משהו שקשור לספרות.
צפו בסרטון ×”×–×”, של ×די מרפי:
ו×× ×ž×ª×—×©×§ לכ×, צפו בכל מופע ×”×¡×˜× ×“-×פ של מרפי, "raw", כדי לר×ות ×יך ×”×•× ×—×•×–×¨ ×•×ž×™×™×©× ×ת ×ותן ×˜×›× ×™×§×•×ª רטוריות ודי×לוגיות על הקהל שלו שוב ושוב. מרפי שו×ל ×ת הקהל שלו ש×לות שהו×, ×ž×‘×—×™× ×ª×•, כבר יודע ×ת התשובה עליהן, ו×× ×”×§×”×œ ×¢×•× ×” תשובה "×œ× × ×›×•× ×”", מרפי יסביר למה ×–×” רק מוכיח ×ת ×”×˜×¢× ×” שלו. ×”× ×©×™× ×‘×§×”×œ חושבות ×©×”×’×‘×¨×™× ×©×œ×”×Ÿ × ××ž× ×™× ×›×™ הן ×œ× ×™×•×“×¢×•×ª מה ×–×” גבר; ×”×’×‘×¨×™× ×˜×•×¢× ×™× ×©×”× × ××ž× ×™× ×›×™ ×”× ×©×™× ×™×•×©×‘×•×ª ליד×; ×’×‘×¨×™× ×™×›×•×œ×™× ×œ×©×œ×•×˜ ב×ישה ×× ×”× ×¨×§ ×’×•×¨×ž×™× ×œ×” לגמור, ו×× ×’×‘×¨ בקהל ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ ×ת ×–×”, ×”×•× ×›× ×¨××” ××£ ×¤×¢× ×œ× ×’×¨× ×œ×ישה לגמור; ועוד ועוד. ×‘×ž×™×œ×™× ×חרות, ×× ×‘×—×¨×ª לשבת ולצפות במופע של מרפי, ×ין לך ברירה ××œ× ×œ×§×‘×œ ×ת ×”×ž×¡×§× ×•×ª המוחלטות שלו: כל ×”× ×©×™× × ×¦×œ× ×™×•×ª, כל ×”×’×‘×¨×™× ×‘×•×’×“×™× ×•×’×•'. ×›×›×” ×–×” ×צל מרפי: ×× ×תה צופה בו, ×ין לך שתי ברירות – ×תה כמוהו.
×חר כך, ×× ×™×© ×œ×›× ×–×ž×Ÿ, קר×ו ×ת הטקסט ×”×–×” ש×ריק ×’×œ×¡× ×¨ כתב על ×—× ×•×š לוין.
ומצ×ו ×ת ההבדלי×. ×œ× ×¢× ×›×œ מה ×©×’×œ×¡× ×¨ כתב ×× ×™ ×ž×¡×›×™× â€“ יש בביקורת שלו קצת יותר מדי פסיכולוגיה – ×בל ×× ×™ חושב ×©×”×•× ×¢×œ×” על משהו, שלצורך ×”×¢× ×™×™×Ÿ ××›× ×” ×ותו "×פקט ×די מרפי": החיפוש ×חר חמלה ביצירות של לוין החמיץ ×ת ×”× ×§×•×“×”. חמלה, בצורה ×›×–×ת ×ו ×חרת, היתה ביצירות שלו תמיד. מה ×©×œ× ×”×™×” בהן זו ××œ×˜×¨× ×˜×™×‘×”. ×œ× ×“×•×•×§× ××œ×˜×¨× ×˜×™×‘×” ×ž× ×•×¡×—×ª בהכרח, ×פילו ×œ× ××œ×˜×¨× ×˜×™×‘×” ×©× ×•×›×—×ª במובלע בתוכן היצירות עצמן. רק ××œ×˜×¨× ×˜×™×‘×” בדמות × ×›×•× ×•×ª×• של היוצר לומר I might be wrong, כלשון רדיוהד. ××œ×˜×¨× ×˜×™×‘×” שמשמעה ×©×’× ×× ×תה ×ž×™×–× ×ª×¨×•×¤, ×•×’× ×× ×תה רו××” ×“×‘×¨×™× ×”×•×œ×›×™× ×¡×‘×™×‘×š בדיוק בדרך ×חת, ×תה עוצר רגע ×œ×¤× ×™ ש×תה ×ž×–× ×§ מהמקרה ש×תה מ×בחן, ×œ×¤×¡×§× ×•×ª קיומית.
×צל לוין, וממש כמוהו ×צל מרפי, ×ין חופש בחירה. ×œ× ×œ×“×ž×•×™×•×ª ×©×”× ×ž×ª×רי×, ×•×œ× ×œ×§×”×œ שיושב מול×. ×”× ×œ× ×ž×¡×ª×¤×§×™× ×‘×ª×™×ור חד ××‘×—× ×” של מערכות ×™×—×¡×™× â€“ ×”× ×ž×ª×¢×§×©×™× ×©×ž×¢×¨×›×•×ª ×™×—×¡×™× ×‘×™×Ÿ ×‘× ×™ ××“× × ×™×“×•× ×• להיר×ות כפי שהן מתו×רות. ×‘×ž×§×•× ×¡×טירה חברתית, על מה שעכשיו, ×”× ×ž×¦×™×¢×™× ×¡×טירה קיומית, על מה ×©×ž×‘×—×™× ×ª× ×”×•× ×ª×ž×™×“. ×צל ×©× ×™×”× ×›×•×—×•×ª ×’×“×•×œ×™× ×‘×”×¨×‘×” מהרצון החופשי ×ž×¢×¦×‘×™× ×ת המצי×ות, ×•×ž×”×‘×—×™× ×” ×”×–×ת, ×©× ×™×”× ×ž×¦×™×¢×™× ×¡×טירה בלי עוקץ, ×›×–×ת שמ×פשרת ×œ× ×• ללגלג על מור×ות המצי×ות ×בל ×œ× ×œ×—×©×•×‘ על ×יך ×פשר ×œ×©× ×•×ª ×ותה.
קר×תי ×œ× ×ž×–×ž×Ÿ ×ת "×פשרות של ××™", הוולבק הר×שון שלי, ×•× ×“×”×ž×ª×™ לגלות ×©× ×“×ž×™×•×Ÿ ×¢×¦×•× ×œ×œ×•×™×Ÿ (×ž×™× ×•×¡ חלק מהברק ×”×œ×©×•× ×™, ×בל ×–×ת ×œ× ×—×•×›×ž×” ×›×™ ×œ× ×§×¨×תי בצרפתית), ושוב, בגדול, ×ת ×פקט ×די מרפי: ×”× ×” עוד יוצר מ××–'ורי ומגה פופולרי שמתעקש לגרור ×ת גיבורי הס×טירה החברתית שלו לתוך פרדיגמה ביולוגית, ×¤×¡×§× ×™×ª, שבה טבע ×”××“× ×”×•× ×חד ×¢× ×”×—×‘×¨×”, ו×ין ×‘×¢×¦× ×˜×¢× ×œ× ×¡×•×ª ×œ×©× ×•×ª. ×× ×תה ×§×•×¨× ×ותי, ×ומר וולבק, ×תה ×›×ž×•× ×™. ×’× ×תה, הקור×, יצור ×ומלל שזקוק רק לעוד ועוד מין, ×•×’× ×תה קמל ברגע שהיכולת שלך להשיג ×ותו מת×דה.
× ×“×ž×” לי שזה ×œ× ×ž×§×¨×” שבשלושת הדוגמ×ות המובהקות שמצ×תי ל×פקט ×די מרפי, ×”× ×•×©× ×©×”×¡×טירה מתועלת דרכו ×”×•× ×™×—×¡×™× ×‘×™×Ÿ ×’×‘×¨×™× ×•× ×©×™×.
×מרתי לפל××™ ×œ× ×ž×–×ž×Ÿ שמה שמעצבן ×ותי בסדרות טלוויזיה כמו ×”×¡×•×¤×¨× ×•×¡, עמוק ב×דמה ומד מן ×”×•× ×©× ×“×ž×” לי שהן ביקורת חברתית מזוייפת – במסווה של גרייט ×מריקן × ×•×‘×œ, של מר××” ×¤× ×•×¨×ž×™×ª על ×¤× ×™×” של החברה ×”×מריק×ית, הן ×‘×¢×¦× ×ž×¦×™×¢×•×ª ל×מריקה ×ת מה ×©×”×™× ×¨×•×¦×” לחשוב על עצמה (ו×ת ×יך ×©×”×™× ×¨×•×¦×” לבקר ×ת עצמה). ×× ×ª×¨×¦×• מקבילה ישר×לית לתופעה ×”×–×ת, ×ולי ×–×” עמוס עוז, × ×’×™×“, ×ו דוד גרוסמן. יצירות ×›×לה × ×•×˜×•×ª להצליח ולהפוך לק×× ×•× ×™×•×ª כבר ×‘×–×ž× ×Ÿ (×× ×›×™ ×œ×¢×™×ª×™× × ×©×›×—×•×ª ×חרי ×–×ž× ×Ÿ). יצירות ביקורתיות ×מיתיות, יצירות צייטגייסט ×מיתיות (× × ×™×—, כמו של שבת××™), × ×•×˜×•×ª להיות ×ž×•×–× ×—×•×ª ולהתגלות מ×וחר. על ×¤× ×™×•, ×™×•×¦×¨×™× ×›×ž×• וולבק ולוין ×”× ×× ×•×ž×œ×™×”: ×× ×©×™× ×©×›×•×ª×‘×™× ×¡×טירות × ×•×§×‘×•×ª של ממש, קודרות ומרושעות, ועדיין ×–×•×›×™× ×œ×§×× ×•× ×™×–×¦×™×” ×‘×–×ž× × ×ž×¦×“ ×”×× ×©×™× ×©×”× ×ž×©×¤×™×œ×™× ×‘×™×¦×™×¨×•×ª×™×”×. למעשה, ×”× ×–×•×›×™× ×œ×§×× ×•× ×™×–×¦×™×” בדיוק בגלל ×–×”. קר×ו ביקורות ××™× ×˜×¨× ×˜ על וולבק, × ×¡×• ×œ×ž× ×•×ª כמה ×¤×¢×ž×™× × ×–×›×¨×™× ×©× ×‘×™×˜×•×™×™× ×›×ž×• "מר××” ×כזרית", "חסר רחמי×", "×œ× ×ž×ª×¤×ª×” ×œ×¤×ª×¨×•× ×•×ª מזוייפי×" וכו'. וולבק, כמו לוין בשעתו, זוכה לתשבוחות Âבזכות העובדה ש×ין ביצירות שלו × ×—×ž×”.
××– מה ×’×•×¨× ×œ×× ×•×ž×œ×™×”? למה ×“×•×•×§× ×œ×•×™×Ÿ ו-וולבק הצליחו ×‘×–×ž× × ×¢× ×¡×טירות צייטגייסט ×›×” ישרות, בעוד ×”×¡×˜× ×“×¨×˜ הפופול×רי ×”×•× ×¢×ž×•×¡ עוז, ושבת××™ למשל × ×›×©×œ? ×§×˜×•× ×ª×™ מלהציע תשובה הוליסטית לש×לה ×”×–×ת, ו×ין לי ×’× × ×ª×•× ×™× ×ž×“×•×™×™×§×™× ×©"מוכיחי×" שזה × ×›×•×Ÿ. ×בל ×× ×™ די בטוח ש×פקט ×די מרפי ×”×•× ×—×œ×§ מהותי מהמפתח להצלחה של ×”×™×•×¦×¨×™× ×”×œ×œ×•. ×›×™ ברגע שמישהו עושה ×ת ×”×–×™× ×•×§ מביקורת ×§×•× ×§×¨×˜×™×ª על דבר-מה בר ×©×™× ×•×™ במצי×ות, לעבר ס×טירה קיומית ×•×¤×¡×§× ×•×ª קיומית, ×”×•× ×‘×¢×¦× ×œ× ×“×•×¨×© מהקהל שלו כלו×. לחוות יצירה שמכילה ×ת ×פקט ×די מרפי עשוי להיות מ×וד ×œ× × ×¢×™×, קשה, ×פילו מדכ×; ×בל במובן ×חר זו ×“×•×•×§× ×›×Ÿ חוויה ×ž× ×—×ž×ª, ×פילו מ×וד, ×›×™ בסופה ×תה חווה ×ת הביחד ×”×ולטימטיבי ("×›×•×œ× ×• ב×ותה סירה") ו××– מרגיע ×ת עצמך לגבי מקומך ×‘×¢× ×™×™×Ÿ ("×ין מה לעשות").
×יכשהו ×פילו ×œ× ×ž×¤×ª×™×¢ לגלות שלמרות הדמיון ×”"פוליטי" הרב בין היצירות שלה×, לוין ו-וולבק ×ž×’×™×¢×™× ×ž×©× ×™ ×§×˜×‘×™× ×©×•× ×™× ×ž×וד של המפה. לוין, שהיצירות שלו ממוסגרות כמח××”, מוגדר שמ×לן ×›×™ ×”×•× ×œ×›×ורה כועס על ×”×§×™×•× ×©×”×•× ×ž×ª×ר, ו-וולבק שייך לימין ×›×™ ×”×•× ×œ×›×ורה מקבל ×ותו. ×בל ×©× ×™×”×, בסופו של דבר, ×™×•×¦×¨×™× ×œ×-×¤×•×œ×™×˜×™×™× ×‘×ž×•×‘×Ÿ העמוק של ×”×ž×•× ×—, ×›×™ ×©× ×™×”× ×œ× ×—×©×™× ×©×™×© משמעות כלשהי ×œ× ×§×™×˜×ª העמדה ×©×œ×”× ×ž×•×œ הקיו×, ו×תה ×œ× ×™×›×•×œ להיות ×’× ×¤×•×œ×™×˜×™ ×•×’× ×“×˜×¨×ž×™× ×™×¡×˜×™ ב×ותו הזמן. העובדה ×©×”× ×ž×¦×ž×¦×ž×™× ×ת ×”×§×™×•× ×œ×¡×“×¨×” של ורי×ציות על יחסי כוח ×ž×™× ×™×™× (×›×מור – תמיד ×—×•×–×¨×™× ×œ×’×‘×¨×™× ×•× ×©×™×) ×”×™× ×‘×¡×š הכל עוד תוצ××” בלתי × ×ž× ×¢×ª של × ×¦×—×•×Ÿ ×”×¤×¡×§× ×™, הביולוגי, המוחלט, על החברתי, הגמיש, הפוליטי.
המופע של ×די מרפי ×”×•× ×›×‘×¨ ×¢× ×ª×™×§×” ×ž×©× ×•×ª ×”×©×ž×•× ×™×. ×’× ×œ×•×™×Ÿ כבר די רחוק מ××™×ª× ×•. ×בל בזמן ×”×חרון × ×“×ž×” לי ×›×ילו ×פקט ×די מרפי הפך למין ×–'×× ×¨ מלבלב ×‘×¤× ×™ עצמו, ×–'×× ×¨ ×ž×›×•× ×Ÿ, מגדיר/משקף-עידן, שמבטיח תשו××” מיידית הן בגזרת הביקורת והן בקרב הקהל ×”×× ×™×Ÿ. ×’× ×”×™×¦×™×¨×•×ª ×”××—×¨×•× ×•×ª, הסופר-× ×—×©×‘×•×ª, של קורמ×ק מק×רתי מפלרטטות ×יכשהו ×¢× ×”×§×‘×•×¦×” ×”×–×ת, וכמובן ×”×¡×¨×˜×™× ×”×ž××•×—×¨×™× ×©×œ ×”××—×™× ×›×”×Ÿ, וודי ×לן ודיוויד ×¤×™× ×¦'ר. קל מ×וד להתפתות ולבלבל ×¤×¡×§× ×•×ª ×¢× ×™×•×©×¨×” (×× ×™ יודע ×›×™ יש לי חיבה רבה לרוב ×”×™×•×¦×¨×™× ×©×”×–×›×¨×ª×™ ×›×ן) – ברמה הרגשית, בגלל ×ותה × ×—×ž×” ×©× ×–×›×¨×”; ברמה ×”×¨×¦×™×•× ×œ×™×ª, ×›×™ למה לו לסופר/מחז××™/קומיק××™/במ××™ להיות × ×—×¨×¥ ×•×ž×“×›× ×›"×› ×× ×–×ת ×œ× ×”×מת? – ×בל ×ולי המצי×ות יותר מורכבת. ×ולי החברה כן ×ž×©× ×”. ×ולי ×œ× ×¨×§ הביולוגיה (×•×”×˜×›× ×•×œ×•×’×™×”, ×צל וולבק) מכתיבה ×ת ×§×™×•×ž× ×• ×›×ן. ×ולי יש ×œ× ×• שליטה ×‘×’×•×¨×œ× ×•. ×ולי הפוליטי כן משפיע. ×ולי ×œ× ×¨×§ "×›×›×” ×–×”" – כמו ×©×•×•× ×’×•×˜ כתב ו×יתמר ציטט, בהקשר קצת ×חר ×× ×™ ×ž× ×™×— – בעוד שהתוצ××” של ×פקט ×די מרפי על × ×¤×© ×”××“× ×”×™× ×ª×ž×™×“ ×™×™×וש תרבותי × ×•×—, ×©×ž×™×ª×¨×’× ×œ×©×× × ×•×ª והצדקה עצמית בקרב המרכז השבע (וולבק ×”×•× ×חד מה×, למרות שרוב מעריציו ×©×™×™×›×™× ×œ×ž×—× ×” ×חר), ורדיקליזציה רעה ×צל הרדיקלי×, ×›×–×ת שמקדשת ×ת המוסר הפרטי ×”×בסולוטי על ×¤× ×™ × ×™×¡×™×•×Ÿ כלשהו להשפיע ×‘×¢×•×œ× (×× ×™ ×ž× ×™×— שלוין ×”×•× ×חד מה×, למרות שרוב מעריציו ×©×™×™×›×™× ×œ×ž×—× ×” ×חר). בגלל ×–×” השגעת סביב ביקורו של וולבק הסתדרה לי ×œ× ×¨×¢ ×¢× ×”×“×™×•× ×™× ×”××—×¨×•× ×™× ×‘×‘×œ×•×’ ×”×–×” ×•×‘×‘×œ×•×’×™× ××—×¨×™× ×‘×¨×©×ª (×›×לה ש×× ×™ עצמי תופס ×‘×”× ×ž×§×•× ×©×œ ×ž×ª×‘×•× ×Ÿ, ועל ×–×” ×ולי ×צטרך לתת לעצמי ×ת הדין): במובן ×ž×¡×•×™× ×©× ×™×”× ×§×©×•×¨×™× ×‘×”×©×¤×¢×” העצומה של ×”×פקט הגו××” ×”×–×”, ×פקט ×די מרפי, על ×”××§×œ×™× ×”×ª×¨×‘×•×ª×™ ×©×œ× ×•. ו×ין לי ממש ×‘×•×˜×•× ×œ×™×™×Ÿ לפוסט, ×בל ×ולי עדיף ×›×›×”, ×œ×¡×™×™× ×‘×œ×™ ×‘×•×˜×•× ×œ×™×™×Ÿ, בלי ×¤×¡×§× ×•×ª, ×“×•×•×§× ×‘×ª×—×•×©×” ×”×–×ת שכה חסרה בתוך ×¢×•×œ× ×©×œ דיבור כל כך × ×—×¨×¥: ×ולי ×× ×™ טועה.
ו×× ×™ ממליץ ×‘×—×•× ×¢×œ "השוטר מבוורלי הילס".
×חלה ×חלה פוסט. ×ž×¢× ×™×™×Ÿ מ×ד. ומזכיר לי ×ת מה ש×מר פה ××¡× ×•×¦×™×˜×˜×ª×™ טריליון ×•×©×ª×™×™× ×¤×¢×ž×™×™×: "×”×ª×›×•×•× ×ª×™ לומר שבסופו של ×™×•× ×ת ×—×™×” ב×מת והדמויות של פרק ל×. ובזה טמון הבדל ש××™ ×פשר לגשר עליו לעול×. ×ª×”×•× ×ž×•×¤×œ××” שהלעג של פרק פשוט ×œ× ×™×›×•×œ ×œ×–× ×§ מעליה בעזרת ×©×•× ×˜×¨×™×§ רטורי ×•×©×•× ××‘×—× ×” ×©× ×•× ×”. ×”×•× ×™×›×•×œ רק לעשות ד××•×•×™× ×™× ×ž×”×’×“×” ×”×©× ×™×™×” בעזרת *רדוקציות ×©× ×‘×—×¨×• בקפידה* בכדי ליצור ×פקט ×ž×¡×•×™×™× ×‘×§×•×¨×".
×•×”×¤×¡×§× ×•×ª הזו ש×תה מדבר עליה יכולה להתרחש רק בין דפיה ×”×ž×’×•× × ×™× ×©×œ הספרות ×ו ×”××ž× ×•×ª. ×”×™× ×œ× ×‘×מת עובדת ×‘×—×™×™× ×”×מיתיי×. ועל כן, ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×—×” שזו הסיבה לכך שהקהל ממשיך לשבת בבית ×•×œ× ×œ×¢×©×•×ª דבר. ×–×” קשור למכלול ×“×‘×¨×™× ×ž×§×™×¤×™× ×”×¨×‘×” יותר, × ×¨××” לי.
היי מיטל, תודה!
הערה ×§×˜× ×”: ×× ×™ ×œ× ×‘×מת חושב, ×‘×©×•× ×¦×•×¨×”, שהספרות ×”×–×ת ×”×™× ×”×¡×™×‘×” ש×× ×©×™× × ×©××¨×™× ×‘×‘×™×ª. ×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢ למה ×× ×©×™× × ×©××¨×™× ×‘×‘×™×ª ובטח ×œ× ×¢×œ ××™×–×” ×ž×”×“×‘×¨×™× ×‘×¢×•×œ× ×פשר לומר בלי להתכווץ שהספרות ×”×™× ×”×¡×™×‘×” לה×. ×× ×™ כן חושב שלסוג ×”×ž×¡×•×™× ×”×–×” של רדוקציה יש ×פיל ספציפי, ×©×¤×•× ×” ×œ×ž×§×•× ×ž×וד ×ž×¡×•×™×™× (ובעייתי) ×‘× ×¤×©, ורציתי להתעכב על ×–×”. חוץ מזה × ×“×ž×” לי ×©×”×ž×§×•× ×”×ž×¡×•×™×™× ×”×–×” ×‘× ×¤×© × ×”×™×” יותר "רעב" ×‘×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª והצורך של התרבות ביצירות ×›×לה גדל, ×בל ×× ×™ ×œ× ×¡×•×¦×™×•×œ×•×’ ×•×œ× ×‘×מת יודע מה ×”×™×” ×”×ž×§×•× ×©×œ יצירות ×›×לה בעבר, ולכן ×× ×™ עדיין ×œ× ×©×œ× ×¢× ×”×—×ª×™×›×” ×”××—×¨×•× ×” של הפוסט.
פוסט מעולה, ×‘× ×ד×.
×× ×™ חושב, ×גב, שלווין × ×ª×¤×¡ כשמ×לן בעיקר בגלל היצירות המוקדמות שלו, שהיו ס×טירה "×¢× ×¢×•×§×¥", כדבריך. היצירות המ×וחרות, ×©×”×›× ×™×¡×• ×ותו לק×× ×•×Ÿ, כבר מת×ימות יותר ב×מת לתי×וריה שלך.
×•×”× ×§×•×“×” ×”××—×¨×•× ×” × ×¨×ית לי ב×מת ×”× ×§×•×“×” החלשה היחידה בפוסט. ר×שית, מכיוון ש××™× ×™ בטוח ש×פקט ×די מרפי ×”×•× ×פקט ×©× ×›× ×¡ לשימוש ל××—×¨×•× ×” ×ו ×©× ×¢×©×” בו שימוש גדול יותר ×‘×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª מבעבר (ר××” בקט, × × ×™×—). ×©× ×™×ª, מכיוון ×©×’× ×× ×פקט ×די מרפי ×”×•× ×—×“×© יחסית, קשה לדעת ×× ×”×•× ×”×חר××™ ל×דישות פוליטית ×ו התוצר שלה.
×בל ×ולי יש ×›×ן × ×§×•×“×” × ×•×¡×¤×ª. ×ולי הסיבה לכוח של לווין, × × ×™×—, ×”×™× ×‘×“×™×•×§ ×”× ×—×¨×¦×•×ª שלו. כלומר, בדיוק ההליכה הזו עד לקצה ×”×× ×•×©×™ ×”×™× ×”×“×‘×¨ שכה מושך בו, ומצחיק ×צל ×די מרפי. ×›×™, בתכלס, ×–×” דורש די הרבה ×ומץ, לקחת ×ת כל ×”×¢×•×œ× ×”×ž×•×¨×›×‘ ×”×–×”, ולעשות לו רדוקציה ×בסורדית כל כך. ×ולי בקרי××” ×”×ומץ ×”×–×” ×ž×ª×¨×’× ×œ×ž×©×”×• ×חר, ×בל יש דבר מה מושך בעולמות ×§×•×”×¨× ×˜×™×™×, ×’× ×× ×בסורדיי×.
זהו, ש×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— ×× ×פקט ×די מרפי ×”×–×” ×”×•× ×ž×” שגבר ×‘×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª ביצירות ××•×ž× ×•×ª, ×בל ×× ×™ די ×ž×©×•×›× ×¢ שיש עכשיו סוג של ×˜×¨× ×“ "×”×™×§×•× ×”×•× ×©×¨×™×¨×•×ª×™ ו×כזרי", שזה חלק מ- ×ו קרוב ל- × ×•×©× ×©×œ הפוסט, כמו שקו×לה דומה לדוב. ו×× ×™ רוצה להדגיש ×©×’× ×× ×ž×©×ª×ž×¢ ×חרת מהפוסט, ×× ×™ ×œ× ×˜×•×¢×Ÿ ×©×”×ž×•×¦×¨×™× ×”×ª×¨×‘×•×ª×™×™× ×”× ×“×•× ×™× ×’×¨×ž×• ×œ× ×™×•×•×Ÿ חברתי בהכרח. ×× ×™ בסך הכל טוען ×©×”×ž×¡×§× ×” הפילוסופית ×©×œ×”× ×ž× ×•×•× ×ª, ושבין ×× ×”× ×ž×•×‘×™×œ×™× ×œ× ×™×•×•×Ÿ ×ו ×”× ×ª×•×¦××” של × ×™×•×•×Ÿ, ההצלחה ×©×œ×”× ×•×“××™ קשורה ×ליו, ×× ×œ× ×ž×‘×—×™× ×” סוציולוגית ××– לפחות ×ž×‘×—×™× ×ª ×”×ž×§×•× ×‘× ×¤×©. ×”×פקט עצמו, ×ž×‘×—×™× ×ª×™, יכול להיות ×’× ×œ× ×§×©×•×¨ ל××•×ž× ×•×ª – ×”×פקט ×”×•× ×›×œ ×¤×¢× ×©×תה × ×•×ª×Ÿ לעצמך לרדד ×ת המחשבה שלך ל"×›×•×œ× ×• בסך הכל…" הספציפי ×”×–×”, והיצירות ×”×לה פשוט מייצרות ×ת ×”×פקט ביעילות מרבית.
××”, ולגבי לוין – ×× ×™ שובר על ×–×” ×ת הר×ש כבר הרבה זמן ×•×œ× ×ž×¦×œ×™×— להחליט ×× ×”×¢×‘×•×“×•×ª המ×וחרות שלו ×ž×¨×•×§× ×•×ª חלק מהעוקץ הס×טירי ×”×’××•× ×™ של המוקדמות, בתור מי ×©×ž×ª×¨×©× ×ž×œ×•×™×Ÿ ×”×ž×•×§×“× ×™×•×ª×¨ מ×שר כל ×”×“×‘×¨×™× (×”×ž×¨×©×™×ž×™× ×’× ×›×Ÿ) שב×ו ×חר כך.
פוסט × ×”×“×¨. ממש. ×’×¨× ×œ×™ לחשוב מחדש על לוין.
×× ×™ רוצה רגע להציע זווית ×חרת להביט על הקשר הפוליטי של ×פקט ×די מרפי: ×× ×™ חושב שיש הבדל בין ×פקט ×די מרפי כפי ש×די מרפי עושה ×ותו לבין ×פקט ×די מרפי כפי ×©×—× ×•×š לוין עושה ×ותו. ×”×מת של ×די מרפי ×”×™× ×”×מת-×”×ž×•×‘× ×ª-מ×ליה. כלומר ×די מרפי משחזר ×ת הסטרי××•×˜×™×¤×™× ×”×ž×§×•×‘×œ×™× ×¢×œ היחס בין ×”×ž×™× ×™×. ×—× ×•×š לוין, לפחות במיטבו, חושף ×“×‘×¨×™× ×©×× ×—× ×• ×œ× ×ž×•×›× ×™× ×œ×”×›×™×¨ ×‘×”× [1]. ×× ×›×š השימוש הפוליטי ×‘×©× ×™ ×”×“×‘×¨×™× ×”×œ×œ×• ×”×•× ×©×•× ×” – ××£ ×חד ×œ× ×ž×›×¨×™×— ××•×ª× ×• לקבל ×ž× ×™×” וביה ×ת ×”×¢×•×œ× ×©×œ×•×™×Ÿ מת×ר ×›×¢×•×œ× ×¡×˜×˜×™ ובלתי × ×™×ª×Ÿ ×œ×©×™× ×•×™, למרות שלוין מת×ר ×ותו כך. מרגע ש×× ×—× ×• ×œ× ×›×•×¤×™× ×¢×œ ×¢×¦×ž× ×• לקבל ×ת ×ª×ž×•× ×ª ×”×¢×•×œ× ×”×œ×•×™× ×™×ª כסטטית, הרי ×©×ž×‘× ×™ ×”×›×— ×”×‘×™× ××™×©×™×™× ×©×”×•× ×—×•×©×£ ×™×›×•×œ×™× ×œ×¢×–×•×¨ ×œ× ×• בפעולה.
×× ×™ חושב שזה ב×מת קשור ×œ×“×™×•× ×™× ×¨×‘×™× ×œ×’×‘×™ פעילות פוליטית רחבה יותר, ×•×”×ž× ×¢×•×ª ×ž×ž× ×”. הטריק ×”×•× ×œ×”×¦×œ×™×— בעת ×•×‘×¢×•× ×” ×חת לת×ר ×ת המצב (×”×ž×“×›× ×œ×ž×“×™) ולר×ות ×ותו × ×›×•×—×” ×•×’× ×œ×¡×¨×‘ לקבל ×ותו כסטטי ובלתי-× ×ª×•×Ÿ-×œ×©×™× ×•×™. תי×ור המצב וחשיפתו ×œ× ×—×™×™×‘×™× ×œ×”×•×‘×™×œ להשלמה עימו.
The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves
[1] ×× ×™ ×’× ×œ× ×ž×¡×›×™× ×יתך שלוין חוזר תמיד ליחסי ×›×— בין ×”×ž×™× ×™×, למרות שזה × ×•×©× ×¤×•×¤×•×œ×¨×™ ×צלו. ×× ×™ חושב שלוין עוסק ביחסי ×›×— בכלל, ×•×”×™×—×¡×™× ×‘×™×Ÿ ×”×ž×™× ×™× ×”× ×¤×©×•×˜ ×“×•×’×ž× ×ž×•×¦×œ×—×ª למדי ×ž×‘×—×™× ×ª×•.
×× ×™ ×ž×¡×›×™× ×יתך שיש הבדל גדול בין מרפי ולוין. לגבי הקרי××” ×”×חרת בלוין, × ×“×ž×” לי שיש ×¢× ×–×” בעיה, ×•×”×™× × ×•×’×¢×ª ל×ופן ×”×§×•× ×§×¨×˜×™ שבו לוין ×ž×™×™×©× ×ת ×”×פקט, ×בל ×× ×™ ×תקשה לחלץ בשלוף מר××™ ×ž×§×•× ×ž×”×ž×—×–×•×ª שלו כרגע. בכל ×–×ת ×× ×¡×” להגדיר ×ת הבעיה ממש בכלליות, ו×ולי ×חר כך ×צליח לחדד – לדעתי ×”×¤×¡×§× ×•×ª הקיומית ×צל לוין ×”×™× ×—×œ×§ ××™× ×˜×’×¨×œ×™ מתי×ור העול×, כך שלפי המחזות שלו, ×× ×תה מקבל ×ת התי×ור ×תה מוכרח לקבל ×’× ×ת ×”×¤×¡×§× ×•×ª. לוין ×œ× ×¨×§ מציג ×ת דרך הפעולה של ×‘× ×™ ×ד×, ×”×•× ×’× ×ž×¡×‘×™×¨ למה ×”× ×¤×•×¢×œ×™× ×›×›×”, וההסבר ×”×•× ×ž×וד מקיף ומשלב ×™×“×™×™× ×¢× ×”×ž×¢×©×” (למשל ב"×”×”×•×œ×›×™× ×‘×—×•×©×š" יש רגע שזכור לי שבו מחשבה מסבירה למה ×”×™× ×œ× ×™×›×•×œ×” ×œ×”×ª× ×”×’ ×חרת, ×›×™ ×”×™× × ×•×¢×“×” להיות המחשבה ×”×–×ת). במובן ×”×–×” ×”"תי×ור" ×צל לוין ×”×•× ××™× ×¡×˜×¨×•×ž× ×˜×œ×™ בלבד – הסיטו×ציות שלו מדגימות שוב ושוב ×ת התוצ×ות של טבע ×”×ד×, ×•× ×“×ž×” לי שבהרבה ×ž×§×¨×™× (בעיקר במחזות היותר מיתיי×) טבע ×”××“× ×”×•× × ×§×•×“×ª המוצ×, ×œ× ×”×¡×™×˜×•×ציה. בסופו של דבר ×תה יכול לקחת ×ת ×–×” ל×ן ש×תה רוצה, כמובן, ו×× ×™ ×œ× ×ומר ש×ין תועלת בגישה ש×תה מציע, ×בל ברגע ×©×”×‘× ×ª×™ עד כמה מקיפה ועמוקה ×”×¤×¡×§× ×•×ª, ×× ×™ ב×ופן ×ישי התקשיתי לחוות ×ת לוין ב×יזשהו ×ופן מעודד פעולה.
×”×¤×¢× ×”×¨××©×•× ×” וה××—×¨×•× ×” שקר×תי ×ת וולבק הייתה ב"×—×œ×§×™×§×™× ×”××œ×ž× ×˜×¨×™×™×" . × ×™×’×©×ª×™ לספר בעיקר בגלל הביקורות המשבחות , מה שהן הגדירו ×›"עומק" ו, מעל הכל – "מר××” ×כזרית", "חסר רחמי×", "×œ× ×ž×ª×¤×ª×” ×œ×¤×ª×¨×•× ×•×ª מזוייפי×" שהיו ×©×–×•×¨×™× ×œ×ורך הביקורות.
×¢× ×¡×™×•× ×”×¡×¤×¨ , הרגשתי ×›×ילו הצלחתי להשתחרר ×ž× ×™×¡×™×•×Ÿ של מישהו לדחוף ×ותי בעל כורחי ל××™×–×” ×ª×‘× ×™×ª מעוותת ומורבידית של ×§×™×•× , והסלידה שלי הייתה כל כך ×¢×–×” שמ××– ×× ×™ מתעב ×ת וולבק ברמות כמעט ×ישיות . עד עכשיו ×”×™×” לי קשה ×œ×”× ×™×— ×ת ×”×צבע על מה הציק לי כל כך בספר ×”×–×” , מה ×’×¨× ×œ×™ לתחושה הכמעט פיזית של כפייה – ועכשיו ×”×‘× ×ª×™ .
×‘×¢×•×•× ×ª×™ , ×œ× ×§×¨×תי מספיק ×—× ×•×š לוין כדי לחוות דעתי על ×”× ×›×•× ×•×ª של ×”× ×™×ª×•×— שלו , ×בל בכל ×”× ×•×’×¢ לוולבק , ×× ×™ חושב ש×תה צודק לגמרי.
×חלה פוסט. תודה. להציג ×ת ×—× ×•×š לוין כר××§×¦×™×•× ×¨, ×–×” רדיקלי 🙂
הערה ×§×˜× ×” בקשר ×œ×˜×¨× ×“ "×”×™×§×•× ×”×•× ×©×¨×™×¨×•×ª×™ ו×כזרי" – ×‘×¢×™× ×™ ×”×•× ×œ× ×‘×“×™×•×§ צץ יש מ×ין ××œ× ×”×•× ×¤×•×¢×œ ×™×•×¦× ×©×œ הגלובליזציה הכלכלית-פוליטית. הגורלות ×©×œ× ×• × ×§×‘×¢×™× ×‘×ž×™×“×” רבה על ידי כוחות ו××™× ×˜×¨×¡×™× ×—×•×‘×§×™ עול×, של××•×¨× ×”×¤×¢×™×œ×•×ª ×”×ישית ×©×œ× ×• ×œ×©×™× ×•×™ × ×¨×ית די חסרת משמעות וחסרת השפעה. מכ×ן ועד לפילוסופיה סטו×ית שמטיפה ×œ× ×œ×”×™×œ×—× ×‘×‘×œ×ª×™ × ×ž× ×¢, ××œ× ×œ×œ×ž×•×“ ×œ×”×©×œ×™× ×יתו ולחיות ×יתו ×יכשהו, הדרך קצרה מ×וד.
רק ×בהיר ש×× ×™ ב×ופן ×ישי הרבה, הרבה יותר ×והב ×ת לוין מוולבק, ×•×œ× ×”×™×™×ª×™ רוצה שהפוסט ×”×–×” ×™×™×ž× ×¢ ממישהו ×œ×§×¨×•× ×ותו.
×ž×’× ×™×‘! ×œ× ×—×©×‘×ª×™ על ×–×” ×‘× ×•×¡×— ×›"×› בהיר.
פוסט יפהפה (ומסכימה ×¢× ×–'× ×™×” על הרדיקליות). ×©×ž× ×¡×— ×ת ×”×”×ª× ×’×“×•×ª שלי ללוין (×œ× ×”×ž×™×ª×™, ×ליו ×× ×™ ×œ× ×™×›×•×œ×” ×œ×”×ª× ×’×“). וזה מתחבר מהצד ×”×©× ×™ למשהו שכבר מזמן רציתי לכתוב עליו, העדר הסבטקסט ×צל לוין (×¢× ×™×™×Ÿ סוּפר רדיקלי, לפחות ××ž× ×•×ª×™×ª). ×–×” די ×ž×“×”×™× ×©×”×ž×—×–×•×ª שלו ×”× × ×˜×•×œ×™. מה שהדמויות ×ומרות ×–×” הברוטו ×•×”× ×˜×•, ××™ ×פשר לחפור ×ž× ×”×¨×•×ª מתחת ×›×™ ×ין מתחת.
ובעוד קצת מחשבה – וולבק ספציפית ×”×•× ×ž×™×Ÿ היבריד ×ž×©×•× ×” של שתי השכבות ש×ת מת×רת (תי×ור הגלובליזציה ×•×”×–×™× ×•×§ לפילוסופיה הסטו×ית).
× ×›×•×Ÿ מ×וד, לגבי הס×בטקסט. כמעט הגעתי ×œ×©× ×‘×¤×•×¡×˜ ×בל הסתבכתי ×¢× ×”×”×§×©×¨. ×× ×™ סקרן מה יש לך לומר.
פוסט ×—×›× ×•×ž×¦×•×™×Ÿ.
לצערי, ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×¦×¤×™×ª×™ בשוטר מבברלי הילס
×× ×™ ×œ× ×ž×‘×™× ×” למה צריך לבזבז ×ת הזמן על וולבק. ×”×•× ×¤×¨×•×‘×§×˜×•×¨-צעצוע ×•×œ× ×™×•×ª×¨ מזה, ×’× ×”×’×•× ×§×•×¨ הצרפתי ×”×•× ×‘×“×™×—×” ×חת גדולה ומזוייפת.
×ולי ממשוו×ות והשוו×ות יוצ××™× ×“×‘×¨×™× ×™×¤×™× ×•×¢×ž×•×§×™×, ×בל ×פשר לדבר על ×—× ×•×š לוין ×’× ×ž×‘×œ×™ ללכלך ×ותו בטיפשות של וולבק.
×בל ×× ×™ ×והבת הדי×. ×•×’× ×‘×•×¢×•×ª. ויצירות ×•×›×•×ª×‘×™× ×ž×©××™×¨×™× ××—×¨×™×”× ××™ ×לו ×›×לו ועקבות ×©×’× ×× ×”× ×¦×¤×•×ª מ×וחר יותר, ×–×” ×œ× × ×•×¨×, ×’× ×× ×ž×•×˜×œ ×¢×œ×™× ×• לחשוף ×•×œ×ª×¨×’× ×ות×. כמו × ×•×¡×˜×œ×’×™×” ועובש של ×’×‘×™× ×” ×ו משהו ×›×–×”
×כן ×¤×¡×§× ×•×ª ו×מת הן ×וברייטד, כמו כן ×’× ×ª×•×§×£ ק×× ×•× ×™.
ולגבי שבת××™, ר×יתי סרט ממש טוב עליו ל××—×¨×•× ×”
http://www.youtube.com/watch?v=TI20l46Y6HI
רציתי רק לציין, שלמרות ששמו ×”×•×¦× ×¢ בסוף הפוסט, ×•×•× ×’×•×˜ ×”×•× ×œ×¢× ×™×•×ª דעתי סופר שספריו מל××™ חמלה ×•×“×•×•×§× × ×“×ž×” שמ××¤×©×¨×™× ×”×¨×‘×” × ×§×•×“×•×ª מבט לגיטימיות בתוך ×¢×•×œ× ×©×”×•× ×©×¨×™×¨×•×ª×™ ו×כזר.
שמ××œ× ×™ ×פס
תודה! :))
ו×ת קור×ת לעצמך ילידת ×©× ×•×ª ×”×©×ž×•× ×™×…
×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ שוולבק טיפש. יש ×ולי מימד ×©×¨×œ×˜× ×™ בכתיבה שלו ×בל יש לו ×’× ×¢×•×¦×ž×” ××™× ×˜×œ×§×˜×•×לית ×œ× ×§×˜× ×” ולזכור שה×מת שלו מוגבלת תוך כדי קרי××” ×–×” מ×בק ×œ× ×ž×‘×•×˜×œ, לפחות עבורי.
×•×•× ×’×•×˜ ×”×•× ×™×—×¡×™ ×הבה-×©× ××” מסוג ×חר לגמרי, כמובן.
×œ× ×§×¨×תי ×ת וולבק, ×בל ×ת לוין ×•×•×•× ×’×•×˜ ×× ×™ מכיר ו×והב.
1. לוין ×”×ž×•×§×“× ×”×™×” שמ××œ× ×™. ×תה מדבר על המ×וחר, המרושע והקודר, ×בל היתה ×’× ×ª×§×•×¤×” ב×מצע שבה הס×טירה של לוין היתה פשוט מצחיקה – × ×¢×•×¨×™ ורדה'לה למשל.
2. הסיבה לדעתי שעוז פופולרי ושבת××™ ×œ× ×”×™× ×©×©×‘×ª××™ קשה לקרי××” – ×œ× ×¦×œ×—×ª×™ יותר מ50 ×¢×ž×•×“×™× ×©×œ×•. ×œ× ×©×ת עוז ×× ×™ ×והב, ×בל ×× ×™ יכול ×œ×§×¨×•× ×¡×¤×¨ שלו עד הסוף ולפחות להבין מה קר×תי. ×©×œ× ×œ×“×‘×¨ על גרוסמן.
3. ו×שמח ×× ×ª×¨×—×™×‘ על ×•×•× ×’×•×˜, ולמה ×הבה – ×©× ××”.
×–×” ב×מת קצת טו מ××¥' בשביל התגובות פה, ×•×œ× ×ž×וד קשור (×× ×›×™ ממש קצת כן). × ×•×¨× ×‘×ª×ž×¦×™×ª – ×•×•× ×’×•×˜ ×”×™×” ×חד ×”×¡×•×¤×¨×™× ×”××”×•×‘×™× ×¢×œ×™ בתיכון, ×בל ב×יזשהו שלב התחלתי להרגיש שי בו משהו קצת מוגבל ××™× ×˜×œ×§×˜×•×לית, ×•×©×ž×“×™× ×™×•×ª הבלי-בולשיט שלו עוצרת ×יכשהו ×ת ×”×¡×¤×¨×™× ×©×œ×•. הספר היחיד שלגמרי עמד בשבילי במבחן הזמן ×”×•× ×“×•×•×§× "×”×¡×™×¨× ×•×ª של טיט×ן" ×”×–× ×•×— יחסית.
×œ× × ×™×ª×Ÿ – לדעתי – ×œ×”×™×œ×—× ×‘×‘×œ×ª×™ × ×ž× ×¢ (×–×” הגדרה די מעגלית, ל×??)
××£ על פי כן, ×× ×™ ×’× ×—×•×©×‘ שהדרך היחידה (×ו ×©×ž× ×”×™×—×™×“×” ש××™× ×” יוצרת עוד מ××‘×§×™× ×•×ž×œ×—×ž×•×ª) ×”×™× ×œ×§×‘×œ ×ת הדברי×. יש לי כמה מחשבות ×‘×¢× ×™×™×Ÿ. ×שמח לתגובה.
×. ×ת ×—×™×” ×¢× ×›×œ מה ×©×§×™× ×‘×Ÿ ×›×” וכה, ×× ×ת ×והבת ×ת ×–×” ו×× ×œ×.
ב. העמדה שמ×פשרת ל××“× ×›×œ×©×”×• להתיימר ×œ×©× ×•×ª ×ת המצי×ות, ×ž× ×™×—×” בהכרח ×©×”×•× ×¢×¦×ž×• יודע כיצד יש ×œ× ×•×•×˜ ×ת ×”×¡×¤×™× ×”.
×’. העמדה לפיה × ×™×ª×Ÿ ×œ×ž× ×•×¢ ×ת ×”× ×ž× ×¢ משרתת ×¦×¨×›×™× × ×¤×©×™×™× ×‘×¨×•×¨×™× (למשל – תחושת שליטה, ×‘× ×™×™×ª זהות).
ד. המחשבה ש×× ×™ יודע ל×ן יש ×œ× ×•×•×˜ ×ת ×”×¡×¤×™× ×” ו××—×¨×™× ×œ× ×™×•×“×¢×™× (כלומר, טועי×, בוריׅ) מחייבת, לפי ×מות המידה שלי, גיבוש רגש של חמלה ××™× ×¡×•×¤×™×ª כלפי כל מי ×©× ×›× ×¡ לקטגוריה הזו של טועה ×ו בור (ו×יך ×–×” ש×לו תמיד ×”×× ×©×™× ×©×œ× ×—×•×©×‘×™× ×›×ž×•× ×™?). רק *×חרי* ש×× ×™ × ×ž×¦× ×‘×ž×¦×‘ שבו ×× ×™ מקבל, *ב×הבה*, ×ת ×”×חר – ×–×” שטועה ×ו לפחות מפספס – רק ××– ×× ×™ יכול להרשות לעצמי ×œ× ×§×•×˜ עמדה ×קטיבית ביחס ×ליו. כל דבר ×חר ×”×•× ×¨×§ הוספה של חומר בערה לחבית ×”× ×¤×¥ של ×”×™×—×¡×™× ×”×—×‘×¨×ª×™×™×.
לדעתי, סטו×יות (לפחות במובן הפופולרי של המילה) ×”×™× ×™×›×•×œ×ª מופל××”. ×”×™× ×™×›×•×œ×ª ×œ×”×™×ž×¦× ×‘× ×§' של ×יזון ושלווה × ×•×›×— ×”×“×‘×¨×™× ×©××•×ª× ×× ×™ רוצה ×œ×©× ×•×ª. רק ××–, חמלה ×מיתית ו×הבה ×מיתית, ר×יית ×”×חר על מה ×©×”×•× (×•×œ× ×›×”×©×œ×›×•×ª של ×”×× ×¨×’×™×•×ª השליליות שלי) ×™×›×•×œ×™× ×œ× ×‘×•×˜ – ×•×‘×™×•× ×ž×Ÿ ×”×™×ž×™× ×œ×”×¤×•×š לפירות ×”×”×¨×ž×•× ×™×” ×©×œ×”× ×›×•×œ× ×• מיחלי×.
וו×ו, ××™×–×” פוסט מבריק.
(ו×ין לי משהו ×חר לומר כרגע, מהרחוק-מ×וד שבו ×× ×™ × ×ž×¦×ת, ××– ×× ×™ פשוט ×גיד ×ת ×–×” שוב בעוד מקו×)
×ו ×©×”×•× ×¤×•×¢×œ ×™×•×¦× ×©×œ ×”×™×§×•× ×”×©×¨×™×¨×•×ª×™ וה×כזרי
פוסט ×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×•× ×—×•×¥, תודה.
הרשה לי ×œ×”×¤× ×•×ª ×ותך למ×מר מוצלח ×‘× ×•×©× ×“×•×ž×”, מהזוית ×”×§×•×œ× ×•×¢×™×ª.
ידידתי ×דוה בובליל מדברת על הסרט "ברבור שחור" בר××™ ×”"×§×•×œ× ×•×¢ הטוטליטרי", ×•×ž× ×¡×—×ª היטב ×ת ×”× ×™×ž×•×§×™× ×”××™× ×˜×œ×§×˜×•××œ×™×™× ×©×—×™×¤×©×ª×™ על ×ž× ×ª ש×וכל לפסול ×ותו על הסף 🙂
http://www.facebook.com/note.php?note_id=490047431576
×‘×¢×™× ×™ (×”×× ×•×›×™×•×ª להפלי×) ×–×” ר×וי לפוסט × ×¤×¨×“. ×ולי הייתי כותב ×›×–×”.
×”×¡×™×¨× ×•×ª של טיט×ן, עריסת חתול ×•×‘×¨×•×›×™× ×”×‘××™× ×œ×›×œ×•×‘ ×”×§×•×¤×™× ×”× ×”×™×—×™×“×™× ×©×§×¨×תי יותר ×ž×¤×¢× ×חת. רק כרגע שמתי לב שמשותף ×œ×”× ×“×‘×¨ × ×•×¡×£: ×”× ×ž×“×¢ ×‘×“×™×•× ×™.
תודה קרן!
×× ×™ ×גיד ×ת ×–×” שוב בעוד מקו×
תודה קרן!
×× ×™ ×גיד ×ת ×–×” שוב בעוד מקו×
×× ×”×–×›×¨×ª ×ת ×”×פיל ×”×ž×¡×•×™×™× ×©×œ הרדוקציה ×”×¦×™× ×™×ª (והפסו×דו מדעית) של ×”×—×™×™× ×•×ותו ×פיל של ×”××§×–×™×¡×˜× ×¦×™×ליז×, ××– הצריכה וההתמכרות ל×פיל ×”×–×” ×œ× × ×•×œ×“×” ×”×™×•× ×•×’× ×œ× ×¢× ×”×ª×¤×ª×—×•×ª המדע ותיעוד ההיסטוריה
×× × ×—×–×•×¨ לספר ×”×¡×¤×¨×™× ×©×œ ×”×¢× ×”×™×”×•×“×™ ×× ×—× ×• ×™×›×•×œ×™× ×œ×¨×ות ×ת קהלת, ×©×§×“× ×œ×œ×•×™×Ÿ, וולבק,× ×™×˜×©×”,ס×לין וכל ×ירופ××™ מחורבן ×חר ×©× ×›× ×¡ לדכ×ון ×חרי שחברה שלו עזבה ×ותו.
קהלת ××•×ž× × ×œ× ×ž×ª××™× ×œ×תוס ×”×ª× "×›×™, ×בל ×œ× ×‘×ž×§×¨×” × ×›× ×¡ למקבץ ×”×¡×¤×¨×™× ×”×–×”.
×˜×¢× ×” ×©×œ× ×”×¢×œ×ª בפוסט, ×בל עלתה בורי×ציה כלשהי שלה בתגובות, ×”×™× ×©×”××§×–×™×¡×˜× ×¦×™××œ×™×–× ×”×™× ×ª×•×¨×” של "לוזרי×": של ×× ×©×™× ×©×”×¨×™×ž×• ×™×“×™×™× ×ž×œ× ×¡×•×ª ×œ×©× ×•×ª ופשוט ×ž×§×‘×œ×™× ×ת המצי×ות כפי ×©× ×›×¤×ª×” ×¢×œ×™×”× ×•×œ×–×” ×רצה להתחייס תוך כדי קישור לפוסט שלך
×‘×˜×¢× ×•×ª שהעלת בפוסט ×תה צודק חלקית, כלומר- ×ותן ×”×˜×¢× ×•×ª של "×›×™ למה לו לסופר/מחז××™/קומיק××™/במ××™ להיות × ×—×¨×¥ ×•×ž×“×›× ×›"×› ×× ×–×ת ×œ× ×”×מת? " זו ב×מת מחשבה שתחלוף בר×שו של ×¤×œ×•× ×™ שצופה בסרט של וודי ×לן, ×בל הקטע ×”×•× ×©×–×• שורה שמת×ימה לפוסט ×•×œ× ×§×•×“×” ש×תה ×ž× ×¡×” להעביר, ×בל ×˜×¢× ×” זו מפספסת לחלוטין ×ת ×”×× ×§×“×•×˜×•×ª ב××•×ª× ×¡×¤×¨×™×/מחזות/קומדיות ×ו סרטי×.
מחשבה זו × ×•×‘×¢×ª ×ž×”×ª×‘×•× × ×•×ª קרה בסרטי×, והרבה זמן ×œ× ×”×ª×œ×‘×© לי ×”×¤×ª×’× "הפוסל במומו פוסל" כמו ×©×”×•× ×ž×ª×œ×‘×© לי פה כשדיברת על רדוקציה. ×ותן יצירות ××•×ž× ×•×ª ××™× ×Ÿ ×ž× ×¡×•×ª לגרור ××•×ª× ×• ×ל הדיכ×ון הקיומי, להציג ×œ× ×• ×ת ×”×§×™×•× ×‘×¤×©×˜×ª×• הקרירה ×ו להוות "מר××” ×כזרית" ××œ× ×œ×“×¢×ª×™ ההפך (למרות שיש ×× ×©×™× ×©×™×מרו ש×ין הן ×ž× ×¡×•×ª לעשות כלו×, ×בל ×’× ×˜×¢× ×” זו מגוחכת מהסיבות הברורות מ×ליו) הן ×ž×‘×™× ×•×ª שהכשרון הגדול של ×”××“× ×”×ž×•×“×¨× ×™ ×”×•× ×”×ª×‘×•× × ×•×ª קרה ×•×”× ×ž× ×¡×™× ×œ×”×ª×¢×œ×•×ª מעל זו, ×’× ×× ×–×” ×ומר לספק לו ולמצפון ×©×œ×”× ×¢×¦×ž× ×ת ×ותה ×ž× ×” × ×•×—×” של דכ×ון. ××“× ×œ× ×”×™×” יוצר ×× ×”×™×” מגיע ל×מת ×›×–×ת, ××“× ×”×™×” יושב בביתו משותק- משתין כשצריך, ו×וכל כשרצוי.
והיופי בסרטיו של וודי ×לן, כמו בכתביו של × ×™×˜×©×” (×ותו יופי ×©×œ× ×§×™×™× ×‘×¡×¤×¨×™×”× ×©×œ ×”×¦×¨×¤×ª×™×™× ×›×ž×• ס×רטר, וולבק וס×לין) ×”×•× ×”×”×•×ž×•×¨, שמתעלה מעל ×”×™×™×וש, ×©×ž× ×™×¢ ×ת היצירה בתוך ×”×§×™×•× ×”×פור ×”×–×” ומצטייר כסיבה ×”×מיתית לחיי×.
כמו שכתבה פה מיטל "ההבדל ×”×•× ×©×× ×• ×—×™×™×" ×•×ž×”× ×”×—×™×™× ××œ× ××•×ª× ×¨×’×¢×™× ×§×˜× ×™× ×©×œ צחוק ויופי ש×ולי ×œ×¢×ª×™× × ×‘×œ×¢×™× ×‘×ª×•×š ×”×™×™×וש הקיומי, ×בל תמיד ×ž×¢×¤×™×œ×™× ×¢×œ×™×• בסופו של דבר?
פה ×’× ×× ×™ × ×’×¨×¨ ×œ×¤×¡×§× ×•×ª, ×בל ×”"×‘×•×˜×•× ×œ×™×™×Ÿ" ×”×•× ×©×”×—×™×™× ×”× ×¤×¡×§× ×•×ª. ×× ×™ ×œ× ×ž×›×™×¨ מחשבה ×©×œ× × ×•×‘×¢×ª ×ž×¤×¡×§× ×•×ª, וקשה לי לה×מין ש×תה מכיר, ××– ×‘× ×•×©× ×”×–×” ×שמח ×× ×ª×יר ×ת ×¢×™× ×™×™, ×›×™ כל מה שעשית בפוסט ×”×–×” ×”×•× ×’× ×¡×•×’ של ×¤×¡×§× ×•×ª, ולמרות ×©×˜×¢× ×ª ש×ין לך ×‘×•×˜×•× ×œ×™×™×Ÿ, ברור לכל בר דעת (×•×’× ×œ×š, ×× ×™ מ×מין) ×©×”×‘×•×˜×•× ×œ×™×™×Ÿ ×”×•× ×”×©×לה למה צריך להיות ×‘×•×˜×•× ×œ×™×™×Ÿ? כך ששוב ×× ×• × ×’×¨×¨×™× ×œexistentialism for dummies
"מחשבה זו × ×•×‘×¢×ª ×ž×”×ª×‘×•× × ×•×ª קרה בסרטי×" ×”×›×•×•× ×” ×”×™× ×›×ž×•×‘×Ÿ ×œ×”×ª×‘×•× × ×•×ª קרה ביצירות ××•×ž× ×•×ª, ×œ× ×¨×§ בסרטי×.
בכל מקרה, ק×מי כתב טוב ×ž×ž× ×™ על ההתעלות מעל ×”×בסורד ב"מיתוס של סיזיפוס".
ב×מת פוסט מצוין.
והערה ממש ×œ× ×œ×’×•×¤×• של ×¢× ×™×™×Ÿ, ×©×ž× ×™×—×” מר×ש שקר×ת ×ת "הדרך".
"הדרך" של מק×רתי מ×וד קודר, ×בל לדעתי זו טעות להסיק מהדכדוך שלו ×“×˜×¨×ž× ×™×–× ×ו ×פילו ביקורת מובהקת על החברה. כמובן שמ×וד קשה ×œ× ×œ×§×—×ª רומן פוסט-×פוקליפטי למקומות ×”×לה, ×בל ×’× ×œ×ורך הספר ×•×’× ×‘×‘×•×˜×•×-ליין שלו – ×× ×™×© ×›×–×” – יש תמיד דו×ליות בין ×בדון מוחלט לשביב תקווה.
×–×” ×œ× ×ž×¤×¨×™×“ ×ותו ×ž×˜×¨× ×“ של ספרות עגומה, ×בל ×‘×¢×™× ×™ ×ž×•×¦×™× ×ותו מ×פקט ×די מרפי.
×חד ×”×“×‘×¨×™× ×”×ž×©×•×ª×¤×™× ×‘×™×Ÿ ×—× ×•×š לוין ומישל וולבק – ×× ×˜×™ ×¤×ž×™× ×™×–×. ×—× ×•×š לוין ×’× ×”×™×” מיסוגין ×•×œ× ×ž×™×¡×× ×˜×¨×•×¤. לדעתי הייתה לו ×©× ××” כללית ×œ× ×©×™× ×בל ×œ× ×©× ××” כללית למין ×”×× ×•×©×™.