×חד ×”×ž×¡×œ×•×œ×™× ×”×ž×§×¦×•×¢×™×™× ×”×’×¨×•×¢×™× ×‘×™×•×ª×¨ – ×× ×œ× ×”×’×¨×•×¢ ×©×‘×”× – שיכול ××“× ×œ×‘×•×¨ לעצמו בישר×ל ×”×•× ×”×ž×¡×œ×•×œ ×”×קדמי. כיו×, הבחירה להיות ×קדמ××™ ב×רץ הזו ××™× ×” ×©×•× ×” בהרבה מהבחירה לשמור מצוות. ×‘×©× ×™ המסלולי×, משליך ××“× ×ž×חורי גוו ×ת ×©× ×•×ª×™×• הטובות ביותר תמורת הבטחה מעורפלת, שהתגשמותה מוטלת בספק.
כהתחלה, עליך לשל×. ×œ×©×œ× ×©×›×¨ עושק כדי ×œ×¡×™×™× ×ª×•×ר ר×שון (יותר מ-30 ×לף ×©×§×œ×™× ×›×©×›×¨ לימוד לשלוש ×©× ×™×), ×œ×©×œ× ×©×›×¨ עושק × ×•×¡×£ כדי ×œ×¡×™×™× ×ª×•×ר ×©× ×™, ו××– ×œ×©×œ× ×¢×•×“ קצת כדי ×œ×¡×™×™× ×“×•×§×˜×•×¨×˜. ×בל ×”×ª×©×œ×•× ××™× ×• × ×ž×“×“ רק בכסף, ××œ× ×’×, ובעיקר, בזמן. כל תו×ר דורש השקעת זמן עצומה, שרוב ×”×× ×©×™× ××™× × ×ž×¡×•×’×œ×™× ×œ×”×¨×©×•×ª לעצמ×, ו××—×¨×™× ×ž×¨×©×™× ×œ×¢×¦×ž× ×‘×“×•×—×§ רב.
בכדי ×œ×¡×™×™× ×ª×•×ר ר×שון במדעי הרוח עליך להשיג בין 110 ל-120 שעות סמסטרי×ליות. מ×חר שהמל"×’ (מועצה להשכלה גבוהה) והות"ת (ועדה ×œ×ª×›× ×•×Ÿ ותקצוב) דורשות מן ×”×¡×˜×•×“× ×˜ ×œ×¡×™×™× ×ª×•×ר ר×שון בשלוש ×©× ×™×, מתפרשות שעות ×לה על ×¤× ×™ 6 סמסטרי×. כלומר, על ×”×¡×˜×•×“× ×˜ התקין ללמוד בין 18 ל-20 שעות בשבוע בכל סמסטר. ×בל לימודי×, כמובן, ××™× × ×¨×§ הימצ×ות בכיתה, ×”× ×’×•×‘×™× ×’× ×–×ž×Ÿ × ×•×¡×£ – מטלות, מטלות קרי××” ×•×ž×‘×—× ×™×, ×©×œ× ×œ×“×‘×¨ על × ×¡×™×¢×•×ª. כדי ×œ×”×©×œ×™× ×ª×•×ר בשלוש ×©× ×™×, ×•×œ× ×¡×•×ª לעשות ×–×ת ×‘×”×¦×˜×™×™× ×•×ª, עליך להיות עשיר ×ו בן ×œ×”×•×¨×™× ×¢×©×™×¨×™×. ×›×ן ×œ× ×ž×¡×¤×™×§ להיות מבוסס, ××œ× ×× ×™×© לך ×פשרות לגור ×צל ההורי×. ×תה צריך מישהו שיממן ×ת שכר הלימוד שלך, יממן לך דירה ויממן לך ×וכל.
לחילופין, ×תה יכול לחיות כמו כלב. לעבוד וללמוד, ולעבוד וללמוד, ובמקומות ×ž×¡×•×™×ž×™× ×œ×¢×’×œ ×¤×™× ×•×ª, בתקווה ×©×œ× ×™×©×™×ž×• לב. ויהי ערב, ויהי בוקר, תו×ר ×©× ×™.
×ולי עכשיו יעשו ממך מתרגל ×ו עוזר הור××” ×ו עוזר מחקר (×”"×תה" ×›×ן ×”×•× ×”×™×¤×•×ª×˜×™, כמובן, ומתייחס ×’× ×œ×ž×™×Ÿ ×”×©× ×™). תזכה ×œ×”×›× ×™×¡ ×ת הרגל למפתן דלתות השיש של ×”×קדמיה, ×”×¤× ×™× ×©×œ×š יוכרו תחת ×צטלת החוג, שמך ×™×›× ×¡ לידיעון. העבודה שלך, עכשיו, ×”×™× ×‘×קדמיה, ×’× ×× ×תה רק סגל זוטר. לפחות ×ת ×”× ×¡×™×¢×•×ª חסכת.
××™× ×™ יודע כמה ×ž×¨×•×•×™×—×™× ×¢×•×–×¨×™ הור××” ×ו מתרגלי×, ו×× ×™ חושד ×©×”×ž×¡×¤×¨×™× ×ž×©×ª× ×™× ×‘×”×ª×× ×œ×—×•×’. השכר, ×¢× ×–×ת, ××™× ×• גבוה. ידידה שלי, למשל, שמתרגלת בחוג לספרות ×× ×’×œ×™×ª, קיבלה ×œ×¤× ×™ זמן מה, בהתפרצות מרושעת של מקריות ושררה, תלוש משכורת על סך 200- שקלי×. ושוב, ×”×™× ×§×™×‘×œ×” שכר שלילי. השכר, ×›×מור, ××™× ×• גבוה.
××•×œ× ×’× ×”×—×¡×“ ×”×–×” ××™× ×• מובטח. ב-2004, מבלי לספר דבר ל×רגון הסגל הזוטר ×ו ×œ×¡×˜×•×“× ×˜×™×, ×›×™× ×¡×” ××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ª ת"× ×•×¢×“×” לבדיקת מעמד הסגל הזוטר. הוועדה, בר×שות פרופסור ×™×יר ×ורגלר, המליצה, בפשטות, ×©×œ× ×œ×”×¢×¡×™×§ תלמידי מחקר ×—×“×©×™× ×‘-2005, ולהעסיק ×ת כל ×”×“×•×§×˜×•×¨× ×˜×™× ×›"×ž×•×¨×™× ×ž×Ÿ החוץ". "×ž×•×¨×™× ×ž×Ÿ החוץ" ×”×•× ×©× × ×”×“×¨ לעובדי קבלן. ×× ×©×™× ×©×™×¢×‘×“×• עבור ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×”, יפוטרו כל קיץ, ×•×œ× ×™×–×›×• לזכויות סוצי×ליות. כך יכולה ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” לחסוך ×›-50 ××—×•×–×™× ×ž×©×›×¨×.
×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” ר×תה בחיוב ×ת ההמלצות. וזה ×œ× ×ž×¤×ª×™×¢, בעצ×. ×ורגלר ×”×™×” ×חר××™ ל×ותה ×ž×“×™× ×™×•×ª בדיוק ב-1987 וב-1994. בשתי ×”×¤×¢×ž×™× × ×לצה ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” להתקפל. הסגל הזוטר, ×ž×©×•× ×ž×”, ×œ× ×ž×¦× ×ת ×”×ž×“×™× ×™×•×ª חיובית. תוצ×ות הוועדה היו ידועות מר×ש.
×›××– כן עתה, ×גב, ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” × ×¡×•×’×” ל×חר ×¢×™×¦×•×ž×™× ×©×œ הסגל הזוטר, הבטיחה להעסיק ×“×•×§×˜×•×¨× ×˜×™× ×—×“×©×™×, ולפצות כמה ×ž×”×™×©× ×™×. ×בל ×–×” ×”×™×” רק הסיבוב הר×שון. במסמך התגובה לוועדת ×ורגלר, ×©× ×›×ª×‘ ל×חר בדיקה של דו"×— הוועדה, × ×˜×¢×Ÿ ×›×™ הוועדה ×œ× ×¨×§ שטעתה בהמלצותיה, ××œ× ×’× ×‘×—×™×©×•×‘×™× ×©×¢×¨×›×”, ×œ×¢×ª×™× ×ª×•×š התעלמות ×ž× ×ª×•× ×™× ×ž×›×¨×™×¢×™×. ×‘×ž×œ×™× ×חרות, ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” החליטה לקצץ, והוועדה המליצה לקצץ, בסדר ×–×”. ו×× ×œ× ×™×§×¦×¦×• עתה, יקצצו מחר. ×›×›×” ×–×”. ו×× ×ª×ž×¦× ×ת עצמך מלמד ×¡×˜×•×“× ×˜×™×, ×ל ×ª×ª×¤×œ× ×× ×™×”×™×” עליך לעבוד בעבודה × ×•×¡×¤×ª, ×–×ž× ×™×ª כמובן, ×œ× ×¨×¦×™× ×™×ª, ×ולי במק'×“×•× ×œ×“×¡, ×יפה ש×פשר לעבוד במשמרות.
ודרך ×גב, ×ל תשכח לכתוב ×ת התזה. בתוך ×©× ×ª×™×™×, זוכר? כך הוחלט מלמעלה, מהמועצה להשכלה גבוהה. ×ולי, ×× ×ª×©×ª×“×œ ×צל ×”×¤×¨× ×¡×™×, ותסביר ש×תה עובד בשתי משרות, תקבל עוד ×©× ×”. ×ולי. ו×חר כך הדוקטורט, 4.5 ×©× ×™× ×¢×œ פי הור×ות מל"×’, וב××•×ª× ×”×ª× ××™×. ×œ×¤×¢×ž×™× ×–×” קשה, ×בל חשוב על הגמול.
××œ× ×©×”×’×ž×•×œ, כמובן, ×œ× ×ž×•×‘×˜×— מעול×. ×œ× ×›×œ מתרגל × ×¢×©×” מרצה, ופחות ופחות ×ž×¨×¦×™× ×ž×§×‘×œ×™× ×§×‘×™×¢×•×ª. ×”×קדמיה (ו×ין ×”×›×•×•× ×” רק ל××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ª תל ×ביב) בקיצוצי×. יתכן שתהיה "מרצה מן החוץ", ×בל ×ולי, ×× ×ª×©×ª×“×œ, ×™×”×™×” בסדר.
כמה ×ž×©×§×™×¢×™× ×‘×¡×˜×•×“× ×˜ בישר×ל. מתוך דו"×— "עמותת שופר" למצב ההשכלה הגבוהה
×›×שר ××•×ž×¨×™× ×œ× ×• שעל ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ות להתייעל, זו, בין היתר, המשמעות. ×›×שר ב"×”×רץ" ×›×•×ª×‘×™× ×©××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ª תל ×ביב הצליחה ×œ×¦×ž×¦× ×ת הוצ×ות השכר בכ-15% מ-1999 ועד 2005, כך ×”×“×‘×¨×™× × ×¢×©×™×. כך, ועל ידי החזקת פחות ופחות מתרגלי×. הצפיפות בכיתות, ש××•×”×‘×™× ×œ×“×‘×¨ עליה, ×ין פירושה כיתות ×§×˜× ×•×ª, ×›×™ ×× ×¤×—×•×ª מתרגלי×.
ובמצב ×”×–×”, רק ×ž×¢×˜×™× ×‘×•×—×¨×™× ×œ×”×™×©×ר ב×רץ. זו פשוט ××™× ×” תעסוקה משתלמת, ו×קדמיה × ×™×ª×Ÿ לעשות ×’× ×‘×—×•"ל, ×‘×ª× ××™× ×˜×•×‘×™× ×™×•×ª×¨ ובשכר גבוה יותר. ובעצ×, ×–×” ×פילו ×œ× ×¢× ×™×™×Ÿ של שכר. ×–×” ×¢× ×™×™×Ÿ של פחד. פחד מעתיד, שכרגע ××£ ×חת מהבטחותיו ××™× ×” × ×¨×ית חיובית.
ב××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ª ת"× ×™×© כרגע, ×× ×œ×”×מין לד"ר ×“× ×™×ל מישורי, שמלמד ×תיקה סביבתית, ×›-450 ×ž×•×¨×™× ×ž×Ÿ החוץ על כל ×לף חברי סגל בכיר. ב××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ª חיפה מספר ×”×ž×•×¨×™× ×ž×Ÿ החוץ גבוה כמעט פי ×©× ×™×™× ×ž×ž×¡×¤×¨ חברי הסגל הבכיר. ועדת ×ורגלר ×œ× ×”×ž×¦×™××” ×ת עובדי הקבלן ×”×קדמיי×, ×”×™× ×¤×©×•×˜ דורשת ×”×§×¦× ×” רדיקלית של התהליך. ד"ר מישורי ×מר ×ת ×”×“×‘×¨×™× ×‘×™×©×™×‘×” של ועדת ×”×—×™× ×•×š של ×”×›× ×¡×ª.
הישיבה הזו ×ž×¢× ×™×™× ×ª ×ž×©×•× ×©×”×™× ×ž×¨××” ×ת הסד, ש×ליו ×”×•×›× ×¡×• ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ות. ×›×™ ××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ª תל ×ביב, בכל ×”×›× ×•×ª, ××™× ×” יכולה לש×ת בכל × ×˜×œ ×”×ש×. ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ות ב×רץ צריכות להתמודד ×¢× ×’×™×¨×¢×•× ×•×ª, שקשה לטעון ×›×™ הן היחידות ×”×שמות בו.
×ž×©× ×ª 2000 ועד 2004 קוצץ תקציב ההשכלה הגבוהה בכ-18%, ×©×”× ×›×ž×™×œ×™×רד שקלי×. ×–×ת, מבלי לדבר על החלטת ×”×ž×“×™× ×” לקצץ בשכר הלימוד של ×”×¡×˜×•×“× ×˜×™× (על פי המלצות ועדת ×•×™× ×•×’×¨×“). ×”×ž×“×™× ×” קיצצה ×ת שכר הלימוד – ××ž× × ×œ× ×‘×©×™×¢×•×¨ שהובטח – ××•×œ× ×œ× ×”×—×–×™×¨×” ל××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ות ×ת הכסף שקוצץ. ×”×¡×˜×•×“× ×˜×™×, ×× ×›×Ÿ, שילמו פחות עבור ××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ות צולעות יותר, ועכשיו ×× ×• ×’× ×ž×©×œ×ž×™× ×ת המחיר.
כד××™ לתת על ×–×” ×ת הדעת. ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ות ב×רץ ××™× ×Ÿ קובעות ×ת גובה שכר הלימוד. ×”×ž×“×™× ×” עושה ×–×ת. יתרה מכך, שכר הלימוד ××™× ×• גבוה מספיק כדי ×œ×©×œ× ×ת עלות ×חזקתו של ×¡×˜×•×“× ×˜ ממוצע. ×”×ž×“×™× ×”, שקובעת שכר לימוד ×חיד לכל ×”×—×•×’×™× ×•×”×¤×§×•×œ×˜×•×ª, ×מורה ×œ×”×‘×™× ×ת יתרת ×”×¡×›×•× ×œ××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ות. למעשה, ×”×ž×“×™× ×” ×ž×ž×ž× ×ª ב×מצעות ות"ת 66 ××—×•×–×™× ×ž×ª×§×¦×™×‘ ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ות, ו-21 ××—×•×–×™× ×ž×’×™×¢×™× ×ž×©×›×¨ הלימוד. ש×ר הכסף מגיע ×ž×ª×•×›× ×™×•×ª מיוחדות של ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” ומגיוס ×›×¡×¤×™× ×ž× ×“×‘× ×™×.
יצויין ×›×™ הות"ת ××™× ×• מעביר ×¡×ª× ×›×¡×¤×™×. כפי שהוזכר קוד×, לוועדה ×œ×ª×›× ×•×Ÿ ותקצוב יש דרישות. ×× ×›×¡×˜×•×“× ×˜ לתו×ר ×©× ×™ ×תה מושך ×ת התו×ר שלוש ×©× ×™×, ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” ××™× ×” מקבלת ×ž×ž× ×” החזר על ×ותה ×©× ×” "מיותרת". דרישות המל"×’ והות"ת, ×× ×›×Ÿ, ××™× ×Ÿ הצהרת ×›×•×•× ×•×ª × ×˜×•×œ×ª תוכן, יש להן השפעה כלכלית ממשית.
וזו, ×גב, ×חת הסיבות שב××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ª ת"× ×ž×¢×•×“×“×™× ×¤×ª××•× ×× ×©×™× ×œ×¢×©×•×ª מסלול ישיר לדוקטורט ×ו תו×ר ×©× ×™ × ×˜×•×œ תזה. ×ž×¢×˜×™× ×‘×œ×‘×“ ×™×›×•×œ×™× ×œ×¡×™×™× ×‘×©× ×ª×™×™× ×ª×•×ר ×©× ×™ ×¢× ×ª×–×”, ורוב ×”×× ×©×™× ×”×œ×œ×• ××™× × ×¢×•×‘×“×™×. התוצ××” × ×¨×ית ×’× ×‘×©×˜×—: בתחילת ×©× ×•×ª ×”×ª×©×¢×™× 72 ××—×•×–×™× ×ž×ž×¡×™×™×ž×™ תו×ר ×©× ×™ סיימו ×¢× ×ª×–×”. ×›×™×•× ×”×ž×¡×¤×¨ עומד על כשליש. וכן, יש לכך השפעה על טיב הלימודי×.
וזו, ×גב, ×חת הסיבות לכך שה××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ות פותחות "×ª×•×›× ×™×•×ª לימוד חוץ תקציביות", שבהן ×ž×©×œ×ž×™× ×”×¡×˜×•×“× ×˜×™× ×©×›×¨ לימוד מופקע (×‘×ª×•×›× ×™×ª קלוג-×¨×§× ×טי, ×× ×œ×”×©×ª×ž×© בדוגמה ×§×™×¦×•× ×™×ª, מגיע שכר הלימוד לכ-200 ×לף שקלי×), ×•×ž×§×‘×œ×™× ×ª×•×›× ×™×ª ייחודית, לרוב קלה יותר. וזו ×’× ×”×¡×™×‘×” ש××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ª ת"× ×ž×¤×¡×™×§×” ×ת עבודתן של × ×©×™× ×‘×”×¨×™×•×Ÿ. ×›×שר ×ž×§×¦×¦×™× ×‘×©×›×¨ הלימוד מכ×ן ובתקציב ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ות מש×, ×ין ל××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ות הרבה ברירה.
יש ×’× ×‘×¢×™×•×ª × ×•×¡×¤×•×ª. ×¤× ×¡×™×•×ª ×”×ž×¨×¦×™× ×וכלות בתקציב ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ות, והמגמה הזו צפויה להתגבר עד 2025, ורק ××– להתחיל לרדת (בשל המעבר ×ž×¤× ×¡×™×” תקציבית ×œ×¤× ×¡×™×” צוברת).
×בל ×œ× ×‘×–×” ×”×¢× ×™×™×Ÿ. ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ות יכולות היו ×œ×§×•× ×¢×œ רגליהן ×”×חוריות, ולהילח×. ×‘×ž×§×•× ×–×ת, הן העדיפו לקצץ, לקצץ עד יעבור ×–×¢×. ×‘×©× ×” הב××” יוחלפו 6 ×“×™×§× ×™× ×‘××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ª ת"×. ×”×“×™×§× ×™× × ×‘×—×¨×• בהת×× ×œ×ª×ž×™×›×ª× ×‘×ª×›× ×™×ª הקיצוצי×.
"בר×ש ובר××©×•× ×” לטעמי ×”×“×‘×¨×™× ×•×¤×¨×˜×™ ×”×ª×•×›× ×™×ª ×©×”×¦×’× ×• ×œ× ×”×•×‘× ×• × ×›×•×Ÿ", ×מר × ×©×™× ××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ª ת"×, ×יתמר ×¨×‘×™× ×•×‘×™×¥', ברי×יון לעיתון ת"× ×‘×–×ž×Ÿ מ×בק ×”×¡×˜×•×“× ×˜×™×. "הדבר היחיד ×©×¢× ×™×™×Ÿ ×ת ×”×ž×¤×’×™× ×™× ×•×ת התקשורת ×”×™×” שטחי וקליט – ××™×–×” ×—×•×’×™× ×¡×•×’×¨×™×, כמה חברי סגל יפוטרו וכו'. ××£ ×חד ×œ× × ×›× ×¡ לעומק. הרי למעשה מדובר ×‘×ª×•×›× ×™×ª חומש שעיקרה ×קדמי ×•×œ× ×›×œ×›×œ×™, מתוך הסתכלות על ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” כפי שתיר××” ×‘×©× ×ª 2010".
כן, ×ª×›× ×™×ª שעיקרה ×קדמי.
רשומה זו פורסמה ×’× (מכיוון ש×× ×™ ×–×•× ×” של קליקי×) בבלוג המשובח "×”×—×‘×¨×™× ×©×œ ×’'ורג"', שעליו רציתי להמליץ מזה זמן.
×לוהי×, כמה מדכ×.
×כן. ובוקר טוב
בוקר טוב.
×•× ×’×™×“ ×©×”×™×™× ×• ×¨×•×¦×™× ×œ×¢×©×•×ª משהו – כלומר מלבד ללכת לצעוק על ×”×”×•×¨×™× ×©×œ× ×•×©×—×™× ×›×• ××•×ª× ×• לה×מין ש×קדמ×ות ×”×™× ×”×“×¨×š – מה לפי דעתך ×פשר לעשות ×‘×¢× ×™×™×Ÿ?כלומר, ×ין מוסד ×ž×¡×•×™×™× ×©× ×’×“×• ×פשר למחות. הבעיה, כך עולה מהפוסט, ×”×™×"מצב ההשכלה הגבוהה" ×•×œ× ×•×¢×“×” ×חת ×ו מוסד ×חד. ל×?
הלוו×יוהיתה לי תשובה טובה. הדרך היחידה ש×× ×™ יכול לחשוב עליה דורשת השקעת זמןכזו, שרוב ×”×× ×©×™×, ו×× ×™ ×‘×™× ×™×”×, ×œ× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¨×©×•×ª ×œ×¢×¦×ž× ×ותה.
הדרך היחידה, ×‘×¢×™× ×™, ×”×™× ×œ×”×™×›× ×¡ ל×גודת ×”×¡×˜×•×“× ×˜×™× (×ו ×œ×”×§×™× ×’×•×£ מקביל,שזה סיפור גדול עוד יותר), ×•×œ× ×¡×•×ª ל×רגן שביתה כוללת. ×œ× ×¨×§ של ×”×¡×˜×•×“× ×˜×™×,×œ× ×¨×§ של הסגל הזוטר, ×œ× ×¨×§ של ××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ª תל ×ביב. שביתה של כלה××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ות והמכללות, עד שדרישות המל"×’ והות"ת יות×מו למצי×ות. במלי××חרות, הדרך היחידה לעשות משהו ×”×™× ×œ×”×¤×¡×™×§ ללמוד, ולהתחיל להתעסקבפוליטיקה.
יכול להיות ששוב יתעוררו ×›×ן מ×וחר מידי (עוד כעשור?), שפת××•× ×™×ª×—×™×œ×• לחוש בהשלכות של "בריחת המוחות".
הרי ××¦×œ× ×• ×œ×•×ž×“×™× ×¨×§ בדרך הקשה… ×”×œ× ×›×Ÿ?
כן, יכול להיות. מה שמפחיד ×ותי ×–×” שזו ×”×ופציה ×”×ופטימית.
×§×™×•× ×ž×¦×•×•×ª כהקבלה ל×קדמייה -מבריק ! 🙂