×ו: ×שליות של פרספקטיבה ש×רכיטקטורה יוצרת
1.
במ×מרו "×בל ×•×ž×œ× ×›×•×œ×™×”" מפריד פרויד בין ×©× ×™ ×¡×•×’×™× ×©×œ הת×בלות: ההת×בלות הרצויה, וההת×בלות ש××™× ×” רצויה, זו ש×לו ×©×ž×‘×¦×¢×™× ×ותה "×—×©×•×“×™× ×‘×¢×™× ×™× ×• כבעלי רגישות ×—×•×œ× ×™×ª" (חולה על ×”×™×•×¤×™×ž×™×–×ž×™× ×©×œ פרויד).
×× × ×©×¨×˜×˜ ×–×ת ב×ופן גס, בתהליך ×”×בל הרצוי, המת×בל עובר תהליך כלשהו ביחסיו ×¢× ×”×ž×ª. בתהליך ×”×–×”, המת הופך מסובייקט ל×ובייקט. כלומר, מ××“× ×©×ž×•×œ×• המת×בל ×ž×›×•× ×Ÿ ×ת עצמו ל×ובייקט בלבד. במצב ×”×œ× ×¨×¦×•×™, לעומת ×–×ת, המת×בל ××™× ×• מצליח להפוך ×ת הסובייקט המת ל×ובייקט, ×•×”×•× ×ž×ž×©×™×š ×œ× ×”×œ ×תו מערכת ×™×—×¡×™× ×•×œ×”×©×§×™×¢ בו ליבידו. למצב ×”×–×” ×§×•×¨× ×¤×¨×•×™×“ ×ž×œ× ×›×•×œ×™×”.
×פשר כמובן להתווכח ×¢× ×¤×¨×•×™×“ על ההבדל בין מצוי (מה ×©×”×•× ×˜×•×¢×Ÿ ×©×”×•× ×ž×ª×ר) לבין רצוי (מה ×©×ž×‘×§×¨×™× ×¨×‘×™×, מכל ×ž×™× ×™ ×›×™×•×•× ×™×, ××•×ž×¨×™× ×©×”×•× ×ž×ª×ר), כמו ×’× ×¢×œ המחשבה שיש ××™×–×” תהליך מוגדר ×•×œ×™× ×רי בעל גבולות סופיי×. ×בל × × ×™×— לזה כרגע. × ×™×§×— ×œ×¢× ×™×™× ×• ×ת ×”×בל התקין מצד ×חד ו×ת ×”×ž×œ× ×›×•×œ×™×” מן הצד ×”×©× ×™.
2.
המוזי×ון היהודי בברלין, בעיצובו של ×“× ×™×ל ×œ×™×‘×¡×§×™× ×“, ×”×•× ×ž×•×–×™×ון ×ž×•× ×•×ž× ×˜×œ×™. הכל בו ×‘× ×•×™ ממט×פורות גדולות מהחיי×. שלוש דוגמ×ות:
1.×œ×™×‘×¡×§×™× ×“ צייר על מפת ברלין ×ת ×”××™×–×•×¨×™× ×‘×”× ×—×™×• יהודי×. לקח ×ת השרטוט הכללי של ×”×‘× ×™×™×Ÿ, דימה ×ותו למפת ברלין, ושרטט בו ×ת ×”"חלל" של היהודי×. כלומר, יצר ×—×•×¨×™× ×‘×ž×§×•×ž×•×ª ×©×‘×”× ×’×¨×• ×¤×¢× ×™×”×•×“×™× ×•××™× × ×¢×•×“. ×‘×—×•×¨×™× ×©× ×œ×™×‘×¡×§×™× ×“ ×—×œ×•× ×•×ª. ×•×”× ×” ×œ× ×• מט×פורה × ××”: ×”×™×”×•×“×™× ×”×ž×ª×™× ×ž××™×¨×™× ×ת המוזי×ון ×©×ž× ×¦×™×— ×ות×.
במות×,כמו ש×ומרי×, ציוו ×œ× ×• ×ת ×ור היו×. (צילו×: המוזי×ון היהודי)
2. ההולך במוזי×ון מטייל ל×ורך שלושה צירי×: ציר ההמשכיות, ציר ההגירה וציר השו××”. וכל מילה × ×•×¡×¤×ª מיותרת.
3.בחצר המוזי×ון × ×ž×¦× ×’×Ÿ הגירוש. בגן יש 48 ( × ×•, ב×מת!) עמודי בטון ×•×‘×”× ×¦×•×ž×—×™× ×¢×¦×™ זית (× ×•, ב×מת 2!). ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×”×•× ×©×”×¢×ž×•×“×™× ××™× × ×ž×ž×© ×× ×›×™×™× ×œ×¨×¦×¤×”, וכך, כש×תה הולך בגן, ×תה מרגיש תחושה של שיפוע. השיפוע, ילדי×, ×”×•× ×ž×” שחש העקור מביתו, המגורש, ×”× ×¢ ×•× ×“. ×ין לו ××—×™×–×” יציבה בקרקע. כל שיש לו ×”×•× ×œ×”×‘×™×˜ ×ל ×”×©×ž×™×™× ×•×œ×—×œ×•× ×¢×œ ×”×™×•× ×‘×• יוכל סוף סוף ×œ× ×˜×•×¢ ×¢×¥ זית.
חייבי×, ×בל ממש, להפסיק ×¢× ×¢×¦×™ הזית. ×–×” כל כך בריסטול שחור ×¢× ×˜×•×© זהב (צילו×: המוזי×ון היהודי)
3.
ברובע היהודי הישן בברלין, בגרוסהמבורגר שטר×סה, × ×™×¦×‘ ×‘× ×™×™×Ÿ דירות ×©× ×”×¨×¡ בהפצצה ×ווירית בפברו×ר 1945. ×‘×©× ×ª 1990 ביצעו ×”×מן הצרפתי כריסטי×ן ×‘×•×œ×˜× ×¡×§×™ ×•×”×¡×˜×•×“× ×˜×™× ×©×œ×• מחקר על ×”×תר, ומצ×ו ×›×™ ×‘×‘× ×™×™×Ÿ התגוררו יהודי×. ×”× ×”×—×œ×™×˜×• ×œ×”× ×¦×™×— ×ת "החלל". ×”× ×”×•×ª×™×¨×• ×ת ×”×ž×§×•× ×›×‘× ×™×™×Ÿ דירות רגיל למר××” ×¢× ×©×œ×•×© "×›× ×™×¡×•×ª". "×”×›× ×™×¡×”" ×”×מצעית גולחה, והותירה רק ×œ×‘× ×™× ×©×‘×•×¨×•×ª ×‘×“×¤× ×•×ª×™×”. החלל וההרס. כל ×©× ×•×ª×¨ ×”×•× ×©×œ×˜×™× ×¢×œ ×“×¤× ×•×ª ×”"×›× ×™×¡×•×ª" הקיימות ×•×¢×œ×™×”× ×©×ž×•×ª המשפחות שהתגוררו ×‘×‘× ×™×™×Ÿ.
מלבד ×–×ת, בברלין כולה יש לוחות ×§×˜× ×™× ×ž×•×–×”×‘×™× ×¢×œ המדרכה ×œ×¤× ×™ ×‘× ×™×™× ×™× ×ž×¡×•×™×™×ž×™×. הרוכן ×ל הרצפה ×•×ž× ×¡×” לקרו×, מגלה ×›×™ מדובר בלוחות ×©×ž× ×¦×™×—×™× ×™×”×•×“×™× ×©×¤×¢× ×”×ª×’×•×¨×¨×• ב×ותו ×‘× ×™×™×Ÿ, ×•× ×¡×¤×•. ש×, ת×ריך לידה, ת×ריך גירוש, ת×ריך מוות. עשרות. ו×ולי מ×ות. בכל העיר.
4.
מה ההבדל בין המוזי×ון ×”×ž×•× ×•×ž× ×˜×œ×™ של ×œ×™×‘×¡×§×™× ×“ לבין "×”×‘× ×™×™×Ÿ ×”× ×¢×“×¨" של ×‘×•×œ×˜× ×¡×§×™ ולוחות ×”×”× ×¦×—×”?
הר×שון ×”×•× ×ž×§×•× ×©×œ ×בל "תקין" ו"מסודר". ×ž×§×•× ×§×‘×•×¢ שמייצר ×ובייקט. ×”×™×”×•×“×™× ×”×ž×ª×™× ×ª×—×•×ž×™× ×‘×• ו××™× × ×ž×¦×™×§×™× ×œ× ×• עוד. × ×‘×•×, ×•×œ× × ×©×›×—. × ×‘×•×, ×•× ×¤× ×™× ×ת ×”×œ×§×—×™× ×©×”×ž×˜×פורות ×”××¨×›×™×˜×§×˜×•× ×™×•×ª מורות ×œ× ×• ×œ×”×¤× ×™×. × ×‘×•×, ×¤×¢× ×‘×©× ×”, ×¤×¢× ×‘×©× ×ª×™×™×, שש ×¤×¢×ž×™× ×‘×©× ×”, ×•× ×ž×œ× ×ת ×—×•×‘× ×• ×œ×”× ×¦×—×” ולזיכרון.
×”×©× ×™, לעומת ×–×ת, מייצר ×ž×œ× ×›×•×œ×™×”. ×–×” ××™× × ×• עוד מקדש מקובע שמייצר ×ובייקט רחוק. ×”×™×œ×“×™× ×”×•×œ×›×™× ×¢×œ לוחות ×”×”× ×¦×—×” ושו×לי×: ×מ×, מה יש פה? ×”×‘× ×™×™×Ÿ המת מייצר חלל ×מיתי ברחוב. ממש מעל בית הקפה שבו ×©×•×ª×™× ×ת משקה הבוקר. ×לו שכבר ××™× ×, × ×•×›×—×™×. ×”×™×”×•×“×™× ×”×ž×ª×™× ×”× ×¡×•×‘×™×™×§×˜ שמתערבב ומטמיע ×ת חותמו ברקמת העיר המתחדשת.
5.
×›×©×”×™×™× ×• בברלין, ×˜×™×™×œ× ×• במקומות ×”×לו ×¢× ×“×™×˜×”, חברה של ×”×”×•×¨×™× ×©×œ×™ ובעלת עוד כל ×ž×™× ×™ ת××¨×™× ×ž×§×¦×•×¢×™×™× ×©×§×©×•×¨×™× ×œ×ž×¢×¨×›×ª ×”×—×™× ×•×š הישר×לית. ×•×”×™× ×מרה לי שכל הזמן ×œ× ×ž× ×™×—×” לה הש×לה ×יך ×× ×—× ×• × × ×¦×™×— ×ת ×”×¤×©×¢×™× ×©×œ× ×•. בסדר, יעברו ×—×ž×™×©×™× ×©× ×”, מ××” ×©× ×”, ×בל מתישהו ×× ×—× ×• × ×¦×˜×¨×š להכיר ×‘×ž×¢×©×™× ×©×œ× ×• ולהצטער עליה×. ×יך ×× ×—× ×• × ×¢×©×” ×ת ×–×”?
ובכן, דיטה, ×ין לי מושג. ×בל ×× ×™ מקווה מ×ד ש×× ×—× ×• × ×©×›×™×œ לייצר ×ž×œ× ×›×•×œ×™×”. לוחות ×ž×•×–×”×‘×™× ×‘×™×¤×• ובור ×¢× ×§×™ במרכז ××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ª תל ×ביב, בין גילמן לסור×סקי.
6.
מלבד ×–×ת, ×× ×™ סבורה שמשרד ×”×—×™× ×•×š צריך להעביר ×ת הכסף שהבטיח ×œ× ×›×™×. ב×מת!
××™×–×” פוסט מעולה וקולע.
(רק למה היית חייבת ×œ×”×›× ×™×¡ בריסטול שחור ×¢× ×˜×•×© זהב, למה? עכשיו ×ין ×©×•× ×¡×™×›×•×™ ש××¨×“× ×‘×œ×™×œ×”. הטר×ומה, הטר×ומה.)
מעולה. השכלתי.
×× ×™ חייב לומר, ×¢× ×–×ת, ×‘× ×•×’×¢ למוזי×ון השו××” בברלין: הגעתי ×ליו ××™×–×” יו×, ×¢×™×™×£ ומזיע ולל×-חשק, ומ×וד מ×וד התרשמתי. ×›×ילו: מ×וד. החוויה ש×תה מקבל כש×תה עומד בתוך הפיר בחשוך ×”×–×” שיש לו רק חלון קטן למעלה? ×›×ילו: מ×וד.
×× ×™ חושב שכ×ן ×פשר לחזור למה שכתבתי עליו בפוסט על "חופשת קיץ": ההבדל בין ××ž× ×•×ª ל"××ž× ×•×ª". בריסטול שחור ×¢× ×˜×•×© זהב ×”×•× ×“×•×’×ž× ×ž×•×§×¦× ×ª של "××ž× ×•×ª". הש×לה ×”×™× ×× ×”×ž×•×–×™×ון בברלין × ×›× ×¡ לקטיגוריה ×”×–×ת. ×× ×™ ×ž×¡×›×™× ×יתך שיש משהו מזוייף ×‘×ž×§×•× ×©×‘××™× ×ליו "בשביל לסבול" (להיזכר, להבעת, להזדעזע), ווד××™ ש××•×ª× ×œ×•×—×•×ª ×ž×•×–×”×‘×™× ×¢×œ המדרכות (×©×§×™×™×ž×™× ×’× ×‘×¢×¨×™× ×חרות ×‘×’×¨×ž× ×™×”) ×ž×–×›×™×¨×™× ×ת השו××” בצורה הרבה יותר "טבעית". ×בל לפחות לגבי, מוזי×ון השו××” בברלין עבד. ×”×•× × ×ª×Ÿ לי מכה בר×ש, ובשביל ישר×לי ×›×ž×•× ×™, ששבע מ×וד, בלשון המעטה, מהתייחסויות טקסיות לשו××”, ×–×” ×œ× ×“×‘×¨ קטן. ×“× ×™×ל ×œ×™×‘×¡×§×™× ×“ ×”×–×”, יש עליו.
×גב, עלולה להיות בעיה בהחלת מודל ×”×ž×œ× ×›×•×œ×™×” בהקשר ×”- ×יך לומר- מקומי. בברלין הגירוש ורצח ×”×¢× ×”×™×” שי×ו וקיצו של תהליך שהתחיל ב×פליה ×•×‘×’×–×¢× ×•×ª, ולכן ×ולי × ×›×•×Ÿ לציין ×ת ×”×¢× ×™×™×Ÿ ב×מצעות ×”× ×›×—×ª ×”× ×¢×“×¨×™×. פה לעומת ×–×ת ×”×ž×‘× ×” הדרמטי של התהליך פחות × ×•×— לייצוג: ×§×•×“× ×”×™×” גירוש, ו×חר כך × ×•×¦×¨×” המצי×ות היומיומית העכשווית של ×’×–×¢× ×•×ª ו×פליה ודיכוי. כך ש×פשר לומר ×©×”×©×œ×˜×™× ×”×ž×•×–×”×‘×™× ×”×§×˜× ×™× ×ž×¡×ª×•×‘×‘×™× ×‘×™× ×™× ×• כיו×, בלייב, ו××£ ×חד ×œ× ×¨×•××” ×ות×. כמו ש×× ×™ בטוחה ×©×”×‘× ×™×™×Ÿ ×¢× ×”×›× ×™×¡×” החסרה שקוף לחלוטין ל×לה ×©×©×•×ª×™× ×§×¤×” מתחתיו כל בוקר, ×•×”×™×œ×“×™× ×ž×”×¨ מ×וד ×ž×¤×¡×™×§×™× ×œ×¨×ות ×ת ×”×©×œ×˜×™× ×©×¢×œ×™×”× ×”× ×“×•×¨×›×™×.
פוסט ×‘×™×–×•× ×”
×כן העבודה של ×‘×•×œ×˜× ×¡×§×™ מדהימה, ×’× ×× ×™ צילמתי ×ותה, ובכלל גיליתי ×©×‘×¢×¦× ×¨×•×‘ ×”×ª×ž×•× ×•×ª שהעלתי מברלין הן של ×× ×“×¨×˜×ות:
http://www.notes.co.il/gross/35316.asp
תודה.
×–×” ב×שמתו, של ×”×œ×™×‘×¡×§×™× ×“ ×”×–×”. ×”×•× ×–×” ×©×”×›× ×™×¡ עצי זית.
×× ×™ ×œ× ×הבתי ×ת המוזי×ון ×”×–×”. כל הזמן הייתה לי תחושה ×©×”×ž× ×™×¢ העיקרי שלו ×”×•× ×©×›×•×œ× ×™×™×¦×ו בסוף ×¢× ×”×ž×©×¤×˜: "×“× ×™×ל ×œ×™×‘×¡×§×™× ×“ ×”×–×”, יש עליו".
זו ×× ×œ×•×’×™×” ×œ× ×ž×ž×© × ×›×•× ×”. כיו×, ××£ ×חד ×œ× ×©× ×¢×œ×™×”× ×©×œ×˜ של "×× ×™ לוח מוזהב". ותליית השלט ×”×–×” תהיה חלק מהתהליך של ההכרה בחט×.
×בל × ×›×•×Ÿ ×©×ž×‘× ×” התהליך מקשה על ×”×”× ×¦×—×” יותר מברלין.
×בל ×ת יודעת, ×סור להשוות 🙂
🙂
ממש מדהימה. ×הבתי ×’× ×ת העבודה של ×ולמן. ×בל ×‘×•×œ×˜× ×¡×§×™ הייתה ממש מרגשת.
(קלטת כמה ×”×™×“×™×™× ×©×œ מרקס גדולות ביחס לגוף שלו? זו כמעט פרודיה על ×¦×™×•×¨×™× ×©×œ ×™×œ×“×™× ×ž×•×›×™×)
המוזי×ון היהודי ×”×™×” טיפה מייגע, ×פילו מ×ולץ, ×•×”×ž×‘× ×” ×¢×§×•× ×•×ž×¦×™×§. ×בל העבודה של קדישמן (שלכת) ×•×”×ž×›×•× ×” למכירת ×“×•×‘×•× ×™ גומי ×›×©×¨×™× ×‘××™×–×” מסדרון צדדי בקומה ×”×©× ×™×” היו סיבה מספקת לבזבז על המוזי×ון ×”×–×” כמה שעות.
××”, ×× ×™ ×œ× × ×ª×§×œ×ª×™ ×‘×ž×›×•× ×” למכירת ×“×•×‘×•× ×™ גומי כשרי×. ×ž×§×¡×™×ž×•× ×ž×›×•× ×” שתעזור לגיטל, היהודיה מהמ××” ×”-15 שיש לה ×¢×©×¨×™× ×™×œ×“×™× ×•×”×™× ×שת עסקי×, לדעת מה עליה ל×רוז למסע ×”×רוך. × ×‘×œ, ×גב, הייתה תשובה שגויה, ×›×™ לגיטל ×ין ×¤× ××™ להשתעשע ×‘×”×‘×œ×™× ×›×לו.