×× ×™ ×§×•×¨× ×¢×›×©×™×•, שוב ול×ט מ×וד הפע×, ×ת "מסע ×ל קצה הלילה" של לו××™ ×¤×¨×“×™× ×Ÿ סלין. ×‘×¡×™×›×•× ×–×¨×™×–: סיפורו של ×ž×™×–× ×˜×¨×•×¤. ×‘×¡×™×›×•× ×–×¨×™×– פחות, מהכריכה ×”×חורית: "חייו, ×הבותיו ובעיקר ×©× ×ותיו של ×¤×¨×“×™× ×Ÿ ב×רד×מי על רקע מלחמת ×”×¢×•×œ× ×”×¨××©×•× ×” ×•×”×ª×”×œ×™×›×™× ×”×—×‘×¨×ª×™×™× ×•×”×›×œ×›×œ×™×™× ×©×—×œ×• ×חריה והחישו ×ת עליית הפ××©×™×–× ×‘×ירופה…".
×בל בלי קשר למלחמת ×”×¢×•×œ× ×”×¨××©×•× ×” ול×פריקה ו×מריקה – ×©×›×•×œ× × ×•×’×¢×™× ×‘×™ ×ישית בדרך כזו ×ו ×חרת – הסיפור ×”×•× ×¢×œ ×ž×™×–× ×˜×¨×•×¤. כמו "טימון ×יש ××ª×•× ×”" של שייקספיר ×ו "ק×× ×“×™×“" לוולטיר ×ו ×”×¡×™×¤×•×¨×™× ×©×œ ×’×™ דה מופס×ן, מה שב×מת ×ž×¢× ×™×™×Ÿ ב"מסע ×ל קצה הלילה" ×–×” ×”×©×•× ×, והשתקפות מוש××™ ×©× ×תו דרך ×¢×™× ×™×•.
×©×œ× ×›×ž×• "טימון" ×ו "ק×× ×“×™×“" ×ו מופס×ן, "מסע ×ל קצה הלילה" ×”×•× ×¡×¤×¨ טוב. ×ולי הטוב ביותר שקר×תי. ×× ×™ יכול לבוז לטימון ולוולטיר ולמופס×ן על ×©× ×ת ×”××“× ×©×œ×”×. ×”×™× ×ž×’×•×—×›×ª ×‘×¢×™× ×™, ×•×¤×©×˜× ×™×ª.
×× ×™ ×œ× ×™×›×•×œ לבוז לסלין.
***
"מה ×©× ×—×•×¥, בעצ×, בשביל להגיע ×œ×©×œ×•× ×ž×¡×•×™× ×¢× ×‘× ×™-×ד×, ×§×¦×™× ×™× ×•×œ× ×§×¦×™× ×™×, לשביתות-× ×©×§ רופפות, ××ž× ×, ×בל בכל-×–×ת חשובות מ×וד, ×–×” לתת ×œ×”× ×•×™×”×™-מה להתהדר, להתפלש בסיפורי התפ×רות מטופשי×. ×ין ×’××•×•×ª× ×•×ª × ×‘×•× ×”. ×”×’××•×•×ª× ×•×ª ×”×™× ×™×¦×¨. ×’× ×ין ××“× ×©×”×•× ×œ× ×§×•×“×-כל ×’×וותן. התפקיד של ×סקופה × ×“×¨×¡×ª מל×ת הערצה ×”×•× ×›×ž×¢×˜ התפקיד היחיד ×©×‘× ×™ ×”××“× ×ž×•×›× ×™× ×œ×¨×ות ×‘×¡×•×‘×œ× ×•×ª ×ת ×–×•×œ×ª× ×ž×©×—×§ ×ותו ×•×œ×™×”× ×•×ª מזה קצת" (141)
בעצ×, ××£ ×ž×™×–× ×˜×¨×•×¤ ××™× × ×• זר. ×œ× ×‘×מת. ××™× ×š יכול להיות זר ל×× ×•×©×•×ª ×›×שר ×תה שופט ×ותה בערכיה ×”×™×. יותר מזה, ×”×ž×™×–× ×˜×¨×•×¤ כותב. ×”×•× ×œ× ×¨×§ ×©×•× × ××•×ª× ×•, ×”×•× ×¨×•×¦×” ×©× ×©× × ×’× ×›×Ÿ. סמיוטית, הערך "×’××•×•×ª× ×•×ª" ××™× ×• רק ×©× ×ª×•×ר, ×”×•× ×’× ×ž×¡×•×ž×Ÿ בפלוס ×ו ×ž×™× ×•×¡ ערכיי×. סלין ×œ× ×¦×¨×™×š להסביר מה רע ב"×’××•×•×ª× ×•×ª", הרע שבה ×”×•× ×§×“× ×”× ×—×”. לקבל על עצמך ×ת תפקיד ×”×ž×™×–× ×˜×¨×•×¤ פירושו ×’× ×œ×§×‘×œ לפחות חלק ×ž×”×¢×¨×›×™× ×”×× ×•×©×™×™×.
***
הערת שוליי×: ×× ×›×‘×¨ זר, ××– ×–'ורז' פרק. ×œ× ×ž×–×ž×Ÿ מיטל קישרה למ×מר של פרק על סידור הספריה. ×–×” פרק. ×”×•× ×ž×¤×©×™×˜ מהספריה כל ערך תרבותי, והופך ×ותה למ×גר × ×ª×•× ×™×, ש×פשר לשחק ×יתו. כמעט ×פשר לחוש ×יך ×”×•× ×—×•×©×‘, בווקטורי×, במרחבי×. ××™× ×™ זוכר עוד הרבה מ"חלל וכו': מבחר מרחבי×", ×בל × ×“×ž×” לי שזה דומה. פרק יכול לר×ות ×ת העיר ו×ת הבית ×חרת, ×›×™ ×”×•× ×©×•×›×— ×ת כל הסכמות התרבותיות ש×× ×—× ×• ×ž×œ×‘×™×©×™× ×¢×œ×™×”×Ÿ. מבחר ×פשרויות המשחק שלו גדל ככל ×©×”×•× ×ž×‘×˜×œ ×ת המובן מ×ליו. והמובן מ×ליו ×”×–×” יכול להיות מובן מ×ליו רק בתוך מסגרת ממשמעת.
×œ× ×§×¨×תי ×ת "ההיעלמות", ספר ×©×œ× ×œ×œ× ×”×ות "e", ×בל ×× ×™ רוצה לדמיין שה×ילוץ ×”×—×™×¦×•× ×™ הולך ומשתלט על העול×. ×× ×™ ×œ× ×¨×•×¦×” בספר ×©×œ× ×œ×œ× ×”×ות "e", ×× ×™ רוצה בספר שבו ×”×¢×•×œ× ×—×¡×¨ ×ת ×”×ות הזו. ×× ×›×‘×¨ זר, ××– פרק.
***
"הסרן פרמיזון שלי, ×–×” שרגע ×§×•×“× ×¢×•×“ לקח על עצמו לטהר ×ת הסיפון ×ž× ×•×›×—×•×ª×™ המרקיבה, מרגע ×©×ž×¦× ×צלי ×וזן קשבת ש×ין כמוה, התחיל לגלות בי כל ×ž×™× ×™ סגולות × ×¢×™×ž×•×ª. הזרימה בעורקיו × ×”×™×ª×” ×›×ילו יותר רכה בהשפעת המחמ×ות המקוריות שלי, מבטו התבהר, ×¢×™× ×™ השתיין המושבע שלו, ×¢×™× ×™×™× ×ž×—×•×¨×¦×•×ª ומל×ות ד×, ×פילו ×”×ª× ×•×¦×¦×• מבעד ×œ×˜×ž×˜×•× ×©×œ×• ומעט הספקות ש×ולי היו לו בעומק לבו לגבי ערכו, ×•×‘×¨×’×¢×™× ×©×œ ×™×™×וש גדול עוד היו ×ž× ×§×¨×™× ×‘×• לפעמי×, פגו לזמן-מה, כמה × ×”×“×¨, בזכות פעולתן המופל××” של ×מירותי ×”× ×‘×•× ×•×ª והקולעות" (142)
ב×רד×מי של סלין ××™× ×• זר. חישבו על המשפט ×”×–×”, ×©×ž×•×’× ×‘ בתוך כוס התרעלה הכללית: "ומעט הספקות ש×ולי היו לו בעומק לבו לגבי ערכו, ×•×‘×¨×’×¢×™× ×©×œ ×™×™×וש גדול עוד היו ×ž× ×§×¨×™× ×‘×• לפעמי×, פגו לזמן-מה". רגע החמלה ×”×–×” ×מיתי ב×מת. ב×רד×מי ×ולי מתעב ×ת פרמיזון וג××•×•×ª× ×•×ª ×’×, ×בל ×”×•× ×™×•×“×¢ מ×יפה ×©× ×™ ×לה צמחו. הסרן פרמיזון ×ולי מִטַפֵּש, ×בל ×”×•× ×¢×•×©×” ×–×ת ב×ותו ×ופן שבו מִטַפֵּש ××“× ×¨×¢×‘ מ×וד. ×”×’××•×•×ª× ×•×ª ×”×™× ×œ× ×™×¦×¨, כמו ×©×”×•× ×›×•×ª×‘ קוד×, ×”×™× ×¦×•×¨×š.
***
×”×•× ×”×™×” יכול לכתוב ×ת ×–×” ×’× ×חרת, סלין. ×”×•× ×”×™×” יכול להדגיש ×ת הרעב. ×”×•× ×”×™×” יכול להבין ×ת פרמיזון ו×ת ×פריקה ×”×§×•×œ×•× ×™×לית ו×ת מלחמת ×”×¢×•×œ× ×”×¨××©×•× ×”. ×בל ×ולי טוב ×©×œ× ×”×‘×™×Ÿ. ×›×™ ×חרת, ×× × ×‘×™×Ÿ ×ת הסרן, ×× × ×¨××” ×ת מערך ×”×™×—×¡×™× ×”×× ×•×©×™×™× ×›×¤×™ ×©×”×•× ×‘×מת, על כל מורכבותו, ×× ×• עוד ×¢×œ×•×œ×™× ×œ×”×ª×¤×ª×•×ª ולה×מין ב"טוב שבעולמות ×”×פשריי×". ו××– ל×ן × ×’×™×¢?
***
שתי הערות שוליי×:
1.
×œ× ×§×¨×תי ×ת ×œ×™×™×‘× ×™×¥. רחמו עלי, יהודי×.
2.
×¢× ×™×™×Ÿ ×”×ž×™×–× ×˜×¨×•×¤ ממש ×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×ותי תי×ורטית. יש פה סוג של כורי×וגרפיה × ×•×¨×ž×˜×™×‘×™×ª. הגבהה של ×¢×¨×›×™× ×ž×¡×•×™×ž×™× ×¢×œ חשבון ×¢×¨×›×™× ×חרי×; הרחבה של ×¢×¨×›×™× ×ž×¡×•×™×ž×™× (הסגולות של ×”×¤×—×“× ×•×ª מול הטיפשות שבכבוד) והתייחסות מצוצמת ×œ×¢×¨×›×™× ×חרי×. יש לי המון ×¨×¢×™×•× ×•×ª ×œ× ××¤×•×™×™× ×‘× ×•×©×. ×× ×™×ª×—×™×œ דיון, ×צטרף.
יפה כתבת.
×ין לי ×©×•× ×“×•×’×ž×” ספציפית בר×ש כרגע (חוץ, ×ולי, מהפושע ב"××‘× ×’×•×¨×™×•")(×ולי ×–×” משהו ×›×–×” צרפתי, ×¢× ×™×™×Ÿ ×”×ž×™×–× ×˜×¨×•×¤×™×•×ª), ×בל × ×¨××” לי ×©×”×ž×™×–× ×˜×¨×•×¤×”× ×¤×•×¥ ×”×•× ×¤×•× ×§×¦×™×” ספרותית שתפקידה לעשות להיפך. כלומר, היפוך ×“×™×›×•×˜×•×ž×™×ž×œ× ×œ×¢×¨×›×™× ×”×ž×•×¡×¨×™×™× ×”× ×•×¨×ž×˜×™×‘×™×™×. ולכן, ×¨×•×‘× ×™×•×¦××™× ×œ× ×›×œ כך ×ž×¢× ×™×™× ×™×.×›×™ בחיי×, ×ž×™×–× ×˜×¨×•×¤×™×™× ××™× × ×”×¤×•×›×™× ×œ×’×ž×¨×™, ××œ× ×”×¤×•×›×™× ×—×œ×§×™×ª.
וחוץ מזה, ש×× ×™ חושבת ×©×”×©× "×ž×™×–× ×˜×¨×•×¤" ×”×•× ×”×˜×¢×™×™×”. ×ž×©×•× ×©×’× ×‘×“×•×’×ž×” שהב×ת(×•×œ× ×§×¨×תי ×ת הספר), ×”×יש ×”×•× ×œ× "×©×•× × ×ד×" ××œ× "×דיש ×ד×". ×ין פה×מפתיה לצורך ×”×× ×•×©×™ בבר×בדו, ××œ× ×¨×§ הכרה בו.
ופרק, פרק ×”×•× ×‘×¢×œ×™ לעתיד. ×× ×™ ×ž×•×›× ×” ×פילו ×œ×§× ×•×ª כובע קסקט משובץ, ×× ×–×” מה שזה ידרוש.
×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— ×©×”×‘× ×ª×™ ×ת ×¢× ×™×™×Ÿ הדיכוטומיה, ×בל ×× ×”×‘× ×ª×™ × ×¨××” לי ש×ת טועה.בד"×› ×”×ž×™×–× ×˜×¨×•×¤ מחזיק ×‘× ×•×¨×ž×•×ª החברתיות הרגילות, ×בל מר××” כיצד ×‘× ×™ ×”×ד×××™× × ×¢×•×ž×“×™× ×‘×”×Ÿ. ×”×•× ×¤×©×•×˜ שופט לחומרה. ×–×” ×™×•×¦× ×œ×¨×•×‘ ×œ× ×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×›×™ שיפוטלחומרה ×”×•× ×œ× ×ž×¢× ×™×™×Ÿ, ×”×•× ×ž×‘×˜×œ היררכיות, ×ž×ª×¢×œ× ×ž× ×¡×™×‘×•×ª מקלות.
מה שכן, ×ת צודקת לגבי ×”×“×•×’×ž× ×©×”×‘×תי – ×ין פה ×מפתיה. ×¢× ×–×ת, יש ×›×ןהכרה בצורך, ×©×œ× ×™×›×•×œ×” להגיע ××œ× ×ž× ×™×¡×™×•×Ÿ. ב×רד×מי ×œ× ×™×•×“×¢ ב×מת ××פרמיזון סובל מרגעי ×™×וש גדול. ×”×•× ×ž× ×—×©, ×× ×™ ×ž× ×™×—, על סמך × ×¡×™×•× ×• שלו.ובגלל ×–×”, × ×¨××” לי, × ×™×ª×Ÿ ×œ×§×¨×•× ×›×ן ×מפתיה. בדוגמ×ות ×חרות, ×גב, יש×מפתיה גדולה בהרבה. ×œ× ×¦×™×˜×˜×ª×™ ×ותן כדי ×œ× ×œ×‘×¦×¢ ספוילרי×. וה××ž×™× ×™ לי,רגעי ×מפתיה ב"מסע ×ל קצה הלילה" ×–×” כמו לגלות מי הרוצח ×‘×¡×¤×¨×™× ×חרי×.
ופרק, כן. לו ×”×™×” בחורה, הייתי חושב על ×–×” ×’×.
×× ×™ ×œ× ×ž×“×‘×¨×ª על ×”×ž×™×–× ×˜×¨×•×¤ עצמו. ×× ×™ מדברת על ×”×¤×•× ×§×¦×™×” הספרותית שלו. ×–×”×©× ×™ ×“×‘×¨×™× ×©×•× ×™×. ×× ×™ חושבת ש×× ×™ ×ž×ª×›×•×•× ×ª, והצלחת לבלבל ×ותי קצת כבר,×©×”×•× ×ž×•×¦×’ בסיפור כדמות "שלילית" – ש×ר הדמויות מתייחסות ×ליו ×›×ל ×›×–×”×©× ×ž×¦× ×ž×—×•×¥ לסדר החברתי.
×× ×™ מייד הולכת ×œ×§×¨×•× ×ת מסע ×ל קצה הלילה. ×–×” בטח ספר ×רוך ×•×ž×“×›× ×›×–×”×©×× ×™ ×צלול לתוכו עכשיו ו××’×™×— כעבור חודשיי×, ×¢× ×“×™×›×ון ×טומי. תודה רבהלך ב×מת.
ו×× ×™ ×ž×‘×™× ×” ×©×œ× ×ª×©×§×•×œ ×ת פרק כבעלך. סופר טוב סופר טוב, ×בל עד ×›×ן.
××”. ×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢. היחס לטימון ×”××ª×•× ××™ ×”×•× ×“×•-ערכי, וב"ק×× ×“×™×“" ×”×ž×™×–× ×˜×¨×•×¤×”×•× ×•×•×œ×˜×™×¨ עצמו, כמו ×’× ×‘×›×œ מה ×©× ×•×’×¢ לגי דה מופס×ן. ×”×¤×¢× ×”×™×—×™×“×” שבה ×™×©×ž×™×–× ×˜×¨×•×¤ כדמות, שהיחס של המחבר ×ליה ×”×•× ××™×¨×•× ×™, ×”×•× ×‘×ž×¡×¢×™ גוליבר, וג××©× × ×¨××” לי ×©×”×ž×‘×§×¨×™× ×§×•×¨××™× ××™×¨×•× ×™×” ×‘×ž×§×•× ×©×‘×• ×”× ×”×™×• ×¨×•×¦×™× ×©×ª×”×™×”, ול×היכן ×©×”×™× ×‘×מת.
וקר××™, קר××™. שווה לך. ממש. ממש.
וב×שר לפרק, כן.