עשן לבן, מ×ת תמר צורן, הוצ×ת ×סיה
ד"ר ×“× ×™×ל בוקובזה, בסקירתו לספר "עשן לבן" (מוסף ספרי×, ×”×רץ, 5.6.2013), מתייחס לקושי לתמלל ×ת ×”×›×ב ו×ת הדיכ×ון. כפסיכולוג, ×”×•× ×ž×¦×‘×™×¢ על ×”×פשרות לגעת בכ×ב בכל ×–×ת, ×œ× ×‘×מצעות תי×ור מילולי ישיר, ××œ× ×“×¨×š פעילות ×¤×¨×©× ×™×ª של ×¡×™×ž× ×™×, דרך הקשבה ×œ×“×‘×¨×™× ×”× ××ž×¨×™× ×•×מפתיה. כמי שעוסקת בספרות חשבתי ×›×™ בדומה ל×ופן שבו קשה לתמלל ×ת ×”×›×ב, כך קשה לתמלל ולהסביר מהי ××ž× ×•×ª, מה הופך יצירה כלשהי ליצירת ××ž× ×•×ª.
הסיבה לכך × ×•×‘×¢×ª ×›× ×¨××” מכך ש××ž× ×•×ª, כמו ×›×ב, ×”×™× ×ž×©×”×• שמרגישי×, ×”×™× ×œ× ×ž×©×”×• שחושבי×. ב×ופן ×ישי, כקור×ת, ×× ×™ מחפשת תמיד ×ת ×ותן יצירות ××ž× ×•×ª בספרות, ולרוב ×× ×™ ×œ× ×ž×¡×ª×¤×§×ª במה ×©×”×•× ×‘×¢×™× ×™ פחות מכך. כשהגיע הספר "עשן לבן" פתחתי ×ותו בחשש, פחדתי שלמרות ×”× ×•×©× ×©×¨×™×ª×§ ×ותי, ×ת×כזב מהכתיבה, ממעשה ×”××ž× ×•×ª עצמו. ××œ× ×©×‘×ž×”×¨×” התגלה לי ×›×™ תמר צורן, שזה ספרה הר×שון, ××™× ×” מ×כזבת, להפך – ×”×™× ×ž×¤×¢×™×ž×”; ×”×‘× ×ª×™ ×›×™ ספר ×–×” ××™× ×• "רק" ספר על מחלת הדיכ×ון, ××œ× ×”×•× ×§×•×“× ×›×œ יצירת ××ž× ×•×ª ספרותית. התגלה לי ×›×™ × ×•×©× ×”×¡×¤×¨ – הקושי לדבר, השתיקה, הצורך לשמור ×‘×¤× ×™× â€“ × ×•×›×— ×’× ×‘×›×ª×™×‘×” עצמה. כתיבתה של צורן מדודה מ×וד, זהירה, כל משפט × ×©×§×œ היטב, כל מילה ×˜×¢×•× ×”, המתח בין מה ×©× ×מר לבין מה שעל ×ודותיו בוחרת המחברת לשתוק כמו × ×©×ž×¨ כל הזמן. ××œ× ×©×‘×ופן פרדוקסלי, הכתיבה המדודה והשקולה ×”×–×ת, מצליחה ×’× ×œ×¡×—×•×£, ×•×”×¤×¨×˜×™× ×”×§×˜× ×™× ×•×”×˜×¨×™×•×•×™××œ×™×™× ×©×ž×ª×רת המחברת ×ž×¦×˜×¨×¤×™× ×™×—×“ ×œ×¢×•×œ× ×ž×•×—×©×™, מוכר מצד ×חד, ×ך ×’× ×–×¨ ומוזר מן הצד ×”×חר.
"עשן לבן" ×”×•× ×¡×™×¤×•×¨ ×וטוביוגרפי בבסיסו ×•×”×•× × ×•×©× ×¢×ž×• חידה – ילדות ×œ× ×“×¨×ž×˜×™×ª, ×œ× ×ž×–×¢×–×¢×ª, "×œ× ×©×™××™× ×˜×¨×ומטיי×, ××œ× ×¨×§ ×וסף ×–×™×›×¨×•× ×•×ª ×¤×¢×•×˜×™× ×•×§×˜× ×•× ×™×™×, ×ž×’×•×—×›×™× ×‘×—×•×¡×¨-חשיבות×, גבעות ל×-מרשימות מפוזרות על-×¤× ×™ מישור שטוח, חד-×’×•× ×™ ומשעמ×". מה ×× ×›×Ÿ ×”×‘×™× ×œ×“×™×›×ון, וכיצד קשורה לזה השתיקה? ×”× ×” כך מעידה על עצמה גיבורת הספר:
"×œ× ×™×›×•×œ×ª×™ לחדול מהשתיקה, ×œ× ×™×›×•×œ×ª×™ להפסיק ×ת מצג-השוו×. ×›×™ כשלמדתי לדבר, למדתי בו-×–×ž× ×™×ª לשקר, וכשלמדתי לספר, למדתי להסתיר: בכי צריך ×œ×”×—× ×™×§, עצב – להכחיש, כעס – לשמר ×‘×¤× ×™× ×•×œ×”×§×¤×™×, צער – לרסק ולבלוע, וכל הזמן, בהתמדה ×•×œ×œ× ×”×¨×£, ×’× ×›×©×“×™×‘×¨×ª×™ ×•×’× ×›×©×©×ª×§×ª×™, הייתי צריכה להיזהר ולהשגיח, לטשטש ולהסוות."
השתיקה מתגלה כמפתח לחידה. ××œ× ×©×’× ×ž×¤×ª×— ×–×” ×”×•× ×¤×ª×¨×•×Ÿ חלקי בלבד, שכן מה ×”×‘×™× ×œ×ותה שתיקה מוחלטת? המחברת תמשיך ותחקור, ובדרכה המדודה תפזר כמה ×¨×ž×–×™× â€“ כמה ×–×™×›×¨×•× ×•×ª ילדות ×©×”× ×›×ž×• חרכי הצצה לסוד שמור וגדול. ספרה של תמר צורן, בכתיבתה המדויקת והסוחפת על מחלת הדיכ×ון ועל הטיפול בה ×חת לשבוע, בתוך חדר קטן שבו ×¢×•×¡×§×™× ×©× ×™ ×× ×©×™× ×‘×¨×™×¡×•×§ ×יטי, מרוכז וממושך של מבצר השתיקה – ×”×•× ×¡×¤×¨ × ×“×™×¨, מרגש ו×ופטימי.
×¢× ×ª×•× ×”×§×¨×™××”, דבר ×חד המשיך להטריד ×•×œ× ×§×¨ בר×שי: מדוע בחרה מחברת הספר להשתמש ×‘×©× ×‘×“×•×™? הרי ספרה מת×ר ×ת הדיכ×ון ב×ופן ×× ×•×©×™ כל כך, ×ž× ×˜×¨×œ כל ××œ×ž× ×˜ של בושה ×ו ×שמה, הרי ×”×•× ×ž×¦×™×£ רגשות ×¢×ž×•×§×™× ×©×œ השתתפות בסבלה של הגיבורה כמו ×’× ×”×ª×¨×’×©×•×ª גדולה × ×•×›×— התהליך הטיפולי, × ×•×›×— השיחות בחדר הקטן, והרי מי ×©×™×§×¨× ×ת הספר יחוש רק הערכה כלפי המחברת, כלפי ×ומץ לבה ×•×›×™×©×¨×•× ×”. ×× ×›×Ÿ – מדוע, למרות כל ×לה, חשה המחברת צורך להמשיך ולשתוק ב×שר לשמה ×”×מיתי? הספר מלמד ××•×ª× ×• ×›×™ שתיקה ×”×™× ×ž×’×Ÿ ×ž×¤× ×™ תגובת ×”×¡×•×‘×‘×™× ××•×ª× ×•, ×× × ×©×ª×•×§ ×•× ×¡×ª×ª×¨ ×ין חשש ×©× ×™×¤×’×¢. הצורך ×œ×ž×¦×•× ×”×’× ×” תחת ×©× ×‘×“×•×™, הו×, כך × ×“×ž×” לי, תעודת ×¢× ×™×•×ª לחברה שבה ×× ×• ×—×™×™×, ×צבע מ×שימה כלפי היחס ×©×œ× ×• ×ל מחלת הדיכ×ון, ש×ותה, עדיין, צריך להסתיר.
×œ× ×¢×œ הספר ×©×œ× ×§×¨×תי ×•× ×©×ž×¢ שווה. רק מח××” על "××ž× ×•×ª, כמו ×›×ב, ×”×™× ×ž×©×”×• שמרגישי×, ×”×™× ×œ× ×ž×©×”×• שחושבי×." יש הרבה ××ž× ×•×ª ×©×”×™× ×ž×©×”×• ×©×—×•×©×‘×™× ×•×”×™× × ×¤×œ××” ומזככת ×œ× ×¤×—×•×ª מהסוג ×”×©× ×™.
×× ×©×™× ×¢× ×”×ž×—×œ×” ×”×–×ת ובמצב קל יותר ×œ× ×ž×¢×–×™× ×œ×œ×›×ª לפסיכולוג ×•×ž×ª×™× ×ž×ž× ×”, העיקר ×œ× ×œ×’×œ×•×ª ×©×”× ×ž×¨×’×™×©×™× ×פילו רק חצי ממה שהרגישה. ×ת ×œ× ×ž×¨×’×™×©×” מסביבך ×ת הגישה השלילית ל×× ×©×™× ×¢× ×ž×—×œ×” × ×¤×©×™×ª? ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ×™×”× ×‘×ž×•× ×—×™× ×ž×¢×œ×™×‘×™×, ×ž× ×“×™× ×ות×, מ××©×™×ž×™× ×ת ×‘× ×™ בית×. הגישה הממסדית ×”×™× ×œ× ×œ×¡×¤×¨ ×œ× ×œ×“×‘×¨ להסתיר ×•×”×™× ×ž×—×œ×—×œ×ª ומשמעותה ל×× ×©×™×: ×”××“× ×©×œ×¤× ×™×›× ×¤×’×•× ×•×ש×, ו×ין מה לעשות. ××– עד שהגישה הממסדית ×ª×©×ª× ×” ויגידו ×‘×¨×‘×™× ×©×™×© לטפל במחלה ובתופעות × ×¤×©×™×•×ª כמו בכל תופעה, ×•×©×ž×ª×‘×’×¨×™× ×¦×¨×™×›×™× ×œ×œ×›×ª לטפול ושכן צריך לדבר על כך, ושיש ×¨×‘×™× ×©×¡×•×‘×œ×™×, על ××£ שכל סובל חושב שרק ×”×•× ×™×—×™×“ ומיוחד, עד ××– צודקת תמר ×©×œ× × ×—×©×¤×ª.
× ×›×•×Ÿ, ×יל, ×”×“×‘×¨×™× ×©×תה כותב ×”× ×‘×“×™×•×§ ×”×ž×¡×§× ×” שלי בסוף הרשימה – הבחירה להשתמש ×‘×©× ×‘×“×•×™ מוכיחה שבחברה שבה ×× ×—× ×• ×—×™×™× ×× ×©×™× ×¢×“×™×™×Ÿ × ××œ×¦×™× ×”×¡×ª×™×¨ ×ת הדיכ×ון ולהתבייש בו. ×–×” ×ומר משהו מ×וד ×œ× ×˜×•×‘ על החברה ×©×œ× ×• וחס וחלילה ×œ× ×¢×œ כותבת הספר ×”× ×¤×œ× ×”×–×”. ×ולי ×¡×¤×¨×™× ×ž×”×¡×•×’ ×”×–×” יתרמו ×œ×©× ×•×ª ×ת הגישה. ×מן.
+1
ד"ר גברי×ל בוקובזה (×•×œ× ×“× ×™×ל).
למשה: תודה על התיקון.
Well when I'm wrong I'm wrong. I admit I jumped the gun on you there and I apologize for that. To be honest, I don't even know why I felt the need to even reply in the first place.As I said we are all human and make mistakes, and it looks like I just made one. VN:F [1r1197_116.](f.om 0 votes)
hola marisol yo se que este espacio es solo para hacer comentarios sobre tus trabajos pero recibi tu mail sobe el envio de de porcelana fria pero no comprendi bien el mensaje mira en colombia el dinero es en pesos lo que quiero saber es en cuanto me sale el envio de los tres paquetes gracias y perdona la milestia.