פרק ר×שון ובו יסופר על מה הסרט
גרייס (ש×ותה מגלמת ×”×¤×¢× ×‘×¨×™×™×¡ ד×ל×ס הוו×רד, בתו של הבמ××™ רון הוו×רד) מגיעה ×¢× ×ביה (ש×ותו ×ž×’×œ× ×•×•×™×œ× ×“×¤×• שהחליף ×ת ×’'יימס ק×ן) ×•×”×’× ×¡×˜×¨×™× ×©×œ×• ל×חוזה ב×לבמה ×‘×©× ×ž× ×“×¨×œ×™×™. גרייס × ×—×¨×“×ª לגלות ×›×™ ×‘×©× ×ª 1933, 70 ×©× ×” ל×חר ביטול העבדות ב×רצות-הברית, ×ž×ª× ×”×œ×ª ×”×חוזה ×›×ילו הזמן עצר מלכת – ×”×©×—×•×¨×™× ×ž×ž×©×™×›×™× ×œ×”×™×•×ª ×¢×‘×“×™× ×•×”×’×‘×¨×ª ×”×œ×‘× ×” ממשיכה לשלוט בבית. גרייס מחליטה להחדיר ×ת הדמוקרטיה ×ל ×”×חוזה. ×ביה מזהיר ×ותה ×ž×¤× ×™ ×”× ×˜×™×™×” שלה ×œ×¨×—× ×œ×œ× ×›×™×¡×•×™ על ×¦×™×¤×•×¨×™× ×—×™× × ×™×•×ª ×•× ×•×¡×¢ לדרכו, ×œ× ×œ×¤× ×™ ×©×”×•× ×ž×•×ª×™×¨ בידיה כמה ×’× ×¡×˜×¨×™× ×¢× ×¨×•×‘×™×. ×ת הסיפור מלווה קולו ×”×—×™× × ×™ של ווילי×× ×”×רט, בתפקיד הקריין ×”×©× ×•×Ÿ והיודע-כל.
פרק ×©× ×™ ובו דיון בש×לת העבדות
הש×לה המרכזית המוצגת בסרט ×”×™× ×›×ž×•×‘×Ÿ הש×לה ×”×× ×ª×¦×œ×™×— גרייס במשימתה לג×ול ×ת השחורי×. גרייס ×”×™× ×“×•×’×ž×” ומופת לליברל הלבן ×”× ×ור, שמבקש להשפיע מטובו על ×”×¢×•×œ× ×”×חר, שעוד ×œ× ×”×©×›×™×œ להבין ×ת פל××™ הדמוקרטיה. ×œ× ×§×©×” להבין ×›×™ המקרה של גרייס ××™× ×• רחוק מהמקרה של ×’'ורג' בוש, ×שר מתעקש להגיע ל×חוזות רחוקות כדי להסביר ×œ×›×•×œ× ×ž×”×™ הדרך ×”× ×›×•× ×” לחיות. מי שר××” בעבר ×¡×¨×˜×™× ×©×œ פון טרייר יוכל ×œ× ×—×© ×ת ×”×כזבה הצפויה לגרייס, ומי ×©×œ× ×¨××”, שיילך לר×ות.
פרק שלישי ובו כמה ×ž×™×œ×™× ×¢×œ רצון טוב
גרייס מוכת ×”×›×•×•× ×ª הטובות עושה ככל שביכולתה כדי ללמד ×ת ×”×©×—×•×¨×™× ×“×ž×•×§×¨×˜×™×” מהי – ×”×™× ×ž×¢×‘×™×¨×” ×œ×”× ×©×™×¢×•×¨×™× ×‘×‘×—×™×¨×” חופשית, ×”×™× ×ž×©×ª×ª×¤×ª בעצמה בעבודה הקשה, ×”×™× ×›×•×œ×ת ×ת ×”×œ×‘× ×™× ×‘×›×œ× ×©×”×™×” שמור ×¤×¢× ×œ×©×—×•×¨×™×, ×”×™× ×ž×פשרת ×œ×©×—×•×¨×™× ×œ× ×¦×œ ×ת המש××‘×™× ×©×”×™×• ×©×™×™×›×™× ×¤×¢× ×œ×œ×‘× ×™×. ××•×œ× ×›×œ ×לו ×ž×•×‘×™×œ×™× ×œ×ž×¡×§× ×” ×חת בלתי מפתיעה – קל יותר ×œ×”×•×¦×™× ×ת השחור מהעבדות מ×שר ×ת העבד מהשחור. במיוחד ×× ×¢×•×©×™× ×”×›×œ תחת ×¢×™× ×™×”× ×”×¤×§×•×—×•×ª של ×§× ×™ הרובי×.
פרק רביעי ובו צצות ש×לות על פון טרייר ×•× ×©×™×
כמו בכל סרטיו של פון טרייר, ×’× ×”×¤×¢× ×”×’×™×‘×•×¨×” בסרט ×”×™× × ×¢×¨×” בעלת עור צח להפלי×. ×œ×¢×™×ª×™× × ×“×ž×” ×›×™ זהו הקריטריון היחיד של טרייר בבו×ו לבחור ×ת ×©×—×§× ×™×•×ª×™×•. בחירה זו משפיעה כמובן על ×ופי הגיבורות – ×”× ×©×™× ×‘×¡×¨×˜×™×• של פון טרייר הן ×œ×¢×•×œ× ×©×‘×¨×™×¨×™×•×ª, ושבויות ×œ× ×¦×— ×‘×¢×•×œ× ×©×—×•×§×™×• × ×§×‘×¢×™× ×‘×™×“×™ ×× ×©×™× ×חרי×. ×‘×ž× ×“×¨×œ×™×™, ×”×ישה ×”×œ×‘× ×” שבויה, בין הש×ר, ×’× ×‘××•× ×• הבלתי × ×™×ª×Ÿ ×œ×ž×¢×¦×•×¨×™× ×©×œ הגבר השחור הפר××™, ×שר בו ×”×™× ×—×™×™×‘×ª לחשוק, לפי כל הסטרי××•×˜×™×¤×™× ×”×ž×•×›×¨×™×. ×›×שר גרייס מגלה ×ת המחברת שהותירה ×חריה ×”××“×•× ×™×ª, שעל פיה יישק דבר ב×חוזה, × ×“×ž×” לרגע ×›×™ ×ולי פון טרייר החליט לחרוג ×”×¤×¢× ×ž×”×§×•× ×¡×¤×¦×™×” שלו. ××•×œ× ×”×¦×•×¤×•×ª מוחזרות לקרקע המצי×ות הפון-טריירית בהמשך, ×›×שר מתברר מי עומד ב×מת מ×חורי המחברת ×”×דומה.
פרק חמישי ובו תעלה השפה ×”×סתטית של הסרט
×ž× ×“×¨×œ×™×™ מתפרש על ×¤× ×™ 139 דקות של תי×טרון. כמו ב"דוגוויל", פון טרייר משתמש ×›×ן במרחב ×חד בלבד, ×©× ×¨××” כמו בית בובות גדול, שקיר ×חד שלו פתוח לעול×. העול×, שמזכיר שוב ×ת עולמו של ברכט, מוסדר ב×מצעות ×”×›×™×ª×•×‘×™× ×¢×œ המפה, שמשמשת כרצפה. ×ת מה ×©×œ× ×¢×•×©×” תפ×ורת התי×טרון ×”×ž× ×•×›×¨×ª, עושה הס××•× ×“ המופתי, שמסייע ×œ×¦×•×¤×™× ×œ×”×©×œ×™× ×¤×¢×¨×™×.
פרק שישי ובו הש×לה הגורלית – יותר טוב מדוגוויל?
דוגוויל ×”×™×” הסרט הר×שון בטרילוגיה ×•× ×”× ×” מהילת הר××©×•× ×™×•×ª. מעריציו ×”×¨×‘×™× ×©×œ דוגוויל ×œ× ×™×–×›×• ×›×ן, ×›× ×¨××”, לחוויה המטלטלת ש××¤×™×™× ×” ×ת הסרט הר×שון. ××•×œ× ×ž×“×•×‘×¨ ×›×ן בסרט × ×¤×¨×“, בעל ×§×™×•× ×¢×¦×ž××™. × ×›×•×Ÿ, התפ×ורה מבוססת על ×ותו רעיון, הקריין ×”×•× ×ותו קריין ופון טרייר ×”×•× ×¤×•×Ÿ טרייר. בהבדל ×חד מרכזי: בסרט ×”×§×•×“× × ×™×§×•×œ קידמן × ×× ×¡×ª ובסרט ×”×–×” ברייס ד×ל×ס הוו×רד מצליפה בשוט.
פרק שביעי ובו פרטי טריוויה זולי×
×ž× ×“×¨×œ×™×™ ×”×•× ××ž× × ×”×¤×¨×§ ×”×©× ×™ בטרילוגיה של פון טרייר העוסקת ב×רצות-הברית ××•×œ× ×”×‘×ž××™ ×”×“× ×™ ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×‘×™×§×¨ בעצמו ב×ימפריה – ×ž×©×•× ×©×”×•× ×¡×•×‘×œ מפחד טיסות. כמו כן, הסרט ××ž× × ×ž×“×‘×¨ על ביטול העבדות ×‘×ž×“×™× ×”, ××•×œ× ×©×—×§× ×™× ×©×—×•×¨×™× ××ž×¨×™×§× ×™×™× ×¡×™×¨×‘×• להשתתף בסרט, ×‘×˜×¢× ×” שמדובר ×‘× ×•×©× ×¨×’×™×© מדי, ולכן × ×לץ פון טרייר להשתמש ×‘×©×—×§× ×™× ×‘×¨×™×˜×™×™×. וזהו ××™× ×• ×”× ×•×©× ×”×¨×’×™×© היחיד בסרט – במהלך צילומי הסרט ×”×•×¦× ×œ×”×•×¨×’ חמור ×מיתי, ×¢× × ×©×ž×” ×•× ×©×™×ž×”, ×‘×˜×¢× ×” שהחוק ×”×“× ×™ מ×פשר ×–×ת. בלחץ ××¨×’×•× ×™× ×œ×–×›×•×™×•×ª בעלי ×—×™×™×, הוצ××” ×”×¡×¦×™× ×” ×”×–×ת מהסרט. כמו כן, ×ור מעדכן מזירת הקרב, ×›×™ ×’× ×¡×•×¡ × ×©×¨×£ במהלך הצילומי×.
פרק ×©×ž×™× ×™ ובו ×¡×™×›×•× – ללכת ×ו ל×?
×ž× ×“×¨×œ×™×™ ×”×•× ×›×ž×• סירופ לשיעול – ×–×” ×œ× ×˜×¢×™× ×‘×ž×™×•×—×“, ×בל ×–×” הופך ××ª×›× ×œ×‘×¨×™××™× ×™×•×ª×¨. ×× ××ª× ×ž×—×¤×©×™× ×¡×¨×˜ שיפעיל ×ת בלוטות הדמע ×©×œ×›× ×ו יספק ×œ×›× ×©×¢×” וחצי של בידור קליל, תתרחקו ×ž×ž× ×“×¨×œ×™×™ כמו מסיפור ×ימה. ×× ××ª× ×¨×•×¦×™× ×¡×¨×˜ שידבר ×ל המוח שלכ×, ו×ולי ×פילו יפעיל ×ותו, לכו עכשיו.
(× ×›×ª×‘ במקור עבור המגזין "×—×™×™× ×—×“×©×™×")
×œ× ×צפה בסרט שעבורו ×”×•×¦× ×œ×”×•×¨×’, ×’× ×× ×”×™×” הופך ×ותי להיות ×—×›× ×›××™×™× ×©×˜×™×™×Ÿ.
צ"ל "×”×•×¦× ×œ×”×•×¨×’ חמור"
××™× × ×™ ×והב ×ת פון-טרייר, ×•×œ× ×ת דוגמה 95 (שיכול להיות שהקישור ביןהטרילוגיה ×”× ×•×›×—×™×ª ×ליה ×”×•× ×‘×¨×שי בלבד). ×ת דוגוויל ר×יתי מתוך ×¢× ×™×™×Ÿ(העובדה ש×× ×™ עובד ברשת לב ורו××” ×ת ×”×¡×¨×˜×™× ×©× ×—×™× × ×¢×–×¨×” ×’× ×”×™×), ×•×”×¤×¨×§×”×©×ž×™× ×™ בפוסט מת××™× ×ליו בהחלט. עושה ×¨×•×©× ×©×ž× ×“×¨×œ×™×™ ×ž×ž× ×• ר×יתי קטעי××¡×¤×•×¨×™× ×‘×œ×‘×“, ××™× ×• מעורר מחשבה – ×”×•× ×¢×•×©×” ×ת הפעולה הזו בשביל הצופהוזורק ×ת התוצ×ות על המסך.
כמו כן ×œ× ×¨×§ חמור × ×¤×œ קורבן לידי ל×רס, ×’× ×¡×•×¡ × ×©×¨×£ לו על הבמה.
מחבבת ×¢×§×¨×•× ×•×ª.
לטעמי, ×ž× ×“×¨×œ×™×™ עושה ר×שי ×¤×¨×§×™× × ×•×—×™× ×œ×¢×™×‘×•×“ מחשבתי.
מתוך כל ר×ש פרק ×›×–×” ×™×•×¦× ×‘×œ×•×Ÿ ×¢× ×ž×—×©×‘×” של פון טרייר. ×¢× ×”×‘×œ×•×Ÿ ×”×–×” ×תהיכול להסכי×, ×תה יכול ×œ×”×ª× ×’×“ לו ×ו ש×תה יכול לשלול ×ת ×”×¨×œ×•×•× ×˜×™×•×ª שלולדיון. כל תגובה לבלון ×”×–×” ×”×™× ×ž×—×©×‘×”.
×•×‘×¢× ×™×™×Ÿ הסוס, ×וסיף.
×× ×‘×’×œ×œ×š ×× ×™ ×לך ו×ר××” סרט של פון טרייר, ×œ× ×סלח לך על ×–×” בחיי×.
יופי של פוסט
מה ש×מרת מ×וד ממזער, ×›×ילו ×–×” עוד עקרון, ×חד ×ž×™× ×™ רבי×, ×©×”× ×™×—×¡×™×™×, ותלויי תרבות, ו×יש ב××ž×•× ×ª×• ×™×—×™×” וכו’.
לדידי, × ×¢×©×ª×” פה עברה בסיסית וחמורה מ×וד.
×תה צודק, מה ש×מרתי ×”×™×” ממזער.
בגלל שלדידי ×œ× × ×¢×©×ª×” פה עברה חמורה כלל.
בכל מקרה, ×œ× ×”×ª×›×•×•× ×ª×™ למזער ×ותך, ××œ× ×ת ×”×¢×§×¨×•× ×•×ª שלך, ×©×œ×”× ×× ×™ ×ž×ª× ×’×“×ª.
התגובה שלי, ×בל, הייתה מעט חריפה. ×× ×™ מודה.
×ž×ª× ×¦×œ×ª.
×תה מפחיד ×ותי.
תודה.
תודה ×©×”×ª× ×¦×œ×ª.
×•×œ×¢× ×™×™×Ÿ:
×–×” מזכיר לי ×ת הבדיחה הידועה בה × ×ª×‘×§×©×• ×¡×˜×•×“× ×˜×™× ×ž×”×˜×›× ×™×•×Ÿ ×œ×ª×›× ×Ÿ ×¦×™× ×•×¨×’×“×•×œ שיוליך ×“× ×ž×ž×˜×•×œ×” ועד ×ילת. ×”×¡×˜×•×“× ×˜×™× ×©×לו: מהי הספיקה ×”× ×“×¨×©×ª?
ההשכלה הפורמלית שלי כולה ×‘×ª×—×•× ×”×ž×“×¢×™× ×”×ž×“×•×™×§×™×. ×× ×™ ×œ× ×›×š מבין ×יך פה,×‘×ž×§×•× ×©×”×›×•×ª×‘×™× ×ž×©×›×™×œ×™× ×›×œ כך בתחומי מדעי הרוח, ××™ ×פשר להבין ×©×‘×©× ××ž× ×•×ª×–×” ממש דבילי לרצוח משהו. ×‘×¢×™× ×™ זו ×כזריות ו×טימות לב.
×. ×–×” כתוב ממש ממש יפה, ×ž×œ×•× ×”×¢×¨×›×ª×™.
ב. ב×שר ×œ×¤×¨×§×™× ×”×©× ×™ והשלישי ×•×¢× ×™×™×Ÿ ×”×›×•×•× ×•×ª הטובות: ×œ× ×§×¦×ª × ×ž×ס למחזר ××ª×”×ž× ×™×™×¨×” התרבותית הזו, ×”× ×•×לת לדעתי, במסגרתה דמויות שהן ×©×‘× ×™ ×”×’×–×¢×”×ירופי ×œ× ×™×›×•×œ×•×ª ×œ×¢×•×œ× ×œ×”×•×¢×™×œ ×œ×‘× ×™ מעמד/צבע עור/×’×–×¢ ×חר, ×›×ž×•×“×’× ×¢×œ ×™×“×™×”×ª× ×”×’×•×ª×• הטפשית של × ×¦×™×’× ×¨×•×•×™ ×”×›×•×•× ×•×ª הטובות ×ך המטומט×?
×× × ×•×œ×“×ª ב×ירופה × ×’×–×¨ ×“×™× ×š להיות עריץ ×§×•×œ×•× ×™×ליסט ו×חת ×”×™× ×ž×” ×›×•×•× ×•×ª×™×š?
וו×ו, וו×ו. ×‘×•× × ×™×§×— חמישה עשרה ×¦×¢×“×™× ×œ×חור.
×× ×™ ×œ× ×ž×™×™×¦×’×ª ×ת ×”×ž×©×›×™×œ×™× ×ž×ž×“×¢×™ הרוח.
×•×’× ×œ× ×ת ×”×ž×§×•× ×”×–×”.
×‘×™×ž×™× ×˜×•×‘×™× ×× ×™ מייצגת ×ת עצמי למשך יותר משעה.
×× ×™, מיטל שרון, ×œ× ××ž× ×¢ מסרט, רק בגלל שהרגו חמור על הסט. ×•×œ×¦×•×¨×š×”×¢× ×™×™×Ÿ, ×פילו ×œ× ×× ×”×¨×’×• חמור וסוס. ×‘×©× ×“×‘×¨×™× ×ž×˜×•×¤×©×™× ×”×¨×‘×” יותר מ××ž× ×•×ª× ×¢×©×• ×“×‘×¨×™× ×”×¨×‘×” יותר ×’×¨×•×¢×™× ×ž×œ×”×¨×•×’ חמור וסוס.
וב×ופן ×ישי, חמור וסוס ×œ× ×›×œ כך ×ž×¢× ×™×™× ×™× ×ותי.
×. תודה.
ב. הש×לה שלך מזכירה לי סיפור, ××– תת×זר רגע ×‘×¡×‘×œ× ×•×ª, טוב? ×× ×™ מייד מגיעה ×œ× ×ž×©×œ.
ב×חד ×”×§×•×¨×¡×™× ×”×™×•×ª×¨ ×ž×©×•×§×¦×™× ×©×œ×§×—×ª×™ ב××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” (וזה הסלון ש×יתמר ו×× ×™×”×§×ž× ×• ×ž×§×¨×©×™× ×©×’× ×‘× ×• מהערימה של יריב חבוט, ××– ×× ×™ ×גיד ×ž×©×•×§×¦×™× ×›×ž×” ש×× ×™×¨×•×¦×”, ועל מה ש×× ×™ רוצה, ×’× ×× ×–×” ×™×”×™×” ×”×›×™ ×ž×•×’×–× ×‘×¢×•×œ×), × ×לצתי לקרו×מ×מר ×‘×©× Leather dikes boys. סופר ×©× ×¢×œ לסביות ש×והבות ×ת תרבות העור -כלומר ס×דו מ×זו קשירות וגו’ – ועושות ×–×ת במסגרת חברתית מסויימת, שכוללתיחסי ×ב בן בין המשתתפות ×‘×¡×¦×™× ×•×ª השליטה ×”×©×•× ×•×ª. ×חד ×ž×”×‘× ×•×ª המ×ד ליברליותבשיעור ש×לה, בהקשר לדיון ×©×”×ª× ×”×œ בכיתה, ×”×× ×™×™×ª×›×Ÿ ×©×”×‘× ×•×ª ×”×לו ×ž×’×™×¢×•×ª×“×•×•×§× ×œ×ž×¢×¨×›×ª ×”×™×—×¡×™× ×”×–×• מ×יזושהי כפייה ×—×™×¦×•× ×™×ª. ו××– ד"ר עמליה זיו הודתהשהתופעה התרבותית ×”× ×¨×—×‘×ª שעליה × ××œ×¦× ×• ×œ×§×¨×•× ×›×•×œ×œ×ª בערך חמש עשרה ×‘× ×•×ª×‘×¦×¤×•×Ÿ × ×™×• יורק ×ו משהו ×›×–×”.
×•×”× ×ž×©×œ: מעט מדי ×¡×¨×˜×™× ×¢×•×¡×§×™× ×‘×©×œ×™×˜×ª×• של הלבן מלכתחילה. כלומר כן, ×‘×ž×¡×’×¨×ª×¡×¨×˜×™× ×ž×ד ×¡×¤×¦×™×¤×™×™× ×•×ž×•×¢×˜×™×, זו ב×מת ×§×•× ×‘×¦×™×” קצת שחוקה. ×בל ×‘×ž×¡×’×¨×ª×”×§×•×œ× ×•×¢ בכלל, ×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘×ª שזו ש×לה שבכלל עולה הרבה מדי פעמי×.
[המשך יבו×]
ובהקשר לסרט הספציפי הזה:
כשהדמות ×”× ×©×™×ª ×”×™× ×›×œ כך חסרת ××•× ×™×, ×•×”×™× ×–×• ש×מורה להוביל ×ת מהלך ×”×©×™× ×•×™ בסרט, ×”×¡×™×›×•×™×™× ×©×œ×” ×§×˜× ×™× ×ž×ד מלכתחילה.
כלומר, ×× ×™ חושבת ×©× ×©×™× ×‘×¢×•×œ×ž×• של פון טרייר ×œ× ×™×¦×œ×™×—×• לעשות דבר, ×’× ×× ×ž×“×•×‘×¨ ב×פיית עוגה שיוצ×ת מגדר הרגיל.
בסרט ×”×–×” ×”×™× ×§×¨×•×œ× ×™×ליסטית שכשלה, ×בל ×‘×¡×¨×˜×™× ××—×¨×™× ×©×œ×• ×”×™× ×ישה ×©×ž× ×¡×”×œ×”×ª×ž×•×“×“ ×¢× ×”×’×‘×¨ שלה ×ו ×ישה ×©×ž× ×¡×” להתמודד ×¢× ×¢×•×œ× ×§×¤×™×˜×œ×™×¡×˜×™ ורו××”.
מה ×–×” ×מור להביע בדיוק.?
××™×–×” סרט ×–×” ×œ× ×”×‘× ×ª×™ בכלל
מוזמן לשלי..
ו××– תר××” מזה בלוג יפה…
ייתכן ש×ת צודקת. ×× ×™ רק יודע שר×יתי ×ת הרעיון ×”×–×” ביותר מדי מקומות, ×©×”×•× ×œ× ×ž×¦× ×—×Ÿ ×‘×¢×™× ×™ מלכתחילה ועכשיו ×× ×™ ממש מתעב ×ותו.
×–×” כמו לומר ×©×œ× ×ž×©× ×” מה ×”× ×›×•×•× ×•×ª×™×™, ××™× × ×™ יכול ××œ× ×œ×”×™×•×ª ×©×•×‘×™× ×™×¡×˜ ×ž×©×•× ×©×× ×™ בעליו ×”×’××”, פחות ×ו יותר, של ×בר מין זכרי.
×–×” דבר ×חד להציג ×מת היסטורית ולהטיל בה ביקורת מוצדקת מ×וד. ×–×” דבר ×©× ×™ לייצר בעקביות ×מירות ×“×˜×¨×ž×™× ×™×¡×˜×™×•×ª ×›×לה.