הנצחה ומלנכוליה – מחשבות בעקבות ביקור בברלין

או: אשליות של פרספקטיבה שארכיטקטורה יוצרת

1.

במאמרו "אבל ומלנכוליה" מפריד פרויד בין שני סוגים של התאבלות: ההתאבלות הרצויה, וההתאבלות שאינה רצויה, זו שאלו שמבצעים אותה "חשודים בעינינו כבעלי רגישות חולנית" (חולה על היופימיזמים של פרויד).

אם נשרטט זאת באופן גס, בתהליך האבל הרצוי, המתאבל עובר תהליך כלשהו ביחסיו עם המת. בתהליך הזה, המת הופך מסובייקט לאובייקט. כלומר, מאדם שמולו המתאבל מכונן את עצמו לאובייקט בלבד. במצב הלא רצוי, לעומת זאת, המתאבל אינו מצליח להפוך את הסובייקט המת לאובייקט, והוא ממשיך לנהל אתו מערכת יחסים ולהשקיע בו ליבידו. למצב הזה קורא פרויד מלנכוליה.

אפשר כמובן להתווכח עם פרויד על ההבדל בין מצוי (מה שהוא טוען שהוא מתאר) לבין רצוי (מה שמבקרים רבים, מכל מיני כיוונים, אומרים שהוא מתאר), כמו גם על המחשבה שיש איזה תהליך מוגדר ולינארי בעל גבולות סופיים. אבל נניח לזה כרגע. ניקח לעניינו את האבל התקין מצד אחד ואת המלנכוליה מן הצד השני.

2.

המוזיאון היהודי בברלין, בעיצובו של דניאל ליבסקינד, הוא מוזיאון מונומנטלי. הכל בו בנוי ממטאפורות גדולות מהחיים. שלוש דוגמאות:

1.ליבסקינד צייר על מפת ברלין את האיזורים בהם חיו יהודים. לקח את השרטוט הכללי של הבניין, דימה אותו למפת ברלין, ושרטט בו את ה"חלל" של היהודים. כלומר, יצר חורים במקומות שבהם גרו פעם יהודים ואינם עוד. בחורים שם ליבסקינד חלונות. והנה לנו מטאפורה נאה: היהודים המתים מאירים את המוזיאון שמנציח אותם.


במותם,כמו שאומרים, ציוו לנו את אור היום. (צילום: המוזיאון היהודי)

2. ההולך במוזיאון מטייל לאורך שלושה צירים: ציר ההמשכיות, ציר ההגירה וציר השואה. וכל מילה נוספת מיותרת.

3.בחצר המוזיאון נמצא גן הגירוש. בגן יש 48 ( נו, באמת!) עמודי בטון ובהם צומחים עצי זית (נו, באמת 2!). העניין הוא שהעמודים אינם ממש אנכיים לרצפה, וכך, כשאתה הולך בגן, אתה מרגיש תחושה של שיפוע. השיפוע, ילדים, הוא מה שחש העקור מביתו, המגורש, הנע ונד. אין לו אחיזה יציבה בקרקע. כל שיש לו הוא להביט אל השמיים ולחלום על היום בו יוכל סוף סוף לנטוע עץ זית.


חייבים, אבל ממש, להפסיק עם עצי הזית. זה כל כך בריסטול שחור עם טוש זהב (צילום: המוזיאון היהודי)

3.

ברובע היהודי הישן בברלין, בגרוסהמבורגר שטראסה, ניצב בניין דירות שנהרס בהפצצה אווירית בפברואר 1945. בשנת 1990 ביצעו האמן הצרפתי כריסטיאן בולטנסקי והסטודנטים שלו מחקר על האתר, ומצאו כי בבניין התגוררו יהודים. הם החליטו להנציח את "החלל". הם הותירו את המקום כבניין דירות רגיל למראה עם שלוש "כניסות". "הכניסה" האמצעית גולחה, והותירה רק לבנים שבורות בדפנותיה. החלל וההרס. כל שנותר הוא שלטים על דפנות ה"כניסות" הקיימות ועליהם שמות המשפחות שהתגוררו בבניין.

מלבד זאת, בברלין כולה יש לוחות קטנים מוזהבים על המדרכה לפני בניינים מסויימים. הרוכן אל הרצפה ומנסה לקרוא, מגלה כי מדובר בלוחות שמנציחים יהודים שפעם התגוררו באותו בניין, ונספו. שם, תאריך לידה, תאריך גירוש, תאריך מוות. עשרות. ואולי מאות. בכל העיר.

 

4.

מה ההבדל בין המוזיאון המונומנטלי של ליבסקינד לבין "הבניין הנעדר" של בולטנסקי ולוחות ההנצחה?

הראשון הוא מקום של אבל "תקין" ו"מסודר". מקום קבוע שמייצר אובייקט. היהודים המתים תחומים בו ואינם מציקים לנו עוד. נבוא, ולא נשכח. נבוא, ונפנים את הלקחים שהמטאפורות הארכיטקטוניות מורות לנו להפנים. נבוא, פעם בשנה, פעם בשנתיים, שש פעמים בשנה, ונמלא את חובנו להנצחה ולזיכרון.

השני, לעומת זאת, מייצר מלנכוליה. זה איננו עוד מקדש מקובע שמייצר אובייקט רחוק. הילדים הולכים על לוחות ההנצחה ושואלים: אמא, מה יש פה? הבניין המת מייצר חלל אמיתי ברחוב. ממש מעל בית הקפה שבו שותים את משקה הבוקר. אלו שכבר אינם, נוכחים. היהודים המתים הם סובייקט שמתערבב ומטמיע את חותמו ברקמת העיר המתחדשת.

5.

כשהיינו בברלין, טיילנו במקומות האלו עם דיטה, חברה של ההורים שלי ובעלת עוד כל מיני תארים מקצועיים שקשורים למערכת החינוך הישראלית. והיא אמרה לי שכל הזמן לא מניחה לה השאלה איך אנחנו ננציח את הפשעים שלנו. בסדר, יעברו חמישים שנה, מאה שנה, אבל מתישהו אנחנו נצטרך להכיר במעשים שלנו ולהצטער עליהם. איך אנחנו נעשה את זה?

ובכן, דיטה, אין לי מושג. אבל אני מקווה מאד שאנחנו נשכיל לייצר מלנכוליה. לוחות מוזהבים ביפו ובור ענקי במרכז אוניברסיטת תל אביב, בין גילמן לסוראסקי.

6.

מלבד זאת, אני סבורה שמשרד החינוך צריך להעביר את הכסף שהבטיח לנכים. באמת!

12 thoughts on “הנצחה ומלנכוליה – מחשבות בעקבות ביקור בברלין”

  1. איזה פוסט מעולה וקולע.
    (רק למה היית חייבת להכניס בריסטול שחור עם טוש זהב, למה? עכשיו אין שום סיכוי שארדם בלילה. הטראומה, הטראומה.)

  2. מעולה. השכלתי.

    אני חייב לומר, עם זאת, בנוגע למוזיאון השואה בברלין: הגעתי אליו איזה יום, עייף ומזיע וללא-חשק, ומאוד מאוד התרשמתי. כאילו: מאוד. החוויה שאתה מקבל כשאתה עומד בתוך הפיר בחשוך הזה שיש לו רק חלון קטן למעלה? כאילו: מאוד.

    אני חושב שכאן אפשר לחזור למה שכתבתי עליו בפוסט על "חופשת קיץ": ההבדל בין אמנות ל"אמנות". בריסטול שחור עם טוש זהב הוא דוגמא מוקצנת של "אמנות". השאלה היא אם המוזיאון בברלין נכנס לקטיגוריה הזאת. אני מסכים איתך שיש משהו מזוייף במקום שבאים אליו "בשביל לסבול" (להיזכר, להבעת, להזדעזע), וודאי שאותם לוחות מוזהבים על המדרכות (שקיימים גם בערים אחרות בגרמניה) מזכירים את השואה בצורה הרבה יותר "טבעית". אבל לפחות לגבי, מוזיאון השואה בברלין עבד. הוא נתן לי מכה בראש, ובשביל ישראלי כמוני, ששבע מאוד, בלשון המעטה, מהתייחסויות טקסיות לשואה, זה לא דבר קטן. דניאל ליבסקינד הזה, יש עליו.

  3. אגב, עלולה להיות בעיה בהחלת מודל המלנכוליה בהקשר ה- איך לומר- מקומי. בברלין הגירוש ורצח העם היה שיאו וקיצו של תהליך שהתחיל באפליה ובגזענות, ולכן אולי נכון לציין את העניין באמצעות הנכחת הנעדרים. פה לעומת זאת המבנה הדרמטי של התהליך פחות נוח לייצוג: קודם היה גירוש, ואחר כך נוצרה המציאות היומיומית העכשווית של גזענות ואפליה ודיכוי. כך שאפשר לומר שהשלטים המוזהבים הקטנים מסתובבים בינינו כיום, בלייב, ואף אחד לא רואה אותם. כמו שאני בטוחה שהבניין עם הכניסה החסרה שקוף לחלוטין לאלה ששותים קפה מתחתיו כל בוקר, והילדים מהר מאוד מפסיקים לראות את השלטים שעליהם הם דורכים.

  4. אכן העבודה של בולטנסקי מדהימה, גם אני צילמתי אותה, ובכלל גיליתי שבעצם רוב התמונות שהעלתי מברלין הן של אנדרטאות:
    http://www.notes.co.il/gross/35316.asp

  5. אני לא אהבתי את המוזיאון הזה. כל הזמן הייתה לי תחושה שהמניע העיקרי שלו הוא שכולם ייצאו בסוף עם המשפט: "דניאל ליבסקינד הזה, יש עליו".

  6. זו אנלוגיה לא ממש נכונה. כיום, אף אחד לא שם עליהם שלט של "אני לוח מוזהב". ותליית השלט הזה תהיה חלק מהתהליך של ההכרה בחטא.

    אבל נכון שמבנה התהליך מקשה על ההנצחה יותר מברלין.

    אבל את יודעת, אסור להשוות 🙂

  7. ממש מדהימה. אהבתי גם את העבודה של אולמן. אבל בולטנסקי הייתה ממש מרגשת.

    (קלטת כמה הידיים של מרקס גדולות ביחס לגוף שלו? זו כמעט פרודיה על ציורים של ילדים מוכים)

  8. המוזיאון היהודי היה טיפה מייגע, אפילו מאולץ, והמבנה עקום ומציק. אבל העבודה של קדישמן (שלכת) והמכונה למכירת דובוני גומי כשרים באיזה מסדרון צדדי בקומה השניה היו סיבה מספקת לבזבז על המוזיאון הזה כמה שעות.

  9. אה, אני לא נתקלתי במכונה למכירת דובוני גומי כשרים. מקסימום מכונה שתעזור לגיטל, היהודיה מהמאה ה-15 שיש לה עשרים ילדים והיא אשת עסקים, לדעת מה עליה לארוז למסע הארוך. נבל, אגב, הייתה תשובה שגויה, כי לגיטל אין פנאי להשתעשע בהבלים כאלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *