(הרהור בעקבות "חופשת קיץ". ×¡×¤×•×™×œ×¨×™× ×•×–×”)
כמו שכתב תומר, זהו סרט שרודף ×ת צופיו במשך ×™×ž×™× ××¨×•×›×™× ×חרי הצפייה. יצירה דחוסה ומורכבת שמסרבת להידחק לירכתי התודעה. ××œ× ×©×œ×™ ×”×™×” קשה ×œ×©×™× ×ת ×”×צבע על ×”×ž×§×•× ×”×ž×“×•×™×§ שבו הסרט ×”×–×” חתך ×ותי. הרבה ×ž×”×ž×‘×§×¨×™× ×”×ª×ž×§×“×• בהתרסה ×”×× ×˜×™ דתית שבו. יקיר ×לקריב, לדוגמה, כותב: ""חופשת קיץ" ×”×•× ×”×’×™×’ דתי ××•×ª× ×˜×™, שמגיח ×ל ×”×¢×•×œ× ×˜×¢×•×Ÿ במרירות ובכ×ב של מי שהתפכח מ×שליותיה של ההבטחה ×”×לוהית. למעשה, מדובר בהרהור כפירה קודר שעוסק במתח ×”× ×¦×—×™ בין ×§×™×•× ×”×ž×¦×•×•×ª ככתבן ×•×›×œ×©×•× ×Ÿ לבין הרגש – מצוותו של הלב." ר××™×™×” כזו של הסרט הופכת ×ותו לעוד כתב ×שמה × ×’×“ הדת והמצוות, עוד מסמך ×—× ×•×¤×” לישר×לי ×”×—×™×œ×•× ×™ ×”× ×ור, שיכול ×œ×”×ª×‘×©× ×©×•×‘ ב××ž×•× ×” ×©×”×•× ×˜×•×‘ מן ×”×¤×•× ×“×ž× ×˜×œ×™×¡×˜×™× "×”×”×". ×‘×¢×™× ×™×™ יש ×›×ן החמצה של רובד עמוק יותר, סכין ×©× × ×¢×¦×ª ל×ו ×“×•×•×§× ×‘×¤×•× ×“×ž× ×˜×œ×™×¡×˜ הדתי ××œ× ×‘×ž×©×”×• יסודי מ×וד בתרבות המערבית.
× ×›×•×Ÿ, הרב ×ידלמן (×סי דיין, בליהוק ×œ× ×ž×•×¦×œ×— לטעמי – ×× ×›×™ ×× ×™ ×›× ×¨××” בדעת יחיד ×‘×¢× ×™×™×Ÿ ×–×”) ×”×•× ×©×•×ž×¨ מצוות ×§× ××™, שכופה ×ת ×”×§× ×ות שלו על ×‘× ×™ משפחתו. ×בל ×–×” ×œ× ×”×“×‘×¨ היחיד ש×פשר לומר על הדמות ×”×–×ת. ×ž×©×•× ×©×©×ž×™×¨×ª המצוות ×”×§× ×ית של הרב ×ידלמן והלימוד ×”×ובססיבי שלו ××™× × ×ª×›×œ×™×ª ××œ× ×מצעי. זהו ×”×מצעי שלו להפוך למה ×©×‘×¢×™× ×™×• ×”× ×• תכלית הברי××” – להיות צדיק. הרב ×ידלמן סימן לו ×ידי×ל ×©×”×•× ×©×•××£ ×ליו, ××“× ×¢×œ×™×•×Ÿ ×©×”×•× ×¨×•×¦×” להיות (ולמעשה מ×מין שכבר ×”× ×• ×›×–×”), ×•×”×•× ×¢×•×©×” הכול כדי ×œ×”×’×©×™× ×ת המטרה ×”×–×ת. העובדה ש×ת המתכון המדויק ×יך להפוך ל××“× ×¢×œ×™×•×Ÿ ×”×•× ×ž×¦× ×‘×ª×•×¨×” ×ו ×‘×’×ž×¨× ××™× ×” מהותית ×›×ן. מה שחשוב ×”×•× ×”××ž×•× ×” שיכול ××“× ×œ×—×™×•×ª ×ת חייו ב×ופן ×©×ž×¨×•×ž× ×ותו מעל ש×ר הברי××”, ש×לה ×”× ×”×—×™×™× ×”×™×—×™×“×™× ×”×¨××•×™×™× ×œ×—×™×•×ª×, ×•×©×—×™×™× ×›×לה ×ž×¦×“×™×§×™× ×©×™×ž×•×© בכל דבר ×חר ×‘×¢×•×œ× – בכל יצור ×חר ×‘×¢×•×œ× – ×›×מצעי לתכלית הזו. ×”××ž×•× ×” ×”×–×ת ××™× ×” מיוחדת ×œ×§× ××™ הדת בקהילה היהודית הליט×ית. היו (ויש) הרבה מ×וד ×™×•×¦×¨×™× ×©×—×™×• ×ותה. ×× ×œ×ª×ª דוגמה ×ž×¢×•×œ× ×©×•× ×” לחלוטין, ×ž×¡×¤×¨×™× ×¢×œ ×•×™×˜×’× ×©×˜×™×™×Ÿ שהיה עסוק ב×ובססיביות כל ימי חייו בש×לה ×× ×”×•× ×’×ון, ×ž×¤× ×™ שרק ×× ×”×•× ×כן ×’×ון יש הצדקה לזה ×©×”×•× ×—×¨× ×©×œ ×‘× ×ד×.
הש×יפה של הרב ×ידלמן להיות צדיק – ש××™× ×” ×©×•× ×” מהותית מ×ידי×ל המימוש העצמי של הרבה ×× ×©×™× ×‘×ª×¨×‘×•×ª המערבית – הופכת ×ותו ל××“× ××˜×•× ×•×ž× ×•×ª×§ רגשית. מול ×שתו ×•×‘× ×•, ×”×¤×§×•×—×™× ×‘×ž×™×©×¨×™×Ÿ ×–×” לזה, ×œ×¢×¦×ž× ×•×œ×¢×•×œ×, הקשר של ×ידלמן ×¢× ×”×¢×•×œ×, ×¢× ×”×–×•×œ×ª ×•×¢× ×¢×¦×ž×• מתווך בטקסטי×, במצוות, ב×ידי×לי×. ×”×•× ××™× ×• רו××” ×ת ×”×™×•× ×” וגוזליה, ×”×•× ×¨×•××” ×ת המצווה שתעלה ×ותו עוד מדרגה בהתקרבותו לקב"×”. ×”×•× ××™× ×• רו××” ×ת הילד, ×”×•× ×¨×•××” ×ת הבן ×©×”×©× × ×ª×Ÿ לו כגמול על צדקתו, בן שתפקידו לשמש כהוכחה × ×•×¡×¤×ª וכ×מצעי × ×•×¡×£ לצדקתו של ×”×ב. ×”×•× ××™× ×• מרגיש במישרין ×ת ×”×בל שלו על מות ×‘× ×• – ×”×•× ×ž×¨×’×™×© ×ת ×”× ×™×¡×™×•×Ÿ שבו ××œ×•×”×™× ×ž×¢×ž×™×“ ×ותו, ×•× ×•×–×£ ב×שתו ש××™× ×” עומדת ×‘× ×™×¡×™×•×Ÿ ×”×–×” ובוכה בשבת. (×פשר ×פילו לומר ×©×”×¢×•× ×© של ×ידלמן על גבהות לבו ×”×•× ×œ×ו ×“×•×•×§× ×”×‘×Ÿ ×©× ×œ×§×— ×ž×ž× ×•, ××œ× ×”× ×™×ª×•×§ הרגשי שלו – חוסר היכולת שלו להת×בל ב×מת על הבן ×”×–×”.) ×”×× ×¨×§ ×‘×¢×•×œ× ×”×“×ª×™ יש התייחסות ××™× ×¡×˜×¨×•×ž× ×˜×œ×™×ª כזו לעול×, לזולת, לחיי×? ×× ×™ חושבת של×. ×× ×™ חושבת שהלב ×”×מיתי של הסרט ××™× × ×• ההתרסה של דוד וולך × ×’×“ ×”×¢×•×œ× ×”×“×ª×™ ×©×ž×ž× ×• יצ×, ××œ× ×”×©×לה ×× ×”×•×, כיוצר, יוכל ב×מת לברוח מדמות ×”××“× ×”×ידי×לית שרודפת ×œ× ×¨×§ ×ת ×”×¢×•×œ× ×”×“×ª×™ היהודי ××œ× ×ת התרבות המערבית כולה. ×× ×”×•× ×›×™×•×¦×¨ יוכל ב×מת להיות פקוח לעול×, לזולת ולעצמו, ב×ופן ש××™× × ×• מתווך ב×ידי××œ×™× ×©×œ מימוש עצמי שיהפכו ×ותו ל××“× ××˜×•× ×•×ž× ×•×ª×§. במובן ×–×” הסרט ××™× ×• סכין שוולך × ×•×¢×¥ ×‘×¤×•× ×“×ž× ×˜×œ×™×¡×˜ הדתי, ××œ× ×¡×›×™×Ÿ ×©×”×•× × ×•×¢×¥ בעצמו. וזה כוחו.
×ž×¢× ×™×™×Ÿ מ×ד מ×ד, תודה.
[מימוש עצמי? ×בל חשבתי שבדת יש ×ž×§×•× ×¨×§ ל×גו ×חד, ×”×גו ×”×לוהי.]
×‘×¢× ×™×™×Ÿ ההתייחסות ×”××™× ×¡×˜×¨×•×ž× ×˜×œ×™×ª עליה כתבת – ×”××“× ×”×ž×מין רו××” בעצמו כלי, כמו בביטוי 'כלי קודש'. ×“×•×•×§× ×”×¢×™×•×•×¨×•×Ÿ החלקי בו לוקה ×ידלמן, העיוורון שמתוכו ×”×•× ×ž×‘×™×˜ על עצמו כעל כלי – ×œ× ×¨×§ מ×פשר ×ת ×”×¤× ×טיות ××œ× ×’× ×ž×—×•×œ×œ ×ותה. ×›×™ היותו כלי מ×פשר לו לחמוק מ×חריות ×ישית. הרי ברור שמימוש עצמי מקסימלי לבדו ××™× ×• מוביל בהכרח ×œ× ×™×ª×•×§ ריגשי, ×ולי הפוך:
×ª×›×•× ×ª ×”× ×™×ª×•×§ הרגשית של הגיבור ×”×™× ×©×ž×פשרת מלכתחילה ×ת מסירותו הדתית המוחלטת, ×”×œ× ×× ×•×©×™×ª, שהרי יש ×’× ×“×ª×™×•×ª ×חרת, ריגשית – ×שתו למשל.
השווית בין ×ידלמן לבין וולך – מהי יצירתו של ×ידלמן? מהי הדילמה שבה ×”×•× × ×ª×•×Ÿ? הרי ××“× ×™×•×¦×¨ ×”×•× ××“× ×ž×ª×œ×‘×˜, ×”× ×“×¨×© לבחור בכל רגע מחדש ×ת הרגע ×”×‘× – ו×ילו ××“× ×“×ª×™ ×”×•× ×”×”×™×¤×š מזה, ×”×•× ×”×•×œ×š בדרך הסלולה והבטוחה, ×¢× ×פס יכולת תמרון ו×פס בחירה.
×”× ×§×•×“×” ×”×™× ×©×”×“×™×œ×ž×” הבסיסית של הסרט חותכת ×ת ×”×”×‘×—× ×•×ª הסטרי×וטיפיות בין ×”"דתי" ל"×—×™×œ×•× ×™". ×”×™× ×œ× ×ª×œ×•×™×” בסטרי×וטיפ של ×”××“× ×”×“×ª×™ כמי שהולך בדרך סלולה ובטוחה, לעומת ×”×—×™×œ×•× ×™ ×ו ×פילו היוצר שבוחר ×ת חייו בכל רגע (× ×• ב×מת). ××“× ×“×ª×™ יכול להפך ×ת דתו ×§×¨×“×•× ×œ×—×¤×•×¨ בה, ×œ×§×™×™× ×ת התורה ×©×œ× ×œ×©×ž×”, וכך ×’× ×™×•×¦×¨ ביצירתו. ×’× ×”×“×ª ×•×’× ×”×™×¦×™×¨×” יכולות להיות ביטוי ×ו תוצ××” של × ×¨×§×™×¡×™×–×, והמחיר יכול להיות דומה מ×וד.
×‘× ×•×’×¢ לש×לה ×× ×”× ×™×ª×•×§ הרגשי ×”×•× ×¡×™×‘×” ×ו תוצ××”, ו×× ×”×ž×¢×ž×“ ×›"כלי" (×גב, ×’× ×™×•×¦×¨×™× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¦×™×’ ולהצדיק ×ת ×¢×¦×ž× ×›×ž×›×©×™×¨ בידי ההשר××” ×ו המסר שלה×, ×¢"×¢ ×•×™×˜×’× ×©×˜×™×™×Ÿ, ל×רס פון טרייר, ברכט ו×חרי×), ×× ×™ מסכימה. זו דקות ×©×œ× ×”×›× ×¡×ª×™ לפוסט, בעיקר ×ž×¤× ×™ ש×× ×™ חושבת ×©×’× ×× ×”× ×™×ª×•×§ הרגשי ×§×•×“× ×œ×¤× ×טיות ×”× ×¨×§×¡×™×¡×˜×™×ª (הדתית ×ו היצירתית), יש ×›×ן היזון חוזר שבו ×”×¤× ×טיות ×”× ×¨×§×¡×™×¡×˜×™×ª משמשת ××—"×› כהצדקה ×œ× ×™×ª×•×§ הרגשי ומחזקת ×ותו.
היוצר ×œ× *בוחר ×ת חייו בכל רגע* – ××œ× ×‘×ª×•×š יצירתו, החופש המוחלט של היצירה בידיו של היוצר כמו חופש הברי××” ×”×לוהי.
×œ× ×¢×œ×ª×” בפוסט המילה 'היבריס' ×•×”×¢× ×™×©×” ×”×לוהית, ×ולי ××œ×•×”×™× ×©×œ הסרט ×œ× ×ž×•×›×Ÿ לש×ת ×ת שלמות הפולחן של ×ידלמן, שלמות בלתי ×× ×•×©×™×ª, ×•×”×•× ×ž×¢× ×™×© ×ותו על כך – ×בל ×× ×”×¢×•× ×© ×”×•× ×—×œ×§ מ×ורח ×”×—×™×™×, ו×× ×”×¢×•× ×© מתקבל ×‘×”×›× ×¢×” גמורה – ו×× ×”× ×¢× ×© ×œ× ×ž×¡×•×’×œ לחוש בו כלל, ×ו במידה מסויימת – הרי שזה כלל ××™× ×• ×¢×•× ×©.
ההיבריס ×•×”×¢×•× ×© ×“×•×•×§× ×™×©× × ×‘×¤×•×¡×˜ – בסוגריי×, בפסקה ×”××—×¨×•× ×”.
×¢×•× ×© שמתקבל ×‘×”×›× ×¢×” ××™× ×• ×¢×•× ×©? ×•×ž× ×™×Ÿ הדיכוטומיה החדה ×”×–×ת בין ×¢×•× ×© ×©×”× ×¢× ×© מסוגל לחוש בו ×œ×¢×•× ×© ×©×”×•× ×œ× ×—×© בו?
הדחקה ×”×™× ×—×¨×‘ פיפיות, מה ש×תה מדחיק ×‘×ž×§×•× ×חד ×‘× ×¢×œ×™×š ×ž×ž×§×•× ×חר. הסרט × ×¤×ª×— בכ×בו של ×”×ב, ×•×ž×¡×ª×™×™× ×‘×ž×•×¢×§×” שלו ×›×©×”×•× ×™×•×©×‘ בבית ×”×›× ×¡×ª, ×שתו מפילה עליו ×¡×™×“×•×¨×™× ×ž×¢×–×¨×ª ×”× ×©×™×, ×©× ×™×”× ×›×•××‘×™× ×•××‘×•×“×™× ×בל ל×ב ×סור ×œ×‘×˜× ×ת ×”×›×ב שלו. לכל ×ורך הסרט יש פער בין הדוגמות (הדידקטיות והמייגעות, עליי לציין) שה×ב ×ž×“×§×œ× ×œ×‘×™×Ÿ מה ×©×‘× ×œ×™×“×™ ביטוי ×‘×”×ª× ×”×’×•×ª הל×-מילולית שלו. ברובד המילולי, ×”×ידי×ולוגי, מדובר ב××“× ×¢× ×ž×©× ×” סדורה ×•×¦×™×“×•×§×™× ×ž×œ××™×, ברובד ×”×”×ª× ×”×’×•×ª×™ מדובר ב××“× ×—×¡×•× ×¨×’×©×™×ª ש××™× ×• יכול ×œ×‘×˜× ×ת הסבל שלו ולתת לו לגיטימציה. (משהו ×©×œ× ×¦×™×™× ×ª×™ בפוסט – ב×ופן כללי לדעתי הסרט הרבה יותר חזק ב×מצעי ההבעה ×”×œ× ×ž×™×œ×•×œ×™×™× ×©×œ×•. הרבה מהדי××œ×•×’×™× ×ž×וד ×—×œ×©×™× ×•×ž×’×ž×ª×™×™× ×‘×¢×™× ×™×™.)
לגבי היצירה והחופש – ר×יתי יצירות דוגמטיות ×©× ×¦×ž×“×•×ª למוסכמות כמו לשולחן ערוך, ור×יתי ×× ×©×™× ×©×—×™×™× ×ת ×“×ª× ×‘×¦×•×¨×” יצירתית ומל×ת חירות ×œ× ×¤×—×•×ª מזו של היוצר הדגול ביותר. שוב, ×× ×™ ×œ× ×ž×§×‘×œ×ª ×ת הסטרי××•×˜×™×¤×™× ×”×לה, ×œ× ×œ×’×‘×™ הדת ×•×œ× ×œ×’×‘×™ היצירה.
תודה ×–'× ×™×”. ×× ×™ חושב שיש בהחלט משהו בדברייך. רק דבר ×חד: ×ת בטוחה ×©×•×™×˜×’× ×©×˜×™×™×Ÿ ×”×™× ×—×¨×? ×× ×™ מכיר ×ת דמותו בתור בחור הגון למדי, ×’× ×× ××§×¦× ×˜×¨×™. ×יפה שמעת על התחבטויותיו בקשר לג××•× ×•×ª×•?
×–×” ×”×™×” סיפור שהסתובב ×‘×ž×¡×“×¨×•× ×•×ª החוג לפילוסופיה – ×œ× ×–×•×›×¨×ª מה המקור. ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×—×” ×©×”×•× ×”×™×” חר×, ×בל די בטוח שכך ר××” ×ת עצמו לעתי×, ולפי הסיפור חשב שרק ×”×’××•× ×•×ª תוכל ×ולי להצדיק ×ת ×”×ª× ×”×’×•×ª×• המחפירה (×‘×¢×™× ×™×•) כלפי ×× ×©×™× ×חרי×. הסיפור הידוע שייסר ×ותו × ×•×’×¢ לילדה שהרביץ לה כשהיה מורה בבית ספר ×חרי מלחמת ×”×¢×•×œ× ×”×¨××©×•× ×”. ×בל ×פשר לספר ×’× ×¢×œ יחסו לר×סל (מיטיבו ו×יש חסדו): ×•×™×˜×’× ×©×˜×™×™×Ÿ ×œ× ×”×™×¡×¡ להטיח בו ×מיתות מרות ופוגעות על כישוריו כפילוסוף בשמו של היושר ×”××™× ×˜×œ×§×˜×•×לי.
×‘×•× × ×’×™×“ ×›×›×”: ×œ× ×‘×˜×•×— ×©×”×•× ×”×™×” חר×, ×בל די בטוח ×©×”×•× ×œ× ×”×™×” מופת של רגישות, × ×“×™×‘×•×ª ורוחב לב כלפי הזולת.
××”×”…. טוב, ×ת ×–×” ×’× ×× ×™ שמעתי. ×יכשהו ×× ×™ פירשתי ×ת ×–×” לטובתו: ××™×–×” פליק קטן לילדה (בלתי מוצדק כמובן, ×ל ×ª×ª× ×¤×œ×•) ייסר ×ותו כל ×”×—×™×™×. ור×סל? בטוח ×œ× ×”×–×™×§ ×œ×”×•×¦×™× ×§×¦×ª ×ויר מהבלון ×”× ×¤×•×— ×”×–×”. ×•×”×•× ×”×¨×™ ×”×™×” בעד חלוקה ×”×•×’× ×ª של ההון, חשב להיות ×§×•×ž×•× ×™×¡×˜ והתפקח, ×•× ×“×ž×” לי ×©×’× ×”×ª× ×“×‘ לעזור בבית ×—×•×œ×™× ×‘×יזו מלחמה ×ו משהו ×›×–×”. ×בל כן, ברור ×©×”×•× ×œ× ×”×™×” מופת של רגישות. בכל ×–×ת, ×’×ון.
×–×” ×ž×¢× ×™×™×Ÿ. ×œ× ×¨×יתי ×ת הסרט, ×בל ×”×•× ×‘×›×œ ×–×ת × ×˜×•×¢ בתוך הדת. מה בו מ×פשר לעלות רמת הפשטה, מסיפור על דת לסיפור על ×‘× ×™ ×ד×?
ש×לה טובה. יש לי תשובה ×ד ×”×•×ž×™× × ×•×ª×©×•×‘×” ×œ× ×ד ×”×•×ž×™× ×. התשובה ×ד ×”×•×ž×™× × ×”×™× ×©×ילו הסרט ×”×–×” ×”×™×” רק התרסה ×× ×˜×™ דתית ×”×•× ×œ× ×”×™×” ×ž×¨×©×™× ×ותי ××œ× ×¨×§ מעצבן ×ותי. ×›×™ כהתרסה ×× ×˜×™ דתית ×ין בו הרבה חדש, לטעמי, ולי ×ישית קצת × ×ž×ס ×ž×”×ª×¢× ×•×’ של ×”×—×™×œ×•× ×™× ×œ×˜×¤×•×— ×œ×¢×¦×ž× ×¢×œ ×”×©×›× ×•×œ×”×™×•×ª ×ž×‘×¡×•×˜×™× ×ž×›×ž×” ×”× × ××•×¨×™× ×•×¤×ª×•×—×™× ×™×—×¡×™×ª ×œ×“×ª×™×™× ×”×—×©×•×›×™×. מה שקרה בפועל ×”×•× ×©×כן קצת ×”×ª×¢×¦×‘× ×ª×™ מהרובד ×”×–×” של הסרט, ×בל במקביל ×”×•× ×’× ×ž×וד ×”×¨×©×™× ×ותי והטריד ×ותי, ולכן ×”×™×” ברור לי שיש בו משהו עמוק יותר מביקורת ×—×™×¦×•× ×™×ª על חברה חשוכה. ×‘×ž×™×œ×™× ×חרות – ×”×™×” לי ברור שדוד וולך ×–×” ×œ× ×™×©×¨×ל סגל. ×בל ×›×מור, ×–×” ×ד ×”×•×ž×™× ×.
× ×™×¡×™×•×Ÿ לתשובה ×¢× ×™×™× ×™×ª יותר: ×× ×ª×§×¨× ×ת הביקורת של ×™×יר רווה, שהולך בכיוון קצת דומה לזה ש×× ×™ הצעתי, ×”×•× ×˜×•×¢×Ÿ ×©×”×¦×™×œ×•× ×‘×¡×¨×˜ חותר × ×’×“ התסריט. התסריט ×× ×˜×™ דתי, ×”×¦×™×œ×•× ×“×ª×™. עכשיו, ×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢×ª ×× ×–×” ב×מת בגלל ×”×¦×™×œ×•× (×× ×›×™ ברור ×©×ž×‘×—×™× ×” ××ž× ×•×ª×™×ª עיקר עוצמתו של הסרט × ×•×‘×¢×ª ×ž×”×¦×™×œ×•× ×•×ž×”×¢×¨×™×›×”), ×בל בסרט ×”×–×” יש להט ×§× ××™ ×©×œ× × ×•×¤×œ מזה של הרב ×ידלמן. לדוד וולך יש משהו שמ×וד מ×וד בוער לו לומר, ולצורך ×–×” ×”×•× ×ž×©×¢×‘×“ ×ת כל ×”××ž×¦×¢×™× ×©×¢×•×ž×“×™× ×œ×¨×©×•×ª×• (וזה מצוין, כמובן). בשביל ×–×” ×”×•× ×™×—×ª×•×š ×ת סיפור העקדה ×œ×¤× ×™ שה×יל מגיע, ×•×”×•× ×™×”×¨×•×’ ×ת הדמות שהצופה ×”×›×™ × ×§×©×¨ ×ליה, ×•×”×•× ×™×©×יר ×ותך בסוף במועקה שתיתקע לך בגרון ×•×œ× ×ª×™×¤×ª×¨ ×‘×©×•× ×¦×•×¨×”. יש בסרט רק דמות ×חת שהטוט×ליות שלה דומה לטוט×ליות של הבמ××™: הרב ×ידלמן. ×–×” ש×סי דיין ×”×•× ×œ×™×”×•×§ גרוע לדמות ×”×–×ת, ×•×”×•× ×œ× ×ž×¦×œ×™×— לעורר ×מפתיה ××œ× ×¨×§ ×× ×˜×’×•× ×™×–× (×ולי בגלל ×”×˜×§×¡×˜×™× ×”×‘×¢×™×™×ª×™×™× ×©×”×•×©×ž×• בפיו), זו כבר בעיה ×חרת. ו××£ על פי כן ברור ×יכשהו מהסרט שהבמ××™ מכיר ×ת ×”×¤× ×טיות של ×ידלמן ×œ× ×¨×§ מבחוץ, ×ž× ×§×•×“×ª המבט של הילד וה×ימ×, ××œ× ×’× ×ž×‘×¤× ×™×, ×ž×”×ž×§×•× ×©×œ ×ידלמן עצמו.
זהו, × ×¨××” לי.
וזו תשובה משובחת.
הדבר ×”×›×™ ×ž×¢× ×™×™×Ÿ שקר×תי על חופשת קייץ עד היו×, וקר×תי יותר מדי.
תודה. מה חשבת על הסרט? ×× ×¨×ית.
ר×יתי, ×הבתי מ×וד ×ת ×”×¦×™×œ×•× ×•×“×¨×›×• ×יכשהו ב×ופן גבולי מ×וד התחברתי ×’× ×œ×¡×¨×˜ כמכלול.
×× ×™ ×’× ×—×•×©×‘ ש×סי ××™× ×• ליהוק מוצלח.יש ××™×–×” ×©×”×™× ×רסיות ×›×•×—× ×™×ª ×‘×¢×™× ×™×™× ×©×œ×• ש××™× ×” מת×ימה. היו כמה ×“×‘×¨×™× ×¢×“×™× ×™× ×‘×¡×¨×˜ שהיו כמו שפה משלה ×שר פעלה במקביל. כמו ×ותו פלג ×ž×™× ×©×”×•×‘×™×œ ×ת ×”×“×’×™× ×ל מות×. והילד ×œ× ×”×¦×œ×™×— ×œ×ž× ×•×¢ ×ת התהליך וסופו שהלך בעקבות×.שכן ×§×•×“× ×œ×›×Ÿ ×מר ×ביו ×©×”×ž×§×•× ×”×™×—×™×“ ×©×œ× ××•×ž×¨×™× ×ª×¤×™×œ×” ×”×•× ×™× ×”×ž×œ×—.והילד הובל ×ך ×’× ×”×‘×™×Ÿ שהמפלט היחיד מהתפילות ×”×•× ×œ×œ×›×ª בעקבות הדג
כן, ×–×” בערך מה ש×× ×™ הרגשתי, ×›×ילו ר×יתי ×©× ×™ ×¡×¨×˜×™× ×ž×וד ×©×•× ×™× ×–×” מזה. ברובד המילולי הסרט מ×וד דידקטי ומגמתי, ברובד החושי (בעיקר חזותי) הסרט הרבה יותר "× ×•×©×". מקווה ×©×‘×¡×¨×˜×™× ×”×‘××™× ×©×œ×• וולך ירשה לעצמו לסמוך יותר על ×”××™× ×˜×œ×™×’× ×¦×™×” של ×”×¦×•×¤×™× ×•×™×ª×Ÿ ×œ×¨×¢×™×•× ×•×ª שלו לדבר ×‘×ª×ž×•× ×•×ª מבלי להעמיס ×¢×œ×™×”× ×¤×™×¨×•×©×™× ×ž×™×œ×•×œ×™×™×.
×‘×¢× ×™×Ÿ הדתי. כל הדיון ××™× ×• ×¨×¦×™× ×™ . ×”×•× ×™×•×ª×¨ סיפר על כותב התסריט וה×ובססיה שלו ×¢× ×”×“×ª. במצי×ות ××™×•× ×”×¢×§×™×“×” ×§×™×™× ×›×œ הזמן.במה ×©×•× ×” שליחת ×”×‘× ×™× ×œ×§×¨×‘ למען ×ידי×ל.×ו הרצון לכבול ×ת מוחו של הצעיר ל×ידי×ולוגיה כל שהי×. ×¢× ×œ× ×“×ª ××– כסף. ×ו התמכרות לחופש מה ×©×•× ×” בה מהתמכרות לדת הכל ×–×” שיעבוד ×חד גדול
×”×™×•× ×¨×יתי ×ת הסרט ומיד חיפשתי תגובות. כמו ×–'× ×™×” ×’× ×× ×™ הרגשתי שיש פה משהו מעבר להתרסה × ×’×“ הדת ×בל ×’× ×”×¨×’×©×ª×™, ותסלחו לי, שיש פה ×’× ×ª×ž×¨×•×¨ ×זהרה להתפתחותה של מפלצת שגדלה בחממה של הדת, שקר××ª× ×œ×”, בצדק, ההיבריס, וש×כן תמיד ×”×™× × ×“×‘×§×ª ×“×•×•×§× ×œ×ž× ×”×™×’×™× ×©××™× × ×‘×’×•×“×œ שהסביבה מיחסת לה×. תמרור ×זהרה ל×× ×©×™× ×¢× ×§×©×™×™× ×¨×’×©×™×™×, ×©×›×©×”× ×‘×•×¨×—×™× ×œ×—×•×§×™× ×ž×™×¡×˜×™×™× , ×”× ×ž×¢×•×•×ª×™× ×ת ×ישיות×. דמותו של הרב ×”×™× ×“×ž×•×ª גרוטסקית, כמעט בלתי מצי×ותית, ×•×”×ž×™×œ×™× ×©×”×™× ×ומרת: הייתי עטוף ×‘×¨×‘×•× ×• של עול×, בשעה ×©×”×•× ×›×ž×¢×˜ ×’×•×¨× ×œ×ž×•×ª×• של ×‘× ×•, כמעט חורגות מגבולות הרי×ליז×, לדעתי, והן שמעוררות ×ת הש×לה- ×יזו ×זהרה מסתתרת מ×חוריהן?
×”××•×ª× ×˜×™×•×ª הדתית, כן × ×’×¢×” ללבי, ×ך ×œ× ×”×¨×’×©×ª×™ התלהמות ××œ× × ×¡×™×•×Ÿ ×œ× ×ª×— ב×יזמל חד ×ת שורשיה של ×”× ×¤×© המעוותת, מתוך ד××’×” ×›× ×” לשלמות × ×¤×©×” ולשלמות × ×¤×©×” של החברה ×ž×ž× ×” ×”×™× ×¦×ž×—×”.
זוית ×חרת.
חופשת קיץ ××™× ×” ××œ× ×¤×¨×פרזה על דקלוג-1 (×× ×•×›×™…). לקח לי חמש דקות לדעת שהילד יתבע ×‘×™× ×‘×ž×œ×—, מהסיבה הפשוטה ש×ין ××’×ž×™× ×§×¤×•××™× ×‘×™×¨×•×©×œ×™×. למי ש××™× ×• זוכר, ב-דקלוג ×™×©× × ×ב ובן, ×”×ב ×—×™×œ×•× ×™ × ×ור, פרופסור, ×ת×יסט ×§×•×ž×•× ×™×¡×˜, שיודע בידיעה גמורה ש×ין ×לוהי×, וברגע ×©×™×‘× ×• מחשב מספיק גדול ×•×™×–×™× ×• בו ×ת כל הידע …
×”×©× ×™×™× ×ž×“×‘×¨×™× ×›×œ הזמן בלשון עתיד: הילד פותר בעזרת מחשב שיעורי בית: שתי ×”×ž×›×•× ×™×•×ª יפגשו ×חרי 22 דקות. מזג ×”×ויר ×™×”×™×” כך וכך. לכן, הטמפרטורה תהיה כך וכך. חוזק הקרח ב××’× ×™×”×™×”… ולכן מותר ו×פשר לגלוש על גבי הקרח. בקיצור – ×”×ב, הבן, ×בל בלי רוח הקודש. ×–×” מיותר.
×‘×ª×ž×•× ×” ×”××—×¨×•× ×” ×”×ב ×ž×•×¦× ×¢×¦×ž×• בוכה ×‘×›× ×¡×™×” ומפיל תשמישי קדושה ×רצה. ר××” ×ª×ž×•× ×ª ×”×¡×™×•× ×‘×—×•×¤×©×ª הקיץ.
מי ×©×ž× ×¡×” לפרשן ×ת חופשת הקיץ בלי להתייחס ל"מקור", ×™×‘×•×©× ×œ×•, ×בל ×× ×™ חושב שזה ×œ× × ×›×•×Ÿ