כד××™ להתחיל כבר בציון עובדה: יש כיבוש. ×œ× "כיבוש" כמט×פורה ×ו כסיסמה שחוקה, ××œ× ×‘×”×•×¨×תה המקורית של המילה, ×¢× ×›×•×‘×© ×¢× ×חר, גוזל ×ת ×דמתו, ×•×œ×©× ×©×ž×™×¨×” על ×דמה זו, גוזל ×’× ×ת חייו.
כד××™ לומר ×’× ×©×™×© ×¤×¢×¨×™× ×—×‘×¨×ª×™×™×, ויש ×¢×•× ×™, ו××©×›× ×–×™×-מזרחי×, ותרבות הגירה ×•×¢×•×‘×“×™× ×–×¨×™×. ו××£ ×חד מ×לו ××™× ×• מצחיק, ו××™× ×• ר×וי להתעלמות.
***
×›×™ מכ×ן יוצ×ת הקרי××” החמורה הזו, לכתוב על ×”×›×ן והעכשיו. כתיבה ש××™× ×” פוליטית, ××•×ž×¨×™× ×‘"×”×רץ" וב"מטע×", ×”×™× ×›×ª×™×‘×” ×סקפיסטית, וככזו ×”×™× ××™× ×” מוסרית. ההתעלמות מהכיבוש ××™× ×” עמדה × ×™×˜×¨×לית. ההתעלמות מעלימה.
קשה לבטל ×ת ×”×˜×¢× ×” הזו כל×חר יד, ווד××™ ×©×”×™× ×ž×’×™×¢×” ×ž×”×ž×§×•× ×”× ×›×•×Ÿ (×× ×›×™ ×œ×¤×¢×ž×™× ×™×© להת×מץ ולהיזכר בכך, ×›×©×ž×‘×™×˜×™× ×‘×”×ª× ×”×œ×•×ª של יצחק ל×ור). יש יותר מיסוד סביר ×œ×”× ×™×—, ×× ×œ×”×©×ª×ž×© בביטוי זהיר במיוחד, שספרות ופוליטיקה קשורות זו בזו, ומשפיעות זו על זו. ×× ×›×š, הכתיבה הספרותית ×”×™× ×ž×¢×©×” פוליטי, וכמעשה פוליטי עליה להשתדל להיות המעשה ×”× ×›×•×Ÿ.
×בל כל מי שצחק מהפרודיה של יו×ב ומיטל, מרגיש בעצמותיו שמשהו בטיעון ×”×–×” מקולקל מ×וד; שהדרישה לכ×ן ועכשיו ×ולי מייצרת ×œ× ×• ××™× ×¡×¤×•×¨ ×ž×¢×©×™× ×¤×•×œ×™×˜×™×™×, ×ך מעט מ×וד ××ž× ×•×ª; ושכתיבה, למרות הכל, ×”×™× ×œ× ×•××™× ×” יכולה להיות רק מעשה פוליטי.
×× ×œ×”×©×ª×ž×© לרגע ב×× ×œ×•×’×™×” מופרכת, × ×™×ª×Ÿ להשוות ×ת הכתיבה לדיבור. מכ×ן, הדרישה לכ×ן ועכשיו ×”×™× ×“×¨×™×©×” לדיבור חוזר, ××™× ×¡×•×¤×™, על ××•×ª× ×”×“×‘×¨×™×. דיבור שעוצר רק כדי להשתיק ×ת ×–×” שהעז לחרוג מסך ×”× ×•×©××™× ×”×ž×•×ª×¨, ולומר "×× ×™ רעב".
×›×מור, זו ×× ×œ×•×’×™×” מופרכת, שכן כתיבה ××™× ×” דיבור. ×”×™× ×ž×ª×•×›× × ×ª יותר, מוקפדת יותר, ו×ולי ×פילו משפיעה יותר. ×בל כד××™ לחשוב רגע כיצד היתה מתקבלת וירג'×™× ×™×” וולף, לו הוצי××” ×ת "×ל המגדלור" היו×. וכד××™ ×’× ×œ×–×›×•×¨ הבדל × ×•×¡×£ בין דיבור לכתיבה, שמ×פשר ×ת השימוש בוולף ×›×“×•×’×ž× – סך הזיכרון. כתיבה × ×©×ž×¨×ª. ××™× ×™ בטוח כמה מהכתיבה שמיוצרת היו×, תישמר כך. ×–×” × ×“×•×© ××ž× ×, ×ך × ×“×•×©×•×ª×• של טיעון ××™× ×” עדות לפגמיו – לבסוף, ×‘×ª×•× ×”×¢×›×©×™×• ×”×–×”, מה יוותר מ×ותה ספרות פוליטית? יוותר גוף טקסט, ×¢×¦×•× ×‘×”×™×§×¤×•, שכבול לעכשיו שת×, ולכ×ן ×©×©×™× ×” ×ת היקפו. לכשתצליח הספרות במעשה הפוליטי, ב×× ×ª×¦×œ×™×—, ×ין לה עוד, ×ž×¢×¦× ×”×’×“×¨×ª×” הר××©×•× ×™×ª, ×©×•× ×ª×¤×§×™×“. מלבד, ×ולי, עדות.
***
×בל ×œ× ×“×™ בכך. × ×™×ª×Ÿ עוד לטעון, × ×›×•×Ÿ ×™×”×™×” לטעון, ש×ין ×–×” ×ž×©× ×”. שעתה, בכ×ן ובעכשיו הללו, יש כיבוש ×•×¤×¢×¨×™× ×•×›×•'; ושעתה, ×›×ן ועכשיו, ×סור ×œ× ×”×•×’ ×חרת, ×™×”× ×¨×¦×•× × ×• ×‘× ×¦×— גדול ככל שיהיה.
×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— ש×× ×™ יודע ב×מת ×יך להשיב ×œ×˜×¢× ×” זו (הלכה וירג'×™× ×™×” וולף), מלבד ×ולי ×‘×˜×¢× ×” פרגמטית. בסופו של דבר, כל המ×מץ הכביר שהושקע ×‘×”×¤× ×™×™×ª ×”××ž× ×•×ª לעבר הפוליטי, ×œ× ×¢×–×¨ בהרבה, ועדיין ××™× × ×• מועיל. יתרה מכך, ×’× ×œ×• ×”×™×” מושקע מ×מץ ×–×” בכתיבת טורי דעה פוליטיי×, ××™× ×™ בטוח ×©×”×•× ×”×™×” מועיל הרבה יותר. דומה שהספרות ×›×™×•× ×›×‘×•×œ×” ×ל הפוליטיקה בקשר עבות יותר מהקשר של הפוליטיקה ×ליה, וכי ×× ×©×™× × ×•×˜×™× ×œ×”×™×•×ª ×ž×•×©×¤×¢×™× ×™×•×ª×¨ מההטיה של כתבות חדשותיות מ×שר ×ž×”×˜×™×™×ª× ×©×œ טורי דעה.
×חת הסיבות לכך, מן הסת×, ×”×™× ×©×‘× ×™ ××“× ×ž×¦×¤×™× ×œ×ž×¦×•× ×ž× ×™×¤×•×œ×¦×™×•×ª בסיפורי×, ×•×ž×¦×¤×™× ×œ×ž×¦×•× ×”×˜×™×” בטורי הדעות. ההקשר כופה קרי××” ×—×©×“× ×™×ª, וזה סביר והוגן. ×בל יש ×’× ×¡×™×‘×” × ×•×¡×¤×ª – הקהל מוטה בעצמו. ××™× ×™ יודע כמה ×™×ž× ×™× × ×ž× ×™× ×¢×œ קור××™ "מטע×". לעז×זל, כמה ×× ×©×™ "מרכז", יהיו ×שר יהיו, קור××™× ×ת כתב העת ×”×–×”? ××– ×ולי × ×•×¦×¨×” ×›×ן ××ž× ×•×ª מגויסת לרוב, ××•×œ× ×”×™× ×ž×¦×œ×™×—×” לגייס רק מתוך שורותיה.
×’× ×›×שר ×œ×•×§×—×™× ×‘×—×©×‘×•×Ÿ יוצ××™ דופן ×›"×והל הדוד תו×", ×™×”×™×” מופרז ×œ×”× ×™×— שספרות מגויסת ×”×™× ×›×œ×™ פוליטי ×פקטיבי במיוחד. ברוב המקרי×, ספרות כזו × ×•×˜×” ×œ×—×ž× ×ת ×œ×™×‘× ×©×œ ×”×ž×©×•×›× ×¢×™× ×ž×ž×™×œ×; וברוב המקרי×, × ×“×ž×” ×›×™ ×”×§×•×¨× × ×”× ×” יותר ממוסריותו הו×, מ×שר מקרי×ת הסיפור עצמו. ברוב המקרי×, ×›×מור. ×œ× ×‘×›×•×œ×.
××ž× ×, ×™×™×ª×›× ×• ×¡×™×¤×•×¨×™× ×¤×•×œ×™×˜×™×™× ×˜×•×‘×™×. "1984" קופץ לר×ש מיד, ויש ×’× ×ž×™ ש×והב ×ת סוויפט. ×בל בדרך כלל, ככל שהסיפור × ×¢× ×” יותר לצו הפוליטי, כך ×”×•× × ×¢×©×” סיפור טוב פחות. מבין כל המרכיבי×, ×©×ž×™×™×¦×¨×™× "ספרות", מסר ×”×•× ×¨×§ מרכיב ×חד, ×œ× ×ª×ž×™×“ מרכזי. הציווי "כתבו פוליטי!" תובע מהיצירה להת×רגן מחדש סביב המסר, ×•×ž×¢×˜×™× ×”×¡×•×¤×¨×™× ×©×™×•×“×¢×™× ×œ×¢×©×•×ª ×–×ת. לו ×”×™×” ל×ורוול רק מסר, ×”×™×” כותב מ×מר.
ולמען ×”×מת, ×œ× ×–×• בלבד שספרות פוליטית × ×•×˜×” להיות ××ž× ×•×ª גרועה מ×וד, ×”×™× ×’× ×ž×¢×©×” פוליטי ירוד למדי. למה, לעז×זל, ×œ× ×œ×›×ª×•×‘ מ×מר? ×× × ×’×–×¨ ×¢×œ×™× ×• לכתוב על ×”×›×ן והעכשיו, למה ×œ×”×¢×œ×™× ×ותו בתוך הפו×טי? ××™× ×™ מכיר ולו סיפור ×חד, שמצליח להסביר ×ת בעיות ×”× ×™×ו-ליברליז×. לכל היותר, ×פשר ×œ×ž×¦×•× ×¡×™×¤×•×¨×™× ×˜×•×‘×™× ×¢×œ "×¢×•× ×™" ×ו על "×¤×¢×¨×™× ×—×‘×¨×ª×™×™×". ×•×¢×•× ×™, ××ž× ×, ×”×•× ×ž×¦×‘ מתסכל, ×בל ממעשה פוליטי ×× ×™ מצפה ליותר מ×שר הצבעה על עוול, ×× ×™ רוצה הצבעה על פיתרון.
×ין בכל ×–×” כדי לטעון שספרות פוליטית ×”×™× ×ª×ž×™×“ גרועה ×•×œ× ×פקטיבית. ×™×©× ×Ÿ, ×›×מור, דוגמ×ות סותרות, ×•×œ×¢×ª×™× ×™×© ×œ× ×ž×¢×˜ ×‘×¢×¦× ×”×”×¦×‘×¢×” על העוול. ××•×œ× ×ž×‘×™×Ÿ הפעולות הפוליטיות, שפתוחות ×‘×¤× ×™ ×”×זרח, ××ž× ×•×ª ×”×™× ×¤×¢×•×œ×” בעייתית, לכל הפחות. ×•×œ×¢×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª מדי × ×“×ž×” ×›×™ הבחירה ב×פיק הפעולה ×”×–×”, × ×•×¢×“×” יותר למירוק המצפון מ×שר להשגת ×©×™× ×•×™ ×מיתי בעול×. לחלק מה×× ×©×™×, כתיבת ספרות קלה יותר, מתגמלת יותר, מפעולה פוליטית של ממש.
***
בסיפור "דין וחשבון ל×קדמיה" לקפק×, עומד רוטפטר הקוף ×‘×¤× ×™ חבר ×קדמ××™× × ×¢×œ×, ומוסר לו דין וחשבון. רוטפטר, קוף ש×ולף היטב, טוען ×›×™ ×”×•× ××™× ×• יכול ×œ×”×™×¢× ×•×ª לבקשת ×”×קדמיה, ולספר לה על עברו הקופי, שכן ×¢× ×”×ª×§×“×ž×•×ª ×”×ילוף, הלכו ×•× ×¡×’×¨×• חדרי הזיכרון מ×חוריו.
×‘×ž×§×•× ×ª×™×ור עברו הקופי, מספר רוטפטר ל×קדמיה ×ת סיפור ×ילופו, וכיצד ×”×•× ×”×¤×š לקוף ×ž×—×•× ×š כל כך. עומד קוף ×‘×¤× ×™ ×”×קדמיה, ומספר סיפור ×©×œ× ×—×¤×¦×” בו, שככל ×”× ×¨××” ×”×•× ×ž×¡×¤×¨ תמיד, ×’× ×‘×”×•×¤×¢×•×ª×™×• על "בימות הבידור של ×”×¢×•×œ× ×”×ª×¨×‘×•×ª×™". ולמרות ×©×”×•× ×—×•×©×©, ולמרות שהסיפור ×”×–×” עלול לערער ×ת מעמדו, ולמרות שיכול ×”×™×” ×œ×”×™×ž× ×¢ מכך, ×”×•× ×‘×•×—×¨ לספר ×ותו שוב ושוב. קוף של סיפור ×חד, סיפור בחירתו ×‘×ž×•×¦× ×¢×œ ×¤× ×™ חירות.
× ×”×•×’ לומר שהכיבוש משחית. ובכן, הכיבוש הפך ××•×ª× ×• לרוטפטר הקוף.
המשפט ×”×חרון × ×¨××” לי ×œ× ×ž×“×•×™×§. ×”×•× ×ž×—×ž×™× ×ž×“×™ ×œ×§×•×ž×™×¡×¨×™× ×©×œ הספרותהמקומית. ×בל ×”×מת, ×œ× ×‘× ×œ×™ ×œ×”×™×›× ×¡ לויכוח מתפלפל על ×¤×¨×©× ×•×ª ל"דין וחשבוןל×קדמיה" ××œ× ×¨×§ לומר שזוהי ×חת היצירות הפוליטיות ביותר ש×× ×™ מכירה, וג×הטובות ביותר, ×“×•×•×§× ×ž×¤× ×™ ×©×”×™× ×¤×•×œ×™×˜×™×ª במובן העמוק, ×–×” ×©×œ× ×¦×¨×™×š קרסי××§×•× ×§×¨×˜×™×™× ×‘×›×ן ובעכשיו בשביל להיות פוליטי.
מה ש×× ×™ רוצה לומר: הבעיה ××™× × ×” בקרי××” לספרות פוליטית ××œ× ×‘×”×‘× ×” הצרה של"פוליטי", שמזהה פוליטיות ×¢× ×¢×¡×§× ×•×ª ×ª×•×¢×ž×œ× ×™×ª. ×•×œ× ×©×× ×™ מזלזלת ×‘×¢×¡×§× ×•×ª×•×‘×ª×•×¢×ž×œ× ×•×ª פוליטית, ממש ל×, ×בל ×‘× ×™×’×•×“ ×ליהן ספרות פוליטית ××™× × ×” ×ž×©×”×•×©×”×•× ×ª×•×¦×¨ של החלטה ×ž×›×•×•× ×ª. כלומר ×× ×™ חושבת ש×× ×‘× ××“× ×ž×—×œ×™×˜ "×× ×™ ×כתובספרות פוליטית", ××– ×œ× ×™×¦× ×œ×• ספרות ××œ× ×¤×ž×¤×œ×˜. ×× ××“× ×”×•× ××“× ×¤×•×œ×™×˜×™,שהחשיבה שלו ×”×™× ×¤×•×œ×™×˜×™×ª, ×•×”×•× ×’× ×מן, ××– ×”××ž× ×•×ª שלו ×ª×‘×˜× ×ת מה שהו×,ובתוך ×–×” ×’× ×ת הפוליטיות שלו, ובצורה הרבה יותר חזקה לטעמי, ×›×™ ×”×¤×•×œ×™×˜×™×§×”×œ× ×ª×”×™×” כרוז ×©× ×•×©××™× ×‘×”×¤×’× ×” ××œ× ×—×œ×§ ××•×¨×’× ×™ ×ž×ž× ×• ומהיצירה שלו. ×–×” מהשקורה, למשל, בדין וחשבון ל×קדמיה.
×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢×ª ×× ×”×¦×œ×—×ª×™ להבהיר ×ת עצמי.
×× ×™ ×“×•×•×§× ×—×•×©×‘ שהבהרת ×ת עצמך × ×”×“×¨. ×× ×™ ×ž×¡×›×™× ×¢× ×¨×•×‘ מה ש×מרת, ×× ×›×™××™× ×™ בטוח עדיין כיצד "דין וחשבון ל×קדמיה" ×”×•× ×¤×•×œ×™×˜×™ במובן העמוק.
× .ב.
×ין לי ×©×•× ×•×™×›×•×— ×¢× ×”×˜×¢× ×” שספרות יכולה להיות פוליטית מבלי לעסוק ישירותבכ×ן ובעכשיו. למעשה, כמעט ×•×”×›× ×¡×ª×™ ×ת ×–×” לפוסט, ×בל ×–×” ×¤×¨× ×œ×™ ×ת הטיעון,××– ויתרתי.
×–×” ×כן × ×ž×¦× ×‘×¤×•×¡×˜ במובלע, למשל ב×מירה שהדרישה לכתוב פוליטי תובע מהיצירה להת×רגן מחדש סביב המסר.
לגבי דין וחשבון ל×קדמיה, ×תה ×œ× ×‘×˜×•×— במה ×”×•× ×¤×•×œ×™×˜×™, ×ו ×©×‘×¢×™× ×™×š ×”×•× ×¤×•×œ×™×˜×™ במובן הפמפלטי?
דין וחשבון: ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— במה ×”×•× ×¤×•×œ×™×˜×™, ו×שמח לדעת (×œ× ×‘×¦×™× ×™×•×ª, פשוט עשיתי על ×–×” עבודה, ×©×˜×¨× ×”×’×©×ª×™, וכל עזרה תתקבל בברכה).
תר××”,×ין לי ×›×ן ×ª×¨×’×•× ×¢×‘×¨×™ שלו, ו×ין לי כוח ×œ×§×¨×•× ×ותו שוב ב×× ×’×œ×™×ª עכשיו, ××–×× ×™ ××¢× ×” מזיכרון קלוש בלבד. למיטב ×–×›×¨×•× ×™ דין וחשבון, תוך כדי היותוסיפור על חיברות ב×ופן כללי, ×”×•× ×’× ×¡×™×¤×•×¨ על ×§×•×œ×•× ×™×ליז×. ל×? והיופי ×©×œ×•×”×•× ×‘×ופן שבו ×”×•× ×ž×¦×™×’ ×ת ×”×§×•×œ×•× ×™××œ×™×–× ×œ× ×›×ª×•×¤×¢×” היסטורית ×©×§×©×•×¨×”×œ× ×¡×™×‘×•×ª היסטוריות מסוימות, ××œ× ×›×ª×•×¤×¢×” ×× ×•×©×™×ª, ×›×ž×‘× ×” × ×¤×©×™-×× ×•×©×™ מסוי×.×פשר לומר ×©×”×•× ×ž×¨××” ×יך ×”×§×•×œ×•× ×™××œ×™×–× ×ž×ª× ×—×œ בלבבות. ×–×” המובן שבו הו×פוליטי לעומקו, בכך שהפוליטיות מופיעה ×œ× ×›×”×ª×¨×—×©×•×ª ×—×™×¦×•× ×™×ª-היסטורית ×ל×כהתרחשות × ×¤×©×™×ª. הקוף ×”×•× ×”×¢×‘×“ של הדי×לקטיקה ההגלי×× ×™×ª, ×× ×ª×¨×¦×”.
מה דעתך?
!
×”×מת, שהצעתי ×ת הקרי××” הזו ×’× ×‘×¢×‘×•×“×” (מלבד החלק ×”×ž×’× ×™×‘ ×¢× ×”×“×™×לקטיקהההגלי×× ×™×ª), ×בל ×× ×™ פחות × ×ž×©×š ×ליה. ×œ× ×‘×’×œ×œ ×©×”×™× × ×¨×ית לי שגויה דווק×,יותר בגלל שיש לי קושי × ×¤×©×™ ללכת ×ž×”×¢×•×œ× ×”×ž×™×•×¦×’ לרעיון כולל ומקיף.
×ישית, ×× ×™ ×והב ×ת הסיפור כסיפור. כלומר, די לי בכך שהקוף × ×ž×¦× ×‘×ž×¢×’×œ×¦×™×“×•×§×™× ×¢×¦×ž×™×™×, חוזר חלילה, ומספר ×ת סיפור ×ילופו תחת התירוץ הרופף של"רק דיווחתי".
מצד שלישי, יש בסיפור ×œ× ×ž×¢×˜ ×—×œ×§×™× ×©×–×•×¢×§×™× ×œ×¤×¨×©× ×•×ª שלך (בעיקר החלקי××©×‘×”× ×”×•× ×“×Ÿ בחירות מול מוצ×). כך, שכ×מור, הסיפור פוליטי, ×בל ×× ×™ ×והב×ותו פחות ×›×›×–×”.
שוב,מה שיפה בו (כסיפור פוליטי) ×”×•× ×©×”×¤×•×œ×™×˜×™×•×ª ×”×™× ×—×œ×§ ממ×רג רחב ועמוק יותר.לדעתי ×–×” הופך ×ותה להרבה יותר ×פקטיבית, ×ž×¤× ×™ שככה הרבה יותר קשה ×œ×”×ª× ×¢×¨×ž×ž× ×”. כשקור××™× ×¡×™×¤×•×¨ על ×¢×¨×‘×™× ×•×™×”×•×“×™× ×§×œ יותר לקטלג ×ותו מר×ש ×›"סיפורשמ××œ× ×™" ולהי××˜× ×ליו. הסיפור ×”×–×” ×œ× ×ž×©×יר ×ž×•×¦× ×§×œ ×›×–×”.
×גב, ×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘×ª ×©×§×¤×§× ×”×ª×›×•×•×Ÿ לכתוב סיפור פוליטי. ×”×•× ×›×ª×‘ סיפור ×ישי. (×× ×™ ×œ× ×¦×¨×™×›×” ×œ×”×©×œ×™× ×ת המהלך, × ×›×•×Ÿ?)
כסיפור פוליטי, × ×™×ª×Ÿ לטעון שהסיפור ×”×•× ×¢×œ כל ×חר, שעבר התמרה בכפייה. ×§×•×œ×•× ×™×ליז×, כמובן, מת××™× ×¤×” מ×וד.
לגבי קפק×, מצד ×©× ×™, ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×—. ממעט העדויות ששמעתי, ×§×¤×§× ×›×ª×‘ ×תהסיפור כקומי, וחלק מהקומיות שרדה (×§×•×¤×™× ×—×•×©×‘×™× ×‘×‘×™×˜× ×, וכו’). ×× ×™×ž×©×ª×“×œ, בד"×›, ×œ× ×œ×“×¢×ª מה ×§×¤×§× ×—×©×‘. ×–×” מפחיד ×ותי. 🙂
זהו, ×× ×™ חושב ש"תרגו×" ×× ×לוגי שממיר ×ת הקופיות בסוג ×חד של ×× ×•×©×™×•×ª, ו×ת ×”×× ×•×©×™×•×ª לסוג ×חר של ×× ×•×©×™×•×ª מחליש ביותר ×ת הסיפור.
מ×מר × ×¤×œ×.
בקרוב ×וסיף ×ת שלי
ל×ו דווק×, ×× ×›×™, ×›×מור, ×’× ×× ×™ פחות ×והב ×ת ×–×”.
ותפסיקו להתייחס רק לקוף המחורבן!
×™×ללה, ×™×ללה.
להתחיל לכתוב.
×œ× ×”×ª×•×•×›×—×ª×™ ×¢× ×–×”. הממד הפוליטי ×”×•× ×כן רק ממד ×חד של הסיפור (בדיוק בגלל ×–×” זו ספרות שווה ×•×œ× ×¤×ž×¤×œ×˜), ועדיין, ×”×•× ×§×™×™×.
×יתמר,×× ×™ ×œ× ×ž×¡×›×™×ž×” ×יתך כמעט ×‘×©×•× × ×§×•×“×”. ×–×” קצת מעייף ×פילו. ×בל ×–×” בסדר,תבו×ו לערב-× ×¨×˜×•×œ×•×’×™×”-ובירה (בעשר? ×תה ×œ× ×¢×•× ×” לי לטלפון. התקשר × ×) ×•× ×œ×š×¢×œ ×–×” כבר מכות מילוליות.
טיזר:
לי מפריע בעיקר ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×”×”×’×ž×•× ×™, כלומר, הפרדוקס המצמית של צו כתיבת ×”×¡×¤×¨×•×ª×”×ž×™× ×•×¨×™×ª תמורת הלגיטימציה "×”×מיתית והמזעזעת של" הממסד. מהבטן, ×× ×™ יכולהלומר: ××ž× ×•×ª מגוייסת ×–×ת ×œ× ××ž× ×•×ª. ×בל ×œ× ×›×מירה גורפת על כל ספרותפוליטית, "מקומית" ×ו "גלובלית".
×× ×™ ×פסיק, בכוח, ×›×ן. ×’×¨×¤×•×ž× ×™×”, ×מ×! וכל ×–×”.
×–×” × ×©×ž×¢ לי ×“×•×•×§× ×›×ילו ×× ×™ ×ž×¡×›×™× ×יתך. עכשיו ×× ×™ חייב לטלפן!
××– ×תה ×ומר שספרות פוליטית ×–×” רע ×›×™ ×”×™× ×œ× ×¡×¤×¨×•×ª טובה וכי ×”×™× ×œ×פוליטיקה טובה. ×”×˜×¢× ×” הר××©×•× ×” – בעיקר ההרחבה ל"כל ספרות שכבולה לכ×ןולעכשיו ×”×™× ×œ× ×¡×¤×¨×•×ª טובה" – די מוזרה לי. כלומר, לעז×זל, ×פילו ×¤×¨×•×¤×¨×•×§× ×¢×•×¥ עמוק בתוך ×›×ן ועכשיו ×¡×¤×¦×™×¤×™×™× ×ž×וד.
×בל ×”×˜×¢× ×” ×”×©× ×™×”, ×”×˜×¢× ×” ×”×©× ×™×” חזקה. ×•×ž×¢× ×™×™×Ÿ מה יצחק ל×ור ×”×™×” ×ומר עליה.×בל ×”×× ×–×” ×œ× ×—×œ×§ מבעיה הרבה יותר כללית של הספרות? ×©×”×™× ×œ× ×ž×©×¤×™×¢×” ב×מת?ש×× ×©×™×, מ××– ולעול×, ב××™× ×ליה כדי לחפש ×ת הקתרזיס, וש×פילו החידוש הכיבועט הופך במהירות ×©×œ× ×ª×™×מן לסוג חדש של קתרזיס, ×©×œ× ×œ×“×‘×¨ על כמה קלומפתה לספק ×§×ª×¨×–×™×¡×™× ×ž×©×•×ž×©×™×? ×©×”×™× ×©×•×‘ ושוב ×ž× ×¡×” להיות הזרה (×ו גרועמזה, ×œ× ×ž× ×¡×”) ושוב ושוב × ×›×©×œ×ª? (הייתי ×ž× ×¡×” לומר ×ת ×–×” יותר בהיר, ×בל×ין לי זמן ×ו תווי×)
כ-ל כ-ך צ-ו-ד-ק-ת-!
ו×× ×™×’× ×“×™ ×ž×¡×›×™× ×¢× ×”×ž×מר, ×בל ×”×•× ×˜×™×¤-×˜×™×¤×•× ×ª מרחיק לכת. ×סור לשכוח ש××ž× ×•×ª×˜×•×‘×” כן מצויה בדי×לוג ×¢× ×”×ž×¦×™×ות, ומתוך כך ×’× ×¢× ×”×›×ן ועכשיו. המ×מר הו×תגובת × ×’×“ ר×ויה ל××™×–×” ×˜×¨× ×“ ספציפי שהולך עכשיו לכתוב ספרות "מוסרית", ×בלכמה מההכרזות בו מעט שרירותיות, ×›×™ בכל ×–×ת, ספרות פוליטית יכולה להיותבסיטו×ציה מסוימת ×’× ×¡×¤×¨×•×ª טובה ×•×’× ×¤×•×œ×™×˜×™×§×” טובה. יש לכך הוכחותהסטוריות ויש ×’× ×”×¦×“×§×•×ª ×¨×¦×™×•× ×œ×™×•×ª.
הערה ×§×˜× ×”/× ×•×©× ×œ×“×™×•×Ÿ: ×חת הבעיות של ×”×˜×¨× ×“ ×”× ×•×›×—×™ קשורה ×’× ×‘×ž×™×§×•×ž×” שלהספרות המודפסת, בשלב ×”×–×” של ההסטוריה, מחוץ ×œ×–×¨× ×”×ž×¨×›×–×™. ×× ×”×™×” ×יזשהושרד סיכוי להדהוד של מגזין כמו "מטע×" מחוץ לקליקה ×§×˜× ×” ×•×’× ×›×›×” שמ××œ× ×™×ª×©×œ קור××™×, היתה לו ×ולי מעט יותר הצדקה. ×‘×§×•× ×¡×˜×œ×¦×™×” ×”× ×•×›×—×™×ª, ו×ת זההפרודיות הדגימו × ×¤×œ×, "מטע×" ×”×•× ×”×”×™×¤×š מרדיקלי – ×”×•× ×¦×¤×•×™ ×•×ž×©×›× ×¢ ××ª×”×ž×©×•×›× ×¢×™×. ×’â€™×•× ×™ רוטן, מגדולי ×”××ž× ×™× ×”×¤×•×œ×™×˜×™×™×, × ×™×¡×— ×ת ×–×” "תמיד ×ª×œ×š×œ×ž×§×•× ×‘×• ×תה ×œ× ×¨×¦×•×™", ×•×ž×”×‘×—×™× ×” ×”×–×ת התרסה ×קטיבית יכולה להתרחש היו×,×× ×›×‘×¨, ×‘×§×•×œ× ×¢ ×ו בטלוויזיה. ×”×¡×¨×˜×™× ×”××—×¨×•× ×™× ×©×œ פון טריר ×”× ×›
×”×¡×¨×˜×™× ×”××—×¨×•× ×™× ×©×œ פון טריר ×”× ×“×•×’×ž×” ×¢×“×›× ×™×ª לקוטב החיובי של "מטע×".
תגובה ×חת לכול×:
×. ×× ×™ ×œ× ×ומר שספרות פוליטית ×–×” רע.
ב. ×× ×™ ×œ× ×ומר שספרות פוליטית ×–×” רע., ו×× ×™ ×פילו כותב ×–×ת במפורש.
×’.×× ×™ טוען שספרות כמעשה פוליטי ×”×™× ×“×‘×¨ בעייתי, במקרה הטוב. כלומר, הציוויהמוסרי לכתוב ספרות פוליטית ×”×•× ×¦×™×•×•×™ חסר טע×. ספרות טובה יכולה להיכתבעל ×”×›×ן והעכשיו, ×•×”×™× ××£ × ×›×ª×‘×ª. ×בל ספרות ×©× ×›×ª×‘×ª כדי ×œ×¡×™×™× ×ת הכיבוש,ברוב ×”×ž×§×¨×™× (ברוב המקרי×!), ×œ× ×ª×”×™×” ספרות טובה.
ד. ×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ שספרות ××™× ×” משפיעה. ספרות השפיעה על ×—×™×™ ב×ורח דרסטי, בליהגזמה ובלי ייפוי. ×בל קשה ×•×œ× ×”×•×’×Ÿ לדרוש מספרות להיות ×קט פוליטי בעלמשמעות. ספרות בהחלט יכולה לשדרג ×ת ר×יית ×”×¢×•×œ× ×©×œ ×ד×, ×בל ברוב המקרי××”×™× ×œ× ×ª×’×¨×•× ×œ×• להצביע למפלגה זו ×ו ×חרת, ×•×œ× ×ª×©× ×¢ ×ותו ללכת להפגין.
ר××” תגובתי לקרן, ×•×’× ×©×™× ×œ×‘ למשפט הב×, שמופיע בפוסט:
"××ž× ×, ×™×™×ª×›× ×• ×¡×™×¤×•×¨×™× ×¤×•×œ×™×˜×™×™× ×˜×•×‘×™×"
ש×לה: ×תה × ×›×•×Ÿ להחליף ×ת המילה "ספרות" במילה "××ž× ×•×ª", ×ו ×©×”×˜×¢× ×” שלך מתייחסת רק ×œ×ž×“×™×•× ×”×–×”?
בעיקרון,יותר × ×•×— לי לדבר על ×”×ž×“×™×•× ×”×–×”, ×›×™ ×יתו ×× ×™ מתעסק. ×פשר לייחס ×ת ××•×ª×Ÿ×˜×¢× ×•×ª ×’× ×œ×’×‘×™ ××ž× ×•×ª ככלל, ×בל עוצמתן ×ž×©×ª× ×” ביחס לכל ××ž× ×•×ª. כך, לסרטיכול להיות ×פקט פוליטי חזק יותר מ×שר לספר. ×¢× ×–×ת, צריך לזכור ×©×’× ×ž×™×™×§×œ×ž×•×¨ ×œ× ×”×¦×œ×™×— ×œ×’×¨×•× ×œ×‘×•×© ×©×œ× ×œ×”×™×‘×—×¨ ×©× ×™×ª. ×ž×™×œ× ×¡×¨×˜ של מייקל מור,×”××ž×¨×™×§× ×™× ×‘×—×¨×• בבוש למרות המצי×ות עצמה.
×גב,לגבי ×”×˜×¢× ×” ×”×©× ×™×”, יצחק ל×ור ×”×™×” ×ומר, מן הסת×, ×©×œ× ×¢× ×™×ª×™ על הבעיה. ××בתחילה ×˜×¢× ×ª×™ שספרות ש××™× ×” פוליטית ××™× ×” × ×™×˜×¨×לית, ×›×™ ×× ×ž×¢×œ×™×ž×” ×תהעוולות, הרי שש×ר הפוסט ×œ× ×ž×©×™×‘ ×œ×˜×¢× ×” הזו.
בתגובה, ×× ×™ יכול רק לומר (וחבל ×©×œ× ×›×ª×‘×ª×™ ×–×ת בפוסט עצמו) ש×× ×©×™× ××™× ××ידיוטי×, ×•×”× ××™× × ×–×§×•×§×™× ×œ×ª×–×›×•×¨×ª מתמדת שיש כיבוש ועוולות. ×פשר ×’×לומר, ×× ×œ×”×ª×™×™×—×¡ לתגובה שלך, שתזכורת מתמדת ת×בד מכוחה במהירות, ושוב ל×תהיה כלי ×פקטיבי. וזהו. ×œ× ×ž×ž×© קשור, ×בל הייתי חייב להוסיף.
ושוב מתברר ש×× ×—× ×• ×œ× × ×ª×—×ª×Ÿ… 🙂
×œ× ×והבת ×ת הסקס פיסטולס, ×•×’× ×œ× ×ž×ª×ª×™ על דוגוויל, למרות קולו ×”× ×¤×œ× ×©×œ ג’ון הרט. "רכבות לילה" (×ירופה) לעומת ×–×ת על הכיפק.
×בל על הציטוט ×ž×’â€™×•× ×™ רוטן ×× ×™ חותמת בל×× ×§×•.
×œ× ×‘×˜×•×— ש×× ×—× ×• ×ž×‘×™× ×™× ×‘×ותו ×ופן ×ת המושג "פוליטי".
×–×” די ברור, ×בל להתווכח על ×¡×ž× ×˜×™×§×” – במקרה ×”×–×” – ×œ× × ×¨××” לי יעיל במיוחד 🙁