מיט ×¨×•×ž× ×™, מושל מסצ'וסטס לשעבר, × ×¨××” טוב, מדבר יפה, מ×מין ב××œ×•×”×™× ×•×©×ž×¨×Ÿ בדעותיו, × ×§×™ משחיתות (ככל הידוע) ×•×”×•× ×פילו ×חד ×”×ž×•×¢×ž×“×™× ×”×ž×•×‘×™×œ×™× ×œ×¨×שות המפלגה ×”×¨×¤×•×‘×œ×™×§× ×™×ª. ×”×•× ×–×›×” לכתבת שער ×‘× ×™×•×–×•×•×™×§ ולכתבת רקע ×רוכה ×‘× ×™×•-יורק טיימס. ×”×× ×”×•× ×™×”×™×” ×”× ×©×™× ×”×‘× ×©×œ ×רה"ב? קשה לה×מין. למה? ×›×™ ×¨×•×ž× ×™ ×”×•× ×ž×•×¨×ž×•× ×™.
×מריקה ×”×™× ×›×™×“×•×¢ לכל ×ž×“×™× ×” של מהגרי×. ×בל ×œ× ×¡×ª× ×ž×”×’×¨×™×. ×¨×‘×™× ×ž×‘×™×Ÿ ×לו ש×כלסו ×ת ×”×ž×“×™× ×”, ×לו שהגיעו מ×ירופה, פרצו מערבה וכבשו עוד ועוד ×©×˜×—×™× ×‘×™×‘×©×ª המוזהבת, היו ×× ×©×™× ×“×ª×™×™× ×ž×וד, × ×•×¦×¨×™× ×¤×¨×•×˜×¡×˜× ×˜×™× ×©×”×ž× ×™×¢ העיקרי ×œ×”×’×™×¨×ª× ×”×™×” החופש דתי שהציעה ×œ×”× ×מריקה. ×‘×©×‘×™×œ× ×ותה ×רץ × ×ª× ×” ×œ×”× ×פשרויות בלתי מוגבלות ×œ× ×ž×‘×—×™× ×” כלכלית, ××œ× ×‘×¨×ש ובר××©×•× ×” ×ž×‘×—×™× ×ª הפולחן הדתי. ×ירופה, ×חרי ×©× ×™× ×©×œ מלחמות דת עקובות מד×, ×œ× ×פשרה ×œ×”× ×œ×¢×‘×•×“ ×ת ×”×ל בשלווה, בייחוד ×œ×–×¨×ž×™× ×”×™×•×ª×¨ ×ž×•×–×¨×™× ×©×‘×™× ×™×”×.
מתוך החופש הדתי ב×מריקה הופיעו ×’× ×”×ž×•×¨×ž×•× ×™×, ×©×”× ×‘×™× ×”×ž×™×™×¡×“ שלה×, ×’'וזף סמית, טען שמל×ך הוביל ×ותו (×‘×©× ×•×ª ×”×¢×©×¨×™× ×©×œ המ××” התשע-עשרה) ×œ×’×™×œ×•×™× ×©×œ לוחות זהב, ×¢×œ×™×”× ×—×§×•×§ ספר ×©×œ× ×©×ž×’×œ×” ש×חרי מותו ותחייתו של ישו, ×”×’×™×¢ הלז ×ל יבשת ×מריקה ×•×©× ×”×˜×™×£ ×ת הבשורה הטובה לילידי×. הילידי×, ×גב, כלומר ×”××™× ×“×™×× ×™×, היו (×•×”×™× ×) ×‘×¢×¦× ×‘× ×™-ישר×ל ××‘×•×“×™× ×©×‘×¨×—×• ל×מריקה ×ž×™×¨×•×©×œ×™× ×”× ×—×¨×‘×ª סביב 600 ×œ×¤× ×”"ס. ×חרי ישו ×”×’×™×¢×” ×’× ×§×‘×•×¦×” של ×œ×‘× ×™× ×œ×מריקה ×‘×¡×¤×™× ×” ויסדו ×‘×ž×§×•× ×§×”×™×œ×•×ª גדולות של × ×•×¦×¨×™× ×”×’×•× ×™×. ברבות ×”×©× ×™× ×”× × ×›×—×“×•, ×בל סמית × ×‘×—×¨ להיות ×”× ×‘×™× ×©×™×’×œ×” ×ת דבר ×§×™×•×ž× ×•×ת המשך המסר ×”×לוהי של ישו. ×”×•× ×ª×¨×’× ×ת הכתוב על ××•×ª× ×œ×•×—×•×ª זהב (×©×”× ×›×ª×‘×•) בעזרת "××•×¨×™× ×•×ª×•×ž×™×" ×©× ×ª×Ÿ לו המל×ך ×•×¤×¨×¡× ×ת "ספר מורמון" ב- 1830. ×חר כך ×”×•× × ×¨×¦×— על ידי המון זוע×. ×›×™×•× ×™×© ×›- 13 מיליון ×ž×•×¨×ž×•× ×™× ×‘×¢×•×œ×, ×©×ž×¤×•×¨×¡×ž×™× ×‘×¢×™×§×¨ הודות ×œ×ž× ×”×’ הפוליגמיה שהיה חביב ×¢×œ×™×”× ×¢×“ תחילת המ××” התשע-עשרה (ועדיין ×ž×ª×§×™×™× ×‘×§×¨×‘ כמה ×–×¨×ž×™× ×ž×©× ×™×™× ×©×œ ×”×›× ×¡×™×™×”).
× ×“×ž×” לי ש×× ×™ יודע מה ××ª× ×—×•×©×‘×™×: לוחות זהב? קשקוש בלבוש. ×בל ×”×× ×™×•×ª×¨ ×”×’×™×•× ×™ ששליחות ×לוהית תתחיל ×¢× ×©×™×— בוער, לידת בתולין ×ו ×¤× ×™×” מהמל×ך גברי×ל? ×ž×©×•× ×ž×” ×× ×—× ×• ×ž×•×›× ×™× ×œ×”×מין ×‘× ×™×¡×™× ×•× ×¤×œ×ות כל עוד ×”× ×”×ª×¨×—×©×• ×œ×¤× ×™ יותר מ××œ×¤×™×™× ×©× ×”. ×חר כך ×–×” כבר "×œ× ×”×’×™×•× ×™". כמובן, ×¨×‘×™× ×’× ×œ× ×ž××ž×™× ×™× ×‘× ×™×¡×™× ×”×”×, ×בל בכל ×–×ת ×ž×•×›× ×™× ×œ×›×‘×“ ×ת המסורות שמבוססות עליה×. מסורות שמבוססות על × ×™×¡×™× ×ž×•×“×¨× ×™×™× × ×—×©×‘×•×ª למעשי ×©×¨×œ×˜× ×•×ª. ××™×¨×•× ×™ ×”×•× ×©×‘×›×š ××™×ž×¦× ×• למעשה בדיוק ×ת גרסתן של ×ותן המסורות העתיקות, שמתעקשות (כל ×חת לגבי עצמה כמובן) ש×חרי שהן קיבלו ×ת דבר ×”×ל שערי ×©×ž×™×™× × × ×¢×œ×• ו××œ×•×”×™× ×”×—×œ×™×˜ לשתוק ×œ× ×¦×—. ×•×”× ×” ×‘× ×ותו סמית ומכריז על עצמו ×›× ×‘×™×!
×–×ת רק ×חת הסיבות לכך ש×רה"ב ×”×¤×¨×•×˜×¡×˜× ×˜×™×ª מ×וד ×œ× ×והבת ×ת ×”×ž×•×¨×ž×•× ×™× ×”×ž×•×–×¨×™× (בעבר הרחוק היו ×פילו רציחות הדדיות). בכל סקר ששו×ל "×ת מי היית מוכן לבחור ×œ× ×©×™×", ×ž×•×¨×ž×•× ×™× ×ž×§×‘×œ×™× ××—×•×–×™× × ×ž×•×›×™× ×פילו מיהודי×. קשה לה×מין ×©×¤×¨×•×˜×¡×˜× ×˜×™× ×דוקי×, מצביעי המפלגה ×”×¨×¤×•×‘×œ×™×§× ×™×ª, ×©×ž×¨× ×™× ×•×¤×•× ×“×ž× ×˜×œ×™×¡×˜×™× ×™×¨××™ ×©×ž×™×™× ×•×ž× ×•×¤×¤×™ מקר×, יצליחו להתגבר על ×יבה של ×©× ×™× ×•×œ×‘×—×•×¨ ×‘×¨×•×ž× ×™ ×›×ž×•×¢×ž×“× ×œ× ×©×™×ות.
×בל ×œ×ž×•×¨×ž×•× ×™× ×™×© ד×גות גדולות מ×לו. התפתחויות ×©×•× ×•×ª של המדע בעשרות ×”×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª מעלות ש×לות בקשר ל×מת שסיפרו ××•×ª× ×œ×•×—×•×ª זהב. למשל חקר ×”×’× ×•× ×”×ž×•×“×¨× ×™: מה לעשות שעל פי מיפוי ×’× ×˜×™ פשוט ×ž×’×™×¢×™× ×œ×ž×¡×§× ×” ×©×œ× ×™×™×ª×›×Ÿ שה××™× ×“×™×× ×™× ×”× ×¢×‘×¨×™×™× ×§×“×ž×•× ×™×? מה לעשות? ×œ×©× ×•×ª! במהדורה ×”××—×¨×•× ×” של ×”- Book of Mormon ×©×•× ×• כמה ×ž×™×œ×™× ×‘×”×§×“×ž×”. ×‘×ž×§×•× ×©×”×™×” כתוב ×©×”×¢×‘×¨×™×™× ×”× ×”- "principal ancestors of the American Indians", כתוב עכשיו ×©×”× "among the ancestors of the American Indians", ויחי ההבדל הקטן.
×בל יש עוד בעיות ×¢× ×”×¡×¤×¨ (לבד מזה, ×גב, ×©×”×•× ×חד ×”×˜×§×¡×˜×™× ×”×“×ª×™×™× ×”×ž×©×¢×ž×ž×™× ×‘×ª×‘×œ): סמית טען ×©×”×•× ×ª×™×¨×’× ×ת הלוחות מ"מצרית משודרגת", ×בל ×‘×œ×©× ×™× ×ž×“×•×¤×œ×ž×™× ×œ× ×©×ž×¢×• על שפה ×›×–×ת, ×•×œ× ×‘×¨×•×¨ למה ×©×¢×‘×¨×™×™× ×§×“×•×ž×™× ×œ× ×™×›×ª×‘×• בעברית. הספר ×’× ×ž×¦×™×™×Ÿ מתכות, פילי×, מרכבות וחיטה, ×©×›×•×œ× ×¢×“×™×™×Ÿ ×œ× × ×ª×’×œ×• ב×מריקה ב×ותה תקופה (עד 400 לספירה). ×ין ×’× ×›×œ ×ž×ž×¦× ×רכי×ולוגי שמעיד על קיומן של ממלכות שמוזכרות בספר, ושל הקרב הסופי (תמיד יש קרב סופי) ש×מור ×”×™×” לכלול מ×ות ×לפי לוחמי×. ×œ×ž×•×¨×ž×•× ×™× ×›×ž×•×‘×Ÿ יש ×ª×™×¨×•×¦×™× ×ž×ª×¨×•×¦×™× ×©×•× ×™× ×œ×›×œ ×לה, כמו ×’× ×œ×ž×ות ×©×™× ×•×™×™× ×©× ×¢×¨×›×• בספר ×חרי מותו של סמית, וש××™ ×פשר ×©×œ× ×™×¢×ž×¢×ž×• ×ת הילת הקדוּשה ש×מורה ל×פוף ×ותו (בהקדמה לספר ×”×•× ×ž×•×©×•×•×” ×œ×ª× "ך ולברית החדשה ×›"עוד התגלות" של ×לוהי×).
מה לעשות, יש בעיה ×¢× ×”×ž×¦××ª× ×©×œ ×ž×™×ª×•×¡×™× ×ž×•×“×¨× ×™×™×. ×”×–'×× ×¨ ×”×–×” ×”×™×” טוב ×œ×–×ž× ×•, ×•×”×™×•× × ×¨××” ש×ין לו מקו×. ×–×” ×œ× ×ž×§×¨×” ×©×”×¡×™×™× ×˜×•×œ×•×’×™× ×ž×¡×ª×™×¨×™× ×ת קשקושי המד"ב ×©×œ×”× ×•×œ× ×—×•×©×¤×™× ××•×ª× ×פילו לחברי הקהילה עצמ×. ×× ×—× ×• בעידן שבו הדת הולכת ×•×ž×•×¤× ×ž×ª, והופכת ×œ×¢× ×™×™×Ÿ × ×¤×©×™ (×ו, במילה ×—×™×œ×•× ×™×ª יותר, פסיכולוגי) בעיקרו. קור××™× ×œ×–×” ×”×™×•× "×¨×•×—× ×™×•×ª", ×•×œ×›×•×œ× ×• מובן מ×יליו ×©×”×ª×—×•× ×©×‘×• ×× ×—× ×• ××ž×•×¨×™× ×œ×”×ª×¢×ž×ª ×¢× ×”×©×לות הגדולות של ×”×§×™×•× ×”×× ×•×©×™ × ×ž×¦× ×‘×™×Ÿ שתי ××•×–× ×™× ×•. ×‘× ×™×™×ª× ×©×œ ×ž×’×“×œ×™× ×ž×˜××¤×™×–×™×™× ×ž×ª×§×‘×œ×ª במקרה הטוב בחיוך ×¡×œ×—× ×™, ובמקרה הפחות טוב בזלזול, ובמקרה הגרוע ביותר פשוט × ×ª×§×œ×ª ב×דישות.
לתהליך ×”×”×¤× ×ž×” של הדת יש לזה ×™×ª×¨×•× ×•×ª ×•×—×¡×¨×•× ×•×ª. היתרון ×”×•× ×©×›×ž×•×‘×Ÿ מסוכן מ×וד לה×מין בכל ×ž× ×™ ×גדות ולתלות ×ת ×‘×˜×—×•× × ×• בקיומן (למשל, ×× ×× ×—× ×• ×ž×¦×¤×™× ×©×‘×™×ª המקדש III יהווה פתרון ×ž×œ× ×œ×›×œ עקות ×”×× ×•×©×•×ª). עדיף להתמודד ×‘×¨×¦×™× ×•×ª ×¢× ×”×ž×¦×™×ות, ×¢× ×¢×¦×ž× ×•, ×•×œ× ×¡×•×ª להיות ×‘× ×™ ××“× ×˜×•×‘×™× ×™×•×ª×¨. החסרון ×”×•× ×©×œ×œ× ×ž×™×ª×•×¡ שמהווה תשתית משותפת של ר×יית ×¢×•×œ× ×•×ª×›×œ×™×ª×•, קשה יותר להיות ××“× ×˜×•×‘, ×›×™ הסולידריות והד××’×” לזולת מתמוססת בין ×”×¡×™×¤×•×¨×™× ×”×¤×¨×˜×™×™× ×©×œ ×›×•×œ× ×•.
שכחתי לציין שהרשימה התפרסמה ×’× ×צלי בבלוג.
יש שורה של בעיות ×¢× ×”×ž×•×¨×ž×•× ×™×, ×©×œ× ×ž×ª×ž×¦×•×ª בעובדה ×©×”× ×ž×¦×¦×• ×ת התי×ולוגיה ×©×œ×”× ×ž×”×צבע בשלב מ×וחר מ×ד. ×חרי הכל, ×”×œ×•×ª×¨× ×™×•×ª עדיין ×œ× ×—×’×’×” 500 ×©× ×™× ×•××£ ×חד ×œ× ×ž×ª×™×™×—×¡ ×ליה כמו לילד חורג ×’'×™× ×’'×™.
×”×ž×•×¨×ž×•× ×™× ×œ× ×”×™×• ×ž×•×›× ×™× ×œ×§×‘×œ ×›×ž×¨×™× ×©×—×•×¨×™× ×¢×“ סוף ×©× ×•×ª ×”×©×‘×¢×™× ×©×œ המ××” ×”-20, ×ž×©×•× ×©×”× ×”×—×–×™×§×• בתפיסה ×©×”×©×—×•×¨×™× ×”× "×‘× ×™ ×—×" שקוללו על ידי ×לוהי×. ×©×™× ×•×™ העמדה התי×ולוגי הפת×ומי התקבל ×‘×—×©×“× ×•×ª וקרירות, בלשון המעטה.
התי×ולוגיה של ×”×ž×•×¨×ž×•× ×™× ×§×¨×•×‘×” הרבה יותר לזו של ×”×¡×™×™× ×˜×•×œ×•×’×™× ×ž×שר לזו של ×¤×¨×•×˜×¡×˜× ×˜×™× ×ž×Ÿ השורה. ×”× ×ž××ž×™× ×™× ×©×‘× ×™ ×”××“× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¤×•×š ל×לי×, שישוע – לכשיקפוץ לביקור ×©× ×™ בכדור ×”×רץ – יבקר ×§×•×“× ×›×œ ×“×•×•×§× ×‘×ž×™×¡×•×¨×™, וש×פשר להטביל ×× ×©×™× ×œ×ž×•×¨×ž×•× ×™×•×ª ×’× ×œ×חר מות×. התפיסה הזו מרגיזה המון, המון ×× ×©×™× ×•×‘×¦×“×§.
×•×™×©× ×”, ×× ×“×™×‘×¨× ×• על ×¨×•×ž× ×™, הבעיה הקלה ×©×”×›× ×¡×™×” ×ž× ×•×”×œ×ª על ידי ×פיפיור-בפועל. החשש ×©× ×©×™× ×רצות הברית יצטרך לבחור בין הור×ות ×ž×ž× ×”×™×’ ×”×›× ×¡×™×” שלו ובין × ×™×“×•×™ כמעט הטביע ×ת מסע הבחירות של ×§× ×“×™, שערך × ××•× ×©×œ× ×‘× ×•×©×; ×¨×•×ž× ×™ מתעקש, ×‘×™× ×ª×™×™×, ×©×œ× ×œ×¢×¨×•×š × ××•× ×›×–×”.
יוסי, כל ×–×” × ×›×•×Ÿ, ×בל ×œ× ×ž×ž×© קשור למה שכתבתי, ×•×”×•× ×¢×œ ×¢×¦× ×§×™×•×ž×• של מיתוס בדת ×ž×•×“×¨× ×™×ª.
הרשה לי להידבק לשורה ×”××—×¨×•× ×”: "×œ×œ× ×ž×™×ª×•×¡ שמהווה תשתית משותפת של ר×יית ×¢×•×œ× ×•×ª×›×œ×™×ª×•, קשה יותר להיות ××“× ×˜×•×‘, ×›×™ הסולידריות והד××’×” לזולת מתמוססת בין ×”×¡×™×¤×•×¨×™× ×”×¤×¨×˜×™×™× ×©×œ ×›×•×œ× ×•". ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— שזה × ×›×•×Ÿ. ×œ×ž×™×ª×•×¡×™× ×™×© ערך, ×בל ×× ×™ מעדיף ×תוסי×. ו×× ×›×‘×¨ מיתוס, עדיף ×›×–×” על ×¡×ª× ×‘× ×™ ×ד×, בלי ×לי×. × ×¨××” לי שלמיתוס ×›×–×” יש ×¤×•×˜× ×¦×™×ל גדול יותר, ×•×”×¨×¡× ×™ פחות.
×תה צודק: ×œ× ×“×™×™×§×ª×™ ×‘×œ×©×•× ×™ ש×. המילה "מיתוס" מצומצמת מדי, ובהחלט ×תוס יעשה ×ת העבודה (×”×מת, בשבילך ×× ×™ ×פילו מוכן להתפשר על "מט×-× ×¨×טיב"). ×•×‘×¢× ×™×™×Ÿ ××™-עירוב ×לי×, בסך הכל ×’× ×× ×™ ×œ× ×ž×ž×© מתלהב מדמויות שמימיות ×œ×ž× ×™×”×Ÿ. ×בל ×ל תשכח שהרבה × ×–×§ ×’× × ×’×¨× ×‘×–×ž× × ×• מכמה ×ž×™×ª×•×¡×™× ×ž×וד ×× ×•×©×™×™×.
הדת הב×הית מבוססת על התגלות ×לוהית ש×רעה כביכול ב×מצע המ××” ×”-19.
תומר – ×¨×•×ž× ×™ ×œ× ×™×”×™×” × ×©×™× ×רה"ב בגלל הרבה סיבות, ×ž×•×¨×ž×•× ×™×•×ª ××™× × ×” ×חת מהן. למעשה ×¨×•×ž× ×™ מוביל בקרב ×”×ž×•×¢×ž×“×™× ×”×¨×¤×•×‘×œ×™×§× ×™× ×‘×חוזי התמיכה בקרב הימין הדתי, כשה×קבי, כומר בפטיסטי, ×חריו.
×× ×™ ×œ× ×ž×¡×›×™× ×¢× ×”×’×™×©×” ×”×¨×•×ž× ×˜×™×ª לדת. שימוש עיקרי ×œ×ž×™×ª×•×¡×™× ×”×•× ×œ×גד ×× ×©×™×, שזה ×¨×œ×•×•× ×˜×™ (בעידן ×”×ª×¨×•× ×ž×“×™× ×ª×™) בעיקר למלחמות, ×•×’× ×›×™×•× ×”×“×ª ×”×™× ×‘×¢×™×§×¨ כלי לרי×קציה, בעוד שהמוסר ×”×—×™×œ×•× ×™ ×”×ª×§×“× ×•×¢×§×£ ×ותה מזמן בסיבוב.
ב×ופן יותר בסיסי, בשביל ×לטרו××™×–× ×œ× ×¦×¨×™×š ×ת חסדי ×”×לי×, סיפור ברי××” ×”×•× ×œ× ×ª× ××™ הכרחי (×ו מספיק. ×ו ×פילו מעלה) למצפון.
× ×§×•×“×” יותר בעייתית לדעתי ×”×™× ×©×ž×©×•×ª×¤×ª לשלושת הדתות ×”×ž×•× ×•×ª×יסטיות (וג×, לצורך ×”×¢× ×™×™×Ÿ, ×œ×¡×™×™× ×˜×•×œ×•×’×™×) חלוקה מ×ד ברורה לקבוצת ×¤× ×™× ×•×§×‘×•×¦×ª חוץ (במקרה של הדת, "×‘× ×™ הדת" מול "כופרי×/גויי×") ×•× ×•×¨×ž×•×ª מוסריות ×©×•× ×•×ª ו×יך ×× ×¡×—, ×ž×ª×™×¨× ×™×•×ª משהו, ×‘×”×ª× ×”×’×•×ª מול קבוצת החוץ.
כך ש×× ×™ טוען, ×‘× ×™×’×•×“ למה ×©× ×›×ª×‘ בפיסקה ×”××—×¨×•× ×”, ×©×œ× ×¨×§ ×©×ž×™×ª×•×¡×™× ××™× × ×ž×•×‘×™×œ×™× ×‘×”×›×¨×— לד××’×” לזולת, ×›×©×”× ×¢×•×©×™× ×–×ת ×”× ×ž×‘×™××™× ×œ×“××’×” לקבוצה מ×ד ספציפית, ול×פתיה במקרה הטוב, ×•×©× ××” יוקדת במקרה הרע, כלפי מי ×©×œ× ×©×™×™×š ל×ותה מסגרת.
×יל (×× ×™ ×œ× ×ž×¦×œ×™×— ×œ×”×™×›× ×¡ לתגובה שלך ××– ××¢× ×” לך ×›×ן): כש×תה ×ומר שהמוסר ×”×—×™×œ×•× ×™ עקף ×ת ×–×” הדתי מזמן, ×תה וד××™ מתכוון ×œ×”×•×ž× ×™×–× ×•×œ×•×•×™× ×™×•. לכך ×× ×™ מסכי×, ×בל הבעיה ×”×™× ×©×”×™×•× ×פילו ×”×”×•×ž× ×™×–× ×›×ž×˜×-× ×¨×טיב הולך ומתמוסס. וד××™ ש×× ×™ ×œ× ×ž×¦×™×¢ לחזור למוסר דתי שבטי. ×× ×™ רק טוען ש×יזשהו סיפור-על ×”×™×” יכול לספק סולידריות שחסרה ×œ× ×•.
×ª×™×§× ×ª×™ ×ת המיתוסי×. ×בל רק ×›×™ רציתי להרגיש קצת כמו ×”××œ×•×”×™× ×©×œ ×”××™× ×˜×¨× ×˜ 🙂
×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ על ×תוס כמושג בעל תחולה רחבה ממיתוס, ××œ× ×›×¢×œ דבר מה ×©×•× ×”, מעין מצע ×©×ž×ž× ×• המיתוס ×™×•× ×§ משמעות.
ולגבי ×”×ž×™×ª×•×¡×™× ×”×× ×•×©×™×™×, ×תה צודק לגמרי.
תומר ,קר×תי ×ת הכתבה שלך על ×”×× ×©×™× ×”×¡×•×’×“×™× ×œ×“×ª בכל דרך ×©×”×™× ×”×ž×•×‘×™×œ×” ×’× ×œ×“×¨×š של פולטיקה ×‘×™×ž× ×• בכל פסגות ×”×¢×•×œ× ×›×¤×™ ×©×¦×™×™× ×ª ×מריקה והמושל שלה, ×›× ×¨××” ×©×”×‘×•×¨× ×”×—×œ×™×˜ שרק ב×חרית ×”×™×ž×™× ×™×‘× ×” ×œ× ×• בית מקדש ×ž×©×•× ×©××™× × ×• ר××•×™×™× ×œ×›×š מסיבות ש××™× × ×‘×¨×•×¨×•×ª, לפתע עולה לי דרישתו של הרב ×©×œ× ×• בבית ×”×›× ×¡×ª על פרשת תולדות שכל ××“× ×‘×ž×” ×©×”×•× × ×›×©×œ ×”×•× ×¦×¨×™×š לרסן ×ת עצמו במידות ×× ×™ חושבת שרוב בעיותי הן ת×וה
×× ×™ × ×›×©×œ×ª במידה זו ועלי לתקן ×ת עצמי.
×©×œ×•× ×ª×•×ž×¨
×”×ž×¡×§× ×•×ª ××œ×™×”× ×תה מגיע בקשר לשבירת ×”×ž×™×ª×•×¡×™× ×©×œ הדתות, טועה ומטעה ככל ×©×”×•× × ×•×’×¢ ליהדות.
×כן ×”× ×¦×¨×•×ª מתבססת על התגלות ×©× ×ª×’×œ×ª×” לישו וה××™×¡×œ× ×ž×ª×‘×¡×¡ בעיקר על התגלות המל×ך למוחמד. ×œ×¢×•×ž×ª× ×”×™×”×“×•×ª ××™× ×” מבוססת על התגלות ×©× ×¢×©×ª×” ל××“× ×™×—×™×“ כלל וכלל. ×”×™× ×ž×‘×•×¡×¡×ª על ×¢× ×©×œ×, שש מ×ות ×לף ×’×‘×¨×™× ×ž×œ×‘×“ × ×©×™× ×–×§× ×™× ×•×˜×£ ×שר ר×ו ×‘×¢×™× ×™×”× ×ת × ×¡ קריעת ×™× ×¡×•×£ ו×ת מעמד הר ×¡×™× ×™. ×ין עוד דת ×‘×¢×•×œ× ×שר בספרי הקודש שלה מעידה ×›×™ ×”×מור בה × ×¢×©×” מול כל כך הרבה ×× ×©×™× ×‘×¦×•×¨×” כל כך גלויה. היהדות זו הדת היחידה בה ×”××œ×•×§×™× ×”×ª×’×œ×” ×œ× ×œ××“× ×‘×•×“×“ במערה חשוכה ×ו כדבריך בשיח בוער, ×”××œ×•×§×™× ×”×ª×’×œ×” ×‘×¤× ×™ כל ×”×¢× ×‘×ž×¢×ž×“ הר ×¡×™× ×™ וכל ×”×¢× ×©×ž×¢ ב××–× ×™×• ×ת קולו של ×”×לוקי×.
×ילו רצה משה ×¨×‘×™× ×• ×œ×”×ž×¦×™× ×“×ª משלו, ×”×× ×”×™×” סביר ×©×”×•× ×”×™×” כותב בתורה שכל ×”×¢× ×”×™×” עד לקריעת ×™× ×¡×•×£, הרי מייד היו ×ž×•×›×™×—×™× ×ותו כשקרן. ×”×× ×”×™×” יכול לומר שכל ×”×¢× ×©×ž×¢ ×ת הקולות ו×ת ×”×‘×¨×§×™× ×‘×ž×¢×ž×“ הר ×¡×™× ×™, הרי מייד היו ×¡×•×§×œ×™× ×ותו ב××‘× ×™× ×›× ×•×›×œ.
×œ× ×–×• ××£ זו, מ×ותו × ×¡ של קריעת ×™× ×¡×•×£ ויצי×ת מצרי×, ×—×•×’×’×™× ×”×™×”×•×“×™× ×ž×“×™ ×©× ×” ×—×’ מיוחד, ×—×’ הפסח, ×שר בו ×ž×¡×¤×¨×™× ×‘×™×¦×™×ת ×ž×¦×¨×™× ×•×›×š עוברת העדות מ×ב ×œ×‘× ×• במשך הדורות ×œ×œ× ×”×¤×¡×§×”.
×”×× ×™×™×ª×›×Ÿ ×œ×”×ž×¦×™× ×—×’ ×›×–×” ש×× ×©×™× ×™×¡×¤×¨×• משהו שהר××©×•× ×™× ×‘×ª×•×¨ ×œ× ×¨×ו ×‘×¢×™× ×™×”×. ×× ×–×” בן ××“× ×חד ×”×•× ×™×›×•×œ להמצי×, ×›×שר מדובר בעדות של ×¢× ×©×œ× ×œ× × ×™×ª×Ÿ להמצי×.
זהו ההבדל הדק בין הדת ×”×מיתית לבין ש×ר הדתות, בין הדת ש××™× ×” כופה עצמה על ×©×•× ×¢× ×חר, ×œ× ×ž× ×¡×” לגייר ×× ×©×™× ××—×¨×™× ×•×œ×¦×¨×¤× ×œ×“×ª×”, ×”×™× ×©×ž×•×¨×” ×ך ורק למי ×©× ×•×œ×“ ×œ×¢× ×”×ž×™×•×—×“ ×”×–×”.
×œ×¢×•×ž×ª× ×”× ×¦×¨×•×ª וה××™×¡×œ× × ×™×¡×• ×œ×©×›× ×¢ ×ת ×”×›×•×¤×¨×™× ×•×ž×™ ×©×œ× ×”×œ×š ×‘×¢×¦×ª× × ×˜×‘×— בחרב כידוע.
×× ×™ ×ודה לך ב×× ×ª×ª×§×Ÿ ×ת מ×מרך כך שיתייחס להשוו×ות בין ×”×ž×•×¨×ž×•× ×™× ×œ×©×ר הדתות ××•×œ× ×‘×שר להשוו××” ליהדות, ×ין לה ×ž×§×•× ×›×œ×œ וכלל
יובל
יובל,
לצערי הידע שלך בהיסטוריה לוקה.
ר×שית, מעמד הר ×¡×™× ×™ ×”×•× ×ž×™×ª×•×¡, ×•×œ× ×ירוע שהתרחש (לפחות ×œ× ×›×¤×™ ×©×”×•× ×ž×•×¦×’ במקר×).
×©× ×™×ª, היהדות ××™× × ×” הדת היחידה שמעידה על התגלות פומבית. שותפה לה ×’× ×”× ×¦×¨×•×ª, ×שר על פי הסיפור (שכמובן ×’× ×”×•× ×ž×™×ª×•×¡) הקיסר ×§×•× ×¡×˜× ×˜×™× ×•×¡ וצב×ו ×”×ž×•× ×” 50,000 ×יש ר×ו ×›×•×œ× ×™×—×“ ×‘×©×ž×™×™× ×¦×œ×‘ גדול ומתחתיו ×”×ž×™×œ×™× "in hoc signo vinces", כלומר "בסמל ×”×–×” ×ª× ×¦×—" (ב×ותה תקופה ××œ×•×”×™× ×”×ª×—×™×œ לדבר ×œ×˜×™× ×™×ª), ×•×”×•× ×כן × ×™×¦×— ×ת הקרב ×©×”×•× ×”×œ×š לקר×תו, ולכן × ×™×¦×¨ ×ת כל ×”×ימפריה הרומית. כך ש×× ×תה מ×מין לסיפור מעמד הר ×¡×™× ×™, × ×¨××” לי שתהיה חייב לה×מין ×’× ×œ×¡×™×¤×•×¨ ×”×ª× ×¦×¨×•×ª×” של ×”×ימפריה הרומית (הייתכן ×©×—×ž×™×©×™× ×לף ×יש ישקרו? הייתכן ×©×§×•× ×¡×˜× ×˜×™× ×•×¡ ×™×ž×¦×™× ×¡×™×¤×•×¨ ×›×–×” – הרי מייד היו ×ž×•×›×™×—×™× ×ותו כשקרן! וכו'.
×©× ×™×ª, היהדות בהחלט גיירה ×× ×©×™× ×‘×›×•×—, פשוט ×–×” קרה רק כשהיה לה כוח, וזה ×”×™×” × ×“×™×¨. ×בל למשל במלכות ×”×—×©×ž×•× ××™× ×–×” ×כן ×”×™×” המצב, ×•×™×•×—× ×Ÿ ×”×•×¨×§× ×•×¡ הר×שון כבש וגייר בכוח ×ת ×”×דומי×, בער ×‘×©× ×” 110 ×œ×¤× ×”"ס.
×©× ×‘×¨×›×”,
תומר
×œ×”×–×›×™×¨×›× ×œ×¤× ×™ בחירת ×ובמה ×מרו ש×ין סיכוי ש×רה"ב תבחר × ×©×™× ×©×—×•×¨, כך שצריך להזהר מפסילת ×”×¡×™×›×•×™×™× ×©×œ מועמד ×ž×•×¨×ž×•× ×™. עובדה ×©×§× ×“×™ בסוף כן × ×‘×—×¨ למרות שהיה קתולי, ועוד מול מועמד חזק מ×וד – × ×™×§×¡×•×Ÿ, ×©× ×—×©×‘ ××– לכוכב עולה ולבסוף × ×‘×—×¨ ×œ× ×©×™×
מכיוון ש×ובמה ×”×•× ×”× ×©×™× ×”×ž×›×”×Ÿ והמועמד שמולו בכל מקרה ×œ× ×™×”×™×” כריזמטי כמו רייגן, הכל תלוי ב×ובמה ובמצב הכלכלה ערב הבחירות. מגמת שיפור ו×ופטימיות בחברה ×”×מריק×ית – ×ובמה ×ž× ×¦×— בקלות. עלייה ב×בטלה ותחושות פסימיות ×ו פשלה ×‘×™×˜×—×•× ×™×ª גדולה (כמו משבר ×‘× ×™ הערובה של קרטר) – ×ובמה מפסיד, ×’× ×œ×ž×•×¨×ž×•× ×™.
×™×”×™×” ×–×” ×—×›× ×ž×¦×“ ×ובמה לשמור על ממלכתיות ×•×œ× ×œ×¢×©×•×ª ×©×•× ×“×‘×¨ חריג בתקופה הקרובה ולקוות לטוב
×•×”× ×”, למרות הכל, חמש ×©× ×™× ×ž×וחר יותר – ×¨×•×ž× ×™ מוביל בסקרי×.
×גב, ×× ×™ מכיר דת ×חרת ×©×©× ×™ ×©×œ×™×©×™× ×ž×”×בות ×”×ž×™×™×¡×“×™× ×©×œ×” היו ×¤×•×œ×™×’×ž×™× ×•×¢×“ ×”×™×•× ×—×œ×§ ×ž×›×”× ×™ הדת ×ž×ª×™×¨×™× ×‘× ×¡×™×‘×•×ª מסויימות × ×™×©×•××™ ×שה × ×•×¡×¤×ª לגבר × ×©×•×™.
תודה לך תומר!
השילוב של ההומור ×¢× ×”×¢×•×‘×•×“×ª וההגיון ×”×‘×¨×™× ×”×•× ×ž× ×¦×—
"(ב×ותה תקופה ××œ×•×”×™× ×”×ª×—×™×œ לדבר ×œ×˜×™× ×™×ª)" ×× ×™ עד עכשיו מתגלגל:)
תומר, ×”×™×” מרתק ×œ×§×¨×•× ×ת מה שכתבת ×•×œ× ×¤×—×•×ª ×ת תגובות הקור××™× ×•×”×ž×¢× ×” שלך ×ליה×. תודה!