×”×ž× ×™×¤×¡×˜ הר×שון של הד×ד××™×¡×˜×™× (ויקיפדיה) |
×יפשהו ב×מצע מלחמת ×”×¢×•×œ× ×”×¨××©×•× ×” התחילו כל ×ž× ×™ קבוצות ×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™× ×œ×©×¨×‘×˜ ×ת ×”×ž× ×™×¤×¡×˜×™× ×©×œ×”×. רוב ×”×ž× ×™×¤×¡×˜×™× ×”×לו ×¢×•×¡×§×™× ×‘×ופן שבו יש לכתוב שירה, ×בל × ×¨××” ×©×”× ×©×™×ž×©×•, בה במידה, כדי להסביר ל×× ×©×™× ×›×™×¦×“ צריך ×œ×§×¨×•× ×ותה, ×ת השירה החדשה. ×œ×œ× ×”×ž×™×“×¢ ×”×–×”, המט×-ספרותי, ×”×©×™×¨×™× ×©×œ ×”×¤×•×˜×•×¨×™×¡×˜×™× ×•×”×ימ××–'×™× ×™×¡×˜×™×, ×”×קמ××™×¡×˜×™× ×•×”×§×•× ×¡×˜×¨×•×§×˜×™×‘×™×¡×˜×™× ×”×™×• × ×¨××™× ×›×ž×œ×ž×•×œ ×œ× ×¡×“×•×¨, חסר טע×, של משוגע יהיר. ×”×ž× ×™×¤×¡×˜×™× ×©×™×ž×©×• כמורה × ×‘×•×›×™×, מערכת ×”×ž× ×ž×§×ª כיצד לכתוב ×ת השירה החדשה, וכיצד ×œ×§×¨×•× ×•×œ×”×¢×¨×™×š ×ותה.
זו ×œ× ×”×™×ª×” ×”×¤×¢× ×”×¨××©×•× ×” שבה × ×™×¡×• לשכתב ×ת חוזה הקרי××” של הציבור, הדבר ×”×–×” ×©×’×•×¨× ×œ× ×• ×œ×§×¨×•× "חוה" בעיתון ×•×œ× ×œ×—×©×•×‘ שמישהו התכוון לרמוז לחוה ××™×ž× ×•.זו ×œ× ×”×™×ª×” ×”×¤×¢× ×”×¨××©×•× ×”, ×בל המגוון הפך ×ותה למשמעותית. הספר "×ž× ×™×¤×¡×˜×™× ×©×œ ×ž×•×“×¨× ×™×–×" מציג ×›-15 ×ª× ×•×¢×•×ª ספרותיות ×©×•× ×•×ª. "×›-15" ×›×™ קל להתבלבל בספירה.
כתוצ××”, הערכת שירה × ×¢×©×ª×” עסק מתסכל, השמור בעיקר ×œ×‘×•×¨×™× ×•×× ×™× ×™ טע×. קשה לדעת כיצד השיר ×”×ž×¡×•×™× ×©×תה מחזיק רוצה ×©×ª×§×¨× ×‘×•, ×ילו ×§×•× ×•×•× ×¦×™×•×ª ×סתטיות להחיל עליו. ועתה, לך תבחין בין טוב לרע.
ובכל ×–×ת, בדרך כלל יכולת לדעת כיצד ×œ×§×¨×•× ×ž×©×•×¨×¨ ×ו ספר. ו×× ×œ× ×™×“×¢×ª בתחילה, היית מתחיל ×œ×§×¨×•× ×‘×גד ×”×“×¤×™× ×©×œ×¤× ×™×š, ×•×”×©×™×¨×™× ×”×™×• רומזי×, ל×ט ובמצטבר. ×•×”× ×” ×‘× "×œ×•×¨× ×יפסו×".
***
××ž× ×•×ª ×סקי. מכ×ן |
"×œ×•×¨× ×יפסו×" (גילוי × ×ות: ×× ×™ מכיר ×ת ×”× ×‘×œ ×”×ž×›× ×” עצמו "מחבר") ×‘× ×•×™ מ-507 ×§×˜×¢×™× ×‘× ×™ שלוש שורות, ×©×ž×•×¤×¨×“×™× ×–×” מזה במספרי×. ×ין ×‘×™× ×™×”× ×©×•× ×§×©×¨, לפעמי×. ×œ×¤×¢×ž×™× ×™×©. ×תה ×§×•×¨× ×©×™×¨×”, חושב ×©× ×’×ž×¨, ×•×”×•× ×ž×ž×©×™×š במספר הב×. ×תה ×§×•×¨× ×ת המספר הב×, חושב שממשיך, ו××– ×”×•× × ×’×ž×¨. ×ו ×©×œ× ×”×‘× ×ª.
[019]
××™×–×” קטע ×”×‘× ××“× ×”×–×”
העלו מחירי×, ××”?
בטח
×œ×¤×¢×ž×™× ×–×” רק ציטוט, כמו שלעיל, ×•×œ×¤×¢×ž×™× ×–×• שירה, מה××-××ž× ×©×œ ×”×§×•× ×•×•× ×¦×™×•×ª:
[194]
×”×›×ב מתחדד
×‘×¨×¦×™× ×•×ª
×œ× ×¤×©×•×˜×”
×•×œ×¤×¢×ž×™× ×–×” ×©× ×™×”×:
[139]
רק עשה לי טובה
בלי יסורי מצפון
×וקי
[146]
תסתכל לש×
×œ× ×œ×©× ×œ×©×
×œ×©× ×œ×©×
×•×œ×¤×¢×ž×™× ×–×• בדיחה סת×, ×•×œ×¤×¢×ž×™× ×–×” הרבה יותר מזה. ×בל ×œ× ×‘×–×” ×”×¢× ×™×™×Ÿ, בזה ×”×¢× ×™×™×Ÿ: עליך להחליט לבד, משיר לשיר, ×× ×ž×“×•×‘×¨ בשירה ×ו חידוד ×ו ציטוט ×ו שלושת×. במובן ×”×–×”, זו ×œ× ×©×™×¨×”, זו ×’× ×©×™×¨×”.
וזה ×›×™×£. ×פשר כמעט לחוש ×ת המוח × ×× ×§, ×›×©×”×•× ×ž×ª××™× ×ת עצמו מ-178 ל-179, מחליט כמה קשב להקדיש ל-032, וכמה מותר ×œ×§×¨×•× ×ל תוך 401. ×œ×¤×¢×ž×™× ×–×• שירה מעולה (331), ×•×œ×¤×¢×ž×™× ×œ× (333), ×בל כך ×ו כך ×–×” ×ž×’× ×™×‘ ל×ללה.
וזה ×’× ×™×•×ª×¨ מכך. ×›×™ כך, בערך, ×’× ×¢×•×‘×“ ×”××™× ×˜×¨× ×˜. טוקבקי×, פורומי×, בלוגי×, ×תרי תוכן, לחץ-×›×ן-למידע-× ×•×¡×£, ×ודות, קישורי×-× ×•×¡×¤×™× – הפשיטו ×ž×”× ×ת העיצוב ו×ת הרגלי הקרי××”, ותקבלו ערימת טקסטי×, ×©×¨×•×ž×–×™× ×¢×œ עצמ×. ×˜×•×§×‘×§×™× ×©××•×ž×¨×™× – ×× ×™ טיקבוק; ×‘×œ×•×’×™× ×©××•×ž×¨×™× – ×× ×™ בלוג. ×× ×ª×›× ×™×¡×• ××•×ª× ×œ×¡×“×¨×ª ×©×™×¨×™× ×‘×©×œ×•×© שורות, תקבלו משהו ×ž×œ×•×¨× ×יפסו×. ×•× ×¨××” לי שזה חלק ממה שהספר ×”×–×” ×ž× ×¡×” לעשות, לחפש מה מכל ×”×ž×œ×™× ×”×œ×œ×• ×”×•× ×’× ×©×™×¨×”.
מה "גילוי × ×ות" מה? ×”×ª×—×¨×¤× ×ª על כל השכל? משטרת הפי-סי השתלטה לך על המוח? כבר ××™ ×פשר לכתוב "×× ×™ מכיר ×ת תומר ליכטש ומעריך ומוקיר ×ת מה ×©×”×•× ×¢×•×©×”"?
טוב, ×ולי ל×. ×ולי ×–×” רק ×× ×™ הפסיכי ×›×ן שצועק על ×× ×©×™× ×‘×œ×™ שמגיע ×œ×”× ×‘×מת.
זו רק ×”×¦×¨× ×” ×œ×©×•× ×™×ª מן המוכן, ×œ× ×”×¨×‘×” יותר.
שייגמר כבר הפוסט ×ž×•×“×¨× ×™×–× ×”×–×”. כמה מעייף ×–×”. כמה עבודה ×–×”.
שמעתי ×ותך מדבר ×ת הפוסט ×”×–×” ×•×”× ×”× ×ª×™.
וקר×תי ×•×”× ×”× ×ª×™.
×בל משהו בהשוו××” הזו דפוק, × ×¨××” לי. ×”×× ×˜×•×§×‘×§ ×ו בלוג ×ž×›×¨×™×–×™× ×¢×œ ×¢×¦×ž× ×חרת מ×שר כל שיר מהסוג ×”×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™ ב×ופן ספציפי? ×”×× ×—×•×–×” הקרי××” ×”×ž×¤×•×¨×¡× ××™× ×• מקבל תוקף רק במעבר מן ×”×ž× ×™×¤×¡×˜ לשיר? וב×ותה מידה, ×”×× ×”×§×•× ×‘×¦×™×•×ª ×”×©×•× ×•×ª של מקומות ×©×•× ×™× ×‘××™× ×˜×¨× ×˜ ×œ× ×ž×§×‘×œ×™× ×ª×•×§×£ רק ב×מצעות ×”×˜×§×¡×˜×™× (×ž×¡×•×’×™× ×©×•× ×™×) ×”×ž×•×¤×™×¢×™× ×‘×”×? פת×ו×, ×× ×™ ×œ× ×ž×‘×™× ×” ×יך ×תה עושה ×ת ההבדלה.
הסבר?
×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ שהעובדה ×©×˜×§×¡×˜×™× ×ž×¡×ž× ×™× ×›×™×¦×“ יש ×œ×§×¨×•× ×‘×”× ×”×•×¤×›×ª ×ת ההבדלה ×‘×™× ×™×”× ×œ×‘×™×Ÿ חוזה קרי××” לבלתי יעילה. ×ו ×©×œ× ×”×‘× ×ª×™ ×ותך?
ועדיין ×œ× ×”×¡×‘×¨×ª ×יך קרי×ת טקסט כמו: 26 ל27 ×תה ×ž×˜×•×ž×˜× ×”×™× ×ž×©×”×• חוץ מבזבוז זמן. ×›×שר תוכל להסביר ×ת ×–×” ו×פילו בצורה חצי מתקבלת על הדעת ×™×”×™×” ר×וי שתכתוב משהו על הדבר ×”×–×” ×©× ×§×¨× ×œ×•×¨× ×יפסו×
ל×חד, × ×¡×”-× × ×œ×—×©×•×‘ על ×”× ×§×•×“×•×ª הב×ות:
1. ×”×× ×’× ×ת הצבת ×”×סלה של דוש×ן כמיצג במוזי×ון ×תה ×ž×›× ×” בזבוז זמן?
2. ××ž× ×•×ª ×”×™× ×קדח-×–×™×§×•×§×™× ×©×œ הקשרי×. שירה ×”×™× ×קדח-×–×™×§×•×§×™× ×©×œ ×”×§×©×¨×™× ×ž×™×œ×•×œ×™×™×. שירה חזקה ×”×™× ×©×™×¨×” הקשרית וזו בדיוק השורה שהב×ת בהקשרה.
3. ההקשר ×”×•× ×œ×ž×¢×©×” ×”×¦×™× ×•×¨ המוביל מחשבות מן הכתב ×ל המצי×ות. ×‘× ×™×’×•×“ למה ש"חושבי×" ×§×œ×“× ×™ ביקורת מסוימי×, המצי×ות ×”×ישית של כל ×חת ו×חד מ××ª× ×• מורכבת ×ž×˜×•×§×‘×§×™× ×”×¨×‘×” יותר מ×שר מחופי פיורדי×. יש בכך ×™×ª×¨×•× ×•×ª ×•×—×¡×¨×•× ×•×ª, ×בל זו המצי×ות.
4. ××¡×™×™× ×‘×¦×™×˜×•×˜ שיר מחווה לספר ×œ×•×¨× ××™×¤×¡×•× ×©× ×›×ª×‘ ×¢"×™ המשוררת ×”×ž× ×•×—×” צ×לה ×›×¥ ×™×ž×™× ×œ×¤× ×™ מותה ×œ×œ× ×¢×˜:
רמיקס/צ×לה ×›×¥
יצירה ×”×™×
תמיד טוקבק,
תמיד הדהוד
וטוקבק הו×
תמיד יצירה.
תמיד פרי-חושי×
יש הרבה כוסיות
ורק ××™× ×˜×¨× ×˜
×חד
× ×¨××” לי ×©×œ× ×”×‘× ×ª ×ותי.
×תה עושה הבדלה, כך × ×¨××” לי, בין חוזה הקרי××” (ו×ופן מימושו) של ×©×™×¨×™× ×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™×™× ×•×©×œ ×˜×•×§×‘×§×™× ×‘×œ×•×’×™× ×•×œ×•×¨× ×יפסו×. ×× ×™ ×œ× ×ž×‘×™× ×” על סמך מה ×–×” מבוסס.
×œ× ×—×©×‘×ª×™ ש×× ×™ עושה הבדלה, ו×× ×¢×©×™×ª×™ – ×œ× ×œ×›×š ×›×™×•×•× ×ª×™
הסבר:
השירה ירדה ×œ×–× ×•×ª מזמן, מיל×, מתרגלי×. בכל ×–×ת – כבוד- המקצוע ×”×›×™ עתיק וכו'. ×בל שירת הד×חקה – על פי מעט הדוגמ×ות שהב×ת – ×œ× ×¢×•×©×” חשק לכלו×. ×œ× ×ª×©×•×§×” לשפה, ×œ× ×¨×¦×•×Ÿ להציץ מ×חורי המסך, כלו×. רק להתכסות בשמיכה מעל לר×ש ולחכות שייגמר כבר ותחזור השפה ×”×“×©× ×”, ×”×מיתית, שמתפצחת על הלשון, הזכורה לטוב. ×›×™ מה יש פה – שפה ×× ×•×¨×§×˜×™×ª, הדלדלות החומר – הייקו ×”×•× ×‘×“×™×•×§ הפורמט המת××™× ×œ×—×¨×•×˜ על מצבת ×בן ממוצעת.
ר×שית, הייקו ××™× ×• פוסט-×ž×•×“×¨× ×™×–×, ×•×’× ×œ× ×”×©×™×¨×” ×”×ž×•×“×¨× ×™×ª, ×©×—×œ×§×™× × ×¨×—×‘×™× ×ž×ž× ×” ×œ× ×¢×•× ×™× ×¢×œ דרישות "השפה ×”×“×©× ×”, ×”×מיתית".
×©× ×™×ª, ×× ×™ חושב ששירה ×”×™×, מעל הכל, ×¢× ×™×™×Ÿ של תשומת לב, כמות הקשב ש×ת ×ž×•×›× ×” ×œ×”×¢× ×™×§ לדבר ×”×–×” ×©×œ×¤× ×™×™×š. × ×¨××” לי שלו היית ×ž×¢× ×™×§×” די קשב ל×יפסומיה, היית מגלה שזה מתגמל.
מירי, ××¨× ×¡×˜ ×”×ž×™× ×’×•×™×™ טען ש×חד מיצירותיו הטובות היותר ×”×™×:
For sale: baby shoes, never worn.
שש ×ž×™×œ×™× ×•×¢×•×œ×ž×•×ª ×©×œ×ž×™× ×’× ×•×–×™× ×‘×”×Ÿ.
לגבי הירידה של השירה ×œ×–× ×•×ª, ×–×” בדיוק מה שקרה לשירת ×”×ž×™×™× ×¡×˜×¨×™×. ההצעה ×”××œ×˜×¨× ×˜×™×‘×™×ª של ×œ×•×¨× ××™×¤×¡×•× ×”×™× ×‘×“×™×•×§ ההיפך מכך. ×“×•×•×§× ×©×™×¨×” ×©×”×™× ×©×¢×©×•×¢ ×œ×©×•× ×™ ×ו משחק ×ž×™×œ×™× ×—×¡×¨ הקשר – כשמה כן ×”×™× – משחק. ×”×™× ×”×“×חקה. שירה ×מיתית ×”×™× ×›×–×• המעוררת מחשבה ושיח. ×–×ת ×©×œ× × ×¨×ª×¢×ª מלבחון גבולות ×ž×©× ×™ צידיה×.
על מצבת ×”×בן הממוצעת – ×”×™× ×©×™×¨×ª ×”×‘×™× ×•× ×™×•×ª ×”×§×‘×¢×•× ×™×ª והמשתעשעת בעצמה למוות – ההצעה של ×œ×•×¨× ××™×¤×¡×•× ×”×™× ×–×¨ ×”×¤×¨×—×™× ×”×ž×•× ×—, המסמל ×ת ההמשכיות ו×ת הפריחה המחודשת, ×ת הלידה ש×חרי מותה של השירה העברית.
×¢× ×™×™×Ÿ של טע×. תודה על ההסבר המלמד ×‘×¢× ×™×™×Ÿ ההייקו. ×ž×‘×—×™× ×ª×™ השירה הזו, דוגמיות הטעימה של השירה הזו [סופרמרקט, סופשבוע, ×× ×©×™× ×©×¤×•×™×™× ×‘×“×¨×š כלל ×¢×˜×™× ×¢×œ ×“×•×›× ×™ טעימה של טופו מעובד ×›×ילו ×ין מחר] – ×œ× ×ž×¦×“×™×§×•×ª השתקעות. כמו ×œ×§× ×•×ª בייגלה ×¡×•×ž×¡×•× ×‘×’×œ×œ החור. מיי×ש. צפיתי הבוקר בש"×— בסרט של רות ולק על ×ורלי קסטל ×‘×œ×•× (ערוץ ×©×ž×•× ×”, שידור חוזר × ×•×¡×£ ×”×™×•× ×‘×©×œ×•×© וחצי) – ×•×©× ×™×© תשוקה בוערת לשפה. השפה מעוררת ×ותה, רו××™× ×ת ×–×” ×’× ×‘×¢×™×Ÿ ×œ× ×ž×–×•×™×™× ×ª של מישהי ×›×ž×•× ×™. ×× ×™ מודה ש146 קצת הרטיט ×ותי, דווק×, מתוך קישור ×סוצי×טיבי ל'×¤× ×’×•×•×™× ×™×' המעולה של רחל חלפי. ×× ×™ ×œ× ×ž×¦×œ×™×—×” ×œ× ×¡×— ×ת התחושה – משהו שקשור להצפת יתר מילולית, חוסר ×חריות משוררית. גיבוב. לדלות ×¤× ×™× ×™× ×ž×ª×•×š הזבל ? למה? ×”×× ×–×” מעיד על חוסר הבטחון של ליכטש ככותב? (ל×). למה ×”×§×•×¨× ×¦×¨×™×š להת×מץ ולעבור על ×¤× ×™ רעש לבן בדרכו ×ל ×”×¤× ×™× ×” המקומית? למה ×œ× ×™×ª×›×‘×“ הכותב ויבור ×ת המוץ מהתבן? ×”×× ×”×’×™×¢ הזמן להכריז ×œ× ×¨×§ על מות המחבר, ××œ× ×’× ×¢×œ מות העורך? ×”×× ×˜×§×¡×˜ ×œ× ×¢×¨×•×š ××™× ×• מעיד בהכרח על ×’×¨×¤×•×ž× ×™×”? ×”×× ×ין × ×™×’×•×“ בין הפורמט המהודק של ההייקו לבין הצפת היתר של ×”×˜×§×¡×˜×™× ×‘×¡×¤×¨? מה ×–×” × ×•×ª×Ÿ, מעבר לתסכול, מעבר לתחושה ×©×—×™×™× ×‘×¢×™×“×Ÿ ×¤×˜×¤×˜× ×™?
לערן –
דמגוגיה. תהילתו של ×”×ž×™× ×’×•×•×™ × ×‘× ×ª×” על מ×ות ×”×¢×ž×•×“×™× ×©×›×ª×‘ ב'הקץ ×œ× ×©×§', וה×מירה שלו ×‘× ×•×’×¢ לסיפור הקצרצר שהב×ת ×”×™× ×œ×œ× ×¡×¤×§ עשירה בעיקר ב××™×¨×•× ×™×” עצמית. ××™×¨×•× ×™×” עצמית ×”×™× ×œ×œ× ×¡×¤×§ ×חת ×”×ª×›×•× ×•×ª היותר חשובות לכותבי×, ו×חת ×”× ×“×™×¨×•×ª, לצערי.
לשחק ×‘×ž×™×œ×™× ×•×œ×›×ª×•×‘ שירה – ×©× ×™ ×“×‘×¨×™× ×©×•× ×™× ×œ×—×œ×•×˜×™×Ÿ. בסדר, × × ×™×— שיש פה ××œ×ž× ×˜×™× ×ž×¢×•×¨×¨×™× ×œ×ž×—×©×‘×” – הרי ×”×“×‘×¨×™× ×™×“×•×¢×™× – יש יותר מדי, מהכל, ×›× ×¨××” ×©×’× ×ž×™×œ×™×, השפע מתחלף ×‘×—× ×§. ×בל מה ×¢× ×”×™×•×¤×™? ×יפה היופי? מה × ×©×ר משירה ×©×ž×•×•×ª×¨×™× ×‘×” מר×ש, על היופי?
לגבי שירת ×”×ž×™×™× ×¡×˜×¨×™× – בדרך כלל × ×›×•×Ÿ. ×ž×™×™× ×¡×˜×¨×™×, ×”×•× ×ª×ž×™×“ ×‘×ž×™×™× ×¡×˜×¨×™×. ×œ×œ× ×¡×¤×§.
מירי,
×× ×™ מבטיח לך ×›×™ ×‘×œ×•×¨× ××™×¤×¡×•× ×ין ××£ ביטוי ×‘× ×•×¡×— "לבור ×ת המוץ מהתבן". השגי××” שלך ×”×™× ×œ× ×¡×ª× ×©×’×™××” בעברית, ×”×™× ×ž×©×”×• חמור ורחב בהרבה. המשהו ×”×–×” ×”×•× ×”× ×¡×™×•×Ÿ להעשיר ×ת השפה ב×ופן מל×כותי ב×מצעות עולמות תוכן ×ž×–×•×™×¤×™× ×©×œ×“×•×‘×¨ ×ו לכותב ×ין מושג בה×, על-חשבון העשרתה ב×מצעות ×ž×•× ×—×™× ××ž×™×ª×™×™× "מהשטח". הגישה הזו בדיוק הבי××” לשירת המוץ והתבן של ×”×ž×™×™× ×¡×˜×¨×™×. ×œ×©×ž×—×ª× ×• מל×ו ××¡×ž×™× ×• ×’× ×‘-"×œ×•×¨× ×יפסו×" ו×× ×™ מ×חל ×’× ×œ×š, מירי, להפסיק ×œ×§×¨×•× ×§×© ועוד קש ולהצטרף לשירה ×”×—×“×©× ×™×ª וה×מיתית.
לערן –
("ערן"?(
(:
מירי,
יופי ×‘×¢×™× ×™×™ ×ž×¡×ª×›× ×‘×מת ובפתיחות. כיעור ×‘×¢×™× ×™×™ ×ž×¡×ª×›× ×‘×©×§×¨ ובקיבעון. לפיכך הספר ×”×–×” ×”×•× ×ž×”×™×¤×™× ×©×§×¨×תי.
כן, שיהיה ברור ש×× ×™ ב×מת ערן והקשר שלי ×¢× ×”×ž×—×‘×¨ ×˜×¨× ×™×¦×™×ת הספר ×ž×¡×ª×›× ×‘×¤×’×™×©×” ×חת (ובשתי בירות) שהוקדשה לחילוקי-דעות ××ž× ×•×ª×™×™× ×‘×™× ×™× ×•.
בסדר. × ×“×‘×¨ בשש ×חרי הפ"מ
למה ×תה כל כך ×והב ×ת הספר? בגלל ×©×”×•× ×ž×¦×™×¢ ×ופק חדש לשירה העברית? ×œ× × ×¨××” לי ש××•×”×‘×™× ×‘×’×œ×œ ×–×” ספר, ××œ× ×× ×›×Ÿ יש לך מקל × ×“×•×“×™× ×¢×œ הגב ושוט × ×‘×•××™× ×‘×™×“. למה ×תה כל כך מתגייס ×œ×ž×¢× ×•?
(×× ×™ ×œ× ×ומרת ×©×œ× ×¦×¨×™×š להתגייס ×œ×ž×¢× ×•. פשוט ×”× ××•×ž×™× ×”×לו, ×–×” × ×©×ž×¢ קצת חסר פרופורציה לעובדה שמדובר בספר שירה)
מיטל,
×× ×™ ב×מת חושב שמדובר ×›×ן ב×ופק חדש לשירה העברית/ישר×לית. ×‘× ×™×’×•×“ למחבר, לדעתי ×œ× ×¦×¨×™×š להחזיר לשירה ×ת הפחחחח ××œ× ×œ×”×¨×ות לשירה ×ת הפחחחח.
כו×ב לי ×œ×§×¨×•× ×ª×¨×’×•×ž×™× ×©×ž×’×‘×™×”×™× ×ת המשלב ב×ופן חסר פרופורציה, כו×ב לי שבחו"ל השירה כן ×”×¤× ×™×ž×” המון ×ª×•×‘× ×•×ª שב×רץ הממסד קובר, כו×ב לי שיש ×›×ן גט×ות ×•×¡×™×™×’×™× ×©× ×‘× ×™× ×œ×œ× ×”×¨×£ כדי ×œ×ž× ×•×¢ מ××—×¨×™× ×œ×”×™×›× ×¡ לקליקות.
×× ×™ כלל ×œ× ×‘×˜×•×— ש"×œ×•×¨× ×יפסו×" מגדיר ×ת עצמו כספר שירה ×בל ×× ×™ חושב ×©×”×•× ×¡×¤×¨ השירה החשוב ביותר ×©×”×ª×¤×¨×¡× ×›×ן מזה ×©× ×™×. ובכל ×–×ת, × ×“×ž×” לי ש×× ×™ "מתגייס" למ×בק גדול יותר.
×§×‘×¢× ×•. ×–×” ×™×•×¦× ×ž×™×“ ×חרי ש×× ×©×™× ×ž×¡×•×™×ž×™× ×™×‘×›×¨×• ×ת ×”×ž×™× ×’×•×•×™ ודוש×ן על ×¤× ×™ ×©×™×“×•×¨×™× ×—×•×–×¨×™× ×‘×˜×œ×•×•×™×–×™×”.
×תה קצת מצחיק. 🙂
××”, ×›×ילו ×œ×”×ª× ×¦×œ?
סטיגמות, סטיגמות. כמעט עושה לי חשק לצבוע ×œ×‘×œ×•× ×“×™× ×™.
×œ×”×‘×™× ×ת ×”×ž×™× ×’×•×•×™ ודוש×ן כדוגמה ×œ×—×“×©× ×•×ª מחשבתית ×–×” קצת דוגמטי, ל×? ×ין לך שמות קצת פחות מתי×?
×× ×ª×¦×‘×¢×™ ×œ×‘×œ×•× ×“×™× ×™, ×ציע לך ×‘×œ×•× ×“-קש. ×œ×”×‘×™× ×ת ×”×ž×™× ×’×•×•×™ ו×ת דוש×ן כדוגמ×ות ×–×” מ×וד דוגמטי, וזו בדיוק הסיבה שהב×תי ×ות×. ×ילו ×ž× ×™×ª×™ שמות ×—×™×™× ×”×¨×™ היית פוטרת ××•×ª× ×‘×¢×•×•×Ÿ ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×•×ª. ××– × ×¦×¨×™ ××•×ª× ×›×©×ž×•×ª ×“×•×’×ž×˜×™×™× ×©×ž×¤×¨×™×›×™× ×ת טיעון קללת ×”×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×•×ª.
×× ×‘×›× ×•×ª ביקשת, ×ין לי כל ×›×•×•× ×” לעסוק ×‘× ×™×™×ž×“×¨×•×¤×™× ×’ ×ו בכפיית ×”×˜×¢× ×©×œ×™, ×בל ×× ×™ שמח ×œ×”×¤× ×•×ª כל ××“× ×œ-UBUWEB
http://www.ubu.com/
×× ×—×¤×¦×” ×ת בהתעמקות ספציפית, הייתי מתחיל ×ת מסע ההתעוררות במשוררי ×”-ש-פ-×” ×”×מריק××™×™×:
http://en.wikipedia.org/wiki/Language_poets
×©× ×™ ××ª×¨×™× ×ž×¢× ×™×™× ×™× ×©×ž×¤× ×™× ×‘×¢×¦×ž× ×œ×”×ž×•×Ÿ מקורות (×œ× ×¨×§ ×מריק××™×™× ×œ×©×ž×—×ª× ×•) ×”× ×”×‘×œ×•×’ של רון סילימן:
http://ronsilliman.blogspot.com/
וה×תר של צ'רלס ×‘×¨× ×¡×˜×™×Ÿ:
http://epc.buffalo.edu/authors/bernstein/
××” כן, שמעתי ×©×’× ×œ×מיר ×ור יש ×תר ו×פילו × ×›× ×¡×ª×™ פע×. ×בל ×–×” ×œ× ×—×•×‘×” 😉
×× ×™ ×והב שירה, ו×ת השפה ×’×. ×בל ×œ× ×›×œ שיר צריך לדבר על השפה, ×•×œ× ×›×œ שיר × ×–×§×§ להוכיח ב×ותות ×•×‘×ž×•×¤×ª×™× ×ת הווירטו×וזיות ×”×œ×©×•× ×™×ª של המחבר. ×–×” סבבה ש×ת ×œ× ×והבת הייקו, ב×מת – ×× ×™ ×œ× ×והב ×ת "דון קיחוטה" – ×בל × ×¨××” לי שביצעת קפיצת דרך ×ולימפית מכ×ן ועד ×œ×˜×¢× ×•×ª ×ודות מצבות ו××”×‘×ª× ×ו ××™ ××”×‘×ª× ×©×œ ×”×ž×—×‘×¨×™× ×œ×©×¤×”.
לגבי ×”×˜×§×¡×˜×™× ×‘×¡×¤×¨, × ×™×¡×™×ª×™ להסביר בפוסט למה ×”× ×›×Ÿ חשובי×, ולמה ××™× × ×’×¨×¤×•×ž× ×™×”. "הרעש הלבן" ×”×–×” ×”×•× ×—×œ×§ מרכזי ב×פקט של הספר. וד××™ שיש × ×™×’×•×“ בין הפורמט המהודק של ההייקו לבין "הצפת היתר של ×”×˜×§×¡×˜×™× ×‘×¡×¤×¨". ×ת ההייקו העלית ×ת. מה ×–×” × ×•×ª×Ÿ? ×œ×¤×¢×ž×™× ×סלה במוזי×ון, ×œ×¤×¢×ž×™× ×“×—×§×”, ×œ×¤×¢×ž×™× ×ª×—×•×©×ª גודל – כל ×”××™× ×˜×¨× ×˜ ×”×–×”.
×מיר ×ור????
שומו ×©×ž×™×™× ×•×’×•×•×¢×œ×“.
×בדוק ×ת ×”×חרי×, תודה.
×–×” שצ×לה ×›×¥ "התעוררה" פה כדי לתת ×ž×¢× ×” לליכטש מדבר ×‘×©× ×¢×¦×ž×•. צ×לה=דחקה על שירה (×•×œ× ×חת ×יכותית במיוחד) ×בל ×יך ×פשר להתווכח ×× ×©×•×¨×” ×ž×›×•× × ×ª כמו
יש הרבה כוסיות ורק ××™× ×˜×¨× ×˜ ×חת.
×ולי × × ×¡×”:
508
הספר ×”×–×” עשוי קטעי×
×§×˜×¢×™× ×§×˜×¢×™×
תש×רו, קטעי×.
×× ×™ ×ž×ž×•×¦× ×™×”×•×“×™.
(התגובה ×›×•×•× ×” למיטל ××™-×©× ×œ×ž×¢×œ×”)
×יתמר ×©× ×™× ×• ×™×•×“×¢×™× ×©508 יותר טוב מהרבה ×§×˜×¢×™× ×‘×¡×¤×¨, ושוב ×× ×™ מבקש הסבר לי מדוע ×”"רעש לבן" במילותך ×ו ×”×’×¨×¤×•×ž× ×™×” (לדעתי שלי) מצריכה קשב כלשהו מעבר לחוסר קשב לקול ×”×¤× ×™×ž×™ ש×ומר "סגור ×ת הספר"
×›×™ ×‘× ×™×’×•×“ להרבה ספרי שירה ×חרי×, הספר ×”×–×” × ×§×¨× ×›×ž×›×œ×•×œ, וכמכלול ×”×•× ×ž×§×‘×œ ×יכות ×חרת. די כתבתי ×ת ×–×” בפוסט, ודי עייפתי מלכתוב ×–×ת שוב. ×‘×•× × ×¡×›×™× ×©×œ× × ×¡×›×™×.
×× ×™ חושב שמה ש×יתמר ×ž× ×¡×” לומר לך, ×חד, ×–×” משהו ×›×–×”: ת×ר לעצמך ש×תה מ×והב. ××ª× ×—×™×™× ×™×—×“ ×•×”×™×ž×™× ×¢×•×‘×¨×™× ×‘× ×¤×œ×ות חסרת פשר. דבר ×חד מפריע לך: ×”×¤×œ×•×¦×™× ×©×œ×”. ×”× ×יומי×. ×¨×™×—× ×™×™× ×ž×וד. ממש קשי×. ×œ× ×¨×§ ש×תה בורח מהחדר בכל ×¤×¢× ×©×”×™× ×ž×¤×œ×™×¦×”, ××œ× ×©×תה מפציר בה: הפסיקי להפליץ! [×יתמר ×”×™×” ×ומר: ×תה ×§×•×¨× ×¤×•×¡×˜/שורה/קטע מהספר/רגע בחיי×]. ו××– ×”×™× ×ž×ª×”. ו×תה ×למן. וזקן. ומכוער. ו×ין לך ×œ× ×ישה, ×•×œ× ×¤×œ×•×¦×™×, ×•×œ× ×©×•× ×“×‘×¨. ו×תה בודד, ×•× ×–×›×¨ בה, בכמה ×©×”×™× ×”×™×ª×” × ×¤×œ××”, ×¢× ×”×¤×œ×•×¦×™× ×©×œ×”, וצוחק ×ž×”×¤×œ×•×¦×™× ×”×לה [×יתמר ×”×™×” ×ומר: ×§×•× ×˜×§×¡×˜] ו×ומר לעצמך ×וי הייתי דוחף ×ת ×”××£ שלי לתחת שלה עכשיו, ×× ×¨×§ היתה בחיי×, ×× ×¨×§ היתה מפליצה עוד ×¤×¢× ×חת ודי, הייתי כורע ברך ו×ומר לה ×ת ×”×מת, ש×× ×™ ×והב ×ותה, ו×תה ×פילו ×œ× ×ª×™×—×¨×“ במעט, כלומר מהעובדה ש×תה מתגעגע/×והב ×¤×œ×•×¦×™× [×יתמר ×”×™×” ×ומר: הפלוץ מושמע מחדש] ו×ולי ×פילו תכתוב על ×–×” משהו, ×›×™ ×תה ××“× ×›×•×ª×‘, ×•×™×‘×•× ×ž×™×©×”×• ויגיד לך: ×בל ×–×” פלוץ.
ב×ותו רגע תבין ×”×‘× ×” כמעט מיסטית ×©×”×‘× ××“× ×©×מר לך "×בל ×–×” רק פלוץ" ×”×•× × ×•×“.
וזה ההבדל בין פלוץ ×œ× ×•×“.
×× ×™ חושב ×©×”×‘× ×ª×™! ×–×” מתחיל ב"ת×ר לעצמך ש×תה מ×והב", ו×כן ×× ×™ מת×ר ש×יתמר מ×והב בליכטש ×ž×œ×¤× ×™ הספר. לכן ×× ×™ ×’× ×ž×ª×ר לעצמי ×©×”×•× ×§×•×¨× ×ת הליכטש ×ž×¤×¢× ×‘×ª×•×š הליכטש החדש, כל כך חזק ×”×•× ×ž×“×ž×™×™×Ÿ, עד ×©×”×•× ×ž×¦×œ×™×— לדמות פלוץ ×œ×¡×™×ž×¤×•× ×™×”.
כן, זה זה.
חזק.
×”×מת שידעתי ×ת ×–×” מההתחלה ×יתמר, ×× ×™ פשוט ×והב ×ת מה ש×תה כותב.
🙂
×œ× ×©×× ×™ ×œ× ×‘×¦×“ שלך, ×בל ×‘× ×™× ×•, החברה של ש-פ-×” ×”× ×”××•×•× ×’×¨×“ ×”×¢×¦×œ× ×™, כבד הפה, הדליל ××™× ×˜×œ×§×˜×•×לית והדוגמטי במ××” העשרי×. ×•×“×•×•×§× ×ž×©×•×¨×¨×™× ×œ× ×¨×¢×™× ×™×© ×ž×‘×™× ×™×”×, ×בל כחבורה של תי××•×¨×˜×™×§× ×™× ×•×ž× ×™×¤×¡×˜××™× ×”× ×—×¨×¤×” ובושה, חוץ מבוב פרלמן ×•× ×™×§ פי××•×ž×‘×™× ×• (×‘×¨× ×©×˜×™×™×Ÿ מבקר מבריק ומשורר טוב, ×בל שוב, תי×ורטיקן מביש ×•×ž× ×™×¤×™×¡×˜××™ מזיק). במיוחד סילימן, ×©×”×•× ×ž×©×•×¨×¨ משובח, ×”×•× ×œ× ×¤×—×•×ª מ×דיוט גמור.
×חד ×פס
מה ×–×” שיר של צ×לה?
וכ×ן ×˜×ž×•× ×” הבעייתיות הגדולה של ×˜×§×¡×˜×™× ×›×ž×• "×œ×•×¨× ×יפסו×" – ×”×•×¦× ××•×ª× ×ž×”×§×©×¨×, השב ×ת ×”×ž× ×™×¤×¡×˜ וחוזה הקרי××” ×œ×ž×§×•×ž× ×”×ž×›×•×‘×“-×ך-המ×ובק שעל מדף ×”×¡×¤×¨×™× ×”×קדמ××™, ותגלה שמה ×©× ×©×ר ×”×•× ×œ× ×™×•×ª×¨ מרעש: שפת ×§×•×“×™× ×©×ž×¦×¨×™×›×” היכרות מקדימה ×¢× ×”×ª×›× ×™× ×©×”×•×œ×™×“×• ×ותה, ×¢× ×”×ופן שבו ×”×™× ×ž×“×•×‘×¨×ª, ×•×¢× ×”×ליטה ×”×§×˜× ×” והמצומצמת שיודעת ×œ×¤×¢× ×— ×ותה מ"רעש לבן" לשירה.
× ×•×¦×¨×ª ×›×ן (כמו בהרבה יצירות פוסט-×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™×•×ª ×חרות) חווית קרי××” ×וטיסטית. קרי××” שעוסקת במה ש×× ×™ מכיר, סך החוויות ש×× ×™ מסוגל להשליך על הטקסט, סך ×”××•×¤× ×™× ×©×‘×”× ×”×˜×§×¡×˜ מספר לי על עצמי ×•×‘×”× ×”×•× ×ž×•×‘×™×œ ×ותי- בסופו של דבר- לעצמי. ובשביל ×–×” ×× ×™ ×œ× ×‘×מת צריכה ×œ×§×¨×•× ×©×™×¨×”/ להקשיב לפרפר מרפרף ב××•×œ× ×§×•× ×¦×¨×˜×™× ×•×›×•×œ×™.
סמתישהי, קר×ת ×ת הספר? ×× ×™ שו×לת ×›×™ ×× ×™ לגמרי ×œ× ×ž×‘×™× ×” בשירה, ×ין לי זין ל××•×•× ×’×¨×“×™× ×•×œ×¤×¢× ×— יצירות על סמך ×ž× ×™×¤×¡×˜×™× ×–×” משהו ש×× ×™ מ×וד משתדלת ×œ× ×œ×¢×©×•×ª מ××– שיצ×תי מה××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” — ובכל ×–×ת מצ×תי ×‘×œ×•×¨× ×ž×©×”×•. × ×“×ž×” לי, ו×× ×™ ×œ× ×ž×•×›× ×” להגן על ×–×” בבית משפט, ×בל × ×“×ž×” לי ש×× ×ž×§×“×™×©×™× ×œ×¡×¤×¨ ×”×–×” תשומת לב ×ישית, ×× ×פשר ×œ× ×¡×— ×–×ת כך, תוך התעלמות מההייפ-בכוס-תה ×©×”×•× ×¢×•×¨×¨ בקהילה מסוימת, רו××™× ×©×™×© בו ערך מהסוג המסורתי. מחשבה, ×סתטיקה, ×›×לה. ×× ×™, לפחות, שמחה שההיכרות ×”×§×˜× ×” שלי ×¢× ×œ×™×›×˜×© גרמה לי להתגבר על הדיבור המרתיע סביב הספר ×•×œ×§×¨×•× ×ותו.
× .ב. ×× ×™ מצטערת להיות ×”×ž×¢×¦×‘× ×ª ש×ומרת ×ת ×–×”, ×בל מה הקטע ש×פשר לטקבק × ×’×“ ×œ×•×¨× ××™×¤×¡×•× ×¨×§ ×‘×¢×™×œ×•× ×©×? ליכטש ×›×–×” מפחיד?
×‘×›×•×•× ×” הקפדתי לומר "×˜×§×¡×˜×™× ×›×ž×•". ×כן ×œ× ×§×¨×תי ×ת ליכטש ×•×œ× ×™×¦×™×¨×ª×• של ליכטש ×”×™× ×–×• ×©× ×’×“×” ×× ×™ מתקוממת, ××œ× ×”×¢×™×¡×•×§ ב××ž× ×•×ª ×›×סופה של ×”×§×©×¨×™× ×•×ª×•×¤×¢×•×ª לוו××™ ×©×™×•×¦×¨×™× ×—×•×•×™×” ××ž× ×•×ª×™×ª. (×•×“×ž×™×™× ×™ שכ×ן × ×›× ×¡×™× ×›×œ ×”×˜×™×¢×•× ×™× ×”×§×‘×•×¢×™× × ×’×“ ××ž× ×•×ª פוסט ×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™×ª).
למה בצורה ×× ×•× ×™×ž×™×ª? ×›×™ ×× ×™ מסופקת ×× ×§×•×¨××™ הבלוג ×ž×›×™×¨×™× ×ותי. מצד ×©× ×™, צירפתי ×œ× ×•×—×™×•×ª×š רשימת × ×™×§×™× ×‘×”× ×”×©×ª×ž×©×ª×™ ל×ורך ×”×©× ×™×. ×ת ×ž×•×–×ž× ×ª לבחור ×ת החביב עליך.
×× ×›×Ÿ, שיר ערש, מעבר לזה שעשית ×œ×œ×•×¨× ×¢×•×•×œ בכך שכללת ×ותו ברשימת ×”×˜×§×¡×˜×™× ×”×¤×•×¡×˜ ×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™×™× ×©×ין ×œ×”× ×¢×¨×š מחוץ ×œ×˜×¨× ×“ ול×ליטה — ×× ×—× ×• לגמרי מסכימות.
×ת ×’× ×§×•×¨×ת ×ת ×”× ×§×™×©×•×ª שיוצ×ות לך מהמקלדת, ×ו רק מקישה ×ותן?
בפסקה הר××©×•× ×” הגדרת טקסט ב×שר הו×. ממש קומי- ×לוהי×, צריך , בשביל להבין ×ת לורן ×יפסו×, להכיר ×ª×›× ×™×, ×§×•× ×˜×§×¡×˜ ×ופן דיבור ולהשתייך לקבוצה תרבותית? ×–×” ×‘× ×™×’×•×“ לסדרת שוטרי×, רומ×ן מהמ××” התשע עשה השפה העברית, שהן ×œ× ×©×¤×ª ×§×•×“× ×©×ž×¦×¨×™×›×” היכרות מקדימה ×¢× ×”×ª×›× ×™× ×©×”×•×œ×™×“×• ×ותה, ×¢× ×”×ופן שבו ×”×™× ×ž×“×•×‘×¨×ª, ×•×¢× ×”(×ליטה ×§×˜× ×” ומצומצמת) שיודעת ×œ×¤×¢× ×— ×ותה מרעש לבן לרומ×ן\סדרה\שפה?
×ין ×›×ן ×פילו ×ד ××‘×¡×•×¨×“×•× ×ž×œ×‘×“ ×–×” שעשית לעצמך. ×ת ×שכרה מציגה כחסרון של ספר ×ת העובדה ×©×”×•× ×“×•×¨×© היכרות ×¢× ×©×¤×”, חברה וסיטו×ציה.
ר×ב×ק. "רומ×ן מהמ××” התשע עשרה, השפה העברית…". "… שפת קודיׅ". ×•×œ× ×›×¤×™ ×©× ×›×ª×‘.
יותר מזה, תן לי לזעזע ×ותך ב×מת. ×× ×™ חושבת ש"שר הטבעות" ×–×” ×—×¨× ×¡×¤×¨.
בקשר לש×ר: בבקשה, ×ל תדחוף לי ×ž×™×œ×™× ×œ×¤×”.