ל××—×¨×•× ×” קר×תי ×ת × ×¤×™×œ×” חפשית, ספר שיריה ×”×©× ×™ של רחל חלפי (כפי ×©×”×•× ×ž×•×‘× ×‘×ž×§×œ×¢×ª השמש). ×וסף ×”×©×™×¨×™× ×›×•×œ×œ ×©× ×™ ×©×¢×¨×™× ×©×¢×•×¨×¨×• בי מחשבות ×מריק×יות. מדובר ב"מכשפה מת×הבת תוך כדי × ×¤×™×œ×”", ×וסף של שירי מכשפות, וב"כחול זקן" הכולל בלדה ×‘×”×ž×©×›×™× ×¢×œ רוצח סדרתי ×–×”. × ×“×ž×” לי ×›×™ מכשפות, ובמיוחד מכשפות הומוריסטיות הרוכבות על מט××˜× ×¤×לי כמו ב"שירי רכילות של מכשפות", ××™× ×Ÿ שיכות למה ×©× ×™×ª×Ÿ לצפות לו בשירה עברית. ×’× ×‘×›×—×•×œ הזקן הייתי מצפה לפגוש ×‘×˜×§×¡×˜×™× ×©×œ תרבות ×חרת, ×•×œ× ×–×ת המקומית. המכשפות וכחול הזקן, כמו ×’× ×‘×œ×•×– ורוק, ×”×–'×× ×¨×™× ×”×ž×•×–×™×§×œ×™× ×©×—×œ×¤×™ × ×•×”×’×ª להגדיר ××ª× ×ת שיריה, ×©×™×›×™× ×œ×ž×§×•× ×חר.
×œ× ×“×™ לומר שמדובר ×›×ן במקורות מערבי×. ×œ× ×“×™ להגיד שחלפי שו×בת פחות ×ž×¢×•×œ× ×”×™×”×“×•×ª מ×שר ×ž×©×•×¨×¨×™× ×™×©×¨××œ×™× ××—×¨×™× ×”×—×•×–×¨×™× ×©×•×‘ ושוב ×œ×ª× "ך שהפך למכולת של השירה העברית, הקבלה הפופולרית תמיד והטר×ומות היהודיות והישר×ליות. בשמוש של השירה העברית בתרבות המערב ×ין כל חדש. הרי, ×–×וס יודע שהשירה הערבית רוויה בצלמיות ×פולו ×•×©×—×–×•×¨×™× ×©×œ × ×¤×™×œ×ª ×יקרוס כמעט כמו ×חיותיה בשירת ×ירופה. מה שמשך ×ת תשומת לבי למכשפות ×”×•× ×©×™×›×•×ª×Ÿ, לפחות ×‘×¢×™× ×™, ×œ×¢×•×œ× ×”×ª×¨×‘×•×ª ×”×מריק×ית.
יש שיגידו ×›×™ צמד ×”×ž×œ×™× "תרבות ×מריק×ית" ×–×” ×וקסימורון. בכל ×–×ת ברור ×›×™ חלפי, כמו ×’× ×ž×©×•×¨×¨×™× ×חרי×, מצ×ו בתרבות ×”×מריק×ית, העממית, הפופולרית והגבוהה מקור ×œ×“×ž×•×™×™× ×©×™×“×‘×¨×• ×‘×©×™×¨×ª× (מכשפות) ויגדירו ×ת צורתה (בין ×× ×‘×œ×•×– ובין ×× ×•×™×œ×™×× ×§×¨×œ×•×¡ וילי×מס). ×¨×‘×™× ×¨×•××™× ×‘××ž×¨×™×§× ×™×–×¦×™×” זו של השירה הישר×לית ×¢× ×™×Ÿ שיש להצטער עליו. ×”× ×—×•×©×©×™× ×ולי ×›×™ ×”×™× ×ž×•× ×¢×ª ×ת הגישה לרוח הסל×בית המקורית של השירה העברית (דורי ×ž× ×•×¨, גליון ר×שון של הו!) ×ו ×›×™ התרבות ×”××ž×¨×™×§× ×™×ª יוצרת חוצץ ×‘×™× ×™× ×• ובין הערבית שצריכה להיות היסוד התרבותי עליו ×× ×• × ×©×¢× ×™× (×למוג בהר, ×”×רץ, 31.8.2007).
× ×“×ž×” ×›×™ ההצדקה לצידוד ברוסיות ×ו בערביות ×›× ×§×•×“×ª ×ž×•×¦× ×œ×›×ª×™×‘×” ישר×לית ×”×™× ×”×™×•×ª× ×‘×©×¨×©×™ התרבות העברית, ×× ×”×™×ž×‘×™×™× ×ž×™×ª ו×× ×”×—×“×©×” ולכן ×œ× ×–×¨×™× ×œ×ª×¨×‘×•×ª× ×•, ××œ× ×©×™×›×™× ×œ×”. ×˜×¢× ×” זו ×ž×©×›× ×¢×ª ×•×›×©×©×ž×™× ×ותה לצד החשש מגל ×מריק××™ ששוטף ×ת ×—×•×¤×™× ×• (בהר) משתמע ×›×™ התרבות ×”××ž×¨×™×§× ×™×ª ×”×™× ×“×•×§× ×›×Ÿ זרה. × ×•×¦×¨ ×”×¨×•×©× ×©×ž×§×•×ž×” של התרבות ×”××ž×¨×™×§× ×™×ª ב×רץ × ×•×¦×¨ כחלק מהגלובליזציה, ש×מריקה × ×›×¤×™×ª ×¢×œ×™× ×•, כמו ×©×”×¦×¨×¤×ª×™× ×—×•×©×‘×™× ×©×מריקה × ×›×¤×™×ª ×¢×œ×™×”× ×›×’×•×£ זר ועוין. ×‘×¢×™× ×™, ×ין ×× ×• ×¦×¨×™×›×™× ×œ×¨×ות ×ת ×¢×¦×ž× ×• ×›×¦×¨×¤×ª×™× ×”× ××œ×¦×™× ×œ×כול המבורגר ×‘×ž×§×•× ×¨×’×œ×™ צפרדע, ובטח ×œ× ×›× ×ª×™× ×™× ×”×•×“×™× ×©×œ ×”×ימפריה הבריטית ×©× ××œ×¦×™× ×œ×œ×‘×•×© חליפות צמר ×‘×—×•× ×‘×•×ž×‘×™.
×›×™×”×•×“×™× ×•×›×™×©×¨××œ×™× ×”×ª×¨×‘×•×ª ×”×מריק×ית ×”×™× ×‘×©×¨ ×ž×‘×©×¨×™× ×•. התרבות ×”××ž×¨×™×§× ×™×ª ×”×™× ×”×ª×¨×‘×•×ª ×”××œ×˜×¨× ×˜×™×‘×™×ª לזו ישר×לית. ×”×™× ×”×ª×¨×‘×•×ª שהיה יכולה להיות שיכת בצורה ××™× ×˜×™×ž×™×ª ×œ×¨×‘×™× ×ž××ª× ×• (×™×”×•×“×™× ×•×¤×œ×¡×˜×™× ××™×, דרך ×גב) ×× ×‘××™×–×” שלב בהיסטוריה המשפחתית ×ו הפרטית היתה מתקבלת החלטה ×חרת: ×‘× ×™ דודיו של סבי הגרו ×œ× ×™×•-יורק ×•×œ× ×œ×¤×œ×¡×˜×™× ×”, ×בי ו×מי כשהיו בפוסט דוקטורט שקלו להש×ר, יתכן ש×× ×™ הייתי עושה ×ת ×”×× ××™×™ שלי בספרות ×× ×’×œ×™×ª, ×œ× ×‘××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” העברית, ××œ× ×‘××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” ×מריק×ית ×× ×œ× ×”×™×™×ª×™ במערכת ×™×—×¡×™× ×©×ž×ירה ×ותי ב×רץ. חלק × ×™×›×¨ מהתרבות ×”××ž×¨×™×§× ×™×ª, שכ×ילו מציפה ××•×ª× ×• מבחוץ, × ×•×¦×¨×” על ידי ×× ×©×™× ×©×‘×ו מ××•×ª× ×ž×§×•×ž×•×ª ×©×ž×”× ×‘×ו ×לו שהקימו ×ת הישר×לית, ועוד הרבה ×ž×ž× ×” ×©×œ× × ×•×¦×¨ על ×™×“× ×”×•×¤×¥ ועובד על יד×. התרבות ×”××ž×¨×™×§× ×™×ª ×”×™× ×”×™×¡×˜×•×¨×™×” חלופית לתרבות ×©×œ× ×• וכש×× ×—× ×• שו××‘×™× ×ž×©×, ×ולי ×œ× ×ž×“×•×‘×¨ מש×יבה ×ž×”×©×¨×©×™× ×©×œ× ×• ×בל בהחלט, ×’× ×× ×–×” בלטי ×פשרי ביולוגית, ש×יבה ×ž×¢× ×£ ×חר ב×ותו ×¢×¥.
בפסקה ×”××—×¨×•× ×” × ×ž× ×¢×ª×™ מלדבר על ×™×”×•×“×™× ×מריק××™× ×›×™ ×ž×‘×—×™× ×•×ª רבות ×’× ×מריק××™× ×œ× ×™×”×•×“×™× ×¨×‘×™× ×‘××™× ×‘××•×ª× ×ž×§×•×ž×•×ª כמו ×”×™×”×•×“×™× ×©×‘×ו ×œ×¤×œ×¡×˜×™× ×”, בין ×× ×ž×“×•×‘×¨ ×ž×§×•× ×’×וגרפי (פולין, רוסיה, ×’×¨×ž× ×™×”) ×ו ××™× ×˜×œ×§×˜×•×לי (×”× ×ורות, מרקסיז×, ספרות ×וטופית). ×בל יש ×˜×¢× ×œ×”×’×™×“ ×©×›×™×•× ×™×© שתי ×ž×¨×›×–×™× ×™×”×•×“×™×™× ×—×–×§×™× ×‘×¢×•×œ×, ישר×ל ו×מריקה. ויש ×˜×¢× ×œ×”×’×™×“ ×›×™ ההשפעה היהודית על התרבות ×”×מריק×ית גדולה ושכ×שר ×× ×• × ×’×•×¢×™× ×‘×ª×¨×‘×•×ª זו ×× ×• × ×’×•×¢×™× ×‘×¢×¦× ×‘×¡×¢×™×£ של ×ª×¨×‘×•×ª× ×• ×©×œ× ×•. התרבות ×”×מריק×ית ילידית ×œ× ×•×£ הישר×לי ×œ× ×¤×—×•×ª מזו הרוסית, הערבית ×ו היהודית-דתית, ויש להמשיך לר×ות ×‘× ×ž×§×•×¨ לגיטימי ופורה, ×•×œ× ×œ×ª×ª ל×ימפרי××œ×™×–× ×”×¦×‘××™ והתרבותי של ×רצות הברית לעוור ××•×ª× ×• לקשר הצמוד ×©×œ× ×• לתרבותה.
רעיון ×ž×¢× ×™×™×Ÿ. ×ž×©×•× ×ž×” ×× ×™ × ×–×›×¨×ª ב××‘× ×©×œ×™, שגדל ב×רץ ×‘×©× ×•×ª ×”×רבעי×-פלוס, וסיפר לי ×יך כש××ž× ×©×œ×• וחברותיה דיברו ×’×¨×ž× ×™×ª ב×וטובוס ×”×•× ×”×™×” ×ž× ×¡×” להעמיד ×¤× ×™× ×©×”×•× ×œ× ×§×©×•×¨ ×ליהן.
×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×בל מופרך.
רחל חלפי בעצמה כותבת, תחת השירי×:
"מוקדש לדולורס דה לה ×ž×•× ×˜× ×™×”, שהועלתה על המוקד בספרד של המ××” ×”-16" [עמ 126] תחת השיר 'מכשפה ×©× ×’×ž×¨×• לה הסוסי×'.
ובעמוד ×חר – מוקדש ל×× ×™×™×¡ דה-רודון, שבסוף המ××” ×”-16, בצרפת, × ×›×œ××” ×‘×¦×™× ×•×§ למשך 20 ×©× ×”, ולבסוף הומתה בהטבעה [עמ 128] תחת 'וידויה של מכשפה מ×ושפזת ×‘×¦×™× ×•×§'
ועוד ×חת – 'מכשפה ×ž×ª×œ×•× × ×ª ליד חלון', עמ 137, מוקדש ×œ×¤× ×œ×•×¤×” ליז, ×©× ×›×œ××”, הולקתה בשוטי×, והורעבה למוות ב×× ×’×œ×™×” של המ××” ×”-14
ועוד מעירה חלפי – "הפרשיות והשמות בהערות למחזור ×–×” × ×©×¢× ×™× ×‘×—×œ×§× ×¢×œ ××™×–×›×•×¨×™× ×‘'×× ×¦×™×§×œ×•×¤×“×™×” לחקר ×§×©×¨×™× ×¢× ×”×©×˜×Ÿ ופמלייתו' (צרפת, המ××” ×”-18), מ×ת ×”×ב רוז'×” סידו×, ×”×ב פדרו דה לה × ×¨× ×—×” ×•×”× ×–×™×¨×” ×ž×•× ×¡×” ×‘×¨×¡×œ×•× ×” ×סתר."
לכן ההקשר ×”×מריק××™ – ×œ× ×¡×‘×™×¨. ×× ×™ קור×ת ×ת ×”×©×™×¨×™× ×”×לו מתוך ×חווה × ×©×™×ª על-×–×ž× ×™×ª, קרי××” ×¤×ž×™× ×™×¡×˜×™×ª בעיקר. לגבי כחול הזקן – שוב ××™ דיוק – ×”×•× ×œ× ×¡×ª× ×¨×•×¦×— סדרתי, ×”×•× ×¨×•×¦×— סדרתי של × ×©×•×ª×™×• וזו ××‘×—× ×” מהותית לקרי×ת השירי×.
תודה על התגובה המפורטת, ×בל ×× ×™ חייב לציין ש×ין בדבר ממה ש×מרת בכדי להפריך ×ת ×˜×¢× ×ª×™. ר×שית ×œ× ×˜×¢× ×ª×™ ש×× ×™ מציע קרי××” בשירה של רחל חלפי, ××œ× ×¨×§ כמה ×”×¨×”×•×¨×™× ×©×”×©×™×¨×™× ×”×לו העלו בי. יתר על כן, ×‘×›×•×•× ×” הזכרתי ×ת שירי הרכילות ש××™× ×• מוקדש למכשפה ×ירופית היסטורית ×ל×, ×œ×”×‘× ×ª×™, מכשפות קריקטוריות. כמו כן, בקור××™ ×ת כחול זקן הרגשתי ×›×™ ×”× ×§×•×“×” של ×לימות × ×’×“ × ×©×™× ×”×™× ×œ× ×”×ž×¨×›×–×™×ª ש×. ב×ופן כללי, ×× ×™ מרגיש ×›×™ קרי××” ×¤×ž×™× ×™×¡×˜×™×ª ××™× × ×” תמיד הגישה ×”× ×›×•× ×” ×œ×”×‘× ×ª שירה של × ×©×™×. בטח ×œ× ×ת של חלפי, שבה ב×מת יש הרבה ×“×‘×¨×™× ×ž×¢× ×™× ×™× ×©××™× × ×§×©×•×¨×™× ×œ×–×” שהכותבת ×ישה. ×× ××™ ×¤×¢× ×כתוב קרי××” מפורטת של שיר המכשפות, כמובן ש×תייחס ×œ× ×•×©××™× ×©×œ × ×©×™×•×ª והיסטוריה ×ירופית. ×ול×, בבלוג ×–×” ×œ× ×”×™×” ×œ×”× ×ž×§×•×, ×•×”×¤× ×™×™×ª תשומת הלב ××œ×™×”× ××™× ×” סוטרת ×ת ×”×˜×¢× ×” היותר כללית ×©× ×‘×¢×” מהקרי××” הסלקטיבית שלי.