"×›×שר ×בין [סוף סוף], ×כתוב ×›×ן מדוע ×× ×™ מתעב [כל כך] ערבי שירה". כתבתי ×ת ×–×” ב-26.5, 2005, ו×ולי ×”×’×™×¢ הזמן ×œ×ž×œ× ×חר ההתחייבות ×”× "ל, ×’× ×× ×¢×“×™×™×Ÿ ×œ× ×”×‘× ×ª×™ [סוף סוף] ×ו ×œ× ×”×‘× ×ª×™ לגמרי. היו ×¡×œ×—× ×™×, ×× ×›×Ÿ, ×–×” רק × ×™×¡×™×•×Ÿ.
×‘×›× ×¡ "שירה ו××™× ×˜×¨× ×˜" דיבר פרופ' ×ž× ×—× ×¤×¨×™ על הרשת כעל ×ž×§×•× ×‘×œ×™ מרכז ×ו שוליי×, שכל דבר בו שווה מעמד כמעט לכל דבר ×חר. פרי ××™× ×• טועה יחיד, ×”×•× × ×¦×™×’×” של תפיסה, ×©×œ×¢×ª×™× ×—×•×œ×§×™× ×ותה ×’× ×× ×©×™× ×©×”×™×• ברשת מתחילתה. במובן ×ž×¡×•×™× ×”×•× ×¦×•×“×§, כמובן. ××œ× ×©×ž×“×•×‘×¨ ב×ותו מובן שבו ×œ×©×•× ×“×‘×¨ ×ין מרכז ×ו שוליי×, ×’× ×œ× ×œ×¢×•×œ× ×”×—×¤×¦×™× ×”×‘×œ×ª×™ ×ž×§×•×•× ×™×. ל××™× ×˜×¨× ×˜ מרכז ושוליי×, ×©× ×ª×¤×¨×™× ×‘×”×ª×× ×œ×ž×™×“×•×ª×™×”× ×©×œ ×”×ž×ª×‘×•× ×Ÿ וקבוצת ההתייחסות שלו. כך ×’× ×”×¢×•×œ×. ×‘×—× ×•×™×•×ª ×”×¡×¤×¨×™× ×œ× ×¢×•×ž×“ ×ד×, מצביע על "יוליסס" ו×ומר "ק×× ×•×Ÿ" ×¨×¦×•× ×•×©×•×‘; ×יש ×’× ×œ× ×ž×¦×‘×™×¢ על "תרבות וספרות ×”×רץ" ו×ומר שזה שבועון חשוב. ×× ×—× ×• × ×—× ×›×™× ×œ×¢×•×œ× ×”×–×”, ×œ×•×ž×“×™× ×œ×ט היכן המרכז והיכן השוליי×, מה × ×—×©×‘ ומה ל×, מה כד××™ ×œ× ×œ×“×‘×¨ עליו ומה תמיד × ×›×•×Ÿ לחשוב. קל מ×וד לשכוח ×ת ×”×—× ×™×›×” הזו וקל עוד יותר לשכוח ×ת המסתורין שבה. מסע הקרי××” ×”×ž×©×•× ×” ×”×–×”, שמתחיל מהרמן הסה ×ולי ו×ולי ממשיך דרך ביקורות המוזיקה של ×’×™× ×סיף ב"תרבות מעריב" של ×¤×¢× ×¢×“ לקרי×ות המהוססות, ×©× ×›×•× ×•×ª לקבל כמעט הכל, ב"תרבות וספרות ×”×רץ" – מסע הקרי××” ×”×ž×©×•× ×” ×”×–×”, ×›×מור, ×”×•× ×קלקטי ומקרי וכמעט תמיד בודד. × ×“×ž×” לי ש××™ ×פשר לעשות ×ת הדרך הזו ל×ורך זמן מבלי ×œ×”× ×™×— ×©×”×™× ×©×•×•×” ×ת ×–×”. ×תה × ×”× ×” ×ž×”×¡×¤×¨×™× ×•× ×”× ×” ×’× ×ž×—×œ×§ מהביקורות, ×בל, בין היתר, מ×חורי כל הקרי××” הזו עומד הרצון להיעשות ל×יש תרבות. ×–×”, ××•×ž×¨×™× ×œ×š, דבר מה שר×וי לש×וף ×ליו. בהתחלה ×§× ×™×ª×™ לגמרי ובלי בושה ×ת המודל ×”×¨×•×ž× ×˜×™. לזמן מה, קצר ××ž× ×, ×”××ž× ×ª×™ ×‘×¨×¦×™× ×•×ª ×‘×ž×©×•×¨×¨×™× ×’××•× ×™× ×”×¡×¤×•× ×™× ×‘×¢×œ×™×•×ª ×’×’. ×חר כך ×”××ž× ×ª×™ במודל משוכלל ו××‘×™×“× ×™, שהוחלף בדבר מה ×חר, שעדיין ××™× ×™ יכול ×œ×›× ×•×ª בש×. ×–×” ×œ× ×ž×©× ×”. ×ž×©× ×” רק שה××ž× ×ª×™, ועדיין ×× ×™ מ×מין, שכל ×–×” כד××™ מ×וד.
ערבי שירה ×”× ×”×ª×’×œ×ž×•×ª חברתית המרכזית של ××ž× ×•×ª פרטית בדרך כלל, ×חת ×”×”×–×“×ž× ×•×™×•×ª היחידות שהג'מעה ×ž×ª×›× ×¡×ª בפומבי. שירה קור××™× ×œ×‘×“, ××œ× ×× ××ª× ×‘×¢×¨×‘×™ זיכרון ×ו ×§×•×¨×¡×™× ×‘××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×”. ×× ×–×” ×œ× ×–×” ×•×œ× ×–×”, ×›× ×¨××” ש××ª× ×‘×¢×¨×‘ שירה. ו×× ××ª× ×‘×¢×¨×‘ שירה, ×›× ×¨××” ש××ª× ×ž×©×•×¨×¨×™×. ו×× ×œ× ×ž×©×•×¨×¨×™× – ×¢×¡×§× ×™ שירה. ערב שירה מסמן ×ותך, כמו בקבוקי בירה ×¨×™×§×™× ×‘×—×“×¨×• של מתבגר. בגלל ×–×”, בין היתר, ×”×•×œ×›×™× ×œ×©×. ×חרת ×יך תדע ש×תה ×›×–×”. ×›×•×œ× ×ž×ª××¡×¤×™× ×‘×—×œ×œ צר. ערבי שירה × ×¢×¨×›×™× ×ª×ž×™×“ בחלל צר, קצת בשביל המחתרתיות וקצת בשביל ×©× ×¨×’×™×© ×ת ×”×ž×™× ×•×¨×™×•×ª של ×”×¡×¦×™× ×”. החלל הצר, מצדו, מספק לכל לחישה ×”×–×“×ž× ×•×ª ×œ×”×¨×¢×™× ×•×œ×›×œ פיהוק להיעשות מופגן. ×”×ž×™× ×•×¨×™×•×ª של ×”×¡×¦×™× ×”. יש יחס הפוך, פער × ×•×¨×, בין תחושת החשיבות העצמית של ×”× ×•×›×—×™× – ערב שירה, ×›×מור, מסמן ×ותך – לבין ×ž×¢×ž×“× ×‘×¤×•×¢×œ. על הבמה מת×מץ משורר להרשי×, ובולע ×ת ×”×ž×œ×™× ×©×›×ª×‘. כול×, תמיד תמיד, ×›×•×œ× × ×¨××™× ×ž×©×•×¢×ž×ž×™×. ×›×•×œ× ×ž×•×—××™× ×›×¤×™×™× ×‘× ×™×ž×•×¡. ×›×•×œ× ×ž×ª×œ×—×©×™× ×›×©×ž×©×•×¨×¨ יורד, ו×חר עולה ×חריו. ×›×•×œ× ×¡×•×œ×“×™× ×–×” מזה. ×›×•×œ× ×ž××ž×™× ×™× ×©×”×, ×”× ×œ× × ×¨××™× ×›×›×”. כול×, תמיד תמיד, פרחי שירה ×•×¢×¡×§× ×™×”. והפער הבלתי × ×¡×‘×œ בין ×–×” לבין מה שזה ×מור להיות. ×œ× ×›×š ×–×” ×מור ×”×™×” להיר×ות.
"כש×× ×™ כותב ×ת ×–×” ×× ×™ מרגיש כמו ילד מטופש", כתבתי למיטל בג'ימייל. – "למה? ×× ×™ חושבת שזו ×”×›×™ ×ª×•×‘× ×” של גיל 30". – "×œ× × ×›×•×Ÿ. זו ×ª×•×‘× ×” של גיל 20. ×”×™× ×¤×©×•×˜ ×œ× ×ª×•×‘× ×” ×©×ž×¤× ×™×ž×™×". – "זו פשוט ×ª×•×‘× ×” ×”×¨×¡× ×™×ª. ו×× ×™ חושבת ש×פשר להתמודד ×יתה רק בגיל 30. ×›×™ ×× ×ª×‘×™×Ÿ ×ותה בגיל 20, ×œ×¢×•×œ× ×œ× ×ª×•×›×œ להמשיך בדרך ×”×קדמית והמעשית של ×יש ספרות. לכ×ורה, זהו התגמול היחיד ללימוד ספרות. בטח ×œ× ×¢×•×©×™× ×ת ×–×” בשביל הכסף והתהילה. ×•×›×©×œ×•×§×—×™× ×œ×š ×’× ×ת ×–×”, ×תה × ×•×ª×¨ רק ×¢× × ×•×¡×˜×œ×’×™×”. ×ו ש×תה יכול להדחיק ×ת ×”×ª×•×‘× ×”, ולחזור ×ליה מ×חורה רק כש×תה כבר יודע ש×תה ×›×–×” – ×תה כבר ×יש תרבות – ×›×™ ××– ×תה כבר יכול להתמודד ×יתה. בגיל 20, הכל פשוט עוד רוטט מדי".
יפה ×מרת, ×‘× ×ד×!
תודה תודה
מרשי×. ×בל ×”×ª×•×‘× ×” של מיטל ×”×™× ×©×–×• שיוצרת ×©×œ× ×§×•×”×¨× ×˜×™.
×× ×™ ×ž×¡×›×™× ×œ×’×ž×¨×™
×× ×™ ×“×•×•×§× × ×’×“ הסיומת. ×œ× × ×’×“ מיטל (×× ×™ בעד ×× ×©×™× ×¢× ×ž×’×¤×™×™× ×©×œ פליימוביל כעיקרון), ×בל × ×“×ž×” לי שהפוסט שלך, כפי ש×מרתי בעל פה, ×œ× ×’×ž×•×¨. מסובך ×”×•× ×ž×©×—×§ ×”××œ×™×˜×™×–× ×©×‘×• ×‘×•×—×©×™× ×¤×¨×—×™ השירה ×•×¢×¡×§× ×™×”. מסובך כל כך, עד ×©×œ× ×¨×§ ש×תה, ×יתמר, מרגיש מספיק "×מיתי" כדי לזהות "זיוף", ××œ× ×’× ×ž×¨×’×™×© "×מיתי" לעשות כן ×‘×¡×’× ×•×Ÿ פו×טי. (ר×יתי ×ותך כותב ×ת הפוסט ×”×–×”, שמעתי ×ותך ×ž×§×¨×™× ×ותו. פו×טי, ×ל תכחיש). מה ×©× ×“×ž×” לי ש×תה מפספס ×”×•× ×¡×’×™×¨×ª המעגל: בהפוך על הפוך ×•×›×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜ ממ×יר, ערבי שירה × ×•×¢×“×• ×œ× ×›×¨ ×ותך, ועל ×חת כמה וכמה כש×תה "צעיר" (×¢× ×”×ž×¨×›×ות ×”×לה ×× ×™ ×”×›×™ שלמה). עכשיו, מתוך התחושה ×”×”×•×œ×“× ×™×ª שזה מעורר בך, ×חת ×”×™× ×× ×ª×—×“×“ עיפרון בסכין ותכתוב שיר מרטיט, ×ו תקליד פוסט; כך ×ו כך, ×ž×‘×—×™× ×ª×š ×תה משורר. וכ×לה
× ×“×ž×” לי שהבעיה ×¢× ×¢×¨×‘×™ השירה ×”×™× ×”×ž×©× ×”×›×‘×“ ש×× ×—× ×• ×ž×¢×ž×™×¡×™× ×¢×œ×™×”× – העמדת הכיס×ות, המיקרופון, ×רשות ×”×¤× ×™× ×”×¨×¦×™× ×™×•×ª-מדי. כבד ×¢× ×–×”, והשיר עצמו × ×ž×œ×˜ ומותיר ×חריו במקרה הטוב כמה ×ž×œ×™× ×©× ×¨××™× ×ž×ž×© כמוהו ×בל… × ×•, ×–×” ×œ× ×”×©×™×¨.
×–×” ×©×•× ×” מערב מוזיקלי – ×©× ×“×•×•×§× ×”×ž×¢×ž×“ של קהל-במה-מיקרופון משמש כמגבר של ×ותו המשהו ש×× ×—× ×• ×ž×—×¤×©×™× ×‘×ž×•×–×”.
×ולי שירה ×”×™× ×‘×מת ××™× ×˜×™×ž×™×ª מדי בשביל במות? ×ולי ×©×™×¨×™× ×“×•×¨×©×™× ×”×§×¨××” ברמה של ×חד-לקצת של ×©×™×¨×™× ×©×’× ×”×ž×§×¨×™× × ×ª×§×œ ×‘×”× ×›×š בדיוק? ×ולי שירה ×”×™× ××ž× ×•×ª ×—× ×™×›×ª×™×ª ב×ופיה, ×œ× ×›×ž×• הק×× ×•×Ÿ ××œ× ×›×ž×•, × ×•, שירי×? ×ולי זוהי ההעברה ×”×ולטימטיבית של ידע/חוש/רגש מ××“× ×œ×ד×? קצת כמו הצורה ×©×œ×•×ž×“×™× ×יך ×œ×’×¨×•× ×œ×ª×™× ×•×§ לגהק ×ו להירגע ×ו להירד×?
×œ× ×‘×˜×•×—×”. ×ת הקריירה שלי בכתיבת שירה גמרה הופעה ×חת בערב שירה ×›×–×”. הרגשתי ×›×ילו רגלי-הליצן הגדולות של בית הסופר מעכו ×ת השיר המסכן שלי. ברחתי ×œ×¤× ×™ שהספיקו למעוך ×’× ×ותי, ומ××– ×œ× ×¤×¨×¡×ž×ª×™ ××£ שיר.
×œ× ×¨×¢ בכלל! (וסימן הקרי××” למרות ההיפוך הרפלקסיבי ש×ת עושה ב×ופן ×›×” ×וטומטי ומרטיט).
×בל ערבי שירה ×œ× × ×•×¢×“×• ×œ× ×›×¨ ×ותי, ×”× ×¤×©×•×˜ ×ž× ×›×¨×™× ×ותי. ×”× ×¢×•×©×™× ×–×ת, ×›× ×¨××”, לקבוצה גדולה של ×× ×©×™×, ×בל ×œ× × ×¨××” לי שזה חלק ×ž×”×ª×›× ×•×Ÿ המקורי, ××œ× ×ª×•×¦×ת לוו××™. וכן, ×ž×‘×—×™× ×ª×™ ×× ×™ משורר, ברור. 🙂
×ת הדבר ×”×–×” פחדתי לכתוב. ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— ×©×©×™×¨×™× ×ª×•×‘×¢×™× ××™× ×˜×™×ž×™×•×ª – ×™×©× × ×©×™×¨×™× ×©× ×•×¢×“×• להקר××”. ×בל כן, ערבי שירה ×¤×•×’×¢×™× ×‘×©×™×¨×™× ×”×ž×•×§×¨××™×, בין היתר בגלל המעבר הבלתי-חלק לסיטו×ציה חברתית כזו. × ×¨××” לי, ×גב, שזו בעיקר בעיה של ×”×ž×©×•×¨×¨×™× ×¢×¦×ž×. ×ž×¢×˜×™× ×”×›×•×ª×‘×™× ×©×’× ×˜×¨×—×• לרכוש דיקציה (ו×× ×™ ××™× ×™ ×™×•×¦× ×“×•×¤×Ÿ).
×ž×¢× ×™×™×Ÿ. ×× ×™ ×“×•×•×§× ×–×•×›×¨ ×ת ערבי השירה שהשתתפתי ×‘×”× ×›×—×•×•×™×” די × ×—×ž×“×”. ×”×™× ×• ××– שלושה: ×× ×™, עופר חברי הטוב ויקי ×—×‘×¨× ×• הקודר. עופר ×רגן ×ת ×”×¢×¨×‘×™× ×‘"מרתף 10", מועדון ×¡×˜×•×“× ×˜×™× ×‘×›×¨×ž×œ, והיו ב××™× ×“×™ הרבה ×× ×©×™×. מדי ×¤×¢× ×פילו ×”×’×™×¢ ××™×–×” משורר "×מיתי", כלומר מפורס×, וגולת הכותרת היתה ערב ×¢× ×™×”×•×“×” עמיחי ××™×–×” ×©× ×ª×™×™× ×œ×¤× ×™ ×©×”×•× ×ž×ª.
בכ"× ×›× ×¨××” ×©×”×¦×™× ×™×•×ª שלי היתה תגובה ל×ותו × ×™×›×•×¨ ש×תה מציין, ×יתמר, ×›×™ ×–×” מה שהייתי רוב הזמן ש×. ×”×™×™× ×• ×™×•×©×‘×™× ×©×œ×•×©×ª× ×• בקצה (×ו ×× ×™ ויקי, ×›×™ עופר בכל ×–×ת ×”× ×—×” ×ת הערב) ×•×ž×¨×¡×§×™× (בלחש כמובן) ×‘×™× ×™× ×• ×ת ×”×©×™×¨×™× ×©×”×•×©×ž×¢×• ב××–× ×™× ×• (שב×מת ×©×¨×•×‘× ×”×™×• ×¤×ª×˜×™×™× ×‘×¦×•×¨×” כל כך פתטית עד שהפתטיות ×©×œ×”× ×›×‘×¨ התביישה בעצמה ×©×”×™× ×¦×¨×™×›×” לעמוד מול הקהל ×•×œ× ×”×‘×™× ×” ×יך מי שכתב ×ותה ×ž×“× ×œ×‘×• ×•×‘×©×™× ×”×¨×’×© ×œ× ×ž×‘×—×™×Ÿ בכך ×©×”×•× ×ž×¢×•×¨×¨ ×¨×—×ž×™× ×‘×¦×•×¨×” כל כך מעוררת ×¨×—×ž×™× ×¢×“ ×©×”×¨×—×ž×™× ×•×›×•'). ×–×” ×”×™×” די ×›×™×£. בייחוד ×חרי שתי בירות. ×•×¤×¢× ×‘ ×’× ×”×™×• ×©×™×¨×™× ×œ× ×¨×¢×™×.
כמובן ×©×’× ×× ×™ הקר×תי משירי, ×בל ×”× ×”×™×• ברמה, כך ×©×’× ×–×” ×”×™×” ×›×™×£.
מה שעצוב ×”×•× ×©×œ× × ×¨××” לי ש×× ×”×™×• ×”×™×•× ×ž××¨×’× ×™× ×¢×¨×‘ שירה במרתף 10 מישהו בכלל ×”×™×” ב×. כמה שהמצב ×‘×©× ×•×ª ×”- 90 ×”×™×” רעוע, ×”×™×•× ×”×•× ×¢×•×“ יותר גרוע. ו×× ×™ שו×ל מדוע? והרוח ×¢×•× ×”: × ×•×¢, × ×•×¢. (ומי ×©×œ× ×ž×¢×¨×™×š ×ת השיר ×”×–×” שידע שבגללו המצב כל כך גרוע!)
××™×–×” שיר ×–×”? ×–×” מדגדג לי על גבול ההכרה.
גיבוב מרוכז ומבחיל של שטויות מפגרות! ×¤×œ×¦× ×•×ª לשמה! רצון להיות ×©×•× ×” ×•×™×•×¦× ×“×•×¤×Ÿ בכל מחיר!
××™×–×” מזל שרוב הציבור,×והב ערבי זמר,×•× ×•×”×¨ ××œ×™×”× ×‘×”×ž×•× ×™×•.
×חרת ×¤×¨× ×¡×ª× ×•,×ž× ×—×™ ערבי הזמר הייתה × ×¤×’×¢×ª קשות.
המשך לבוסס ×‘×§×™× ×©×œ עצמך!
בהצלחה!