על 'כתובת ×ש', הספר החדש של יעל × ×מן
קצת מפחיד ×œ×§×¨×•× ×¡×¤×¨ ×©× ×™ של סופרת ש×הבת מ×וד ×ת הר×שון שלה. ככל ש××•×”×‘×™× ×™×•×ª×¨, גדול יותר ×”×¤×•×˜× ×¦×™×ל להת×כזב. ו×× ×™ ×œ× ×¡×ª× ×הבתי ×ת '×”×™×™× ×• העתיד'. × ×¤×©×™ דבקה ×‘× ×¤×©×• של הספר ×”×–×”. ×œ× ×’×“×œ×ª×™ בקיבוץ, ובכל ×–×ת ×”×•× ×”×™×” מפה חדה ומדויקת של ×זורי ×”× ×¤×© ×©×‘×”× ×¢×‘×¨×• עלי הילדוּת וההתבגרות שלי.
×בל הילדוּת, כמו שכתבה שרון ×ס, ×”×™× ××™ במרכז ×”×—×™×™×. יש ×× ×©×™× ×©×ž×¤×œ×™×’×™× ×ž×ž× ×• ×•×©×•×›×—×™× ×ותו, ויש ×›×לה שלהפך, הדבר היחיד שחי ××¦×œ× ×‘×¦×‘×¢×™× ×—×“×™× ×•×‘×•×”×§×™× ×”×•× ×”××™ ×”×–×”, על כל המפלצות והפיות שמ×כלסות ×ותו. הילדות חקוקה בלשון מיתית, וככל ×©×ž×ª×§×“×ž×™× ×¢×œ סרגל הזיכרון, קל ל×בד ×ת ×§× ×” המידה המיתי ולטבוע ×‘×¤×¨×˜×™× ×”×¢×›×•×¨×™× ×©×œ המצי×ות. הספר החדש של יעל × ×מן ×”×•× ×œ× ×¢×œ הילדוּת. פחדתי שתהיה בו מצי×ות רבה מדי, וש×× ×™ ×ת×כזב.
×œ× ×”×ª×כזבתי.
×חרי שלוש ×©× ×™× ×‘×’× × ×•Ö¼×ª × ×•×›×—×ª×™ פת××•× ×©×”×ž×•×‘×œ×¢×ª ×”×§×™×‘×•×¦× ×™×§×™×ª ×©×—×¤×¨× ×• ×œ× ×• בעמל רב כדי שתגן ×¢×œ×™× ×• ×”×™× ×¢×›×©×™×• עמוקה כמכתש ש××™ ×פשר לטפס ×ž×ž× ×• החוצה… גיליתי ש×× ×™ ×—×™×” בקיבוץ בתוך עיר.
×›×©×¢×–×‘× ×•, ×œ× ×¤×¡×§ ×¡×™×¤×•×¨× ×•. להפך. ×”×•× ×”×ª×¨×—×‘. ×œ×¤× ×™ ×©×¢×–×‘× ×•, ×—×©×‘× ×• ×©×¡×™×¤×¨× ×• ×ותו בגלל ×©×—×™×™× ×• ×ותו ובתוכו, ×בל ×חר כך ×¡×™×¤×¨× ×• ×ותו ×›×™ רק בסיפור ×—×™×™× ×• ×ותו. ×”×—×™×™× ×©×—×™×™× ×• ××– ×œ× ×”×ª×§×©×¨×• ברצף ×œ×—×™×™× ×©×—×™×™× ×• עכשיו. ×ª×”×•× ×¢×ž×•×§×”-עמוקה × ×¤×¢×¨×” ×œ×ž×¨×’×œ×•×ª×™× ×• ×חרי ×¢×–×™×‘×ª× ×•. ×ª×”×•× ×©×œ כספית, ×ª×”×•× ×©×œ מר××”. ×©×›×‘× ×• על גדות התהו×, ×”×¦×¦× ×• לתוכה.
המיתיות ×œ× × ×¢×œ×ž×”. להפך. ×”×™× ×”×ª×—×“×“×”. יש מה להגיד על הדרך שבה השפה של יעל × ×מן בור×ת ×ת המיתיות ×”×–×ת ומחדדת ×ותה, ×בל ×œ× ×¢×œ ×–×” ×× ×™ רוצה לדבר ×›×ן. כמה מידידי ×”×˜×•×‘×™× ×—×•×©×‘×™× ×©×”× ×¤×•×¨×ž×œ×™×¡×˜×™×, ×× ×™ ×ש×יר ×œ×”× ×ת ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×”×–×”. ×× ×™ רוצה לדבר ×›×ן על משהו ×חר.
כש×ת ילדה, ×ת ×œ× ×ž×—×œ×™×˜×” עלייך. ××—×¨×™× ×§×•×‘×¢×™× ×ת המצי×ות שלך, ×•×’× ×× ×ž×©×”×• לוחש לך שז×ת ×œ× ×”×ž×¦×™×ות שיעודה לך, ×ין לך הרבה מה לעשות ×‘×¢× ×™×™×Ÿ. ×ת מוכרחה לחכות, להעביר ×יכשהו ×ת מכסת ×”×©× ×™× ×¢×“ שהדלת תיפתח סוף סוף ותוכלי לצ×ת ×ל ×”×¢×•×œ× ×”×מיתי. ×•×‘×™× ×ª×™×™× ×ת ממצי××”, מספרת לעצמך ×¡×™×¤×•×¨×™× ×›×“×™ שיהיה לך ×¢×•×œ× ×ž×©×œ×š בתוך ×”×¢×•×œ× ×”×–×¨ ×©× ×§×œ×¢×ª ×ליו, ×©×”×—×•×§×™× ×©×œ×• ×”× ×œ× ×”×—×•×§×™× ×©×œ×š ו×ין מי שיסביר לך ×ות×.
ו××– מגיע הרגע והדלת × ×¤×ª×—×ª ו×ת יוצ×ת. כלומר × ×“×ž×” לך ש×ת יוצ×ת. ×›×™ מתישהו ×ת מגלה ×©×œ× ×ž×©× ×” כמה ×ת הולכת בתוך ×”×¢×•×œ× ×”×מיתי, ×ת ××£ ×¤×¢× ×œ× ×ž×’×™×¢×” ×ליו. הסיפור שלך מקיף ×ותך כמו בועה, ×”×•× ×ž×ª×§×“× ×‘×™×—×“ ×יתך, ×”×•× × ×’×¨×¨ ×חרייך. ×ת מושיטה יד ×ל ×”×¢×•×œ× ×בל היד × ×•×’×¢×ª בדופן הבועה. ×ת ×ž× ×¡×” לפרוץ ×ת הבועה ×בל ×”×™× ×œ× × ×§×¨×¢×ª, רק × ×ž×ª×—×ª. ×ת רוצה להתעורר, ×בל ×ת ×œ× ×™×©× ×”. ×ין קץ לילדות.
הספר ×”×–×” ×”×•× ×¢×œ בועת הילדות, בועת הסיפור ×”×–×ת ×©× ×ž×ª×—×ª ×•× ×ž×ª×—×ª ו××£ ×¤×¢× ×œ× × ×§×¨×¢×ª. על הרצון לקרוע ×ותה ×•×œ×”×™×›× ×¡ לעול×, ועל הפחד מהרגע שבו ×”×™× ×‘×מת תיקרע וב×מת ×ª×™×›× ×¡×™ לעול×. על הרצון שהרגע ×”×–×” ×™×’×™×¢ כבר, ועל הרצון ×©×”×•× ×œ× ×™×’×™×¢ ××£ פע×.
הרגע המסוכן ביותר לבועה ×”×–×ת ×”×•× ×›×ž×•×‘×Ÿ רגע ההורוּת: החצייה החד-משמעית, ש(לכ×ורה) ×ין ×ž×ž× ×” חזרה, של הגבול בין ×¢×•×œ× ×”×™×œ×“×™× ×œ×¢×•×œ× ×”×ž×‘×•×’×¨×™×. הרבה ×ž×”×¡×™×¤×•×¨×™× ×‘×¡×¤×¨ ×ž×¨×§×“×™× ×¡×‘×™×‘ הרגע ×”×–×”, ×ž×—×–×¨×™× ×חריו ×•× ×¨×ª×¢×™× ×ž×ž× ×•. ×‘× ×™ הזוג בסיפור 'עקרוּת' ×”×•×œ×›×™× ×œ×˜×™×¤×•×œ×™ הפריה, ×בל ×ין ×œ×”× "התמדה ×•× ×—×™×©×•×ª". ×”× "×ª×‘×•×¡×ª× ×™×, × ×¢×“×¨×™ רוח לחימה". ×›×©×”×˜×™×¤×•×œ×™× × ×›×©×œ×™× ×”× ×ž×”×¨×”×¨×™× ×‘×ימוץ, ×‘×¤×•× ×“×§×ות, ×בל ×¨×•×§×ž×™× ×œ×¢×¦×ž× ×ª×¡×¨×™×˜×™ בלהות ×©×‘×”× ×›×œ ×חת מה×פשרויות ×”×לה מובילה ל×ומללות ולתבוסה, ×•×ž×•×•×ª×¨×™× ×¢×œ ×”×¢× ×™×™×Ÿ. ×”×× ×”×˜×¨×™×™×” בסיפור '×ª×™× ×•×§' (רק לי הסיפור ×”×–×” מזכיר ×ת 'הטפט הצהוב'?) × ×œ×›×“×ª בתוך זמן ×©× ×¢×¦×¨. ×”×™×ž×™× ×–×•×—×œ×™× ×œ×” "כמו ×™×•× ×חד ×רוך ×¢× ×—×•×§×™ כבידה של כוכב ×חר". לבסוף ×”×™× ×ž×¤×§×™×“×” ×ת ×”×ª×™× ×•×§ בידי בעלה, קובעת פגישה ×¢× ×”×קס שלה ומוצ×ת ×ת עצמה × ×©×רת להת×רח ×צלו ו×צל החברה שלו: "×”× ×”×¦×™×¢×• לי מיטה בחדר ×”×©× ×™, ×¢× ×ž×¦×¢×™ ×›×•×ª× ×” ×¦×—×•×¨×™× ×•×›×¨×™×•×ª תפוחות, ×›×ילו כל הזמן ×”×–×” רק חיכו לבו××™" – ×›×ילו ×”×™× ×”×™×œ×“×” ×•×”× ×”×”×•×¨×™×. המ×רחת בסיפור '×ורחי×' מייחלת לרגע שבו ×”××•×¨×—×™× ×™×¡×ª×œ×§×• סוף סוף, ×בל בסופו של דבר ×”× × ×©××¨×™× ×œ×œ×•×Ÿ בחדר ×”×©× ×™, כמו ילד ש××™ ×פשר להיפטר ×ž×ž× ×•. כמעט כל ×”×¡×™×¤×•×¨×™× ×‘×ž××” ×”×¢×ž×•×“×™× ×”×¨××©×•× ×™× ×©×œ הספר ××•×ž×¨×™× ×‘×œ×©×•×Ÿ זו ×ו ×חרת ×ת מה שפוסקות פה ×חד הלקטוריות ב'מחלקת הלקטוריות ×©×œ× ×•': "הִרגו ×ת הילד, ×”×•× ×ž×¤×¨×™×¢ לסיפור".
ו××–, ב×רבעי×-וחמישה ×”×¢×ž×•×“×™× ×”××—×¨×•× ×™×, המוקד מוסט. פת××•× ×× ×—× ×• ×œ× ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×•×“ על הילדה שגדלה ושהיתה ×ו ×œ× ×”×™×ª×” למבוגרת, ל×מ×. ×›×™ ××¨×‘×¢×™× ×•×—×ž×™×©×” ×”×¢×ž×•×“×™× ×”××—×¨×•× ×™× ×”× ×œ× ×¢×œ הילדה ××œ× ×¢×œ ×”×מ×: ××ž× ×©×œ יעל × ×מן, ×©× ×™×¡×ª×” להת×בד בגיל 81, ×חרי שמת בעלה ×”×הוב שבמשך עשרות ×©× ×™× ×—×¦×¥ ×‘×™× ×” לבין ×”×¢×•×œ× (×›×™ בקיבוץ ×’× ×”×ž×‘×•×’×¨×™× ×—×™×• "בבועה זוגית × ×¦×—×™×ª"), ×•×œ× ×”×¦×œ×™×—×”.
×חרי מות ×”×ב ×•×œ×¤× ×™ × ×¡×™×•×Ÿ ההת×בדות ×“× ×™, בן הזוג של יעל × ×מן, הציע ליעל ול×חֶיה לדבר ×¢× ××ž× ×©×œ×”× ×¢×œ ×—×™×™×”, ×œ×¤× ×™ ×©×œ× ×™×”×™×” ×ת מי לש×ול:
×בל ×–×” ×”×™×” רעיון בלתי ישי×. מ×זן ×ימה רבץ ×‘×™× ×™× ×•. הפחד שלה לדבר, הפחד ×©×œ× ×• לשמוע. ×“× ×™ ×מר ×©×”×•× ×™×¨×יין ×ותה. ×™×™×¤×™× ×• ×ת כוחו בשמחה. ×’× ××ž× ×”×¡×›×™×ž×”. כמו ש××‘× ×—×¦×¥ בין ××ž× ×œ×¢×•×œ×, כך חצצו תמיד ×”×’×™×¡×™× ×•×”×’×™×¡×•×ª בין ××ž× ×œ×‘×™× ×™× ×•. ×”×™× ×”×¡×›×™×ž×” ×‘×ª× ××™ ש××£ ×חד מהמשפחה ×œ× ×™×©×ž×¢ ×ת ×”×“×‘×¨×™× ×¢×“ ×חרי מותה.
עד × ×¡×™×•×Ÿ ההת×בדות ×“× ×™ הספיק להקליט ×רבע שיחות ×¢× ××ž× ×©×œ יעל (×חר כך ×”×™× ×œ× ×¨×¦×ª×” לספר עוד), ורוב השליש ×”×חרון של הספר מוקדש לתעתיקי השיחות ×”×לה, בתוספת קטעי הבהרה של יעל על סמך הידע ×”×ישי שלה, ×–×›×¨×•× ×•×ª×™×” ושיחות ×¢× ×’×™×œ×”, בת הדוד והחברה הקרובה שהכירה ×ת ×”×× ×•×ת משפחתה מגיל 13. החלק ×”×–×” מעמיד ×ת ×”×¡×™×¤×•×¨×™× ×©×§×“×ž×• לו בפרספקטיבה ×חרת, מפתיעה. ×©×•× ×“×‘×¨ ×œ× × ×מר במפורש, ×בל ××™ ×פשר ×©×œ× ×œ×©×™× ×œ×‘ להקבלות ×©× ×ž×ª×—×•×ª ומצטלבות בין הדורות, בין הבת ל×× ×•×פילו לסבת×. שושלת של × ×©×™× ×©×›×œ ×חת מהן הצמיחה סביבה סיפור משלה, ו××£ ×חת מהן ×œ× ×“×™×‘×¨×” ×ž×¢×•×œ× ×¢×œ הסיפור שלה ×¢× ×”×חרת.
הכותרת של החלק ×”×חרון בספר ×”×™× '×”×ופציה' – ×חד השמות ש××ž× ×©×œ יעל × ×מן × ×ª× ×” ×œ× ×¡×™×•×Ÿ ההת×בדות שלה. ×בל ×חרי שגמרתי ×œ×§×¨×•× ×—×©×‘×ª×™ שהכותרת ×œ× ×ž×ª×™×™×—×¡×ª רק (ו×פילו ×œ× ×‘×¢×™×§×¨) ל×ופציה המורבידית ×”×–×ת. למעשה, חשבתי, החלק ×”×–×” – והספר כולו – פותח ×ופציה ×מיתית, חדשה. ×חרי שלושה דורות של בדידות ×•× ×ª×§, שלוש × ×©×™× ×©×›×œ ×חת מהן סגורה בבועת הסיפור שלה, יעל × ×מן – החוליה ×”××—×¨×•× ×” – ×¤× ×ª×” ×חורה, פתחה ×ת הסיפור שלה ×•×”×›× ×™×¡×” לתוכו ×ת ×”×¡×™×¤×•×¨×™× ×©×œ ××ž× ×•×©×œ ×¡×‘×ª× ×©×œ×”. ×”×™× ×œ× ×§×¨×¢×” ×ת הבועה, ×”×™× ×œ× ×—×¦×ª×” ×ת הגבול ועברה ×ל ×¢×•×œ× ×”×ž×‘×•×’×¨×™×. להפך: ×”×™× ×”×›× ×™×¡×” ×ת ××ž× ×•×¡×‘×ª× ×©×œ×” ×ל ×”×¢×•×œ× ×©×œ×”. בספר ×”×–×”, ×חרי שלושה דורות של × ×ª×§ בין ×¢×•×œ× ×”×™×œ×“×™× ×•×¢×•×œ× ×”×ž×‘×•×’×¨×™×, בין הסיפור של ×”×™×œ×“×™× ×•×”×¡×™×¤×•×¨ של המבוגרי×, לפתע הילדה, ×”××ž× ×•×”×¡×‘×ª× ×—×™×•×ª בתוך ×ותו סיפור-עול×. ×× ×–×ת ×œ× ×ופציה, ×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢×ª מה כן.
רק למחרת פתחתי ×ת הספר 'כתובת ×ש' בעמוד הזכויות וגיליתי ששמו ב×× ×’×œ×™×ª ×”×•× The Option.
(הפוסט עלה ×’× ×‘×‘×œ×•×’ מתי × ×’×™×¢)
בדיוק ×”×™×•× ×§×¨×תי ×יזו מסה שכתב מורקמי על טיול שעשה בעיר ילדותו ובו ×”×•× ×›×•×ª×‘ שיש ×©× ×™ ×¡×•×’×™× ×©×œ ×× ×©×™×: הסוג ×”×חד חושב שילדותו ×”×™× ×ž×¤×ª×— להכל, והסוג ×©× ×™ חושב ×©×”×™× ×©×œ×‘ בעברו.
×× ×™ חושבת ש×× ×—× ×• שייכות ×œ×©× ×™ ×¡×•×’×™× ×©×•× ×™×, ×בל ×פילו מהגדה ×”×©× ×™×™×” ×× ×™ חושבת שהפוסט שלך × ×•×¨× ×™×¤×”.
תודה, ×–×” משמח ×ותי.
מורקמי צודק ×בל ×œ× ×ž×“×™×™×§ – ×‘×¢×™× ×™ ×–×” ×œ× ×‘×“×™×•×§ שהילדות ×”×™× ×ž×¤×ª×— להכל ××œ× ×©×™×© ×× ×©×™× ×©×—×•×•×™× ×”×›×œ מבעד לפריזמה של הילדות ×©×œ×”× ×•×™×© ×›×לה של×.
××™×–×” יופי
ועוד בשמך!
ילדות ×”×™× ×›×œ×. שבי. קור×ת עכשיו ספר ששמו, ×× ×× ×™ ×œ× ×˜×•×¢×” – ×ין לי ×›×— ×œ×§×•× ×œ×‘×“×•×§: the drama of being a child. חבל ×©× ×’×ž×¨ ×œ× ×• החוג ההו×. הייתן מתות על ×–×”.
×× ×™ רו××” שזה של ×ליס מילר שכתבה ×ת "הדרמה של הילד ×”×ž×—×•× ×Ÿ". × ×©×ž×¢ ×ž×¢× ×™×™×Ÿ. ×•×’× ×§×¦×¨! קצר ×–×” טוב 🙂
ותודה.