×”×’×™×¢ הזמן שיספרו לכ×: ×”××™× ×˜×¨× ×˜ יטה ×ת ×”×›×£ ×”×לקטורלית, ×•×™×’×¨×•× ×œ×ž×¦×‘×™×¢×™× ×œ×¢×‘×•×¨ לשמ×ל. ××ž× ×, ×œ× ×¨×•××™× ×›×¨×’×¢ ××£ סימן לזה בשטח, ×בל ×–×” יקרה. ×–×” יקרה בגלל ×œ×™× ×§×™×, בגלל ×”×ž×‘× ×” הביזורי של הרשת; ×–×” יקרה ×›×™ חוויית הקרי××” ברשת דומה, בבסיסה, למהלך ×”×“×§×•× ×¡×˜×¨×•×§×¦×™×” של דרידה. ומי שחושב כמו ×–'×ק דרידה ×œ× ×™×›×•×œ להיות שמרן.
×ת הטיעון ×”× "ל תוכלו ×œ×ž×¦×•× ×‘×ž×מר של פיטר לורי ב-Ctheory, והגעתי ×ליו דרך הקולקטיב ×”×חרון. ×× ×™ מספר ×–×ת ×›×™ הקישור למ×מר, בהקשר ×–×”, חשוב. ×”× ×” ×œ×›× ×”×•×›×—×” לממד ×”×“×§×•× ×¡×˜×¨×•×§×˜×™×‘×™ של הרשת, הקיפוץ מ×תר ל×תר. ×יתמר ×§×•×¨× ×', רו××” קישור וקופץ לב'. ××—, ×—×™×™ הפיר××˜×™× ×”× ×›×” × ×¤×œ××™×.
התי×וריה הזו ××™× ×” חדשה לגמרי. ×’× ×’'ורג' ×œ× ×“×ו, ב-"hypertext 2.0", מזכיר ×ת דרידה, וטוען שהרשת מגשימה ×ת חלומות הפוסט-×¡×˜×¨×•×§×˜×¨×œ×™×¡×˜×™× ×¢×œ טקסט חסר גבולות וחסר סמכות, ×©× ×™×ª×Ÿ ×œ× ×•×¢ ×ליו והחוצה ×ž×ž× ×•, שקרי××” בו ×œ×¢×•×œ× ×œ× ×ž×¡×ª×™×™×ž×ª ב×מת, ×›×™ ×ין דבר ×›×–×” "המילה ×”××—×¨×•× ×”".
כמה חבל, ×× ×›×Ÿ, שהתי×וריה הזו ×œ× ×ž×—×–×™×§×” מי×. ×œ× ×”×™×™×ª×™ טורח להגיב עליה ×œ×•×œ× ×”×¢×“× ×” המסוימת ×©×”×™× ×–×•×›×” לה בקרב כמה ×ž×¨×¦×™× ×œ×¡×¤×¨×•×ª ולול×, ספציפית, התזה שלי × ×•×’×¢×ª ×‘× ×•×©× ×§×¨×•×‘.
התזה של לורי מתבססת על ××™× ×˜×¨×˜×§×¡×˜×•×ליות, התייחסות של ×˜×§×¡×˜×™× ×œ×˜×§×¡×˜×™× ×חרי×. ××ž× ×, ××£ ×חד ×œ× ×—×™×›×” ל××™× ×˜×¨× ×˜ כדי ליצור יצירות ××™× ×˜×¨×˜×§×¡×˜×•×ליות – כל ביבליוגרפיה ×”×™× ××™× ×˜×¨×˜×§×¡×˜ – ×בל הרשת בכל ×–×ת הגדילה בדרמטיות ×ת ×”× ×’×™×©×•×ª של ×˜×§×¡×˜×™× × ×¨×ž×–×™×. ×‘×ž×œ×™× ×חרות, ×× ×—× ×• ×œ× ×¦×¨×™×›×™× ×¢×•×“ לצ×ת החוצה, ×ל הספרייה הציבורית הבלתי מתוחזקת, ולחפש ×ת טקסט המקור, שהספר שקר×× ×• התייחס ×ליו. יותר מכך, מלבד ×ž×§×¨×™× × ×“×™×¨×™×, ברשת ×× ×—× ×• ×™×•×“×¢×™× ×ª×ž×™×“ ל××™×–×” טקסט מתייחס מה ש×× ×—× ×• קור××™×. כל מה שצריך ×–×” ללחוץ על קישור, והטקסט ×”× ×¨×ž×– מופיע.
הרחבה ×œ× × ×—×•×¦×” ב×מת, מותר לדלג
××™× ×˜×¨×˜×§×¡×˜×•×ליות תמיד היתה ×—×‘×™×‘×ª× ×©×œ הפוסט-סטרוקטורליסטי×, ×•×”×“×§×•× ×¡×˜×¨×•×§×¦×™×•× ×™×¡×˜×™× ×‘×›×œ×œ×. ×”×™× ×¢×•×‘×“×ª היטב ×¢× ×ª×™×וריות שמ××ž×™× ×•×ª ב××™× ×¡×•×¤×™×•×ª ×”×¤×•×˜× ×¦×™×לית של תהליך הקרי××”, ובכך שכל טקסט ×”×•× ×”×™×‘×¨×™×“ של ציטוטי×, יציר כל××™×™× ×©×œ התרבות, ×¤×¨×•× ×œ× ×¦×—. למעשה, ×”×ž×•× ×— "××™× ×˜×¨×˜×§×¡×˜×•×ליות" ×”×•×ž×¦× ×¢×œ ידי קריסטבה, ובשימוש המקורי בו ×”×•× ×ž×ª×ר ×ת מערך ×”×§×•×“×™× ×•×”×¡×ž×œ×™× ×©× ×ž×¦× ×‘×›×œ טקסט וטקסט. במובן ×–×”, כל טקסט ×”×•× ××™× ×˜×¨×˜×§×¡×˜×•×לי, מ×חר שקריסטבה מרחיבה עד ×ובדן משמעות ×ת המושג "טקסט". ×× ×˜×§×¡×˜ ×”×•× ×’× ×§×•×“ (× × ×™×—: השפה העברית) ×•×’× ×˜×§×¡×˜ ×‘×ž×•×‘× ×• המקורי (× × ×™×—: "×”×—×˜× ×•×¢×•× ×©×•"), ××–×™ כל טקסט ×”×•× ×ª×ž×™×“ ××™× ×˜×¨×˜×§×¡×˜ – ×”×•× ×ž×›×™×œ ××™× ×¡×¤×•×¨ ×¦×™×˜×•×˜×™× ×©×œ ×˜×§×¡×˜×™× ×חרי×, של ×§×•×“×™× ×©×•× ×™×, של חומרי ×¢×•×œ× ×”×—×™×¦×•× ×™×™× ×œ×•. מכ×ן שטקסט ××™× ×• יצירה סגורה ו××•×˜×•× ×•×ž×™×ª, דבר מה ×™×—×™×“× ×™, ××œ× ×ž×רג של ×˜×§×¡×˜×™× ×§×•×“×ž×™×.
×× × ×“×ž×” ×œ×›× ×©×›×œ ×–×” ×”×•× ×¨×§ משחק במלי×, ××ª× ×œ× ×œ×’×ž×¨×™ לבד. ×¤×¨×“×™× ×Ÿ דה-סוסיר עשה ×¤×¢× ××‘×—× ×” בין ל×× ×’ לפ×רול, שעדיין שימושית מ×וד. בשפה, ל×× ×’ ×”×•× ×”×ª×—×‘×™×¨ והלקסיקון, ו×ילו הפ×רול ×”×•× ×”×ž×‘×¢ עצמו, הספציפי. ×× × ×¨×—×™×‘ קצת ×ת ×”×ž×•× ×— ×”×–×”, ל×× ×’ ×”×•× ×וסף ×”×›×œ×œ×™× ×”×¡×ž×™×•×˜×™×™× ×©×¢×•×ž×“ ביסוד הפ×רול, המבע ×”× ×ª×•×Ÿ. "×”×—×˜× ×•×¢×•× ×©×•" משלב בין ל×× ×’×™× ×©×•× ×™×: השפה הרוסית, כללי ×”× ×™×ž×•×¡ ברוסיה של המ××” ×”-19, מערך ×”×ª×¤×§×™×“×™× ×‘×‘×™×¨×•×§×¨×˜×™×” של רוסיה הצ×רית וכו'. ועדיין, "×”×—×˜× ×•×¢×•× ×©×•" ×”×•× ×ž×‘×¢ ×חד. ×”×•× ×œ× "מ×רג של ציטוטי×" במובן שבו ×× ×• ×¨×’×™×œ×™× ×œ×—×©×•×‘ על ציטוטי×, כפ×רול המתייחס לפ×רול, מבע ספציפי המתייחס למבע ספציפי. ××ž× × ×ž×©×ž×©×™× ×‘×• ×§×•×“×™× ×©×•× ×™×, ×©× ×•×‘×¢×™× ×‘×¨×•×‘× ×ž×™×“×¢ ×”×¢×•×œ× ×©×œ× ×• ×•×œ× ×ž×”×¡×¤×¨ עצמו, ×בל על ×–×” × ×™×ª×Ÿ רק לומר "Well, Duh!".
וחזרה ×œ× ×•×©×
לורי ××ž× × ×™×•×“×¢ לצטט ×ת דה-סוסיר ודרידה, ×”×•× ×’× ×™×•×“×¢ לומר "HTML”, ועדיין ×œ× × ×¨××” ×©×”×•× ×œ×’×ž×¨×™ סגור על ××£ ×חד ×ž×”× ×•×©××™× ×”×œ×œ×•. סביר ×œ×”× ×™×— ×©×”×•× ×§×¨× ×ת דה-סוסיר דרך דרידה, ו×ת דרידה דרך ×יגלטון, ×בל ב×מת ש×ין לי כוח ×œ×”×™×›× ×¡ לזה (ובתכלס, ×× ×™ מבין ×ותו. × ×™×¡×™×ª×™ ×œ×§×¨×•× ×“×¨×™×“×”, בחיי). מה שחשוב ×›×ן ×”×•× ×”×§×•× ×¡×¤×¦×™×” של הרשת ככלי ×“×§×•× ×¡×˜×¨×•×§×¦×™×•× ×™×¡×˜×™, שמעודד מעבר מטקסט לטקסט, ×•×ž× ×˜×¨×œ ×ת הסמכותיות והבלעדיות של כל טקסט. במילותיו של לורי:
“The content available online is much less important than the manner in which it is delivered, indeed, the way the Web is structured. Its influence is structural rather than informational, and its structure is agnostic. For that reason, parental controls of the sort that AOL can offer gives no comfort to conservatives. It's not that Johnny will Google "hardcore" or "T&A" rather than "family values;" rather, it's that Johnny will come to think, consciously or not, of everything he reads as linked, associative and contingent. He will be disinclined to accept the authority of any text, whether religious, political or artistic, since he has learned that there is no such thing as the last word, or indeed even a series of words that do not link, in some way, to some other text or game. For those who grow up reading online, reading will come to seem a game, one that endlessly plays out in unlimited directions. The web, in providing link after associative link, commentary upon every picture and paragraph, allows, indeed requires, users to engage in a postmodernist inquiry”.
ועכשיו ש×לו ×ת עצמכ×, מבין ששת ×”×§×™×©×•×¨×™× ×©×ž×©×•×‘×¦×™× ×‘×¤×•×¡×˜ ×”×–×”, על כמה לחצת×? ו×× ×œ×—×¦×ª×, ×”×× ×¤×ª×—×ª× ××•×ª× ×‘×˜×ב חדש ×•×”×ž×©×›×ª× ×œ×§×¨×•× ×ת הפוסט, ×ו ×©×¢×‘×¨×ª× ×”×™×™×©×¨ ×ליה×, ×•× ×§×œ×¢×ª× ×œ×ž×©×—×§ ×”×ž×¡×ž× ×™× ×”××™× ×¡×•×¤×™?
×”× ×™×—×•×© שלי ×”×•× ×©×œ× ×œ×—×¦×ª× ×פילו על ×חד ×ž×”×œ×™× ×§×™×. מטיבי הלכת ×ולי פתחו ×ת המ×מר של לורי בט×ב חדש, ×בל סביר ×œ×”× ×™×— ×©×”× ×œ× ×”×ª×—×™×œ×• ×פילו ×œ×§×¨×•× ×ותו עדיין. ×”× ×™×—×•×© שלי טוב כשלכ×, ×בל לי יש ×’× ×¡×˜×˜×™×¡×˜×™×§×•×ª. גוגל ×× ×œ×™×˜×™×§×¡, יברכו ×”×לוהי×, מ×פשר בדיקה של כמות ×”×›× ×™×¡×•×ª לקישורי×. קבלו ×ת ×”×ª×ž×•× ×” הב××”, ×©×ž× ×ª×—×ª חלק מהפוסט של × ×ž×¨×•×“ ×‘×¨× ×¢:
7.25 ××—×•×–×™× ×ž×”×§×•×¨××™× ×œ×—×¦×• על הקישור "כתבו פוסט". ש×ר ×”×§×™×©×•×¨×™× ×œ× × ×œ×—×¦×•, מלבד הכותרת של הפוסט. מספר ×”×ž×§×œ×™×§×™× ×§×˜×Ÿ ×›×שר ×‘×•×“×§×™× ×ת כמות הלחיצות ביחס ל×× ×©×™× ×©×§×¨×ו ×ת הפוסט, ×•×œ× ×ת הבלוג בכללותו – רק 2.04 ×חוזי×.
××– ×יפה בדיוק משחק ×”×ž×¡×ž× ×™×? המעבר מטקסט לטקסט? קיי×, ×בל בקושי. ×–×” ×œ× ×©×× ×©×™× ×œ× ×œ×•×—×¦×™×, ×”× ×œ×•×—×¦×™×, ×בל ×”× ×ž×¢×“×™×¤×™× ×œ×§×¨×•×, ×›× ×¨××”, טקסט בשלמותו. גרוע מכך, ×’× ×× ×©×™× ×©×œ×•×—×¦×™× ×¢×œ ×§×™×©×•×¨×™× ×ž×ž×©×ž×¢×™× ×ות×, בחלק × ×™×›×¨ מהמקרי×, ביחס לטקסט המקשר. ×”× ×ž× ×¡×™× ×œ×ž×¦×•× ×ת הקשר שבין הקישור למקושר.
×§×™×©×•×¨×™× ×”× ×¦×•×¨×” ×ž×©×•× ×” וחדשה של ××™× ×˜×¨×˜×§×¡×˜×•×ליות, במובן הרגיל (פ×רול לפ×רול). בעבר, ×”×™×™× ×• ×ž×–×”×™× ×¨×ž×™×–×” ×ו התייחסות ××™× ×˜×¨×˜×§×¡×˜×•×לית ב×מצעות ×¡×ž× ×™× ×‘×˜×§×¡×˜ המקשר. בכלליות, הטקסט ×”×™×” מכיל מלי×, תחביר ×ו ×ž×‘× ×” עלילתי ×”×“×•×ž×™× ×œ×˜×§×¡×˜ ש×ליו ×”×•× ×ž×ª×™×™×—×¡. בציטוט, למשל, מקבץ ×ž×œ×™× ×ž×¡×•×™× ×”×•× ×–×”×” לזה שבטקסט ×חר. הדבר היחיד ×©×ž×©×ª× ×” ×”×•× ×”×”×§×©×¨. ברמיזות יותר ×¢×“×™× ×•×ª הדמיון יכול להיות חמקמק יותר, ×ך ×”×•× ×¢×“×™×™×Ÿ ש×. הסופר, בסך הכל, רוצה ×©×™×‘×™× ×• ×ת הרמיזה. ×‘×§×™×©×•×¨×™× ×‘×¨×©×ª המצב ×©×•× ×”. × ×•×¡×£ ×œ× ×• סמן × ×•×¡×£, ויזו×לי. ×§×•× ×‘× ×¦×™×•× ×œ×™×ª, ×§×™×©×•×¨×™× ×ž×•×“×’×©×™× ×‘×מצעות צבע גופן ×©×•× ×” וקו תחתון. עכשיו ×ין צורך ליצור ×× ×œ×•×’×™×” טקסטו×לית בין הטקסטי×, ×פשר ×œ×©×™× ×œ×™× ×§ מתחת לכל מילה ×ו משפט, ולקוות לטוב.
×בל ×‘× ×™ ×ד×, מסתבר, ×¤×•×¢×œ×™× ×חרת. ×”× ×™×•×¦×¨×™× ×§×™×©×•×¨×™× ×ž×¡×‘×™×‘ ×œ×ž×œ×™× ×©×ומרות דבר מה ×ודות הטקסט המקושר. ר×ו ×ת ×”×ž×™×œ×™× "הפוסט של × ×ž×¨×•×“ ×‘×¨× ×¢". הקישור שלעיל מוביל לפוסט של × ×ž×¨×•×“ ×‘×¨× ×¢. ×œ× ×ž×וד מפתיע, ובכל ×–×ת. ×× ×—× ×• ×ž×©×‘×¦×™× ×”×ž×•×Ÿ ×§×™×©×•×¨×™× ×‘×˜×§×¡×˜×™× ×ž×§×•×•× ×™×, ועדיין ×”×§×™×©×•×¨×™× ×”×œ×œ×• ×ž×©×•×¢×‘×“×™× ×œ×”×™×’×™×•×Ÿ הטקסט המקשר, ×•×ž×•×‘× ×™× ×‘×™×—×¡ ×ליו. ×›×שר לחצתי על הקישור למ×מר של לורי, עשיתי ×–×ת ×›×™ ×”× ×—×ª×™ שהקולקטיב יספק לי חומר קרי××” ×ž×¢× ×™×™×Ÿ. ×›×שר קר×תי ×ת המ×מר, תהיתי ×× ×ורי ברוכין ×ž×¡×›×™× ×¢× ×”× ×מר בו. ×œ× ×¤×¦×—×ª×™ במחול ×ž×¡×ž× ×™× ×¡×•×¢×¨, ×•×œ× ×יבדתי ×מון בסמכות המקור. פשוט עברתי ×œ×§×¨×•× ×¢×•×“ טקסט.
הסיבה לכך ×”×™× ×©×× ×• ×‘× ×™ ×ד×. ×›×‘× ×™ ×ד×, קשה ×œ× ×• ×¢× "מות המחבר" ×•×¢× ×”×ª×™×™×—×¡×•×ª לטקסט כטקסט בלבד. ×›×‘× ×™ ×ד×, ×× ×—× ×• ×ž×—×¤×©×™× ×ת ×”×× ×•×©×™. ×”×× ×ª×¨×•×¤×•×ž×•×¨×¤×™×–× ×©×œ× ×• ×œ× × ×¢×¦×¨ ב××œ×™× ×‘×‘×œ×™×™× ×•×‘×ž×©×œ×™ קרילוב, ×”×•× ×—×•×“×¨ מבעד לרוב הקטגוריות ×”×ž× ×˜×ליות ×©×œ× ×•. ×× ×• ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ "רגלי ההר", ×ž×™×™×—×¡×™× ×ž×—×•×•×ª ×× ×•×©×™×•×ª לחיות ×•×ž×ª×™×™×—×¡×™× ×œ×ž×“×™× ×•×ª ×›×ל ×‘× ×™ ××“× (לחצו על הקישור ×”×–×”, ×”×•× ×‘×מת שווה). ההתייחסות לטקסט ×›×ל יציר בודד, חסר מחבר, ×œ× ×¨×§ פותח ×ותו ל××™× ×¡×•×£ קרי×ות ×©×•× ×•×ª (ומכ×ן הופך ×ותו לבלתי יעיל), ×”×•× ×ž× ×•×’×“ ל××™× ×¡×˜×™× ×§×˜×™× ×”×›×™ ×‘×¡×™×¡×™×™× ×©×œ× ×•. וה××™× ×˜×¨× ×˜ ×œ× ×™×©× ×” ×ת ×–×”.
ומלבד ×–×ת, יש לעצור ×ת רצח ×”×¢× ×‘×“×רפור
יפה ×מרת.
יפה ×מרת.
כעת, יש לי ש×לה: ×תה ×œ× ×—×•×©×‘ שה××™× ×˜×¨× ×˜ משפיע כלל על ×œ×™× ×ריות הקרי××”?
זו × ×©×ž×¢×ª כמו ש×לה מכשילה, ×בל התשובה ×”×™× ×œ×. לפחות ×‘×™× ×ª×™×™×.
ותשובה יותר מורכבת: כן, ×בל ×œ× ×‘×§×˜×Ÿ. כלומר, הרשת מעמידה ×–×” לצד ×–×” ×˜×§×¡×˜×™× ×ž×–×ž× ×™× ×©×•× ×™×, ובמובן ×”×–×” × ×™×ª×Ÿ לומר ×©×™×©× ×” ×œ×™× ×ריות שמופרעת. ×’× ×”×™×›×•×œ×ª לעדכן ×˜×§×¡×˜×™× ×§×•×“×ž×™× ×ž×פשרת יצירת ×¤×¨×“×•×§×¡×™× ×‘×©×§×œ (×˜×§×¡×˜×™× ×©×ž×¤× ×™× ×œ×¢×¦×ž× ×•×›×•'). ×¢× ×–×ת, בקרי××” עצמה, במעבר ×”×¢×™× ×™×™× ×ž×ž×™×œ×” למילה, ×œ× × ×¨××” לי שיש ×©×™× ×•×™ ×מיתי. ×›×מור, ×œ× ×œ×—×™× × ×ימץ ×קספלורר 7 ×ת הט××‘×™× ×©×œ הפיירפוקס – ×× ×©×™× ×œ× ×¨×•×¦×™× ×œ×¢×–×•×‘ ×ת הטקסט ×©×”× ×§×•×¨××™× ×¢× ×›×œ ×œ×™× ×§ שמופיע בדרך.
טוב, לדעתי, ×”×ופציה הזו, של ××™× ×˜×¨×˜×§×¡×˜×•×ליות, ×©×ž×•× ×—×ª תמיד מול ×”×¢×™× ×™×™×, כן ×ž×©× ×” ×ת ×œ×™× ×ריות הקרי××”. ×œ× ×”×™×™×ª×™ × ×¡×—×¤×ª לדה-×§×•× ×¡×˜×¨×•×§×¦×™×” מתמדת. ובטח ×œ× ×œ×“××•×¡×™× ×¤×•×œ×™×˜×™×™×. ×בל ×× ×©×™ ××™× ×˜×¨× ×˜, שכבר ×ž×‘×™×™× ×˜×•×‘ יותר ×ת המדיו×, ×¢×•×‘×¨×™× ×‘×™×Ÿ ×œ×™× ×§×™× ×‘×™×ª×¨ קלות. ו×תה יודע ×יך ×× ×™ יודעת ×ת ×–×”? ×›×™ ×–×” משפיע ×’× ×¢×œ ×”×ופן ש×× ×™ קור×ת ×˜×§×¡×˜×™× ×קדמיי×, למשל.
פתיחת ט×ב חדש, ×’× ×× ××™× ×” ×ž×©× ×” לחלוטין ×ת ×œ×™× ×ריות הקרי××”, כן מעידה על ×”×–×ž×™× ×•×ª של ×”×˜×§×¡×˜×™× ×”×חרי×. ×•×–×ž×™× ×•×ª גדולה יותר ×ž×–×ž× ×ª ×©×™× ×•×™ בהרגלי הקרי××”.
×× ×™ עובר מתמיד בין ×œ×™× ×§×™×, ועדיין × ×•×˜×” ×œ×¡×™×™× ×˜×§×¡×˜×™× ×©×”×ª×—×œ×ª×™ לקרו×. ××– ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— ×©×”×œ×™× ×ריות ×”×™× ×–×• ×©×ž×©×ª× ×”.
×–×ž×™× ×•×ª גדולה יותר ×”×™× × ×ª×•×Ÿ ברשת, ×ין צורך בפתיחת ט×ב חדש כדי להעיד עליה. ×בל למרות ×”×–×ž×™× ×•×ª הזו, רק ×חוז ×–×¢×•× ×ž×”×§×•×¨××™× ×ž× ×¦×œ×™× ×ותה.
×–×”, ×גב, ×œ× ×—×™×™×‘ להיות כך. ×× ×©×™× ×™×›×•×œ×™× ×œ×’×¨×•× ×œ×§×™×©×•×¨ להיות מפתה יותר, בכל ×ž×™× ×™ ×מצעי×. ×›×œ×™× ×›×ž×• snap כן "פורמי×" במשהו ×ת חוויית הטקסט ×”× ×§×¨×. ועדיין, ×”× ×§×•×“×” החשובה ×”×™× ×©×× ×©×™× ×ž×¢×‘×“×™× ×ת ×”×˜×§×¡×˜×™× ×”×œ×œ×• ביחס ×œ×˜×§×¡×˜×™× ×”×ž×§×©×¨×™×. ×”× ×ª×•×”×™× ×ž×“×•×¢ ×ž×§×•× ×' קישר ×œ×ž×§×•× ×‘', וכן הל××”.
×ת יודעת מה, ×ל תש×לי ×ותי. ש×לי ×ת גוגל. ×–×” ×’× ×”×”×™×’×™×•×Ÿ שמ×חורי ×”×ž× ×’× ×•×Ÿ שלו.
×ין לבלבל בין ההיגיון של קישור לבין ×”×ופן שבו ×”×•× ×ž×©×¤×™×¢ על הקרי××”.
×–×” שהקישור ×¢×•× ×” על "ההגיון הישן של ××™× ×˜×¨×˜×§×¡×˜×•×ליות" ×œ× ×ומר ×©×”×•× ×œ× ×ž×©× ×” ×ת הרגלי הקרי××”.
×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— ש×× ×™ מבין למה ×ת ×ž×ª×›×•×•× ×ª ב"הרגלי הקרי××”". ×ין ספק שהרגלי קרי××” ×ž×©×ª× ×™×, הש×לה ×ילו מה×, וב××™×–×” דרך. ×”×× ×”×§×¨×™××” ×”×œ×™× ×רית ×”×©×ª× ×ª×”? ×œ× × ×¨××” לי.
×‘×•× × ×’×™×“ ×›×›×”: כבר קרה לי שעזבתי מ×מר ב×מצע כדי ללכת לחבר שלו, ש×ליו קישרו. ×–×” ×œ× ×§×•×¨×” לי ××£ ×¤×¢× ×‘×¡×¤×¨.
עד כמה התופעה הזו רווחת? ×”×™× ×›× ×¨××” ×œ× ×¨×•×•×—×ª. ×בל ×× ×™ מ××ž×™× ×” ×©×”×™× ×ª×”×™×” יותר ויותר.
בטח שזה קורה לך בספר. במיוחד ×‘×¡×¤×¨×™× ×ž×©×¢×ž×ž×™×.
×‘×•× × ×’×™×“ ×ת ×–×” ×›×›×”: סביר ×œ×”× ×™×— ×©×’× ×× ×× ×• ×§×•×¤×¦×™× ×ž×“×™ ×¤×¢× ×ž×ž×מר למ×מר, ×× ×• עדיין ×œ× ×ž×‘×¦×¢×™× ×™×•×ª×¨ משתי קפיצות. ××œ× ×× ×›×Ÿ ×× ×• ×œ× ×§×•×¨××™× ×‘×מת. ×•×’× ×›×שר ×× ×• ×¢×•×©×™× ×§×¤×™×¦×•×ª מהסוג ×”×–×”, ×× ×• ×œ× ×‘×מת "פורמי×" טקסט ×ו × ×•×˜×œ×™× ×—×œ×§ במשחק ×”×ž×¡×ž× ×™×.
×’× "פרימה" ×•×’× "משחק ×”×ž×¡×ž× ×™×" ×”× ×‘×¢×™× ×™×™ מט×פורות יפות, שבמצי×ות הן ×œ× ×ž×ž×© קיימות.
🙂
×× ×™ החפרפרת הפוסט-×ž×•×“×¨× ×™×ª כזכור.
×ת ×כן החפרפרת. 🙂
×× ×™ כבר ×œ× ×‘×˜×•×— על מה ×”×ª×•×•×›×—× ×•.
×”×ª×•×•×›×—× ×•, בעצ×, ×ת הוויכוח שבין קריסטבה ל××—×™×” ×”××™× ×˜×¨×˜×§×¡×˜×•××œ×™×¡×˜×™× ×”×¤×•×¨×ž×œ×™×¡×˜×™×. בוויכוח ×”×–×”, ×× ×™ הייתי קריסטבה. ו×תה הפורמליסט. × ×¨××” לי שהצד שלך יותר ×ž×’× ×™×‘. ×× ×›×™ שלי צודק.
×× ×™ חושב שהפכת ×ת התפקידי×. מסורתית, קריסטבה טועה ×•×”×¤×•×¨×ž×œ×™×¡×˜×™× ×¦×•×“×§×™×. ×ין מצב שזה ×”×©×ª× ×” ×“×•×•×§× ×¢×›×©×™×• 🙂
ברור שהפכתי. ×יך לדעתך × ×”×™×™×ª× ×ž×’× ×™×‘×™×?
חשבתי ש×× ×—× ×• ×ž×’× ×™×‘×™× ×‘×“×™×¤×•×œ×˜.
××ª× ×¨×•×¡×™×.
××ª× ×ž×’× ×™×‘×™× ×¨×§ ברטרו.
LOL!
×× ×™ ×ž×¡×›×™× ×¢× ×יתמר ×©×’× ×‘×™×Ÿ ×¡×¤×¨×™× ×× ×©×™× ×ž×“×œ×’×™× ×œ×¢×ª×™×. הרבה פחות מ×שר ב××™× ×˜×¨× ×˜, ×בל ההבדל כמותי ×•×œ× ×יכותי — ב××™× ×˜×¨× ×˜ ×–×” פשוט *הרבה* יותר × ×•×—. על עצמי ×× ×™ יכול להעיד שבמקרה ×”× ×“×™×¨ שבו ספר ש×× ×™ ×§×•×¨× ×ž×¤× ×” לטקסט ×חר (×”×›×•×•× ×” בעיקר לעיון וחומר ×קדמי, כמובן), והטקסט ×”×חר *זמין* ממש תחת היד, כלומר על המדף הסמוך, ×× ×™ בהחלט ×¤×•× ×” ×ליו לפעמי×. מקרה × ×“×™×¨ עוד יותר ×”×•× ×©×˜×§×¡×˜ ×חד ×ž×¤× ×” ×ל טקסט ×חר *×©×ž×•× ×— על השולחן, לידי, כבר פתוח בעמוד ×”× ×›×•×Ÿ* — ×œ× ×גש להציץ? מקרה ×–×” כמעט היפותטי מרוב ש××™× ×• סביר ×•× ×¤×•×¥, ×בל קישור ממוקד ב××™× ×˜×¨× ×˜ שקול לו, יותר מ×שר ×œ×¡×ª× ×”×¤× ×™×” לספר שלך-תמצ×-×ותו-עכשיו.
לדעתי, ההבדל ×”×•× ×יכותי, והסיבה לכך שהתי×ור שתי×רת על הספר שבדיוק ×ž×•× ×— לכף ידך ×”×•× ×›×œ כך היפוטתי, ×©×”×•× ×’×•×‘×œ בבלתי קיי×.
יפה ×מרת.
כעת, ×’× ×™×© לי ש×לה: ×תה ×œ× ×—×•×©×‘ שה××™× ×˜×¨× ×˜ משפיע כלל על ×œ×™× ×ריות הכתיבה?
כן, כל הדיון ×›×ן ×”×•× ×¨×¦×™× ×™ ומבורך, ×בל בסופו של דבר ששת ×”×œ×™× ×§×™× ×©×©×ª×œ×ª בטקסט ×”× ×¨×§ מר××™-×ž×§×•× (×רבעה ×ž×”× ×”× ×‘×¡×š הכל ×¢"×¢ ×× ×¦×™×§×œ×•×¤×“×™ ישן וטוב), וכבר ×›×©×”×›× ×¡×ª ××•×ª× ×™×“×¢×ª ש××£ ×חד ×œ× ×™×œ×—×¥ עליה×, ×ו לפחות, ×©×ž×‘×—×™× ×ª×š ×ין חשיבות לש×לה ×× ×™×™×œ×—×¦×• ×ו ל×, ×›×™ הפוסט ×”×–×”, ×•×’× ×”×¤×•×¡×˜ של × ×ž×¨×•×“ ×‘×¨× ×¢ ×”× ×ž×מרי×. ×›×לה שיכלו להופיע ×’× ×‘×¢×™×ª×•×Ÿ מודפס. השימוש ×©×œ×›× ×‘×ž×“×™×•× ×”×•× ×ž×•×’×‘×œ, ×”×•× (המדיו×) ×ž× ×•×¦×œ בעיקר כדי למשוך קור××™× ×•×›×“×™ להשיג מיידיות תגובה, ×בל הכתיבה × ×©×רה ×ותה כתיבה ×œ×™× ×רית. טקסט ×©× ×›×ª×‘ ×œ×™× ×רית ×™×™×§×¨× ×œ×™× ×רית, בלי קשר למדיו×.
כל ×–×” ×œ× ×‘× ×œ×˜×¢×•×Ÿ ×‘×’× ×•×ª×›×, ×¨×•×‘× ×• ×›×•×ª×‘×™× ×›×›×”, לפחות ×‘×™× ×ª×™×™×. ×”×מת שכבר כמה ×—×•×“×©×™× ×× ×™ מסתובב ×¢× ×ª×—×•×©×” ×œ× × ×¢×™×ž×” ×‘× ×•×©× ×”×–×”. ×§×™×©×•×¨×™× ×”×¤×›×• בעיקר לכלי ×œ×§×™×“×•× ×תרי×, לכל היותר לחלק מקוד ×תי של מתן קרדיט, ×‘×ž×§×•× ×œ×™×¦×•×¨ כתיבה חדשה.
×בל ×× ×™ ×ž×©×•×›× ×¢ שכתיבה כזו תופיע, ×•×©×’× ×”×™× ×גב, ×œ× ×ª×¤×™×œ ×ת בוש.
×× ×™ חושב, ×בל, ש×תה מגדיר ×ת ×”"×תגר" לטקסטו×ליות מסורתית ×œ× × ×›×•×Ÿ. ×”×תגר ×”×•× ×œ× ×מפירי, ××œ× ×ª×™×ורטי: הרעיון ×”×•× ×©××™ ×פשר ×œ×”×¢× ×™×§ פירוש ×œ×ž×œ×•× ×”×˜×§×¡×˜ ×¢× ×”×”×™×¤×¨, ×›×™ כל היפר מקושר ××™× ×˜×¨×˜×§×§×¡×˜×•×לית לעוד היפר, וככה הטוט×ליות של הטקסט, שעליך ×œ× ×ª×— ×× ×תה רוצה ×œ×”×¢× ×™×§ לו ×¤×¨×©× ×•×ª סמכותיות, ×”×™× ×‘×¢×¨×š כל ×”××™× ×˜×¨× ×˜.
זו עדין שגי××”, ×בל שגי××” ×ž×¢×•×“× ×ª יותר, שדורשת תשובה פחות × ×—×¨×¦×ª.
הבהרת עמימות חבירי: יש ×œ×§×¨×•× ×ת ×”×©× ×™ ×•×”×¢×ž×•× ×›"××™ ×פשר ×œ×”×¢× ×™×§ ×¤×¨×©× ×•×ª ×œ×ž×œ×•× ×”×˜×§×¡×˜-×¢×-ההיפר"
עמימות *תחבירית*. ר×ב×ק
×× ×™ מכיר ×ת ×”×תגר התי×ורטי, ×”×•× ×¤×©×•×˜ ×œ× ×¢×•×‘×“ ב×מת בעול×. והמ×מר הספציפי ×”× "ל ×ž× ×¡×” לטעון ×˜×¢× ×” ×ודות העול×, ו×ודות ×”×©×™× ×•×™ בהרגלי הקרי××” ×©×œ× ×•.
×× ×™ מ×מין גדול בכתיבה חדשה, תומכת קישורי×. לעז×זל, ×× ×™ עושה על ×–×” תזה. ×בל ×× ×™ חושב שהכתיבה הזו עדיין תיוותר ×œ×™× ×רית, בדיוק כפי שטקסט מודפס ו××™× ×˜×¨×˜×§×¡×˜×•×לי ×”×•× ×œ×™× ×רי. ×תה ×ולי תלחץ על ×œ×™× ×§, ×בל סביר ×œ×”× ×™×— ×©×”×›×•×ª×‘×™× ×¢×¦×ž× ×œ× ×™×¨×¦×• ×©×ª×¦× ×ž×”×˜×§×¡×˜ ×©×œ×”× ×ל ×”×œ×™× ×§ ×œ×¤× ×™ ×©×ª×¡×™×™× ×œ×§×¨×•×.
×•×œ×¢× ×™×™×Ÿ כתיבה מבוססת קישורי×, ×œ×™× ×§×™× × ×•×ª× ×™× ×œ× ×• חופש ×דיר. ×× ×—× ×• כבר ×œ× ×¦×¨×™×›×™× ×œ×”×©×ª×ž×© ב×× ×œ×•×’×™×•×ª טקסטו×ליות כדי לקשר ×œ×ž×§×•× ×ž×¡×•×™×, ומכ×ן ש×× ×• ×™×›×•×œ×™× ×œ×™×™×¦×¨ ×× ×œ×•×’×™×” ×ד-הוק בין הטקסט המקשר לטקסט המקושר.
למה ×× ×™ מתכוון: חשוב, למשל, על המשפט "×ביו × ×¨×¦×—, ×מו ×–× ×ª×”. ועכשיו ×”×•× × ×•×§×!". כשלעצמו, ×–×” יכול להיות פרומו לסרט רע בערוץ 4. ×× ×”×ž×œ×™× ×”×œ×œ×• יקשרו לטקסט של "המלט" תקבל פרודיה.
כן, ×–×” מזכיר לי ×ת "בתור בן ××“× ×× ×™ מוכן לתת כתף.. ×בל בתור בן-תמותה ×ין לי זמן לפעמי×" של מ×יר ×רי×ל.
בסרט שעשו על דרידה ב-2002 ×”×•× ×ž×¨××” ×ת הספריה שלו, די גדולה. ו××– ×”×•× ×ומר (×× ×™ משחזר מהזכרון ×•×ž×ª×¨×’× ×ž×× ×’×œ×™×ª) "×œ× ×§×¨×תי כמעט ××£ ×חד ×ž×”×¡×¤×¨×™× ×”×לה. ×בל קר×תי ×©× ×™×™× ×ו שלושה ×ž×”× ×ž×ž×© ממש טוב". ×‘×“×§×•× ×¡×˜×¨×•×§×¦×™×”, תמיד יש קרי××” כפולה. ×”×“×§×•× ×¡×˜×¨×•×§×¦×™×” ×”×™× ×”×ימה שמציע הקוו×רק, ×”×™× ×”××™× ×¡×•×¤×™×•×ª ×”×יומה שמתבט×ת ב-IMPLOSION, בהתפוצצות ×¤× ×™×ž×”, ×ל תוך המרחב ×”×חר ×”×–×”.
×”×“×§×•× ×¡×˜×¨×•×§×¦×™×” ×”×™× ×כן רציפה בקרי××” הר××©×•× ×”. ×ו יותר × ×›×•×Ÿ × ×¨×טיבית. ×”×™× ×¦×¨×™×›×” לזהות ×ž×‘× ×™× × ×¨××˜×™×‘×™×™× ×‘×˜×§×¡×˜. ×”××™× ×˜×¨× ×˜ קשור ×œ×“×§×•× ×¡×˜×¨×•×§×¦×™×” רק ×ž×©×•× ×©×”×•× ×ž×§×©×” עליה ×ת המל××›×” עד ל××™× ×¡×•×£, ובכך, כמובן, × ×¢× ×” בדיוק לקרי×תה (כלומר, ×ž× ×¡×” עד ××™× ×¡×•×£ ×œ×”×™×¢× ×•×ª לקרי×תה, ש××™ ×פשר ×œ×¢× ×•×ª לה כמובן). קרי××” ×ובססיבית כמו של דרידה היתה ×ולי עוקבת ×חרי כל ×”×œ×™× ×§×™×, ×•×ž× ×¡×” ×œ×ž×¦×•× ×‘×”× ×©×™×˜×”; ×›×©×”×•× ×›×•×ª×‘ על טקסט ×ž×¡×•×™× ×–×” ×ומר ×©×”×•× ×›× ×¨××” הצליח, ×בל במחיר. בגלל ×–×” ×× ×™ חושב ×©×”×•× ×›×œ-כך מ×תגר לקרי××”: ×›×™ ×”×•× ×ž×ª×¢×§×© ×œ×©×œ× ×ת מחיר הכתיבה תוך כדי הכתיבה; ×“×§×•× ×¡×˜×¨×•×§×¦×™×” ××£ ×¤×¢× ×œ× ×ª×”×™×” "כלי" ×ו "מכשיר", ותמיד ×יזושהי עמימות ×©× ×•×’×¢×ª ליחסו של ×”×× ×™ ×¢× ×”×חר, דרך הטקסט, השפה, התווך.
×× ×™ ×œ× ×ž×מין ב"×ד×", ×›×™ "×”×ד×" ×–×” מושג מסוכן. כמה זמן יש כתב? כמה זמן יש ××™× ×˜×¨× ×˜? ×”×× ×”×§×¨×™××” ב×מת ×œ× ×”×©×ª× ×ª×” – – ×יך ×פשר להגיד ×ת ×–×”? סטטיסטיקות ×”×œ×™× ×§×™× ×œ× ×ž×•×“×“×•×ª ×ª×”×œ×™×›×™× ×©×œ משמעות ×צל מי שקור×, ולעבור טקסט ×©×œ× ×•×œ× ×œ×œ×—×•×¥ בו על ××£ ×œ×™× ×§ עדיין ×œ× ×ž×‘×˜×œ ×ת ×–×” שהקור××™× ×”×™×• ×ž×•×“×¢×™× ×œ×פשרות של ×”×œ×™× ×§, ×©×”× ×œ×¢×™×ª×™× ×ž×•×˜×¨×“×™× ×œ×’×‘×™×”, ×©×ž×¡×¤×§×™× ×œ×¢×¦×ž× ×¡×™×‘×•×ª של "למה ל×". ×”×œ×™× ×§ תמיד מהבהב כמו דליפה מברז ש×ין ×œ× ×• ×ת ×”×¡×‘×œ× ×•×ª ללכת ולסגור, ×בל ×”×•× ×ª×ž×™×“ ש×, ×•×”×”×™×‘×”×•×‘×™× ×”×לה ×ž×˜×¨×™×“×™× ××•×ª× ×• ×¢× ××™× ×¡×•×¤×™×•×ª×• של הטקסט. בזה יש ×œ×”× ×—×©×™×‘×•×ª, לדעתי.
××– ×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢ לגבי "×”×ד×". ×œ× ×™×•×“×¢ מה ×™×”×™×” בעוד ×לף ×©× ×™× ×©×œ קרי××” (וכתיבה!) היפר-×œ×™× ×§×™×ª, ולכן ×× ×™ ×œ× ×¨×•×¦×” להגיד כל-כך מהר "×× ×—× ×•", ×›×™ ×–×” ×›×•×œ×œ× ×™ מדי, ×ו, טוט×לי מדי. ×›×ן ×פשר להזכיר ×ת מקלוהן, ולהתווכח ×× ×”×ž×“×™×•× ×”×•× ×‘×מת המסר ×ו של×.
×× ×™ מודה ש×× ×™ מ×מין ×©×”×ž×“×™×•× ×ª×ž×™×“ ×™×”×™×” לפחות חלק מהמסר, וז×ת ×”× ×—×ª יסוד שלי.
(×–×” בלוג ×ž×¢× ×™×™×Ÿ. יש מישהו/×™ ×ž×›× ×©×œ× ×’×¨/×” ב×יזור תל-×ביב? ×¡×ª× ×©×לה ירושלמית של ×§×•× -טקסט)
ו×ין דבר ×›×–×” שקריסטבה טועה.
תודה לך שב×ת. ותודה לך על התגובה.
×ל תלך. ×—×¡×¨×™× ×¤×” ×× ×©×™× ×©×—×•×©×‘×™× ×©×§×¨×™×¡×˜×‘×” צודקת.
(לש×לתך, לפחות ×חד מן ×”×›×•×ª×‘×™× ×©×× ×™ יודעת עליו ××™× ×• גר בתל ×ביב ×ו בפרבריה. למרות שלהתהדר בו ×–×” קצת להשוויץ בהומו המחמד. )
תודה מיטל. ×× ×™ ×חקור ×ת הבלוג ×”×–×” יותר לעומק בשבועות הקרובי×; יש לו מין הילה ×©×”×™× ×œ×’×‘×™, לפחות במידת מה, מר××” יותר מעורבות ×ž×ž×’× ×™×‘×•×ª (בתור ירושלמי ×©×‘× ×ž×‘×ר-שבע ×× ×™ ממש ×œ× ×ž×¢×›×œ טוב ×ž×’× ×™×‘×•×ª..)
עוד הומו מחמד להשוויץ בו
הפתיחה של הפוסט היתה מבטיחה ×בל הש×ר? הלכתי ל×יבוד.
חשבתי ש×× ×™ ××ž×¦× ×›×ן הפרכה (×ו ×ישור) של הקשר בין קרי××” ובין ×©×™× ×•×™ עמדות.
×œ× ×ž×¦×תי. יכול להיות שזה ש×.
×ולי ×–×” כן ×©× ×•×פשר להסביר לי ×ת ×–×” ×‘×ž×œ×™× ×¤×©×•×˜×•×ª? ×›×™ רק ×›×לה ×× ×™ מבין.
תודה.
×× ×™ חושב שקרי××” יכולה ×œ×’×¨×•× ×œ×©×™× ×•×™ עמדות, ×ין לי ×©×•× ×•×™×›×•×— ×¢× ×˜×¢× ×” כזו. ×× ×™ מתווכח ×¢× ×”×˜×¢× ×” ×©×”×ž×‘× ×” של הרשת, היכולת לקפוץ מקישור לקישור, ×™×’×¨×•× ×œ×§×•×¨× ×œ×¤×ª×— תפיסה פלורליסטית ×ž×‘×—×™× ×” ×ž×“×™× ×™×ª ×•×“×§×•× ×¡×˜×¨×•×§×˜×™×‘×™×ª ×ž×‘×—×™× ×” ספרותית.
ב"×“×§×•× ×¡×˜×¨×•×§×˜×™×‘×™×ª" ×× ×™ מתכוון לגישה לפיה בכל טקסט × ×™×ª×Ÿ למצו×, בסופו של דבר, ×ת הפרכתו הו×, ×œ×œ× ×§×©×¨ לעמדת הכותב. דרידה טען ×©×ž×¢×¦× ×˜×‘×¢×” של השפה, משמעותה של כל מילה × ×‘× ×™×ª ביחס ×œ×ž×œ×™× ×חרות. ×–×” × ×›×•×Ÿ, בגדול, ×בל דרידה ×ž×ª×¢×œ× ×ž×›×š שמשמעות מילה ××™× ×” × ×•×¦×¨×ª רק מיחס ×œ×ž×œ×™× ×חרות, ××œ× ×’× ×ž×ª×•×›×Ÿ ממשי. מכ×ן ×”×•× ×ž×ž×©×™×š וטוען שכל טקסט, מ×חר ×©×”×•× ×ž×›×™×œ מילי×, מכיל יסודות ×œ× ×™×¦×™×‘×™×. ×›×™ ×× ×›×œ מילה ×ž×•×‘× ×ª רק ביחס ×œ×ž×™×œ×™× ×חרות, והן ×ž×•×‘× ×•×ª ביחס ×œ×ž×™×œ×™× ×חרות בעצמן, ×ין לך ×’×•×¨× ×ž×™×™×¦×‘ למערכת. מכ×ן ש××‘× ×™ ×”×‘× ×™×™×Ÿ של טקסטי×, מילי×, מ××¤×©×¨×™× ×’× ×œ×ž×•×˜×˜ ×ת הטיעון הכולל של הטקסט. המ×מר שקישרתי ×ליו בתחילה טוען שה××™× ×˜×¨× ×˜ מ×פשר ×ת ההתמוטטות הזו ביתר קלות. ×× ×™ טוען של×. זהו, בגדול.
מה לגבי ×”×פשרות להגיב על פוסט ×ž×œ×¤× ×™ יותר ×ž×©× ×”?
ו×יך ההוכחה ×”× "ל בגוגל מוכיחה ×œ×™× ×§×™× ×©×ž×¤× ×™× ×œ×ž×©×”×• שהקשר בין הכתוב ×‘×œ×™× ×§ לכתובת ×”×”×¤× ×™×” קלוש ×ו ×œ× ×§×™×™×?