ביקורת ×ו סקירה?*
×“× ×” ×ולמרט (מיטל שרון) כותבת ×ידה ×¤×™× ×§ בסיפורה "בוקר ×ביבי": "השעון מעל ×œ×ž×–× ×•×Ÿ ×–×ž×–× ×•×ž×™×“ ×חר–כך צלצל ×ת השעה שתיזעשרה. בעיר כבר ×”×™×” שקט וריק. ×”×’×©× ×¤×¡×§ והשמש התקשתה לבקוע מבעד ×œ×¢× × ×™ ×”× ×•×¦×” ×”×œ×‘× ×™×. מהמטבח × ×©×ž×¢×• פצפוצי בשר מיטגן". מהו הקטע ×”×–×” – ×”×× ×–×• ביקורת ×ו סקירה? כדי ×œ×¢× ×•×ª על ש×לה זו, מן הר×וי להבדיל בין השתיי×. ×™×מרו ×× ×©×™ הספרות, ביקורת ×”×™× ××ž× ×•×ª השיפוט הספרותי. שיפוט ×›×–×” ×”×•× ×©×לה של ×¢×§×¨×•× ×•×ª ×•×§× ×™–מידה. הסקירה, לעומת ×–×ת, ××™× × ×” שיפוטית. הסקירה ×”×™× ×ª×™×ורית. ×ולי עכשיו × ×•×›×œ ×œ×¢× ×•×ª על הש×לה ×”×× ×”×§×˜×¢ של ×¤×™× ×§ ×ו ביקורתי ×ו תי×ורי? ספק רב. מצד ×חד, ×¤×™× ×§ × ×ž× ×¢×ª ×›×ן מכל טון ביקורתי. ×”×™× ××™× ×” קובעת ×מות מידה. ×”×™× ×ž×ª×רת בוקר שגרתי. ×”×× ×”×ª×©×•×‘×” לש×לה ×ª×©×ª× ×” ×× ×ומר ×›×™ הבוקר ×”×–×”, שגרתי ככל הבקרי×, ×”×•× ×”×‘×•×§×¨ הר×שון של המלחמה הגדולה? בווד××™. ×× × × ×™×— לרגע בצד ×ת הבעייתיות ×©×‘× ×™×¡×™×•×Ÿ לקבוע קו גבול ברור ודיכוטומי בין ביקורת לסקירה, × ×•×›×œ לש×ול מיהו המבקר ומיהו הסוקר. ×›×שר למדתי ×‘×œ×•× ×“×•×Ÿ, × ×¡×¢×ª×™ כמה ×¤×¢×ž×™× ×œ×‘×™×§×•×¨ ברחובות ×וקסופרד וקיימברידג'. בהתהלכי ש×, ×‘×™× ×•×ª ×ž×‘× ×™ ×”×בן המרשימי×, × ×”×’×ª×™ לדמיין ×ת וירג'×™× ×™×” וולף, כועסת על ×›×™ ×œ× × ×™×ª×Ÿ לה לבקר בספריית המוסד ×”×קדמי. וירג'×™× ×™×” כזו, ×”×× ×”×™×™×ª×” יכולה ×œ×¨×©×•× ×¨×©×™×ž×” ביקורתית? ×”×× ×ותה וירג'×™× ×™×” הייתה יכולה לקחת לידה ×ת רשימת ×מות המידה המקובלת לתקופתה, ולהיעזר בה כדי לכתוב ביקורת על ספר כלשהו? ל×. הרשימה, ביחד ×¢× ×”×¡×¤×¨×™×™×”, ×œ× × ×•×¢×“×” לווירג'×™× ×™×”. וירג'×™× ×™×” יכולה הייתה, לפחות בתחילת דרכה, להיעזר רק בסקירה. הש×לה "ביקורת ×ו סקירה" ××™× ×” תמימה כפי ×©×”×™× × ×¨×ית. ×”×™× ×ž×›×™×œ×” שיפוט ערכי שמעדיף ×ת הביקורת, ×ת השיפוט, ×ת הקביעה החד משמעית: ×œ×¤× ×™× ×• ספר ר×וי. חד משמעויות שכזו כוחה יפה ×œ×’×™×‘×•×¨×™× ×חרי×, ×œ×–×ž× ×™× ×©×‘×”× ×”×™×” בית קפה ×חד, ×©×ž×ž× ×• יצ×ו ×”×ž×œ×›×™× ×•×‘×• הושפלו מלכי העבר. ×× ×—× ×•, כך × ×“×ž×” לי, ×ž× ×¡×™× ×œ× ×•×•×˜ לעבר ×—×•×¤×™× ×חרי×, ×ž×¤×•×¨×¦×™× ×™×•×ª×¨ ×•×—×“×™× ×¤×—×•×ª.
עידן ×¦×‘×¢×•× ×™ (מיטל שרון)
×ת דבריי ×בקש לפתוח בטקסט ×ž×•× ×•×ž× ×˜×œ×™ של רול×ן ב×רת, ×©× ×§×¨× "מות המחבר". החיבור המופתי, ×©×™×¦× ×‘×”×•×¦×ת ×¨×¡×œ×™× ×’ ×‘×©× ×” שעברה, ועולה 45 ×©×§×œ×™× ×‘×œ×‘×“ ×œ×ž× ×•×™×™×, ×”×•× ×ביהן ×”×¨×•×—× ×™ של תי×וריות הפוסט החשובות, הרווחות ×‘×—×•×’×™× ×”×©×•× ×™× ×œ×ž×“×¢×™ הרוח ב×קדמיות המרכזיות. בטקסט ×”×–×” מסביר ב×רת ×›×™ ×”×§×•×¨× ×”×—×“×© של הטקסט הספרותי ×”×•× ×”×חר××™ על שחרור ×”×¤×•×˜× ×¦×™×ל ×”×—×ª×¨× ×™ של הספרות ×ל העול×; ×ליו מועברת החובה ×œ×”× ×›×™×— ×ת ×”×ופי ×”×¡×¨×‘× ×™ וה×× ×˜×™–×¡×ž×›×•×ª× ×™ שלה.
מי ×©×§×•×¨× ×ת המשפט ×”×–×” מבין, ×ž× ×™×” וביה, ×›×™ המבקר הפך לדמות כמעט מיותרת ×‘×¢×•×œ× ×”×¡×¤×¨×•×ª כפי ש×× ×—× ×• ×ž×‘×™× ×™× ×ותו היו×. שהרי, כפי שמלמד ××•×ª× ×• ב×רת, הסופר ××™× ×• ×”×יש הקובע כיצד ×™×™×§×¨× ×”×¡×¤×¨, ××œ× ×”×§×•×¨×, ×•×”×•× ×‘×œ×‘×“. ×§×•×¨× ×§×•×¨× ×•×§×¨×™×תו. ולמהדרין: קור×ת קור×ת וקרי×תה.
×ו כמו ש×ומר פוקו בחיבורו "מהו המחבר", ×©× ×ž×¦× ×‘×ותו ספר בהוצ×ת ×¨×¡×œ×™× ×’, תפקידו של "המחבר" ×”×•× ×œ×¡×ž×Ÿ ×ת "מעמדו" בתוך השיח, להטביע עליו סימן של דיבור מועדף ש××™× ×• מתכלה, לייחדו ×ž×“×™×‘×•×¨×™× ×חרי×, ×–× ×™×—×™× ×™×•×ª×¨. זהו ×¢×•×œ× ×©×‘×• הדיבור ××™× ×• ×œ×¢×•×œ× ×“×™×‘×•×¨×• של היחיד, ×ך לכל יחיד בתוכו יש חלל לדיבור.
כמעט מטבע הדברי×, ×× ×›×Ÿ, ×©×§×•×¨× ×¢×¦×ž××™ שכזה, ×ותו ×§×•×¨× ×©×¢×•×ž×“ ×œ× ×’×“ ×¢×™× ×™×• של כל בר דעת שכותב ×”×™×•× ×¡×¤×¨×•×ª, ××™× ×• זקוק למבקר. מה יועיל לו, ל×ותו קור×, סד × ×•×¡×£ של ביקורת, ×©× ×›×¤×” על הטקסט? מה ×˜×¢× ×™×© בכפיית זהויות × ×•×¡×¤×•×ª על קור×, ×©×’× ×›×š צריך להי×בק כדי לשמור על מקומו בין מסגרות הכוח ×©× ×כפות עליו?
×ין תימה, ×× ×›×Ÿ, שכפי ש×מרו עמיתיי ×”×ž×œ×•×ž×“×™× "×”×ž×‘×§×¨×™× ×”×ž×¨×•×©×¢×™× ×¤×¡×• מן העול×". ×”×ž×‘×§×¨×™× × ×¢×œ×ž×• ×ž×©×•× ×©×”×”×’×ž×•× ×™×” פועלת ×‘×“×¨×›×™× ×—×¨×™×©×™×•×ª הרבה יותר. ×‘×™×ž×™× ×•, ×ין ×¦× ×–×•×¨×” ביקורתית, ××œ× ×‘×™×§×•×¨×ª ×ž×¦×•× ×–×¨×ª.
*×המ, זו ס×טירה, ×× ×”×¢× ×™×™×Ÿ עדיין ×œ× ×‘×¨×•×¨.
×œ× ×–×™×”×™×ª×™ ס×טירה
×’× ×œ× ×‘×§×¨×™××” ×©× ×™×”
×ויויוי
התגובה של בילי ×”×™× ×”×ª×’×•×‘×” ×”×›×™ טובה ×©× ×›×ª×‘×” ××™ ×¤×¢× ×‘×‘×œ×•×’ ×ו על ס×טירה ו×× ×™ מציע להעלות ×ותה דרגה ולהפוך ×ותה ×œ×©× ×”×¤×¨×•×™×§×˜.
LOL. יש מצב
×וי כמה ש×× ×—× ×• ×©× ×•× ×™× ×•×ž×•×©×—×–×™×.
כן. קשה. קשה
×“×•×•×§× ×œ× ×‘×ž×™×•×—×“.
×× ×™ רוצה להצטרף לבילי. לטעמי הפוסט ×”×–×” עומד על גבול דק מ×וד בין ס×טירהלפ×סטיש. יש לי חשד שמי ×©×œ× ×—×•×©×‘ שהשיח המקורי ×”×•× ×ž×’×•×—×š, ×œ× ×™×¨××” ×’×™×—×•×š×’× ×‘×¡×טירה. ו×× ××™× × ×™ טועה, ס×טירה ×מורה ×יכשהו להבליט ×ת ×”××œ×ž× ×˜×™×המגוחכי×. ל×?
כן, ×œ× ×¤×¡×¤×¡×ª×™ ×ת ×”××™×¨×•× ×™×”.
×× ×™ ×“×•×•×§× ×—×•×©×‘ שהס×טירה ×›×ן (×ו, מדויק יותר – הפרודיה) גלויה למדי,×’× ×× ×œ× ×‘×•×˜×”, וד××™ בכל ×”× ×•×’×¢ לעידן ×¦×‘×¢×•× ×™. ×בל ×”×¢× ×™×™×Ÿ הו×, לדעתי, יותרבקלות הטיעון מ×שר ×‘×¡×’× ×•×Ÿ. ×œ×“× ×” ×ולמרט, למשל, ×ין ×¡×’× ×•×Ÿ ×™×•×¦× ×“×•×¤×Ÿ×‘×ž×™×•×—×“, ×בל מ×וד קל להתלבש על סוג הטיעון שלה, ולשחזר ×ותו שוב ושוב. פה,לדעתי, עיקר הס×טירה.
×בל × ×¨××” לי שמיטל ×ª×¡× ×’×¨ טוב ×ž×ž× ×™ 🙂
מיטל ×œ× ×¨×•×¦×” ×œ×¡× ×’×¨.
מיטל רוצה לומר שכן, הייתי ×מורה לכתוב "פרודיה" בתחתית הדף ×•×œ× "ס×טירה".
מיטל ×’× ×œ× ×‘×˜×•×—×”, ×בל חושבת שפסטיש ×”×•× ×—×™×§×•×™ ×œ×©× ×”×—×™×§×•×™ בלבד, ×•×œ× ×ž×¢×•×¨×‘×‘×• ××œ×ž× ×˜ של גיחוך ×ו הגזמה כלל. ×× ×™ מקווה בשביל ×©× ×™ המוש××™× ×©×™×© ×›×ןהגזמה. ×× ×›×™ כן, ×× ×™ מסכימה שהפרודיה ×›×ן ×”×™× ×¢×“×™× ×”.
והש×לה ×”×× ×¤×¨×•×“×™×” ×¢×“×™× ×” ×”×™× ×¤×¡×˜×™×© ×”×™× ×©×לה שגולשת קצת לש×לה ×חרת ×©×¢×•×“×œ× ×ž×¦×תי עליה תשובה: ×”×× ×¤×¨×•×“×™×” ×מורה ×œ×’×¨×•× ×œ×ª×’×•×‘×ª "×—×” ×—×”" ×ו שהי××מורה ×œ×’×¨×•× ×œ××™×–×” כיווץ ×‘×˜× ×™ של "משהו ×›×ן ×œ× ×‘×ž×§×•×". ×‘×ž×™×œ×™× ×חרות, ×”××בחור ×¢× ×—×¦×ית וקוקיות ×”×•× ×”×¤×¨×•×“×™×” ×”×פשרית היחידה על × ×©×™×•×ª, ×ו ×©×ž× ×‘×—×•×¨×©×œ×‘×•×© כמו בחור, ×בל ×ומר "ל×, ×–×” בסדר. ×× ×™ מוכן ×œ×‘×•× ×‘×©×‘×¢ כדי לצ×תב×רבע מהעבודה ולקחת ×ת הילד מהגן", ×”×•× ×’× ×¤×¨×•×“×™×” ×פשרית על × ×©×™×•×ª.
×‘×§×˜×¢×™× ×”×לו ×× ×™ בחרתי ב×ופציה ×”×©× ×™×™×”. ×× ×™ מקווה שהצלחתי ×œ×™×™×©× ×ת מה שבחרתי, ×בל קשה לי ×œ×¢× ×•×ª על תשובה החלטית.
עידן ×¦×‘×¢×•× ×™ מצחיק. ×בל ×œ× ×”×‘× ×ª×™ ×ת ×ולמרט.
כן, ×›× ×¨××” ההבדל ×‘×™× ×™× ×• ×”×•× ×©×‘×¢×™× ×™×™ ×ין ×›×ן הגזמה.
מצחיק, בדיוק הפוך ממה שקרה לי ×¢× ×™×•×ב ×רזי בתחרות הסיפור הקצר והמזעזע.
×× ×™ ×œ× ×¨×•×¦×” בכלל לחשוב מה ×–×” ×ומר, ×–×” ×©×‘×¢×™× ×™×™×š ×ין ×›×ן הגזמה.
ומה קרה ×¢× ×™×•×ב?
×¤×ž×™× ×™×–× ×וטומטי+חוויות ×ישיות+×©× ×ת הדיכוטומיה+דיבור מהוגן+שימוש בסופרות להדגשת המסר = ×ולמרט.
ותודה.
×©× ×—×©×‘×ª×™ שהפרודיה קצת גסה מדי.
×–×” מוזר. ×œ× ×—×©×‘×ª×™ שפרודיה ×”×™× ×‘×¢×œ×ª מיתר רגישות רגיש כל כך.
צר לי לומר שמ×חר ו××™× × ×™ ×§×•×¨× ×‘×™×§×•×¨×•×ª ספרות, קשה לי ×œ×”× ×•×ª מהס×טירה ×ו הפ×רודיה ×ו מה ×©×œ× ×™×”×™×”. ×•×’× ×§×©×” לי להשתתף בויכוח.
כפי ש×מרתי ×”×™×•× ×œ×יתמר, ×ž×‘×§×¨×™× ×ª×ž×™×“ × ×¨×ו לי קצת כמו ×¤×¨×©× ×™ כדורגל (×¢× ×˜×¢× ×™×§×¨ יותר ב×וכל וקפה).
×בל בלי קשר, × ×”× ×™×ª×™ לקרו×, ובלי להבין ×ת ×”×ž×˜× ×˜×§×¡×˜, ×“×•×•×§× ×”×¨×’×©×ª×™ ×ת ×”× ×’×™×¢×•×ª ×”××™×¨×•× ×™×•×ª.
(×הבתי ×ת המבקר שמייתר ×ת ×”×ž×‘×§×¨×™× ×‘×‘×™×§×•×¨×ª×• – כמה פוסט מצידו)
×× ×™ ×“×•×•×§× ×ª×ž×™×“ ×הבתי מבקרי×.
כשהייתי ×§×˜× ×” רציתי להיות ×ירי רייקין.
חן חן על המחמ××”.