[זהירות, תי×וריה]
1.
×ולי, ×מרתי ×›×ן פע×, ×ולי כל העסק ×”×–×” של דובר-× ×ž×¢×Ÿ-מטרות-תקשורתיות הרבה יותר פריך מכפי ×©×“×ž×™×™× ×ª×™. מה ×× ×ª×§×©×•×¨×ª ××™× ×” ב×מת הליך ×לגברי פשוט, שבו מוען מדמיין × ×ž×¢×Ÿ, ומתחיל לקשקש לו שדר בהת×× ×œ×ž×˜×¨×•×ª×™×• התקשורתיות?
××– × ×¨××” לי שהצלחתי לפרמל ×ת ×–×”, בערך. ועכשיו, ×חרי שפרמלתי, ×–×” × ×¨××” כל כך מובן מ×ליו, כל כך ××™× ×˜×•×יטיבי, שזה קצת מביך לת×ר ×–×ת ×›×ן. ×ת×ר, כמובן, בכל ×–×ת. ולו בשביל שיהיה ×›×ן פוסט, וקצת בגלל ש×× ×™ × ×”× ×” ×ž×¢×¦× ×”×©×¨×˜×•×˜ מחדש של גבולותי התי×ורטיי×. ומלבד ×–×ת, יש ערך לכל מה שמדגי×, שוב, ×ת ×”×¤×•×˜× ×¦×™×ל שבכל תי×וריה לעוור ×ותך. כל תי×וריה, ×’× ×–×•.
2.
×”× ×—×” ר××©×•× ×”: מ×חורי כל שדר עומד ×ž×‘× ×” עומק, מערך סיבות ×©×”× ×‘×™×¢×• ×ותו. היסטוריה ×ישית, ידע עול×, זרימת × ×™×¨×•×˜×¨× ×¡×ž×™×˜×•×¨×™×, ×¤×¨×¤×¨×™× ×‘×¡×™×Ÿ וערפיח בטיבט. ××™ ×פשר לדבר על כל ×–×”, ×בל ×פשר ×œ× ×¡×•×ª לדבר על ×ž×‘× ×” העומק התקשורתי, הסיבות התקשורתיות שגורמות לשדר להיר×ות כפי ×©×”×•× × ×¨××”. ×–×” ×œ× ×ž×¡×¤×™×§, ×בל ×–×” משהו.
2.1
מה ×”×’×•×¨×ž×™× ×”×לה? יעקובסון × ×•×ª×Ÿ ×‘×”× ×¡×™×ž× ×™×:
מוען ×•× ×ž×¢×Ÿ, ×¦×™× ×•×¨ התקשורת (טלפון, ××™× ×˜×¨× ×˜, ×¤× ×™× ×ל ×¤× ×™×), הקוד (השפה, למשל), ההקשר והשדר עצמו.
2.2
×”×”× ×—×” שלי היתה, ×•× ×“×ž×” לי ×©×ž×—×–×™×§×™× ×‘×” כמה מ×ורות × ×¨×˜×•×œ×•×’×™×™× ×¢×“ היו×, שהמוען מדמיין × ×ž×¢×Ÿ, מת××™× ×ת השדר למטרותיו התקשורתיות ולערוץ התקשורת, בוחר קוד, והולך על ×–×”.
×× ×™ קצת ×—×•×˜× ×›×ן לתי×וריה, ×›×™ כל הסיפור מורכב הרבה יותר, ×בל ×פשר, בביטחון יחסי, לת×ר ×”× ×—×” בסיסית – ×ž×‘× ×” העומק מייצר ×ת השדר, ×œ× ×”×”×¤×š.
3.
×בל ×’× ×”×©×“×¨ יכול להיות סיבת השדר.
3.1
דוגמ×: ××ª× ×›×•×ª×‘×™× ×œ×”× ××ª×›× ×¢×‘×•×“×” ×¡×ž×™× ×¨×™×•× ×™×ª. ×›×¡×˜×•×“× ×˜×™× ×˜×•×‘×™×, ××ª× ×ž×¢×œ×™× ×¨×¢×™×•× ×•×ª מר×ש, ×ž×©×¨×‘×˜×™× ×¨×שי פרקי×, ×‘×•×—×¨×™× ×”×™×›×Ÿ ×œ×”×›× ×™×¡ כל רעיון. ו××– ××ª× ×ž×ª×—×™×œ×™× ×œ×›×ª×•×‘. ×•×‘×¢×•×“×›× ×ž×¤×ª×—×™× ×ת רעיון ×’' בפרק ב', עולה ×œ×›× ×¨×¢×™×•×Ÿ × ×•×¡×£, קשור. ××ª× ×ž×˜×œ×™××™× ×ותו ×¤× ×™×ž×”, ×•×ž×ž×©×™×›×™× ×œ×›×ª×•×‘. בפרק ד' ××ª× ×ž×‘×™× ×™× ×©×ולי כד××™, בעצ×, ×œ×©×™× ×ת הרעיון ×”×”×•× ×›×ן. ×בל כבר כתבת×, ו×ין ×œ×›× ×›×•×— לעשות קופי-פייסט ולערוך כמה ×ž×©×¤×˜×™× ×›×“×™ שכל העסק יתיישב היטב. ××– ××ª× ×ž×ž×©×™×›×™× ×œ×›×ª×•×‘, ומטלי××™× ×זכור לרעיון ההו×, מפרק ב'.
3.2
ור×ו, ×–×” ××™× ×• דיבור, זו כתיבה. בדיבור המצב חמור יותר, שכן השדר ×™×•×¦× ×ל ×וויר ×”×¢×•×œ× ×¢×•×“ בזמן היווצרותו. ××™ ×פשר למחוק ×ו לעשות קופ-פייסט (×× ×›×™ ×פשר להתחיל מחדש). מרגע ש×× ×• ×ž×ª×—×™×œ×™× ×œ×“×‘×¨, השדר ×”×•× × ×ª×•×Ÿ בעול×. ×”×•× ×—×œ×§ מ×ותו "הקשר" ש×× ×—× ×• ×ž×ª×™×™×—×¡×™× ×ליו.
למעשה, ×–×” חייב להיות כך, ש×× ×œ× ×›×Ÿ, ×”×™×™× ×• × ×™×“×•× ×™× ×œ×•×ž×¨ ×ת המילה שבה ×”×ª×—×œ× ×• ×ת השדר שוב ושוב. ×× ×—× ×• ×ž× ×™×—×™×, מרגע ש××ž×¨× ×• משהו, ×©×”× ×ž×¢×Ÿ שמע ×ותו, הבין ×ותו, ומתייחס ×ליו כחלק מהשדר. במובן הל×-×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×”×–×”, כל שדר משפיע על עצמו.
4.
במובן ×ž×¢× ×™×™×Ÿ יותר, ×™×©× × ×ž×§×¨×™× ×©×‘×”× ×”×”×©×¤×¢×” הזו × ×¢×©×™×ª דרמטית בהרבה. דוגמת העבודה ×”×¡×ž×™× ×¨×™×•× ×™×ª ×”×™× ×ž×§×¨×” ×›×–×”. ×•×”×™× ×ž×“×’×™×ž×” ×’× ×¢×“ כמה ×”×ž×™× ×•×— שבו השתמשתי – השדר משפיע על השדר – ×”×•× ×©×’×•×™.
למעשה, השדר משפיע על המוען. ×›×ª×‘×ª× ×¢×‘×•×“×”, ובמהלך הכתיבה העבודה יצרה ×פקט ×צלכ×, הכותבי×. המגע ×©×œ×›× ×¢× ×”×›×ª×™×‘×”, ×¢× ×”×©×“×¨ של עצמכ×, חולל רעיון חדש, שבתורו השפיע על הכתיבה.
כלומר, במובן ×ž×¢× ×™×™×Ÿ יותר, ×× ×—× ×• תמיד ×’× × ×ž×¢× ×™× ×©×œ ×¢×¦×ž× ×•. ובמובן ×ž×¢× ×™×™×Ÿ קצת יותר, ×× ×—× ×• סוג מיוחד של × ×ž×¢×Ÿ. ×× ×—× ×• ×œ× ×ž×§×©×™×‘×™× ×œ×¢×¦×ž× ×• כדי לדעת על מה ×× ×—× ×• ×ž×“×‘×¨×™× – ×–×ת ×× ×• כבר ××ž×•×¨×™× ×œ×“×¢×ª מר×ש. ×× ×—× ×• ×ž×§×©×™×‘×™× ×œ×¢×¦×ž× ×• כמעט בהיסח הדעת, ×ולי קצת כמו ש×× ×—× ×• ×ž×§×©×™×‘×™× ×œ×¢×•×œ× ×¢×¦×ž×•. ×”×פקט של השדר ×¢×œ×™× ×• ××™× ×• ×”×פקט ×©×¦×™×¤×™× ×• ליצור ×‘× ×ž×¢×Ÿ המקורי, ש×ליו השדר מכוון. ×”×•× ×ž×©×”×• ×חר, ×ž×©×•× ×” יותר, סובייקטיבי בהרבה; ×•×”×•× ×“×•×ž×”, ×ולי, לצורה שבה ×ž×œ×™× ×ž×©×œ×™×›×•×ª ××•×ª× ×•, בדי×לוג ×”×ž× ×˜×œ×™, ×œ×ž×œ×™× ×חרות, ל××™×¨×•×¢×™× ×חרי×.
4.1
×× ×—× ×• ×ž×“×‘×¨×™× ×›×š. ×ž×ª×—×™×œ×™× ×¡×™×¤×•×¨, וב×מצעו ×¤×•×ª×—×™× ×¡×•×’×¨×™×™×, ×©×œ× ×ª×ž×™×“ × ×¡×’×¨×™×. מילה, ×ירוע, × ×™×¡×•×—, ×ž×ª×¤×•×¦×¦×™× ×‘× ×• לפתע, ×•×“×•×¨×©×™× ×”×¨×—×‘×”. בשפה יש למצב ×”×–×”, שבו השדר משפיע על עצמו, ×פילו ×”×¦×¨× ×” מיוחדת: "×גב".
5.
ב-"Drive On" שר ×’'×•× ×™ ק×ש על חייל שחזר מווי××˜× ×. הפזמון הולך כך:
Drive on, it don't mean nothin'
My children love me, but they don't understand
And I got a woman who knows her man
Drive on, it don't mean nothin'
it don't mean nothin', drive on
השורה הר××©×•× ×” חזקה במיוחד. ק×ש מספר ×©×”×•× ×©×ל ×ותה מביטוי ×©×—×™×™×œ×™× ×”×©×ª×ž×©×• בו במלחמה ×”×”×™×. ××“× × ×”×¨×’, ×•×”× ××•×ž×¨×™× "סע הל××”, ×–×” ×œ× ×ומר כלו×". ×בל השיר ×”×•× ×œ× ×¢×œ חייל בוויי××˜× ×, ×”×•× ×¢×œ ××“× ×©×—×–×¨ מהמלחמה. הציטוט ×”×–×” × ×¢×§×¨ מההקשר המקורי שלו, והופך למט×פורה כפולה, שבה "Drive on" מתייחס, ×›× ×¨××”, ×œ×—×™×™× ×¢×¦×ž×, ו-"it don’t mean nothin’" מתייחס למלחמה עצמה, על כל ×”×—×™×™×œ×™× ×©× ×¤×œ×• בה.
השורה הב××” כבר מחולקת ×œ×©× ×™×™×. חלקה הר×שון × ×¨××” כמו ההמשך הטבעי של השורה הר××©×•× ×”, כמו × ×™×ž×•×§: סע הל××”, ×”×™×œ×“×™× ×©×œ×š ××•×”×‘×™× ×ותך. ×בל החלק ×”×©× ×™ של השורה כבר × ×¡×•×’ ל×חור, בהתגדות לטיעון ×©× ×‘× ×” עד ×›×”. ×›×ילו ×©× ×™ ×× ×©×™× ×ž×“×‘×¨×™× ×›×ן.
ובשורה השלישית, חוזר לדבר ×”×יש הר×שון. ×•×”×•× ×¢×•×©×” ×–×ת ב×מצעות ו' החיבור, ×›×ילו ×”"×בל" ×œ× × ×מר מעול×. ×בל ×”"×בל" × ×מר, והשורה השלישית ×œ× ×ž×¡×¤×™×§×” בשביל לפצות עליו. ××– ×”×•× ×—×•×–×¨ לשורה הר××©×•× ×”, ו××– חוזר עליה שוב, במהופך, כמו כדי להשביע ×ת עצמו: " Drive on, it don't mean nothin'/ it don't mean nothin', drive on".
××– למה ×–×” ×¨×œ×•×•× ×˜×™? ×›×™ × ×¨××” לי שלפחות בקרי××” ×פשרית ×חת, יש ×›×ן מקרה שבו הדיבור ×”×•× ×—×œ×§ ממה ×©×ž×‘× ×” ×ת עצמו. ×›×™ יש ש×, בחזרה הזו על המשפט הר×שון – ×× ×ž× ×¡×™× ×œ×§×¨×•× ×ותה כבעלת היגיון מימטי, ×•×œ× ×¨×§ ×–'×× ×¨×™ – תחושה שהדובר × ×¡×•×’ ×ל ×”×ž×œ×™× ×©×œ עצמו; ×›×ילו מרגע ש×מר ××•×ª× ×”×•× ×ž×•× ×—×” על ידי ×©× ×™ כוחות ×ž× ×•×’×“×™×. ×”×חד מ××™×¥ בו להרחיב הל××”, ×•×”×©× ×™ גוזר עליו לצמצ×, ×›×™ ×ין ×‘×¢×¦× ×ž×” לומר. ×›×©×”×•× ×ž× ×¡×” להמשיך ×חרי המשפט הר×שון, ×”×•× × ×ª×§×œ ×‘×”×ª× ×’×“×•×ª ("×בל ×”× ×œ× ×ž×‘×™× ×™×"), ×©×ž×•× ×¢×ª ×ž×ž× ×• ×œ×¡×™×™× ×‘×©×•×¨×” השלישית. ×”×•× ×¦×¨×™×š יותר ×× ×¨×’×™×™×ª ×©×›× ×•×¢ עכשיו, ×”×•× ×¦×¨×™×š להמשיך לדבר, ××– ×”×•× ×ומר ×ת מה שכבר ×מר, ו××– ×ומר ×–×ת שוב, הפוך.
[×× ×™ עדיין מרגיש שחסר ×›×ן המון. ×× ×™ ×’× ×œ× ×‘×˜×•×—, פת×ו×, ×©×”×“×•×’×ž× ×¢× ×’'×•× ×™ ק×ש ×¨×œ×•×•× ×˜×™×ª. הערות?]
×תה כל כך צודק. ×”×ª×•×‘× ×•×ª שלי מתפתחות לרוב בזמן הכתיבה עצמה, ×בל ×›× ×¨××” ×©×œ×¢×•×œ× ×œ× ×וכל לבחון ×ת ×–×” ×›×™ ×× ×™ ×œ× ×™×›×•×œ ×œ×”×‘×™× ×ת ההשערות שלי על הכתב ×§×•×“× ×•×¨×§ ××– לכתוב ×ותן ולר×ות ×× ×–×” ×”×©×ª× ×”.
מסעיף ×רבע ו×ילך, ×תה מ×בד ××—×™×–×”. לפחות לגבי ×”× ×ž×¢× ×ª *שלי* 🙂
והדוגמה של ×’'×•× ×™ ק×ש בעייתית, ב×מת. ×–×” ×œ× ×”×©×“×¨ ×©×ž×©× ×” ×ת עצמו ×ו ×ת ×”× ×ž×¢×Ÿ. ×–×ת התודעה ×”×•×•×™×™×˜× ×מית שלו שרודפת ×ותו, המשפט החוזר הופך לדו-משמעי. ××– ×œ× ×”×‘× ×ª×™ מה ×תה ×ž×“×’×™× ×¤×”. התסביר?
×פשר ×’× ×œ×”×ª×§×•×˜×˜ בבוץ.
×ת יודעת שיהיה עלייך להסביר למה ×× ×™ מ×בד ××—×™×–×”, × ×›×•×Ÿ? 🙂
ולגבי הדוגמ×, ×ת צודקת. ×”×™× ×‘×¢×™×™×ª×™×ª. ×בל ×× ×™ עדיין חושב שיש ×›×ן משהו, ו×× ×™ ×œ× ×›×œ כך מצליח ×œ×©×™× ×¢×œ ×–×” ×ת ×”×צבע. ×יך לומר ×–×ת? ×× ×™ ×ž×¡×›×™× ×©×™×© ×›×ן ××“× ×©×”×ª×•×“×¢×” ×”×•×•×™×™×˜× ×ž×™×ª שלו רודפת ×ותו. ×בל ×× ×™ חושב שיש ××™× ×˜×¨×קציה בין הוויכוח ×”×¤× ×™×ž×™ שלו לבין מה ×©×”×•× ×ומר במהלך הוויכוח. כלומר, ×× ×™ חושב ×©×”×•× ×—×•×–×¨ על המשפט החוזר ×œ× ×¨×§ בגלל שהמשפט ×”×–×” רודף ×ותו בתודעתו; × ×¨××” לי שהמשפט רודף ×ותו ×›×™ ×”×•× × ×מר.
LOL
×פשר ×’× ×œ×”×ª×§×•×˜×˜ בבוץ?
×תמול בלילה ×”×’×™×¢ ×”×œ×™× ×§ ×”×–×” ×¢× ×”× ×™×•×–×œ×˜×¨ של מועדון הספריה החדשה. גרוסמן מת×ר ×›×ן ×ת תהליך הכתיבה של הספר החדש שלו, ×©×™×™×¦× ×‘×§×¨×•×‘, ב×ופן שמתכתב במידת מה ×¢× ×ª×•×›×Ÿ הפוסט ×”× ×•×›×—×™.
תודה רבה!
ר×שית, פוסט ×ž×¢× ×™×™×Ÿ מ×וד. תודה רבה. וכמו ×©× ×”×•×’ לומר ×‘×ž×§×•×ž×•×ª×™× ×•, בלוג פ33×”, ×›× ×¡×• לשלי.
×©× ×™×ª, לגבי השיר של ×’'×•× ×™ ק×ש, ×× ×™ קר×תי ×ת ×”×¤×¨×’×ž× ×˜ טיפה ×חרת (×ולי ×–×” ×ž×©×ª× ×” כשקור××™× ×ת השיר כולו): ×›××“× ×©×ž×ª×¨×™×¡ ×ל ×”×¢×•×œ× ×•×œ× ×ל עצמו, ×•×’× ×œ×–×” ×©× ×™ ×ž×•×‘× ×™×: ×”×חד, תפסיק כבר להתעסק במלחמה ×”×–×ת ותמשיך ×œ× ×¡×•×¢, ×–×” ×œ× ×ומר דבר, ×•×”×©× ×™ ××™×¨×•× ×™ יותר, ×©×œ× ×œ×•×ž×¨ ×¤×•×œ× ×™: ×–×” בסדר, ×תה תמשיך ×œ× ×¡×•×¢ ×›×™ ×–×” ×œ× ×ומר דבר, ו×× ×™ ×ש×ר פה לבד בחושך ×¢× ×”×™×œ×“×™× ×©×œ× ×ž×‘×™× ×™×.
×œ× ×ž×©× ×” ב××™×–×” מובן בוחרי×, בהמשך יש לי ×ת ×”×™×œ×“×™× ×©×œ×™ – ו××– הדיבור ×”×¤× ×™×ž×™ "×בל ×”× ×œ× ×ž×‘×™× ×™×" – ויש לי ×ת ×”×ישה שלי *שכן* (שוב דיבור ×¤× ×™×ž×™). יש ×”×ª× ×’×“×•×ª, ×בל ×’× ×ª×§×•×•×”. והחזרה בסוף על המשפט ×©× ×™×¦×‘ ×¤×¢×ž×™×™× ×ž×•×œ ×”×™×œ×“×™× ×•×”×ישה ×”×•× ×ž×©×§×œ × ×’×“, כדיבור של ×©×›× ×•×¢ ×¤× ×™×ž×™ ×•×—×™×¦×•× ×™.
סע הל××” כבר כולל ×ת ×–×” ×œ× ×ומר כלו×.
לכן החזרה "×–×” ×œ× ×ומר כלו×" ×”×™× ×”×›×œ×œ×”, הקשה מהמקרה הפרטי של ההרוג והדרך והמשך המלחמה, לכללי, של המצי×ות שהמלחמה חלק מתוכה.
סע הל××”, ×ין משמעות לקטע ×•×’× ×œ× ×œ×¤×¡×™×¤×¡ כולו. ×ו: ×”×¦×œ×—× ×• ×œ× ×œ×”×ª×¢×›×‘ על הזוועה, ×›× ×¨××” ×©×’× ×”×©×ר ×œ× ×ž×¢×›×‘.
×יתמר, פוסט יפה! ×–×” × ×›×Ÿ לגבי ×œ× ×¨×§ כש×× ×™ כותבת עבודה ×¡×ž×™× ×¨×™×•× ×™×ª, ××œ× ×’× ×›×©×× ×™ מדברת על עצמי, ותוך כדי ש×× ×™ מדברת ושומעת מה ×× ×™ ×ומרת ×× ×™ ×œ×¤×¢×ž×™× ×ž×‘×™× ×” ×“×‘×¨×™× ×—×“×©×™×, ובמקרה ×§×™×¦×•× ×™ יותר ××£ ×ומרת לעצמי "למה ×מרתי ×ת ×–×”? ×× ×™ ×œ× ×‘×מת חושבת ×›×›×”. ×בל ×מרתי ×ת ×–×”, ××– ×ולי ×× ×™ כן חושבת ×›×›×”?" ×•× ×¨××” לי שכל מי שהיה ×¤×¢× ×‘×˜×™×¤×•×œ פסיכולוגי יבין למה ×× ×™ ×ž×ª×›×•×•× ×ª 🙂