×× ×™×¨××•× ×™ ציור ו×ומר ציור ×™×מרו ציור
×× ×™×¨××•× ×™ פסל ו×ומר פיסול ×™×מרו פיסול
×ך ×× ×™×¨××•× ×™ שיר ו×ומר שירה ×™×מרו כתיבה יוצרת
×× ×™×¨××•× ×™ שיר ו×ומר שירה ×™×מרו כתיבה יוצרת
מתוך גיליון מספר ×©×ª×™×™× ×©×œ כת×
יש × ×˜×™×™×” כזו, בקרב ×”×× ×©×™× ×©×ž×“×‘×¨×™×, לדבר סרה בשטף כתבי העת לשירה ולספרות שהחלו לצ×ת ל××—×¨×•× ×”. ×× ×™ ×œ× ×והבת ×ותה. כמו ×©×”×ž×§×•× ×”×–×” מעיד, ×× ×™ חושבת שדבר, כדי ×©×™×ª×§×™×™× ×‘×©×“×” התרבותי, צריך שידברו ×ותו ועליו. ולכן, כל כתב עת לשירה, ויהיה ×–×” רחוק מטעמי ככל שיהיה, ×”×•× ×ž×‘×•×¨×š. ×•×›×ª× ××™× ×• ×™×•×¦× ×“×•×¤×Ÿ בכך.
יתרה מכך, מעיון בגיליון ×”×©× ×™ × ×™×›×¨ ×›×™ ×œ×™×‘× ×©×œ עורכי ויוצרי ×›×ª× × ×ž×¦× ×‘×ž×§×•× ×”× ×›×•×Ÿ. כלומר, ×”× ××•×”×‘×™× ×©×™×¨×”, ×”× ×œ×”×•×˜×™× ×œ×’×‘×™×” ×•×”× ×¡×‘×•×¨×™× ×©×ž×” שיש ×œ×”× ×œ×•×ž×¨ ×”×•× ×—×©×•×‘ ×•×©×•× ×” מכל מה ×©× ×מר כיו×. ו×× ×™ מעריכה ×ת ×–×”.
בעלטת / ×מיר גלבע
×× ×™×¨××•× ×™ ×בן ו×מר ×בן ×™×מרו ×בן.
×× ×™×¨××•× ×™ ×¢×¥ ו×מר ×¢×¥ ×™×מרו ×¢×¥.
×ך ×× ×™×¨××•× ×™ ×“× ×•×מר ×“× ×™×מרו צבע.
× × ×™ ר × ×• × ×™ ד × ×• × ×ž ר ד × ×™ × ×ž ר ו צ ב ×¢ .
מתוך ×›×—×•×œ×™× ×•×דומי×, הקיבוץ המ×וחד. מבוצע ×’× ×¢×œ ידי פולי×× ×” ×¤×¨× ×§ וחוה ×לברשטיין.
וב×מת, ייתכן ×©×œ× ×”×™×™×ª×™ ×ומרת דבר, ×œ×•×œ× ×™×™×¦×¨×• במערכת ×›×ª× ×ž×˜×פורה כל כך מושלמת לסוג העשייה בעיתון שלה×. קחו, למשל, ×ת הפר×פזה ×”× "ל. ×›×ª× × ×¨××”, ×× ×ª×¨×¦×•, כמו עיתון ×©× ×¢×©×” בידי ×× ×©×™× ×©×ž×›×™×¨×™× ×ת ×”×ž×©×•×¨×¨×™× ×©×¨×וי להכיר (גלבוע), ×‘×•×—×¨×™× ×ת ×חד ×”×©×™×¨×™× ×”×‘×¨×•×¨×™× ×•×”×‘×•×˜×™× ×‘×™×•×ª×¨ שלו (בעלטת), ו××– ×ž×©×ª×ž×©×™× ×‘×” בבוטות × ×•×¡×¤×ª ×œ×¦×¨×›×™×”× (ר×ו ציטוט). קשה לחשוב על ×מירה שירית-פ×רודית ×¦×¢×§× ×™×ª יותר מהשימוש של עורכי ×›×ª× ×œ×©×™×¨ ×”×–×”.
והקו המערכתי ×”×–×” × ×™×›×¨ ל×ורך הגיליון כולו. 16 ×¢×ž×•×“×™× ×ž×—×–×™×§ הגיליון ושישה ×ž×ª×•×›× ×ž×•×§×“×©×™× ×›×•×œ× ×œ×מירה הפשוטה: המצב על ×”×¤× ×™× ×•×”×× ×©×™× ×”××ž×•× ×™× ×¢×œ×™×• ×ž×—×ž×™×¨×™× ×ותו ××£ יותר. זו ×מירה חשובה ×•× ×›×•× ×”, ×בל ×פשר ×œ×”× ×™×— ×©×”×™× ×”×•×‘× ×”, ו×פשר ×œ×”×ª×§×“× ×”×œ××”. כלומר, ××™×–×” ×˜×¢× ×™×© ×‘×¤×¨×¡×•× ×”×ª×›×ª×‘×•×ª ×¢× ×œ×ור שמוכיח ×ת ל×וריותו ×ו ×‘×¤×¨×¡×•× ×ž×•×“×¢×ª ×בל על הכתיבה התל-×ביבית ×©×ž×ª×›× ×¡×ª בב×צ'ו וטובעת בצער?
×× ×™ חושבת, יהודה ויזן ועודד כרמלי, שהפרה הקדושה כבר × ×•×¤×¦×” וחלקיקיה ×ž×¤×•×–×¨×™× ×‘×¨×—×‘×™ העיר, ×˜×•×‘×¢×™× ×‘×ספרסו על מצע עלי בייבי. ×”×’×™×¢ הזמן ×œ×”×ª×§×“× ×ל מעבר לקו ×”"פחחחח" ×ל המהות ×”×מיתית, ×ל ×”××œ×˜×¨× ×˜×™×‘×” ש××ª× ×ž×¦×™×’×™×. ×× ×™ כמעט בטוחה שיש ×œ×›× ×›×–×•.
×ž×”×‘× ×ª×™ ×ת השיר המקורי, ×©× ×™ ×”××•×‘×™×™×§×˜×™× ×”×¨××©×•× ×™× "× ×™×™×˜×¨×לי×". ×”×˜×¢× ×” ×”× ×•×‘×¢×ª מתוך הפרפר××–×” ×”×™× ×©×”×¦×™×•×¨ והפיסול ×”×ž×•×“×¨× ×™×™× ×”× × ×•×©××™× ×©×œ× ×©× ×•×™×™× ×‘×ž×—×œ×•×§×ª, ×× ×©×™× ×¤×ª×•×—×™× ×œ×ž×§×•×¨×™×•×ª ×•×œ×©×™× ×•×™, ו×ילו בשירה יש רי××§×¦×™×•× ×¨×™×•×ª ×•×”×ª× ×’×“×•×ª לקדמה.
×–×” פשוט ×œ× × ×›×•×Ÿ.
לעומת ×”×¡×•×¤×¨×œ×˜×™×‘×™× ×©×”×•×“×‘×§×• לציור והפיסול ×”×ž×•×“×¨× ×™×™×, "כתיבה יוצרת" ×”×™× ×ž×—×ž××”.
×–×ת, ×’× ×× × ×ª×¢×œ× ×ž×›×š שלדעתי (וזה כבר טעמי ×”×ישי בלבד) בשביל שפרפר××–×” על שיר כמו בעלטת תצדיק ×ת השימוש במקור צריך יותר.
יפה ×מרת, ×× ×›×™ ×× ×™ ×œ× ×ž×©×•×›× ×¢ ב×שר ×œ×¢× ×™×™×Ÿ ×”××œ×˜×¨× ×˜×™×‘×” של כת×.
× ×¨××” לי ש×תה צודק. ×œ× ×—×©×‘×ª×™ בכלל על ×”×מירה לגבי הציור והפיסול. מה ××•×ž×¨×™× ×¢×œ×™×”× ×›×’× ××™?
ו×× ×™ ×יתך ×’× ×‘× ×•×©× ×”×©× ×™.
יש ×©× ×›×ž×” ×“×‘×¨×™× ×™×¤×™× ×‘×’×™×œ×™×•×Ÿ. × ×’×™×“, ההחלטה להקדיש ×ž×§×•× ×œ×™×יר הורוביץ. ×œ× ×‘×”×›×¨×— ×”×©×™×¨×™× ×”×—×“×©×™×, ×בל לר×ות ×‘×ž×§×•× ×©×œ שירה ×ת השורה "×יש ×”×פר ×”×•× ×ž×Ÿ ×”×¡×ª× ×’× ×יש ×”×ש" ×–×” משובב ×ש ×•× ×¤×©.
×–×” × ×›×•×Ÿ. ×ולי ×× ×™ ×¡×ª× ×× ×˜×™×¤×˜ 🙂
×ת ×”×›×ª× ×”×–×” עוד ×œ× ×™×¦× ×œ×™ ×œ×ž×¦×•× ×בל ×ת ×”×§×•×“× ×ž×וד חיבבתי ×›×™ ×”×•× ×”×¦×—×™×§ ×ותי, ×”×•× ×œ× ×ž×¦×—×™×§ הגיליון ×”×–×”?
×”×•× ×ž×¦×—×™×§ פחחח. ×œ× ×™×•×ª×¨ מזה.
עדיין ×œ× ×—×¨×©×ª×™ ×ת הגיליון ×”× ×•×›×—×™, ×× ×›×™ × ×ª×§×œ×ª×™ בו ב××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×”. בגדול, ×× ×™ מסכימה ×¢× ×“×‘×¨×™×™×š, מיטל, ×©×ž×–×›×™×¨×™× ×“×‘×¨×™× ×ž×•×©×—×–×™× ×™×•×ª×¨ ש×מר ×‘×¢× ×™×™×Ÿ ×–×” דרור בורשטיין, ב"×”×רץ":
"×›×™×©×œ×•× ×• של "כת×" מלמד שצריך לסרב לר×ות ×ת השירה ו×ת עולמה כתכלית השירה: ×œ× ×œ×©×‘×ª בבתי קפה ×¢× ×ž×©×•×¨×¨×™×; ×œ× ×œ×”×¦×˜×¨×£ ל"×©×•×œ×—× ×•×ª"; במידת ×”×פשר, מוטב ×œ× ×œ×“×‘×¨ בכלל ×¢× ×ž×©×•×¨×¨×™× ×•×œ× ×œ×”×—×–×™×¨ ×œ×”× ×˜×œ×¤×•× ×™×. והכי חשוב: ×œ× ×œ×”×ª×’×¢×’×¢ ×œ×ž×©×•×¨×¨×™× ×ž×ª×™×. ×ל תשליכו על ×—×™×™×”× ×”×‘×“×•×™×™× ×©×œ משוררי העבר ×ת תשוקות הגדולה שלכ×."
מעבר לצמרמורת שהפסקה ×”×–×ת מעוררת, ×”×™× ×’× ×ž×§×•×ž×ž×ª, וכ×ן ×× ×™ מתחברת לדברייך בפוסט. ×›×ילו ×œ× ×”×¦×ž×™×ª×• מספיק ×ת ×”×ון השירי השוצף של ×”× ×•×¢×¨, ב××™× ×¢×œ×™×”× ×ž×‘×§×¨×™× ×ž×œ×•×ž×“×™× ×•×¨×”×•×˜×™×, ×—×ž×•×©×™× ×‘×¡×›×™× ×™× ×•×ª×וות מילה. (התחכמתי). כן ר×וי לויזן וכרמלי לחפש ×œ×”× ×ž×©×•×¨×¨×™× × ×•×¡×¤×™×, מוצלחי×, כדי ×œ×ž×œ× ×ת שטח ×”"עיתון היומי לשירה" ×©×œ×”× ×‘×©×™×¨×™× – על חשבון הפ×רודיות ×©× ×— ליחן.
× ×¡ ליחן, × ×¡, לעז×זל
(למה צריך לפתור ×ª×¨×’×™×œ×™× ×‘×—×©×‘×•×Ÿ כדי ×œ×¤×¨×¡× ×ª×’×•×‘×” ×צלכ×? ××™×™ קר×מבה)
תגידו, הו ×ž×‘×™× ×™× ×‘×©×™×¨×” שכמותכ×:
×–×” רק ×× ×™, ×ו שיצחק ל×ור כותב ×©×™×¨×™× ×‘× ×™ ×–×•× ×”?
×›×ילו, בלי קשר ל×ופיו וש×ר ×¢× ×™× ×™× ×©×‘×¨×•×ž×• של עול×, רק בקשר לשירי×: × ×›×•×Ÿ ×©×”× ×ž×¢×•×œ×™×?
קר×תי ×ת הטור ×”×–×” של בורשטיין על כתבי העת. ×× ×™ יודעת ×©×”×•× ×‘×—×™×¨ ליבך והכל, ובדרך כלל ×”×•× ×“×•×•×§× ×œ× ×—×•×˜× ×‘×–×”, ×בל ×™×¦× ×œ×• קצת ×ž× ×—× ×¤×¨×™. ×œ× ×‘×ž×•×‘×Ÿ של "הו, ×‘×–×ž× ×™ ×™×©×‘× ×• בכסית ×•×¢×©×™× ×• שירה", ××œ× ×‘×ž×•×‘×Ÿ של "הו, עוד ×œ× ×”×•×›×—×ª× ×œ×™ ש××ª× ×™×•×“×¢×™× ×œ×¢×©×•×ª משהו טוב". וזה ×”×™×” קצת מעצבן. ולכן התעלמתי ×ž×ž× ×• בפוסט ×”× ×•×›×—×™.
×‘× ×•×’×¢ ×œ×ª×¨×’×™×œ×™× ×‘×ž×ª×ž×˜×™×§×”: ובכן, מסתבר, ×©×¨×•×‘×•×˜×™× ×©×ž×©×•×˜×˜×™× ×‘××ª×¨×™× ×•×ž×©××™×¨×™× ×ª×’×•×‘×•×ª על ×ž×™× ×™ מחלות ×ž×©×•× ×•×ª ותרופות ×ž×©×•× ×•×ª עוד יותר שמרפ×ות ×ותן, ××– ×”×¨×•×‘×•×˜×™× ×”×לו ×œ× ×™×•×“×¢×™× ×œ×¤×ª×•×¨ תרגילי×.
×—×—×—
ויזן וכרמלי ×™×•×“×¢×™× ×œ×”×¦×—×™×§ ברמת החבר'×”. ×”× ×œ× ×™×•×“×¢×™× ×ž×”×™ ב×מת שירה טובה ×•× ×“×™×¨ ×œ×ž×¦×•× ×‘×™×Ÿ ×”"גילויי×" ×©×œ×”× ×©×•×¨×” שווה. ×¤×¨×¡×•× ×לה שכבר הוכתרו ×ž×ž×™×œ× ×›×˜×•×‘×™×, כגון ×™×יר, ×œ× ×ž×ž×© חוכמה גדולה, וזה מעין × ×™×™×-×“×¨×•×¤×™× ×’ ×‘×’×™×œ×™×•× × ×›×“×™ שיהיה בו בשר מסויי×.
×”×ž× ×™×¤×¡×˜ ×”×•× ×›×œ×œ×™× ×ž×©×•×¨×‘×˜×™× ×•×œ× ×¨×¦×™× ×™×™×.
×•×¢× ×›×œ ×”×מור, ×שמח ×œ×§×¨×•× ×§×¦×ª רכילויות ופרודיות. ×ת החלק ×”×–×” כד××™ ×œ×”× ×œ×”×¨×—×™×‘ על חשבון ×”×’×¨×¤×•×ž× ×™×” השירית…
הגעתי לפוסט ×”×–×” קצת ב×יחור.
×‘×¢× ×™×™×Ÿ ×œ× ×’×— ×ת ל×ור על ל×וריותו: לחלוטין. ×”× ×™×’×•×— של כת×, ×ו לפחות מה ×©×›×ª× ×”×¤×š להיות, סיזיפי לחלוטין. × ×™×’×•×— של עובדה. ×–×” מה שהיה לי לומר.
וג×: ×× ×™ כל הזמן מחכה ×©×›×ª× ×™×‘×•×ו ×¢× ×יזושהי הצעה. ×× ×™ מדפדוף ברומ×ן ובמחזה ×”×ž×ª×•×¨×’× ×”×חרון מבית היוצר ×©×œ×”× ×¢×“×™×™×Ÿ ×œ× ×¢×•×œ×” ×יזשהו גילוי מדהי×. ×ולי טוב שהגעתי לפוסט ×”×–×” ב×יחור. ×ולי ×× ×™ ×‘×¢×¦× ×›×Ÿ יכול לסתור ×ותך ולזרוע מהומה:
ריבוי כתבי העת, ובפרט המקרה של 'כת×', מצליח בעיקר לייחצן שירה, ×בל ×œ× ×œ×—×“×© בה ×©×•× ×“×‘×¨. עומס ×”×ž×’×–×™× ×™× ×”'×—×ª×¨× ×™×™×' שיצ×ו (× ×•×— להיות ×—×ª×¨× ×™ בסביבה ×ž×™×™× ×¡×˜×¨×™×ž×™×ª) ×¡×ª× ×ת החור, ×בל ×œ× ×ž×œ× ×ותו.
עכשיו ב×מת סיימתי.
×œ× ×‘×¨×•×¨ לי מדוע 'כת×' ×œ× × ×’×™×© ב××™× ×˜×¨× ×˜, ומדוע הפסיק להופיע? ×”×× ×ž×™×©×”×• יסביר לי?
ל×.