הממהרים להספיד

פרולוג: לפני כמה ימים כתבתי לכלכליסט קטע דעה קצר על ויקיפדיה ונול. הקטע פורסם, אולם בשינויים ניכרים ולאחר שנעשה חלק מהכתבה הזו. נראה לי שיש בו טעם גם בצורתו המקורית. להלן:

רק הודיעה גוגל על השקת "נול", ומיד קפצו כולם להספיד את ויקיפדיה. זה קצת מוזר, בהתחשב בכך שאפילו גוגל נמנעה מלהגדיר את השירות החדש כאנציקלופדיה. בדף המידע של האתר מצוין רק שזהו פרויקט שמארח "יחידות ידע אודות מגוון נושאים". וויקיפדיה מנסה להיות אנציקלופדיה, נול מנסה להיות משהו אחר לגמרי. כרגע אפשר למצוא שם לפחות שישה מאמרים שיסבירו לכם כיצד לפתוח סתימה בשירותים, אבל אפילו לא ערך אחד שיספר לכם מה זה שירותים, לעזאזל.

בהתחשב בכך שיש לחתום על הערכים בנול, סביר להניח שרוב כותבי המאמרים יהיו אנשים בעלי אינטרס, טיפוסים שמעונינים בקידום-עצמי או במעט הזלוטס שפרסומות גוגל יספקו להם. לא תראו שם יותר מדי מאמרים על האצטקים.

נול לא מאיים על ויקיפדיה ×›×™ הוא משחק במגרש אחר לגמרי. מי שבאמת צריך לחשוש ×–×” אתרים כמו ArticleCity או "מאמרים" העברי. שניהם מבוססים על מודל דומה לשל נול, אך נהנים מפחות דמיון והייפ. עיון במאמרים שמופיעים באתרים הללו יכול לרמוז מה יופיע גם בנול – המון SEO, פסיכולוגיה ורפואה. פחות היסטוריה, מתמטיקה וגנטיקה. מאמרים מהסוג ×”×–×”, כואב לומר, לא נמכרים טוב.

מצד שני, גם נול רחוק מלהיות מושלם. החיפוש שלו, למרבה ההפתעה, גרוע כמו LiveSearch ביום רע. אם תחפשו "Toilet" תגלו שלושה קישורים בלבד, למרות שחיטוט מוקפד יותר יחשוף לפחות 8 מאמרים בנושא.

גרוע מכך, המאמרים בנול אינם מקשרים זה לזה. אם תכנסו לעמוד הראשי של נול תגלו רשימת מאמרים, ללא סדר ברור. נולי הם אכן "יחידות ידע"; הם מבודדים, ונמנעים מהתייחסות לנולים אחרים. רק אם גוללים למטה ניתן למצוא רשימת קישורים לנולים באותו נושא.

במובן ×”×–×”, נול לעולם לא יוכל להתחרות בוויקיפדיה. מאחר שהוא מבוסס על האינטרס האישי של אינדיווידואלים, נול לעולם לא יצליח להתרומם מעל לסך חלקיו. יהיו בו מאמרים, חלקם – יש להניח – ראויים למדי; הוא יקודם על ידי גוגל, ואולי אפילו יצליח לשרוד. אבל הוא לא ×™×”×™×” אנציקלופדיה, והוא לא יבעיר בכותביו את אותה אש שמבעירה בהם ויקיפדיה.

ויקיפדיה מניחה שבני אדם טובים מיסודם, ושהם מוכנים לעבוד בחינם, בשיתוף פעולה, כדי ליצור דבר מה גדול מהם. נול מניח שאנו יצורים מונעי אינטרס, הכמהים לפרסום וכסף. שתי ההנחות נכונות, במידה.

יתכן שכפי שסוברים רבים, אכן נגזר על ויקיפדיה ונול להתחרות. במקרה כזה, יש לקוות שהאנציקלופדיה תנצח, ובהכרעה ברורה. ניצחון של נול יאמר עלינו משהו מייאש ועגום, מסוג הדברים שממילא אנו מתפתים להאמין להם. אם נגזר על השניים להתחרות, מי ייתן שתנצח זו שמאמינה בבני אדם, לא זו שמעדיפה להשתמש בהם.

7 thoughts on “הממהרים להספיד”

  1. ויקיפדיה מניחה שבני אדם טובים מיסודם, ושהם מוכנים לעבוד בחינם, בשיתוף פעולה, כדי ליצור דבר מה גדול מהם. נול מניח שאנו יצורים מונעי אינטרס, הכמהים לפרסום וכסף.

    ההנחות שלמעלה לא סותרות אחת את השניה.

  2. אכן, במבט ראשון נול נראה זוועה, אבל זו רק גרסת ניסיון, הייתי רוצה לדעת איך ויקיפדיה נראתה בהתחלה, כשהייתה כל הרבה קרקע בתולה של ערכים שלא נכתבו כלל…
    התיאור שלך את ערכי נול כמבודדים הזכיר לי את המונאדות של לייבניץ, אך שלא כמו המקוריות, שמתוכנתות משחר הבריאה להתאים זו לזו ע"י מנגנון פנימי, הערכים של נול נראים כמו קובץ אקלקטי שרק הולך ומתפזר. המלכוד של גוגל הוא שעם מודל כזה הם יהיו חייבים בקרה חיצונית, ואז כל המודל המופלא של תוכן גולשים שמנהל את עצמו ויכול להרים מבנה אדירים חיש מהר יתמוטט.
    אגב, אף פעם לא הבנתי למה ויקיפדיה מסתמכים רק על תרומות ולא מרשים לעצמם איזו פרסומת קטנטנה בצד כדי לממן את העלויות של המפעל האדיר והחשוב לאנושות הזה. אני בטוח שזה לא ישנה דבר. או שאולי ממשלת ארה"ב פשוט תממן את העניין (כסף קטן בשבילהם) עבור כולנו כמו שהם ממנים את הלווינים של הג'י פי אס.

  3. איה: תו-דה
    רוגל: נכון, ואפילו כתבתי זאת.
    של: אני זוכר איך ויקיפדיה נראתה בהתחלה. לא היו המון ערכים, אבל הערכים שהיו היו שונים מאוד מאלו שקיימים כיום בנול. והקטע על לייבניץ – ענק.
    גם אני לא מבין את סיפור הפרסומות, אבל כוונתם, לכל הפחות, טובה.

  4. אני מניח שהעדר הפרסומות בוויקיפדיה, או תמיכה כלכלית מצד כל גוף שהוא, נועד למנוע אפשרות של הטייה מסיבות של תלות כלכלית ('נצטרך לצנזר דברים רעים / לכתוב דברים טובים על גורם X, כדי שלא תיפסק התמיכה מצדו').

  5. יפה אמרת. נול זה סתם עוד שטח פרסום של גוגל, ויפה הבחנת שהוא חיה מהסוג של "מאמרים" ודומיו, ומאוד מאוד לא מהסוג של ויקיפדיה. מביך באיזו קלות אכלו רוב כלי התקשורת את נוסחת הקסם "ויקיפדיה מול גוגל".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *