×œ×‘× ×•×ª דמות, ל×פיין דמות, פירושו לייצר ×צל הקור×ת (×•×œ×¤× ×™ כן ×צל המחברת) ידע על הדמות.
ידע על דמות ×©×•× ×” מידע על ××“× ×ž×ž×©×™ בעול×: ×ת עצמה הקור×ת מכירה ×ž×‘×¤× ×™×, ו×× ×©×™× ××—×¨×™× ×”×™× ×ž×›×™×¨×” ביחס ×ליה, דרך ×”×™×—×¡×™× (×”×ž×ž×©×™×™× ×•×”××™× ×˜×¨×¡× ×˜×™×™×) שלה ××™×ª× (בתור '××™×ž× ×©×œ×™', 'חבר שלי', 'קופ×ית', '×ž× ×™×ק שעוקף מימין'. ×’× ×¢× ×”×™×—×¡ ×ž×©×ª× ×”, למשל '×ž× ×™×ק עוקף' הופך ל'חבר שלי', ×¢×¦× ×§×™×•×ž×• של יחס × ×•×ª×¨ על ×›× ×•). ×ת הדמות ×”×™× ×ž×›×™×¨×” בלי ×™×—×¡×™× ×יתה.
כלומר, צריך ליצור ×צל הקור×ת (×•×œ×¤× ×™ כן ×צל המחברת) פס×ודו-יחס ×ל הדמות, הכרות-× ×˜×•×œ×ª-××™× ×˜×¨×¡ של הדמות. × ×¨××” לי שיש שתי צורות בסיסיות לייצר ידע ×›×–×”, ופסיכולוגי וסוציולוגי הן מילות קוד ×œ× ×ž×ž×© מדויקות לשתי הצורות ×”×לו.
×. "סוציולוגי": לסווג ×ת הדמות ×ל קבוצה שמוכרת לקור×ת, שיש לה ידע עליה; ×œ×ž×§× ×ותה ×‘×¢×•×œ× ×”×—×‘×¨×ª×™ ביחס למיקומה החברתי של הקור×ת. ×–×” יכול להיות ב×ופן ישיר – "על המדרכה ממול עמד ערבי, ×©×”×ª×‘×•× ×Ÿ במיכל ×‘×¢×™× ×™×™× ×—×•×“×¨×•×ª" – ×ו ב×מצעות ×ž×™×˜×•× ×™×ž×™×•×ª, ××¤×™×•× ×™× ×©×”×§×•×¨×ת יודעת לשייך ×ל הקבוצה ×”×–×ת – "על המדרכה ממול עמד בחור ×©×—×•× ×¢× ×›×פייה", ×ו "על המדרכה ממול עמד בחור × ××” ×¢× ××•×–× ×™×•×ª. 'מה ×תה שומע', ש×לה מיכל. '××•× ×›×•×œ×ª×•×, מכירה?' ×¢× ×” הבחור ×‘×ž×‘×˜× ×§×œ ובחצי חיוך"
ב. "פסיכולוגי": ×פיון דמות ב×מצעות ×”×ישי, ליתר דיוק ×פיון דמות כמימוש של ×פשרויות מסויימות מתוך ×”×× ×•×©×™-××•× ×™×‘×¨×¡×œ×™, זהות ×ו ×©×•× ×•×ª ל×לו שמימשה הקור×ת, כך שבין הקור×ת לדמות × ×•×¦×¨ יחס של זהות, ×ו של ×©×•× ×™ על בסיס זהות. × × ×™×—: "כשהיתה בת חמש, מתה ×ימה של מיכל. מיכל ×œ× ×‘×›×ª×” על כך מעול×. ×’× ×›×©×’×“×œ×”, ו××”×•×‘×™× ××—×¨×™× ×™×¦×ו מתוך ×—×™×™×”, ×”×™× ×œ× ×‘×›×ª×” מעול×." הקור×ת יכולה לתת משמעות ל××™× ×¤×•×¨×ž×¦×™×” ×”×–×ת על בסיס הידע שיש לה לגבי ×יך ×ž×¨×’×™×©×™× ×× ×©×™× ×©××™×ž×”×•×ª×™×”× ×ž×ª×•×ª ×ו ××”×•×‘×™× ×™×•×¦××™× ×ž×—×™×™×”×, והעובדה שמיכל מממשת ×‘× ×§×•×“×” ×–×ת ×פשרות ×חרת (×ו ×–×”×”?) של התמודדות-×¢×-×בל מ×שר הקור×ת ×‘× ×¡×™×‘×•×ª דומות, להבין ×ת מיכל דרך ×–×”, להזדהות ×יתה ×ו לסמפט ×ותה דרך ×–×”.
×”××‘×—× ×” ×”×–×ת בין סוגי ידע על ×× ×©×™× ×¨×œ×•×•× ×˜×™×ª ×’× ×œ×’×‘×™ ×”×¢×•×œ× ×”×מיתי, ×בל ×©× ×–×” ×חרת: צורות הידע תמיד מעורבות לעומק, ×›×™ ×”×™×—×¡×™× ×”×ž×ž×©×™×™× ×‘×™× ×™× ×• לבין ×× ×©×™× ××—×¨×™× ×”× ×ª×ž×™×“ ×’× ××™×©×™×™× ×•×’× ×—×‘×¨×ª×™×™×. ××ž× ×, בהכללה ×פשר לומר, שככל ש×× ×©×™× ×ž×ª×§×¨×‘×™× ××œ×™× ×• יותר, כלומר הקשר × ×”×™×” יותר ×ישי, ×× ×—× ×• מכירות ××•×ª× ×™×•×ª×¨ דרך ×”'פסיכולוגי' מ×שר דרך ×”'סוציולוגי' (×–×” × ×›×•×Ÿ בפרט לגבי ×¢×¦×ž× ×•) (ולהפך, כמובן: יותר קל ליצור ×§×©×¨×™× ××™×©×™×™× ×¢× ×× ×©×™× ×©×“×•×ž×™× ×œ× ×• סוציולוגית, בין הש×ר ×›×™ קל לשכוח ×ת הסוציולוגיות של ×ª×›×•× ×•×ª ×©×’× ×× ×—× ×• חולקי×; מי ש×והב ×ותה מוזיקה ×›×ž×•× ×• יש לו '×˜×¢× ×˜×•×‘' ×ו '×ישיות'; מי ש×והב מוזיקה ×חרת מספיק מ×ופיין על ידי כך כשייך לקבוצה חברתית ×חרת ("מוזיקה של ערסי×")). ×בל הצורות תמיד × ×©×רות מעורבות לעומק; שוב – כיוון ש×× ×—× ×• תמיד מכירות ×ת ×”×חר דרך ×”×™×—×¡×™× ×‘×™× ×™× ×•, כלומר דרך ×”×ž×™×§×•× ×©×œ× ×• ביחס ל×חר.
בספרות ×ין ×ת היחס ×”×–×”. כפיצוי, הספרות מתיימרת ל×פשר לקור×ת (×•×œ×¤× ×™ כן למחברת) ליצור יחס ×©×”×•× ×‘×—×™×™× ×‘×œ×ª×™-×פשרי, ולהכיר ×ž×‘×¤× ×™× ××“× ×©××™× × ×• ×”×™×. ×בל ×–×” בדיוק מה שמכשיל ×œ×¢×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª כל-כך ×ת התערובת.
×©×˜×¨× ×‘×¨×’ × ×•×”×’ לציין לטובה ×ת העובדה שג'יין ×וסטן ×œ× ×›×•×ª×‘×ª מתוך התודעה של גברי×, ×›×™ ×”×™× ×™×•×“×¢×ª ×©×”×™× ×œ× ×™×•×“×¢×ª ×יך ×–×” להיות גבר, ××– ×”×™× ×›×•×ª×‘×ª על ×’×‘×¨×™× ×ž×‘×—×•×¥ ועל × ×©×™× ×ž×‘×¤× ×™×. לפיכך הדמויות שלה ××ž×™× ×•×ª. – ×בל, ×פשר להקשות, ×”×™× ×’× ×œ× ×”×ª×—×ª× ×”, ××– ×יך ×”×™× ×™×›×•×œ×” לכתוב ×ž×‘×¤× ×™× ×¢×œ ×ישה שעומדת להתחתן? ובכלל, הרי כל עוד ×ת כותבת על דמות ×©×”×™× ×œ× ×‘×“×™×•×§ עצמך, ×ת ×œ× ×™×•×“×¢×ª ×יך ×–×” להיות ×”×™× ×ž×›×œ ×”×‘×—×™× ×•×ª שבהן ×”×™× ×©×•× ×” ממך; ××– מה, ×ת ××£ ×¤×¢× ×œ× ×™×›×•×œ×” ב×מת לכתוב דמות ×ž×‘×¤× ×™×? – ×”×מת של×. ×בל מימזיס ×–×” ×œ× ×מת ××œ× ×“×ž×™×•× ×œ×מת, ××– ×ת יכולה להחליק ×ת ×–×” על ידי כך הפרדה: לכתוב מבחוץ על ×”×”×™×‘×˜×™× ×©×œ ×”×©×•× ×™ ולכתוב ×ž×‘×¤× ×™× ×¢×œ ×”×”×™×‘×˜×™× ×©×œ הדמיון. – מה ×”×©×•× ×™ ומה הדמיון? – הדמיון ×ž×ª×§×™×™× ×‘×ª×•×š הטווח שבו הסוציולוגי ×©×œ×›× ×ž×©×•×ª×£ (במקרה של ×וסטן, שתיכן × ×©×™× ×ž×”×צולה ×”× ×ž×•×›×” הבריטית במ××” ×”), ×ו בטווח שבו הסוציולוגי ×œ× ×¨×œ×•×•× ×˜×™ ××œ× ×˜×•×•×—-×”×פשרויות-שבתוך-×”××•× ×™×‘×¨×¡×œ×™ (×ת יכולה לדמיין ×יך ×–×” להתחתן ×פילו ×× ×–×” ×œ× ×§×¨×” לך). – ×בל מה הטווח שבו הסוציולוגי ×œ× ×¨×œ×•×•× ×˜×™? –×”×•× × ×§×‘×¢, כמובן, על ידי ×”× ×•×¨×ž×•×ª התרבותיות, הסוציולוגיות בעצמן, לגבי מה ×”×•× ×”×× ×•×©×™ הכללי, ו×× ×ין תי××•× ×‘×™×Ÿ ×”× ×•×¨×ž×•×ª של הקור×ת והמחברת, ××– הדמות '×œ× ××ž×™× ×”'. תחשבו על ×¡×¨×˜×™× ×”×•×œ×™×•×•×“×™×™× ×”×¡×˜×•×¨×™×™× ×©×”×, למרות התלבושות התקופתיות והכל, '×œ× ××ž×™× ×™×' ×›×™ ברור ש '×¤×¢× ×”×™×• ×ž×•×©×’×™× ××—×¨×™× ×©×œ ×הבה' ×ו 'של יופי' וכו'; זו ××™-הסכמה על הגבול בין ×”×× ×•×©×™-הכללי והסוציולוגי. – ×בל ×‘×”×™× ×ª×Ÿ × ×•×¨×ž×•×ª שהקור×ת והמחברת מסכימות עליהן, ××– הטווח של ×”×× ×•×©×™-××•× ×™×‘×¨×¡×œ×™ ×–×”×” תמיד, ורק הסוציולוגי גדל ×צל דמויות שקרובות לך יותר? – ל×: ככל שיותר סוציולוגי משותף לך ולדמות, יש יותר ×ž×§×•× ×©×‘×• הסוציולוגי ×œ× ×¨×œ×•×•× ×˜×™, כיוון שהרזולוציה שמת×פשרת לך גדולה יותר.
טולסטוי, × ×’×™×“, ×”×•× ×ציל ובעל קרקעות רוסי בסוף המ××” ×”-19 (×’× ×× ×”×•× ×ž×¤× ×˜×– על להיות ×יכר, ×”×•× ×ציל ובעל קרקעות ×©×ž×¤× ×˜×– על להיות ×יכר). ××– ×”×פיון של ×§×•× ×¡×˜× ×˜×™×Ÿ לוין, הגיבור של "×× ×” ×§×¨× ×™× ×”", ×”×•× ×“×¨×š הסוציולוגיה שלו ×›×ציל בעל-קרקעות רוסי בסוף המ××” ×”-19, שמתחברת ×ל הפסיכולוגיה ×”×ישית שלו ב×ופן עמוק – × ×’×™×“, ×”×•× × ×¤×’×© ×¢× ×—×‘×¨×™× ×•×ž×“×‘×¨ ××™×ª× ×‘×¢× ×™×™×Ÿ על מה ×©×ž×¢× ×™×™×Ÿ בעלי קרקעות ×¨×•×¡×™×™× ×‘×¡×•×£ המ××” ×”-19, כמו הרפורמה בקרקעות ×ו ספיריטו×ליז×, ×בל ×ומר ×“×‘×¨×™× ×§×¦×ª ×חרת ×ž×”× ×›×™ ×”×•× ××“× ×חר – ××•×ª× ×˜×™ ועקשן, × ×מר (שזה ×ª×›×•× ×•×ª מתוך טווח ×”×פשרויות ×”×× ×•×©×™-××•× ×™×‘×¨×¡×œ×™). מה ×©×ž×¢× ×™×™×Ÿ הו×, שה×פיון של ×”×יכר שלוין קוצר יחד ×יתו ××™×–×” בוקר ×™×”×™×” ×’× ×›×Ÿ ×ישי וסוציולוגי ×©×ž×—×•×‘×¨×™× ×‘×ופן עמוק, בדיוק ×ותו ×ופן. ×”×ופן פשוט ×™×”×™×” הרבה יותר מוגבל על ידי היכרותו המוגבלת של טולסטוי ×¢× ×יך ×–×” להיות ×יכר. ×”×•× ×œ× ×™×•×“×¢ מה ×”× ××•×ž×¨×™× ×–×” לזה ×›×©×”× ×œ×‘×“.
××– מה ×חרת בספרות העברית? × ×“×ž×” לי שהתשובה פשוטה: ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×”×•× ×©×œ×¡×¤×¨×•×ª העברית יש ×“×•×ž×™× × ×˜×” הסטורית חזקה ועיקשת של × ×˜×™×™×” להכחיש ×ת הסוציולוגיה של ×”×ž×—×‘×¨×™× ×•×”×§×•×¨××™× ×©×œ×”.
×פשר לומר במרקסיסטית שזה בגלל ×©×‘×ª× ××™× ×©×œ מ×בק על ×”×’×ž×•× ×™×”, הקבוצה ×”×”×’×ž×•× ×™×ª × ×•×˜×” להעמיד ×¤× ×™× ×©×œ כלליות. ×ו ×œ× ×‘×ž×¨×§×¡×™×¡×˜×™×ª: ×–×” בגלל ×”× ×™×¡×™×•×Ÿ ההיסטרי, הו כו היסטרי ×‘×ž×“×™× ×ª ישר×ל היהודית והדמוקרטית, להבחין בין ספרות 'פוליטית' לספרות '×œ× ×¤×•×œ×™×˜×™×ª'.
כתוצ××” מההכחשה של הסוציולוגיה '×©×œ× ×•', המחברות והקור×ות, × ×•×¦×¨×ª דיכוטומיה עמוקה בין שתי ×“×¨×›×™× ×œ×פיון דמות, ששתיהן בלתי-מספקות ×‘×§×¨×™×˜×¨×™×•× ×™× ×¨×™×ליסטיי×: ×”'×× ×—× ×•' שמתו××¨×™× ×ž×‘×¤× ×™× ×•×‘×ופן פסיכולוגי, וה'×”×' שמתו××¨×™× ×ž×‘×—×•×¥ וב×ופן סוציולוגי – הטווח שבין 'הצעיר התלוש' לבין 'דמות הערבי'.
×–×” ×œ× ×¢×•×‘×“, כמובן, הדיכוטומיה ×”×–×ת, ×›×™ ברור שהמ××¤×™×™× ×™× ×”×¡×•×¦×™×•×œ×•×’×™×™× ×©×œ ×”'×× ×—× ×•' ×—×™×™×‘×™× ×œ×¢×œ×•×ª בין השורות, ר×שית כל עבור כל מי ש××™× × '×× ×—× ×•', ×ך ×’× ×¢×‘×•×¨ מי ×©×”× ×›×Ÿ, ולו רק על דרך השלילה. ×בל המ××¤×™×™× ×™× ×ž×•×›×—×©×™× ×•×ž×˜×•×©×˜×©×™× ×›×›×œ ×”×פשר. ×ורה הבורחת מבשורה, למשל, ×”×™× ××©×›× ×–×™×ª, שייכת לעשירון העליון, ומצביעה ×›× ×¨××” למר"צ, ×בל ×œ× × ×ª×¢×›×‘ על ×”×¤×¨×˜×™× ×”×לו -גרוסמן, שמת×ר ב×ריכות ×ת דעותיה ולבטיה ×”×¤×•×œ×™×˜×™×™× ×›×ž××¤×™×™× ×™× ×ישיי×-פסיכולוגיי×, ×œ× ×™×›×ª×•×‘ במפורש ××£ ×¤×¢× ×©×”×™× ×ž×¦×‘×™×¢×” למר"צ. ×›×™ ×–×” ×ž×™×§×•× ×¡×•×¦×™×•×œ×•×’×™, קבוצתי, ×œ× ×ישי, שיכריח ×’× ×ת הקור××™× ×•×ת המחבר ×œ×ž×§× ×ת ×¢×¦×ž× ×‘×™×—×¡ ×ליה, לזכור ×ת ×ž×§×•×ž× ×‘×ž×¤×” החברתית.
×ו שמות. תחשבו רגע על שמות. מישהי שעוד צריכה × ×§×•×“×•×ª לתו×ר יכולה לכתוב על ×–×” ×¡×ž×™× ×¨ כמותי ×‘× ×–×•× ×” בספרות מתישהו: לעבור על כריכות ×חוריות ולבדוק שמות של ×’×™×‘×•×¨×™× ×•××– לחלק לקבוצות ולספור. ×’× ×‘×œ×™ לעשות ×ת ×–×”, ×פשר לציין ×‘× ×¤× ×•×£ ×™×“×™×™× ×©×œ×—×œ×§ × ×™×›×¨ מגיבורי הספרות העברית ×œ× ×™×”×™×” בכלל ×©× ('×”×•× ×”×‘×™×˜ דרך החלון, ליבו ×ž×œ× ×—×©×©×•×ª. מיכל היתה ×מורה להגיע, ×•×”×•× ×œ× ×™×“×¢ ×”×× ×”×•× ×™×›×•×œ לספר לה על ×תמול', וכו'), ו×× ×›×‘×¨ ×™×”×™×” ×œ×”× ×©×, ××– רק ×©× ×¤×¨×˜×™, סתמי ×•× ×¤×•×¥ ככל ×”×פשר, ×ו שכן ×™×”×™×” ×©× ×ž×©×¤×—×”, ×בל ×”×•× ×™×”×™×” משהו כמו 'פלד'. ×œ× ×©× ×ž×–×¨×—×™ חלילה, ×ו ערבי ×ו רוסי ×ו משהו ×חר של ×”'×”×', ×בל ×’× ×œ× ×©× ××©×›× ×–×™ מובהק כמו 'סוקצקי', ××œ× ×©× ×›×ילו ×œ× ×ž×ופיין סוציולוגית, ×©× ×™×©×¨×לי ××•× ×™×‘×¨×¡×œ×™. והרי ×”×•× ×‘×¢×¦× ×ž×ופיין לגמרי, ××©×›× ×–×™-×—×™×œ×•× ×™-מה×ליטה-×”×™×©× ×” ×œ× ×¤×—×•×ª ו×פילו יותר מ×שר 'סוקצקי', ×בל '×× ×—× ×•' יכולות תוך כתיבה וקרי××” ×œ× ×œ×—×©×•×‘ על ×–×”.
ו××– כמובן ב×ות תגובות-×”× ×’×“, ×”×ž×”×œ×›×™× ×©×©×•×‘×¨×™× ×ת ×–×”, כמו:
×. לעשות סוציולוגיזציה של ×”'×× ×—× ×•', לת×ר ×’× ×ת ×”'×× ×—× ×•' מבחוץ ×•×›×©×‘×•×™×™× ×¢×œ ידי הסוציולוגיה ×©×œ× ×•, ולוותר על ל×פשר לקור×ת להכיר ×ž×‘×¤× ×™× (×›×™ ×ž×‘×¤× ×™× ×›×œ ××“× ×”×•× ×™×•×ª×¨ פסיכולוגי מסוציולוגי). עין לפרטי×, קור××™× ×œ×–×”.
ב. לעשות פסיכולוגיזציה של ×”'×”×' בידי סופר/ת ×©×”×™× 'מה×'. ו××– יתברר לך ×©×’× ×œ'×”×' יש מ××¤×™×™× ×™× ××•× ×™×‘×¨×¡×œ×™×™×, ומזל, שהיתה ×ž× ×§×” ×‘×ª×™× ×•×ž×›×™× ×” ×’'×—× ×•×Ÿ בשבתות, מתה כשביתה מיכל היתה בת חמש, ו×מרה לה על ערש דווי ×œ× ×œ×‘×›×•×ª ××£ פע×, וכו'. הבעיה ×”×™× ×©×’× ×•×ª ×›×–×ת במידה רבה × ×•×˜×” להכחיש ×ת הסוציולוגיה של עצמה, ×× ×›×™ ב×ופן ×חר (×ת היותה ספרות על מזרחי×-×¢× ×™×™× ×©×ž×™×•×¢×“×ª ל××©×›× ×–×™×-×‘×•×¨×’× ×™×, ×›×™ ×›×לו קור××™ ×”×¡×¤×¨×™× ×•×ž×‘×§×¨×™ ×”×¡×¤×¨×™× ×•×›×–×” ×”×§×•×¨× ×”×ž×•×‘×œ×¢ של הספרות העברית). ו×ולי מלכתחילה ×ין לה ברירה, כל עוד ×”×ª×¤×¨×™× ×‘×™×Ÿ הפסיכולוגי והסוציולוגי × ×©××¨×™× ×’×¡×™×, ××œ× ×œ×שרר מחדש ×ת ×”×”×‘×—× ×•×ª ×”×™×©× ×•×ª (×× '×’× ×ž×–×¨×—×™× ×”× ×‘× ×™ ×ד×' ברור ש'××©×›× ×–×™× ×”× ×‘× ×™ ××“× ×§×•×“×-כל') – ו×ותו דבר × ×›×•×Ÿ לגבי הסוג ×”×§×•×“× (×›×™ המחברת והקור×ת ×œ× ×‘×מת מוותרות על הסובייקטיביות הפסיכולוגיות שלהן לעול×).
×ž×©× ×™ ×”×›×™×•×•× ×™× ×פשר, ×¢×§×¨×•× ×™×ª, להגיע ל×פשרות השלישית, ×©×”×™× ×—×™×‘×•×¨-עומק מחדש של הפסיכולוגי והסוציולוגי. וברור שיש סופרות ישר×ליות שעושות ×ת ×–×” במידה מעטה ×ו רבה. מי ×לו שמצליחות, ×–×” ×’× ×¢× ×™×™×Ÿ של ×˜×¢× ×ישי, של מה הצרימות החברתיות ש×ת ×ישית (ל×-)רגישה ×ליהן. ×‘×¢×™× ×™ הישר×ליות המצליחות ביותר במעלל הספרותי הספציפי ×”×–×” כוללות × ×’×™×“ ×ת יעקב שבת××™, ×¨×•× ×™×ª מטלון, עמליה ×›×”× ×-כרמון המ×וחרת, ×סף ×¢× ×‘×¨×™. ×בל כל דיבור × ×¢×©×” ביחס לשיח ×”×§×™×™× ×•×ž×©×ª×œ×‘ בתוכו בעל-כורחו, ומול ×”×“×•×ž×™× × ×˜×” של הכחשת הסוציולוגיה של המחברות והקור×ות, והדיכוטומיה העמוקה ×”× ×œ×•×•×™×™×ª לה של פסיכולוגיה וסוציולוגיה בספרות העברית, קשה לתערובת של הפסיכולוגי והסוציולוגי להתמצק לכדי תרכובת ×מיתית בכל רומן ישר×לי ספציפי.
= = = =
×©×ª×™×™× ×•×¢×©×¨×™× ×‘×œ×™×œ×”, ×ך לפחות הרווחתי ביושר ×ת הזכות לסובב בחגיגיות ×ת הבקבוק: ובכן: הקשיבו הקשיבו! ×× ×™ ×ž×–×ž×™× ×” בז×ת ×ת ערן ×—×›×™× ×œ×›×ª×•×‘ פוסט שכותרתו "×”×¢×•×œ× ×œ× ×™×¢×™×œ פ×רטו", ו/×ו פוסט על ההגרלה.
וו×ו. פוסט מעורר מחשבה מ×ד.
ר×שית, ×× ×™ חושבת שזה הפוסט הר×שון שלך ×©×”×‘× ×ª×™ כמעט כמעט ×ת כולו.
×©× ×™×ª, ×ת חושבת שהספרות העברית סוציולוגית יותר מ×חרות?
× ×™×ª×•×— מרתק, תודה. (×× ×™ צריכה לחשוב על ×–×” עוד קצת כדי ×œ× ×¡×— תשובה ××™× ×˜×œ×™×’× ×˜×™×ª, ×בל ×œ× ×¨×¦×™×ª×™ לחכות לעד עד ש×חשוב, ×•×‘×™× ×ª×™×™× ×œ×”×•×ª×™×¨ ×ת הפוסט המצוין ×œ×œ× ×ª×’×•×‘×”).
מה שמיטל ×מרה.
ומה שכתבת ×”×•× ×‘×¢×¦× ×”×”×ž×©×š המוזר של ×ידי×ל "כור ההיתוך". ×לה ×œ× ×¨×§ הדמויות בספרי×. ×™×œ×“×™× ×©×¢×œ×• ×רצה קיבלו שמות ×—×“×©×™× ×‘×ž×§×•× ×©×ž×•×ª×™×”× ×”"גלותיי×". ×× ×©×™ ×¦×‘× × ×“×¨×©×• לעברת ×ת שמ×, ובן גוריון (×יכשהו הכל מגיע תמיד לבן גוריון) לחץ על עובדי ציבור להחליף ×ת שמ×. ×לה ×©×œ× × ×¢× ×• היו ×¢×§×©× ×™× ×’×“×•×œ×™× ×ו ××וטסיידרי×. תעמולת "כור ההיתוך" הכחישה ×ת הסוציולוגיה, ×•×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×©×”×¡×•×¤×¨×™× ×¡×¤×’×• ×ת ×–×”.
(ולי יש סיבות ×חרות, ×בל ×–×” כבר ×œ× ×§×©×•×¨).
×ž×¢× ×™×™×Ÿ, ×’× ×צלי מיד עלתה הש×לה של מיטל, ומיד חשבתי על ספרות בריטית ×§×•×œ×•× ×™×ליסטית כמו פול סקוט ו××™.×× ×¤×•×¨×¡×˜×¨, שמ×וד דומה לספרות ישר×לית ×ž×‘×—×™× ×” זו.
×בל ×”×מת, למרות ×©×”×”×‘×—× ×” שהצעת ×ž×¢× ×™×™× ×ª, ×× ×™ חושבת שכמו שכתבת בכותרת, ×”×ž× ×™×¤×¡×˜ ×”×–×” ×ו שעבר ×–×ž× ×• ×ו ×©×–×ž× ×• ×וטוטו יעבור. הקבוצה הסוציולוגית של ××©×›× ×–×™×-מובהקי×-מלח-×”×רץ, ×›×›×•×ª×‘×™× ×•×›×§×•×¨××™×, הולכת ומתמעטת, ולדעתי בספרות הישר×לית (×”×’×™×¢ הזמן ×œ×§×¨×•× ×œ×™×œ×“ בשמו, ל×? מי בכלל כותב עדיין ספרות עברית?) ×œ× ×”×ª×’×‘×©×” עדיין(?) קבוצה ×”×’×ž×•× ×™×ª מובהקת ×חרת. הספרות הולכת והופכת לעסק הרבה יותר מבוזר.
×גב, כל ×”×œ×™× ×§×™× ×œ×•×§×—×™× ×ותי לדף הבית של ×”×”×.
×ž×¢× ×™×™×Ÿ מ×וד. ×”×מת שכשקר×תי ש×ת ×ž×ª×›×•×•× ×ª לכתוב על ×”× ×•×©× ×”×•×¤×ª×¢×ª×™, בעיקר ×ž×©×•× ×©×”×ª×™×‘×” "סוציולוגיה של" ×‘×ž×•×‘× ×” כסוציולוגיה של ×× ×©×™× (סוציולוגיה של הפועל, סוציולוגיה של היהודי×) עברה מן ×”×¢×•×œ× (×‘× ×™×’×•×“ לסוציולוגיה של ×”××•×ž× ×•×ª, סוציולוגיה של ×”×—×™× ×•×š וכו'). ×בל ההגדרות ש×ת × ×•×ª× ×ª בתחילת הפוסט מבהירות ×ת ×”× ×§×•×“×”. ×ת ×‘×¢×¦× ×©×•×לת ב××™×–×” ×ª× ××™× ×¡×™×•×•×’ דמות בספרות ישר×לית מתבסס על ההקשר החברתי ×©×”×™× ×¤×•×¢×œ×ª בו. ×× ×™ חושב ש×פשר להסתכל על הש×לה הזו ×ž×‘×—×™× ×ª ההשלכות שלה על סיווג דמויות: סיווג חברתי מייצר סוג של ×“×˜×¨×ž×™× ×™×–× (×× ×›×™ ×ולי ×“×˜×¨×ž×™× ×™×–× ×¨×š, ×›×™ ההביטוס מגדיר רק ×ת טווח ×”×”×ª× ×”×’×•×™×•×ª ×”×פשריות) דמות של×ביה ×™×”×™×” תו×ר ×©× ×™ ×מורה, לפי מה שידוע ×œ×¡×•×¦×™×•×œ×•×’×™× ×œ×”×™×•×ª ×קדמ×ית בעצמה; דמות ×©×”×™× ×ישה ×מורה להרוויח פחות מהגבר שיושב לידה במשרד וכו'. הפסיכולוגיה של הדמות ×מורה להיות הדרך שלה לפרוץ ×ת ×”×—×•×§×™× ×”×¡×•×¦×™×•×œ×•×’×™× ×”× ×•×§×©×™× ×”×לה, ×œ× ×¡×•×ª להתמודד ××ª× ×ו לפחות להיות מודעת ×ליה×. מכ×ן, ככל ×©×ª×˜×¢×™× ×™ על דמות סיווג סוציולוגי × ×•×§×©×” יותר, הסיווג הפסיכולוגי שלה ×™×”×™×” מורכב יותר (×× ×›×™ הדוגמה של ×¢× ×‘×¨×™ ובמידה מסויימת ×’× ×©×‘×ª××™, מר×ות ×פשרות לספרות ×חרת).
×פשר ×’× ×œ×—×©×•×‘ על ×”×ª× ×”×’×•×ª של דמויות כגזירה ל×חור של הסוציולוגיה שלהן, ×“×•×•×§× ×‘×’×œ×œ היעדר סיווג פסיכולוגי שייתן לכך משמעות הפוכה: ×× ×”×¢×•×‘×“×” שלדמות מסוימת יש דוקטורט ×”×™× ×˜×¨×™×•×•×™×לית, ×× ×—× ×• ×™×•×“×¢×™× ×©×”×•×¨×™×• ×”×™× × ×קדמ××™× (ו××©×›× ×–×™× ×•×•×ª×™×§×™×); במובן ×”×–×”, ×“×•×•×§× ×”×§×˜×’×•×¨×™×•×ª השקופות הן הצועקות ביותר.
רציתי לכתוב שמהחצי שקר×תי ×ž×”×—×™×™× ×›×ž×©×œ, ×¤× ×—×¡ שדה עובר דרך הבעיות שהוזכרו ×›×ן די בקלילות, ×בל ××– × ×–×›×¨×ª×™ שזו ×וטוביוגרפיה מגוף ר×שון מ×וד ××’×•×¦× ×˜×¨×™×ª, ×•×”×•× ×¤×©×•×˜ ×ž×¦×œ× ×ת מה ×©×”×•× ×¨×•××” וה×חריות להבין ×יפה ההטיה שלו ×”×™× ×צל הקור×.
××œ× ×©×›×›×” צריך לכתוב ב×מת, ×תה רוצה לכתוב ערבי, ×ª×¨×©×•× ×ת מה ש×תה רו××” ×ž× ×§×•×“×ª המבט של הערבי, ×ל ×ª× ×¡×” לשרטט לו פרופיל פסיכולוגי ×מין וסיפור ×—×™×™× ×©×ª×•×× ×œ×”×™×¡×˜×•×¨×™×” ולסטטיסטיקה.
×לה ×›×œ×™× ×בל ×”× ×ž×©× ×™×™×.
×ולי הש×לה ×”×™× ×ž×” ×ž× ×™×¢ ×ת ×”×›×•×ª×‘×™× ×œ×”×¡×ª×¤×§ ×‘×›×œ×™× ×¡×¤×¨×•×ª×™×™× ×›×©×‘××™× ×œ×ª×ר דמויות ×›×›×”. ×›×©×¨×•×¦×™× ×œ×ª×ר פרח ××£ ×חד ×œ× ×™×©×ל ×”×× ×”×¦×‘×¢ של ×”×›×œ× ×™×ª ×”×•× ×‘×”×™×¨ יותר ×ו ×›×”×” יותר מהצבע של הד×, ×ו ×פילו יעצור בגלל ×©×”×•× ×œ× ×‘×˜×•×— מה ההבד'ל בין ×›×œ× ×™×ª לפרג.
תודה, ו××—×›×” 🙂
ר×שית, 🙂
×©× ×™×ª, ×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘×ª שהספרות העברית סוציולוגית יותר מ×חרות, ××œ× ×©×”×™× × ×•×˜×” להכחיש ×ת הסוציולוגיה של ×”'×× ×—× ×•' שלה יותר מ×חרות, וכתוצ××” מכך × ×•×˜×” ×œ× ×ª×§ בין דמויות-סוציולוגיות לדמויות-פסיכולוגיות.
תודה.
כור ההיתוך ×”×•× ×œ×’×ž×¨×™ חלק מזה, ולמיטב ידיעתי הדלה ×”×¡×•×¤×¨×™× ×“××– ×œ× ×¨×§ ספגו ×ת ×–×” ××œ× ×ž×ž×© התגייסו לעזור. ×”×™×•× × ×¨××” לי שיש פחות התגייסות מודעת של הספרות לברי×ת הישר×לי החדש ×©× ×•×œ×“ ×ž×”×™× ×•×›×•', ויותר ערבוב של השפעה מתמשכת של ×”× ×•×¨×ž×•×ª ×©× ×§×‘×¢×• ××– ×¢× ×¡×™×‘×•×ª להכחיש-×ת-הסוציולוגיה ×©× ×•×‘×¢×•×ª מהפוליטיקה העכשווית של ישר×ל.
× ×¨××” לי שהמרכזית בהן, ×‘× ×™×¡×•×— מהיר ווולגרי, ×”×™× ×©×›×ž×¢×˜ כל השיח הציבורי בישר×ל עסוק × ×•×¨× ×‘×”×›×—×©×” ××™× ×˜× ×¡×™×‘×™×ª של הכיבוש, וספרות × ×›×ª×‘×ª בתוך השיח ×”×–×”, ×’× ×× ×›×—×œ×§ ×ž×ž× ×• ×•×’× ×× ×›× ×’×“×•.
מה הסיבות ×”×חרות שלך?
זו ש×לה ×ž×¢× ×™×™× ×ª, כמה מבין ×§×•× ×™ ×”×¡×¤×¨×™× ×‘×רץ ×”× ×¢×“×™×™×Ÿ ××©×›× ×–×™×-מלח-×”×רץ. ×× ×™ הייתי ×“×•×•×§× ×ž×”×ž×¨×ª ×©×¨×•×‘× (×ו ליתר דיוק רובן). ×›×™ ספרות ×”×™× ×”×™×•× ×ž×“×™×•× ×‘×¢×™×§×¨ של ×”×‘×•×¨×’× ×•×ª המשכילה. וזה × ×ª×•×Ÿ משמעותי יותר מ×שר הגיוון הגובר ×”× ×™×›×¨ בהחלט ×‘×ž×•×¦× ×”×¡×•×¤×¨×™×. ×›×™ ×’× ×¡×™×™×“ קשוע, × ×’×™×“, כותב מ×וד ×ל ×™×”×•×“×™× ××©×›× ×–×™× ×©×¦×¨×™×š להסביר ×œ×”× ×יך ×—×™×™× ×¢×¨×‘×™× ×•×©×’× ×”× ×‘× ×™ ×ד×.
×בל ×’× ×× ×’× ×”×¤×¨×•×¤×™×œ הסוציולוגי של הקור××™× ×™×©×ª× ×”, השיח ×™×©×ª× ×” הרבה יותר ל×ט. ×›×™ כמו ש×יתמר כתב ×¤×¢× ×‘×¤×•×¡×˜ שלו על סקס בספרות (×©× ×™×¡×™×ª×™ לקשר ×ליו, כוס×מ×של הב××’ ×‘×œ×™× ×§×™×, ×תקן ×ת ×–×”), הדיבור החדש × ×•×¦×¨ על רקע הדיבור הקיי×. (בין הש×ר ×›×™ ××, × ×’×™×“, ×”×§×•×¨× ×”×ž×•×‘×œ×¢ של הספרות הקיימת ×”×•× ×’×‘×¨ [×“×•×•×§× ×–×” כבר ×œ× ×‘×“×™×•×§ המצב, ×בל במידת מה כן, ולצורך הדוגמ×], ××– ×’× ×× ×¨×•×‘ הקור×ות בפועל הן × ×©×™×, הן יתרגלו ויקר×ו כל ספר מתוך העמדה ×”×–×ת, והסופרות יכתבו ×ל העמדה ×”×–×ת. לוקח זמן להשיל ×ת ×–×”)
הבעיה ×”×™× ×©×¡×•×¤×¨ ××©×›× ×–×™, ובעיקר סופר ××©×›× ×–×™ ש×ין לו קשר ×ישי יומיומי ×¢× ×¢×¨×‘×™×, ×œ× ×™×•×“×¢ מה × ×§×•×“×ª המבט של הערבי. מה ×©×”×•× ×™×›×•×œ לעשות ×–×” ×ו לכתוב על ערבי מבחוץ (ב×ופן 'סוציולוגי') ×ו לכתוב ×ותו ×ž×‘×¤× ×™× ×ž×ª×•×š ×”× ×—×” ×©×‘×¢×¦× ×‘×ª×—×•×ž×™× ×ž×¡×•×™×™×ž×™×/×‘×ª×—×•×ž×™× ×”×—×©×•×‘×™× ×”×”×‘×“×œ ×œ× ×›×–×” ×ž×©× ×”, ×›×™ ×›×•×œ× ×• ×‘× ×™ ××“× (ב×ופן 'פסיכולוגי').
×”×מת שיש ×’× ×פשרות שלישית ×ž×¢×¤× ×” ×•× ×¤×•×¦×”, ×©×”×™× ×œ×©×¢×ª×§ בורי×ציות דמויות של ×¢×¨×‘×™× ×©×›×‘×¨ קר×ת.
ב×ופן כללי, זו דילמה שיש בכתיבה על כל מי ×©×©×•× ×” ממך – ש×תה ×œ× ×™×•×“×¢ ×יך ×–×” להיות ×”×•× ×ž×‘×¤× ×™×, מה × ×§×•×“×ª המבט שלו.
כתיבה על עצמך ×”×™× ×“×¨×š מוצלחת להתמודד ×¢× ×”×“×™×œ×ž×” ×”×–×ת, ולכן יש לה ×¤×•×˜× ×¦×™×ל גדול לעבור בקלילות דרך סוג הבעיות ×”×–×”. למעשה, הפוסט ×”×–×” בגלגולו הר×שון ×”×™×” ×מור בכלל להיות ×ž× ×™×¤×¡×˜ × ×’×“ כתיבת בדיון ובעד כתיבה על ×× ×©×™× ××ž×™×ª×™×™× ×•×œ×¤×™ היכרותך ×”×מיתית ×ית×, מהסיבה ×”×–×ת בדיוק.
ת'שמעי, זה פוסט מבריק.
×× ×™ חושב שיש מן פער מוזר בין ×פשרויות ×' וב' (×œ×”×›× ×™×¡ ×ת הסוציולוגי ×ל ×”××•× ×™×‘×¨×¡×œ×™, ×œ×”×›× ×™×¡ ×ת ×”××•× ×™×‘×¨×¡×œ×™ ×ל הסוציולוגי), שהן כל כך ×‘×™× ×ריות זו לזו שהן × ×¨×ות כתגובה זו לזו, כמו ×’× ×œ×ž×¦×‘ הקיי×. ×× ×™ ×ž× ×™×— ש×פשר ×™×”×™×” להוכיח ×©×¡×•×¤×¨×™× ××©×›× ×–×™× ×›×•×ª×‘×™× ×' ×•×¡×•×¤×¨×™× ×ž×–×¨×—×™× ×›×•×ª×‘×™× ×‘', בגדול. ו×יכשהו, עדיין מוזר לי ש×פשרות ×’' כמעט ש××™× ×” מתממשת. ×ולי בגלל, כפי ×©×˜×¢× ×ª, הכחשת הסוציולוגיה ב×רץ, שמתקיימת ×œ×¢×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª ×’× ×‘×§×¨×‘ ×לו ×©× ×•×©××™× ×ותה על × ×¡, ו×ולי בעיקר בה×. מוזר לי. ×× ×™ צריך לישון על ×–×” חודש.
×–×” ×ž×¢× ×™×™×Ÿ מה ש×תה ×ומר, ×•×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×ותי ×ישית ×’× ×›×™ ×× ×™ ×ž× ×¡×—×ª ×˜×¢× ×” דומה מ×וד ×¦×•×¨× ×™×ª ×•×©×•× ×” לגמרי ×ª×•×›× ×™×ª בתזה שלי על פ×× ×¤×™×§×©×Ÿ (על ×”×ופן שבו כתיבה על דמויות קיימות מתוך יצירה ×חרת, ×•×“×•×•×§× ×¡×˜×¨×™×וטיפיות ו'שטוחות' ככל ×”×פשר, מ×פשרת בסיס לפיתוח פסיכולוגי ×©×”×•× ×ž×•×¨×›×‘ ווירטו×וזי יותר ככל שהדמות המקורית כתובה בסטרי×וטיפ × ×•×§×©×” יותר) (×‘×¢×¦× ×–×” ×œ× ×œ×’×ž×¨×™ ×©×•× ×” ×ª×•×›× ×™×ª בכלל).
×× ×œ×—×–×•×¨ ×œ×¢× ×™×™×Ÿ, × ×“×ž×” לי שהיחס ש×תה מת×ר בין סוציולוגיה לפסיכולוגיה ×”×•× (דרך ×פשרית ×חת לת×ר ×ת) המצב שבו יש ×‘×™× ×™×”×Ÿ קשר הדוק. (ש×× ×™ ×œ× ×œ×’×ž×¨×™ מסכימה ×יתה, ×›×™ × ×¨××” לי שהפסיכולוגיה ×”×™× ×œ× ×¨×§ ×‘×”×ª× ×’×“×•×ª לסוציולוגיה, ו×ולי ×™×”×™×” ×ž×¢× ×™×™×Ÿ ב×מת לדבר על ×–×” ×‘× ×¤×¨×“ [×ולי פרוייקט '×יך בורדייה הרס ×ת חייך'], ×בל ×× ×œ×—×–×•×¨ ×œ×¢× ×™×™×Ÿ ×‘×©× ×™×ª:)
הטיעון שלי ×”×•× ×©×‘×”×›×œ×œ×”, בספרות העברית ×ין ×‘×™× ×™×”×Ÿ קשר הדוק, ××œ× × ×ª×§, ושזה ×‘× ×‘×¡×•×¤×• של דבר כתוצ××” מההכחשה של '×”×× ×—× ×•' שלה ×ת סוציולוגיותו. ×”'×× ×—× ×•' ×”×–×” ×”×•× ×§×”×œ הקור××™× ×”×ž×ž×©×™, ולכן הקור××™× ×”×ž×•×‘×œ×¢×™×, של הספר. ×•× ×“×ž×” לי שה'×× ×—× ×•' ×”×–×” ×“×•×•×§× ×œ× ×™×•×“×¢ ש×× ×”×¢×‘×•×“×” שלדמות מסויימת יש דוקטורט ×”×™× ×˜×¨×™×•×•×™×לית ××– הוריו ×קדמ××™× ×•××©×›× ×–×™×, ××œ× ×”×˜×¨×™×•×•×™×ליות מ×פשרת ×œ× ×• לשכוח ×ת הסוציולוגיוּת.
[הפוסט ×”×–×” ×”×™×” ×מור בשלב ×ž×¡×•×™×™× ×œ×”×ª×—×™×œ ב×× ×œ×•×’×™×” למ×מר של × ×¡×™× ×ž×–×¨×—×™ '×œ× ×¨×•×¦×™× ×¡×•×¦×™×•×œ×•×’×™×”', ו×ולי הקישור ×¨×œ×•×•× ×˜×™ פה]
×× ×™ צריכה לישון חודש × ×§×•×“×”.
ותודה 🙂
ו×× ×™ מסכימה, מוזר. ×•×”×’×™×•× ×™ בה-בעת ×›×™ ×–×” כוחו של השיח הקיי×, כמו ש××£ ×חד ×œ× ×ž×¦×œ×™×— לכתוב על סקס. ×בל עדיין מוזר. ×בל בשביל ×–×” ×× ×—× ×• פה 🙂
×גב, כד××™ לך ×œ×§×¨×•× ×ת "×—×™×™ מדף" של × ×¢×” ידלין. עברתי רק שליש ספר, ×בל × ×¨××” לי ×©×”×™× ×ž×¦×œ×™×—×” ×‘×™× ×ª×™×™× ×œ×”×ª×¨×•×ž× ×œ× ×¨×¢ מעל המלכודת המסוימת הזו.
וזה ×’× ×חלה ספר.
×ž×’× ×™×‘, תש×יל לי ×›×©×ª×¡×™×™× ×ותו?
×וף, קרן, ×–×” כל כך פסימי ×•×ž×¦×ž×¦× ×ž×” ש×מרת. יש דמיון בעול×, ויש תחקיר, ויש זיקות ×ž×©×•× ×•×ª בין ×‘× ×™ ××“× (למשל מד×× ×‘×•×‘×רי ×–×” ×× ×™). וה×× ×™×“×¢×ª שהיה ×לוף גולף עיוור ב×רץ, כלומר ×”×•× ×§×œ×¢ ×œ×—×•×¨×™× ×”×§×˜× ×™× ×”×לה בלי לר×ות?
(ובקשר לסיבות שלי, ×‘×¤×¢× ×חרת, ×בל יש עוד ×פשרויות ×‘×¢×•×œ× ×—×•×¥ מסוציולוגיה ופסיכולוגיה.)
ברור
טוב, כבר כמה ×™×ž×™× ×©×ž×ª× ×¡×—×ª לי תשובה ×•×œ× ×ž×ž×© יוצ×ת.
×‘×™× ×ª×™×™× ×™×¦× ×œ×™ ×œ×§×¨×•× ×ת הביקורת של יודית שחר בה×רץ על "×ל ×רץ ×חרת מ×וד" של עדי ברק, ומייד לרוץ ×•×œ×§× ×•×ª ×ת הספר. ××ž× × ×§×¨×תי רק כמה ×¢×ž×•×“×™× ×בל יש לי תחושה ×©×”×•× ×ž×¦×œ×™×— לעשות ×ת השילוב של הסוציולוגיה והפסיכולוגיה בצורה מוצלחת מ×וד.
×–×” ×œ× ×ž×§×¨×”, ×× ×™ משער, שמדובר במי שכותב דוקטורט בעבודה סוצי×לית.
ו×× ×× ×™ כבר ×›×ן: ×ופציה ב' ×”×™× ×ž×¨×ª×§×ª מהרבה מ×וד ×‘×—×™× ×•×ª, ×›×™ בסופו של דבר, ×× ×™ משער, כל סופר (×•×‘×¢×¦× ×›×œ יוצר ×חר) כותב מתוך ×›×•×•× ×” להצליח. ההצלחה ×”×ž×›×•×•× ×ª הזו ×”×™× ×œ×ו ×“×•×•×§× ×›×œ×›×œ×™×ª כמובן, ×בל ×”×™× ×‘×”×›×¨×— ×ומרת ×©×”×•× ×ž×›×•×•×Ÿ ×ת עצמו להפוך לחלק מהקבוצה הסוציולוגית של יוצרי×. ×–×” כולל ר××¤×¨×™× ×©×©×¨×™× ×¢×œ יריות ברחוב ועסק×ות ×¡×ž×™× × × ×™×—, ×•×œ× ×¨×§ × ×©×™× ×ž×–×¨×—×™×•×ª שכותבות על ×œ×§×•× ×‘×רבע בבוקר לעשות כביסה. וזה מוזר, ×›×™ ×–×” ×‘×¢×¦× ×§×•×‘×¨ ×ת ×”×פשרות של ××•×ª× ×˜×™×•×ª בכל יצירה ש××™× ×” × ×›×ª×‘×ª מתוך הסוציולוגיה של קבוצת היוצרי×\×¦×¨×›× ×™× ×©×œ תרבות.
כל משפט שמתחיל במלה "כל" ועוסק ×‘×‘× ×™ ××“× ×”×•× ×©×’×•×™.
כמו ששר חבר שלי בבית הספר: "×›×•×œ× ×ž×ª×™× ×‘×¡×•×£, ×ת ×œ× ×™×•×¦×ת מן הכלל"
וההמשך- "×ת ×œ× ×™×•×¦×ת מן הכלל,×ת ×œ× ×™×•×¦×ת מן הכלל,×ת ×œ× ×™×•×¦×ת מן הכלל,×ת ×œ× ×™×•×¦×ת מן הכלל,×ת ×œ× ×™×•×¦×ת מן הכלל,×ת ×œ× ×™×•×¦×ת מן הכלל,×ת ×œ× ×™×•×¦×ת מן הכלל,×ת ×œ× ×™×•×¦×ת מן הכלל…"
×× ×™ ×œ× ×¨×•××” למה התופעה הזו ייחודית לישר×ל דווק×. כשג'×•× ×ª×Ÿ ספרן פויר, ×× × ×™×§×— מישהו מרשימת רבי המכר של ×œ×¤× ×™ כמה ×©× ×™× (×× ×™ כבר ×œ× ×ž×¢×•×“×›×Ÿ) ×ž× ×¡×™× ×œ×›×ª×•×‘ דמויות, יש פער גדול מ×וד בין הדמויות שמבוססות על הסביבה ×©×œ×”× ×œ×‘×™×Ÿ הדמויות שהן פוגשות. והמתח ×”×–×” עולה על ×¤× ×™ השטח בחדות בכל ×¤×¢× ×©×©×ª×™ דמויות עיקריות ×›×לו × ×¤×’×©×•×ª. ×•× ×“×ž×” לי שספרות ×”×ž×”×’×¨×™× ×ž×”×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª (×œ× ×§×¨×תי ×ת רודף ×”×¢×¤×™×¤×•× ×™×, ×בל התדמית שלו ×”×™× ×©×¢×œ×™×” ×× ×™ חושב) × ×•×¤×œ×ª ל××•×ª× ×ž×•×§×©×™× ×‘×“×™×•×§, מהצד ×”×©× ×™ (תי×ור של ×ž×¢×¨×‘×™×™× ×œ×× ×©×™× ×ž×¢×¨×‘×™×™× ×ž×× ×©×™× ×©×”× ×œ×›×ורה מהגרי×, ×בל ×‘×¢×¦× ×›×‘×¨ × ×˜×ž×¢×• במערב). ×ž×¢×˜×™× ×‘×œ×‘×“, ×× ×™ חושב, ×™×›×•×œ×™× ×œ×ª×ר דמויות מחוץ לסביבה הסוציולוגית שלה×, לפי ההגדרה שלך.
×©× ×™ שמות ×©×¢×•×œ×™× ×œ×ž×§×¨× ×”×“×‘×¨×™× ×”× ×‘×•×¨×“×™×™×” (×ותו ×¦×™×™× ×ª) ופרדריק ×’'יימסון. ×ת בורדייה ×›×•×œ× ×ž×›×™×¨×™×: החברתי ×©×ž×§×“×™× ×ת הפרטי ב×מצעות שילוב של הביטוס, שדות ייצור, הון סימבולי וכו'… ובעיקר הסוציולוגיה של קליטת ×”××ž× ×•×ª.
×”×מת ×©×’× ×ת ×’'יימסון ×›×•×œ× ×ž×›×™×¨×™×: ספרות פוליטית, ×œ× ×ž×•×“×¢ פוליטי…
×”×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×›×ן ×”×•× ×“×•×•×§× ×”×¢×¨×‘×•×‘ הקצר בין בורדייה לבין ×סכולת תל ×ביב (כלומר ×סכולת ×יזר ×™×וס שהועתקה על ידי ×©× ×™ הפלגי××˜×™×¡×˜×™× ×ž×ª×œ ×ביב). בכל מקרה, × ×¤×•×¥ לדבר על ספרות עברית ×›× ×§×¨×¢×ª בין הפרטי, הל×ומי וה××•× ×™×‘×¨×¡×לי. ×–×” הרי המתח הגדול שמ×פיין ×ותה מעת הווצרותה. הכחשת הסוציולוגי-ל×ומי מ××¤×™×™× ×ª חלק מהתקופות (× ×ª×Ÿ זך המוקד×), הכחשת ×”××™× ×“×™×‘×™×“×•×לי תקופות ×חרות (שמיר, ×ž× ×“×œ×”…), והכחשת ×”×‘×™× ×œ×ומי, כלומר הכחשת ×”×× ×•×©×™×•×ª עצמה ודמיון ×¢×¦×ž× ×• ×›×¡×™× ×’×•×œ×ריות ××ª× ×™×ª ×ו משהו ×‘×¡×’× ×•×Ÿ, מ××¤×™×™× ×ª תקופות ×חרות (×צ"×’, ×ביגדור המ×ירי, יעקב כהן…).