בשבוע שעבר הושק רשמית גיליון מספר 3 של כתב העת לשירה "מעין" ושל כתב העת ×œ×§×•×œ× ×•×¢ "מערבון". × ×›×•×Ÿ ×œ×”×™×•× ×”× × ×ž×›×¨×™× ×‘×™×—×“ תמורת 17 ₪ (שעת עבודה ×חת בשכר ×ž×™× ×™×ž×•×) בפיצוציות ובבתי- הקפה ×”×ž×•×‘×—×¨×™× ×¡×ž×•×š לביתכ×.
×ין לי מושג בשביל מה צריך עוד כתב עת לשירה. המוטו של כתב העת מעין ×”×•× ×©×ž×™×œ×™× ×”×Ÿ ×œ× ×¡×ª×, ×”×ž×™×œ×™× ×™×© להן משמעות ×‘×¢×•×œ× ×”×מיתי, ×‘×¢×•×œ× ×©×‘×• ×ž×¤×¦×™×¦×™× ×ת ×¢×–×” ×•× ×œ×—×ž×™× ×‘×œ×‘× ×•×Ÿ ×•×œ× ×¨×§ ×‘×¢×•×œ× ×ž× ×•×ª×§ של ×ž×™×œ×™× ×•×‘×’×œ×œ ×–×” ×©× ×›×ª×‘ העת ×”×•× ×©× ×©×œ בחורה. בשביל להיות כתב עת ×©×œ×ž×™×œ×™× ×©×‘×• יש משמעות, × ×“×ž×” לי, שהייתה צריכה להיות הרבה יותר בחירה בעריכה. בגיליון שמכיל 76 ×ž×©×•×¨×¨×™× ×•××ž× ×™×, יותר מחצי ×ž×”× ×‘×¤×¨×¡×•× ×¨×שון, הבחירה הזו ×œ× ×œ×’×ž×¨×™ קיימת. פה ×•×©× ×ž×¦×תי הברקות כמו השיר "13 ×ž×™×œ×™× ×¢×œ ×הבה" של ליה מ×ור ×ו כתיבה של ×× ×©×™× ×©×× ×™ מכיר כמו ×ריק חיות מלהקת ריר (שהשיר שלו מ×וד הצחיק ×ותי) דבר שהפך ×ת העיון במעין לסוג של שיטוט ×‘×©×›×•× ×”. בסופו של דבר, מעין ×”×•× ×›×ž×¢×˜ כמו ×תר ××™× ×˜×¨× ×˜ לשירה (×¢× ×ª×•×¡×¤×•×ª של פרוזה, מ××ž×¨×™× ×•××ž× ×•×ª) ×•× ×“×ž×” שחלק × ×™×›×¨ ×ž×”×ž×©×•×¨×¨×™× ×‘×• × ×ספו מתוך "במה חדשה", ובשביל ×–×” ×œ× ×¦×¨×™×š עיתון צריך דף ××™× ×˜×¨× ×˜ שיקשר ×ל ×”×©×™×¨×™× ×©×ž×•×¦××™× ×—×Ÿ ×‘×¢×™× ×™ עורכי העיתון.
לעומת מעין, מערבון ×”×•× ×¢×™×ª×•×Ÿ מעולה שיש לו סדר ×™×•× ×‘×¨×•×¨ ×•×ž×§×•× ×‘×“×™×•×Ÿ המקומי על ×”×§×•×œ× ×•×¢. הסיבה הר××©×•× ×” ×”×™× ×©×¤×©×•×˜ ×ין ×›×ן ××£ כתב עת ×œ×§×•×œ× ×•×¢ ×©×™×•×¦× ×‘×ופן סדיר למעט גיליון ×”×¡×™× ×ž×˜×§, ×•×”×’×™×œ×™×•× ×•×ª של ×”×וזן השלישית. הסיבה ×”×©× ×™×™×” ×”×™× ×©×œ×× ×©×™ מערבון יש מה להגיד על ×§×•×œ× ×•×¢, על דרך העשייה שלו, ×•×’× ×™×“×¢ כדי לה×יר על ×§×•×œ× ×•×¢ מהעבר. בכל גיליון יש מ×מר ×חד שהמטרה העיקרית שלו ×”×™× ×œ×¢×•×¨×¨ פולמוס על העשייה המקומית. בגיליון הר×שון כתב יהושע סיימון מ×מר על שיטת מימון ×”×¡×¨×˜×™× ×‘×™×©×¨×ל ב×מצעות ×§×¨× ×•×ª ×”×§×•×œ× ×•×¢ וטען שהדרך הזו מכתיבה ×¡×¨×˜×™× ×ž×‘×•×¡×¡×™ תסריט המ××•×¤×™×™× ×™× ×‘×ž×‘×¢ ×§×•×œ× ×•×¢×™ ו×ידי×ולוגי דל. בגיליון ×”×–×” ×ž× ×”×œ×™ ×”×§×¨× ×•×ª ×¢×•× ×™× ×¢×œ ×”×˜×¢× ×•×ª. בגיליון ×”× ×•×›×—×™ הבמ××™ ×רי ליבסקר טוען שבהרבה ×ž×§×¨×™× ×ין צורך במפיק ×ו ×‘×ž×™×œ×™× ×©×œ×• " ×ž×¤×™×§×™× ×”× ×× ×©×™× ×©×œ × ×™×™×¨×ª שרשמו חברת הפקה, ובעידן שבו ×œ×›×•×œ× ×™×© מצלמה ×•×ª×•×›× ×ª עריכה ×ין צורך ×מיתי במפיקי×". ×× ×™ כבר מצפה לגיליון ×”×‘× ×•×‘×• תגובות של ×”×ž×¤×™×§×™× ×”×‘×•×œ×˜×™× ×œ×˜×¢× ×•×ª ×”×לה (מבטיח להשתדל להקדיש ×ת הפוסט ×”×‘× ×œ×“×™×•×Ÿ ×”×–×”). מעבר לזה, מערבון משמש ××œ×˜×¨× ×˜×™×‘×” לחלק גדול ממה ×©× ×›×ª×‘ ×‘× ×•×©××™ ×§×•×œ× ×•×¢ ב×תרי ×”××™× ×˜×¨× ×˜ ×”×©×•× ×™× ×•×‘×¢×™×ª×•× ×•×ª. ×œ× ×ª×ž×¦×ו בו ×”×™×ž×•×¨×™× ×¢×œ ×”×וסקר ×ו ביקורות ×¡×˜× ×“×¨×˜×™×•×ª על ×§×•×œ× ×•×¢ עכשווי כן תמצ×ו בו מ×מר ישן של ×”×§×•×œ× ×•×¢×Ÿ עמוס גוטמן ×–"ל כשהיה בכיתה ×™' על ס×טיריקון ×ו מ×מר על סרט ×ž×•×§×•×ž× ×˜×¨×™ ×ž×¢× ×™×™×Ÿ של ×דומי* שהביקורות ×œ× ×”×ª×™×™×—×¡×• ×ליו, ×ו ×ª×¨×’×•× ×©×œ מ×מר על הסרט ×”×œ×‘× ×•× ×™ בוסטה ודרכי המימון הייחודיות שלו.
×–×” ×œ× ×ž×§×¨×™ שמהגיליון הר×שון ×œ×©× ×™ מערבון תפח כמעט פי ×©× ×™×™×. ×× ×™ די גרוע בהימורי×, ×בל במקרה ×”×–×”, ×× ×™ מוכן להמר שמערבון ימשיך לצ×ת ל×ור ולהיות משמעותי בחיי ×”×§×•×œ× ×•×¢ בישר×ל הרבה ×חרי ש××£ ×חד ×œ× ×™×–×›×•×¨ מי בדיוק הייתה מעין.
×¤×•×¨×¡× ×’× ×‘×‘×œ×•×’ של ×ורי בר-×ון
"גיליון הר×שון כתב יהושע סיימון מ×מר על שיטת מימון ×”×¡×¨×˜×™× ×‘×™×©×¨×ל ב×מצעות ×§×¨× ×•×ª ×”×§×•×œ× ×•×¢ וטען שהדרך הזו מכתיבה ×¡×¨×˜×™× ×ž×‘×•×¡×¡×™ תסריט המ××•×¤×™×™× ×™× ×‘×ž×‘×¢ ×§×•×œ× ×•×¢×™ ו×ידי×ולוגי דל"
×¡×¨×˜×™× ×ž×‘×•×¡×¡×™ תסריט? שו הד×?
×”×›×•×•× ×” ×”×™× ×©×ין ×©×•× ×—×©×™×‘×•×ª למבע ×§×•×œ× ×•×¢×™ ×ו ל×ופן שבו הסרט הולך ×œ×”×¦×˜×œ× ×œ×”×¢×¨×š ולהיות ×ž×‘×•×™×™× ×•×”×§×¨×™×˜×¨×™×•×Ÿ היחיד לקביעה ×× ×”×¡×¨×˜ ר×וי ×”×•× ×”×©×לה ×× ×”×ª×¡×¨×™×˜ ×ž×•×¦× ×—×Ÿ ×‘×¢×™× ×™ ×”×œ×§×˜×•×¨×™× ×ו ל×.
וו×לה. תודה.
מצ×תי ברשת ×œ×™× ×§ למ×מר
http://nnimrodd.com/pdf/maravon1_Joshua_Simon_article__Tendencies_In_Israeli_Cinema.pdf
ויש עוד ב×תר מעין מערבון
maayanmagazine.com