הקדמה מ×ת ×¢×–×¨× ×ליוט עזר×
המשכתי ×ת ×”×©×™×¨×™× ×©×©×ž×¨×ª במגירה, ×•×©×ª×›× × ×ª לשרוף
בבוקר. סלח לי, ×”× ×”×™×• לי טעימי×, ×›×” ×ž×•×–×¨×™× ×•×›×” חמי×.0
עשרת הדוברות, ×ו תוכן ×”×¢× ×™×™× ×™×
I ×× ×• ×ž×¦×•×™×™× ×‘×œ×©×•×Ÿ-×™× ×§×“×ž×™×ª של העידן – ×דָמִלה, חוָמִלה. × ×§×˜×¤× ×• מהעץ. 1
II ×× ×• ×œ× ×™×›×•×œ×™× ×œ×©×›×‘ ×¢× ×›×•×œ×. ×× ×• ×™×›×•×œ×™× ×œ×›×ª×•×‘ ×¢× ×›×•×œ×. 2
III תן ×œ×ž×œ×™× ×œ×¢×©×•×ª בך טבע ×•×ª×ž×•× ×” ×שר ×‘×©×ž×™×™× ×•×שר ב×רץ מתחת ו×שר ×‘×ž×™× ×ž×ª×—×ª ל×רץ. 3
IV ×ת×, ×”×¢×•×ž×“×™× ×‘×ž×¤×ª×Ÿ – כתבו ××™×ª× ×•. × ×‘×›×” ביחד. 4
V לכל פרי פריחה ×©×•× ×”, לכל ילד תחביר ×¤× ×™×ž×™, שימו בדו×ר מה ×›×ª×‘×ª× ×ž×ª×•×š ×©×™× ×”. 5
VI ×œ× ×ª×¨×¦×— ×ב. 6
VII ×œ× ×ª× ××£ ×¢× ×¤×¨×•×–×”. 7
VIII ×œ× ×ª×’× ×•×‘ ×›×™ ×ין מה ×œ×’× ×•×‘. הכל של כול×. מגירות ×”×¢×•×œ× ×”×ª×חדו! 8
IX ×œ× ×ª×¢× ×” כששוטר ×§×•×¨× ×œ×š '×”×™×™ ×תה'. 9
X ×œ× ×ª×—×ž×•×“ בי"ת רעך, ×œ× ×ª×—×ž×•×“ גימ"ל רעך, וד' וכ' ופ' ות' וכל ×שר לרעך. רעך ×¢×œ× ×›×™×¤×ק. 10
{0} הפו×מה הגדולה של ט.ס. ×ליוט, '×רץ הישימון', × ×¤×ª×—×ª בהקדשה ×œ×¢×–×¨× ×¤××•× ×“ (il miglior fabbro); מסתבר ×©×”×ž×§×•× ×©×œ×§×— פ××•× ×“ ביצירה, ×”×™×” גדול ועמוק בהרבה מעריכה גריד×; פ××•× ×“ חתך ×—×œ×§×™× × ×¨×—×‘×™× ×ž×”×©×™×¨, ×©×™× ×” ×חרי×, ו××£ הוסיף ×§×˜×¢×™× ×—×“×©×™× ×ž×©×œ×•. ×ליוט, מצדו, ×”×™×” מודע מ×ד לתלות היצירה שלו ב×חרי×, ולקח חלק בקבוצות יצירה רבות ל×ורך חייו.
ו×כן, שיתופי פעולה ×¡×¤×¨×•×ª×™×™× ×§×™×™×ž×™× ×•×›×ž×¢×˜ ×ž×•×‘× ×™× ×ž×ליה×; ×¢× ×–×ת, ל×ורך ההיסטוריה קמו קבוצות שלקחו ×ת השיתוף ו×ת ריבוי הקולות צעד ×חד קדימה: כפרקטיקה ×ž×›×•× × ×ª. בהמשך ×ציג שתי דוגמ×ות משמעותיות של שירה שיתופית (הסורי××œ×™×¡×˜×™× ×”×¦×¨×¤×ª×™× ×•×”×¨×•×ž×Ÿ של ×וקטביו פ××– ×¢× ×”×¨× ×’×” ×”×™×¤× ×™×ª).
×œ× ×זכיר ×ת הוועדה ×”×ž×›×•× ×” 'שייקספיר' ו×ת המקהלה ×”×ž×›×•× ×” 'הומרוס'.
{1} שירה שיתופית מ×פשרת לקבוצות (×ž×©×•×¨×¨×™× ×•×œ×), להגיע ×œ×ž×¨×—×‘×™× ×¤×•×טיי×-×—×‘×¨×ª×™×™× ×©×ž×—×•×¥ להישג ידה של הכתיבה היחיד×ית. ×›× ×¨××” שמדובר בתופעה על-×–×ž× ×™×ª, שהתקיימה תמיד לצד הכתיבה ×”'יחיד×ית', ×שר ×’× ×”×™× ×ž×•×©×ª×ª×ª על ×ותה ×יכות שיתופית שקיימת בכל יצירה של ×”×ד×. שתי הגישות הללו ××™× ×Ÿ סותרות זו ×ת זו, ×›×™ ×× ×ž×©×œ×™×ž×•×ª:
המיתוס בדבר המחבר היחיד ×”×’×ון שכותב בהשר××” ×לוהית ×œ× × ×¢×œ×, ×”×•× ×¨×§ פורק לגורמיו: ההשר××” ×כן ×לוהית ×”×™× ×•×”×ž×—×‘×¨ ×¢×•×“× ×• מחבר; ההשר××” מגיעה משותפיו ×”××œ×•×”×™×™× (×”× ×•×©×ž×™×, הצומחי×, הדוממי×), ו×ילו פעולתו ×”×™× ×©×™×œ×•×‘-ערבול-מחדש של ×”×˜×§×¡×˜×™× (×‘×ž×•×‘× × ×”×¨×—×‘) שספג במהלך חייו; ו×ולי מכ×ן המילה 'מחבר', והרי ×”×•× ×ž×—×‘×¨.
×‘×™×ž×™× ×• ×”×ž×¨×•×©×ª×™× ×¢×“ בלי די, השיתוף ×‘×ª×›× ×™× ×”×¤×š לפרקטיקה יומיומית עבור רבי×, ×•×”×˜×›× ×•×œ×•×’×™×” מ×פשרת גישור מעל מגבלות מיקו×, שפה וידע (וויקיפדיה, פייסבוק, גוגל-גל Google-Wave). ×–×ת לצד כוחות ×›×œ×›×œ×™×™× ×•×œ××•×ž×™×™× ×©×—×¨×ª×• על ×“×’×œ× ×ת ×”××™× ×“×‘×™×“×•××œ×™×–× ×•×”×”×¤×¨×“×”, בהת×מה. ×ין בכך לרמוז ×›×™ השירה השיתופית × ×•×œ×“×” ×–×” עתה, ××œ× ×œ×”×¦×‘×™×¢ על ההקשר הספציפי בו המ×מר × ×›×ª×‘, בעברית: מתוך ×™×ž×™× ×©×§×•×¨××™× ×œ×ž×™×ž×•×© ×”×ž×¤× ×” ×”×¦×•×¨× ×™,
{2} להתרחבות. שירה שיתופית ×”×™× ×ž×¤×’×©, ×הבה, חדירה הדדית ×œ× ×©×ž×•×ª. כלי ל×יחוד וכלי לפירוק (שסופו – הזדככות). צורת תקשורת ומגע. המיטה בה ×›×•×ª×‘×™× ×”×™× ×”×¦×•×¨×”: ×”×ž× ×’× ×•×Ÿ השירי-חברתי שתפקידו להכיל ×ת ריבוי הקולות ולעודד ×ת התמזגות×, ×ו לחילופין להבליט ×ת ×©× ×™×•×ª×.
לכל הת×גדות ×œ×©× ×›×ª×™×‘×” קיימת צורה ×ž×›×•× × ×ª, כמו שלכל שיר 'יחיד××™' יש צורה ×ž×›×•× × ×ª. × ×™×ª×Ÿ להתייחס לכך ×›×ל שפה/מגבלה-משותפת, המוסכמת על סך הכותבי×, ומ×פשרת רובד של ×חידות ×¦×•×¨× ×™×ª, בתוך הריבוי. ×œ×¢×ª×™× ×ž×“×•×‘×¨ בצורה מסורתית בה משתמשי×, ×œ×¢×ª×™× ×¢×¦× ×”×¡×™×˜×•×ציה השירית מייצרת פרקטיקה חדשה, ×•×œ×¢×ª×™× ×”×¦×•×¨×” ×”×™× ×¤×©×•×˜ 'העדר צורה', כמו לשכב במי×.
{3} ×”×חד בקבוצה, משוחרר מעול היצירה היחיד×ית, סופג ×ת סביבתו וכותב ×ת ×”×ž×œ×™× ×©×¢×•×œ×•×ª בו בתגובה: לכתוב כמו ש×חד יכול, ×œ× ×›×“×™ להיות טוב יותר מה×חרי×, ××œ× ×›×“×™ ×œ×ª×¨×•× ×œ×©×›×œ×•×œ טקסט שתפקידו ××™× ×• לייצג ×ותי ×•×œ× ×ת ×”×חרי×; ×œ×”×ª×§×“× ×œ×-חמוש ל×ורך ×”× ×™×™×¨, ל×בד ×ת העצמי בפעולת הכתיבה; להיות ××£ ×חד ו×חד ב×ותו הזמן. להיעשות רבי×.
{4} זהו מפעל ××™× ×§×œ×•×¡×™×‘×™ מטבעו, ריבוי הקולות ×•×”×ª×—×‘×™×¨×™× ×¤×•×ª×— מרחב הכלה של ×ושר וסבל. ×”× ×•×›×—×•×ª השירית של ×”×חר מ×פשרת לי לשקוע במילותיו, ×œ×”×©×ª× ×•×ª מולו ×ו ×ליו, להתקרב ולהתרחק. מעבר ל×יכות התר×פויטית (×ו תר×פו×טית) של כתיבה כזו, הפותחת דלתות תודעה ×•×ž× ×¤×” מחסומי ביקורת, הערך הספרותי טמון ×‘×¢×¦× ×”×¤×¢×¨ שבין הקולות ×”×©×•× ×™×, במתח ×©× ×•×¦×¨ על רוחב היריעה ×”× ×¤×¨×©×ª. זהו ×חד המפתחות ×”×—×–×§×™× ×œ×§×¨×™××” של שירה שיתופית.
×”××™× ×§×œ×•×¡×™×‘×™×•×ª מתבט×ת ×’× ×‘×§×¨×™××”, בתהליך יצירת המשמעות מהטקסט, ×›×•×œ× × ×ž×¢× ×™× ×•×ž×—×‘×¨×™× ×‘×ותו הזמן: משחק ×ª×¤×§×™×“×™× ×›×¤×•×œ – ×œ×§×¨×•× ×•×œ×”×’×™×‘, תמיד להגיב (×בל מה ×¢× ×”×©×ª×™×§×”?).
{5} החיפוש ×חר התחביר ×”×¤× ×™×ž×™ מ×פיין ×ž×©×•×¨×¨×™× ×¨×‘×™×. ×ך ×’× ×ותו תחביר ×¤× ×™×ž×™ × ×ª×•×Ÿ להשפעות ×—×™×¦×•× ×™×•×ª ×•×ž×©×ª× ×” כל העת. ×”×ימון בפו×טיקה השיתופית ובכתיבה ×¢× ××—×¨×™× ×ž×’×‘×™×¨ ×ת ×”× ×’×™×©×•×ª ×’× ×œ×“×™×לוג ×”×¤× ×™×ž×™, ב×ופן שתהליך היצירה (×’× ×× ×ž×ª×‘×¦×¢ לבד) יכול להפוך לשיחה חסרת עכבות בין ××“× ×œ×¢×¦×ž×•.
{6} חרדת ההשפעה ×”×™× ×—×¨×“×” עצובה. מי ×× ×™ ×× ×œ× ×”×¡×¤×¨×™× ×©×§×¨×תי, ×”×× ×©×™× ×©×¤×¢×ž×ª×™, ×”×¤×¨×—×™× ×©×”×¨×—×ª×™, ×”×”×¨×™× ×‘×”× ×¦×¢×“×ª×™. ×ž×©×•×¨×¨×™× ×—×™×™× ×•×ž×ª×™× ×”× ×—×‘×¨×™×™ כול×. ×ž×›×•×œ× ×œ×ž×“×ª×™ ו×ת ×›×•×œ× ×× ×™ כותב (יש שיותר, יש שפּחות). ברגע ש×פסיק להיות מושפע מסביבתי, ×›× ×¨××” שכבר ×œ× ××”×™×”. הפרקטיקה הרווחת ×‘×¢×•×œ× ×”×©×™×¨×”, של דריכה-×לימה על משוררי עבר ומשוררי הווה למטרות העל×ת הקרן, ××™× ×” ×¨×œ×•×•× ×˜×™×ª ×œ×¢×•×œ× ×”×©×™×¨×” השיתופית, ×שר ×ž×ª×§×™×™× ×‘×“×™×•×§ על הקשר שבין כתיבה ×חת ו×חרת והופך ×ת המתח ×‘×™× ×™×”×Ÿ ×œ×žÖ¸× ×•×¢-יצירה רב-×‘×•×›× ×•×ª×™.
{7} פרוזה ×–×” טוב (×ª× ××£, ×ª× ××£). מ×מרו המיתי של מיכ×יל בחטין ×ודות 'הרב-דיבוריות ברומן' × ×•×’×¢ בדיוק ב×יכות זו של הכתיבה הפרוז×ית, המשלבת ×œ×©×•× ×•×ª ×•×ª×—×‘×™×¨×™× ×¨×‘×™×, ×›×¦×™×˜×•×˜×™× ×©×œ דמויות ×©×•× ×•×ª, ×ו כחדירה של ×“×™×‘×•×¨×™× ×•×”×©×¤×¢×•×ª זרות ×ל תוך ×œ×©×•× ×• של המחבר. בחטין, שחקר לעומק ×ת ××ž× ×•×ª הדי×לוג ו×ת הופעותיה ×”×©×•× ×•×ª בספרות ×•×‘×—×™×™× ("××™× ×™ יכול לעשות בלי ×”×חר; ××™× ×™ יכול להפוך לעצמי בלי ×”×חר; עלי ×œ×ž×¦×•× ×ת עצמי ב×חר, ×œ×ž×¦×•× ×ת ×”×חר בי"), מת×ר ×ת הרב-דיבוריות ×›×ª×›×•× ×” ×ידי×לית של הרומן ×›×–'×× ×¨ חברתי ו××£ מעמדי-פוליטי במובהק.
השירה כפי ש×× ×• ×ž×›×™×¨×™× ×ותה, לעומת ×–×ת, מבוססת בר×ש ובר××©×•× ×” על הקול ×”×חד, קולו של המשורר; ×ך מעבר להצבעה על היות הקול ×”×–×” מרובה ומרובד בעצמו, ×™×©× ×” חשיבות חברתית ×œ×¢×¦× ×”×¨×—×‘×ª ×”×ž×“×™×•× ×”×©×™×¨×™, ×•×”×›× ×¡×ª הרב-דיבוריות ×’× ×œ×ž×—×•×–×•×ª ×”×©×ž×•×¨×™× ×•×”×ž×§×•×“×©×™× ×©×œ ×”××™× ×“×‘×™×“×•×ל:
{8} × ×™×ª×Ÿ לר×ות בשירה שיתופית תרופת × ×’×“ ×ל מול ערכי ×”×¨×›×•×©× ×•×ª ×•×”× ×™×›×•×¡ ×”××™× ×˜×œ×§×˜×•×לי; לעומת ×¢×¨×›×™× ×לה, היו×, שירה שיתופית ×”×™× ×‘×’×“×¨ ×קט של סולידריות, ×§×•×ž×•× ×ליות, הת×גדות ××ž× ×™× ×•×—×‘×¨×™× ×‘×©×™×ª×•×£ עמוק. מי יודע, ×ולי בסוף ×™×¦× ×œ× ×• יותר משיר.
{9} זו קרי××” ל×ידי×ולוגיה (×ª×¢× ×”, ×ª×¢× ×”).
{10} מהפכה ושלו×.
* תודה לכל הקולות ×•×”×ª×—×‘×™×¨×™× ×©×¢×–×¨×• לי בכתיבת המ×מר.
×1 / ×וקטביו פ××–, ×–'ק רובו, ×דו×רדו ×¡× ×’×™× ×˜×™, צ'רלס ×ª×•×ž×œ×™× ×¡×•×Ÿ
הַשֶּ××žÖ¶×©× ×¦×•Ö¹×¢Ö¶×“Ö¶×ª עַל עֲצָמוֹת מְ×Ö»×‘Ö¸Ö¼× ×•Ö¹×ª:
בַּחֶדֶר הַתַּת-קַרְקָעִי: ×”Ö¶×¨Ö°×™×•Ö¹× ×•Ö¹×ª:
×•Ö¼× Ö°×žÖ¸×œÖ´×™× ×›Ö°Ö¼×‘Ö¸×¨ רוֹחֲש×וֹת בְּפִיּוֹת הַמֶּטְרוֹ.
קֵץ לַחֲלוֹמוֹת, תְּחִלָּת הַלְּש××•Ö¹× ×•Ö¹×ª:
וְהַדִּבּוּר × Ö°×˜×•Ö¼×œ-הַמֶחֱוָה שֶ×ל ×“Ö°Ö¼×‘Ö¸×¨Ö´×™× ×žÖ·×¤Ö°×©Ö´×יר
כְּשֶ×הַצֵּל, הַמִּתְ×ַסֵּף תַּחַת ×Ö²× Ö¸×šÖ°
שְ××¤Ö·×ªÖ¸Ö¼× ×”Ö·×žÖ¼×•Ö¼×¨Ö¶×žÖ¶×ª שֶ×ל חֲרִיצֵי הָעֲמוּדִי×, פּוֹרֵשׂ
×ֶת כֶּתֶמְהַדְּיוֹ שֶ×לּוֹ לְתוֹךְ קִמְטֵי ×ֶבֶן דְּהוּיָה:
×›Ö´Ö¼×™ ×”Ö¸×ֶבֶן ×”Ö´×™× ×וּלַי גֶּפֶן
×”Ö¸×ֶבֶן שֶ×בָּהּ × Ö°×žÖ¸×œÖ´×™× ×žÖ·×©Ö°×פְּרִיצוֹת חֻמְצַתָּן,
מִלָּה מְדֻבֶּרֶת ×žÖ´×ªÖ°×›Ö¼×•Ö¹× Ö¶× Ö¶×ª בְּתוֹךְ הַמְּעָרָה:
× Ö°×¡Ö´×™×›Ö´×™×! קֶבֶר וְ×ֲרוֹן תְּצוּגָה, לִקַּטְתִּי לֵיחַת רְפָ×Ö´×™×:
לִסְתִּי כִּרְסְמָה ×ֶת הֲבָרוֹת הַחֹל שֶ×לָּהּ:
הַיִיתִי שָׂרִיד וּשְ×עוֹן ×žÖ·×™Ö´× ×“Ö¶Ö¼×¨Ö¶×šÖ° שְ×מָש×וֹת הַמַּעֲרָב:
ב×פריל 1969, ×רבעה ×ž×©×•×¨×¨×™× ×‘×•×œ×˜×™×: ×ž×§×¡×™×§× ×™, צרפתי, ×יטלקי ו×× ×’×œ×™, הת×ספו במרתף מלון פריז××™ למשך שבוע, על ×ž× ×ª לשתף פעולה בכתיבת ספר שירה המבוסס בר×ש ובר××©×•× ×” על מסורת השירה השיתופית ×”×™×¤× ×™×ª (שמו של הספר ×”×•× '×¨× ×’×”: מחרוזת שירי×'). בקצרה, ×”×¨× ×’×” צמחה ביפן החל מסביבות המ××” ×”×©×ž×™× ×™×ª לספירה, ×•×”×™× ×©×™×¨ שרשרת ×”× ×›×ª×‘ במשותף על ידי ×©× ×™ ×›×•×ª×‘×™× ×ו יותר (בדרך כלל בין ×רבעה לעשרה). כל משתתף ×ª×•×¨× ×‘×ª×•×¨×• חוליה לשיר ×›×שר כל חוליה מתקשרת למהלך של קודמתה ובו בזמן פותחת מהלך חדש עבור החוליה הב××” ×חריה.
לחוליות ×”×¨× ×’×” ×”×™×¤× ×™×ª צורה ×ž×•×‘×—× ×ª ביותר (עד לרמת ההברה), ×ך החבורה ×©×”×ª×›× ×¡×” בפריז חיפשה לשלב ×ת המסורת המזרחית בזו המערבית, וכך העבירה ×ת כתיבת המחרוזת לצורה השירית המערבית המובהקת ביותר: ×”×¡×•× ×˜×”. עבור ×”×™×¤× ×™×, ×”×¨× ×’×”, שבמסגרתה הת×ספו קבוצות של ×ž×©×•×¨×¨×™× ×‘×ž×¢×™×Ÿ ×’'×× ×¡×©×Ÿ פו×טי, היוותה ביטוי ספרותי של רוח הזן, מדיטציה במלי×, ×ž×§×•× ×‘×• ×”×חד לוקח צעד ×חורה למען הקבוצה ולמען השיר. עבור פ××–, שהזמין ×ת ש×ר ×”×ž×©×•×¨×¨×™× ×œ×ותו מרתף בפריז, צורה זו ×פשרה "×ž×§×•× ×ž×¤×’×© ×•×”×ª× ×’×“×•×ª של קולות ×©×•× ×™×: התמזגות".
השיר המצורף לעיל ×”×•× ×”×¡×•× ×˜×” הר××©×•× ×” מתוך 27 ×¡×•× ×˜×•×ª ×©× ×›×ª×‘×• ב×ופן ×–×”, כל חוליה בשפה ×חרת – שפת ×מו של המשורר. ב×ופן ×–×” הפרויקט ×‘×˜× ×”×ª×ž×–×’×•×ª ×œ× ×¨×§ של המסורת השירית המזרחית ×¢× ×”×ž×¢×¨×‘×™×ª, ומיזוג קולות ×”×ž×©×•×¨×¨×™× ×”×©×•× ×™×, ××œ× ×’× ×ž×™×–×•×’ בין שפות ×©×•× ×•×ª. ×ך ×”×¨× ×’×” ×”×™×¤× ×™×ª ×œ× ×”×™×™×ª×” מקור ההשר××” היחיד של הספר; כחצי מ××” ×§×•×“× ×œ×”×ª×›× ×¡×•×ª זו, בין שתי מלחמות עול×, הסורי××œ×™×¡×˜×™× ×”×¦×¨×¤×ª×™× ×ž×¦×ו בשירה שיתופית כלי להגשמת ש××™×¤×•×ª×™×”× ×”×¨×•×—× ×™×•×ª והשיריות, ו×כן הספר הרב-×œ×©×•× ×™ מוקדש ב×ותיות מודגשות: ל×× ×“×¨×” ברטון.
חמישה ×§×¦×¨×¦×¨×™× ×ž×ª×•×š עמוד 82 ב'השדות ×”×ž×’× ×˜×™×™×' / ×× ×“×¨×” ברטון ופיליפ סופו
*
לְמַה ×Ö²× Ö·×—Ö°× ×•Ö¼ מְחַכִּי×? ×ִשָּ××”? שְ×× Öµ×™ עֵצִי×? שְ×לוֹשָ××” דְּגָלִי×? לְמַה ×Ö²× Ö·×—Ö°× ×•Ö¼ מְחַכִּי×? כְּלוּ×.
*
×™×•Ö¹× Öµ×™ הַצַּיִד הַמְּבִי×וֹת לְרֶצַח ×”Ö·× Ö¼×•Ö¹×¡Ö°×¢Ö´×™× ×žÖ·×—Ö²×–Ö´×™×§×•Ö¹×ª בִּמְקוֹרָן מִכְתָּב ×ªÖ¸Ö¼×—×•Ö¼× ×‘Ö°Ö¼×›Ö¸×—Ö¹×œ.
*
בֵּין תִפְ×ַרוֹת הַכַּעַס הָרַבּוֹת ×Ö²× Ö´×™ רוֹ×ֶה דֶּלֶת × Ö´×˜Ö°×¨Ö¶×§Ö¶×ª כִּמְחוֹךְ הַפֶּרַח ×וֹ מְחַק הַתַּלְמִידִי×.
*
עוֹבְדֵּי הַבִּיּוּב שֶ×ל גַּן הָעֶדֶן ×žÖ·×›Ö´Ö¼×™×¨Ö´×™× ×”Öµ×™×˜Öµ×‘ ×ֶת הָעַכְבְּרוֹשִ××™× ×”Ö·×œÖ°Ö¼×‘Ö¸× Ö´×™× ×©Ö¶××¨Ö¸×¦Ö´×™× ×ªÖ·Ö¼×—Ö·×ª כֵּס ×”Ö¸×ֱלֹהִי×.
*
×™×•Ö¹× ×”Ö·×žÖµÖ¼×ªÖ´×™×, × ×•Ö¹×œÖ·×“Ö°×ªÖ´Ö¼×™ בְּמִדְשָ××ָה ×ֲיֻמָה בֵּין ×”Ö·×¦Ö°Ö¼×“Ö¸×¤Ö´×™× ×•Ö°×”Ö¸×¢Ö²×¤Ö´×™×¤×•Ö¹× Ö´×™×.
"סורי×ליז×, ×©× ×¢×¦×, זכר. ××•×˜×•×ž×˜×™×–× × ×¤×©×™ טהור, שב×מצעותו ×ž×ª×›×•×•× ×™× ×œ×”×‘×™× ×‘×™×Ÿ בדיבור, בין בכתיבה ובין בכל ×ופן ×חר, ×ת המהלך הממשי של המחשבה. זוהי הכתבתה של המחשבה, ×›×©×”×™× × ×¢×“×¨×ª כל שליטה ×ž×›×•×•× ×ª מצד השכל, ×•×ž× ×•×¢×¨×ª מכל ד××’×” ×סתטית ×ו מוסרית" (מתוך ×”×ž× ×™×¤×¡×˜ הר×שון של הסורי×ליז×).
×‘×©× ×ª 1920 × ×›×ª×‘ הספר הר×שון של ×”×ª× ×•×¢×” הסורי×ליסטית: 'השדות ×”×ž×’× ×˜×™×™×' מ×ת ×× ×“×¨×” ברטון ופיליפ סופו. השיתוף בספר ×–×” ×”×•× ×¨×§ ביטוי ×חד מתוך ×¨×‘×™× ×œ×©×™×ž×•×© של הסורי××œ×™×¡×˜×™× ×‘×©×™×¨×” שיתופית (שתי דוגמ×ות מרכזיות × ×•×¡×¤×•×ª הן ×”×¡×¤×¨×™× 'התעברוּת בטהרה': ×סופה של שירת-פרוזה מ×ת ברטון ופול ×לו×ר, ×©×œ×“×‘×¨×™×”× × ×›×ª×‘×” במצב תודעתי של דיבוּק; ו'×”×ט שיפוצי×', שברטון, ×לו×ר ×•×¨× ×” ש×ר כתבו במהלך טיול בן ×רבעה ×™×ž×™× ×œ×“×¨×•× ×¦×¨×¤×ª ×‘×©× ×ª 1930).
בספרו 'היסטוריה של סורי×ליז×', מדגיש מוריס × ×דו ×ת חשיבות השיתוף עבור הסורי××œ×™×¡×˜×™× ×”×¦×¨×¤×ª×™× ×©"השתתפו ב×ופן יומיומי ×‘×ž×©×—×§×™× ×©×™×ª×•×¤×™×™× ×•× ×™×¡×•×™×™× ×©×”×™×• הרבה יותר מבזבוז זמן: משחק הדף המקופל, ש×לות ותשובות, 'גופה ×¢× ×•×’×”', משחק ×”×מת והרצף, ×‘×”× ×”× ×”×’×™×¢×• ×œ× ×¨×§ ליצירות שכל ×חד ×ž×”× ×‘× ×¤×¨×“ ×œ× ×”×™×” מסוגל להן, ××œ× ×’× ×œ×™×“×¢ עמוק יותר של כל ×חד ×ž×”×ž×©×ª×ª×¤×™× ×ודות עצמו ו×ודות חבריו". ב×ופן ×–×” ×”× ×’×™×œ×• ×“×¨×›×™× ×—×“×©×•×ª 'לצותת' לדמיון. הדלתות ×©×”× ×¤×ª×—×• בעזרת הכתיבה השיתופית היו דלתות הל×-מודע. ×”×—×“×¨×™× ×©×”×ª×’×œ×• ×‘×¤× ×™×”× ×”×›×™×œ×• תשוקה, ×“×™×ž×•×™×™× ×ž×˜×¨×™×“×™×, הצלבות מפתיעות של ×¨×¢×™×•× ×•×ª, זיווג של ×—×œ×•× ×•×ž×¦×™×ות.
שירה שיתופית ××™× ×” הפרקטיקה היחידה ש×פשרה לסורי××œ×™×¡×˜×™× ×œ×¤×’×•×© ×ת ×ידי×ל הכתיבה שלה×; ל×ורך ×”×©× ×™× ×”× ×¤×™×ª×—×• שיטות ×©×•× ×•×ª ×•×ž×©×•× ×•×ª להגיע ×œ×ž×§×•× ×”×–×”, ×‘×™× ×™×”×Ÿ × ×˜×™×œ×ª ×—×•×ž×¨×™× ×ž× ×›×™×—×™-תודעה, ×ž× ×™×¢×ª ×©×™× ×”, ועוד. ×ך ×ין ×–×” ×¤×œ× ×©×“×•×•×§× ×ª× ×•×¢×” זו, שחרתה על דגלה ×ת "×©×™× ×•×™ ×”×—×™×™×" ברמה החברתית והשירית ×›×חד, ×ª×ž×¦× ×‘×©×™×ª×•×£ תשובה ר×ויה לש×יפותיה.
** ×1 ×ª×•×¨×’× ×‘×©×™×ª×•×£ גלי ××œ× ×‘×œ×•× ; חמשת ×”×§×¦×¨×¦×¨×™× ×ª×•×¨×’×ž×• בשיתוף גברי×ל בורדון **
תודה על פוסט עשיר ×•×ž×œ× ×¡×•×›×¨×™×•×ª. ×× ×™ די סקפטית לגבי סעיף 5, ×× ×™ חושבת שהתחביר ×”×¤× ×™×ž×™ (=קצב המילי×) × ×•×¦×¨ מדיבור ×ישי ×¤× ×™×ž×™ ×©×œ× ×ž×ª×‘×˜× ×‘×©×™×—×” מוגדת ×¢× ×חר. קשה לי לר×ות ×יך ×”×•× ×“×•×•×§× ×¦×£ ועולה ×›×©×¢×•×‘×“×™× ×¢× ×חר. ×בל ×ולי ×œ× ×”×ª× ×¡×™×ª×™ מספיק בכתיבה משותפת.
ו×גב, "שימו בדו×ר מה ×›×ª×‘×ª× ×ž×ª×•×š ×©×™× ×”" – ×”×× ×ž×©×ž×¢×• שהכותב ממליץ על שגרת דפי בוקר? 😉
×בל ×יך ×”× ×¢×©×• ×ת ×–×”?
למה ×× ×™ ×ž×‘×™× ×” היטב. ×›×™ ב×מת חרדת ההשפעה ×”×™× ×”×§×©×§×•×© הגדול ביותר.
×בל ×יך? ×œ× ×‘×¦×•×¨×” מט×פורית. ×”× ×™×©×‘×• ב×ותו חדר? ×”× ×ž×—×§×• ×–×” ×ת שורותיו של ×–×”? ×”× ×›×ª×‘×• חלק חלק ×‘× ×¤×¨×“ ו××– העורך ×©×”×•×¡×›× ×¢×œ ×›×•×œ× ×יחד ×ת הטקסט? ×יך ×–×” קרה? ×תה יודע ×ולי?
(וג×,×˜×§×¡×˜×™× ××§×“×ž×™×™× ×—×ª×•×ž×™× ×¤×¢×ž×™× ×¨×‘×•×ª על ידי כמה מחברי×. ×©× ×יכשהו חרדת ההשפעה ×ž×¤× ×” ×ת מקומה)
תודה על התגובות. בכלליות ×ומר שזה טקסט בהתהוות מתמדת, ×•×”×•× ×›×‘×¨ מכיל בתוכו תגובות רבות של חברי×.
×ביבה – ×× ×™ × ×•×˜×” ×œ×”×¡×›×™× ×©'התחביר ×”×¤× ×™×ž×™' (×‘×”× ×—×” שיש), ×™×‘×•× ×œ×™×“×™ ביטוי ×“×•×•×§× ×œ×‘×“, ובלי השפעות מיידיות של כתיבת השותף. ×›×•×•× ×ª×™ בסעיף ×–×” הייתה ×©×¢×¦× ×”×ימון בכתיבה-יחד ישפיע על הכתיבה-לבד, בכל ×”× ×•×’×¢ ליחס לכתיבה, ל×ופן שבו ×× ×™ × ×™×’×© ×ל הדף. זו × ×§×•×“×” שדורשת פיתוח; ×× ×™ יודע על עצמי שהכתיבה השיתופית עזרה לי לכתוב לבד, ×ו לפחות עזרה לי לגשת ×ל הכתיבה ×ž×ž×§×•× ×¤×ª×•×— יותר, חרדתי פחות ("×יך הרסה הספרות ×ת ×—×™×™' :-).
דפי בוקר, דפי ערב, דפי תווי×, ×“×¤×™× ×¢×‘×™×, ×“×¤×™× ×“×§×™×, ד×פי ד×ק.
מיטל – יש מל×ןתל××¤×™× ×“×¨×›×™× ×œ×›×ª×•×‘ ביחד. בדרך כלל ×× ×©×™× ×‘×מת ×™×•×©×‘×™× ×‘×™×—×“ ב×ותו החדר ×•×›×•×ª×‘×™× (וכך ×’× ×ž×¨×’×™×©×™× ×•×¨×•××™× ×•× ×•×©×ž×™× ×חד ת'×©× ×™), ×בל ×פשר ×’× ×ž×¨×—×•×§ (קר×תי על חבורה × ×™×•-יורקית ×ž×©× ×•×ª ×”××¨×‘×¢×™× ×©×©×œ×—×” מכתבי שירשרת שעפו בכל העול×).
×× ×ת שו×לת לגבי הרביעייה הרב-×œ×©×•× ×™×ª – ××– ×”× ×™×©×‘×• ביחד במרתף בפריז למשך שבוע, וכתבו 27 ×¡×•× ×˜×•×ª. ×ת ×”×¡×•× ×˜×” המצורפת, ספציפית (×•×’× ×¨×‘×•×ª ×חרות בספר) ×”× ×›×ª×‘×• כל ×”×רבעה – ברוח ×”×¨× ×’×”: כלומר חוליה ×חרי חוליה, ×›×שר כל חוליה מתקשרת לקודמתה, ופותחת פתח לב××” ×חריה. ×× ×ª×¨×¦×™ ×שלח לך ×ת השיר המקורי (ב×רבעת השפות). לדעתי ×œ× ×”×ª×‘×¦×¢×” עריכה משמעותית ×‘×©×™×¨×™× ×©×œ×”× (ו×× ×›×Ÿ ××– ×ž×™× ×•×¨×™×ª, ומוסכמת על ידי כל הכותבי×).
לסורי××œ×™×¡×˜×™× ×”×™×• שיטות ×©×•× ×•×ª ×•×ž×©×•× ×•×ª לכתוב ביחד, ××– ×–×” תלוי מ×ד ב××™×–×” שיר/ספר מדובר. בכלליות ×פשר ×œ×ž× ×•×ª ×ת השיטה של 'גופה ×¢× ×•×’×”' (exquisite corpse) שזה פשוט שורה-שורה, כשבעקרון ×פשר להסתיר ×ת השורה הקודמת, וכך ×œ×ž× ×•×¢ ×§×•×”×¨× ×¦×™×” (×”× ×ž×ª×™× ×¢×œ ×–×”). ×× ×—× ×• ×ž×›×™×¨×™× ×ת ×–×” מבצפר יסודי.. חוצמזה, ×”× ×’× ×¢×‘×“×• על דיבור ×וטומטי – מתוך דיבוק ×ו ×”×™×¤× ×•×–×” ×ו חלו×, ×›×שר ×חד מדבר ו××—×¨×™× ×›×•×ª×‘×™× (וכמובן ×©×¢×¦× ×ª×”×œ×™×š הכתיבה במקרה ×–×”, מהווה מעין פעולת תרגו×/עיבוד).
×בל ×פשר לחשוב ×‘×¢×¦×ž× ×• על שיטות חדשות (×–×” חלק מהכיף). יש ×¨×¢×™×•× ×•×ª?
×‘× ×•×’×¢ ל×קדמיה, כן.. זו ש×לה קצת ×חרת. ×ž×¢× ×™×™×Ÿ לבדוק ב×ילו פקולטות הכתיבה השיתופית מקובלת יותר, וב×ילו פחות. ×פשר ×ולי ×œ×”× ×™×— שבמקומות ×©×‘×”× × ×”×•×’ יותר להתבסס על מידע ×מפירי, ×™×”×™×” קל יותר לכתוב ביחד (×ו לחלק עבודה).
כך למשל בפילוסופיה קשה מ×ד ×œ×ž×¦×•× ×ž××ž×¨×™× ×ž×©×•×ª×¤×™× (דלז-גו×טרי ×§×•×¤×¦×™× ×‘×¨×ש). ×•×’× ×‘×ž×ª×ž×˜×™×§×” ×× ×™ מבין מ××—×¨×™× ×©×œ×‘×“ ×–×” ×”-דבר. בפיזיקה, ביולוגיה, פסיכולוגיה ×•× ×•×¡×¤×™× – השיתוף מקובל מ×ד.
המממ..
כמו מיטל, ×’× ×× ×™ חושב שה×יך ×ž×¢× ×™×™×Ÿ יותר מהלמה. ×בל כן, העסק מורכב בצורה שמפוצצת ת'מוח.
××‘× ×¨,
×× ×™ חושב שזה מ×× ×™×¤×¡×˜ מוצלח מ×וד. יש בו הרבה ×ª× ×•×¢×” ×•× ×§×•×“×•×ª שמושכות ×ת הלב והעין.
(של מי השורה: שימו לי בדו×ר ×ת ×©×›×ª×‘×ª× ×ž×ª×•×š ×©×™× ×”? ×× ×™ זוכר שכבר × ×™×ª×§×œ×ª×™ בה…). ×× ×™ חייב לומר ×©×“×•×•×§× ×‘×¢×™× ×™ ×”"×יך" פחות ×ž×¢× ×™×™×Ÿ מה"למה". ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×ž×¡×ª×™×™× ×‘×¨×’×¢ ×©× ×™×ª× ×ª על ×”"×יך" תשובה. ×”××ž×¦×¢×™× ×©×”×©×ª×ž×©×• ×‘×”× ×”×¡×•×¨×™××œ×™×¡×˜×™× ×ו ××—×¨×™× ×”× ×ž×›×× ×™× ×‘×¢×™×§×¨× ×ו ×ž×¦×‘×™× × ×¤×©×™×™×. ×•×’× ×œ×™ היתה ציפיה שהכלי של היצירה השיתופית יצביע ×ל עבר צורות חדשות ×ך ×”×•× ×‘×¢×™×§×¨ הצביע לי על המקומות ×”×—×¡×•×ž×™× ×צלי, על ×”×ž×¦×‘×™× ×”× ×¤×©×™×™× ×”×ž×•×’×‘×œ×™× ×©×œ×™ ועל ×”×›×œ×™× ×©××™× ×™ משתמש ×‘×”× – כלומר ×ª× ×•×¢×ª התפתחות ××ž× ×•×ª×™×ª רגילה ובסיסית. במידה רבה ×חרי ×”×”×ª× ×¡×•×ª בכתיבה שיתופית (ובעקבות ×”×ª×‘×•× × ×•×ª ×‘×™×œ×“×™× – ×× ×™ חייב לומר) שכללתי ×ת התחביר ×ו יותר × ×›×•×Ÿ ×ת חוסר התחביר שלי. השיתופיות שלי ל×חר ×”×”×ª× ×¡×•×ª מגיעה ברב-שיח ×©×œ× ×• ×¢× ×¢×¦×ž× ×• ובחוסר המחויבות ×©×œ× ×• לקול ×חיד. בכך ×”×¨×•×•×—× ×• ×ת הרב-דיבוריות ועירוב הזהויות × ×•×¡×— ב×חטין ו/×ו ×”×פשרות ל××™×¨×•× ×™×” שיש בשירה טובה (× ×’×™×“ זך/וולך). ×–×” ×‘×¢×™× ×™× ×• ×”"למה".
××‘× ×¨ כל הכבוד
×ª×¢× ×•×’ ×œ×§×¨×•× ×•×œ×”×’×™×‘
×”"×יך",×”"למה" וה"מה"!
×”"מה", כלומר מה ×× ×• עושי×? ×›×•×ª×‘×™× ×œ×‘×“ ×ו ביחד? זו ש×לה מרתקת ותודה לך ××‘× ×¨ ×©×”×›× ×¡×ª×™ לי ×ותה לסדר היו×. בתוך ×ª× ××™ השטח ×”×”×›×¨×ª×™×™× ×©×œ× ×• ×× ×™ חושב ×©× ×™×ª×Ÿ לכתוב חומר עצמ××™ ×מיתי. ×ך ×’× ×‘×ותה מידה × ×™×ª×Ÿ לומר ×›×™ זהו בלתי ×פשרי. הייתי ממליץ ×œ×–× ×•×Ÿ תלמידו של ×¤×¨×ž× ×™×“×¡ לכתוב בעזרת ש×לה זו עוד פרדוקס מוצלח.
×”"למה" חשוב ×•×ž×¢× ×™×™×Ÿ. ×–×ת ×”×¤×¢× ×”×¨××©×•× ×” ש×× ×™ × ×—×©×£ ×œ×¨×¢×™×•× ×•×ª ×לו לגבי כתיבה משותפת
××™× × ×™ מסתובב בחברה שכותבת ב×ופן פעיל והיה ×›×™×£ ×•×ž×¨×¢× ×Ÿ להציץ רגע לתוך עולמך ×”×ž×’× ×™×‘.
×”"×יך": מה שיקבע בסוף ×”×× ×”"למה" חשוב? ×ו ×”"מה" × ×›×•×Ÿ ×ו ×œ× × ×›×•×Ÿ? ×–×” תהליך הכתיבה עצמו. ×¢×•×œ× ×”×›×ª×™×‘×” בדומה ×œ×¢×•×œ× ×”×¨×’×©×•×ª ×”×•× ×ž×¡×•×›×Ÿ ובעיקר מגוון ולכן ×œ× ×¦×¨×™×›×” להיות דרישה ל"מה" מסוי×, ×ין ב×מת "למה" המצדיק "מה" ב××•×ž× ×•×ª.
חוץ מבכותרת ×œ× ×”×¨×’×©×ª×™ שבמ×מרך יש דגש על הכתיבה ×”×™×—×™×“× ×™×ª כפחותה בערכה ובטיבה מול הכתיבה המשותפת, ××œ× ×¨×§ העלת ×ת ×”× ×•×©× ×¢×œ סדר היו×, מה שהפך ×ותו בשבילי ליותר ×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×•×¨×œ×•×•× ×˜×™.
תודה
×’× ×× ×™, כמוכן, מ×ד ×ž×ª×¢× ×™×™×Ÿ ב'×יך'. ו×× ×¡×” להציע עוד רגע ×§×•×•×™× ×›×œ×œ×™× ×œ×ª×©×•×‘×” חלקית.
×בל ×× ×™ כן מ×מין שה'למה' ×§×•×“× ×œ'×יך', במקרה ×”×–×”. ובמידה רבה מעצב ×ת ×”'×יך' (×’× ×× ×”×ª×©×•×‘×” ל'למה', ×”×™×: בשביל ×”×›×™×£).
×ž× ×¡×™×•× ×™ הקצר בכתיבה שיתופית למדתי שפעולה קבוצתית שכזו דורשת מידה מסויימת של קירוב לבבות: ל×ו ×“×•×•×§× ×‘×™×Ÿ ×”×ž×©×ª×ª×¤×™× ×œ×‘×™×Ÿ עצמ×, ××œ× ×‘×™×Ÿ ×”×ž×©×ª×ª×¤×™× ×œ×¢×¦× ×”×¨×¢×™×•×Ÿ של ויתור על מעמד המחבר היחיד.
× ×™×§×— ×œ×“×•×’×ž× ×ת ×”×¨× ×’×” ×”×™×¤× ×™×ª. ×¡×¤×¨×™× ××¨×•×›×™× ×›×ª×•×‘×™× ×¢×œ ×”'×יך' שלה (בספריה הקרובה לביתך). ×ך כש×× ×• ב××™× ×œ×©×—×§ ×¨× ×’×”, החוק החשוב ביותר לזכור ×”×•× ×ž×ž×© ×œ× ×ž×¡×¤×¨ השורות וההברות בכל חולייה (5-7-5, 7-7), ×ו מתי בדיוק צריך לשזור בשיר ×ת פריחת הדובדבן ×ו ×ת מופע הירח; ××œ× ×”×”×ª×›×•×•× ×•×ª. כך למשל ×”× ×—×™×™×” מקובלת בכתיבת ×¨× ×’×” ×”×™× ×œ× ×œ×”×ª×¤×ª×•×ª להפוך ×ותה לתחרות הברקות גריד×, ××œ× ×œ×ž×מץ קבוצתי משותף, מבוסס קשב. ×–×” ×œ× ×§×œ.
כשהתחלתי לחקור ×¨× ×’×”, חיפשתי ×ת ×”'×יך' ×‘× ×¨×•×ª. ×’× ×‘× ×™×ª×™ סוג של מודל סטרוקטורליסטי מוזר – פלטפורמה לכתיבה שיתופית (×ž×©×•×œ×‘×™× ×‘×• ×ž×“×“×™× ×©×•× ×™×: כמות המשתתפי×; התווך; ×ופן חיבור החוליות ברמה הפיזית (בטוּר, במעגל, בשמש); כללי המשחק ×”×ª×•×›× ×™×™×; המעמד הספציפי – המקו×, הזמן ×•×ž×™×§×•× ×—×’×•×¨×ª ×ור×× ×•×¡ בשמיי×). ×–×” דיבור תי×ורטי שיכול להיות ×ž×¢× ×™×™×Ÿ, ×בל ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— עד כמה ×–×” ב×מת עוזר להבין '×יך ×›×•×ª×‘×™× ×‘×™×—×“', בפועל.
×× ×›×Ÿ, הסיבה המרכזית שבגללה ×”×–× ×—×ª×™ ×ת ×”'×יך', ×”×™× ×©×¨×יתי ×©×‘×”×™× ×ª×Ÿ רצון לכתיבה-שיתופית – הצורה צומחת מעצמה, בהת×× ×œ×¡×™×˜×•×ציה ובהת×× ×œ× ×¤×©×•×ª הפועלות.
הרי בסופו של דבר, ×–×” די פשוט, להעביר הל××” ×ת המחברת.
×ולי כד××™ ×’× ×œ×ž×§×“ ×ת ש×לת ×”'×יך'. על הש×לה: "×יך כתבו ו.×”. ×ודן ולו××™ ×ž×§× ×™×¡ ×ת השיר 'צוו××ª× ×”××—×¨×•× ×”' ב-36?" ×פשר ×œ×¢× ×•×ª, ×× ×™ ×ž× ×™×—, ×חרי מחקר ××¨×›×™×•× ×™ קצר.
לעומת ×–×ת על הש×לה: "×יך כד××™ לי לכתוב ×¢× ×—×‘×¨×™ הטוב ×הרן ×©×‘× ×œ×‘×™×§×•×¨ מירושלי×?" קשה יותר ×œ×¢× ×•×ª. והתשובה שקופצת לי לר×ש ×”×™×: "×ª×‘×™× ×• לבד".
יפה כתבת. הכתיבה השיתופית בהחלט צריכה לחזור, ולהיות חלק חשוב ובלתי × ×¤×¨×“ מיצירה. לפחות ×©×ª×ª×§×™×™× ×”×פשרות ×”×מיתית ליצור כך.
×ך יש × ×§×•×“×” ש×× ×™ חושבת ×©×œ× ×©×ž×ª עליה מספיק דגש, ×× ×›×™ הזכרת ×ותה מספיק כדי ש×עלה ×ותה לדיון: ×תיקה. ×’× ×‘×¤×ª×™×—×” לפוסט – ב"עשרת הדוברות" – ×•×’× ×‘×”×ž×©×š, ×¡×¢×™×¤×™× 8 עד 10 ×‘×¢×¦× ×”× ×ž× ×™×¤×¡×˜ ×תי. ×”× ×§×¨×™××” לכך שהשירה השיתופית ×œ× ×ª×”×™×” רק יצירה משותפת שבסופה הולכת ×ישה-×ישה לביתה, ××œ× ×’× ×©×™×ª×•×¤×™×•×ª שעולה על כל יצירה. "×קט של סולידריות, ×§×•×ž×•× ×ליות, הת×גדות ××ž× ×™× ×•×—×‘×¨×™× ×‘×©×™×ª×•×£ עמוק. מי יודע, ×ולי בסוף ×™×¦× ×œ× ×• יותר משיר," ו"זו קרי××” ל×ידי×ולוגיה".
××– ×× ×›×‘×¨ העלו פה שלל ש×לות ×‘× ×•×’×¢ ל×יך-למה-מה, ×× ×™ שו×לת – למה בדיוק ×תה מתכוון שהשירה השיתופית ×”×™× ×קט של סולידריות? המילה הזו × ×©×—×§×” כליל ×ž×‘×—×™× ×ª×™ בזמן ×”×חרון, ×’× ×ž×¤× ×™ שימוש עודף בה בשיח החברתי בו ×× ×™ ×ž×©×ª×ª×¤×™× (כל ×”×¤×’× ×” ×©× ×™×™×” ×”×™× ×œ×ות "סולידריות", וב×מת ×× ×™ חושבת שזה מתחיל להקשות), ×•×’× ×ž×¤× ×™ שהרבה ×× ×©×™× ×©×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ סולידריות – ××™× × ×™ חושבת ×©×”× ×¡×•×œ×™×“×¨×™×™× ×›×œ×œ ועיקר. המילה הזו הפכה, ×‘×¢×™× ×™×™, לעלה ת×× ×” שמכסה על קושי ×מיתי ועמוק להבין ×ת ×”×חר/ת, להזדהות, לדעת ××•×ª× ×•×œ×”×ª×’×“ ×ית×.
×× ×™ רוצה לשמוע מהי הסולידריות של כתיבה שיתופית ו×יך ×”×™× ×‘××” לידי ביטוי. ×œ× ×›×™ חובה שכך ×™×”×™×”, ××œ× ×“×•×•×§× ×‘×’×œ×œ ש×תה מעלה ×ת ×–×” על × ×¡. ×œ× ×”×›×ª×™×‘×” והיצירה בלבד, ×›×™ ×× ×ž×” שמרכיב ××•×ª× ×• ×›×‘× ×™ ××“× ×ž×¢×‘×¨ לזמן בו ×× ×• יוצרי×: קשיי היומיו×, שמחה גשמית לחלוטין, קושי כלכלי, מחלה. כיצד הקבוצה היוצרת מתמודדת ×¢× ×ž×¦×‘×™× ×›×לה של מי שיוצר/ת בתוכה? מישהו הגיב לפוסט שלך בפייסבוק וכתב, "הושטת המחברת הל××”, חיבוק, ליטוף, מגע, ריקוד. ×ין ×ª× ×•×¢×•×ª משמעותיות מ×לה בעול×." ×–×” טוב ויפה, ×בל כיצד הקבוצה השיתופית מתמודדת ×¢× ×ž×¦×‘ ×מיתי לגמרי שמצריך חיבוק וליטוף?
למען הגילוי ×”× ×ות, ×גיד ש×× ×™ חושבת על ×¢× ×™×™× ×™× ×לה הרבה מ×וד בזמן ×”×חרון, בגלל הפציעה שלי. ×בל מתוך ×”×ž×§×•× ×”×–×”, ×× ×™ בהחלט יודעת ש×תה מ×וד מתכוון למה ש×תה כותב, ×ומר ומ×מין בו מחד, ×בל × ×›× ×¡ ×œ×ª×—×•× × ×•×¡×£ ×©×œ× ×ž×‘×œ×™ לתת לו ×ž×¢× ×” ×מיתי (×ª×¢× ×”, ×ª×¢× ×”).
כן.. ×”×—×œ×§×™× ×©×”×ª×™×™×—×¡×ª ××œ×™×”× ×ž× ×¡×™× (×ולי ×œ× ×‘×ופן מוצלח ×ו מספק, כפי ×©×¦×™×™× ×ª) להציע קשר בין היכולת לכתוב בקבוצה לבין ×”×ופן שבו ×× ×™ ×ª×•×¤×©×™× ×ת '×”×חר' (ב-×' גדולה :).
יש לזה כמה ×¨×‘×“×™× ×ž×Ÿ הסת×.. ×’× ×‘×ª×•×š הקבוצה ×¤× ×™×ž×” (עומק החיבור, ×”×”×‘× ×”, ההכלה), ×•×’× ×”×—×•×¦×” (גישור בין תרבויות, שיתוף מ××‘×§×™× ×•×›×•').
ב×ופן ×§×•× ×§×¨×˜×™ יותר לש×לתך – ×”×ž×§×•× ×©×œ הקבוצה לעזור/לתמוך ביחיד ×”× ×–×§×§ – ×§×™×™× ×•×—×™×™×‘ להיות, ×’× ×‘×œ×™ קשר לכתיבה (×פשר ×’× ×œ×¢×–×•×¨ במלי×, במחשבה, בתפילה). מצטער ש×× ×™ ×œ× ×™×›×•×œ לחשוב על תשובה טובה יותר.
ש×לה שמ×ד ×ž×¢× ×™×™× ×ª ×ותי, וצפה לי בהקשר ×–×” ×”×™× ×“×•×•×§× ×”×× ×ª×ª×›×Ÿ כתיבה יחד ×¢× ×ž×™ ש×ין לי חיבור ×× ×•×©×™ ×יתה/ו. לכתוב ×¢× ×–×¨×™× ×–×” עוד בסדר. ×× ×™ מדבר על לכתוב ×¢× ×ž×™ ש×× ×™ ×œ× ×והב/מכבד/מעריך. ×–×” × ×™×¡×•×™ ×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×•×œ× ×¤×©×•×˜ בכלל.
מה חושבת?
קר×תי ×ת תגובתך מספר פעמי×, ×בל ×× ×™ קצת מבולבלת, ×× ×™ חושבת ×©×œ× ×”×‘× ×ª×™ ×ת דבריך. תבהיר עבורי?
×’× ×‘×œ×™ ×”×גו
×’× ×¢× ×ž×•×ª המחבר
×’× ×× ×¨×§ × ×¢×‘×™×¨ ×ת המחברת
הכל עדיין זועק ×הבה
זועק "×”×כלה חזרה"
זועק "×ª× ×• לי הרגשה טובה של שייכות"
במסווה של דף ×•× ×™×™×¨ ש××™× × ×ž× ×•×›×¡×™×.
You write so heostnly about this. Thanks for sharing!
תודה, מ×וד ×ž×¢× ×™×™×Ÿ.
×‘×¡×“× ×ות ×œ×‘× ×™×” עצמית של צעצועי מין שהייתי מעבירה, × ×”×’×ª×™ להשתמש במשחק סור×ליסטי שכזה כדי שהמשתתפות-×™× ×™×¦×¨×• יחדיו שיר ×רוטי. הייתי מבקשת מכל ×חת לכתוב משפט ×רוטי (×ž× ×¡×” ×œ×”× ×—×•×ª ××•×ª× ×˜×™×¤×” כדי להרחיק ××•×ª× ×ž×§×œ×™×©×ות) כשכל מילה על פיסת × ×™×™×¨ × ×¤×¨×“×ª. ×חר כך יחד ×”×™×™× ×• יצרות שיר, מישהי ×ž× ×™×—×” ×ת המילה הר××©×•× ×”, ו×חר כך פשוט כל ×חד ×ž× ×™×— ×ו מציע מה ×©×‘× ×¢×“ ×©×›×•×œ× ×• מרוצות מהשיר. תמיד יצ×ו ×“×‘×¨×™× × ×¤×œ××™×, למשל, ב×חד ×”×©×™×¨×™× ×™×¦× ×”×‘×™×˜×•×™ "פיטמת ×כילס"! וזה ×’× × ×ª×Ÿ פתח ליצירה ל×× ×©×™× ×©×œ× ×—×©×‘×• שהן יכולות לכתוב.