. מרתה × ×•×¡×‘××•× ×•×“×™×§× ×¡ ×œ×¤× ×™ כמה ×©× ×™×, בגלגול קוד×, קר×תי מ×מר של פילוסופית ×מריק×ית ×‘×©× ×ž×¨×ª×” × ×•×¡×‘×ו×. המ×מר התמקד ב×הבתו של דיויד קופרפילד לסטירפורת'. × ×•×¡×‘××•× ×”×ª×¨×›×–×” ב×ופן שבו, דרך ×¢×™× ×™×• של קופרפילד, ×’× ×”×§×•×¨× ×œ×•×ž×“ ל×הוב ×ת סטירפורת', למרות העובדה שב×ופן כללי מדובר ×‘×—×¨× ×œ× ×§×˜×Ÿ – עובדה שקופרפילד מודע ×ליה היטב. ×× ×× ×™ זוכרת × ×›×•×Ÿ, ×”×˜×¢× ×” הכללית של × ×•×¡×‘××•× ×‘×ž×מר ×”×”×•× ×”×™×ª×” ש×חד ×”×ª×¤×§×™×“×™× ×”××ª×™×™× ×ו ×”×—×™× ×•×›×™×™× ×©×œ הספרות, ושל ×¨×•×ž× ×™× ×‘×¤×¨×˜, ×”×•× ×œ×פשר לקור××™× ×œ×ª×¨×’×œ על דמויות בדויות ×ת היכולת לחוש ×מפתיה כלפי דמויות ממשיות. דמויות ממשיות ×–×” ×× ×©×™× ×‘×©×¨ וד×. לפי התזה הזו, מי ×©×™×§×¨× ×”×¨×‘×” ×¡×¤×¨×™× ×ž×”×¡×•×’ ×”× ×›×•×Ÿ יהפוך ל××“× ×‘×•×’×¨ יותר, ×מפתי יותר וטוב יותר. 2. המקרה המוזר של ×¢×¥ ב×ותו גלגול ×§×•×“× ×™×¦× ×œ×™ ×’× ×œ×œ×ž×•×“ ×צל מרצה ×©×™×›×•× ×” להלן ×‘×©× ×¢×¥. ×¢×¥ ×”×™×” מרצה פרובוקטיבי ×•×©× ×•×™ במחלוקת, הן בעמדותיו ×”×קדמיות והן בחייו הפרטיי×, ×בל ×œ× ×¢×œ כך ×× ×™ רוצה לדבר. ×חת ×”×ª×›×•× ×•×ª ×”×ž×¢× ×™×™× ×•×ª של ×¢×¥ היתה הפער ×”×ž×©×•× ×” בין היכולת שלו ×œ× ×ª×— דמויות בדויות, בספרות ×•×‘×§×•×œ× ×•×¢, בצורה חודרת ×§×¨×‘×™×™× ×•×ž×©×›× ×¢×ª להפלי×, ובין חוסר הכישרון הבולט שלו ×‘×™×—×¡×™× ×‘×™×Ÿ ×ישיי×. ×›×™ לעץ ×”×™×” כישרון ×ž×“×”×™× ×œ×”×©× ×™× ×ת עצמו, ו×ת ×”×©× ××” כלפיו ×”×•× ×§× ×” ביושר גמור: כמו סטירפורת', ×’× ×¢×¥ ידע ×œ×”×ª× ×”×’ כמו חתיכת חר×, ××œ× ×©×¡×¤×§ רב ×× ×”×™×” לו ×”×§×¡× ×”×ישי של סטירפורת'. היכולת שלו ×œ×§×¨×•× ×“×ž×•×™×•×ª ספרותיות ×œ× ×”×•×¢×™×œ×” לו במ××•× ×›×©×”×ª×¢×•×¨×¨ הצורך ×œ×§×¨×•× ×× ×©×™× ×ž×ž×©×™×™× ×•×œ×”×‘×™×Ÿ ×יך כד××™ ×œ×”×ª× ×”×’ ×ת×. 3. ובכן ובכן ×× ×™ רוצה לטעון שמרתה × ×•×¡×‘××•× (×ו לפחות העמדה ×©×–×›×¨×•× ×™ הקלוש מייחס לה) טועה. קרי×ת ספרות ××ž× × ×ž×©×›×œ×œ×ª יכולות מסוימות, ×בל ×מפתיה ××™× × ×” בהכרח ×חת מהן. הסיבה לכך ×”×™× ×©×”×ž× ×’× ×•×Ÿ העיקרי המופעל בקרי××” ××™× × ×• ×ž× ×’× ×•×Ÿ ×”×מפתיה ××œ× ×ž× ×’× ×•×Ÿ ההזדהות. 4. מה ההבדל? ×ï‹. מה קורה כש×× ×—× ×• ×ž×–×“×”×™× ×¢× ×ž×™×©×”×•? ×× ×—× ×• ×ž×§×‘×œ×™× ×ª×™×ור של מצבו (×”× ×¤×©×™, × × ×™×—), ומרגישי×: ×›×›×” ×–×” בדיוק ××¦×œ× ×•! ×‘×ž×™×œ×™× ×חרות, כש×× ×—× ×• ×ž×–×“×”×™× ×¢× ×ž×™×©×”×• ×× ×—× ×• ×ž×–×”×™× ×‘×• ×ת ×¢×¦×ž× ×•. ×ž× ×’× ×•×Ÿ ההזדהות, ×× ×›×Ÿ, לוקח ××•×ª× ×• מתי×ור מצבו של הזולת חזרה ×ל תוך ×¢×¦×ž× ×•. ×ž× ×’× ×•×Ÿ ×”×מפתיה, לעומת ×–×ת, ×ž×•×¦×™× ××•×ª× ×• מתוך ×¢×¦×ž× ×• ×•×ž×›× ×™×¡ ××•×ª× ×• ×ל × ×¤×©×• של הזולת. ×”×•× ×ž×פשר ×œ× ×• להבין ×× ×©×™× ×‘×ž×§×•×ž×•×ª ×©×‘×”× ×”× ×©×•× ×™× ×ž××ª× ×•. ×‘×ž×™×œ×™× ×חרות, מדובר ×‘×©× ×™ ×ž× ×’× ×•× ×™× ×”×¤×•×›×™× ×”×ž×•×‘×™×œ×™× ×œ×ª×•×¦×ות הפוכות. ×ž× ×’× ×•×Ÿ ההזדהות מ×פשר ×œ× ×• להשתמש בתי××•×¨×™× ×ž×•×¦×œ×—×™× ×©×œ דמויות ×חרות כדי לזהות ×ž×¦×‘×™× ×©×ž×ª×—×•×œ×œ×™× ×‘×ª×•×›× ×•. כך הדמויות ×”×חרות משמשות ××•×ª× ×• ×›×מצעי שעוזר ×œ× ×• להכיר טוב יותר ×ת ×¢×¦×ž× ×•. ×–×” ××™× × ×• ×ž× ×’× ×•×Ÿ שעוזר ×œ× ×• להבין ×ת הדמויות ×”×לה ×‘× ×§×•×“×•×ª שבהן הן ×©×•× ×•×ª מ××ª× ×•. ×œ×©× ×›×š × ×“×¨×© ×ž× ×’× ×•×Ÿ הפוך – ×ž× ×’× ×•×Ÿ ×”×מפתיה. 5. ×× ×›×š ×× ×›×š, ×‘×”× ×—×” ×©×”×ž× ×’× ×•×Ÿ העיקרי המתפקד בקרי×ת ספרות ×”×•× ×ž× ×’× ×•×Ÿ ההזדהות, ×™×•×¦× ×©×§×¨×™×ת ספרות ××™× × ×” מפתחת ×ת היכולת להבין ×ת הזולת ולחוש ×מפתיה כלפיו, ××œ× ×™×›×•×œ×ª הפוכה – היכולת להשתמש ×‘×™×™×¦×•×’×™× ×©×œ הזולת כדי להיטיב להבין ×ת ×¢×¦×ž× ×•. 6. ×בוי! ×× ×–×” × ×›×•×Ÿ, ××– ×יך × ×•×›×œ בכלל לצ×ת מתוך ×”×›×œ× ×©×œ ×¢×¦×ž× ×• וללמוד לחוש ×מפתיה ×מיתית כלפי הזולת, ×•×œ× ×¨×§ הזדהות ×‘× ×§×•×“×•×ª שבהן הזולת, למזלו, מתלכד ×¢× ×”×ופן שבו ×× ×—× ×• ×ª×•×¤×¡×™× ×ת ×¢×¦×ž× ×•? ×ל פחד ו×ל מור×, חברי×. יש מזור. הפתרון ×ž×”×¤×›× ×™ ×בל פשוט: ×‘×ž×§×•× ×œ×§×¨×•× ×¡×¤×¨×™×, להכיר ×× ×©×™×. ×מיתיי×. ×× ×©×™×, ×œ× ×“×ž×•×™×•×ª. ולהכיר ××•×ª× ×¤×™×¨×•×©×• להכיר ××•×ª× ×ž×ž×©, כלומר לתת ×œ×”× ×œ×”×™×›× ×¡ ×‘×ž×œ×•× ×ž×ž×©×•×ª× ×œ×ª×•×“×¢×” ×©×œ× ×•, ×•×œ× ×¨×§ כדמויות במחזה-×—×™×™× ×• (שבו, בדרך כלל, ×× ×—× ×• ×”×’×™×‘×•×¨×™× ×”×¨××©×™×™× ×•×”× ×“×ž×•×™×•×ª ×ž×©× ×”). ×œ× ×œ× ×ª×— ××•×ª× ×›×ž×• דמויות ספרותיות, ××œ× ×œ×”×§×©×™×‘ ×œ×”× ×•×œ× ×¡×•×ª להבין ×יך ×”× ×¨×•××™× ×ת ×¢×¦×ž× ×•×ת ×—×™×™×”×. מפתיע עד כמה ×œ×¤×¢×ž×™× ×–×” ×©×•× ×” מ×יך ש×× ×—× ×• רו××™× ×ת ×¢×¦×ž× ×• ו×ת ×—×™×™× ×•. מפתיע עד כמה ×œ×¤×¢×ž×™× ×–×” ×œ× ×ž×¢×•×¨×¨ הזדהות. ×בל ×’× ×× ×œ× ×ž×¨×’×™×©×™× ×”×–×“×”×•×ª, עדיין × ×™×ª×Ÿ לחוש ×מפתיה. ×× ×× ×™ צודקת, ××–×™ ×œ× ×¨×§ שקרי×ת ספרות ××™× × ×” מפתחת ×ת היכולת להרגיש ×מפתיה, ××œ× ×©×”×™× ×¢×œ×•×œ×” ××£ לחבל בה. ×ž×¤× ×™ שקרי×ת ספרות עלולה להרגיל ××•×ª× ×• לר×ות ×× ×©×™× ××—×¨×™× ×›×“×ž×•×™×•×ª ספרותיות, לחפש תמיד ×ת × ×§×•×“×•×ª ההתלכדות ×‘×™× × ×•×‘×™× ×™× ×•, ×ת המקומות ×©×‘×”× ×”× ×ž××™×¨×™× ×œ× ×• ×“×‘×¨×™× ×‘×˜×‘×¢ ×©×œ× ×•-×¢×¦×ž× ×•, ×•×œ×”×ª×¢×œ× ×ž×Ÿ ×”× ×§×•×“×•×ª שבהן ×”× ×©×•× ×™× ×ž××ª× ×•. ×× ×©×™× ×ž×ž×©×™×™×, לעומת ×–×ת, ×œ× ×™×¨×©×• ×œ× ×• בדרך כלל להפוך ××•×ª× ×œ×“×ž×•×™×•×ª. מהר מ×וד ×× ×—× ×• × ×’×œ×” ש×× ××™× × ×• ×ž×¡×•×’×œ×™× ×œ×—×¨×•×’ ×ž×¢×¦×ž× ×• ולהבין ×ות×, ×¦×¤×•×™×™× ×œ× ×• ×ª×¡×›×•×œ×™× ×œ× ×ž×¢×˜×™×. דמויות ספרותיות ××™× ×Ÿ יכולות לתסכל ××•×ª× ×•. ×ž×©×•× ×›×š ×פשר להבין ×× ×©×™× ×©×‘×•×—×¨×™× ×œ×¦×ž×¦× ×ת המגע ×¢× ×× ×©×™× ××ž×™×ª×™×™× ×•×œ×”×¡×ª×¤×§ בדמויות ספרותיות, ×בל קשה לטעון שהמגע ×¢× ×“×ž×•×™×•×ª ספרותיות משפר ×ת היכולת להתייחס ל×× ×©×™× ×ž×ž×©×™×™×. * יצחק ל×ור – ×•×¢× ×¨×•×—×™ גוויתי
יש ×“×‘×¨×™× ×‘×’×•
מרתה הציגה בסה"×› פילוסופיה ×ª×•×¢×œ×ª× ×™×ª מ×וד ×•× ×™×¡×ª×” ×ולי להסביר מדוע צריך ×œ×§×¨×•× ×¡×¤×¨×™×, ×ו ספרות ××ž× ×•×ª×™×ª.
מה דעתך על החיבור ש×× ×™ מציע:
×ž× ×’× ×•×Ÿ ההזדהות משמש כקרש קפיצה ×ל ×ž× ×’× ×•×Ÿ ×”×מפתיה. ×‘×ž×œ×™× ×חרות, היכולתלזהות בי, עצמי, תופעות ×›×לה ו×חרות מ×פשרת לי, ×ולי, להיות "×מפטי","להכיל" ×ת הזולת מתוך זיהוי ×”"משותף" ×‘×™× ×™× ×•. כלומר, הספרות ×”×•× "סוג שלתרגול", הדמייה של מצי×ות [בקיצור ×× ×™ מסביר ×ת מרתה בצורה ×חרת].
×œ× ×”×™×™×ª×™ ×‘×•× ×” על מקרה ×חד ×ו ×©× ×™×™× ×›×‘×¡×™×¡ לתי×וריה, ×בל בהחלט ×× ×™ מסכי××¢× ×›×•×ª×¨×ª הרשומה – "מחוץ לספרות ×ין דמויות", יש ×‘× ×™ ×ד×, בהחלט.
× ×—×ž×“, × ×—×ž×“. יש מצב שהמרצה המרופרר ×”×•× ×’× ×‘×¢×œ הציטוט שבכותרת?…
טוב, טוב, ×ל ×ª×¢× ×™ 🙂
×× ×™ צריך עדיין לחשוב על ×©× ×™ ×”×¡× ×˜ שלי, ××– ×‘×™× ×ª×™×™× ×§×‘×œ×™ "יפה ×מרת".
תשובתי ×”×™× ×©×œ×¤×¢×ž×™× ×™×© התפתחות מהזדהות ל×מפתיה ×•×œ×¤×¢×ž×™× ×œ×. ×–×” בהחלט ×œ× ×ž×—×•×™×‘ המצי×ות.
×× ×™ ב×מת ×œ× ××¢× ×”, ×בל ×× ×™ ×œ× ×ž×ž×œ×™×¦×” לך להסיק מכך שהתשובה ×”×™× ×—×™×•×‘×™×ª.
עזוב יפה ×מרת, ×ª×‘×™× ×ªâ€™×©× ×™ ×¡× ×˜.
להכיר?
ממש ×× ×©×™×?
×‘×œ×•×’×™× × ×—×©×‘?
×’××× ×–×” ×œ× ×ž×¢×•×¨×¨ הזדהות, עדיין × ×™×ª×Ÿ לחוש ×מפתיה – ×œ× ×‘×˜×•×—. ×לו ×©× ×™ מושגי××“×•×ž×™× ×ž×ד. ×תה מחפש ×ת עצמך ב×חר ו×ותו בתוכך. (×ž× ×˜×œ×™×ª, כן?).
× ×•, ×¢× ×ž×” ××§× ×” במכולת?
×גב, ×× ×”×™×™×ª×™ כותבת ×ת הפוסט ×”×™×•× ×”×™×™×ª×™ מסיימת בסיפור ×”×ž×•×¤×œ× ×¢×œ×”×’×ון ×ž×•×™×œ× ×”, ×©×—×¡×™×“×™× ×©×לו ×ותו מה החוכמה לשבת כל ×”×™×•× ×‘×—×“×¨×• וללמודתורה ×‘×ž×§×•× ×œ×”×ª×ž×•×“×“ ×¢× ×”×¢×•×œ×. ×”×’×ון ×ž×•×™×œ× ×” ×¢× ×” ×©×”×•× ×œ× ×ž×—×¤×© חוכמות. ×’××× ×™ ל×.
×× ×™ מבשל ××™×–×” פוסט. ×ולי. ×× ×œ×, ×גיב ×›×ן.
×מתין ×‘×¡×‘×œ× ×•×ª.