×ולי כד××™ לפתוח ×“×•×•×§× ×‘×˜×§×¡×˜×™×œ. לכ×ורה, × ×•×©× ×ž×©×ž×™×. מה ×œ× ×•, ×¦×¨×›× ×™ התרבות, ולפיסת ×”×¦×¨×›× ×•×ª הזו? ובכן, זהו ×”× ×•×©× ×©×ž×—×‘×¨ בין ×ž× ×“×™ גרובר, בעלת מפעל פיג'מות וגיבורת הספר החדש של ×ורלי קסטל-בלו×, לבין עירד גרובר, בעלה ומפתח טקסטיל ללוחמה בטרור. זהו ×’× ×”× ×•×©× ×©×ž×—×‘×¨ בין ×”×©× ×™×™× ×œ×‘×™×Ÿ בית×, לירית, שעתידה לרשת ×ת המפעל ×•×‘×™× ×ª×™×™× ×ž×ª×¢×¡×§×ª בגידול ירקות ××•×¨×’× ×™×™× ×‘×יזו שממה ×‘× ×’×‘. למה ×“×•×•×§× ×˜×§×¡×˜×™×œ? ×›×™ זו ×›× ×¨××” הייתה הדרך הקלה ביותר להגחיך ×ת המשפחה הזו, שגרה בתל ברוך צפון, ×”×©×›×•× ×” ירוקת העד, וכל חבריה ×ž×ª×¢×¡×§×™× ×‘×¢×¦×ž× ×‘×œ×‘×“. ×ž× ×“×™ עסוקה בהשתלת השכמות המתקרבת שלה. עירד עסוק ביוקרה שלו כזוכה פרס ישר×ל ולירית עסוקה בשלומי, החבר ×”×ž×©×¢×ž× ×©×œ×”. ויש ×’× ×‘×Ÿ – צלף בצב×, שבשעות ×”×¤× ××™ ×§×•×¨× ×¡×¤×¨×™ מופת לרוחב. הדרך הקלה הן שתי ×”×ž×™×œ×™× ×©×ž××¤×™×™× ×•×ª בצורה הטובה ביותר ×ת הבחירות של קסטל ×‘×œ×•× ×‘×¡×¤×¨ ×”×–×”. ×–×•×›×¨×™× ×ת ×ž×™× ×” ליזה, ×ותו ספר מופתי שכתבה קסטל ×‘×œ×•× ×›×‘×¨ ב-1995, ×œ×¤× ×™ 11 ×©× ×”? ××– ××ª× ×‘×˜×— ×–×•×›×¨×™× ×ת ×ž×™× ×”, ×ותה עקרת בית משועממת שהייתה כל כך רוצה לשמח ×ת בעלה ולה×ריך ×ת ×”×™' שלה לו' כדי שתוכל להיות ×”×ž×•× ×” ליזה, ×בל ×œ× ×ž×¦×œ×™×—×”; ×ותה עקרת בית שיוצ×ת למסע ×¤× ×˜×¡×˜×™ בעקבות מפקד משטרת הזמן? ×לו היו ×–×ž× ×™×, ×–×” ×”×™×” ספר. מ××–, שכפלה קסטל ×‘×œ×•× ×ת ×ž×™× ×” כמעט בכל ספר שהוצי××”. בכל ×¤×¢× ×”×™× ×ž×¤× ×” ×ת חיצי הביקורת שלה בדיוק ל×ותו מקו×: ×”×ישה ×©×”×™× ×§×¨×‘×Ÿ ×”× ×¡×™×‘×•×ª ומתוקף כך ×”×™× ×ž×¤×’×¨×ª, ×”×™× ×¨×“×•×“×” ×•×”×™× ×ž×ª×¢×¡×§×ª ב××•×¤× ×” ×•×‘×˜×¨× ×“×™×. ×וקיי, ×©×ž×¢× ×•. ×”×¤× ×ž× ×•. ×•×¢×‘×¨× ×• הל××”. ×בל ×œ× ×§×¡×˜×œ-×‘×œ×•× – ×”×™× × ×•×ª×¨×” ש×. ×חרי הכל, ×ין דבר קל מזה. קצת קופי פייסט, קצת ×–×¢× ×§×“×•×©, קצת ×©×™× ×•×™ × ×¡×™×‘×•×ª ×•×”× ×” ×œ× ×• עוד ספר ש×פשר להגיש לעורך.
שולחן ועוד שולחן
וכמו שקורה להרבה ×¡×•×¤×¨×™× ×©× ×•×ª×¨×™× ×‘×ž×§×•×, ×”×™× ×יבדה ×ת הברק. פע×, ×חרי שקר×תי משפט של קסטל ×‘×œ×•× × ×לצתי להפסיק ×ת הקרי××”, ×œ× ×¡×•×ª ולזהות ×ת המישמש ×”×œ×©×•× ×™ ×©×œ×¤× ×™×™, ולהגיד לעצמי: לעז×זל, ×”×™× ×˜×•×‘×”. עכשיו, ×œ× ×¨×§ ש×× ×™ מקבלת חומר לעוס, ×× ×™ מקבלת ×ותו חסר טע×. ×פשר לספור על ×›×£ יד ×חת ×ת ההברקות ×”×œ×©×•× ×™×•×ª של הספר ×”×–×”, ובכל ×–×ת מדובר בקסטל-בלו×, ×”×ישה והחוד בקצה המקלדת. וזה עצוב. ×¡×•×¤×¨×™× ×©×תה ×והב, ×תה מצפה ×ž×”× ×œ×“×‘×¨×™×. ×תה ×œ× ×ž×¦×¤×” ×ž×”× ×œ×©× ×•×ª ×ת ×”×¡×’× ×•×Ÿ ×ו ×ת דרך המחשבה – ×לו חלק ×”×“×‘×¨×™× ×©×‘×’×œ×œ× ×תה ×והב ××•×ª× ×ž×œ×›×ª×—×™×œ×”. ×תה ×œ× ×ž×¦×¤×” ×ž×”× ×œ×”×ž×¦×™× ×ת ×¢×¦×ž× ×ž×—×“×©, רק להזיז ×ת המשקפת כדי שיוכלו לכסות ×’× × ×•×©××™× ××—×¨×™× ×‘×¢×•×œ×. ×בל במקרה ×”×–×”, ×–×” פשוט ×œ× ×§×•×¨×”. יש תרגיל מחשבתי יפה ש×פשר ×œ×™×™×©× ×¢×œ שמה של קסטל בלו×. × ×¡×• להגיד ×ורלי קסטל ×›×ילו מייד ×ª×‘×•× ×”×‘×œ×•×, ×בל בלי ממש לומר ×ותה. ×חרי ×©×ª× ×¡×•, תר×ו ×›×™ ×”×‘×œ×•× ×‘×›×œ ×–×ת מרחפת ב×וויר, למרות ש××£ ×חד ×œ× ×§×¨× ×œ×”. ×›× ×¨××” ×©×‘×™× ×ª×™×™× ×–×” ×’× ×ž×” שקרה ×¢× ×”×¡×•×¤×¨×ª עצמה. תחשבו ×ורלי קסטל בלו×, תחשבו חדות, דיוק וביקורת, ורק ×חרי ×–×” תיזכרו ×©×œ× × ×•×ª×¨ מזה כלו×. לקרי×ת פרק מהספר
×‘×–×ž× ×• קר×תי ×ת ’דולי סיטי’, שהיה מעולה, ×× ×›×™ ×”×‘× ×ª×™ מעט מ×וד ×ž×ž× ×•. וזה×כן עצוב, ×× ×›×™ מעט צפוי במקרה של קסטל בלו×. הרבה בגלל ×©×¡×’× ×•×Ÿ הכתיבהשלה דורש, כדי שתהיה לו ×”× ×ž×§×” טובה ×‘×ž×•× ×—×™ ×”×¢×•×œ× ×”×ž×™×•×¦×’, בדיוק ×ת סוגהדמויות ×©×”×™× ×›×•×ª×‘×ª.
×œ× ×ž×¡×›×™×ž×” ×יתך בכלל.
×¡×’× ×•×Ÿ×”×›×ª×™×‘×” שלה תקף ×’× ×œ×”×¨×‘×” ×ž×§×¨×™× ×חרי×, ש××™× × ×§×©×•×¨×™× ×‘×‘×œ×•× ×“×™× ×™×ª הסתומהמצפון תל ×ביב. ×œ×¤× ×™ ×©×©×ž× ×”, במובן ×”×ª× "×›×™ של המילה, ×”×™× ×”×¦×œ×™×—×”, ב××•×ª×”×¡×’× ×•×Ÿ ספרותי, ×œ× ×ž×§ ×’× ×¢×•×œ× ×©×ž×™×™×¦×’ ×ימהות ×חרת (דולי סיטי) ו×זרחות ×חרת(×œ× ×¨×—×•×§ ממרכז העיר), ו×לו רק ×©×ª×™×™× ×ž×”×“×•×’×ž×ות שעולות בדעתי ברגע ×–×”.
×›×מור,×œ× ×§×¨×תי ××£ ספר ×חר שלה, מלבד ’דולי סיטי’, ×בל ×× ×™ ×œ× ×ž×ž×© בטוח עד כמהה××ž× ×‘×“×•×œ×™ סיטי ××™× ×” סתומה (וו×ו, כמה שלילות ב×ותו משפט).
רוצה לומר, ברגע ×©×”×™× ×”×—×œ×™×˜×” ×œ× ×ž×§ ×ת ×”×¡×’× ×•×Ÿ ב×ופן מימטי, ×‘×ž×•× ×—×™ העול×המיוצג, ×”×™× ×¦×¨×™×›×” ×œ×ž×¦×•× ×“×ž×•×ª ×©×”×¡×’× ×•×Ÿ ההיברידי ×”×–×” ×”×•×œ× ×ותה. דמויותכ×לו, בד"×›, הן פרחות ×¦×¤×•× ×™×•×ª. ×–×” ×œ× ×ž×’×‘×™×œ בהכרח ×ת בחירת ×”× ×•×©××™× ×©×פשרלהתעסק בה×, ו’דולי סיטי’ ×”×•× ×“×•×’×ž× ×˜×•×‘×” בהקשר ×”×–×”, ×בל ×–×” די מגביל ×תדמות הגיבורה.
×× ×™×œ× ×ž×‘×™× ×” ×ת ההספד ×”×–×”. ×”×× ×™×© לבחון ×’×ון על פי מכלול יצירתו ×ו על פיהפסגות שלה? הדרישה לשמר ×ת ×”×’××•× ×•×ª ולהעלות ×ת הרף מספר לספר, ×”×™× ×“×¨×™×©×”×ž×•×¤×¨×›×ª. ×ת מכירה ×¡×•×¤×¨×™× ×©×”×¦×œ×™×—×• להתעלות מספר לספר? ברור שיש × ×¤×™×œ×•×ª, וישמישורי×. ×”×× ×ž×™×©×”×• מעלה בדעתו ×œ×‘×•× ×œ×ž×ž×¦×™× ×©×”×ž×¦×™× ×”×ž×¦×ת מופת ולדרוש ×ž×ž× ×•×œ×”×ž×¦×™× ×¢×•×“ ×›×לה? ×ורלי קסטל ×‘×œ×•× ×›×‘×©×” טריטוריה ספרות חדשה ב×רץ ל×זרועה, ותקעה בה דגל. ×›×›×” ×”×™× ×›×•×ª×‘×ª, ×לה ×”×ž×™× ×”×˜×¨×™×˜×•×¨×™××œ×™×™× ×©×œ×”. ×’× ×צליו×ל הופמן × ×ª×’×œ×• ×¡×™×ž×¤×˜×•×ž×™× ×“×•×ž×™×, בשלב ×ž×¡×•×™×™× ×”×§×•×¨× ×œ× ×‘×˜×•×— בתוך ×יזהספר ×”×•× × ×ž×¦×, ×›×•×œ× ×“×•×ž×™× ×–×” לזה כמו שתי טיפות כריסטוס של הדגי×. ××– מה?×× ×”×—×•×ž×•×¡ טוב, ×ž× ×’×‘×™×, ו×× ×œ× – מותר להש×יר בצלחת.
××”, ולמה ×—× ×•×š לוין? בגלל ההת×כזרות ×ל הגיבורי×? הסטירה שמלווה בליטוף? ×יך ×—× ×•×š לוין השתרבב לכותרת?
ר×שית,×œ× × ×™×¡×™×ª×™ ×œ×¢× ×•×ª על הש×לה ×”×× ×§×¡×˜×œ ×‘×œ×•× ×”×™× ×’×ון. × ×™×¡×™×ª×™ ×œ×¢× ×•×ª על הש×להש×יש ×œ× ×©×ל ×ותי "מה חשבת על ’טקסטיל’?" ×× ×”×™×™×ª×™ ×ž× ×¡×” ×œ×¢× ×•×ª על ש×לתהג××•× ×•×ª, ××– כן. ×× ×™ חושבת שקסטל-×‘×œ×•× ×”×™× ×’×ון. והספר ×”×–×” ×”×•× ×¡×¤×¨ ×‘×™× ×•× ×™×ž×ד.
×©× ×™×ª, כמו ×©× ×™×¡×™×ª×™ לומר – ×›× ×¨××” ×œ× ×‘×”×¦×œ×—×” יתרה – ×× ×™ ×œ× ×ž×¦×¤×” מקסטל בלו××©×ª×©× ×” ×ת ×”×ž×™× ×”×˜×¨×™×˜×•×¨×™××œ×™×™× ×©×œ×”, ××œ× ×©×ª×¦×‘×™×¢ לי על גל חדש ×‘×”× ×ו ×פילועל ×דווה חדשה. כלומר, ×ין לי ×©×•× ×‘×¢×™×” ×¢× ×”×§×¡×˜×œ×‘×œ×•×ž×™×•×ª שלה, ××œ× ×¢× ×‘×—×™×¨×ª×”× ×•×©×. למשל, כל ספר של ז’ורז’ פרק ×”×•× ×‘×”×—×œ×˜ ספר של ז’ורז’ פרק – ××™ ×פשרלהתבלבל. ובכל ×–×ת, קשה להגיד ×©×”×•× ×ž×¢×œ×” על הכתב ×ת ×ותה דמות ב×ותה צורה.
שלישית, ×›× ×¨××” ש×ת ו×× ×™ ×ž×—×¤×©×™× ×“×‘×¨×™× ×©×•× ×™× ×‘×¡×¤×¨×™×. ×–×” מותר. ×›×מור, חומוס וזה.
רביעית, ×œ× ×ž×‘×™× ×” מספיק ביו×ל הופמן כדי להתייחס ספציפית ×œ× ×§×•×“×” הזו.
חמישית, זו ×’× ×”×‘×¢×™×” שלי ×¢× ×—× ×•×š לוין.
(שליליות זה טוב)
×”×¢× ×™×™×Ÿ ב××™×ž× ×©×œ דולי סיטי, למשל, ×–×” ×©×’× ×× ×”×™× ×¡×ª×•×ž×”, ×œ× ×¢×œ ×–×” מדברי×.
ו×× ×™ סמכימה שפרחה ×¦×¤×•× ×™×ª יפה להיברידיות וההיברידיות יפה לפרחה ×¦×¤×•× ×™×ª. ובכל ×–×ת, זו בחירה קלה ש×ותי משעממת.
המממ.
קחי ×§×•×¨× ×”×™×¤×•×ª×˜×™ ×©×§×•×¨× ×ת טקסטיל וזה הספר הר×שון של קסטל ×‘×œ×•× ×©×”×•×קור×. ×× ×™ ×ž× ×™×—×” ש×ותו הפותטי עשוי לחשוב שזו פיסה מקורית מ×ד של ספרות.רוצה לומר, יש ×›×ן המשך קיבוע וגידור של × ×™×©×” ספרותית, ×ו בשפת הרופ××™×,התמחות. קסטל ×‘×œ×•× ×”×ž×¦×™××” שפה. ×”×“×•×’×ž× ×©×œ פרק ×ž×¦×•×™×™× ×ª, ×בל פרק ×”×™×” ב××ž×ª×™×•×¦× ×“×•×¤×Ÿ. ×ולי ×›×™ פרק, ×‘× ×™×’×•×“ לקסטל בלו×, מקדש ×ת הצורה ? ההמצ×הוההתמחות שלו ×”× ×‘×ª×—×•× ×”×ž×‘× ×” הספרותי, ולכן ’קל’ יותר לפרק לקחת ×ת הכללי×שקבע ×•×œ× ×•×¢ ××™×ª× ×”×œ××”, לחקור לעומק ×ž×‘× ×™ שפה/כתיבה ×—×“×©×™× ×‘×מצעות ×ות×קווי יסוד. קסטל ×‘×œ×•× ×‘× ×™×’×•×“ ×ליו ×œ× ×¢×•×¡×§×ª ×‘×ž×‘× ×” של השפה ××œ× ×‘×¤×•×œ×™×˜×™×§×”×©×œ השפה, ולכן ×”×™× × ×©×רת ב×ותה × ×™×©×”. ××™ ×פשר ×œ×”×ž×¦×™× ×ž×—×“×© ×ת הפוליטיקה שלהשפה, ××œ× ×¨×§ לשקף ×ותה שוב ושוב, בסביבה המוכרת לה (עשירון עליון ×‘×•×¨×’× ×™×©×‘×¢, ×× ×›×™ בעייתי בכל מה שקשור לשביעות רצון)
×זשזהו. ×× ×™ חושבת ש×ותו ×§×•×¨× ×”×™×¤×•×˜×ª×™ ×”×™×” חושב שזה ספר ×œ× ×ž×©×”×•. ×•×œ× ×”×™×”×ž×‘×™×Ÿ ×ת הרעש הגדול על קסטל-×‘×œ×•× – ×‘×”× ×—×” ששמע ×ת הרעש הגדול.
כן, פרק ×”×™×” דוגמה קצת דמגוגית, ×›×™ ×”×•× ×”×ª×¢×¡×§ יותר בצורה, רכיב ×©×”×•× ×§×œ יותר ×œ×©×™× ×•×™.
×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×—×” שהייתי מגדירה ×ת קסטל ×‘×œ×•× ×›×ž×™ שעוסקת בפוליטיקה של השפה.×בל ×× × ×™×§×— לרגע ×ת ההגדרה הזו, ×× ×™ חושבת שהספר הספציפי ×”×–×” ממשיך מגמהש×× ×™ חושבת שקיימת ×’× ×‘"×—×œ×§×™× ×× ×•×©×™×™×": ×”× ×™×¡×™×•×Ÿ לתמצת ×ת ×”×מירה על השפהלכלל משהו ×©×”×•× ×›×ž×¢×˜ × ×•×¡×—×ª×™. קח פתג×, שבש ×ותו, הוסף לו מילה של רחוב,קמצוץ של תבלון ×× ×’×œ×–×™, והרי לך קסטל בלו×. כמו כמו ×©×ž× ×“×™ וד××™ הייתה×ומרת: תפסת מרובה ×œ× ×ª×¤×¡×ª כלו×, יו סי.
××”,×ין לי וויכוח ×יתך על ×–×” בכלל. ×גב, ×“×•×•×§× ×‘â€™×“×•×œ×™ סיטי’ (מכיוון שרק עלזה לדבר ידעתי וגו’) ×”×¢×•×œ× ×”×•× ×›×œ כך × ×–×™×œ, ×©×”×”× ×ž×§×” של הפרחה ×”×¦×¤×•× ×™×ª ל×ממש ×ž×©× ×” הרבה.
×× ×™ ×”×§×•×¨× ×”×”×™×¤×•×ª×˜×™ שזה עתה ×¡×™×™× ×œ×§×¨×•× ×ת "הספר החדש של ×ורלי קסטל-בלו×" ובטוח ×©×”×™× ×’×ון.
×–×” ×œ× ×©×”×™× ×—×•×–×¨×ª על עצמה. ×–×” ×”×–'×× ×¨ שהמצי××” ×•×”×•× ×™×™×—×•×“×™ שלה בלבד. קסטל ×‘×œ×•× ×”×™× ×¤×¡×™×ž×™×¡×˜×™×ª × ×•×¨××” שחוזה שחורות בצורת קטסטרופה קולוס×לית. כדי לשמר ×ת עצמה ×‘×—×™×™× ×”×™× ×”×ž×¦×™× ×ת ×”×¡×’× ×•×Ÿ ×”×סקפיסטי שלה ו×ת ×”×ž×¢×‘×¨×™× ×ž×˜×¨× ×“ ×œ×˜×¨× ×“.
עכשיו יולי 2013 והספר טוב ובועט בדיוק במקומות ש×× ×—× ×• הישר××œ×™× ×ž×¡×¨×‘×™× ×œ×¨×ות ועדיין יש בו רוח × ×‘×•×ית של ×“×‘×¨×™× ×©×¢×“×™×™×Ÿ ×˜×¨× ×§×¨×•.
הקרי××” ממש ×ª×¢× ×•×’ וכש×× ×™ × ×–×›×¨ ב"סוסית" של ל××” ×¢×™× ×™ ×× ×™ מזהה ×ת מקורות המעיין שלה.