרט פעולה, ×בל הטבעיות של המופרכות ×”×™× ×›×©×œ×¢×¦×ž×”, מופרכת. ו×× ×–×” × ×©×ž×¢ מסובך, ×× ×™ יכול ×œ× ×¡×•×ª לתמצת ×ת ×–×”: כשההגזמה ×©×”×™× ×ž× ×ª חלקה של כל פ×רודיה, ×”×™× ×¢×¦×ž×” מוגזמת; ×ž× ×’×“ ×›×שר ×ותה ההגזמה, במקומות ×חרי×, ×ž× ×¡×” להיר×ות טבעית, ××– מה שעומד מול חיצי הפ×רודיה זו הפ×רודיה עצמה (וכמובן, בכך הסרט צוחק מעצמו), ב×ופן מוסווה היטב, ב×ופן ××™×¨×•× ×™, על ידי שלילת ×”×›×•×•× ×” המיוחסת לסרט. מצ'טה ×”×•× ×¡×¨×˜ ששולל ×ת עצמו.
×ו, בפר×פרזה על הכותרת, ×× ×—× ×• ×œ× ×¦×•×¤×™× ××™×¨×•× ×™×™×, ×”××™×¨×•× ×™×” צופה ×‘× ×•.
×œ× ×‘×מת הצלחתי להבין למה הסרט ×”×•× ×¤×¨×•×“×™×” על פרודיה. ×ין לי ספק ש"מצ'טה" ×”×•× ×¤×¨×•×“×™×”, ×בל ×× ×ž× ×¡×™× ×œ×ž×›×•×¨ לך ×ת המופרכות כטבעית, עובדה ×”×™× ×©×œ× ×§× ×™×ª. בסרטי פעולה ×–×•×œ×™× ×’× ×ž× ×¡×™× ×œ×ž×›×•×¨ לך ×ת המופרכות כטבעית, ××•×œ× ×ž×¡×™×‘×•×ª ×חרות (תקציב, ×›×•×ª×‘×™× ×’×¨×•×¢×™×, × ×™×¡×™×•×Ÿ להשיג קהל ב×מצעות סלקציה ×œ× ×‘×¨×¨× ×™×ª במיוחד של פרטי עלילה ועול×). ב"מצ'טה" הכל בדיוק ×ותו הדבר, ×ולי קצת יותר גדוש.
לגבי ××™×¨×•×¢×™× ×©××™× × ×ž×§×“×ž×™× ×ת העלילה, ×× ×™ דבק בעמדתי, פחות ×ו יותר. רכבי ×”×ž×§×¡×™×§× ×™× ×”×ž×§×¤×¦×™× ××™× × ×‘×מת ×ירוע, וכפי שכתבתי בפוסט – ×פריל וג'ון הן יוצ×ות דופן, ×©× ×•×¢×“×• ×œ×”×“×’×™× ×ת כוחות הפיתוי ×”×’×‘×¨×™×™× ×©×œ מצ'טה.
×בל ×× ×™ חושב שזו × ×§×•×“×” ×ž×¢× ×™×™× ×ª דווק×, ×›×™ מעטות ×”×¡×¦×™× ×•×ª ×©× ×™×ª×Ÿ ב×מת לחלק בין "×ירוע" ל"×œ× ×ירוע", וה×ופן שבו החלוקה הזו מתבצעת ×”×•× ×”×¨×‘×” ×¤×¢×ž×™× ×©×‘×™×¨ ×•× ×–×™×œ מ×וד. במקרה של "מצ'טה" רוב ×”×¡×¦×™× ×•×ª הן חיקוי קומי, ×× ×œ× ×©×—×–×•×¨ מדוקדק, של ×¡×¦×™× ×•×ª בעלות ×¤×•× ×§×¦×™×” דומה בסרטי זבל. ובד"×› ×”×¤×•× ×§×¦×™×•× ×œ×™×•×ª הרטורית של ×”×¡×¦×™× ×•×ª (×”×פקט שהן ×מורות ליצור, המסר ש×מור לעלות מהן) מוסווית בצורה גסה, ×× ×‘×›×œ×œ, על ידי תירוץ עלילתי קלוש. הביצה, למשל, × ×•×¢×“×” להר×ות שח×, ×•×”×™× ×œ× ×™×•×ª×¨ מרי×ליזציה של ביטוי שגור. ב"מצ'טה" הביצה ×ž×•× ×—×ª מתחת למיטה סת×. כדי להר×ות שח×. בלי ×©×•× ×”×¦×“×§×” בתוך ×”×¢×•×œ× ×”×ž×™×•×¦×’. כפרודיה, זו פרודיה די וולגרית, בעצ×. ×›×™ ×‘×ž×§×•× ×œ× ×¡×•×ª לחקות ×ת התירוץ העלילתי הקלוש, רודריגז החליט ×œ×”×ª×¢×œ× ×ž×ž× ×• לגמרי. כפרודיה על ×¡×¨×˜×™× ×’×¨×•×¢×™×, ×–×” כמעט שחזור מדוקדק, ×ž×©×•× ×©×¡×¦×™× ×•×ª מהסוג ×”×–×” קיימות, ככל ×”× ×¨××”, ב×לפיהן, בלי תירוץ ×¤× ×™×-×¢×•×œ× (×”× ×ž×§×” מימטית, בלשון החוג לספרות ד××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ª ת"×).
"מצ'טה", × ×“×ž×” לי, × ×ž×¦× ×‘×ותה בעיה שבה × ×ž×¦××™× ×לו ×©×ž× ×¡×™× ×œ×™×¦×•×¨ פרודיה על הב×רוק, בפרפר××–×” על בורחס. הב×רוק כל כך בוטה ומוקצן, שקשה ×œ×ž×¦×•× ×“×¨×›×™× ×©×‘×”×Ÿ × ×™×ª×Ÿ להקצין ×ותו יותר ×ו להדגיש ×”×§×¦× ×•×ª קיימות. בבעיה דומה × ×ª×§×œ×ª×™ ×›×©× ×™×¡×™×ª×™, למשל, לכתוב פרודיה על ×‘× ×™ ציפר. רודריגז מתמודד ×¢× ×–×” ב×מצעות שחזור. ×”×•× ×™×¦×¨ סרט שכמעט כולו × ×¨××” כמו סרטי ×”×’×¨×™× ×“×”×וס ×”×™×©× ×™×, ×•×”×©×™× ×•×™×™× ×”×¢×™×§×¨×™×™× ×”× ×§×דר ×”×©×—×§× ×™× ×”×ž×›×•×‘×“ והגודש. ב"מצ'טה" ×ª×ž×¦× ×ת רוב ×”××œ×ž× ×˜×™× ×”"דקדוקיי×" של סרטי ×”×’×¨×™× ×“×”×וס, כמו דיסק ×וסף של שירי ×ייטיז. ×תה ×œ× ×ª×¨××” הרבה סרטי ×’×¨×™× ×“×”×וס ×ž×§×•×¨×™×™× ×©×ž×›×™×œ×™× ×›×œ כך הרבה מ××•×ª× ××œ×ž× ×˜×™×, ×›×™ ×פילו ×œ×”× ×™×© גבול. ×בל רודריגז ×œ× ×¢×•×©×” הרבה ×¢× ×”××œ×ž× ×˜×™× ×”×œ×œ×•. ×”×•× ×œ× ×ž×§×¦×™×Ÿ ×ות×, ×•×”×•× ×œ× ×ž×¢×ž×™×“ ××•×ª× ×–×” מול ×–×”. ×”×•× ×¤×©×•×˜ ×וסף ××•×ª× ×‘×™×—×“, ×›×™ ×”×•× ×™×•×“×¢ שהיו×, ×¢× ×”×©× ×©×œ×•, ×–×” מספיק. קח, ×œ×©× ×”×©×•×•××”, ×ת "חסין מוות" של ×˜×¨× ×˜×™× ×•. ×˜×¨× ×˜×™× ×• לוקח ×ת סרטי ×”×ž×¨×“×¤×™× ×”×™×©× ×™×, ועושה ××™×ª× ×ž×©×”×• משלו. ×תה יכול ×œ× ×œ×הוב ×ת מה ×©×”×•× ×¢×•×©×”, ×בל ×–×” ×˜×¨× ×˜×™× ×• לגמרי, כולל הדי××œ×•×’×™× ×”×›×¤×™×™×ª×™×™×. רודריגז הלך על ×”×פשרות הקלה יותר.
שיט, ××– עכשיו יש עוד סרט שמצטרף לרשימת ×”×¡×¨×˜×™× ×©×× ×™ חייבת לר×ות. כדי להיות ×חת ×ž×”×ž×‘×™× ×™×. שיט
×× ×™ ×œ× ×גיב כרגע ×œ×˜×§×¡×˜×™× ×©×œ×›×, ×× ×™ ×עשה ×ת ×–×” ×‘×–×ž× ×™× ×¤×—×•×ª עייפי×, ×בל רק × ×§×•×“×” ×חת למחשבה.
הביצה ×œ× × ×ž×¦×ת ×©× ×›×“×™ להדגיש שח×. הביצה × ×ž×¦×ת ש×, וזה ×“×•×•×§× × ×מר ב×ופן מ×וד ברור בסרט, ×›×™ ×–×” טקס ×ž×§×¡×™×§× ×™ עתיק, מעין תרופת סבת×, ×©×©×ž×™× ×‘×™×¦×” מתחת למיטה, ו×× ×”×™× ×ž×•×›× ×” בבוקר, ××– ×–×” סימן שהחולה יברי×.
× ×¨××” לי ×יתמר, ותסלח לי על ×”×¤×œ×¦× ×•×ª המתפרצת שלי, שיכולת לכתוב ×ת הפוסט שלך הרבה ×œ×¤× ×™ שר×ית ×ת הסרט, ולמעשה יש לי הרגשה ×©×œ× ×‘×מת ר×ית ×ת הסרט. הסתכלת עליו ורשמת לעצמך בר×ש ×ת כל ×”× ×§×•×“×•×ª ש×חר כך תוכל לכתוב כמה שהן ×œ× ×§×©×•×¨×•×ª וגרועות ומגוחכות. ×’× ×œ×¡×¨×˜×™× ×’×¨×•×¢×™× ×‘×ž×™×•×—×“, ו×ולי בעיקר ×œ×¡×¨×˜×™× ×’×¨×•×¢×™× ×‘×ž×™×•×—×“, מגיע הכבוד הר×וי לה×.
הי יול,
×× ×™ ×œ× ×–×•×›×¨ שזה × ×מר בסרט, ×בל יכול להיות ש×× ×™ טועה. וסלחי לי על ×”×¤×œ×¦× ×•×ª המתפרצת שלי, ×בל הפסקה ×”××—×¨×•× ×” שלך רחוקה מלהיות טיעון. ×”×™× ×¡×ª× ×ž×›×•×¢×¨×ª.
×œ× ×¨×יתי ×ת הסרט (ומה שעלמה ×מרה) ×בל ככלל – ×חת החירויות החשובות ×•×”× ×©×›×—×•×ª ביותר ×”×™× ×—×™×¨×•×ª ×”×˜×¢× ×”×¨×¢.
×וקי…
דבר ר×שון, תיקון טעות שלי. בדקתי ×תמול שוב, ובסרט ×כן ×œ× ×ž×•×¡×‘×¨×ª מטרת הביצה, ככל ×”× ×¨××” השלמתי ×ת ×–×” לבד מהכישרון היחיד שלי ×‘×—×™×™× â€“ ל×גור עשרות ×לפי פיסות מידע בלתי חשובות בעליל. גגל ×ת הביטוי Egg Cleansing ×‘×–×ž× ×š ×”×¤× ×•×™, ×× ×–×” ×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×ותך. ×¢× ×–×ת, כן מ×וד ברור בסרט שמדובר בטקס דתי כלשהו, ×•×œ× ×¡×ª× ×‘×יזשהו ×’××’ ×œ× ×‘×¨×•×¨ של רודריגז, והעובדה שפספסת ×ת ×–×” לחלוטין ×”×™× ×–×• שדי גרמה לי לחשוב ×•×œ×”× ×™×— ×ת מה שכתבתי.
×בל ביקשת, ובצדק, טיעון, ××– ×‘×•× × × ×¡×”…
×× ×™ ×œ× ×ž×›×™×¨ ×ותך, ו×תה ×œ× ×ž×›×™×¨ ×ותי, ××– ×ין לי מושג מה עובר לך בר×ש כש×תה מתיישב לר×ות סרט. ×× ×™, ×ישית, פילמופיל גמור, ומשתדל לר×ות כל סרט ב×שר ×”×•× ×ž×ª×•×š ×הבה ×מיתית וגדולה של ×§×•×œ× ×•×¢ ×•×§×•×œ× ×•×¢× ×™×. תן לי ×¤×œ×™× ×™, סקורסזה ×ו קופולה ויהיה לך יול מרוצה, ×בל בהחלט תן לי ×’× ×ד ווד, ×”××—×™× ×¦×•×§×¨, מל ברוקס, and by all means תן לי קצת רודריגז ×•×˜×¨×˜× ×˜×™× ×•. הר××©×•× ×™× ×™×“×•×¢×™× ×‘×ª×•×¨ ×§×•×œ× ×•×¢× ×™× ×©×™×¦×¨×• כמה מה××¤×•×¡×™× ×”×’×“×•×œ×™× ×©×œ ×¢×•×œ× ×”×§×•×œ× ×•×¢, וה××—×¨×•× ×™× ×™×“×•×¢×™× ×‘×ª×•×¨ ×לו שיצרו ×ת הפ×רודיות עליה×. ×ד ווד, בתורו, × ×—×©×‘ ×‘×¢×™× ×™ ×¨×‘×™× ×œ×‘×ž××™ הגרוע ביותר בעול×, מה ×©×œ× ×ž×¤×¨×™×¢ לו להיות ×’×ון על שיצר כמה מהקל×סיקות הבלתי × ×©×›×—×•×ª, ו×× ×œ× ×™×¦× ×œ×š לר×ות ×ת Plan 9 From Outer Space ×œ× ×¨×ית סרט מד"ב ×’××•× ×™ בחייך. ×בל מה שמבדיל ×ת החלק ×”×חרון ברשימה מש×ר מ×ות ×לפי ×”×§×•×œ× ×•×¢× ×™× ×©× ×™×¡×• לעשות פ×רודיות ומחוות ×•× ×›×©×œ×• בצורה מזעזעת, לדעתי ×”×ישית כמובן (למשל "החלל מת מצחוק" ×”× ×•×¨×), ×”×™× ×”×¢×•×‘×“×” שהחברה ×”×לה עשו ×ת הפ×רודיות ×©×œ×”× ×ž×ª×•×š ×ותה ×הבת ×§×•×œ× ×•×¢ בלתי מתפשרת. × ×ž×¨×•×“ כתב × ×›×•×Ÿ – ×× ×—× ×• רו××™× ×ת ×”×¡×¨×˜×™× ×”×לה כדי ×œ×”×ª×¢× ×’ עליה×.
כתבת בפוסט שלך ש"התחבולות הרטוריות הן גסות ושקופות, עדות לטרחה ×”×ž×™× ×™×ž×œ×™×ª שהשקיעו בכתיבתן. זו ×œ× ×”×’×–×ž×”." פה ×יבדת ×ותי לגמרי. ×פשר להגיד הרבה ×“×‘×¨×™× ×¨×¢×™× ×¢×œ רודריגז בכלל ועל מצ'טה בפרט, ×בל פשוט ××™ ×פשר להגיד שהתסריט × ×›×ª×‘ תוך השקעה ×ž×™× ×™×ž×œ×™×ª. ×”×מת ×”×™× ×‘×“×™×•×§ להיפך – כל תחבולה רטורית, כל פותחן ×™×™× ×•×ª, × ×ž×¦××™× ×©× ×‘×”×¨×‘×” מ×וד מחשבה תחילה. כמות המט×-בדיחות והמחוות המדויקות ×œ×¡×¨×˜×™× ×”×’×“×•×œ×™× ×©×œ ×”×–'×× ×¨ ×”×™× ×¤×©×•×˜ בלתי × ×™×ª× ×ª למדידה, ו×× ×™ חושב שפספסת ×ת ×–×” לחלוטין. ×”×¡×¦×™× ×” בה ×’'סיקה ×לבה מחפשת ×ת מצ'טה ו××£ ×חד ×œ× ×™×•×“×¢ ×יפה ×”×•× ×‘×¢×•×“ שברקע יש ציור קיר ×¢× ×§ שלו, ×ו ההעתק המדוייק של ציץ' מרין ×ת ×”×¡×¦×™× ×” המפורסמת של המרי×צ'×™ מדספרדו, ×›×©×”×•× ×ž×•×¦×™× ×ת ×”× ×©×§×™× ×ž×ª× ×”×ž×˜×¢×Ÿ של הרכב, ו×פילו משפטי המפתח (×¢"×¢" Machete Don't Text) ×”× ×¤×× ×¦'×™× ×ž×“×•×“×™× ×•×ž×“×•×™×™×§×™×.
×תה השווית ×ת הסרט ×”×–×” לסרט גרוע ×חר מתקופות ×חרות, ×בל ×× ×™ רוצה להשוות ×ותו לסרט גרוע ×חר ×“×•×•×§× ×ž×”×©× ×” ×”××—×¨×•× ×”, ×©× ×•×¢×“ לתת ×ת ×ותו סיפוק בדיוק לקהל – סרט פעולה פשוט במחווה ×œ×¡×¨×˜×™× ×”×’×“×•×œ×™× ×©×œ ×©× ×•×ª ×”-80 וה-70, ×¢× ×”×ž×•×Ÿ ×קשן ומעט מ×וד עלילה – The Expandables. על ×”× ×™×™×¨, ××™ ×פשר ×”×™×” לפספס – קח ק×סט ×ž×¨×©×™× ×©×œ ×©×—×§× ×™ הווה ועבר, זרוק ××•×ª× ×ž×•×œ דיקטטור ×כזרי ×•×”×¦×‘× ×”×‘×œ×ª×™ × ×’×ž×¨ שלו, וקבל להיט מידי. הקהל בהחלט הלך לר×ות ×‘×”×ž×•× ×™×• – ×בל הביקורות היו ×‘×™× ×•× ×™×•×ª ומטה. ×›×™ ×–×” ×œ× ×ž×¡×¤×™×§ לרצות לעשות סרט גרוע, וזה ×œ× ×ž×¡×¤×™×§ לרצות לעשות סרט שיהיה לך ×›×™×£ לעשות ×ותו. ×¢× ×›×œ הכבוד לסילבסטר סט×לון ×©×’× ×›×ª×‘ ×ת התסריט ×•×’× ×‘×™×™× ×ת הסרט, וב×מת שיש כבוד, ×”×•× ×œ× ×§×•×œ× ×•×¢×Ÿ, ×•×©×œ×•×©×™× ×©× ×” של משחק בסרטי פעולה, ×œ× ×”×•×¤×š ×ותך לכזה. התסריט של הסרט ×”×™×” כל כך גרוע שסטיבן סיגל בכבודו ובעצמו ×מר ×©×”×•× ×œ× ×ž×•×›×Ÿ להשתתף בו, ולדעתי ×–×” ×ומר הכול.
בקיצור – כן, בהחלט, הייתי קצת בוטה במה ש×מרתי ×תמול – ×× ×™ בהחלט ×œ× ×ž×מין שהשקעת שעה וחצי מחייך לר×ות סרט רק כדי שתוכל לכתוב טקסט ×רוך ×•×ž× ×•×ž×§ על כמה שהו×, והז'×× ×¨ כולו, ×ž×¢×¤× ×™×. ×× ×™ כן חושב שב×ת לר×ות ×ותו ×¢× ×”×¨×‘×” דעות קדומות, ×× ×™ חושב ×©×œ× ×”×©×§×¢×ª מספיק תשומת לב שת×פשר לך לר×ות ×ת הס×ב-טקסט והמט×-טקסט של הסרט, שמוחב××™× ×œ×ורכו על ידי ×ותן תחבולות רטוריות שכל כך × ×”× ×™×ª לקטול, ו×× ×™ בהחלט חושב ששווה לתת לסרט ×”×–×”, ×ו לפחות ×œ×¡×¨×˜×™× ×”×’×¨×•×¢×™× ×”×‘××™× ×©×™×‘×•×ו ×חריו, ×”×–×“×ž× ×•×ª × ×•×¡×¤×ª, ו×תה בהחלט מוזמן להצטרף ××œ×™× ×• ×‘×”×–×“×ž× ×•×ª הקרובה, בדירה ברמת גן, ×ו על ×”×’×’ ×‘×¤×œ×•×¨× ×˜×™×Ÿ, ×¢× ×‘×™×¨×•×ª ×•×¤×™×¦×•×—×™× ×•×× ×©×™× ×˜×•×‘×™×, ולר×ות סרט גרוע כמו שצריך לר×ות סרט גרוע ב×מת.
×× ×™ חושב שפשוט ×œ× ×”×‘× ×ª ×ותי, ×× ×›×š. ×œ× ×˜×¢× ×ª×™ שהתסריט של רודריגז × ×›×ª×‘ בהשקעה ×ž×™× ×™×ž×œ×™×ª. להיפך. ×× ×™ חושב ×©×”×•× ×ž×—×•×©×‘ מ×וד, ××œ× ×©×”×•× × ×›×ª×‘ כמחווה ליצירות שבהן התסריט, ×פעס, ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×” הצד החזק. ×× ×›×‘×¨, הביקורת שלי על רודריגז ×”×™× ×חרת – ×× ×™ טוען שיש מעט מ×וד רודריגז בסרט. וכ×מור, השווה ×ת "מצ'טה" ×ו ×ת "×¤×œ× ×˜ טרור" ×¢× "חסין מוות".
לגבי ×”×–'×× ×¨, ×× ×™ ×œ× ×œ×’×ž×¨×™ בטוח ×©×”×•× ×ž×¢×¤×Ÿ. למעשה, הפוסט ×”×§×•×“× ×©×œ×™ × ×™×¡×” לומר בדיוק ההפך מזה. יש משהו גדול בז'×× ×¨ ×”×–×”, בדיוק כפי שיש משהו גדול בקומיקס גיבורי על. והמשהו ×”×–×” מתעלה מעבר לכל ×ותן × ×§×•×“×•×ª חלשות של כתיבה ×ו ייצור, וזה חלק ממה שהופך ×ת כל היצירות ×©× ×¢×©×• בז'×× ×¨ לחלק ממיתולוגיית הילדות של ×× ×©×™× ×¨×‘×™×, ו×× ×™ בכלל×.
×œ× ×§× ×™×ª×™ ×ת תזת הפרודיה-על-פרודיה, ×בל ב×מת קורה משהו ×ž×¢× ×™×™×Ÿ ב"מצ'טה" (הרבה יותר ×ž×¢× ×™×™×Ÿ, לטעמי, מ×שר ב"×¤×œ× ×˜ טרור", ש×כן ×”×™×” פרודיה כפשוטה), ש×יתמר רמז ×ליו ×בל ×ולי שווה לחדד : הסרט ×”×•× ×¤×¡×˜×™×© ×œ× ×©×œ ×–'×× ×¨ ××œ× ×©×œ ××œ×ž× ×˜×™× ×›×•×©×œ×™×. הרי ×קספולייטישן ×”×•× ×œ× ×‘×מת ×–'×× ×¨ – יש מגוון ×–'×× ×¨×™ די רחב בתוך הסוגה-לכ×ורה ×”×–×ת. מה שמ×פיין ×ת ×”×¡×¨×˜×™× ×”×œ×œ×• ×”×•× ×©×ž×›×œ ×ž×™× ×™ סיבות ל×-בהכרח ××•×˜×•× ×•×ž×™×•×ª, קרו בו כל ×ž×™× ×™ ×“×‘×¨×™× ×›×•×©×œ×™× ×•×ž×’×•×—×›×™×. בד"×› ×›×©×¢×•×©×™× ×¤×¨×•×“×™×”, ×œ×•×§×—×™× ×–'×× ×¨, ×ž×–×”×™× ×ת ×”×›×©×œ×™× ×©×œ×• ×•×¦×•×—×§×™× ×¢×œ×™×”×. "מצ'טה" מזהה ×ת הכשלי×, וחוזר ×¢×œ×™×”× ×‘×›×•×•× ×” *×›×™ ×”× ×¢×•×‘×“×™×*. כלומר, ברור שיש מימד ××™×¨×•× ×™, מודע לעצמו, ביצירה ×”×–×ת, ×בל לי לפחות × ×“×ž×” ×”×™×” שרודריגז ×¤×•× ×” יותר ×ל התת-מודע ×©×œ× ×•, ×©× ×”× ×” מה××œ×ž× ×˜×™× ×”×לה ×œ× ×‘×ופן ××™×¨×•× ×™ ××œ× ×‘×ופן טהור: מתחרמן מהסקס ×”×œ× ×ž× ×•×ž×§, × ×¡×¢×¨ מה×לימות הגרוטסקית, ובעיקר × ×¤×¢× ×ž×”×פיות ×©× ×ž×¦×ת ×©× ×‘×ובר-×˜×•× ×™×, בין היתר בזכות הגרוטסקיות הכללית. כלומר, רודריגז עשה סרט שיודע ×©×”×•× ×’×¨×•×¢ ×בל בכל ×–×ת חושב ×©×”×•× ×˜×•×‘. ×‘×¢×™× ×™ לפחות ×–×” מהלך ×ž×¢× ×™×™×Ÿ.
×˜×¨× ×˜×™× ×• בכלל ×œ× ×¢×©×” סרט בז'×× ×¨ לטעמי, ×× ×›×‘×¨ הסרט שלו ×”×•× ×¤×¡×˜×™×© במשמעות ×”×חרת של המילה (ועדיין יותר מוצלח מ"מצ'טה"). ×בל ×–×” ×¢× ×™×™×Ÿ ×חר.
יש למישהו מר××” ×ž×§×•× ×œ×”×¢×¨×” של בורחס על ××™- ×”×פשרות לעשות פ×רודיה על הב×רוק?
תודה…