×–×” היופי בפרוייקטי×, ×”× ×œ×¢×•×œ× ×œ× × ×’×ž×¨×™× [מיטל]
גיל 18 (×ו 21 ב×רה”ב) ×”×•× ×’×™×œ משמעותי ×‘×ž×“×™× ×•×ª המערב. זהו גיל בו ××“× × ×”×™×” בוגר ×ž×‘×—×™× ×ª החוק, מה ×©×ž×§× ×” לו, בין הש×ר, ×ת הרשות להעסיק עצמו במגוון פעילויות × ×”× ×ª× ×™×•×ª כגון שתייה משק×ות חריפי×, ×§×™×•× ×™×—×¡×™ מין ×¢× ×ž×™ ×©×”×•× ×¨×•×¦×” (×‘×ª× ××™ ×©×’× ×”×•× × ×›× ×¡ תחת ×ותה קטגוריה של “בוגר”) וצריכת ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×”, כמו ×’× ×œ×”×›× ×¡ למקומות ×”×ž×ª×¢×¡×§×™× ×‘×¤×¢×™×œ×•×™×•×ª ×ž×™× ×™ ×לו. ×”××™×¡×•×¨×™× ×¢×œ ×§×˜×™× ×™× ×œ×¢×¡×•×§ בפעילויות ×לו × ×•×¢×“×• להגן ×¢×œ×™×”× ×ž×”×©×¤×¢×ª×Ÿ הרעה ו\×ו מתוצ×ותיהן השליליות. כמו כן, ×¤×¢×ž×™× ×¨×‘×•×ª ×ž×™×•×—×¡×™× ×œ××™×¡×•×¨×™× ×לו מ××¤×™×™× ×™× “מוסרייה –– לכ×ורה ×ין ×–×” הול×, ×ין ×–×” מוסרי, לתת לילד לעשן, לשתות, לצפות ×‘×ž×¢×©×™× ×ž×’×•× ×™×.
× × ×™×— לרגע בצד ל××™×¡×•×¨×™× ×”× ×•×’×¢×™× ×œ××™× ×˜×•×§×¡×™×§×¦×™×”1 (×לכוהול, עישון וכו’) ×שר ×× ×™ רו××” ×‘×”× ×›×œ×’×™×˜×™×ž×™×™× ×™×•×ª×¨, ×•× ×‘×—×Ÿ ×ת ×”××™×¡×•×¨×™× ×•×”×ž× ×™×¢×” בהתעסקות במין ×•×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×”. ×”×ž× ×™×¢×” של ×™×œ×“×™× ×ž×—×©×™×¤×” ×œ×ª×›× ×™× ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×™× × ×•×¢×“×” “להגן” עליה×, ×œ×ž× ×•×¢ פגיעה ×‘× ×©×ž×ª× ×”×¨×›×” והטהורה, ×œ×ž× ×•×¢ רכישה של ×”×ª× ×”×’×•×ª פסולה בהשר×ת ×”×ª×›× ×™×. החשיפה ×œ×ª×›× ×™× ×›×לו × ×ª×¤×©×ª ×›×œ× ×ž×•×¡×¨×™×ª, ×œ× ×¨×§ ×›×שר ×”× ×—×©×¤×™× ×”× ×™×œ×“×™×, ××œ× ×‘×›×œ×œ. מסוג ×”×“×‘×¨×™× ×©×”×“×ª ×•×’×•×¤×™× (×©×ž×¨× ×™×™×?) ××—×¨×™× ×ž×—×¨×™×ž×™× ×•×ž×’× ×™× ×•×ž×§×©×¨×™× ×œ×”×ª× ×”×’×•×ª רעה ופסולה. ילדי×, ×ו מבוגרי×, ×”× ×—×©×¤×™× ×œ×ª×›× ×™× ×›×לו, יגדלו בהכרח להיות ×× ×©×™× ×—×•×œ×™ מין וחורשי זימה, ×ו לכל הפחות ×¢×‘×¨×™×™× ×™× ×—×¦×•×¤×™×. ×ו מה?
×× ×™ ×ישית, ×× ×ž×•×ª×¨ לי לציין, צורך ×¤×•×¨× ×• מסביבות גיל 10, ו×× ×™ בטוח ש×ין ×–×” ×¢× ×™×™×Ÿ ×™×•×¦× ×“×•×¤×Ÿ. ××ž× × ×–×ת עדותי ×”×ישית, ×בל הרשו לי להגיד ש×× ×™ רחוק מ×ד מלהיות עבריין מין ×ו ×× ×¡ ×ו משהו ×‘×¡×’× ×•×Ÿ. כיצד, ×× ×›×Ÿ, הושפעתי לרעה ×ž×”×ª×›× ×™× ×”××™×¨×•×˜×™×™× ×שר × ×—×©×¤×ª×™ ××œ×™×”× ×ž×’×™×œ צעיר?
ומה בדבר תוכן ×לי×? מ××– פחות ×ו יותר שהמשחק ×™×¦× ×‘97 (××– ×× ×™ בן 8), ×™×¦× ×œ×™ לשחק בדי×בלו ×שר דורג על ידי ESRB ×›”M”, דירוג ל”בוגריה (17+). ×¤×¢× ×חת כשהייתי לבד בבית צפיתי בסרט בויד×ו (×œ× ×–×›×•×¨ לי הגיל, ×בל ×–×” ×”×™×” בגיל צעיר ובתקופת ×”VHS) ו×חרי שהסרט × ×’×ž×¨ × ×ª×ª×™ לקלטת להמשיך לרוץ. בהמשך הקלטת ×”×™×” ×”× ×™×¦×•×¥ של קובריק ×שר המשכתי לצפות בו (×œ× ×‘×œ×™ פחד) עד סופו. ×œ× ×–×›×•×¨ לי ש×חד מ×לו גרמו לי ×œ×¡×™×•×˜×™× ×ו הש×ירו בי צלקת, ×•×”× ×’× ×œ× ×”×¤×›×• ×ותי לילד ××œ×™× ×™×•×ª×¨.
×”×× ×ª×›× ×™× ×ž×™× ×™×™× ×ו ××œ×™×ž×™× ×©× ×—×©×¤×ª×™ ××œ×™×”× ×‘×’×™×œ צעיר השפיעו עלי לרעה? ×œ× × ×¨××” כך. ×”× ×‘×•×•×“××™ השפיעו עליי כך ×ו ×חרת, ×בל ×œ× × ×¨××” שהושחתתי על ×™×“× ×‘×¨×ž×” ×©×ž×™×™×—×¡×™× ×œ×ª×›× ×™× ×›×לה ×’×•×¨×ž×™× ×לו ×ו ××—×¨×™× ×”×¨×•××™× ×‘×¦× ×–×•×¨×” והגבלות גיל עקרון חשוב. ×”×× ×”×’×‘×œ×•×ª גיל ב×מת ×ž×’× ×™× ×¢×œ ×™×œ×“×™× ×•? על החברה ×©×œ× ×•? על העתיד ×©×œ× ×•? ×ו ×©×ž× ×”× ×’×•×¨×ž×™× ×œ×ª×•×¦×ות הפוכות?
×× ×™ מ×מין ×©×¦× ×–×•×¨ בדמות הגבלות הגיל ×”×•× ×¨×¢ ב×ופן ×¢×§×¨×•× ×™ בדיוק כמו כל ×¦× ×–×•×¨ ×חר כגון ×¦× ×–×•×¨ של עבודות המבקרות ×ת הממשל, ×ת החברה, ×¦× ×–×•×¨ של יצירות ×”× ×¢×©×•×ª על ידי מיעוטי×, על ידי המעמד ×”× ×ž×•×š, ×ו כל ×וכלוסייה שדעתה ××™× ×” פופולרית. הגבלות הגיל ×”×™× × ×¦× ×–×•×¨ ×¨×•×“× ×™ ככל ×¦× ×–×•×¨ ×חר, מסתירות ×ת ×”×מת מ×× ×©×™× ×ž×¡×•×™×™×ž×™× ×‘×ž×§×•× ×œ×—×©×•×£ ×ותה, יוצרות ×¢×•×œ× ×©×§×¨×™ ×ו ×œ× ×ž×œ× (×–×•×›×¨×™× ×ת ×”×–×•× ×” מוכרת המזון מספר יהושע?), ×™×•×¦×¨×™× ×¢×•×œ× ×©×”×•× ×–×™×•×£. מכיוון ×©×”×¢×•×œ× ×”×ž×•×¦×’ ×”×•× ×ž×–×•×™×™×£, מי שמביט בו מפתח ×›×œ×™× “שקרייה, ×›×œ×™× ×שר מת××™×ž×™× ×œ×¢×•×œ× ×”×©×§×¨×™ ×ך ×œ× ×œ×¢×•×œ× ×”×מיתי ×שר מוסתר על ידי ×¦× ×–×•×¨.
מחקר ×©× ×¢×©×” על ידי מילטון ד××™×ž×•× ×“ מר××” ×œ× ×¨×§ שעלייה בתפוצה ×•× ×’×™×©×•×ª של חומר ×רוטי ×•×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™ ×œ× ×”×’×‘×™×¨×• ×ת מספר מקרי הרצח, ×”×לימות וה××•× ×¡ ב××•×ª× ×ž×§×•×ž×•×ª, ××œ× ×”× ×ž×™×›×• ×ת המספר. מהטבל×ות × ×™×ª×Ÿ לר×ות בבירור כיצד ל×ורך ×”×©× ×™×, ×‘×”× ×™×¤×Ÿ ו×רה”ב × ×¢×©×• ×ž×ª×™×¨× ×™×•×ª יותר, מספר ×”×ž×§×¨×™× ×”×לו ×¦× ×—, ×•×‘× ×•×¡×£ לזה מספר ×”××—×•×–×™× ×©×œ ×§×˜×™× ×™× (6-12) מבין ×”×§×•×¨×‘× ×•×ª של ×ž×§×¨×™× ×לו × ×¤×œ כמעט בחצי בין ×”×©× ×™× 72 ל95. ×חוז ×”×ž×§×¨×™× ×”×§×©×•×¨×™× ×‘×’×™×œ××™ 13-19 גדלו ××ž× × ×‘×חוז ×חד, ×בל × ×¨××” שזה קשור בעיקר בירידה הדרמטית של תקיפות ×™×œ×“×™× ×§×˜× ×™× ××£ יותר. ×חוזי ×”×§×•×¨×‘× ×•×ª בגיל××™× 20-29 גבר, כמו כן של 50-59. כלומר, הגברת ×”× ×’×™×©×•×ª של ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” ×”×§×˜×™× ×” ×ת מספר מקרי ×”×לימות וה××•× ×¡ של ×§×˜×™× ×™× (×גב, ×–×” מזכיר לי ×ת ×”×¡×™×¤×•×¨×™× ×”××—×¨×•× ×™× ×ודות “הכת הסדיסטית” של ×לי×ור חן ×שר התעללה ×‘×™×œ×“×™× ×§×˜× ×™×, והעובדה ×©×”×§×©×•×¨×™× ×‘×¤×¨×©×” ב××™× ×ž×”×–×¨× ×”×—×¨×“×™, ×–×¨× ×©×ž×¨× ×™ עד מ×ד שבו ××£ ××•× × ×•×ª × ×—×©×‘×ª לחט×). כמו כן, × ×™×ª×Ÿ לר×ות מהטבל×ות כיצד מספר ×”×ž×§×¨×™× ×©×œ ××•× ×¡ ×‘×©× ×—××™ גדלו יחד ×¢× ×ž×¡×¤×¨ ×”×ž×¢×¦×¨×™× ×”×§×©×•×¨×™× ×‘×כיפת ×—×•×§×™× × ×’×“ ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×”.
× ×ª×•× ×™× ×לו ×ž×ª×™×™×—×¡×™× ××ž× × ×œ× ×’×™×©×•×ª כלל החברה לחומר ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™, ×•×œ× ×œ×’×™×©×” של ×§×˜×™× ×™× ×œ×—×•×ž×¨ ×›×–×”, ×ך בכל ×–×ת ×”×™× ×ž×¦×‘×™×¢×” על חוסר ×”× ×–×§ שבחומר ×–×”. הש×לה ×”×™× ×”×× ×™×© ×œ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” השפעה ×©×•× ×” על ×ž×‘×•×’×¨×™× ×•×¢×œ ×§×˜×™× ×™×. כדי ×œ×¢× ×•×ª על הש×לה ×”×–×ת צריך לבחון ×ת ההבדל בין ×ž×‘×•×’×¨×™× (18+) לבין ×§×˜×™× ×™× (17-). על ההבדל בין שתי קבוצות ×לו קשה להצביע, שכן הקבוצה של ×§×˜×™× ×™× ×—×œ×•×§×” בעצמה למספר קבוצות; החלוקה (×©×”×™× ×—×œ×•×§×” שלי לצורך ×”×¢× ×™×™×Ÿ) ×”×™× ×œ×ž×¡×¤×¨ גיל××™×: הגיל הרך; גיל הבית-ספר בו מתחילה להיווצר ×”×ª×¢× ×™×™× ×•×ª ×ž×™× ×™×ª הקשורה בחקירת הגוף ×•×”×ª×¢× ×™×™× ×•×ª במין ×”×©× ×™; והגיל בו ××•×ª× ×™×œ×“×™×-× ×¢×¨×™× ×ž×¡×•×’×œ×™× ×œ×”×›× ×™×¡ ×•×œ×”×›× ×¡ להריון ובו ×”×¢× ×™×™×Ÿ במין מוצהר יותר. ההבדל בין הקבוצה ×”××—×¨×•× ×” לבין קבוצת ×”×ž×‘×•×’×¨×™× (18+) ×”×™× ×• הבדל חוקי בלבד המפריד ××•×ª× ×‘×–×›×•×™×•×ª×™×”× (הזכות לרכוש ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×”, ×œ×”×›× ×¡ ×œ×ž×•×¢×“×•× ×™× ×•×›×œ ×”× ×•×©× ×©×œ ×§×™×•× ×™×—×¡×™ מין).
מהו ההבדל ×× ×›×š ב×ופן הצפייה של ×ž×‘×•×’×¨×™× ×‘×¤×•×¨× ×• לבין ×–×” של הקבוצה ×”×©× ×™×™×” של ×§×˜×™× ×™× (× ×’×™×“, 10+)? לשתי ×וכלוסיות ×לו ×™×©× × ×“×—×¤×™× ×ž×™× ×™×™× ×שר ×”× ×¨×•×¦×™× ×œ×”×‘×™× ×œ×™×“×™ סיפוק. בקרב שתי הקבוצות ×™×©× ×” הבחירה\חוסר ברירה בסיפוק ×”×“×—×¤×™× ×¢×œ ידי ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×”. ×× ×™ ×ומר ×’× ×©×©× ×™ ×”×וכלוסיות ×ž×‘×™× ×•×ª ×ת ×”×ž× ×’× ×•×Ÿ של המעשה ×”× ×¦×¤×”2 (כלומר, ×ת העובדה שיש ×›×ן ×ד×\מספר ×‘× ×™-×ד×, שיש ×œ×”× ×ª×©×•×§×•×ª מסוימות, ×©×”× ×ž×ž×ž×©×™× ××•×ª× ×‘×“×¨×›×™× ×לו ודרך ××™×‘×¨×™× ×לו). ×›×ן ×× ×™ ×ž× ×™×— ש×ולי תהיה ××™-הסכמה ×יתי, ×•×”×˜×¢× ×” ×©×œ×™×œ×“×™× ×™×©× ×” פחות ×”×‘× ×” רגשית ופחות × ×™×¡×™×•×Ÿ ×ישי במערכות ×™×—×¡×™× ××™× ×˜×™×ž×™×™×. ×ך ×× ×™ ×טען ×©×§×•×“× ×›×œ ×”× ×™×¡×™×•×Ÿ ×•×”×”×‘× ×” של ×™×—×¡×™× ×צל ×ž×‘×•×’×¨×™× ×œ× ×ª×ž×™×“ ×•×œ× ×‘×”×›×¨×— מפותחת הרבה יותר, ושרגישות ×•×”×‘× ×” של ×¨×¦×•× ×•×ª הזולת הן ×¢× ×™×™×Ÿ של ×ופי ×•× ×‘×“×œ×•×ª בין ××“× ×œ×ד×, ופחות קשורות בגיל. ×™×©× × ×™×œ×“×™× ×שר יגלו יותר סימפתיה ממבוגרי×, כך ×©×”×˜×¢× ×” ×©×ª×›× ×™ ×¤×•×¨× ×•×’×¤×™×” × ×ª×¤×©×™× ×›×—×¡×¨×™ רגש בקרב ×™×œ×“×™× ×™×•×ª×¨ מ×שר בקרב מבוגרי×, ×ו ×©×”×‘× ×™-××“× ×”×ž×•×¦×’×™× ×‘×ª×›× ×™× ×לו × ×ª×¤×©×™× ×›×œ× ×× ×•×©×™×™× ××œ× ×›×ובייקטי×, חלשה ×‘×¢×™× ×™×™.
לפי דעתי ×™×©× ×” ×פילו השפעה מ×ד חיובית של צפייה ×‘×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” על ידי ×™×œ×“×™× ×§×˜× ×™×, בייחוד ×‘× ×™×’×•×“ למצב ×”×§×™×™× ×©×œ הסתרה של ×“×—×¤×™× ×ž×™× ×™×™× ×©×œ ×‘× ×™-××“× ×ž×™×œ×“×™×. ×× ×™×œ×“×™× × ×—×©×¤×™× ×œ×ž×¢×©×™× ×ž×™× ×™×™×, הרי ×©×”× ×ž×›×™×¨×™×3 ×‘×§×™×•× ×”×“×—×¤×™× ×”×ž×™× ×™×™× ×©×œ ×‘× ×™-×ד×, יכירו בכך ×©×“×—×¤×™× ×לו ×§×™×™×ž×™× ×צל הזולת ×•×œ× ×¨×§ ×צל×. כלומר, ×”× ×™×‘×™× ×• ×©×“×—×¤×™× ×ž×™× ×™×™× ×”×™× × ××œ×ž× ×˜ ב, ושיש ×œ×”× ×ž×§×•× ×‘×™×—×¡×™× ×‘×™×Ÿ-×× ×•×©×™×™×. מכ×ן ×©×”× ×™×”×™×• ×ž×•×“×¢×™× ×œ×ž×¨×›×™×‘ ×–×” ויחפשו ×ותו במערכות יחסי×. ×”× ×™×‘×™× ×• שיש ×›×ן פעולה דו-צדדית ולכן יחפשו לממש ×ת ×”×“×—×¤×™× ×¢×œ ידי שיתוף פעולה. ×”×פשרות ×”×©× ×™×™×” ×”×™× ×©×ž×‘×•×’×¨×™× ×™×›×—×™×©×• בתקשורת המיועדת ×œ×™×œ×“×™× ×ת ×§×™×•× ×”×“×—×¤×™× ×”×ž×™× ×™×™× ×•×”×¤×¢×™×œ×•×™×•×ª ×”× ×œ×•×•×ª ×ליהן (וכך ×™×•×¦×¨×™× ×‘×¨××©×™×”× ×¢×•×œ× × ×˜×•×œ ×ž×™× ×™×•×ª) ובכך יש×ירו כל ילד וילדה ×¢× ×”×“×—×¤×™× ×”×ž×™× ×™×™× ×©×œ×”× ×œ×¢×¦×ž×. ×”×™×œ×“×™× ×™×¨×ו ×‘×“×—×¤×™× ×©×œ×”× ×›×™×™×—×•×“×™×™× ×œ×”×, ×›×¡×•×˜×™× ×ž×”×—×‘×¨×” הכללית, ולכן ×’× ×™×ž×¦×ו ×ת ×¢×¦×ž× ×‘×¢×•×œ× ×©×‘×• ×ין ×”× ×™×›×•×œ×™× ×œ×ž×¦×•× ×‘×Ÿ-זוג לדחפיה×, ×ž×©×•× ×©×ותו בן-זוג ××™× × ×• ×§×™×™× (×ו כך ×”× ×—×•×©×‘×™×). דבר ×–×” יוביל ××•×ª× ×œ×—×¤×© סיפוק ×צל ×× ×©×™× ××—×¨×™× (×›×™ הת×ווה ×”×™× ×‘×¢×™×§×¨×” ת×וורה ל×חר) ×ך החיפוש ×™×”×™×” חד צדדי, ולכן ×™×”×™×” ××œ×™× ×™×•×ª×¨ במהותו. × ×™×ª×Ÿ להמשיל ×–×ת כך: ×‘×¢×•×œ× ×¢× ×“×œ×ª×•×ª רגילות ×‘× ×™-××“× ×™×¤×ª×—×• דלתות, ו×× ×לו ×œ× × ×¤×ª×—×•×ª בקלות הרי כל מה ×©× ×•×ª×¨ ×œ×”× ×œ×¢×©×•×ª ×–×” להמשיך ×œ× ×¡×•×ª לפתוח ×ות×. ×‘× ×™ ×”××“× ×›×•×¤×™× ×ת ×¨×¦×•× × ×¢×œ הדלתות (×שר ×œ× ×¨×•×¦×•×ª להיות סגורות ×ו פתוחות), כלומר שיש ×›×ן פעולה חד-צדדית. ×‘×¢×•×œ× ×¢× ×“×œ×ª×•×ª חשמליות הגישה ×©×•× ×” לחלוטין: הדלתות יכולות להפתח לקר×ת ×‘× ×™-×ד×. כלומר, שהן פותחות ×ת עצמן בעת ×ª× ×•×¢×” של ×× ×©×™× ×œ×§×¨×תן. יש להן “רצון”. ×× ××“× × ×™×’×© לדלת כזו ×•×”×™× ×œ× × ×¤×ª×—×ª, יש ×œ×¤× ×™×• שתי ×פשרויות; ×”×•× ×™×›×•×œ ×œ× ×¡×•×ª לפתוח ×ותה בכח (מה ×©× ×ž×©×œ ל××•× ×¡) ×ו ×©×”×•× ×™×›×•×œ ×œ× ×¡×•×ª (מה שיכול להיות יותר פשוט ×ו לפחות בעל תוצ×ות ×”×¨×¡× ×™×•×ª פחות) לחפש דלת ×חרת שתפתח ×‘×¤× ×™×•. ילד ×ו ××“× ×שר ×ž×›×—×™×©×™× ×‘× ×•×›×—×•×ª×• ×•×ž×¡×ª×™×¨×™× ×ž×¤× ×™×• ×ת ×§×™×•× ×”×“×—×¤×™× ×”×ž×™× ×™×™× ×©×œ ×‘× ×™ ×”××“× ×¡×‘×™×‘×• ×™×”×™×” דומה ל××“× ×”×—×™ ×‘×¢×•×œ× ×©×œ דלתות חשמליות ×ך יר××” ×ת עצמו ×›×—×™ ×‘×¢×•×œ× ×©×œ דלתות רגילות; ×”×•× ×™× ×¡×” לפתוח דלתות ×’× ×›×שר הן × ×¤×ª×—×•×ª מעצמן ×‘×¤× ×™×•4.
ומה יהיו ×”×”×‘×“×œ×™× ×‘×”×©×¤×¢×” של ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” בין ×ž×‘×•×’×¨×™× ×•×‘×™×Ÿ ×™×œ×“×™× ×¨×›×™× ×ž×ž×©? ××œ× ×× ×›×Ÿ הוסבר ×œ×”× ×“×‘×¨ מה על רביה (×•×œ× ×¢×œ חסידות חסודות) הרי ×©×™×œ×“×™× ×¨×›×™× ×¤×©×•×˜ ×œ× ×™×‘×™× ×• ×ת מה ×©×”× ×¨×•××™×. ×ין ×‘×”× ×¢×“×™×Ÿ (×× ×›×™ פרויד טוען שיש) ×ת ×”×“×—×¤×™× ×”×ž×™× ×™×™× ×שר ×”× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×‘×™×Ÿ ×©×œ×•×§×—×™× ×—×œ×§ ×‘×¡×¦×™× ×” ×ותה ×”× ×¨×•××™× ×ž×•×œ×. כל הפעילות ×”×–×ת תהיה חידתית וחסרת פשר ×‘×¢×™× × (כמו הרבה מ×ד פעילויות ×חרות). כיוון ×©×”×“×—×¤×™× ×œ× ×§×™×™×ž×™× ×צל×, ×”× ×œ× ×™×¡×¤×§×• ×©×•× ×“×—×¤×™× ×ª×•×š כדי צפייה.
קשה ×œ× ×ª×— השפעה של ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” על ×™×œ×“×™× ×¨×›×™× ×ž×ž×©, ×›×™ קשה לת×ר כיצד ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” תגיעה ×œ×¢×™× ×™×”×. ×™×©× × ×©×ª×™ ×פשרויות; ×× ×—× ×• ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×ª×¢×¡×§ בחברה מתחסדת (כמו ×©×œ× ×•), ולקחת ×“×•×’×ž× ×©×œ ילד קטן (× ×מר גיל 6) ×©× ×—×©×£ במקרה ×œ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” (דרך המחשב של ×ב×, למשל, לצורך ×”×¢× ×™×™×Ÿ). סביר ×™×”×™×” ×œ×”× ×™×— שברגע ×©×”×•× ×§×•×œ×˜ מה ×”×•× ×¨×•××” מולו ×”×•× ×™× ×§×•×˜ בפעולת הימלטות; ×”×•× ×™×¨×’×™×© ×©×”×•× ×¦×•×¤×” במשהו ×©×œ× ×œ×¢×™× ×™×•, ש×סור לו, ×©×”×•× ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ (ילד מבוגר יותר, × ×’×™×“ 14, עלול ×œ×ž×¦×•× ×¢× ×™×™×Ÿ בתוכן ×©×”×•× ×ž×¦× ×•×œ×›×Ÿ ייתכן שיש×ר לצפות בזה). ייתכן ×’× ×›×Ÿ ×©×”×•× ×™×™×©×ר לצפות בזה מתוך ×יזו ×¡×§×¨× ×•×ª. כיצד ×–×” ישפיע עליו? במידה והפחד שלו מהחשיפה גדול ×ž×”×¡×§×¨× ×•×ª, ייתכן ×©×”×•× ×™×›×—×™×© ×–×ת ויסתיר ×–×ת ××™×›× ×©×”×• בעמקי × ×©×ž×ª×• ×•×©×¢× ×”×–×ž×Ÿ התפתחו ×”×“×—×¤×™× ×”×לה בו עצמו ויגרמו לפחד להצטמק מול ×”×¡×§×¨× ×•×ª. מצד ×©× ×™, ייתכן ×•×”×•× ×™×מץ ×ת הפעילות ×שר צפה בה ויביע ×ותה במשחק, ×ולי ×’× ×¢× ×™×œ×“×™× ×חרי×. ×פשר ×œ×”× ×™×— שזה יכול לכלול ×ž×™× ×™ × ×’×™×¢×•×ª וליטופי×. ×ין בכך ×©×•× ×“×‘×¨ פסול; במידה וכל ×”×¦×“×“×™× ×›×ן ×ª×ž×™×ž×™× ×•×œ× “מודעיה ×œ×ž×¢×©×™× ×©×”× ×¢×•×©×™× (×× ×›×™ הפירוש של מה ×©×”× ×¢×•×©×™× ×”×•× ×¨×§ של ××“× ×ž×‘×•×’×¨. הרי מה ×©× ×¢×•×©×™× ×–×” ×ך ורק להתלטף) הרי ש××£ ×חד ×œ× × ×¤×’×¢ ×›×ן. יש לזכור שמדובר ×›×ן בגיל שהביולוגיה של ×”×™×œ×“×™× ×œ× ×™×•×‘×™×œ×• להשלכות מצערות ×’× ×‘× ×™×¡×™×•× ×•×ª המשחק ×”×§×™×¦×•× ×™×™× ×‘×™×•×ª×¨. ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×©×•× ×” במקרה בו ילד ×™× ×¡×” לשחק במשחק ×”×–×” ×¢× ×ž×‘×•×’×¨ (×”× ×” פ×דופיליה מכה ×©× ×™×ª במ××ž×¨×™× ×©×× ×™ כותב). יש ×›×ן כביכול ×ž×§×•× ×œ× ×™×¦×•×œ. ×בל צריך לזכור ×©×œ× ×›×œ ×”×ž×‘×•×’×¨×™× ×”×™× × ×¤×“×•×¤×™×œ×™× (×× ×™ × ×•×˜×” לחשוב ×©×¨×•×‘× ×œ×), ושבמידה וילד ×™× ×¡×” לשחק במשחק ×–×” ×¢× ×ž×‘×•×’×¨, המבוגר יוכל פשוט ×©×œ× ×œ×©×ª×£ ×יתו פעולה, ×ו ×©×”×•× ×™×•×›×œ לתת לו הסבר על הפעילות הזו, מה המשמעויות שלה, למה ו×יך ×”×™× ×§×•×¨×ª ולמה ×”×™× ×™×›×•×œ×” להוביל. תגובה של כעס ותוכחה תהיה רעה ×פילו יותר מהכחשה של ×“×—×¤×™× ×ž×™× ×™×™×, שכן ×”×™× ×œ× ×¨×§ הופכת ×ת ×”×“×—×¤×™× ×©×œ הילד (×× ×—× ×• ×¢×•×¡×§×™× ×›×ן ×‘×™×œ×“×™× ×©×˜×¨× ×™×© ×‘×”× ×ת ×”×“×—×¤×™× ×”×לו, ×בל × ×™×ª×Ÿ לש×ר שילד יעשה השלמות ×לו לכשיתבגר ויזכור ×ת ×”× ×–×™×¤×” הזו בו) ×œ×™×™×—×•×“×™×™× ×œ×•, לכ×ורה, ××œ× ×’× ×”×•×¤×›×ª ××•×ª× ×œ×¨×¢×™× ×‘×ž×”×•×ª× ×‘×ופן מוצהר (×‘× ×™×’×•×“ ×œ× ×™×˜×¨×ליות בה הן × ×ž×¦××™× ×‘×¢×§×‘×•×ª הכחשה בלבד, ×ו ×¨×¢×™× ×‘×ופן מרומז. למעשה, ייחוס מרומז למין כדחף פסול ופעילות פסולה יכול להיות ×”×¨×¡× ×™ יותר מייחוס מוצהר ×›×™ קשה יותר להתייחס ×ליו בשל עמימותו.) מה שיגביר ×ת ×”×פשרות ×©×”×•× ×™×‘×•× ×œ×ž×™×Ÿ בגישה של ×לימות.
×™×©× ×” ×’× ×”×פשרות, ×ž×ž× ×” ×× ×—× ×• פוחדי×, שלמבוגר ×™×”×™×” ××™× ×˜×¨×¡ לשתף פעולה במשחק של הילד. ×ך × ×™×ª×Ÿ לשער ש×ילו מבוגר ×”×™×” רוצה ×œ× ×¦×œ ×ž×™× ×™×ª ילד ×”×•× ×”×™×” פועל ×‘×¢× ×™×™×Ÿ בעצמו, ×•×œ× ×ž×—×›×” שהילד ×™×™×–×•× ×ž×”×œ×š. ×’× ×”×ª×¡×¨×™×˜ של מבוגר שרוצה ×œ× ×¦×œ ×ž×™× ×™×ª ילד ×ך ×œ× ×ž×¦× ×”×–×“×ž× ×•×ª עד שהילד התחיל ×יתו ×”×™× ×¨×—×•×§×” מלהתקיי×. בשביל שדבר ×›×–×” יקרה ×× ×—× ×• ×–×§×•×§×™× ×œ×¦×™×¨×•×£ ×ž×§×¨×™× ×©×§×©×” לצרפ×: צריך להיות מבוגר זר שפגש ×ת הילד במקרה (שכן ×× ×–×” מבוגר מוכר סביר ×œ×”× ×™×— ×©×”×•× ×”×™×” מחפש בעצמו ×”×–×“×ž× ×•×ª ×œ× ×¦×œ ×ž×™× ×™×ª ×ת הילד), ילד ×¢× ×ופי ×›×–×” ×©×™×’×¨×•× ×œ×• לשחק ×¢× ×ž×‘×•×’×¨×™× ×–×¨×™× (שכן סביר יותר ×œ×”× ×™×— ×©×™×œ×“×™× ×™×œ×›×• לשחק ×¢× ×™×œ×“×™× ××—×¨×™× ×ו ×ž×‘×•×’×¨×™× ×ž×•×›×¨×™×) ×•×ª× ××™ שטח ×›×לו שי×פשרו למבוגר ולילד לשהות לבד ושהמבוגר ירגיש בטוח ×©×”×•× ×œ× ×¢×œ×•×œ להחשף. מ×ד ×œ× ×¡×‘×™×¨ ×œ× ×™×— שתסריט ×›×–×” יקרה.
×§×™×™× ×’× ×”× ×•×©× ×©×œ × ×™×¦×•×œ ×ž×™× ×™ בין ילדי×, שקורה, ×›×ž×“×•×ž× ×™, בעיקר בין ×™×œ×“×™× ×‘×’×™×œ××™× ×©×•× ×™×. ילד ×חד מפעיל ×ž× ×™×¤×•×œ×¦×™×•×ª פיסיות ×ו רגשיות כדי ×œ×‘×•× ×‘×ž×©×—×§ ×¢× ×™×œ×“ ×חר. במידה והילד ×”×©× ×™ מסרב לשחק, ×בל הילד ×”×©× ×™ משתמש ב×גרסייה כדי להכריח ×ותו לעשות מה ×©×”×•× ×¨×•×¦×”, הבעייה ×›×ן ×”×™× ×”×לימות, ×œ× ×”×ž×™× ×™×•×ª. ×™×œ×“×™× ×¢×•×“ ×œ× ×ž×§×™×™×ž×™× ×¤×•× ×§×¦×™×” ×ž×™× ×™×ª בגיל××™× ×›×לה. הפגיעה הרגשית ×”× ×•×¡×¤×ª שתתווסף למקרה ×›×–×” עקב היותו × ×™×¦×•×œ ×ž×™× ×™ ×•×œ× “×¡×ª× ×לימות” ×ª× ×‘×¢ מהפירוש ×©×ž×‘×•×’×¨×™× ×™×ª× ×• לו, ×•×œ× ×ž×”×—×•×•×™×” ×”××•×ª× ×˜×™×ª של הילד. כל ×לימות ×©×”×™× ×ž×ª×§×©×¨×ª ×¢× × ×™×¦×•×œ הגוף של ×חד, פגיעה בו, שימוש בו ×‘× ×™×’×•×“ ×œ×¨×¦×•× ×•, חדירה למרחב הפרטי. הפגיעה הרגשית ×”× ×•×¡×¤×ª שמייחסי×, וש×ולי ×’× ×—×•×•×™× ×‘×¡×•×¤×• של דבר, ×‘×ž×§×¨×™× ×©×œ ××•× ×¡ ×•× ×™×¦×•×œ ×ž×™× ×™, חוויה של “חילול”, × ×•×¦×¨×ª עקב הבושה ×©×ž×™×™×—×¡×™× ×œ××™×‘×¨×™× ×”× ×™×“×•× ×™×, עקב המעמד החברתי ×©× ×™×ª×Ÿ ל××•×ª× ×יברי×. ××•×ª× ××™×‘×¨×™× × ×ª×¤×¡×™× ×›”×¤×¨×˜×™×™× ×™×•×ª×¨” מ××™×‘×¨×™× ×חרי×, ×ך כל ×–×” ×¢× ×™×™×Ÿ של ×—×™× ×•×š ותו ל×. ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×™×•×ª ×”×‘×“×œ×™× ×‘×—×•×•×™×” הפיסית, עקב ×”×™×•×ª× ××™×‘×¨×™× ×¨×’×™×©×™× ×™×•×ª×¨, ×ולי, ×ך ×›×ן × ×’×ž×¨ ההבדל. ×× ×™ מ×מין ×›×™ ×לימות ×ž×™× ×™×ª “שוות ערך” לכל ×לימות ×חרת, ושבעקרון יש להתייחס ×ליהן (×× ×–×” ×‘×¢× ×™×©×”, למשל) שווה. ×ך ההתייחסות השווה ×‘×¢× ×™×©×” צריכה ×œ×‘×•× ×¨×§ ×חרי שתהיה התייחסות שווה ×’× ×‘×—×™× ×•×š ×•×‘×”×§× ×™×™×ª הערכי×, רק ×חרי דה-מיתולוגיזציה של ×ž×™× ×™×•×ª ×”××“× ×•××•×ª× ×יברי×. לכן, ל”× ×™×¦×•×œ ×ž×™× ×™” בין ×™×œ×“×™× ×™×© להתייחס כמו בכל מקרה של ×לימות בין ילד ×חד לילד ×חר. במידה וילד ×חת ×”×•× ×‘×¢×œ ×›×— רב יותר מילד ×חר, ×ך ×ין כל ×”×ª× ×’×“×•×ª מהצד ×”×©× ×™, ×ין סיבה ×œ× ×œ×פשר למשחק להתקיי×. (×‘× ×™×’×•×“ ×œ×™×—×¡×™× “×סוריה בין מורה-תלמיד, בוס-עובד, מפקד-פקיד, מהסיבה ש×צל ×™×œ×“×™× ×–×” עדין בגדר חקירה ולימוד, ו×ין ×›×ן ×›×•×•× ×ª זדון ערמומית)
×גב, ×œ× ×›×œ ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” כוללת בתוכה פעילות ×”× ×™×ª× ×ª לחיקוי. כלומר, פעילות בכלל. ×חרי כל ×”×”×ª×“×™×™× ×•×ª ×”×–×ת ×–×” כבר ×œ× × ×¨××” לי כמו ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” בכלל, ×בל הרי ×ª×ž×•× ×•×ª המציגות ×‘× ×™-××“× ×¢×¨×•×ž×™× (×•×œ× ×›×לה ×”×¢×•×¡×§×™× ×‘×ž×œ××›×” זו ×ו ×חרת), ×•×¢×¨×•× ×‘×›×œ×œ×™×•×ª, × ×ª×¤×¡×•×ª כגסות (בעיקר ב×רה”ב לעומת ×ירופה), ולכן ×¢×¨×•× ×ž×•×¡×ª×¨ ×ž×™×œ×“×™× ×•×ž×”×ž×¨×—×‘ הציבורי. ×ך מה גס בגוף ×”×× ×•×©×™? הגוף ×”×× ×•×©×™ כולו ×”×•× ×˜×‘×¢×™ על כל ×יבריו ×שר ×œ×›×•×œ× ×™×©× ×” ×¤×•× ×§×¦×™×™×” לגיטימית במרחב הפיסי והחברתי. הכחש ×”×–×” ×”×•× ×©×ž×•×‘×™×œ ×ת החברה להיות חברה מתחסדת ×שר × ×œ×—×ž×ª ×›× ×’×“ ×”×“×—×¤×™× ×©×œ×” עצמה ×שר מוצ××™× ×“×¨×š ×•×ž×ª×ž×ž×©×™× ×‘×¡×•×¤×• של דבר ×‘×“×¨×›×™× ×©×œ×™×œ×™×•×ª. ×× ×™ מקווה שלפחות לדיעה יותר ×ורתודוכסית זו שלי יהיו יותר מסכימי×, ש×ין רע בהצגת ×¢×™×¨×•× ×’× ×‘, למשל, ×¡×¨×˜×™× ×©×œ× ×™×•×¢×“×• ×“×•×•×§× ×œ×ž×‘×•×’×¨×™×, ו×ולי ×פילו ×‘×¡×¨×˜×™× ×©×ž×™×•×¢×“×™× ×œ×™×œ×“×™× ×× ×–×” מה שמציג ×ת ×”×מת (ובעצ×, ××™×–×” מין ×¡×¨×˜×™× ×‘×“×™×•×§ ×ž×™×•×¢×“×™× ×œ×™×œ×“×™×? כד××™ לבחון ×’× × ×•×©× ×–×” בעתיד), וש×ין צורך ×‘×¦×™× ×–×•×¨×•. ו×ולי ×œ× ×¨×§ ש×ין דבר שלילי בהצגת עירו×, ××œ× ×™×© ×פילו מן החיובי, ×× ×–×” מה שיסלק ×ת הבושה ×‘×’×•×¤×™× ×• ו×ת הבושה ×ž×¤× ×™ ×¢×•×¨× ×©×œ ×× ×©×™× ×חרי×.
—
1. התערלות?
2. למעשה, ×œ× ×ª×ž×™×“ ×™×©× ×• “×ž× ×’× ×•×Ÿ”. כש×× ×™ חושב על ×–×”, בגיל××™× × ×ž×•×›×™× ×™×•×ª×¨ ×”×¤×•×¨× ×•×’×¤×™×” שצרכתי כללה ב×ופן בלעדי ×ך ורק × ×©×™× ×¢×™×¨×•×ž×•×ª, כלומר צפייה ב”×“×‘×¨×™× ×™×¤×™× ×•×ž×¨×’×©×™×”, בעוד שרק בגיל יותר ×ž×ª×§×“× ×”×ª×—×œ×ª×™ לצרוך ×¤×•×¨× ×• שכלל בתוכו ××™× ×˜×¨×קציה בין ×’×‘×¨×™× ×•× ×©×™× (×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— מתי התחלתי לצפות ×’× ×‘××™× ×˜×¨×§×¦×™×” בין × ×©×™× ×œ× ×©×™×, ×בל ×–×” ×”×’×™×¢ ×œ×¤× ×™ ×”××™× ×˜×¨×§×¦×™×” ההטרוסקסו×לית, וייתכן שזה ×”×™×” ×§×™×™× ×¢×•×“ מר×שית התקופה שלי כצרכן ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×”). כלומר, הרגע שבו ×”×›× ×¡×ª×™ ייצוג של עצמי (הגבר) לתוך ×”×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” שצרכתי ×‘× ×‘×–×ž×Ÿ מ×וחר יותר מהזמן שבו התחילה ×”×”×ª×¢× ×™×™× ×•×ª שלי במין ×”×©× ×™. ××™× × ×™ יודע כמה מזה ×”×™× ×• מקרה ×ישי שלי ו\×ו קשור בהתפתחות ×”×ישית שלי, ×בל יכול להיות ×ž×¢× ×™×™×Ÿ לבצע מחקר (מעט בעייתי, יש יגידו) של ××™×–×” סוג ×¤×•×¨× ×•×’×¤×™×” ×™×œ×“×™× ×§×˜× ×™× ×¦×•×¨×›×™×, וכיצד ו×× ×”×™× ×ž×©×ª× ×” ל×ורך התבגרות×.
3. ×ž×›×™×¨×™× ×›×¤×•×¢×œ ×‘×¤×¨× ×¡×˜-פרוגרסיב ×•×œ× ×¡×ª× ×¤×¨×¡× ×˜. כלומר, ×”× “× ×¢×©×™× ×ž×›×¨×™× ×¢×”, ×•×œ× ×¡×ª× “מכיריה מהעבר.
4. ×× ×›×‘×¨ דלתות ×©×¤×•×ª×—×™× ×•×©× ×¤×ª×—×•×ª לבד, ×ולי ×™×”×™×” ×œ×›× ×ž×¢× ×™×™×Ÿ לשמוע שהמשל ×”×–×” ×”×•× ×œ× ×›×œ-כך משל כמו ×©×”×•× ×ž×ª×§×™×™× ×œ×ž×¢×©×” במצי×ות. תופתעו ×ולי לגלות שכפתור ×””לסגור דלתות” במעליות ×œ× ×‘×מת עובד. ×›×›×” לפחות טוען ×”× ×™×•-יורקר. ×”×מת שהעדות של ×”× ×™×•-יורקר ×œ× ×¡×™×¤×§×” ×ותי, ולכן יצ×תי ×œ×—×™×¤×•×©×™× ×‘××™× ×˜×¨× ×˜ ×חר תשובה יותר מבוססת. ×× ×™ חייב להגיד ×©×œ× ×”×¦×œ×—×ª×™ ×œ×ž×¦×•× ×ª×©×•×‘×” חד משמעית, ×•× ×¨××” שהתשובה לש×לה “×”×× ×›×¤×ª×•×¨×™ סגירת הדלתות במעליות ב×מת עובדות?” ×”×•× ×‘×’×“×¨ הידע שה×× ×•×©×•×ª ×˜×¨× ×”×©×™×’×”. הייתי ×™×•×¦× ×œ×ž×—×§×¨ עצמ××™ (טיול שדה) ×ך ×ין לי מעלית בבית, חבר’×”. בכל ×ופן, במידה והכפתור ×œ× ×‘×מת עובד (שזה יכול מ×ד להיות, בסך הכל) הרי ש×× ×©×™× ×ž× ×¡×™× ×œ×¡×’×•×¨ דלתות ×©× ×¡×’×¨×•×ª ×’× ×›×š. ××”, וזה מצחיק.
[×¤×•×¨×¡× ×‘×ž×§×•×¨ ×צל מרק]
×× ×™ ×œ× ×›×œ כך מבין כיצד מתיישבת העמדה שלך, לפיה "רגישות ×•×”×‘× ×” של ×¨×¦×•× ×•×ª הזולת הן ×¢× ×™×™×Ÿ של ×ופי ×•× ×‘×“×œ×•×ª בין ××“× ×œ×ד×", ×¢× ×”×˜×¢× ×” שהסתרת ×”×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” ×ž×™×œ×“×™× ×’×•×¨×ž×ª ×œ×”× ×œ×¨×ות ×ת ×”×“×—×¤×™× ×©×œ×”× ×›×¡×•×˜×™×.
× .ב.
וברוך הב×, כמובן 🙂
רק לגבי הערה 4 – מכיוון שכבר שמעתי ×ת ×”×˜×¢× ×” בעבר, עשיתי × ×™×¡×•×™ בכמה מעליות בהן ×™×•×¦× ×œ×™ להשתמש ב×ופן קבוע פחות ×ו יותר. בכל המעליות בהן בדקתי יש הבדל בזמן בו לוקח לדלת להסגר ×× ×”×›×¤×ª×•×¨ × ×œ×—×¥ ו×× ×œ×. כלומר הכפתור עובד.
"×בל × ×™×ª×Ÿ לש×ר שילד" צ"ל לשער.
× ×¨××” ×©×”× ×™×ž×•×§×™× ×©×œ×š ×”× ×‘×¢×“ ×—×™× ×•×š ×ž×™× ×™ (×× ×–×” ×”×¡×˜× ×“×¨×˜×™, ×ו ×חר, ×›×–×” ×”×ž×—× ×š ל"דה-מיתולוגיזציה של ×ž×™× ×™×•×ª ×”××“× ×•××•×ª× ×יברי×" וגו'). הדיון על ××™×–×” טיב ×—×™× ×•×š ×ž×™× ×™ צריך לספק ×œ×™×œ×“×™× ×‘×—×‘×¨×”, ומ××™×–×” גיל, ×”×•× ×œ×’×™×˜×™×ž×™, וקשור לתחומי מחקר כגון פסיכולוגיה של הילד.
×בל ×תה ×ž× ×¡×” להגן על העמדה ×©×¡×¨×˜×™× ×©×‘×”× ×’×‘×¨ שמן ורופס משפריץ ×ת הזרע שלו על ×¤× ×™× ×©×œ ×שה צעירה מ××•×“×©× ×“×ž×” ×©×”×™× ×ž×§×‘×œ×ª ×ורגזמה ממגע הזרע על ×”×¤× ×™× ×©×œ×” ×”× ×ž×” ש×ותו ילד צריך לר×ות על ×ž× ×ª לקבל ×ת ×”×—×™× ×•×š ×”×ž×™× ×™ שלו (בחרתי ×‘×›×•×•× ×” ×‘×“×•×’×ž× ×¨×›×” ×•×¡×˜× ×“×¨×˜×™×ª יחסית, ×œ× ×“×™×‘×¨×ª×™ על מין ×¢× ×—×™×•×ª ×ו כל ×ž×™× ×™ ×“×‘×¨×™× ×ž×•×–×¨×™× ×‘×מת שהילד יכול להגיע ×ליה×), וזו עמדה ש×× ×™ ממש ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ ×יך ×תה מגן עליה.
הבהרה: כשכתבתי "×œ× ×ž×‘×™×Ÿ ×יך ×תה מגן עליה" ×”×ª×›×•×•× ×ª×™ לזה ש×× ×™ ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ ××™×–×” × ×™×ž×•×§×™× ×תה ×ž×‘×™× ×›×“×™ להגן על העמדה ×”×מורה לעיל.
ולגבי המחקר ש×תה מצטט – ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×™×•×ª מיליון סיבות לירידה ×©×ž×¦×‘×™×¢×™× ×™×¨×™×“×” ב×לימות, וייתכן ×©×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” מבי××” לעלייה עצומה ×בל ×’×•×¨×ž×™× ××—×¨×™× ×ž×‘×™××™× ×œ×™×¨×™×“×” גדולה יותר, כך שבסה"×› ×”× ×ª×•× ×™× ×”×ž×¦×¨×¤×™×™× ×™×¨×ו ירידה, לכן לטבל×ות של ד××™×ž×•× ×“ ×ין ערך. עיקר המ×מר של ד××™×ž×•× ×“ ×”×•× ×ž×ª×™×™×—×¡×•×ª ×œ×ž×—×§×¨×™× ×חרי×. × ×¨××” לי שלכל היותר × ×™×ª×Ÿ לומר שהדיעות חלוקות (דבר ×©×”×•× ×‘×¨×•×¨, ×›×™ מ×וד קשה להצביע על קשר ספציפי בין סיבה בילדות ובין ×”×ª× ×”×’×•×ª בוגרת).
רק לצורך הבהרת שתיקתי ×ציין שכרגע יש לי הרבה מ×ד ×“×‘×¨×™× ×¢×œ הר×ש, ולכן ×שמח מ×ד ×œ×”×ª×¤× ×•×ª להגיב לתגובות ל×חר ×™×•× ×—×ž×™×©×™ הקרוב.
×יתמר: תודה.
להגיד שזה שה×לימות ×”×ž×™× ×™×ª ירדה ×›×שר החברות × ×¢×©×• ×ž×ª×™×¨× ×™×•×ª (שזה כמובן פרמטר כמותי לחלוטין) ×–×” ×ומר ×©× ×’×™×©×•×ª ×œ×¤×•×¨× ×• מורידה ×ת ×”×לימות ×”×ž×™× ×™×ª ×–×”…
×”×ª×ž×•× ×” המחקרית היו×, כפי ש×× ×™ למדתי לפחות, ×”×™× ×›×™ צפייה ×‘×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” ×œ× ×לימה ×œ× ×ž×¢×œ×” ×•×œ× ×ž×•×¨×™×“×” ב×ופן סטטיסטי ×ת ההסתברות להיות עבריין מין. יש קורלציה בין צפייה ×‘×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” ×לימה (××•× ×¡, ×× ×–×” ×œ× ×‘×¨×•×¨) לבין ×”×ª× ×”×’×•×ª ×ž×™× ×™×ª ×לימה, ×בל הקשר הסיבתי ×›×ן יכול להיות מהכיוון ×”×©× ×™, ויכול מ×ד להיות ×©×©× ×™×”× ×”× ×ª×•×¦×ות של ××•×ª× ×’×•×¨×ž×™× ××—×¨×™× ×œ×’×ž×¨×™.
×בל ב×ופן כללי צריך לסייג ×ת מה שכתבתי, ש×ין ב×מת מדע טוב בתחו×. הבעיה ×›×ן ×”×™× ×”×‘×¢×™×” הקל×סית של פסיכולוגיה מחקרית: מחקרי המעבדה ×”×ž×‘×•×§×¨×™× × ×¢×©×™× ×¢×œ ×וכלוסיית ×¡×˜×•×“× ×˜×™× ×œ× ×ž×™×™×¦×’×ª בעליל, ומן ×”×¡×ª× ×‘×•×—× ×™× ×ת ×”×“×‘×¨×™× ×‘×¦×•×¨×” עקיפה.
×”×ž×—×§×¨×™× ×©×—×•×§×¨×™× ×‘×¦×•×¨×” כללית, כמו מה שהצגת, ×”× ×œ× ×ž×—×§×¨×™ מעבדה (×ו ×פילו שדה) מבוקרי×, וקשה ללמוד ×ž×”× ×”×¨×‘×”.
לכן לדעתי × ×›×•× ×” הגישה של פן וטלר, ×©×§×•×‘×¢×™× ×©×›×שר ×ין מדע טוב לכ×ן ×ו לכ×ן התיקון הר×שון ×ž× ×¦×—. ברירת המחדל צריכה להיות ×œ× ×œ×”×’×‘×™×œ ×ת חירויות הפרט. על מי שרוצה להגביל ×ת החירויות ×œ×”×‘×™× ×”×•×›×—×•×ª מדעיות ×•×œ× ×œ×”×™×¤×š.
×יתמר:
×תה יכול להיות יותר ספציפי? × ×™×¡×™×ª×™ לחשוב ×יך ×”×חד כביכול ×ž×ª× ×’×© ×¢× ×”×©× ×™, ×בל ×œ× ×”×¦×œ×—×ª×™. מה ש×× ×™ ×ומר ×–×” ×©×”×‘× ×”, רגישות ו×מפתיה של ×ž×‘×•×’×¨×™× ×ž×©×ª× ×” מ××“× ×œ×ד×, ותלויה ×‘×“×‘×¨×™× ×›×ž×• ×”×ופי שלו, ×”×—×™× ×•×š הפורמלי ×•×”×œ× ×¤×•×¨×ž×œ×™ ×©×”×•× ×§×™×‘×œ, ×™×—×¡×™× ×‘×™×Ÿ ××™×©×™×™× ×‘×—×™×™×• וכדומה, ושהללו ×œ× ×‘×”×›×¨×— ×ž×¤×•×ª×—×™× ×™×•×ª×¨ ×צל מבוגר ×' מ×צל × ×¢×¨\ילד ב'.
התכחשות למין ×‘×¤× ×™ ×™×œ×“×™× ×™×•×¦×¨×ª ×‘×¢×™× ×™ ×”×™×œ×“×™× ×¢×•×œ× ×©×”×•× ×—×¡×¨ מין, כלומר, ×¢×•×œ× ×©×”××œ×ž× ×˜ ×”×ž×™× ×™ בו ××™× × ×• × ×•×¨×ž×לי. לכן, ×”×™×œ×“×™× ×ª×•×¤×¡×™× ×ת ×”×“×—×¤×™× ×”×ž×™× ×™×™× ×©×œ×”× ×›×¡×•×˜×™×.
סיון:
כמו בכל קטגוריה של יצירה ×× ×•×©×™×ª, יש יצירות ×יכותיות יותר ופחות, ו××ž×™× ×•×ª יותר ופחות. ×× ×™ ×œ× ×˜×¢× ×ª×™ שצפייה ×‘×¡×¨×˜×™× ×ž×™× ×™ ×לו צריכה להוות ×ת ×”×—×™× ×•×š-×”×ž×™× ×™ הפורמ×לי של ילדי×. ×˜×¢× ×ª×™ רק ש×ין צורך ×‘×œ×¦× ×–×¨ ולהרחיק כל סוג של ×¢×™×¨×•× ×•×¤×¢×™×œ×•×ª ×ž×™× ×™×ª ×ž×¢×™× ×™ ילדי×. מול ×”×˜×¢× ×” ש"גבר שמן ורופס משפריץ ×ת הזרע שלו על ×¤× ×™× ×©×œ ×שה צעירה מ×וד ×©× ×“×ž×” ×©×”×™× ×ž×§×‘×œ×ª ×ורגזמה ממגע הזרע על ×”×¤× ×™× ×©×œ×”" ×”×™× ×”×¦×’×” ×œ× ×¨×™×ליסטית של פעילות ×ž×™× ×™×ª (כלומר, ×–×” מה ×©×”×‘× ×ª×™ ש×ת ×ž× ×¡×” להגיד, ××£ על פי ×©×œ× ×מרת ×–×ת) ולכן ×œ× ×¦×¨×™×š להר×ות ×ותה ×œ×™×œ×“×™× ×× ×™ יכול להעלות ×ת ×”×˜×¢× ×” שיש ×œ×¦× ×–×¨ כל סרט שמציג ×œ× × ×›×•×Ÿ ×ת ×”×¢×•×œ× ×•×™×—×¡×™× ×‘×™×Ÿ ×× ×•×©×™×™×, ×‘×™× ×™×”× ×¡×¨×˜×™ קיטש וסרטי פעולה מגוחכי×. (×•×‘×¢×¦× ×›×‘×¨ ×פלטון דרך סוקרטס טען ×ת ×”×˜×¢× ×” הזו ממש. מה ×ת חושבת על ×–×”?)
×‘×¢× ×™×™×Ÿ ×”"מין ×¢× ×—×™×•×ª ×ו כל ×ž×™× ×™ ×“×‘×¨×™× ×ž×•×–×¨×™× ×‘×מת שהילד יכול להגיע ×ליה×". ×§×•×“× ×›×œ, ×× ×™×œ×“ מגלה ×¡×§×¨× ×•×ª למין ×¢× ×—×™×•×ª, להסתיר כל ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” שכזו ×ž×ž× ×• ×œ× ×ª×ž×’×¨ ×¡×§×¨× ×•×ª זו. ×ולי להפך. ו×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ שילד בלי ×¡×§×¨× ×•×ª כזו ×™×’×™×¢ במקרה לתוכן שכזה (לי ×ישית ×–×” ×œ× ×§×¨×” מעול×), מה ×’× ×©×¡×•×’ התוכן ×”×–×” ×œ× ×ž×ד פופול×רי. מעבר לזה, ×מרת בעצמך ×©×”×•× "יכול" להגיע לתוכן ×›×–×”. כלומר, ×’× ×‘× ×™×’×•×“ לרצון הוריו, מוריו והחברה סביבו, ×× ×™×¨×¦×” להחשף לתוכן שכזה, ×”×•× ×™×¦×œ×™×—. ×ת חושבת שהגישה של "×ין ×›×–×” דבר מין ×¢× ×—×™×•×ª" טובה יותר מ"יש ×—×™×” כזו, מין ×¢× ×—×™×•×ª. המשמעויות שלו הן. . ."? ×× ×™ ×œ× (×•×”×˜×¢× ×•×ª שלי מפורטות במ×מר).
×‘×¢× ×™×™×Ÿ המחקר. ביחס לכל מחקר סוציולוגי ×פשר להגיד "יש מיליון סיבות ×חרות ש…". ×ת ×ž×•×–×ž× ×ª להציג כמה סיבות ×›×לה, ו×פשר ×™×”×™×” לדון ×× ×”×Ÿ לגיטימיות ×•×ž×©×›× ×¢×•×ª, ×ו ל×. ×¡×ª× ×›×›×” להגיד ש"×ולי המחקר ×‘×¢×¦× ×œ× × ×›×•×Ÿ" ×œ× × ×•×ª×Ÿ ×פשרות לדיון ×•×œ× ×ž×•×¢×™×œ. ×פשר לבטל ×›×›×” כל מחקר סוציולוגי שהו×.
"ייתכן ×©×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” מבי××” לעלייה עצומה ×בל ×’×•×¨×ž×™× ××—×¨×™× ×ž×‘×™××™× ×œ×™×¨×™×“×” גדולה יותר, כך שבסה"×› ×”× ×ª×•× ×™× ×”×ž×¦×¨×¤×™×™× ×™×¨×ו ירידה". ×–×” ×œ× ×ž×ª×ž×˜×™×§×”. ×ין חמש ועוד ×ž×™× ×•×¡ ×©×ª×™×™× ×©×•×•×” שלוש. על ××™× ×™×“×™×•×•×™×“×•××œ×™× ×‘×›×œ חברה ×™×©× × ×”×¨×‘×” השפעות ×©×•× ×•×ª ×ž×’×•×¨×ž×™× ×©×•× ×™×, ×•×”× ×™×•×¦×¨×™× ×יזשהי השפעה כוללת. להגיד שתפוצת ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” מעלה ×ת מספר ×¢×‘×¨×™× ×™ המין ו×לימות ×בל ×’×•×¨×ž×™× ××—×¨×™× ×ž×¤×—×™×ª×™× ××•×ª× ×”×™× ×ž×—×•×¡×¨×ª ממשות. מה ×–×” ×‘×¢×¦× ×ומר? ×–×” ×œ× ×ומר כלו×. ×ž×§×¡×™×ž×•× ×פשר להגיד ×©×œ×œ× ×”×’×•×¨×ž×™× ×”××—×¨×™× (ת×ורתית, ×›×™ הרי ×מרת ×©×”× ×§×™×™×ž×™×), ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” הייתה גורמת לעלייה בעבירות המין וה×לימות. ×בל בגלל שזה × ×•×©× ×ž×•×¨×›×‘ ×× ×—× ×• ×ž× ×¡×™× ×œ×”×¦×™×’ עובדות ולפרש ×ות×, ×•×œ× ×œ×‘× ×•×ª ת×וריות ×‘× ×•×¡×— "×× ×”×™×” ×›×›×” וככה ××– ×›×›×” ×›×›×”".
מה ש×ת ×ולי רוצה לטעון ×–×” ×©×”×ž×¡×¤×¨×™× ×ž×¦×™×’×™× ×œ× × ×›×•× ×” ×ת הפסול, שיש ××™×–×” ×’×•×¨× ×©×œ×™×©×™ (לצד ×”×ž×¡×¤×¨×™× ×©×œ תפוצת ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” ×•×”×ž×¡×¤×¨×™× ×©×œ עבירות המין וגיל ×”×¢×‘×¨×™×™× ×™×\×§×•×¨×‘× ×•×ª ×•× ×’×–×¨×•×ª×™×”×) ש×× ×—× ×• ×ž×–× ×™×—×™× ×בל ×¦×¨×™×›×™× ×œ×‘×—×•×Ÿ. כלומר, ש×ת ×”×ž×¡×¤×¨×™× ×”×ž×•×¦×’×™× ×¦×¨×™×š להסביר ×חרת. ×בל כדי לטעון ×ת ×–×” ר×וי להציג מספר שכזה, ×ו לפחות להעלות השערה (למשל: בין ××•×ª× ×©× ×™× ×ת ×”×ž×“×™× ×•×ª ×”× ×—×§×¨×•×ª תקפה מגפה קשה שחיסלה ×חוז × ×›×‘×“ מה×וכלוסיה, ופגעה בעיקר בילדי×. במקביל תפוצת ×”×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×” גדלה (×חרי קריסת המשטרה ×•×”×¤× ×™×§×” הטוט×לית). ××– ×פשר לומר שביחס לגודל ×”×וכלוסיות, ×חוז ×”×ž×§×¨×™× ×©×œ עבירות המין גדל, ורק גודל ×”×וכלוסייה שקטן × ×•×ª×Ÿ ×ת ×”×שלייה שהעבירות פחתו. ×וכלוסיית ×”×™×œ×“×™× ×©×¤×—×ª×” × ×ª× ×” ×ת הרוש×, במספרי×, שהייתה ירידה בתקיפה שלה×, למרות שהמצי×ות הפוכה.) יש לך רעיון ×œ×’×•×¨× ×›×–×”?
"עיקר המ×מר של ד××™×ž×•× ×“ ×”×•× ×ž×ª×™×™×—×¡×•×ª ×œ×ž×—×§×¨×™× ×חרי×" ××– מה?
×ייל בן דוד:
"להגיד שזה שה×לימות ×”×ž×™× ×™×ª ירדה ×›×שר החברות × ×¢×©×• ×ž×ª×™×¨× ×™×•×ª (שזה כמובן פרמטר כמותי לחלוטין) ×–×” ×ומר ×©× ×’×™×©×•×ª ×œ×¤×•×¨× ×• מורידה ×ת ×”×לימות ×”×ž×™× ×™×ª זה…" ×–×” מה? ×œ× ×‘×¨×•×¨ לי לחלוטין ×× ×”×¡×•×’×¨×™×™× ×¦×™× ×™×•×ª ×ו ל×. ×× ×”×Ÿ ל×, ×× ×™ ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ מה הבעיה בפרמטר כמתי. ×× ×”×Ÿ כן, כלומר ×©×”×˜×¢× ×” ×©×ž×ª×™×¨× ×•×ª ××™× × ×” פרמטר כמותי, ×× ×™ יכול להגיד שכן ×פשר להסתכל על × ×ª×•× ×™× ×›×’×•×Ÿ חקיקות שהופכות תוכן ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™ לחוקי ×•×ž×¡×¤×¨×™× ×©×œ גודל השוק ×”×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™ ב××•×ª× ×©× ×™×, ×× ×”× ×¢×•×œ×™× ×ו ×™×•×¨×“×™× (מובן ש×פשר לפרש ×–×ת במגוון דרכי×, ×בל ×œ× ×¦×¨×™×š ×œ×”×ª×¢×œ× ×ž×”×ž×¡×¤×¨×™×).
"×”×ª×ž×•× ×” המחקרית היו×, כפי ש×× ×™ למדתי לפחות" ×יפה ×ו מפי מי למדת?
"הבעיה ×›×ן ×”×™× ×”×‘×¢×™×” הקל×סית של פסיכולוגיה מחקרית: מחקרי המעבדה ×”×ž×‘×•×§×¨×™× × ×¢×©×™× ×¢×œ ×וכלוסיית ×¡×˜×•×“× ×˜×™× ×œ× ×ž×™×™×¦×’×ª בעליל, ומן ×”×¡×ª× ×‘×•×—× ×™× ×ת ×”×“×‘×¨×™× ×‘×¦×•×¨×” עקיפה.
×”×ž×—×§×¨×™× ×©×—×•×§×¨×™× ×‘×¦×•×¨×” כללית, כמו מה שהצגת, ×”× ×œ× ×ž×—×§×¨×™ מעבדה (×ו ×פילו שדה) מבוקרי×, וקשה ללמוד ×ž×”× ×”×¨×‘×”. "
×תה ×ומר "הבעיה ×›×ן", ו×חר-כך מסתייג "×”× ×œ× ×ž×—×§×¨×™ מעבדה מבוקרי×". למעשה, ×”× ×œ× ×ž×—×§×¨×™ מעבדה בכלל. ×”×•× ×ž×ª×¢×¡×§ בכלל בסטטיסטיקה. ×›×›×” ש"הבעיה הקל×סית של פסיכולוגיה מחקרית" בכלל ××™× × ×” ×¨×œ×•×•× ×˜×™×ª ×›×ן, שכן ×”× ××™× × ×ž×—×§×¨×™ מעבדה. למה קשה ללמוד ×ž×”× ×”×¨×‘×”? (מה ×–×” הרבה?)
"ברירת המחדל צריכה להיות ×œ× ×œ×”×’×‘×™×œ ×ת חירויות הפרט. על מי שרוצה להגביל ×ת החירויות ×œ×”×‘×™× ×”×•×›×—×•×ª מדעיות ×•×œ× ×œ×”×™×¤×š." ××– ×× ×—× ×• בסדר? 😉