[עוד פרויקט ×§× ×œ×ª×—×™×™×”]
התקופה ש×× ×• ×—×™×™× ×‘×”, ×ולי יותר מכל תקופה ×חרת בהיסטוריה, רוויה בעיסוק בש×לת ×”××•×ª× ×˜×™×•×ª. מושג ×”××•×ª× ×˜×™×•×ª זלג ×ל מחוץ למעגל הפילוסופי (×©× ×”×•× × ×—×©×‘ כרגע ×›×œ× ×¤×•×¤×•×œ×רי) וחדר, ×‘× ×™×¡×•×—×™× ×חרי×, לתוך עורקיה ×•× ×™×ž×™×” של תרבות ×”×”×ž×•× ×™×. ×–×¨× ×”× ×™×•-××™×™×’’, החיפוש העצמי, ×¡×“× ×ות התפתחות, קו×צ’×™× ×’ ל×× ×©×™ עסקי×, ×›×•×œ× ×¡×¤×•×’×™× ×‘×—×™×¤×•×© ×חר ×”××•×ª× ×˜×™. ×× ×—× ×• × ×•×¡×¢×™× ×¨×—×•×§ וקרוב, ×™×•×©×‘×™× ×‘×©×ª×™×§×”, ×¦×•×¢×§×™× ×•×ž×©×ª×•×œ×œ×™×, ×œ×•×§×—×™× ×—×•×ž×¨×™× ×ž×©× ×™ תודעה, ×¦×ž×™× ×¢× ×ž×™×¦×™×, ×ž×“×‘×¨×™× ×¢× ×™×©×•×™×•×ª, והכל בשביל ×œ×ž×¦×•× ×ת ×¢×¦×ž× ×•, ×œ×”×™×›× ×¡ ×¤× ×™×ž×”, להתעורר, להיות מו×רי×, להיות ××•×ª× ×˜×™×™×. ×פילו ביוגורט כבר “הכול מתחיל ×ž×‘×¤× ×™×”, ×”×ž×›×•× ×” השיווקית ×ž× ×›×¡×ª לעצמה ×ת ×©×¤×ª× ×©×œ המחפשי×, ×”××•×ª× ×˜×™×•×ª ×›×ž×§×“× ×ž×›×™×¨×•×ª, ×”× ×™×•-××™×™×’’ ×”×•× ×”×¤×•×–×” החדשה, ×›×•×œ× ×¢×•×©×™× ×™×•×’×”, ×›×•×œ× ×ž×—×•×‘×¨×™×, ×”×•×œ×›×™× ×¢×¨×•×ž×™× ×‘×ž×“×‘×¨ ×•×œ×•×ž×“×™× ×§×‘×œ×”, we are all individuals, תן לי ××•×ª× ×˜×™×•×ª וקוקה-קולה בבקשה!
המ×בק ×”××§×–×™×¡×˜× ×¦×™×ליסטי הוכה מכה × ×™×¦×—×ª בידי ×ומות המק’×“×•× ×œ×“×¡. ×יך ×פשרי בכלל ×§×™×•× ××•×ª× ×˜×™ ×‘×¢×•×œ× ×‘×• ×”××•×ª× ×˜×™×•×ª עצמה הפכה למוצר צריכה? ×”×× ×”×‘×¨×™×¨×” היחידה העומדת ×‘×¤× ×™× ×• ×”×™× ×œ× ×ª×§ ×ת ×¢×¦×ž× ×• מתוך רשת ×”×§×©×¨×™× ×”×× ×•×©×™×™× ×•×”×ª×¨×‘×•×ª×™×™× ×”×ž×§×™×¤×” ××•×ª× ×• ולהפוך, כמו ב”×פשרות של ××™” של וולבק, ×œ×™×¦×•×¨×™× ×ž×ª×‘×•×“×“×™× ×”×ž×ª×¢×¡×§×™× ×‘×ופן ×ובססיבי רק בהיסטוריה הפרטית של עצמ×? ×”×× ×™×© תקווה ל××•×ª× ×˜×™×•×ª בתוך החברה ×”×× ×•×©×™×ª?
× ×§×•×“×ª ×”×ž×•×¦× ×•×”×ž×¡×§× ×” שלי ×”×™× – כן. תמיד קיימת ×פשרות של ××•×ª× ×˜×™×•×ª. למעשה, ×œ× ×™×™×ª×›×Ÿ ×§×™×•× ×œ×œ× ×פשרות של ××•×ª× ×˜×™×•×ª. ×”××•×ª× ×˜×™×•×ª × ×ž×¦×ת בבסיס ×”×§×™×•× ×©×œ× ×•, ×”×™× ×”×“×‘×§ השקוף שמחבר יחדיו ×ת כל הקליפות שמרכיבות ××•×ª× ×•. הש×לה ×”×™× ×”×™×›×•×œ×ª להיפתח ×ל ××•×ª× ×˜×™×•×ª זו, ×”×פשרות ×œ×˜×¢×•× ×ž×ž× ×”. ×•×’× ×פשרות זו תמיד × ×ž×¦×ת ש×, ×פילו מ×חורי מטח ×”×“×™×ž×•×™×™× ×•×”×™×™×¦×•×’×™× ×©×ž×˜×™×œ×” ×¢×œ×™× ×• התרבות ×”×ž×•×“×¨× ×™×ª.
×בקש להציג ×›×ן ×פשרות של ××•×ª× ×˜×™×•×ª המתקיימת ×“×•×•×§× ×‘×ª×•×š המסגרת החברתית-תרבותית. ×לו ×”× ×ž×¨×—×‘×™× ×¦×™×‘×•×¨×™×™× ×©×ž×¡×¤×§×™× ×”×¦×¦×” ×œ×§×™×•× ×”××•×ª× ×˜×™; ×ž×¨×—×‘×™× ×©×ž×פשרי×, ולו ב×ופן ×–×ž× ×™ וחמקמק, ×ת הופעתו. ×”× ×—×ª היסוד ×”×™× ×›×™ מרחבי ××•×ª× ×˜×™×•×ª ×›×לה ××¤×©×¨×™×™× ×•×ž×ª×§×™×™×ž×™×. לכן ×ין לי ×¢× ×™×™×Ÿ לעסוק בש×לת ×”×™×ª×›× ×•×ª×, ××œ× ×œ× ×¡×•×ª, דרך עיסוק בש×לת ×”××•×ª× ×˜×™×•×ª, ל×פיין מעט יותר ×ת טיב×.
×פיון מרחבי ×”××•×ª× ×˜×™×•×ª יתבסס תחילה על מושג ×”-TAZ של ×—×›×™× ×‘×™×™. מושג ×–×” מספק ×ת המסגרת ×”×× ×¨×›×™×¡×˜×™×ª הדרושה להתמודדות ×¢× ×ª×¨×‘×•×ª ×”×”×ž×•× ×™× ×”×ž×•×“×¨× ×™×ª. ל×חר מכן ××’×¢ בש×לת ×”××•×ª× ×˜×™×•×ª דרך ×©× ×™ ×”×•×’×™× – קירקגור וס×רטר. העיסוק ×‘×”× ×™× ×•×¢ ×‘×ª× ×•×¢×” כפולה. בכיוון ×”×חד, ×× ×¡×” ×“×¨×›× ×œ×”×‘×™×Ÿ כיצד מתגלה ×”××•×ª× ×˜×™×•×ª ×‘×ž×¨×—×‘×™× ×לה. בכיוון ×”×©× ×™, ×בקש להצביע על × ×ª×™×‘ של ××•×ª× ×˜×™×•×ª ×”×™×•×¦× ×ž×ª×•×š ×”××™× ×“×™×‘×™×“×•×ליות והבדידות של קירקגור, מגלה ×ת ×”×חר ×צל ס×רטר, וממשיך ×ל ×”×פשרות של ××•×ª× ×˜×™×•×ª במרחב ציבורי, חזרה ×ל ×”-TAZ.
×”-TAZ
”×”×× ×× ×•, ×”×—×™×™× ×‘×”×•×•×”, × ×“×•× ×• ×œ× ×œ×—×•×•×ª ×œ×¢×•×œ× ××•×˜×•× ×•×ž×™×”, ×œ×¢×•×œ× ×œ× ×œ×¢×ž×•×“ ולו לרגע ×חד על פיסת ×דמה שרק החופש שולט בה?”[1].
×—×›×™× ×‘×™×™[2] רוצה להר×ות ×›×™ ×”×פשרות לחופש הייתה תמיד קיימת ותהיה תמיד קיימת. ×פשרות זו מתגלמת במושג Temporary Autonomous Zone, ×זור ××•×˜×•× ×•×ž×™ ×רעי, ×ותו × ×ž× ×¢ ביי מלהגדיר ב×ופן מדויק. המטרה ×”×™× ×× ×˜×™-פוליטית, הטקטיקה ×”×™× ×©×œ העלמות. בתוך ×¢×•×œ× ×‘×• ×ין יותר פיסת ×דמה חופשייה, ×¢×•×œ× ×‘×• המפה × ×¡×’×¨×” ב×ופן הרמטי על-ידי ×ž×“×™× ×•×ª הל×ו×, מ×תר ביי ×ת ×”×—×œ×œ×™× ×”×¨×™×§×™×. “מכיוון שהמפה ×”× ×” הפשטה ×”×™× ××™× ×” יכולה לכסות ×ת כדור ×”×רץ בדיוק של 1:1… המפה ××™× ×” מדויקת, המפה ××™× ×” יכולה להיות מדויקת”. ×‘×¡×“×§×™× ×”×¤×¨×§×˜×œ×™× ×©×—×•×ž×§×™× ×ž×ª×—×ª לרד×ר של ×”×ž×“×™× ×” ×ž×ª×§×™×™× ×”-TAZ. ×”×•× ×—×•×ž×§ מהגדרה, ×”×•× ×—×•×ž×§ מהמושג. “×”-TAZ ×§×™×™× ×œ× ×¨×§ מחוץ לשליטה ××œ× ×’× ×ž×—×•×¥ להגדרה, מעבר ×œ×”×ª×‘×•× × ×•×ª ולמתן שמות כפעולות של שיעבוד”. “ברגע שה-TAZ × ×§×¨× ×‘×©× (מיוצג, מתווך) ×”×•× ×ž×•×›×¨×— ×œ×”×™×¢×œ× – ×”×•× ×כן ×™×™×¢×œ× – בהש×ירו ×חריו קליפה ריקה, רק כדי לצוץ שוב ×‘×ž×§×•× ×חר, שוב בלתי × ×¨××”, מכיוון ש××™× ×• × ×™×ª×Ÿ להגדרה ×‘×ž×•× ×—×™ הר×ווה”.
×”-TAZ ×”×•× ×¨×’×¢×™, ×”×•× ×–×ž× ×™. ×”×•× ××™× ×• מבקש להחליף סדרי עול×, ×”×•× ×ž×‘×§×© לחמוק מסדרי העול×. ×”×•× ××™× ×• מהפכה, ×”×•× ×”×ª×§×•×ž×ž×•×ª. “התקוממות ×”×™× ×›×ž×• ‘חווית שיג ×‘× ×™×’×•×“ לתודעה וחוויה ‘רגילות’. בדומה לפסטיבלי×, התקוממויות ××™× ×Ÿ יכולות להתרחש כל ×™×•× – ×חרת הן ×œ× ×”×™×• ‘בלתי רגילות’. ×ך ×¨×’×¢×™× ××™× ×˜× ×¡×™×‘×™×™× ×›×לה ×ž×¢× ×™×§×™× ×¦×•×¨×” ומשמעות ×œ×—×™×™× ×‘×›×œ×œ×•×ª×. הש×מ×ן חוזר – ××™× ×š יכול להיש×ר על ×”×’×’ ×œ× ×¦×— – ×ך ×“×‘×¨×™× ×”×©×ª× ×•, התרחשו ×ž×¤× ×™× ×”×ª×ž×–×’×•×™×•×ª – × ×•×¦×¨ ×©×™× ×•×™“.
×”-TAZ ××™× ×• מחפש ×œ×”×œ×—× ×œ×ž×¢×Ÿ החופש, ×”×•× ×¤×¢×•×œ×” של יצירת חופש, ×קט של ×¡×¤×•× ×˜×× ×™×•×ª ויצירתיות. ×”×•× ×ž×¢×©×” ××•×ž× ×•×ª, ×”×•× ×¤×¡×˜×™×‘×œ. ×”×•× ××™× ×• ערטיל××™, ×”×•× ×ž×•×—×©×™. ×”×•× ×¤×™×–×™, ×—×•×©× ×™, בבסיסו עומדת תשוקה, מהותו ×”×™× ×ž×”×•×ª של מסיבה: “קבוצה של ×‘× ×™ ××“× ×”× ×ž×¦××™× ×¤× ×™×-×ל-×¤× ×™× ×•×ž×©×œ×‘×™× ×›×•×—×•×ª כדי לממש תשוקות משותפות, ×× ×¢×‘×•×¨ ×וכל טוב ועליזות, ריקוד, שיחה, ××•×ž× ×•×™×•×ª ×”×—×™×™×; ×ולי עבור ×ª×¢× ×•×’ ×רוטי, כדי ליצור ××ž× ×•×ª קבוצתית ×ו כדי להגיע להעברה הדדית של ×ושר עיל××™ – בקיצור, ‘הת×חדות של ×גו×יסטיג”.
ההשר××” של ביי ל-TAZ מגיעה מההתיישבויות הר××©×•× ×•×ª ב”×¢×•×œ× ×”×—×“×©” במ××” ×”-16; מהפיר××˜×™× ×”×‘×•×§×× ×™×¨×™× ×©×ימצו ×ת ×ž× ×”×’×™ ×”××™× ×“×™×× ×™× ×•×ž×”×וטופיות הפיר×טיות של המ××” ×”-17; מהקהילות המתבדלות בצפון ×מריקה ל×ורך המ×ות ×”-18 ו-19 ×©× ×˜×©×• ×ת ערכי ×”×¢×•×œ× ×”×ž×¢×¨×‘×™ ו×ימצו ×ת ×ž× ×”×’×™ ×”×©×‘×˜×™× ×”×™×œ×™×“×™×™×, תוך סירוב מתמיד להיות ×ž×§×•×˜×œ×’×™× ×ª×—×ª ×חד ×”×–×¨×ž×™× ×”×ª×¨×‘×•×ª×™×™× ×”×ž×•×›×¨×™×; מההיסטוריה של הקבוצות ×”×× ×¨×›×™×¡×˜×™×•×ª במ××” ×”-20, ×”×§×•×ž×•× ×•×ª של תרבויות ×”× ×’×“ של ×©× ×•×ª ×”-60 ו-70, ועד לתרבות הרייב של ×©× ×•×ª ×”×לפיי×. זוהי היסטוריה של התקבצויות ×× ×•×©×™×•×ª שחמקו ממערכות השלטון שסביבן, ×–× ×—×• ×ת ×”×¢×§×¨×•× ×•×ª ×”×ž×•×¡×¨×™×™× ×”×ž×§×•×‘×œ×™× ×•×™×¦×¨×• לעצמן ×זור ××•×˜×•× ×•×ž×™ ×רעי שמהותו חופש.
××ž× × ×‘×™×™ ××™× ×• × ×•×’×¢ כלל במושג ×”××•×ª× ×˜×™×•×ª, מטרתו ×”×™× (×× ×˜×™-)פוליטית ×•×œ× ××§×–×™×¡×˜× ×¦×™×ליסטית, ×ך עדיין ×”-TAZ מהווה × ×§×•×“×ª פתיחה טובה לחיפוש ×חר ×”××•×ª× ×˜×™×•×ª בעידן ×”×ž×•×“×¨× ×™. ביי מסמן ×ת הכיוון לחמיקה מתרבות ×”×”×ž×•× ×™×, מצביע על ×”×—×•×¨×™× ×”×ž×ª×§×™×™×ž×™× ×‘×”×›×¨×— במפה המושגית, ×©×ž×”×•×•×™× ×ת ×”×¤×•×˜× ×¦×™×ל להתגלויות של חופש. ×× ×• ×–×§×•×§×™× ×œ×˜×§×˜×™×§×ª ההתחמקות של ביי על ×ž× ×ª ל×תר ×ת ××•×ª× ×זורי חופש, ×›×™ ×לו ×”× ×”××–×•×¨×™× ×שר ×ž×›×™×œ×™× ×‘×ª×•×›× ×’× ×ת ×”×פשרות של ××•×ª× ×˜×™×•×ª.
מרחב ציבורי שיכול ל×פשר ××•×ª× ×˜×™×•×ª חייב לש×ת, לדעתי, מ××¤×™×™× ×™× ×©×œ TAZ. זהו מרחב של פעולה; מרחב מוחשי, פיזי; מרחב שחורג מהרשת המושגית, הערכית ×•×”×©×œ×˜×•× ×™×ª הקיימת; מרחב שחומק מהגדרה מל××”, שמכיל ××œ×ž× ×˜ ×©×œ× × ×™×ª×Ÿ להסבר ×©×œ× ×•×¡×•×¤×™. מ××¤×™×™× ×™× ×לה יעלו שוב בהמשך.
מכ×ן ו×ילך ×”-TAZ בו ידובר יתפצל מזה שמציג ביי. זהו TAZ דומה ×ך ×’× ×©×•× ×”, מרחב ש××™× ×• מתחייב ל×× ×¨×›×™×–× ×©×œ ביי ××œ× ×œ×פשרות של ××•×ª× ×˜×™×•×ª. זהו ×”- Temporary Authentic Zone.
×”-TAZ וה×בסורד
בחיבורו “חיל ורעדה“[3] מת×ר קירקגור ×ת דמותו של “×ביר ×”××ž×•× ×””, תוך שימוש פו×טי ב××‘×¨×”× ××‘×™× ×• ובסיפור העקידה כהדגמה לדמות זו. ×ביר ×”××ž×•× ×” ×”×•× ×–×” בו מתממשת דרגת ×”×§×™×•× ×”×¢×œ×™×•× ×”, ××“× ×©×§×¤×¥ במעלה ×”×ª×”×•× ×•×—×–×¨ ×ž×ž× ×”, ××“× ×©× ×•×©× ×‘×ª×•×›×• ×ת ×ž×œ×•× ×”×¢×•×¦×ž×” של תעלומת הקיו×. זהו ×”××“× ×‘×• מתגלמת ×”×פשרות של ×”×§×™×•× ×”××•×ª× ×˜×™[4]. מתוך דמותו של ×ביר ×”××ž×•× ×” × ×™×ª×Ÿ ×œ×¤×¨×•× ×ž×¡×¤×¨ ×—×•×˜×™× ×©×™×¢×–×¨×• ×œ× ×• לטוות ×ת קווי המת×ר של המרחב ×”××•×ª× ×˜×™.
פעולה ו×בסורד
ב×ביר ×”××ž×•× ×” ×ין ×©×•× ×“×‘×¨ ×—×™×¦×•× ×™ המעיד על גדולתו. ×”×•× ×ž× ×”×œ ×ת שיגרת היו×-×™×•× ×›×ž×• כל ××“× ×חר, × ×¨××” ×›×חד ×”××“× – “הריהו × ×¨××” כגובה ×ž×¡×™× ×•×ª×•-ל×!”. ××•×œ× ×‘×›×œ ×–×ת ×¢×¦× ×§×™×•×ž×• ×©×•× ×” – “×”×יש ×”×–×” עושה בכל רגע ורגע ×ת ×”×ª× ×•×¢×•×ª של ×”××™× ×¡×•×¤×™”. על-פי קירקגור ×ין ×©×•× ×’×•×¨× ×—×™×¦×•× ×™ שמהווה עדות ×œ×§×™×•× ×”××•×ª× ×˜×™, ×ין ××£ מושג שיכול לתת לו תוכן, ××œ× ×–×•×”×™ פעולה, ×ª× ×•×¢×” ×¤× ×™×ž×™×ª מתמשכת. הדגש ××™× ×• על המהות ××œ× ×¢×œ הפעולה היזומה – “××™× × ×™ × ×¢×©×” גדול הודות למה שקורה ×ותי, ×•×œ× ×”×•×“×•×ª למה ×©× ×•×¤×œ בחלקי, ××œ× ×‘×–×›×•×ª מה ש×× ×™ עושה”. יעקב גולומב מב×ר ×–×ת[5]:
“Kierkegaard’s notion of authenticity is not about the realization or fulfillment of one’s self but about its spontaneous creation. The self is something that should be created and formed, not something possessing an intrinsic essence to be further developed”.
×ת ×”×ª× ×•×¢×” שמבצע ×ביר ×”××ž×•× ×” מת×ר קירקגור כקפיצה וחזרה, ×ª× ×•×¢×” ×ל ×”××™× ×¡×•×¤×™ וחזרה ×ל הסופי. ×”×ª× ×•×¢×” ×ל ×”××™× ×¡×•×¤×™ (×ו “הויתור ×”××™× ×¡×•×¤×™” ) ×”×™× ×”×•×™×ª×•×¨ על כל מה ×©×”×•× ×¡×•×¤×™ ×•×–×ž× ×™ – ×–× ×™×—×” של ×¢×•×œ× ×”×ª×•×¤×¢×•×ª, ויתור על כל מה ×©× ×™×ª×Ÿ להגדיר ×ו לרצות למען ×”××™× ×¡×•×¤×™ והמוחלט. כך ×”×והב מוותר על ×ž×•×©× ×הבתו ×”×§×•× ×§×¨×˜×™ (×הובתו ×©×”× ×¡×™×‘×•×ª ×ž×•× ×¢×•×ª ×ž×”× ×œ×”×ª×חד) עבור ×”×הבה עצמה. ××•×œ× ×”×§×¤×™×¦×” ××™× ×” מושלמת ×œ×œ× ×”×—×–×¨×”. ב×ביר ×”××ž×•× ×” ×ž×ª×§×™×™× ×”×¤×¨×“×•×§×¡ של ×”××ž×•× ×” (שקירקגור ×ž×›× ×” ×’× “×”×בסורד”). ×חרי הויתור ×”××™× ×¡×•×¤×™ מתחוללת בו “×ª× ×•×¢×” ×¤× ×™×ž×™×ª × ×•×¡×¤×ª, מופל××” מכל” – זו ×”××ž×•× ×” ×›×™ ישיג ×ת הסופי. ×ביר ×”××ž×•× ×” ×”×והב, ל×חר שויתר על ×הובתו, ממשיך לה×מין בכוח ×”×בסורד ×›×™ ×‘×‘×•× ×”×™×•× ×™×©×™×’ ×ותה. ×ין זו ××ž×•× ×” תמימה, מדגיש קירקגור. זו ××ž×•× ×” פרדוקס×לית, × ×˜×•×œ×ª הגיון והסבר. ×ביר ×”××ž×•× ×” מבצע ×ת הויתור ×”××™× ×¡×•×¤×™ מתוך מודעות מל××”, ×‘×›×•×•× ×” ×מיתית, הויתור ×”×•× ×ž×•×—×œ×˜. ×”×•× ×ž×•×•×ª×¨ על הסופי בלב של×, ×”×•× ×™×•×“×¢ ×›×™ ×ין כל ×פשרות שית×חד ×¢× ×הובתו. ×ך בו בזמן ×”×•× ×’× ×ž×ž×©×™×š לה×מין ×›×™ ישיג ×ת הסופי. “×”×•× ×ž×›×™×¨, ×× ×›×Ÿ, ב××™-×”×פשרות, ובעת ×•×‘×¢×•× ×” ×חת ×”×•× ×ž×מין ב×בסורד”. ×ין כל דרך להסביר ××ž×•× ×” זו, זהו ×”×בסורד, הפרדוקס, ×”×ª× ×•×¢×” ×”××™× ×¡×•×¤×™×ª שבין ×”××™× ×¡×•×¤×™ לסופי.
הויתור ×”××™× ×¡×•×¤×™, ×ומר קירקגור, ×”×•× × ×ª×¤×¡, ×”×•× × ×™×ª×Ÿ ×œ×”×‘× ×”. “כדי להגיע לויתור ×ין צורך ב××ž×•× ×””, זוהי ×ª× ×•×¢×” ×©× ×™×ª× ×ª ללמידה תוך כדי ×ימון. הויתור ×”××™× ×¡×•×¤×™ ×”×•× ×ž×¨×›×– חייו של ×”× ×–×™×¨ – סיגוף, ×”×™×ž× ×¢×•×ª ×ž×ª×¢× ×•×’×•×ª ×”×—×™×™× ×œ×©× ×•×™×ª×•×¨ על כל מה ×©×”×•× ×¡×•×¤×™. זוהי ×פשרות ×§×™×•× ×ž×•×›×¨×ª – ×ולי קשה ודורשת, ×ך עדיין × ×™×ª× ×ª ×œ×”×‘× ×”. ××•×œ× ×”×§×™×•× ×”××•×ª× ×˜×™ ×”×•× ×–×” של ×ביר ×”××ž×•× ×”, ×§×™×•× ×‘×• ×’× ×”×¡×•×¤×™ × ×•×›×— ×‘×ž×œ×•× ×¢×•×¦×ž×ª×• – “הכול סובב ××¤×•× ×¡×‘×™×‘ הסופי, ×”×–×ž× ×™”. יש צורך ב××ž×•× ×” כדי להשיג חזרה ×ת הסופי, ×ביר ×”××ž×•× ×” מוותר ב×ופן מוחלט על הסופי ובו בזמן זוכה בו בחזרה בכוח ×”×בסורד. ×”×ª× ×•×¢×” המל××” ×ל ×”××™× ×¡×•×¤×™ וחזרה לסופי ×פשרית רק דרך ×”×בסורד. זהו פרדוקס ש××™× ×• × ×™×ª×Ÿ להסבר, שחומק מכל ×פשרות של תי×ור ×•×”×‘× ×”.
×”××•×ª× ×˜×™ שמצטייר מתוך דבריו של קירקגור ××™× ×• מת×פיין, ×× ×›×Ÿ, בתוכן מושגי כלשהו, ××œ× ×–×”×• תהליך ×קטיבי ויצירתי. ×”××•×ª× ×˜×™ ××™× ×• קבוע ×•× ×™×™×—, ××œ× × ×ž×¦× ×‘×ª× ×•×¢×” מתמדת בין ×”××™× ×¡×•×¤×™ והסופי, בין ×”×בסטרקטי ×•×”×§×•× ×§×¨×˜×™. ×”×•× ××™× ×• × ×™×ª×Ÿ להגדרה מל××”, מכיוון שכל הגדרה כזו תקבע ×ותו ×‘× ×§×•×“×” מסוימת. ×”×•× × ×™×ª×Ÿ לתי×ור ×ך ×œ× ×œ×”×‘× ×”, ×”×•× ××™× ×• מושג ××œ× ×§×™×•×. ×œ× × ×™×ª×Ÿ לתפוס ×ותו בצורה מל××” ב×ופן שכלי – יש לחיות ×ותו.
×”-TAZ מכיל בחובו מ××¤×™×™× ×™× ×“×•×ž×™×. זהו מרחב שכולו פעולה ויצירה, מרחב ×©× ×ž×¦× ×‘×ª× ×•×¢×” מתמדת של התחמקות מייצוג ומהתקבעות. × ×™×ª×Ÿ לת×ר ×ת ×”-TAZ ×ך ×œ× ×œ×”×‘×™× ×• (המשפט השגור בפי ×לה שחוו ×ותו ×™×”×™×” “×תה חייב להיות ×©× ×›×“×™ להבין”…). ×”×ª× ×•×¢×” של ×”-TAZ ×”×™× ×ª× ×•×¢×” של קפיצה וחזרה – ×”-TAZ ×”×•× ×—×•×•×™×™×ª שי×, ‘התקוממות’; ×ך ×”×•× ×’× × ×˜×•×¢ עמוק בסופי ובחושי. זהו מרחב ×מיתי ×•×§×•× ×§×¨×˜×™; ×ך במקביל ×”×•× ×’× ×—×•×¨×’ ×ž×”×§×•× ×§×¨×˜×™. ×”×•× ×ž×¨×™× ××•×ª× ×• מעבר לכ×ן ולעכשיו ×ך כל כולו ×”×•× ×ך ורק ×”×›×ן והעכשיו. ×”×•× ×ž×§×¤×¦×” ×ל ×”××™× ×¡×•×¤×™ ×ך מחייב חזרה לסופי – “××™× ×š יכול להיש×ר על ×”×’×’ ×œ× ×¦×—”. ×× ×• ×—×™×™×‘×™× ×œ×—×–×•×¨ ×ך עדיין × ×•×¦×¨ ×©×™× ×•×™, “התרחשו התמזגויות”, ×”-TAZ חושף ××•×ª× ×• ל×פשרות ×חרת, בועט ××•×ª× ×• במעלה חוויית ×”×§×™×•× ×œ×ž×¨×—×‘ של מצי×ות מוגברת, חדה, ×מיתית – חוויה של ××•×ª× ×˜×™×•×ª. החזרה לרוב כו×בת, ×ך × ×™×¦×•×¦×•×ª הבערה × ×©××¨×™× ×‘×¤× ×™× – ×”×©×™× ×•×™ התחיל.
מֵעֵבֶר למוסר
קיומו ×”××•×ª× ×˜×™ של ×ביר ×”××ž×•× ×” מתממש דרך פעולה, ופעולה זו ×”×™× ×ישית, ×¡×™× ×’×•×œ×רית, ××™× ×” × ×™×ª× ×ª ×œ×”×‘× ×”, ×”×™× ×¢×•×ž×“×ª מחוץ לכל ×ª×—×•× ×ž×•×¡×¨×™ וכללי. המרחב ×”×תי, המוסרי, ×”×™× ×• לפי קירקגור המרחב הכללי, הציבורי. זהו ×”×ª×—×•× ×©× ×•×’×¢ לכל ×חד ו×חד, המרחב של הגלוי והמובן. ××•×œ× ×ביר ×”××ž×•× ×”, בבצעו ×ת ×ª× ×•×¢×ª ×”××ž×•× ×” ×©×”×™× ×¤×¨×˜×™×ª לחלוטין, ×ž×•×¦×™× ×¢×¦×ž×• מחוץ למרחב ×”× ×™×ª×Ÿ ×œ×”×‘× ×”, מחוץ ×œ×ª×—×•× ×©×œ הכללי וה×תי, ×•×ž×ª×ž×§× ×‘×¨×™×§ בבדידות מוחלטת. הפעולה של ×ביר ×”××ž×•× ×” ××™× ×” × ×™×ª× ×ª לשיפוט – “×”×•× ××™× × ×• משועבד לחוקי הכללי ×›×™ ×× ×ž×¦×•×™ מעליהה. כל מעשה שיפוט מחזיר פעולה זו ×ל הכללי, ×œ×ª×—×•× ×”×ž×•×©×’ והמובן, ובכך מחמיץ ×ת ליבה של הפעולה ×©×”×•× ×”×¤×¨×“×•×§×¡. כדי לשפוט ×¢×œ×™× ×• להבין – ×ך ×ת פעולת ×”×בסורד ×œ× × ×™×ª×Ÿ להבין.
הפעולה הפרדיגמ×טית שמציג קירקגור ×”×™× ×¡×™×¤×•×¨ העקידה של ×ברה×. ×ת פעולותיו של ××‘×¨×”× ×œ× × ×™×ª×Ÿ להבין. ×× × × ×¡×” להבין ×ו לשפוט ×ותן ×ין ×ž× ×•×¡ מלהכיר בכך ×›×™ ××‘×¨×”× ×”×•× ×¨×•×¦×— – ×”×•× ×‘×™×§×© לרצוח ×ת ×‘× ×•. ×ין ××£ הסבר ×ו תירוץ במסגרת השיפוט המוסרי שיכול לחלץ ××•×ª× ×• ממצב ×–×” ולתת פשר למעשיו של ×ברה×. ועדיין, דמותו × ×¢×¨×¦×ª ×•×”×•× ×ž×•×¦×’ כסמל וכדוגמה ל××ž×•× ×” המוחלטת; יש בדמותו משהו החורג ×ל מעבר לשיפוט המוסרי ×•×ž× ×¦× ×¥ ל×ורך ×לפי ×©× ×™× ×›×™×”×œ×•× ×œ× ×ž×œ×•×˜×©. חריגה זו ×”×™× ×”×בסורד, הפרדוקס שעומד בבסיס פעולותיו של ××‘×¨×”× ×•×ž×¢×‘×™×¨ ×ותו ×ל מחוץ ×œ×ª×—×•× ×”×תי. בהסתכלות מוסרית ××‘×¨×”× ×”×•× ×¨×•×¦×— – בהסתכלות ××§×–×™×¡×˜× ×¦×™×ליסטית ×”×•× ×ביר ×”××ž×•× ×”.
× ×•×¦×¨×ª ×›×ן ×”×ª× ×’×©×•×ª בין ×”××•×ª× ×˜×™ לבין המוסרי שמעלה ש×לות ×œ× ×§×œ×•×ª – ×יך ×¢×œ×™× ×• להתייחס לפעולות ×›×לה? ×× ×ין בפעולה ×”××•×ª× ×˜×™×ª דבר ×”× ×™×ª×Ÿ להסבר ×‘×ª×—×•× ×”×ž×•×¡×¨×™, ×יך × ×•×›×œ להבחין בין רוצח לבין ×ביר ×”××ž×•× ×”? ×יך × ×•×›×œ להבחין בין ××‘×¨×”× ×œ×‘×™×Ÿ חולה × ×¤×© המבקש לרצוח ×ת ×‘× ×• ×›×™ שמע קולות ×”×ž×•×¨×™× ×œ×• לעשות כן?
קירקגור ××™× ×• × ×•×ª×Ÿ תשובה ברורה לש×לות ×›×לה, ו×ולי תשובה כזו ××™× ×” בכלל מן ×”×פשר – בלב הדיון על ×”××•×ª× ×˜×™ מצוי הפרדוקס, ×•×”×•× ×ž×¤×¢×¤×¢ לכל שלוחותיו ומטרפד כל × ×™×¡×™×•×Ÿ להגיע לכדי ×”×‘× ×” סופית ומוחלטת. ייתכן ×›×™ ×ין פתרון ×œ×”×ª× ×’×©×•×ª זו בין ×”××•×ª× ×˜×™ למוסרי, ××œ× ×’× ×›×ן מתקיימת ×ª× ×•×¢×” ××™× ×¡×•×¤×™×ª ומתמדת בין הכללי ל××™× ×“×™×‘×™×“×•×לי – בין הרצון לתת פשר והסבר לבין ההבזק של ×”××•×ª× ×˜×™ והמוחלט.
××•×œ× ×¢× ×–×ת, × ×¨××” לי ×›×™ מתוך דבריו של קירקגור עולה ב×ופן עקיף ×”×‘× ×” × ×•×¡×¤×ª לגבי המתח בין ×”××•×ª× ×˜×™ לבין המוסרי. ב×ופן מוסרי ×ין ×× ×• ×™×›×•×œ×™× ××œ× ×œ×©×¤×•×˜ ×ת פעולותיו של ××‘×¨×”× ×›× ×™×¡×™×•×Ÿ לרצח, ××•×œ× ×‘×¡×•×¤×• של דבר ××‘×¨×”× ××™× ×• רוצח, יצחק ×œ× ×”×•×§×¨×‘ – “בכוח ×”××ž×•× ×” ×”×•× ×–×›×” ביצחק”. ×ביר ×”××ž×•× ×” ××™× ×• יכול להיות רוצח. ×”×•× ×ž×‘×¦×¢ ×ת הויתור ×”××™× ×¡×•×¤×™ ×ך בכוח ×”××ž×•× ×” זוכה בסופי – ×”×בסורד מגן עליו. ×œ× × ×™×ª×Ÿ להסתמך על ×”×’× ×” זו, ××™-×פשר “לעשות ×›×ילו”. הויתור חייב להיות מוחלט, “הפרדוקס ×”×–×” ××™× × ×• בר-מיצוע”, ×œ× × ×™×ª×Ÿ לתת לו ×”×¡×‘×¨×™× ×•×œ×—×¤×© ×”×’× ×•×ª ×›×™ ××– ××™× × ×• × ×ž×¦××™× ×™×•×ª×¨ ×‘×ª×—×•× ×”×¤×¨×“×•×§×¡. ×× ×¤×¢×•×œ×ª×• של ××‘×¨×”× ×œ× ×”×™×™×ª×” מוחלטת “×œ×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×” מגיע ×œ× ×§×•×“×” ×שר ×ž×ž× ×” ×”×•× ×™×›×•×œ לצ×ת ולהקריב ×ת יצחק; ו×ילו הקריב ×ת יצחק ×›×™ ××– חייב ×”×™×” לשוב, מתוך רגשי חרטה, ×ל הכללי. ×œ× ×›×Ÿ ×ברה×: בכוח ×”×בסורד ×”×•× ×–×•×›×” ביצחק מחדש”. ×ביר ×”××ž×•× ×” מוכן ב×ופן מוחלט להפוך לרוצח – ×ך מ×מין ×›×™ ×œ× ×™×”×™×” רוצח – ×•×”×•× ×œ×¢×•×œ× ×œ× ×™×”×™×” רוצח.
×”××•×ª× ×˜×™ × ×ž×¦× ×ž×—×•×¥ למרחב המוסרי, ×ך ×›×›×–×” ×”×•× ×’× ××™× ×• “ל×-מוסרי”. יש בו לכידות ×¤× ×™×ž×™×ª, הת×מה לסדרי עול×. ×œ× × ×™×ª×Ÿ להסביר הת×מה זו ב×ופן ×”×’×™×•× ×™, ×ין ב××•×ª× ×˜×™ כללי מוסר ×©× ×™×ª×Ÿ לתת ×œ×”× ×¦×™×“×•×§, ×ך ×’× ×ין ×–×” ×›×וס מוחלט. הפעולה ×”××•×ª× ×˜×™×ª ××™× ×” מוסרית – ×”×™× ×¤×©×•×˜ × ×›×•× ×”.
×ילו ×™×—×¡×™× ×ž× ×”×œ ×”-TAZ ×¢× ×”×›×œ×œ×™ והמוסרי? כמו ×ביר ×”××ž×•× ×”, ×’× ×”-TAZ × ×ž×¦× ×ž×—×•×¥ למרחב המוסרי. זוהי מובלעת של חופש, מרחב ××•×˜×•× ×•×ž×™ שמתחמק ממה ש”× ×”×•×’” ×ו “מקובל”. ×”×ª× ×•×¢×” של ×”-TAZ ×”×™× ×”×ª× ×•×¢×” של ×”××•×ª× ×˜×™, ×”×™× ××™× ×” מצייתת לכללי המשחק המל××›×•×ª×™×™× ××œ× ×“×•×¨×©×ª חופש פעולה מוחלט. ×ך ×¢× ×–×ת ×”-TAZ ××™× ×• ×›×וטי. יש בו סדירות, ××•×œ× ×ין זו סדירות ×—×™×¦×•× ×™×ª וכפויה (”חוקי ×ž×“×™× ×”” ) ××œ× ×¡×“×™×¨×•×ª ×¤× ×™×ž×™×ª, ××•×¨×’× ×™×ª (”חוקי טבע”). ×—×›×™× ×‘×™×™ מת×ר ×œ×“×•×’×ž× ×ב-טיפוס של TAZ ×‘×¢×•×œ× ×”×—×“×©: “×‘×”×™×ž×œ×˜× ×ž’×™×ª×¨×•× ×•×ª×™×•’ ×”× ×•×¨××™× ×©×œ ×”×ימפרי×ליז×, כגון: עבדות, צמיתות, ×’×–×¢× ×•×ª ו××™-×¡×•×‘×œ× ×•×ª… ×ימצו הפיר××˜×™× ×”×‘×•×§×× ×™×¨×™× ×ת ×ž× ×”×’×™ ×”××™× ×“×™×× ×™×: × ×™×©×ו × ×™×©×•××™ תערובת ×œ×‘× ×™ קריביי×, קיבלו ×ת ×”×©×—×•×¨×™× ×•×”×¡×¤×¨×“×™× ×›×©×•×•×™×, דחו כל סוג של ל×ומיות, בחרו ×ת ×ž× ×”×™×’×™×”× (×”×§×¤×™×˜× ×™×) ב×ופן דמוקרטי וחזרו ל’×ž×“×™× ×ª הטבע’”.
×”-TAZ משליך מעליו ×ת המוסר הכללי כדי ×œ×”×ž×¦×™× ×ž×—×“×© ×ת ההיגיון ×”×¤× ×™×ž×™ של המרחב. ×”×—×•×§×™× ×©×œ ×”-TAZ ×ž×ª×’×œ×™× ×ž×ª×•×š עצמו ×‘× ×‘×™×¢×” ×¤× ×™×ž×™×ª, סדר שבוקע מתוך ×”×›×וס. ×”× ××™× × ×“×•×¨×©×™× ×”×¦×“×§×” מוסרית, ×”× ××™× × × ×ª×•× ×™× ×œ×”×¡×‘×¨. זהו סדר ×©×ž×‘×˜× ×ת המצב ×”× ×›×•×Ÿ של המרחב, מצב של ×¡× ×›×¨×•×Ÿ ×ž×œ× ×‘×™×Ÿ הפרטי לציבורי, מצב × ×˜×•×œ כפיה. במרחב ×›×–×” כל פרט פועל מתוך חופש מוחלט ×ך מבלי לדרוס ×ת החופש של ×”×חר. כל פעולה ×”×™× ×¤×¨×˜×™×ª וחופשית, ×ך תמיד תו×מת ×ת הכללי; החופש של כל פרט משתלב ×¢× ×”×—×•×¤×© של כל פרט ×חר.
×ביר ×”××ž×•× ×” × ×ž×¦× ×ž×—×•×¥ למרחב הכללי; ×”-TAZ ×”×•× ×ž×¨×—×‘ כללי ×©× ×ž×¦× ×›×•×œ×• מחוץ לכללי. זהו מרחב ×©× ×ž×¦× ×‘×ª× ×•×¢×” מתמדת בין הכללי לפרטי, בו כל פעולה ×”×™× ×‘×•-×–×ž× ×™×ª ×’× ×¤×¨×˜×™×ª לחלוטין ×•×’× ×—×œ×§ מהמרחב הציבורי. כל פעולה במסגרת ×”-TAZ ×”×™× ×™×¦×™×¨×” ××™× ×“×™×‘×™×“×•×לית וסובייקטיבית, ×ך ×”×™× ×’× × ×—×œ×§×ª ברחבי ×”-TAZ. החוויה ××™× ×” × ×™×ª× ×ª לתי×ור ולהסבר ובו-בזמן ×”×™× ×ž×©×•×ª×¤×ª. ××™× ×™ יכול לחלוק ×ת חווית ×”×§×™×•× ×‘×ª×•×š ×”-TAZ ×¢× ××£ ××“× ×–×•×œ×ª×™ ××•×œ× ×× ×™ יודע ×©×›×•×œ× ×• חלק ×ž×ž× ×”; כל ×חד × ×ž×¦× ×œ×’×ž×¨×™ לבד ×בל ×›×•×œ× ×• × ×ž×¦××™× ×™×—×“×™×• לבד. ×ביר ×”××ž×•× ×” “מוותר על הכללי כדי להיעשות יחיד” – ×”-TAZ ×”×•× ×›×œ×œ×™ שמורכב מיחידי×. ×ביר ×”××ž×•× ×” × ×•×©× ×ת שתיקתו לבד – ×”-TAZ מ×פשר ×œ× ×• לש×ת ×ת ×©×ª×™×§×ª× ×• יחד.
על סף התהו×
יש עוול ×ž×¡×•×™× ×œ×§×™×¨×§×’×•×¨ ב×ופן בו ×× ×™ עושה שימוש בדבריו ומ×מץ ×ת ×”××•×ª× ×˜×™×•×ª לתוך מרחב משותף. ×צל קירקגור ×ין ×פשרות מלבד הבדידות. ×ביר ×”××ž×•× ×” ×”×•× ×”××™× ×“×™×‘×™×“×•×ליסט המוחלט, ×”×•× × ×ž×¦× ×œ×‘×“×• מחוץ למרחב הכללי ו××™× ×• יכול לחלוק ×ת הפרדוקס ×ותו ×”×•× ×—×™ ×¢× ××£ ××“× ×חר. קירקגור בז לכל × ×™×¡×™×•×Ÿ של שיתוף ורו××” בכך בריחה והתחמקות מהתמודדות ×¢× ×”×¤×¨×“×•×§×¡ – “×ביר ×”××ž×•× ×” ×”×מיתי ×”×•× ×‘×“×™×“×•×ª מוחלטת, ×”×ביר המזויף ×”×•× ×™×¦×•×¨ כיתתי. … ×ביר ×”××ž×•× ×” ×”×•× ×”×¤×¨×“×•×§×¡, ×”×•× ×”×™×—×™×“, מ×ומה זולתי יחידיות, ×‘×œ× ×§×©×¨×™× ×œ×ž×™× ×™×”× ×•×‘×œ× ×™×•×ž×¨×•×ª. החגב הכיתתי ×™×¨× ×ת היחידיות ×”×יומה ×”×–×ת, ×ת הלבדיות ×”×–×ת, ותחת ללמוד מכך ×›×™ ידו קצרה מלחולל ×ת המעשה הרב… סבור ×”×•× ×›×™ בעשותו ×גודה ×¢× ×›×ž×” ×—×’×‘×™× × ×•×¡×¤×™× ×™×¢×œ×” בידו לחולל ×ת ×ותו מעשה”. ×”×§×™×•× ×‘×—×‘×¨×” ×”×•× ×¡× ×”×¨×’×¢×”, ×”×•× ×ž×˜×©×˜×© ×ת הפרדוקס, ×”×•× ×ž×¨×—×™×§ ××•×ª× ×• מ×זור ×”×¡×›× ×”. ×”××“× ×©×—×™ בחברה “× ×•×˜×” להתפשר ×¢× ×¢×¦×ž×•, לשכוח על × ×§×œ×”. לחיות בחברה משמע להיות × ×ª×ž×š ב××•×¤× ×™× ×¨×‘×™× ×•×©×•× ×™×, ולקבל תמיד ×”×–×“×ž× ×•×ª להתחיל מחדש”. ×בל ×”××“× ×©×‘×•×—×¨ לחיות בבדידות ××™× ×• מתפשר, ×”×•× × ×ž×¦× ×ª×ž×™×“ מחוץ ל×זור ×”× ×•×—×•×ª, תמיד בדריכות כיוון “שכל התרופפות, ולו ×’× ×¨×’×¢×™×ª, עשויה ליתן פתח לרגשותיו ×”×פלי×, הל×-× ×•×“×¢×™×, שיפרצו קדימה”.
הביקורת של קירקגור פוסלת כל ×פשרות של ×§×™×•× ××•×ª× ×˜×™ במרחב חברתי, ××•×œ× ×›×מור, ×”× ×—×ª ×”×ž×•×¦× ×©×œ×™ ×”×™× ×›×™ מרחב ××•×ª× ×˜×™ ×”×•× ×ž×Ÿ ×”×פשר. ×”-TAZ, המרחב ×”××•×ª× ×˜×™, צריך לחמוק מחיצי ×”××™×¨×•× ×™×” של קירקגור. כדי ל×פשר ××•×ª× ×˜×™×•×ª עליו ×œ× ×ª×§ עצמו מהמרחב הציבורי ×”×ž×¨×“×™× ×•×œ×™×™×¦×¨ ××œ×˜×¨× ×˜×™×‘×” ×מיתית, מתחייבת, ש×ין בה פשרות, מרחב ×©×œ× ×ž×”×•×•×” ×¡× ×”×¨×’×¢×” ××œ× ×“×•×¨×© ×¢×¨× ×•×ª מל××”. ×”×§×™×•× ×©×œ מרחב ×›×–×” ×”×•× ×ª×ž×™×“ חמקמק, תמיד × ×ž×¦× ×›×¤×¡×¢ ×‘×™× ×• לבין ×”×שליה, ×ותה “כיתתיות” שמת×ר קירקגור. קל ×œ× ×• כל כך ×›×‘× ×™-××“× ×œ×™×¤×•×œ חזרה ×œ× ×•×—×•×ª של המוכר והידוע, לערסל ×¢×¦×ž× ×• בחיקה של סביבה מטפחת-×גו תוך ×שליה ×›×™ ×× ×• ×¢×•×ž×“×™× ×‘×¤× ×™ ×תגר גדול ועצו×. לכן ×”-TAZ ×ž×ª×§×™×™× ×¨×§ ×‘×¨×’×¢×™× × ×“×™×¨×™× ×©×œ קס×, רק ×›×©×”×ž×©×ª×ª×¤×™× ×‘×• ×ž×’×œ×™× ×ת ×”×ž×•×›× ×•×ª הדרושה כדי להבי×ו לחיי×, כשכל פיסות התצרף מסתדרות במקומן ×”× ×›×•×Ÿ. ×”-TAZ ××™× ×• ×יזור של × ×•×—×•×ª, זהו ×זור של ×¡×›× ×”, וככזה ×”×•× ×“×•×¨×© ×”×ª×›×•×•× ×•×ª ומודעות, ×ת ×”×ž×•×›× ×•×ª להיות בבדידות ×‘×™× ×•×ª ל×× ×©×™× ×•×’× ×ת היכולת לקבל ×ת ×‘×“×™×“×•×ª× ×©×œ ×”×חרי×. ×”×•× ×“×•×¨×© ×ת ×”×ומץ לצלול לתוכו בהתמסרות, ×œ× ×ž×ª×•×š ציפייה לקבלת ×—×™×–×•×§×™× ××œ× ×ª×•×š × ×›×•× ×•×ª ×œ×œ× ×¤×©×¨×•×ª לפגוש ×ת ×”××–×•×¨×™× ×”××¤×œ×™× ×©×œ ×”× ×¤×©. זהו מרחב שכולו × ×ž×¦× ×‘×›×œ רגע על סף התהו×.
—–
[1] ביי, ×—×›×™×. T.A.Z – ×זור ××•×˜×•× ×•×ž×™ ×רעי. ×¨×¡×œ×™× ×’, 2003.
[2] ×¤×¡×‘×“×•× ×™× ×©×œ ההוגה ×”×מריק××™ פיטר למבורן וילסון.
[3] קירקגור, סרן. חיל ורעדה. מ××’× ×¡, ×ª×©× ”×–.
[4] קירקגור עצמו, כמובן, ××™× ×• עושה כמעט שימוש במושג “××•×ª× ×˜×™×•×ª”. מושג ×–×” × ×©×ר × ×•×›×—-× ×¢×œ× ×ž×¨×›×–×™ ×צל קירקגור כמו ×’× ×צל ס×רטר.
[5] Golomb, Jacob. In Search of Authenticity. Routledge, 1995.
—–
×¤×•×¨×¡× ×œ×¨××©×•× ×” ×צל מרגוליס
בשעה טובה, מרגוליס.
×ž×”×ž×•×¦×“×§×™× ×•×”×¨××•×™×™× ×©×‘×¤×•×¡×˜×™×š, כפי ש×מרתי מהרגע שהצלחתי לצלוח ×ותו במקור.
ו×כן בחירה מתבקשת לפרויקט ×”×–×” ול××›×¡× ×™×” ×”×–×ת.
(×יך ×–×” ×œ× ×¢×œ×” על דעתי עד עכשיו?)
מוטב מ×וחר ×ž×œ×¢×•×œ× ×œ×, בכל ×ופן.
×”×¤×¨×¡×•× ×œ×›×‘×•×“ יצי×ת הספר של ×—×›×™× ×‘×™×™ בעברית?
תודה תודה.
×תה מדבר על T.A.Z? ×™×¦× ×›×‘×¨ מזמן בעברית, ×‘×¨×¡×œ×™× ×’. ×™×¦× ×ž×©×”×• חדש ×©×œ× ×©×ž×¢×ª×™ עליו?
לתשומת לב העורכי×,
×–×” × ×§×¨× ×™×•×ª×¨ כמו רפרט שעשו לו ק×ט ×× ×“ פייסט לבלוג.
×כן ×”×ª×›×•×•× ×ª×™ לTAZ.
×œ× ×™×“×¢×ª×™ ×©×”×•× ×™×¦× ×ž×–×ž×Ÿ. ר×יתי שהזכירו ×ותו במוסף ×”×¡×¤×¨×™× ×©×œ ידיעות ×œ×¤× ×™ שבוע-שבועיי×, ×•×”× ×—×ª×™ לתומי ×©×”×•× ×¨×§ יצ×.
ולגבי מה שהמגיב מעלי כתב, ×’× ×× ×™ הערתי לך על ×–×” ×‘×–×ž× ×•. הלו, ×–×” ××™× ×˜×¨× ×˜ פה (-;
ועדיין, המ×מץ משתל×.
×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ שהמגיב מעליך התכוון ×“×•×•×§× ×œ×ורך. וזה ×כן מבוסס על עבודה (×¡×™×ž×™× ×¨×™×•× ×™×ª דווק×) ×©× ×›×ª×‘×” במסגרת ×קדמ×ית. ×× ×™ ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ למה יש לו בעיה ×¢× ×–×”.
יכול להיות ש×× ×™ ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ משהו בסיסי, ובווד××™ ×ין לי ידע תי×ורטי מת××™×, ×בל משהו ×›×ן מפריע לי.
×’× ×”-TAZ, כפי ש×תה מציג ×ותו, סובל מ×ותן בעיות של ×—×™×™× ×‘×—×‘×¨×” של ×ž×“×™× ×ª הל×ו×, רק בסק×לה ×§×˜× ×” יותר. הרי ×’× ×‘×ž×¡×™×‘×ª רייב, ×ו ×‘×§×•×ž×•× ×” ×× ×¨×›×™×¡×˜×™×ª, ×ו בחברת הבוק×× ×™×¨×™×, ×™×©× × ×§×•×“×™× ×©×œ ×”×ª× ×”×’×•×ª ומערכת חברתית שכופה ×ת ערכיה על היחיד. × ×›×•×Ÿ שהכפיה ב××” בדרגות ×©×•× ×•×ª ובמידה ×©×•× ×” של עוצמה מחברה לחברה, ×בל ×”×§×•×“×™× ×”×œ×œ×• ×§×™×™×ž×™× ×•×”× ×•×›×—×•×ª ×©×œ×”× ×—×–×§×” מ×וד ×’× ×‘×ª×•×š חברות ×§×˜× ×•×ª ועצמ×יות (ויש ×©×™×˜×¢× ×• ×©×”× ×פילו ×—×–×§×™× ×™×•×ª×¨ בחברות ×§×˜× ×•×ª, רק שצורת הכפיה ×©×•× ×”).
לפי התפיסה המוצגת ×›×ן ×”-"×ž×§×•× ×”××•×ª× ×˜×™" ×œ× ×™×›×•×œ ×œ×”×ª×§×™×™× ×‘× ×•×›×—×•×ª מערכת חברתית כלשהי, ויכול ×œ×”×ª×§×™×™× ×¨×§ בבדידות מוחלטת. ×בל ×›×ן ×ž×’×™×¢×™× ×œ×¤×¨×“×•×§×¡ ×חר – ×”××“× ×”×•× ×—×™×” חברתית. ×¨×•×‘×™× ×–×•×Ÿ קרוזו ×œ× ×§×™×™× ×‘×מת. בלי המערכת החברתית ×ין הגדרה ×מיתית ל×ד×, וזהו ×’× ×חד ×”×˜×™×¢×•× ×™× ×”×—×–×§×™× ×©×× ×™ מכיר × ×’×“ ×”×§×¤×™×˜×œ×™×–× ×”×§×™×¦×•× ×™ והשוק החופשי, ×©×ž×‘×—×™× ×” ×ידי×ולוגית לפחות מסתכל על כל ××“× ×›××˜×•× ×‘×•×“×“ ×•×ž×‘×˜×œ×™× ×ת ×”×—×™×™× ×‘×ª×•×š החברה.
יש לי עוד כמה מחשבות ×‘× ×•×©×, ×בל ×× ×™ ×עצור ×›×ן כדי לשמוע עד כמה דיברתי שטויות.
××”, יובל, על כך ×× ×™ רק יכול להגיד – רק רגע. יש המשך.
שתי מחשבות:
×”×חת ×”×™× × ×™×˜×©×”, כמובן, ב×ומרו (×ין לי ציטוט מדויק) שבכל מילוליות יש גזילת חופש הכרחית, ×›×™ ×”×ž×™×œ×™× ×”×Ÿ ×—×¦×•× ×™×•×ª וכלליות ולכן ×œ× ×™×›×•×œ×•×ª להיות ××•×ª× ×˜×™×•×ª ×œ×¢×•×œ× ×•×œ×¢×“ מקבעות. ×—×¦×•× ×™×•×ª ×›×™ הגיעו ×ž×”×¢×•×œ× ×”×—×¦×•× ×™ ולכן ×œ× ×™×›×•×œ×•×ª לייצג × ×›×•× ×” מצב ××™× ×“×™×•×™×“×•×לי וכלליות בגלל שיש ×ותה מילה ×œ×“×‘×¨×™× ×©×•× ×™×, וככל שיהיו ×“×•×ž×™× ×¢×“×™×™×Ÿ יהיו ×©×•× ×™× ×ž×”×•×ª×™×ª, ומעבר לזה בתהליכי ×©×™× ×•×™ תמידיי×.
×”×©× ×™×™×” ××™× ×¤× ×˜×™×œ×™×ª יותר, ט××–, (TAZ), הגיבור של סדרת הילדי×, ×˜×–×ž× ×™×”, ×‘×¢×¦× ×ž×™×™×¦×’ ×ת ×–×”. ×”×•× ×™×¦×•×¨ חפשי (היחיד ×©× ×¢ בסערה ×ž×ž×§×•× ×œ×ž×§×•×, מייצג ×יזושהי חייתיות מוחלטת וחסרת רסן), ×”×•× ××™× ×• מדבר. ×”×•× ×¤×•×œ×˜ סדרת פליטות ווק×ליות במקו×, ו×ילו ×”××—×¨×™× ×ž×“×•×‘×‘×™× ×ותו. ("מה ×מרת? ש×תה רוצה קיווי?") ט××– מסרב ×‘×¢×¦× ×œ×©×¢×‘×“ ×ת עצמו למילוליות וה×חרי×, המשועבדי×, המוגדרי×, ×œ× ×™×›×•×œ×™× ×œ×ª×¤×•×© ×–×ת ×•×ž× ×¡×™× ×œ×›×¤×•×ª עליו ×ת ×”×ž×™×œ×™× ×”×ž×§×‘×¢×•×ª.
×–×” כמובן מתוך זכרון מעורפל של הסדרה ומתוך ×”×‘× ×” חלקית של ×”-TAZ.