כבר היו ×›×ן כמה רשומות שעסקו בג'ורג' ×ורוול בדרך כזו ×ו ×חרת. ×× ×™ רציתי לכתוב ×’× ×ž×©×”×• ×‘× ×•×©×, ×בל, בהבזק של טמטו×, החזרתי ×ת "מתחת ל××£ שלך" ל×ס×. ×›×מור, מדובר בספר מרשי×, מכמה וכמה ×‘×—×™× ×•×ª, ×בל ×ž×‘×—×™× ×” ×חת, לטעמי, ×”×•× ×ž×¨×©×™× ×‘×ž×™×•×—×“. ×ורוול כן. ×”×•× ×”×¦×œ×™×— לשכלל צורת כתיבה ×©×”×™× ×’× ×¡×•×—×¤×ª ×•×’× – ×יך לומר? – ×חר×ית. קרי××” בו ×”×™× ×—×•×•×™×” חזקה כל כך ×œ× ×¨×§ בגלל ×”"×›× ×•×ª" שבה (בהעדר ×ž×•× ×— טוב יותר), ××œ× ×’× ×‘×’×œ×œ ×©×”×™× ×ž×‘×œ×™×˜×” עד כמה חסרת ×›× ×•×ª, חסרת ×חריות, ×”×™× ×›×ª×™×‘×ª× ×©×œ ×חרי×. וב"×חרי×" ×× ×™ ×ž×•× ×” ×’× ×ת עצמי.
סיבה עיקרית לכך, מן הסת×, ×”×™× ×˜×™×‘ ×”×¨×¢×™×•× ×•×ª ש×ורוול מציג, וה×ומץ ×©×‘×¢×¦× ×”×¦×’×ª×, ויוסי כבר כתב על כך. ×בל ×× ×™ חושב שיש לכך ×˜×¢× × ×•×¡×£, ×•×”×•× ×§×©×•×¨ פחות ×œ×¨×¢×™×•× ×•×ª ויותר ל×ופן שבו ×”× ×ž×•×¦×’×™×. הכתיבה של ×ורוול ×›× ×”, ×•×œ× ×¨×§ ×¨×¢×™×•× ×•×ª×™×•.
×בל ×ין לי ×ת הספר ×›×ן, כך ש×ור גדול ×œ× ×™×¦× ×ž×”×¨×©×•×ž×” הזו. ×¢× ×–×ת, ×ž×§×•× ×˜×•×‘ להתחיל לדבר על סוג הכתיבה ×”×–×” ×”×•× ×”×ž×מר "Politics and the English Language". בקצרה, ×ורוול דן ×‘×“×¨×›×™× ×©×•× ×•×ª שבהן השפה משמשת ×œ×¢×ž×¢×•× ×©×œ ×¨×¢×™×•× ×•×ª, ולהסתרת המסר:
It (השפה ×”×× ×’×œ×™×ª) becomes ugly and inaccurate because our thoughts are foolish, but the slovenliness of our language makes it easier for us to have foolish thoughts.
כל סוגי הכתיבה הגרועה ×©×”×•× ×ž×•× ×”, משימוש במט×פורות שחוקות ועד לשימוש ×‘×ž×™×œ×™× ×™×•×ž×¨× ×™×•×ª, × ×•×ª×¨×• על ×›× × ×¢×“ היו×, ו×ין ×˜×¢× ×œ×”×¨×—×™×‘ בכך. ×בל העברית, תודה ל×ל, ובמיוחד חלק מסוגי השיח ×©× ×¤×•×¦×™× ×›×™×•×, מספקת ×œ× ×ž×¢×˜ ×¡×•×’×™× × ×•×¡×¤×™× ×©×œ כתיבה מרושלת, פרועה ×ו דמגוגית סת×. להלן מבחר דוגמ×ות מייצגות, ו××ª× ×™×•×ª×¨ ×ž×ž×•×–×ž× ×™× ×œ×”×•×¡×™×£ עוד בתגובות ×ו בפוסט × ×¤×¨×“ (עדיף בפוסט × ×¤×¨×“, כמובן. ××– × ×•×›×œ ×œ×¡×›× ×ת כל הפוסטי×, ×•×œ×§×¨×•× ×œ×–×” "פרויקט") .
×מת:
קשה לדבר על המילה הזו מבלי ×œ×”×™×›× ×¡ לשדה ×”×ž×•×§×©×™× ×”×¤×™×œ×•×¡×•×¤×™-למחצה שסובב ×ותה. קשה, ×בל כד××™. ×œ×¤× ×™ שמשמעות המילה הורחבה עד ×ין קץ, ×”×™× ×©×™×ž×©×” ב×ופן פשוט ×•×”×’×™×•× ×™ למדי כהצבעה על ההת×מה בין ×˜×¢× ×” לבין העול×. כך, משפט כמו "×× ×™ כותב ×ž×™×œ×™× ×לה קצת ל×חר חצות" ×™×”×™×” ×מיתי ×ž×©×•× ×©×× ×™ ×כן כותב ×ž×™×œ×™× ×לה בסביבות שעה זו. מכ×ן ×©×”×ž×™×œ×™× "×מת" ו"שקר" ××™× ×Ÿ מתייחסות כלל לעול×, ××œ× ×œ×™×—×¡ ×©×‘×™× ×• לבין ייצוגו.
××œ× ×©"×מת" זכתה לכל ×ž×™× ×™ הרחבות ×ž×˜×•× ×™×ž×™×•×ª, ×©×œ× ×¢×©×• עימה חסד (×‘× ×™×’×•×“, ×גב, ל"שקר", ×©× ×•×ª×¨ כמעט ×œ× × ×’×•×¢, למיטב ידיעתי). צד ×חד משתמש במילה כתחליף למילה "מצי×ות", ב×מצעות ×ž×©×¤×˜×™× ×›"×ין ×מת" ×ו "יש ×מת". צד ×©× ×™ משתמש במילה כדי לציין ××ž×•× ×” סובייקטיבית – "×”×מת שלי", "×”×מת שלו", "×”×מת ×©×œ× ×•". מ×חר שכל ×חת מן הגישות הללו יכולה ×œ×ž×¦×•× ×ª×—×œ×™×£ ר×וי בעליל למילה "×מת", המילה משמשת בעיקר ×œ× ×™×”×•×œ ×¨×•×©× – שכן, ×œ×œ× ×¡×¤×§, זו מילה "גדולה" – ×ו בגלל בלבול פשוט. כך ×ו כך, מילה זו התרחבה עד כדי כך שהשימוש בה × ×•×˜×” להפוך כל דיון ליעיל פחות ×•×¦×¢×§× ×™ יותר.
×¤×¢×œ×™× ×¤×§×˜×™×‘×™×:
×¤×¢×œ×™× ×¤×§×˜×™×‘×™× ×”× ×¤×¢×œ×™×, שהדובר מ×מין ×›×™ ×”×ž×•×©× ×©×œ×”× × ×•×©× ×¢×¨×š ×מת. "×”×‘× ×ª×™", "ידעתי" ×•×¤×¢×œ×™× ×ž×¡×•×’ ×–×” ×ž×©×ž×©×™× ×›×“×™ להצהיר על ××ž×•× ×ª הדובר ב×מיתות ×”×˜×¢× ×” שבמוש×. כך, המשפט "×”×‘× ×ª×™ ש×שתי בוגדת בי" ××™× ×• ×ומר בהכרח ש×שתו של הדובר בוגדת בו, ×בל ×”×•× ×›×Ÿ מצהיר שהדובר מ×מין בכך.
בכמה וכמה סוגי שיח, ×ž×©×ž×©×™× ×”×¤×¢×œ×™× ×”×œ×œ×• ×‘×ª×‘× ×™×ª הב××”: פועל פקטיבי [×”×›× ×¡ משפט מופרך ×›×ן]. המטרה ×”×™× ×œ×”×›× ×™×¡ לדיון ×˜×¢× ×” חדשה, לרוב מפוקפקת, ולהשתמש בה ×›×קסיומה, ש××™× ×” × ×™×ª× ×ª לוויכוח. חמקמק במיוחד ×”×•× ×”×©×•×¨×© ל.מ.ד., ש××™× ×• בהכרח פקטיבי, ×בל יש לו השתמעויות ×›×לו. כך, משפט × ×•×¡×— "דרידה לימד ××•×ª× ×• שהכתיבה קדמה לדיבור" מופיע במערכה הר××©×•× ×”, רק כדי ל×פשר לכותב לטעון ש"יש להבין ×©×›×•×œ× ×• לסביות" במערכה ×”××—×¨×•× ×”.
פרדוקס:
בכלליות (וב×ופן ×¤×©×˜× ×™ משהו) × ×™×ª×Ÿ לומר ×›×™ "פרדוקס" ×”×•× ×ž×©×¤×˜ בעל סתירה ×¤× ×™×ž×™×ª, למרות ×©×”×•× ×ž×‘×•×¡×¡ על ×”× ×—×•×ª × ×›×•× ×•×ª לכ×ורה. ×”"לכ×ורה" ×©× ×›×™ במצי×ות ×ין פרדוקסי×, רק ×‘×ª×¤×™×¡×ª× ×• ×ת המצי×ות. כך, לפחות, יש לקוות. כיו×, בכל ×ופן, הלכ×ורה התרחב עד בלי די, ויחד עמו המושג "פרדוקס". למילה יש ××ž× × ×¦×œ×™×œ יפה, ××•×œ× ×ž×©×ž×¢×•×ª×” ×”× ×•×§×©×” והמצומצמת, לטעמי, יפה יותר.
×”× ×§×•×“×” הזו ×”×™× ×—×œ×§ ×ž× ×•×©× ×‘×¡×™×¡×™ וכ×וב יותר. ×‘× ×™ ××“× ××•×”×‘×™× ×¤×¨×“×•×§×¡×™×, ו××•×”×‘×™× ×ž×”×œ×›×™× ×“×™×לקטי×. הצורה הבסיסית של תזה ו×× ×˜×™×ª×–×”, ×©× ×¢×©×•×ª ×œ×¡×™× ×ª×–×” ×חת, ×ž×©×•× ×ž×” קוסמת ×œ× ×•. יש בה משהו ×סתטי. וכ×שר ×˜×¢× ×” מוצבת ×‘×¤× ×™× ×• ב×ורח ×סתטי במיוחד, ×”×™× × ×•×˜×” להיר×ות מעט יותר ×ž×¢× ×™×™× ×ª ×ו מדויקת מכפי ×©×”×™× ×‘×מת.
×‘×¢×•×œ× ×˜×•×‘ מעט יותר ×”×™×” השימוש במילה "פרדוקס" מסמן לקור×, שהכותב לש ×ת ×˜×¢× ×ª×• לתוך ×ª×‘× ×™×ª די×לקטית. בחלק ×ž×”×ž×§×¨×™× ×–×” ×כן המצב, ×ך ×œ× ×‘×¨×•×‘×. בדרך כלל, ×›×•×ª×‘×™× × ×•×˜×™× ×œ×”×›×¨×™×– "פרדוקס" בחופשיות מספקת כדי ל×פשר ×œ×”× ×œ×”×§× ×•×ª ×œ×˜×¢× ×•×ª מר×ית עין של טיעון די×לקטי, מבלי לטרוח ולעצבן בצורה זו.
קפק××™:
×”×מת שקצת קשה לי להסביר למה ×× ×™ מתעב ×ת המילה הזו, ××– ×”× ×” סיפור קצר, שקרה ב×מת, ש×ולי יבהיר מעצמו:
המשמרות בחדשות של × ×¢× ×¢ ×ž×ª× ×”×œ×•×ª, למרבה הזוועה, ×¢× ×¨×“×™×• פתוח. מי שעובד מספיק זמן מתחיל לשמוע ×ת הרדיו רק ×›×שר ××•×ž×¨×™× "פיגוע". זו ×’× ×”×¡×™×‘×” שבשלה התחלתי להקשיב ב×מת רק כששמעתי במקרה שמרו××™×™× ×ª ×מרה "קפק××™". "×–×” ממש קפק××™", ×”×™× ×מרה. ×× ×™ × ×× ×—×ª×™. "×× ×™ מרגישה כמו גרגור סמס×". גרגור ×•×œ× ×™×•×–×£! שרץ ×•×œ× ×¤×§×™×“ ×‘× ×§! הגברתי ×ת הרדיו, בדיוק בזמן כדי לשמוע ×ת המר×יין, מדושן ×¢×•× ×’, ×ומר לה "×ו כמו יוזף ק, מהמשפט".
ו×ולי ×–×” מה שמפריע לי, שהמילה הזו סגורה כל כך. מכל מה ×©× ×™×ª×Ÿ ×œ×”×•×¦×™× ×ž×§×¤×§×, הוצ×× ×• ×ת הבירוקרטיה המשתוללת, ו×× ×—× ×• ×ž×ª×¢×§×©×™× ×œ×”×ž×©×™×š ולדשדש ×‘×ž×§×•× ×”×–×”, במין חדוות "קר×תי קפק×!" של בן עשרה.
הזוי:
מילה ריקה למחצה, שמשמעויותיה העיקריות הן: [×œ× ×”×¦×œ×—×ª×™ ליצור משמעות בסיפור] ×ו [הסיפור ××™× ×• מסתדר בקו עלילה סביר] ו×× ×™ חושב שזה טוב.
×—×ª×¨× ×™:
מ×יזושהי סיבה, יש לסוג ×ž×¡×•×™× ×©×œ ×× ×©×™×, בעיקר ×ž×¨×¦×™× ×‘×ž×“×¢×™ הרוח, חיבה יתרה למילה הזו. יותר מכך, המילה הרחיבה ×ת משמעותה ב×ופן מקסי×, כך שכעת ×”×™× ×ž×©×ž×©×ª ×›×©× ×ª×•×ר חיובי בלבד. מ×חר שכמעט כל דבר יכול להיות ×—×ª×¨× ×™, המילה ×ž×¦×™×™× ×ª בעיקר ×ž×’× ×™×‘×•×ª.
וכ×ן ×’× ×©×•×¨×© הבעיה. ×”×”× ×—×” שכל דבר ×—×ª×¨× ×™ ×”×•× ×—×™×•×‘×™, מלווה ×‘×”× ×—×” שכל היררכיות הכוח הקיימות הן רעה חולה. ×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢ ×יך להתווכח ×¢× ×ž×™ שחושב שזכות הצבעה ×œ× ×©×™× ×”×™× ×קט ×”×’×ž×•× ×™ ודכ×× ×™, כך ×©× ×™×ª×Ÿ, ×œ×©× ×”×“×™×•×Ÿ, לקבל ×”× ×—×” זו ×›×מת. הבעיה ×”×™× ×œ× ×›×ן, ××œ× ×‘×ž×¡×§× ×” ששו××‘×™× ×ž×”× ×—×” זו, לפיה כל פעולה שחותרת תחת היררכיות הכוח הקיימות ×”×™× ×—×™×•×‘×™×ª. ×’× ×¡×“×× ×”×™×” ×—×ª×¨× ×™, פע×. למעשה, ×›×©×—×•×©×‘×™× ×¢×œ ×–×”, סד×× ×—×ª×¨× ×™ ×’× ×”×™×•×.
"העלילה כתבה ×ת עצמה"/ "הדמויות עשו מה שהן רצו"
סופרי×, תסריט××™× ×•×ž×—×–××™× ×©×ž×©×ª×ž×©×™× ×‘×ž×©×¤×˜×™× ×”×לו בדרך כלל ×¨×•×¦×™× ×œ×¦×™×™×Ÿ עד כמה "עגולות" היו הדמויות שלהן, עד כמה רי×ליסטית היתה העלילה, ועד כמה "מל×" ×”×™×” ×”×¢×•×œ× ×©×”× ×™×¦×¨×•. ×›×“×¨×›× ×©×œ סופרי×, ×”× ×ž×¢×“×™×¤×™× ×©×œ× ×œ×•×ž×¨ ×–×ת ישירות, ×©×œ× ×œ×”×™×ª×¤×¡ ×ž×”×‘×¨×¡×™× ×”×™×‘×¨×™×¡ על ×—×. × ×• די.
וחוץ מזה, רק ×œ×©× ×”×¤×¨×•×˜×•×§×•×œ, ספר יכול להיות × ×”×“×¨ ×¢× ×“×ž×•×™×•×ª "שטוחות", עלילה ×œ× ×¨×™×ליסטית ×•×¢×•×œ× "ריק" לגמרי. הספרות ×œ× ×ž×ª×” במ××” ×”-19.
"רציתי לחקור ×ת"/ "רציתי לדון ב":
×ž×©×¤×˜×™× ×לו ×©×™×™×›×™× ×œ×¡×•×’ קליש×ות ×”×¡×•×¤×¨×™× (וכו') ×”×©× ×™. ×›×ן, המחבר כבר ×œ× ×ž×¡×ª×¤×§ בתפקיד ×”×¢× ×™×• של ×”×מן. ×œ× ×”×•×. ×”×•× ×“×Ÿ. הקליש×ות הללו × ×•×‘×¢×•×ª מן התפיסה הבעייתית, לכל הפחות, ש××ž× ×™× ×–×›×• להביט עמוק יותר מש×ר ×”×ד×, ולכן יש ×œ×“×¢×ª× ×¡×ž×›×•×ª גדולה יותר. יש בכך היגיון מסוי×, כמובן, ×בל ×ž×¡×•×™× ×‘×œ×‘×“. ×¢×–×¨× ×¤××•× ×“, לו××™ ×¤×¨×“×™× ×Ÿ סלין, ×.ב. יהושע, למען הש×.
× ×¨×˜×•×œ×•×’×™×”:
you use that word a lot, I don’t think it means what you think it means
תורכ×.
סבור.
×”× ×™×• ×ייג’ ×œ×“×•×’×ž× ×ž×¡×¤×§ ×ž×™×œ×™× ×¨×™×§×•×ª, והרבה. ×œ×–×¨×•× ×œ×”×ª×—×‘×¨ ל, להיות ×חד ×¢×, וכו’
×יפה? מה? תגידי ו×תקן
×כן, ×בל ×–×” קל מדי. ר××” לדוגמ×:
http://news.nana.co.il/Article/?ArticleID=368073&sid=128 Target=_BLANK class=msg>http://news.nana.co.il/Article/?ArticleID=368073&sid=128>
××”, ××– ×”× ×” תוספת חדשה:
×–×” קל מידי. פירוש: ×× ×™ עשיתי ×ת ×–×” כבר.
(למה ×ין ×›×ן ×ת ×”×ווט×ר חורץ הלשון כמו ×‘×’â€™×•×¨× ×œ?)
×כן, חסר ×”×ווטר
מה לתקן, רק הוספתי מילה × ×ª×¢×‘×ª לרשימה.
××”, ו×ללה. פשוט ×œ× ×›×ª×‘×ª×™ ×ת הפוסט ברצף, ומיהרתי להעלות ×ותו ×œ×¤× ×™ שהגעתי למשמרת, כך ×©×”×•× ×œ× ×ž×ž×© עבר עריכה.
מה, ×œ× ×ª×›×ª×‘×™ ×œ× ×• פוסט?
×¢× ×”×©×™×¢×•×œ ×”×–×” ×× ×™ בקושי מקלידה שתי ×ž×™×œ×™× ×¨×¦×•×¤×•×ª…
השתעלי והקלידי, הקלידי והשתעלי. ×–×” × ×©×ž×¢ כמו קטע של ×—× ×•×š לווין.
×¤×œ×¦× ×•×ª
×”×מת ×”×™× ×©×—×©×‘×ª×™ על ×–×”, ×בל ××– החלטתי ש×× ×™ מחבב ×ת המילה הזו יותר ויותר.
למה?
×¤×œ×¦× ×™=×™×•×ž×¨× ×™
קביעה מבטלת, שהשימוש בה מ×פשר לחמוק ממתן × ×™×ž×•×§×™× ×ª×§×¤×™× (×¢"×¢ ’סוף הדרך’).
יש ×©× ×™ סוגי â€™×¤×œ×¦× ×™â€™, לדעתי –
×”â€™×¤×œ×¦× ×™â€™ הטוב -קרי××” שב××” ×ž×ž×§×•× ×©×œ ×ומץ ××™× ×˜×œ×§×˜×•×לי, הילד הרע שזועקהמלך ×¢×™×¨×•× ×•×ž×ª×™×¨ ×ת הקשר הגורדי ב×יבחה ×œ×©×•× ×™×ª חדה ×חת, ×× ×™ ×ž× ×™×—×” ×©×–×•×”×¤×œ×¦× ×•×ª החביבה עליך
לעומת ×”â€™×¤×œ×¦× ×™â€™ הרע, ×©× ×•×‘×¢ מתוך ××™×ž×¤×•×˜× ×¦×™×” ××™× ×˜×œ×§×˜×•×לית. התיוג ×›×¤×œ×¦× ×™ מעודד רדידות ושטחיות.
חוץ מזה שזו מילה מ×וסה ×›×™ ×”×™× ×ž×ª×’×¡×¡×ª על השפה.
×ת ×œ×œ× ×¡×¤×§ צודקת. הקביעה "×–×” ×¤×œ×¦× ×™" ×”×™× ×”×ª×—×ž×§×•×ª קלה מ×וד ממתן × ×™×ž×•×§×™×. ×בל זו ×’× ×“×¨×›× ×©×œ שמות תו×ר ×¨×‘×™× ×חרי×.
התחלתי לרכוש סימפטיה למילה הזו ל×חר שקר×תי מ×מרי×, ש×ין דרך × ××” יותר ×œ×”×’×“×™×¨× ×ž×œ×‘×“ ×יזכור × ×™×—×•×—×• העדין של × ×ד ×פוי היטב.
מה פירוש "מתגססת על השפה"?
× ×¦×¨×›×ª ×œ× ×§×‘×™×
יש עוד קטגוריה, של ×ž×™×œ×™× ×ž×ª× ×¦×œ×•×ª, ×¡×œ×—× ×™×•×ª מר×ש –
"רצח על רקע כבוד המשפחה"
"רצח על רקע ×¨×•×ž× ×˜×™"
"קטטה ×”×ž×•× ×™×ª"
"×‘× ×™ טובי×" (×›×ן השימוש בש"ת ’טוב’ ××ž× ×•×ª×™ ממש)
וכד’
×וליגרכי×
××—, "×‘× ×™ טובי×" ×–×” מעולה
×’× "כבוד" ו"×¨×•×ž× ×˜×™×§×”" ×”× ×œ× ×§×˜×œ× ×§× ×™×
כבוד ויקר. הגדלת לעשות.
במיוחד ×הבתי ×ת המילה ×—×ª×¨× ×™, לה שמורה ×צלי גומחה חמימה ממיצי קיבה בשיפולי כרסי השעירה.
בקיצור, יפה ×מרת
תודה
עוד! עוד!
×›×מור, תורכ×.
×™×•× ×חד ×× ×™ ×œ× ×‘××™× ×˜×¨× ×˜, וזה מה ש×× ×™ מוצ×ת כש×× ×™ חוזרת? ××™×–×” ×›×™×£.
לגמרי הברקת.
הערה ×× ×לית ×חת שמותר לי, ×›×™ בכל ×–×ת, ×”× ×¡×™×›×” הקסומה: ×ומרי×
you keep using that word, i don’t think it means what you think it means.
הערה פרודוקטיבית ×חת: "כמו ש×מרו ×’×“×•×œ×™× ×ž×ž× ×™", שפירושו "×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ שה××’×“×•×œ×™× ×ž×ž× ×™ ×ו ×—×›×ž×™× ×ž×ž× ×™, פשוט ×”×¢×•×œ× ×¢×•×“ ×œ× ×”×›×™×¨ בג××•× ×•×ª×™ ×בל כן הכירבג××•× ×•×ª×".
×–×” ×ž×”× ×¡×™×›×” הקסומה? ×œ× ×–×›×¨×ª×™.
ו-LOL היסטרי.
ברור!
×›×ילו, דה.
×גב, ×§×¤×§× – ציטוט מביקורת של ×ורי קליין על הסרט "×—×™×™× ×‘×™×Ÿ השורות" (The Squid and the Whale ×œ×¤× ×™ ששיסו בו מתרג×), המצטטת מהסרט:
ב×חת ×”×¡×¦×™× ×•×ª ב"×—×™×™× ×‘×™×Ÿ השורות", שכתב ×•×‘×™×™× × ×•××” ב×ומבך, ×ž× ×¡×” וולטבן ×”-16 (ג’סי ××™×™×–× ×‘×¨×’) ×œ×”×¨×©×™× ×ת בת כיתתו סופי (היילי פייפר) בהשכלההספרותית שלו: ×”×•× ×ž×ž×œ×™×¥ לה ×œ×§×¨×•× ×ת "הגלגול" – ×©×”×•× ×¢×¦×ž×• ×œ× ×§×¨× ×ž×¢×•×œ× -ומת×ר לה ×ת הספר ×›"קפק××™" מ×וד. ×ך סופי ×œ× ×›×œ כך מתרשמת; מה ×”×¤×œ× ×©×”×¡×¤×¨×”×•× ×§×¤×§××™, ×”×™× ×ומרת לו, ×× ×›×ª×‘ ×ותו ×¤×¨× ×¥ קפקׅ
http://www.haaretz.com/hasite/pages/ShArt.jhtml?contrassID=1&subContrassID=5&sbSubContrassID=0&itemNo=701035
.
"×ך כדי להתבסס / ×× ×™ מוכרח להתגסס", שר יוסי ×‘× ××™ בגרסה העברית לשיר של ז’ורז’ ברס×× ×¡.
"כל ×™×•× ×’ בוידוי / ×× ×™ × ×©×‘×¢ בלב גלוי / ×©×œ× ×ומר עוד על במה / מלה גסהכמו ’תחת’ // ×ך כש×× ×™ חושב / על עוד זמר שמת רעב / תיכף ×וסיף ×œ×—×¨×•×–×™× /קצת ×¢×›×•×–×™× // בלי גסויות / קשה לחיות / מלה גסה / זו ×¤×¨× ×¡×”."
(הציטוט מהזיכרון; וד××™ ××™× ×• מדויק)
×גב, ×תה וד××™ *רוחש* סימפטיה למלה, ×•×œ× "רוכש" סימפטיה. רגש רוחשי×, ורק ×× ×œ× ×™×›×•×œ×™×, ×ž× ×¡×™× ×œ×¨×›×•×©.
שזה ××™×¨×•× ×™, ×›×™ ×ורי קליין, על ××£ שמעלותיו ××™× ×Ÿ מועטות, מחרב עצמו ל×בדון ב××¨×¡× ×œ ×”×ž×™×œ×™× ×”×¨×™×§×•×ª הקבוע שלו.
וידוי: ×× ×™ יודעת ×©× ×•×¨× ×ין לצחוק על ×ורי קליין, ×בל ×”×•× ×”×™×—×™×“ ש×מר מילה במילה בדיוק ×ת מה שחשבתי על V FOR VENDETTA.
וו×לה.
ו×× ×™ ×œ× ×ž×מין שטעיתי בזה. שוב.
×יך שכתבתי ×ת המילה ’××’â€™× ×“×”â€™ בפוסט ×”×חרון שלי, × ×–×›×¨×ª×™ בך וב×תי ×œ×ª×¨×•× ×ותה למ×גר. ×”× ×” –
××’â€™× ×“×”
היופי ב××’â€™× ×“×•×ª ×–×” ×©×œ× ×¦×¨×™×š ×¨×¢×™×•× ×•×ª חדשי×, ××œ× ×œ×•×§×—×™× ×¨×¢×™×•×Ÿ ישן ×•× ×•×ª× ×™× ×œ×• ×©× ×—×“×©. ×—×¡×›×•× ×™ ×›×–×”.
כן, המילה הזו ×œ×œ× ×¡×¤×§ ×”×•×–× ×ª×” לגמרי. מה ×’× ×©×”×™× ×”×—×œ×™×¤×” ×ת המושג "סדר יו×", הפחות ×¢×ž×•× (×ולי בגלל עבריותו).
×יתמר, רשימה × ×”×“×¨×ª. ×× ×™ כבר ×ž×ª×›× ×Ÿ פוסט תשובה (×§×•×¨× ×¢×›×©×™×• ספר שלליבוביץ’ שמצליח, במה ש××™ ×פשר ×œ×›× ×•×ª ××œ× "×©×¨×™×¨×™× ×¤×™×œ×•×¡×•×¤×™×™×" ×ו "פופ×יותלוגית", להחזיר ×ž×™×œ×™× ×œ×§×¨×§×¢. קצת מזכיר ×”×™×בקות ×‘×¢×¤×™×¤×•× ×™×, ××œ× ×©×חרי ש×תהמצליח לרתק ×ת העפיפון, ×תה ×’× ×ž×¤×¨×§ ×ותו ×•×‘×•× ×” ×ותו מחדש).
מכל מקו×, רציתי להוסיף מלה וביטוי ש×× ×™ יודע ש×תה ×“×•×•×§× ×ž×—×‘×‘, ×בל ×× ×™ ל×מוסיף ××•×ª× ×“×•×•×§×, ×•×œ× ×ž×•×¡×™×£ למרות-ש×תה-מחבב, ××œ× ×¤×©×•×˜ ×ž×©×•× ×©×× ×™ ל×-מחבב×ות×, ×•×œ× ×ž×©×•× ×©×× ×™ ל×-מחבב ×ותך, ×›×™ ×–×” פשוט ×œ× × ×›×•×Ÿ:
ר×וי: ×”×מירה המחייבת (מלשון חיובי) "ר×וי" ×”×™× ×ž×¢×™×Ÿ ×ישור שבע ש-x מוצ×חן ×‘×¢×™× ×™× ×•. מעין מחי×ת ×›×£ יחידה, ×©× ×™× ×חרי שההצגה × ×’×ž×¨×” (למשל: "×‘×§×•×‘×¥×”×©×™×¨×™× ×”×¨×וי של בוי×"). המלה הזו עומדת כמו עוד × ×§×•×“×” בסוף הטקסט, ×ו כמועוד ×©× ×™×” של חושך בסוף סרט. כל המוסיף גורע, והמלה הזו מכערת בדיעבד,לטעמי, ×ת מה ×©×”×™× × ×•×’×¢×ª בו.
הביטוי ×”×©× ×™, עליו ×œ× ×רחיב, ×ž×©×•× ×©×”×•× ×ž×¡×ž×œ ×ת ×ותו הדבר כמו "ר×וי", ×”×•× "יפה ×מרת".
ופת××•× ×× ×™ חושב שההערה הזו ×”×™× ×™×•×ª×¨ על ×סתטיקה מ×שר על רטוריקה.
×× ×™ ב×מת ×והב ×ת "ר×וי". ×בל פחות בשימוש שעליו הצבעת (הספר הר×וי של),ויותר כמצביע על פעולה. כלומר, ×œ× "X ×ž×•×¦× ×—×Ÿ ×‘×¢×™× ×™" ×›×™ ×× "פעולה X הולמת×ת המערכת המוסרית שבה ×× ×™ מ×מין". ו×× ×™, ×בוי, מ×מין במערכת מוסרית. 🙂
ולגבי "יפה ×מרת", ×“×•×•×§× ×™×© לי מה לומר, ×בל ×× ×™ ×’×•× ×‘ זמן מהעבודה, ××– ×ולי ××—"×›.
וכתוב ×ת הפוסט. כתוב!
מתי ×חר כך כבר ×™×’×™×¢?
× ×™, כבר חשבתי ש×צליח להתחמק.
××– כך – ×× ×™ מ×וד בעד משוב, שלילי ×ו חיובי. ולפעמי×, בעיקר כשפוסט מסוי××ž×•×¦× ×—×Ÿ ×‘×¢×™× ×™×š, ×ין לך משהו × ×‘×•×Ÿ לומר עליו. ×× ×™ מעדיף שי×מר "יפה ×מרת",×’× ×× ×”×•× ×¡×ª× ×ž×—×™×ת ×›×£, מ×שר ×œ× ×œ×•×ž×¨ כלו×. זהו.
×× ×™ מסכימה. הביקורת שלו על "קשת" היתה בדיוק מה שחשבתי על הסרט.
טוב לדעת. וג×: יפה ×מרת.
🙂
תודה
×œ× ×§×¨×תי ×ותה, ×•×œ× ×”×¦×œ×—×ª×™ ×œ×ž×¦×•× ×ותה עכשיו.
מ××– "להרגיש בבית" ×× ×™ מחרימה ×ת ×§×™× ×§×™ דוק.
וו×לה!
(ועכשיו ש×× ×™ חושבת על ×–×”, ×’× "וו×לה" יכולה ×œ×”×™×›× ×¡ לרשימה הזו, למרות ×©×”×™× ×§×¦×ª מסיפור ×חר)
מעבר לעובדה ×©×”×•× ×§×˜×œ מכל וכל, ×”×•× ×’× ×›×ª×‘ ש"קשת" ×’×•×¨× ×œ×• להביט ×חורה ×‘×–×¢× ×¢×œ סרטיו ×”×§×•×“×ž×™× ×©×œ ×§×™× ×§×™ דוק ולר×ות ×ת הזיוף שבה×.
×§×™× ×§×™ דוק! מבריק!
(×ין סמיילי של תודה × ×‘×•×›×”)
×œ×¤×¢×ž×™× ×פילו ×§×™× ×§×™ דוג
🙂
×ירוע לרגל הופעת הספר "מתחת ל××£ שלך" – מבחר מ××ž×¨×™× ×ž×ת ג’ורג’ ×ורוול
×™×•× ×©×™×©×™, 21.7.06, 11:00
×¡×™× ×ž×˜×§ תל-×ביב מציג ×‘×™×•× ×©×™×©×™ 21.7.06 ×ת הסרט 1984 (×‘×¨×™×˜× ×™×” 1984) עפ"×™ הרומן ×”×ž×¤×•×¨×¡× ×©×œ ג’ורג’ ×ורוול.
×”×”×§×¨× ×” ×”×™× ×œ×¨×’×œ הופעת הספר "מתחת ל××£ שלך" – מבחר מ××ž×¨×™× ×©×œ ג’ורג’ ×ורוול בהוצ×ת דביר.
×œ×¤× ×™ ×”×”×§×¨× ×” ×™×™× ×ª× ×• הרצ×ות קצרות ×¢"×™ ×ž×ª×¨×’× ×”×¡×¤×¨, יועד ×•×™× ×˜×¨-שגב, והעורך המדעי שלו, דר’ ×’×™×•×¨× ×’×•×“×ž×Ÿ.
יועד ×•×™× ×˜×¨-שגב יסקור ×ת תולדות חייו של ג’ורג’ ×ורוול ו×ת הקשר שלה×לרומן ולסרט 1984. ×ª×—× ×•×ª עיקריות: התבגרות ×‘×¤× ×™×ž×™×™×” ×× ×’×œ×™×ª, שירות במשטרתה×ימפריה בבורמה, דפוק וזרוק בין ×”×¢× ×™×™× ×‘×× ×’×œ×™×” ובפריז, לחימה ×¢××”×˜×¨×•×¦×§×™×¡×˜×™× ×‘×ž×œ×—×ž×ª ספרד, כתיבה והגות שמ×לית ב×× ×’×œ×™×” ×œ×¤× ×™ ובמשך מלה"×¢×”×©× ×™×™×”.
×’×™×•×¨× ×’×•×“×ž×Ÿ יספר על מעורבות ×”-CIA במימון ובהפקת סרט ×”×× ×™×ž×¦×™×” ×”× ×•×“×¢"חוות החיות" (1954) והגרסה ×”×§×•×œ× ×•×¢×™×ª הר××©×•× ×” (1956) של הרומן "1984".×©× ×™ ×”×¡×¨×˜×™× × ×•×¢×“×• לשמש כתעמולה ×× ×˜×™-×§×•×ž×•× ×™×¡×˜×™×ª בתקופת המלחמה הקרה, וכללו