×‘×©× ×” הב××” ×תחיל ללמד בתיכון. ××”×™×” מורה ×œ×ª× "ך ותושב"×¢. כבר ×”×©× ×” ×× ×™ מלמד ×©× ×™ ×©×™×¢×•×¨×™× ×‘×©×‘×•×¢ בתיכון בירושלי×, כסט××–' (×× ×›×™ כמובן ×œ× ×‘×™×ž×™× ×לו, הרי שביתה). בתור המורה היחיד (× ×“×ž×” לי) מבין כותבי הבלוג חשבתי ×©×œ× ×וכל להתחמק מלכתוב משהו לפרויקט, ולמרות ש×ין לי תזה מגובשת יותר מדי להגיש, הרשו לי להציע כמה ××‘×—× ×•×ª שעלו לי מתוך הביוגרפיה שלי.
×תחיל ×“×•×•×§× ×‘×¡×•×£: ×× ×™ הולך להיות מורה (×’×) מתוך מה ×©× ×§×¨× "×ž× ×™×¢×™× ×ידי×ולוגי×", ×בל כשסיפרתי ×œ×¤× ×™ ×›×©× ×” וחצי לחברי הטוב יקי על החלטתי ×¦×—×§× ×• יחד על כך ש××”×™×” למעשה סוכן ××œ×™× ×©×œ "המערכת", גרוע יותר ×ž× ×צי, שכן ×”×לימות ש×פעיל תהיה ×œ× ×‘×¨×•×¨×” ×•×ž×•×—×¦× ×ª, ××œ× ×ž×¡×•×•×™×ª ומופעלת תחת כסות של "×—×™× ×•×š". כך ×”×œ× ×œ×ž×“× ×• ב××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×”.
×חזור, ×× ×›×Ÿ, ×œ×©× ×•×ª ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” שלי, ו×תחיל ×“×•×•×§× ×‘×–×”:
מורה הזן רַי×וּן ר××” ×ת פרחי ×”×פרסק והבין. ×”×•× ×מר שיר: ×× ×™ ×”× ×•×“×“ חיפשתי ×חרי מורה ×©×œ×•×©×™× ×©× ×”. שוב ושוב × ×©×¨×• העלי×, שוב ושוב לבלבו ×”× ×™×¦× ×™×. ×ך מ××– שר×יתי ×ת פרחי ×”×פרסק ×œ× ×”×˜×œ×ª×™ עוד ספק.
זו ×גדת הזן ×”×הובה על יו×ל הופמן. ×”×•× ×ª×¨×’× ×ותה (×ª×¨×’×•× × ×”×“×¨, ל×? ×ª×¨×’×•× ×©×ž×™×œ×•×ª×™×• ומקצבו ×¢×¦×ž× "××•×ž×¨×™× ×©×™×¨") והציב ×ותה בר×ש ספרו "ל×ן × ×¢×œ×ž×• הקולות". ×× ×™ יודע ×©×ž×©×¤×˜×™× ×לה ×כן ××”×•×‘×™× ×¢×œ×™×• ביותר ×›×™ שמעתי ×ותו ×ומר ×–×ת, ו××£ יותר ×ž×¤×¢× ×חת. ב- 1997, ×חרי שחזרתי מהמסע הר×שון שלי בהודו, התחלתי ללמוד בחוג לפילוסופיה ב××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ª חיפה, ובמסגרת ××•×ª× ×œ×™×ž×•×“×™× ×œ×§×—×ª×™ כמעט כל קורס שהייתי יכול ×¢× ×”×•×¤×ž×Ÿ, ××– פרופסור לפילוסופיה מזרחית בחוג. שוב ושוב ×”×•× ×”×™×” חוזר לשיר ×”×–×” ומבקש ×ž×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×©×™×¡×‘×™×¨×• לו מה בדיוק הבין רי×ון. מה ×”×•× ×”×‘×™×Ÿ?!?
לבד ×ž×”×§×•×¨×¡×™× ×©×œ יו×ל הופמן, ×הבתי במיוחד ×’× ×§×•×¨×¡×™× ×©×œ×§×—×ª×™ מהחוג ×œ×—×™× ×•×š, ×¢× ×ילן גור-×–×ב, ש××£ הפך, ועל כך ×× ×™ מוקיר לו תודה עמוקה, למעין ידיד לזמן מה. ×‘×§×•×¨×¡×™× ×”×œ×œ×• (שהיו ×¨×•×‘× ×¡×ž×™× ×¨×™× ×©×œ תו×ר ×©× ×™) ×“×™×‘×¨× ×• הרבה על כמה ×©×—×™× ×•×š, כל ×—×™× ×•×š, ×”×•× ×“×‘×¨ ×לי×. ×ž×™×œ×™× ×›×ž×• "× ×™×¨×ž×•×œ" ו"שיעתוק" מיל×ו ×ת חלל החדר ו×ת ר×שי, ולמדתי ×œ×©× ×•× ×™×•×ª×¨ מכל ×ת "ההגיון ×”××™× ×¡×˜×¨×•×ž× ×˜×œ×™" של "חרושת התרבות" ×©×ž×“×›× ×ת ×”"×חרוּת" ×©×œ× ×• ×‘×©× "×”×”×’×ž×•× ×™×” ההיפר-קפיטליסטית". ×œ×©× ×“×•×’×ž× ×ž×ותה רטוריקת פו-מו (ש×× ×™ ×œ× ×‘×”×›×¨×— שולל), ×”× ×” הפסקה הפותחת ×ת ספרו של גור-×–×ב "פילוסופיה, פוליטיקה ×•×—×™× ×•×š בישר×ל":
לידתו של ספר ×–×” בדי×לוג ביקורתי מפרך ומתמשך שהתחיל בתקופת × ×¢×•×¨×™ עת קיבלתי ×—×™× ×•×š ×¨×•×•×™×–×™×•× ×™×¡×˜×™ […] ולמדתי להכיר ב×ופן בלתי ביקורתי, ×›×™ ×—×™× ×•×š ×”×•× ×לימות יוצרת, ש×ין להפריד בה בין הכוח ובין ×”×מת, בין ×”"×× ×™" לבין שלילת ×”"×חר".
שתי הפסק×ות הללו, שפותחות ×©× ×™ ×¡×¤×¨×™× ×›×œ כך ×©×•× ×™×, התחברו ×צלי ××– ×‘×”×¨×ž×•× ×™×” מושלמת. ×œ× ×”×™×” לי ספק (ועדיין ×ין לי) שיש בין ×”×¨×¢×™×•× ×•×ª ×”×ž×•×‘×¢×™× ×‘×”×Ÿ קשר עמוק, וכשתי סוסות ×ציליות × ×ª×ª×™ להן לש×ת ×ותי הל××” ×ל שדות המרעה שלהן, וגמעתי ×יתן תבן ×ž×œ×•× ×”×בוס: העמקתי ×ת השכלתי בזן ובפילוסופיה ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™×ª של ×”×—×™× ×•×š.
×›×מור, בדיוק חזרתי ××– מהודו. ש×, המסע שלי, שהחל ביומרה לחקור ולהוכיח לעצמי שכל ×ותן פילוסופיות מזרחיות הן בבל"ת מוחלט, × ×’×ž×¨ ב×הבה רבה ל×ותו חלק שגיליתי (וזו כמובן ההתרשמות שלי) ש××™× × ×• בבל"ת. בקורס ויפ××¡× ×” מסויי×, מתוך ×¡×¤×¨×™× ×ž×¡×•×™×™×ž×™×, בלילה ×ž×¡×•×™×™× ×‘×• כרסי היתה מל××” חשיש, ×‘×˜×™×•×œ×™× ×‘×™× ×•×ª לפסגות ההימל××™×” – בכל ×ž× ×™ סיטו×ציות הרגשתי ×©×”×‘× ×ª×™. טעמתי מ×ותה ×”×‘× ×” שהבין רי×ון כשר××” ×ת פרחי ×”×פרסק.
×”×”×‘× ×” ×”×”×™× – ×× × ×—×–×•×¨ ×ליה, כפי ש×כן ר×וי, שוב ושוב – ×”×™× ×”×‘× ×” שכמובן ××™× ×” × ×™×ª× ×ª להבעה במילי×. ×”×™× ×”×‘× ×” קיומית, מעין תפיסה חדשה-×™×©× ×” של ×”×¢×•×œ× ×•×”×§×™×•× ×•×”×—×™×™×. מכיוון ×©×”×™× ××™× × ×” × ×™×ª× ×ª להבעה במילי×, מכיוון ×©×”×™× ×›×ילו מתחתיהן ×ו ר××©×•× ×™×ª להן, הרגשתי ×©×”×™× ×§×©×•×¨×” ל×ותו מצב טהור ×•×ª×ž×™× ×©×‘×• × ×ž×¦× ×”×™×œ×“ ×œ×¤× ×™ ×©×”×—×™× ×•×š ×”××œ×™× ××•× ×¡ ×ותו לתוך ×ª×‘× ×™×•×ª מחשבה מסויימות. לכ×ורה (כזו היתה ×ª×ž×•× ×ª ×”×¢×•×œ× ×©×œ×™ ××–) ×”××“× × ×•×œ×“ ט×בולה ר×סה, ותהליכי החיברות ×”×•×¤×›×™× ×ותו למה שהו×. ×‘×”×¤×¢×œ×ª× "×לימות יוצרת" (×œ×¤×¢×ž×™× ×”×™× ×ž×›×•× ×” "סימבולית")שכזו ×”× ×’×•×¨×¨×™× ×ותו, בועט ומתייפח, מהחופש הטבעי והמוחלט ×©×”×•× × ×—×œ×ª×• המולדת, ×•×›×•×¤×™× ×¢×œ×™×• זהות ×•×ž×™×§×•× ×•×–×ž×Ÿ, ×©×ž×©×¢×‘×“×™× ×ותו תחת שלשל×ות חייו. ×בל – וזה ×”×™×” הסוד שהסתרתי ×ž×¤× ×™ ×”×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™× – ל×ו ×“×•×•×§× ×‘×ופן בלתי הפיך, שכן ×”× ×” ×œ×¤× ×™× ×• ×ותו רי×ון (וכמוהו ×¨×‘×™× ×חרי×), שהצליח לכ×ורה לשבר ×ת קירות ×ª× ×”×›×œ× ×•×œ×¦×ת שוב לחופשי. ×’× ×חרי ×”× ×¤×™×œ×” בעקבות ×כילת פרי ×¢×¥ הדעת ×פשר לשוב ולחזור לגן העדן ×”×בוד, ומהמערה של ×פלטון × ×™×ª×Ÿ להיחלץ ולהביט ב×ור.
פוקו ×”×™×” הגיבור שלי ××–, ותפיסת ×”"עוצמה" ×©×”×•× ×”×’×” × ×¨×תה לי מבריקה: החברה כולה ×ž×›×•× × ×ª משדות של כוח, כמעין "מטריקס" שבתוכו ×× ×—× ×• ×—×™×™× ×•×ž×ž× ×• ××£ ×× ×—× ×• ×ž×›×•× × ×™×. ×ין טוב ורע ×ובייקטיבי×, ×›×™ כל תופעה ×‘×¢×•×œ× ×”×™× ×ž×ž×™×œ× ×ª×•×¦×¨ ××œ×™× ×©×œ חרושת התרבות. על כן כל ש×יפה לחופש ×©×™×‘×•× ×‘×ª×•×š ×¢×•×œ× ×”×ª×•×¤×¢×•×ª (בגן עדן שמימי, על ידי ×קסט××–×” ×ž×™× ×™×ª, ×חרי מהפכה פוליטית כלשהי) ×”×™× ×¨×§ שכלול ×ž×ª×•×—×›× ×©×œ מערך העוצמה, ×©×ž× ×ª×‘ ×ת הכמיהה ×©×œ× ×• לחופש לתוך שדות ×חרי×, ×•×œ× ×¤×—×•×ª דכ×× ×™×™×, של שעבוד.
×©×œ× ×›×ž×• בסרט, ×צל פוקו ×ין מצי×ות ×חרת ("ציון"), ×מיתית וחופשית, ש×ליה × ×™×ª×Ÿ להתעורר, ×בל ×‘× ×•×’×¢ לזה, ×›×מור, ×œ× ×”×¡×›×ž×ª×™ ×יתו: לי היתה מצי×ות ×חרת, מצי×ות ×בסולוטית ×•× ×¦×—×™×ª, שהיתה מעל ומעבר ×œ×¢×•×œ× ×”×›×•×— הדק×× ×™. כמובן, ×ותה מצי×ות ××™× × ×” (כמו בסרט, ×ו ×‘×ž× ×™ דתות ו×ידי×ולוגיות) ×¢×•×œ× ×”×ž×וכלס בתופעות ×•×–×ž× ×™× – ×œ× ×œ×, ×”×™× ×ž×¦×™×ות מוחלטת, ריק טהור, ×ַיִן ××™× ×¡×•×¤×™. זו בדיוק הסיבה ×©×”×™× ××™× × ×” תוצר תרבותי – ×”×œ× ×”×ª×¨×‘×•×ª ×”×™× ×ª×•×¦×¨ שלה! פוקו המסכן, חשבתי לעצמי, ×”×•× ×¨××” רק ×ת הצד ×”×©×˜× ×™ של הקיו×; ×× ×¨×§ ×”×™×” × ×—×©×£ ל×לוהות שמתוכה עולה ×ותו ×§×™×•× ×ולי ×œ× ×”×™×” כל כך עצוב ופסימי.
×פשר לומר שהלך הרוח שלי ××–, ×’× ×× ×”×™×™×ª×™ מכחיש × ×ž×¨×¦×•×ª, ×”×™×” ×’× ×•×¡×˜×™ למדי. ×”×¢×•×œ× × ×¨××” לי תפל, ×× ×œ× ×ž×ž×© רע, ×ל מול ×”×ין המוחלט שמתחתיו. לחזור ×ל ×”×ין רציתי, ובווד××™ שכל התבוססות ביש × ×¨×תה לי חסרת טע×. הפילוסופיה ×”×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™×ª, ×ותה גמעתי בשקיקה, × ×¨×תה לי ××– ×›×¨× ×¡× ×¡ ×’× ×•×¡×˜×™ במערב, ××£ ×× ×”×”×•×’×™× ×¢×¦×ž× (כמו חיילי ×”×ימפריה הרומית בברית-החדשה) ×œ× ×ž×‘×™× ×™× ×ת ×שר ×”× ×¢×•×©×™× ×›×שר ×”× ×ž×¤×¨×§×™× ×œ×’×•×¨×ž×™× ×ת העול×: ×”× ×—×•×©×‘×™× ×©×”× ×ž×‘×™××™× ×œ×—×•×¨×‘× ×•, ×בל למעשה ×”× ×™×”×™×• ×¢×“×™× ×œ×ª×—×™×™×ª×• ×”× ×™×¡×™×ª, ×œ× ×¢×•×“ ×›×¢×•×œ× ×רצי ×›×™ ×× ×›×ין המבהיק בשמי ×”× ×¦×—. בכך ×©×”× ××™× × ×™×•×“×¢×™× ×ת ×ותה מצי×ות מוחלטת, ×ין ×œ×”× ××œ× ×œ×”×¡×™×§ ש×× ×—× ×• כלו××™× ×œ× ×¦×— במערה ×”××¤×œ×˜×•× ×™×ª, ×ך ×œ× ×”×™×, ו×פלטון עצמו ×”×™×” יכול להר×ות ×œ×”× ×ת ×”×ור לו רק היו קור××™× ×ותו × ×›×•× ×”.
החזרה
הרבה ×’×œ×™× × ×©×‘×¨×• מ××– בשבילי על חופי "×”×™× ×©×œ היפה", ×ך כדי ×œ× ×œ×”×œ×ות ×ת קור××™×™ ×”×תי××™×¡×˜×™× ×œ× ××ריך כתוב על התמורות ×”× ×¤×©×™×•×ª והתי×ולוגיות שעברתי, ו×גש כמעט מיד ×ל ההשלכות שלהן לגבי ×—×™× ×•×š. ×ומר רק ×©×”×‘× ×ª×™ ×©× ×™ ×“×‘×¨×™× ×—×©×•×‘×™×: ר×שית שה×ין ××™× × ×•, בסופו של דבר, ×©×•× ×” מהיש, ולכן העדפת הר×שון על חשבון ×”×חרון מבי××” ל×ותה ×ומללות שבהעדפה ההפוכה (כזכור ממקרה פוקו); ×•×©× ×™×ª, ×©×”×§×™×•× ×¢×¦×ž×•, על כל תופעותיו, ×”×•× ×‘×‘×¡×™×¡×• טוב.
×‘×ž×™×œ×™× ×—×™×œ×•× ×™×•×ª ×פשר לומר ×©×”×‘× ×ª×™ יותר ×œ× ×¨×§ ×ת הצורך, ××œ× ×ת החדווה ×©×‘×‘× ×™×™×ª העול×. כלומר ×›×™×•× ×œ×¢× ×™×•×ª דעתי הפעלת ×ותה "×לימות יוצרת" ×”×™× ×œ×¨×•×‘ ×œ× ×¨×§ הכרח, ××œ× ×“×‘×¨ משמח. ×‘× ×•×’×¢ ×œ×—×™× ×•×š ×× ×™ חושב ×”×™×•× ×©×™×© צורך גדול (×©×œ× ×œ×•×ž×¨ גבוה) בעיצוב הכרתו של הילד, ולהפך: שהש×רת תודעתו עד כמה ש×פשר במצב פרמורדי×לי (ו××™× ×¤× ×˜×™×œ×™) של ט×בולה ר×סה ×œ× ×¨×§ ש××™× × ×” עושה עמו חסד, ××œ× ×©×”×™× ×—×•×¡×¨ ×חריות שיוביל ×ותו ×œ×—×™×™× ×©×œ סבל.
כמובן, ×’× ×›×ן יש ×¢× ×™×™×Ÿ של מידה ו×יזון, ווד××™ שבין חוסר ×”×—×™× ×•×š והצבת הגבולות שמ×פיין הרבה מהמשפחות ×”×—×™×œ×•× ×™×•×ª היו×, לבין ×”××™× ×“×•×§×˜×¨×™× ×¦×™×” הברוטלית של כל ×—×™× ×•×š דתי ×¤× ×טי ×ו ×ידי×ולוגי ×§×™×¦×•× ×™ ×—×™×™×‘×™× ×œ×ž×¦×•× × ×§×•×“×ª ×‘×™× ×™×™× (×©×œ×¢× ×™×•×ª דעתי קרובה יותר לקוטב ×”×—×™×œ×•× ×™), ×בל ×ין לי ספק, ×›×מור, שמידה מסויימת של "×לימות יוצרת" ×”×™× ×‘×œ×ª×™ × ×ž× ×¢×ª ×× ×‘×¨×¦×•× × ×• ליצור ×‘× ×™ ××“× (וככ×לה, מ×ושרי×).
×›×™ המיסטיקה של ×”×’× ×•×¡×˜×™× (×•×—×œ×§×™× ×ž×“×ª×•×ª המזרח), והפילוסופיה של ×”×”×•×’×™× ×”×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™× (בחלק×), למרות ×©×”×™× × ×•×©×ת זרע ×מת בקרבה, ×œ× ×ž×פשרת ל×מת ×”×–×ת לפרוח, שכן ×”×™× ×ž×ª×¢×§×©×ª להעדיף ×ת חולות המדבר ×”× ×•×“×“×™× ×•×‘×œ×‘×“ ×©×œ× ×ª×ª×כזר ×œ×›×œ×•× ×•×œ×”×’×‘×™×œ ×ת הזרע בעציץ קטן ומוגדר. ×‘×ž×™×œ×™× ×¤×—×•×ª מט×פוריות: הש×יפה ל×ַיִן ×”×™× ×—×©×•×‘×”, ×בל ×”×™× ×¦×¨×™×›×” להיש×ר ברקע עד לזמן שבו ×× ×—× ×• כבר גדולי×, ×ž×’×•×‘×©×™× ×•×ž×œ××™× ×‘×™×©. טעיתי כשחשבתי שמתוך ההרס המוחלט ×ª×‘×•× ×”×™×©×•×¢×”: ×ין צורך להחריב ×¢×•×œ× ×™×©×Ÿ עדי יסוד כדי ×œ×”×‘×™× ×ת ×”×’×ולה. יש צורך רק לר×ות ×ותו בכל רגע ×›×¢×•×œ× ×—×“×©.
היו לרגע ×§×•×¨×‘× ×•×ª ×”×לימות היוצרת
הביטו ב×יור ×”×–×”:
×× ×™ מקווה ש××ª× ×œ× ×¨×•××™× ×‘×• ×©×•× ×“×‘×¨ מוגדר. מי שרו××” בו דמות מסויימת כבר ×‘×¨× ×‘×• ×¢×•×œ× ×ž×ª×•×š ×”×ין. מי של×, עומד לעבור ××•× ×¡ תודעתי ברגע ×©×”×•× ×™×§×œ×™×§ ×›×ן, שכן בו ברגע שתתגלה ×œ×¤× ×™×• הדמות שב×יור, ומרגע ×–×” ×”×•× ×œ×¢×•×œ× ×œ× ×™×•×›×œ לר×ות ×ת התוהו ובוהו ×©×”×•× ×ž×¦× ×‘×• קוד×. הכרתו ×ª×™× ×¢×œ ×œ× ×¦×— על ×ותה ×פשרות ×חד, ×•×”×¤×•×˜× ×¦×™×ל ×”××™× ×¡×•×¤×™ של ×”×ין ×™×¦×˜×ž×¦× ×œ×›×“×™ "משהו" ×חד ויחיד. ×‘×ž×™×œ×™× ×¤×©×•×˜×•×ª: ברגע שר××™×ª× ×ת הכלב ×œ× ×ª×•×›×œ×• ×œ× ×œ×¨×ות ×ותו.
הש×לה ×”×™× ×›×ž×•×‘×Ÿ ×”×× ×¢×œ×™× ×• ×כן לש×וף, כמו ×”×’× ×•×¡×˜×™×, למצב שבו ×ותה דמות תפורק חזרה למרכיביה (ומרכיביה למרכיביה×, וכך הל××” עד ל×יון מוחלט של כל דבר ב×שר ×”×•× ×“×‘×¨ – ו×× ×›×Ÿ, ש×לו ×ת ×¢×¦×ž×›× ×œ×ž×” ×”×™×” ×œ×›× ×›×œ כך חשוב לר×ות מלכתחילה ב×ותו ×יור ×ת הדמות), ×ו ×”×× ×™×©, ר×שית, ערך ×‘×‘× ×™×™×ª דמות מסויימת, ×•×©× ×™×ª, ×פשרות לתפוס ×ת ×ותה הדמות על רקע התוהו ×©×ž×ž× ×• ×”×™× ×‘××”. ×× ×™ מציע ×ת ×”×פשרות ×”×©× ×™×™×” ×›× ×›×•× ×”, והייתי מגדיר ×—×™× ×•×š טוב ×›×›×–×” שר×שית מחבר ×œ× ×• בין ×”× ×§×•×“×•×ª ×•×‘×•× ×” ×œ× ×• מהן ×ת העול×, וש×חרי ×–×” ×’× ×œ× ×©×•×›×— להר×ות ×œ× ×• ×יך ×‘×¢×¦× ×”×¢×•×œ× ×‘× ×•×™ ×ž× ×§×•×“×•×ª – כלומר שתשתיתו של ×”×¢×•×œ× ×”×™× ×ין.
×”×—×™× ×•×š הטוב ×× ×›×Ÿ תומן בחובו מהלך די×לקטי של ×‘× ×™×™×” ופירוק, ×›×שר הפירוק מוצב בצורה ××™× ×”×¨× ×˜×™×ª, וכחלק בלתי × ×¤×¨×“, מכל תהליך של ×‘× ×™×™×”. ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×”×•× ×©×‘×©×‘×™×œ ×ותו מהלך של פירוק ×ין כל צורך ממש לפרק ×ת ×”×¢×•×œ× ×œ× ×§×•×“×•×ª, ×’× ×œ× ×ž×‘×—×™× ×” ×¨×¢×™×•× ×™×ª. ×–×” ×™×”×™×” דומה לתלישת עלי הכותרת מפרח כדי להבין שהיופי שלו ×כן מורכב (×’×) מהן. יש צורך במשהו עדיו הרבה יותר, משהו ×©×œ× ×ž×•×•×ª×¨ על ×”×¢×•×œ× ×•×œ× ×‘×•×¨×— ×ž×ž× ×•, משהו ×©×œ× ×¢×•×©×” ×ידי×ליזציה מ×ותו מצב של תמימות ר××©×•× ×™×ª ×ו תוהו קדמון, ×•×œ× ×¨×•××” ×‘×¢×•×œ× ×¨×§ ממלכה של כוח ×ו רוע, רק מערך של שדות-שיח דכ×× ×™×™×. יש צורך לזהות ×ת ×”×ין בכל דמות, ולזהות שהדמויות ××™× ×Ÿ × ×¤×¨×“×•×ª מה×ין. יש צורך ×‘×¤× ×™×” ×ל ×ותה ×”×‘× ×” שהבין רי×ון ×ל מול פריחת ×”×פרסק.
×פילוג
×©× ×™× ×חרי המסע הר×שון שלי בהודו × ×–×›×¨×ª×™ בשיחה שהיתה לי ×©× ×œ×§×¨×ת סופו ×¢× ×ž×˜×™×™×œ×ª ×חת, ×ירופ×ית, שתוך כדי טיול כתבה ×ת התזה שלה. ×”×™× ×—×§×¨×” כל ×ž× ×™ ×ž×—×¤×©×™× ×¨×•×—× ×™×™×, ור××™×™× ×” ×ותי במסגרת ×”×–×ת. ×× ×™ הרציתי לה בלהט על כל ×ž× ×™ חוויות מיסטיות ×חדותיות ועל כמה שחשוב להבין שהכל ×חד וש×ין למעשה ×©×•× ×ž×©×ž×¢×•×ª לעול×. סיפרתי לה על ×יך חוויות ×›×לה קורות ×œ× ×¨×§ ×œ×ž× ×™ ×™×•×’×™× ×‘×”×™×ž×œ××™×”, ××œ× ×œ×›×œ ×ž× ×™ ×× ×©×™× ×‘×›×œ ×ž× ×™ סיטו×ציות: הרבה ×¤×¢×ž×™× ×–×” קורה לספורט××™×. למשל, ×מרתי, כל ×ž× ×™ ×›×“×•×¨×’×œ× ×™× ×©×ª×•×š כדי הריצה על המגרש ×ž×¨×’×™×©×™× ×¤×ª××•× ×©×”× "כל המשחק", ×ו "המשחק עצמו" ומ××‘×“×™× ×ת ×–×”×•×ª× ×”××™× ×“×‘×™×“×•×לית. בשביל ×–×” יש לשכוח ×ת כל החוקי×, הטפתי לה. ×בל, ×”×™× ×מרה, ×ותו שחקן ש×יבד ×ת עצמו והפך למשחק כולו, הרי ×”×•× ×¢×“×™×™×Ÿ יודע ל××™×–×” כיוון לבעוט, ל×?
×”×™× ×¦×“×§×” כמובן: ×œ× ×¦×¨×™×š לשבור ×ת ×”×›×œ×™× ×•×œ×©×›×•×— ×ת הכללי×. צריך רק לר×ות ××•×ª× ×‘×§×•× ×˜×§×¡×˜ ×”× ×›×•×Ÿ שלה×, כחלק ××•×¨×’× ×™ של המשחק ×”×חד הגדול.
מרתק, תודה. ×‘×¢× ×™×™×Ÿ ×”×יור ×”×ž× ×•×§×“, הרי כך × ×•×œ×“×ª שפה, מתוך ×וסף ×מורפי של תחושות ב××” המילה ×”×חת ועושה סדר. ×•×’× ×—×©×‘×ª×™ על הביטוי ×›'חומר ביד היוצר', החומר המצריך השקעה של ×× ×¨×’×™×” ×—×™×¦×•× ×™×ª [ל×× ×¨×’×™×” יש ×’× ×”×™×‘×˜ ×לי×] כדי להתגבש לכדי – מה, ×‘×¢×¦× – כלי מועיל? ×›× ×¨××” שהמילה תועלת ×”×™× ×‘×›×œ ×–×ת מילת מפתח ×‘×—×™× ×•×š, ×•×œ×”×ª×¢×œ× ×ž×›×š זו צביעות. ×”×—×™× ×•×š כתי××•× ×¦×™×¤×™×•×ª – להת××™× ×ת ×”××“× ×œ×ª×‘× ×™×ª העול×, ×©×’× ×”×™× ×ž×©×ª× ×” ×•×œ× ×חידה.
בהצלחה, בכל ×ופן.
×ž×¢× ×™×™×Ÿ ויפה. הרעיון של קידוש הט×בולה ר×סה – כפי ×©×”×•× ×ž×ª×‘×˜× ×‘×›×œ ×ž×™× ×™ גישות "הילד יודע" – × ×¨××” ×‘×¢×™× ×™ כמו משהו ששייך ×œ×ª×—×•× ×”"חזרה לטבע" ×•×”× ×•×¡×˜×œ×’×™×” ל××™×–×” "פע×" שבו "×”×™×” טוב", ×בל התוצ××” ×”×™× ×™×œ×“×™× ×‘×מת מבולבלי×. מצד ההורה ×× ×™ יכולה לומר (×’× ×–×• ש×לה של "×—×™× ×•×š", יותר קשה ×פילו, ×›×™ ×ž×¢×•×¨×‘×™× ×‘×–×” רגשות כמו ×הבה ו×שמה ו××ž×‘×™×•×•×œ× ×˜×™×•×ª) ×©× ×•×¨× ×§×©×” להגיד "ל×". להציב גבולות, "להטיל משמעת, ×–×” משהו ×©×œ× × ×¢×™× ×œ×¢×©×•×ª ו×פילו מפחיד. ו××– × ×”×™×™× ×™×œ×“×™× ×ž×¤×—×™×“×™× ×•×”×•×¨×™× ×ž×¤×—×“×™×, ו×× ×™ חושבת שזו חוויה ×›×וטית מ×וד עבור הילד. ×× ×™ חושבת שבין ללמד – ×פשר להחליף ×ת המילה הזו ×‘× ×™×¡×•×— פחות "גס", למי שזה מפריע, "לתת כלי×", "×œ×”× ×—×•×ª" – לבין להותיר ילד בתוהו ובוהו מוחלט שבו ×”×•× ×מור "לדעת", יש פער עצו×.
הקישור ×œ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×–× ×ž×לף ×‘×¢×™× ×™ ומ×ד ×¨×œ×•×•× ×˜×™. לי תמיד יש תחושה שפ"מ יפה למי ×©×”×‘×™× ×ž×•×¡×¨ מהבית, ×ž×©×•× ×©× ×—×•×¦×” × ×§×•×“×ª הכרעה. שהרי ×× ×”×›×œ דכ×× ×•×ª-דכ×× ×•×ª, כוח-כוח, ו××™ ×פשר לסמוך על ×©×•× ×“×‘×¨ ×›×™ הכל המטריקס (ו×פילו, × ×’×™×“, ×‘× ×™×¡×•×— הפחות ×¨×•×ž× ×˜×™, הפחות ×ימ××’'×™× ×¨×™, × ×˜×•×œ הפתרון: הכל ××§×–×™×¡×˜× ×¡) – למה צריך ×ת הפרויקט ×”×תי ×”×–×” של פירוק? למה × ×—×•×¦×” ×”"הצבעה" (× ×–×”×¨×ª ×©×œ× ×œ×•×ž×¨ "חשיפה") על יחסי הכוח? למה ×–×” "טוב"? ×× ×™ שו×לת למרות שזה בפירוש פרויקט ×תי ×‘×¢×™× ×™, ×ולי בגלל.
×חרי ש×תה מפרק ומפרק, ב××™×–×” חשד ש×ין לו סוף, ×ת מה ×©× ×¨××” לך כמצי×ות ×”"טבעית" – יש ××™×–×” שלב שבו ×תה בוחר ב"× ×›×•×Ÿ" ו"× ×›×•×Ÿ". ×‘×¢×™× ×™ זו קפיצת ××ž×•× ×” – כמו זו שגורמת לך להתחיל לפרק מלכתחילה.
בשורה ×”×ª×—×ª×•× ×” – ×לימות ×”×™× ×œ×¢×ª×™× ×‘×œ×ª×™ × ×ž× ×¢×ª ו××£ × ×—×•×¦×”. ×œ× ×‘×ž×•×‘×Ÿ של "רק ×›×— ×”× ×ž×‘×™× ×™×". במובן של הכרעה. כל הכרעה ×”×™× ×לימות – hell, הרעיון של דיפר×× ×¡ ×”×•× ×‘×“×™×•×§ ×”×לימות הזו. ×©×™×•× (naming) ×”×•× ×”×¨×’×¢ שבו ×תה קובע: "שולחן", ×•× ×¤×¨×“ מכל הש×ר, כולל מהשולחן עצמו, כל שולחן. ×× ×ª×©×ל ×ותי: חפיף. ×× ×™ ×ספוג ×ת ×”×לימות הזו. ×›×™, ×× ×œ×—×–×•×¨ ×œ×—×™× ×•×š וילדי×, ×œ×¤×¢×ž×™× ×”×™×œ×“ ×œ× ×™×•×“×¢. הש×לה ×”×™× ×יך ×תה "עוזר לו לדעת" בלי למחוץ ×ותו, × ×•×ª×Ÿ לו כמה שיותר ממך ומותיר ×ž×§×¡×™×ž×•× ×ž×§×•× ×œ×›×ž×” שיותר ×ž×ž× ×•. הופך לכלי בשבילו.
ובהצלחה רבה בבית ספר. בחירה ×מיצה-עד-משיחית.
× .ב. חושבת שכוח ×”×•× ×¢×“×™×™×Ÿ ×ª×¨×’×•× ×ž×“×•×™×§ יותר ל-pouvoir, למרות – ×ולי ×“×•×•×§× – בכלל העמימות שלו, בטח בהקשר של פוקו. "עוצמה" × ×•×©×ת משמעויות × ×•×¡×¤×•×ª בעברית שהן קצת "גלישה" בצרפתית, הן ×œ× ×ž×¡×¤×™×§ × ×•×›×—×•×ª במילה כדי להדגיש ×“×•×•×§× ×ותן.
מירי ותמר – תודה על הדברי×.
קר×תי פעמיי×, וזה ×›× ×¨××” שווה קרי××” שלישית. ×× ×™ חושב, ×ו ×ž× ×—×©, ×©×‘× ×™ ××“× × ×•×˜×™× ×œ×”×ª×¢×œ× ×ž×”×ין ב×ופן טבעי. כלומר, ש×ין ט×בולה ר×סה, ×©×™×œ×“×™× ×œ× × ×•×œ×“×™× ×ž×•×רי×. ×•×“×•×•×§× ××– יש צורך בהקמת עוד מסגרות, כדי ×©× ×™×ª×Ÿ ×™×”×™×” לפרק ×ותן, ×חר כך, בזהירות. ו×ולי, כמו שכתבת, ×ין ×§×•×“× ×•××—"×›, ××œ× ×‘× ×™×” ופירוק בו-×–×ž× ×™×ª. ×œ× ×™×•×“×¢. ×× ×™ צריך ×œ×§×¨×•× ×¤×¢× ×©×œ×™×©×™×ª.
×חלה פוסט.
×–×” בדיוק הדבר שהופך ×ת ×”×—×™× ×•×š בשבילי לבלתי ×פשרי למחשבה.
בכל פע×, בבו××™ לדבר על מסגרות ×—×™× ×•×š ××œ× ×˜×¨×˜×™×•×•×™×•×ª לסוגיהן, × ×“×ž×” לי שיש להיזהר כל כך מהדמוקרטי והפתוח והמ×פשר, עד ×›×™ × ×“×ž×” שהמסגרת הקיימת, ×’× ×× ×œ× ×ידילית, יש משהו × ×›×•×Ÿ בבסיסה. וזו מחשבה ש×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢×ª ×יך להתמודד ×יתה 🙂
יופי של פוסט.
פוסט ×ž×¢× ×™×™×Ÿ ו×כן זו בחירה ×מיצה ור×ויה להערכה ללכת להיות מורה ×‘×™×ž×™× ×•.
לגבי ×¢× ×™×™×Ÿ ×”×‘× ×™×™×” והפירוק, × ×¨××” לי שלמרות הדמיון ×”×—×™×¦×•× ×™, חשוב להבחין בין הפירוק הבודהיסטי, שהיומרה שלו ×”×™× ×ž×˜×פיזית, לבין הפירוק של התי×וריות הביקורתיות שהיומרה שלהן ×”×™× ×‘×¢×™×§×¨ פוליטית. ×‘×‘×•×“×”×™×–× ×”×¤×™×¨×•×§ ×”×•× ×ž×˜×¨×” – ברגע ×©× ×©×ª×—×¨×¨ לגמרי מכל ×”×ª×‘× ×™×•×ª ש×× ×—× ×• ×ž×©×œ×™×›×™× ×¢×œ המצי×ות, × ×”×™×” ×ž×¡×•×’×œ×™× ×œ×”×’×™×¢ לה×רה, ×©×”×™× ×ª×›×œ×™×ª עצמה. בתי×וריה הביקורתית, לעומת ×–×ת, הפירוק ×”×•× ×¨×§ ×מצעי, מ×חר והן יוצ×ות ×ž×”× ×—×” – ×œ×¢×ª×™× ×ž×¤×•×¨×©×ª ×•×œ×¢×ª×™× ×ž×•×‘×œ×¢×ª ו××£ מוכחשת – ש×ותן ×ª×‘× ×™×•×ª ש×× ×• ×ž×©×œ×™×›×™× ×¢×œ המצי×ות הן ×¤×•× ×§×¦×™×” של החברה הדכ×× ×™×ª שבה ×× ×—× ×• ×—×™×™× (×ו במילה ×חת, קפיטליז×), ושקיימת ×’× ×פשרות ליצור חברה טובה יותר שבה ×œ× × ×¦×˜×¨×š להתכחש ל×ותן ×ª×‘× ×™×•×ª והפירוק כבר ×œ× ×™×”×™×” הכרחי. ×× ×›×š, הפירוק עבורן ××™× ×• מהווה ××œ× ×מצעי ×”×ª× ×’×“×•×ª ×œ×”×’×ž×•× ×™×” שבסופו של דבר מכוון ×’× ×œ×‘× ×™×™×” – ליצירה של ××œ×˜×¨× ×˜×™×‘×” טובה יותר. ×•× ×¨××” לי ×©×“×•×•×§× ×›×ן ×ין סתירה לדי×לקטיקה של ×”×‘× ×™×™×” והפירוק. בסופו של דבר ×–×” ×¢× ×™×™×Ÿ של רגישות לכל רגע × ×ª×•×Ÿ ולמה ×©×”×•× ×“×•×¨×©. וכש×× ×™ חושב על ×–×”, ×–×” מה ש×פשר ללמוד מהבודהיז×. ××– הכל מסתדר.
תודה. ×‘×¢× ×™×™×Ÿ הפירוק של התי×וריות הביקורתיות: לי תמיד ×”×™×” ×”×¨×•×©× ×©×œ×¤×—×•×ª ברובן ×ין ×©×•× ×ª×§×•×•×” ×œ×‘× ×™×™×” מחודשת של חברה בלתי-דכ×× ×™×ª. למשל פוקו: כיצד ×פשר כלל לדמיין חברה בלתי-דכ×× ×™×ª ×›×שר כל מה ×©×¡×‘×™×‘× ×•, בהגדרה, ×”×•× ×©×“×•×ª כוח ×©×ž×ª× ×’×©×™× ×–×” בזה ×•×ž×›×•× × ×™× ×ת ×”×¢×•×œ× ×›×•×œ×•?
ב×מת ×“×•×•×§× ×‘×‘×•×“×”×™×–× ×™×© × ×™×¨×•×•× ×”, כלומר ×פשרות של ×’×ולה, בעוד ×©×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜ ×דוק ×™×מר מיד ×©×’× ×›×œ × ×™×¨×•×•× ×” ×©×”×™× ×”×™× ×ª×•×¦×¨ של התרבות ×ו ×”×”×’×ž×•× ×™×” ×ו ×”×ª× ××™× ×”×ž×˜×¨×™××œ×™×¡×˜×™× ×•×›×•' וכו'. בכל ×ופן, ×–×” לפחות ×”×™×” תמיד ×”×¨×•×©× ×©×œ×™, ולכן הייתי צריך, להרגשתי, ×ת ×”×¨×•×—× ×™×•×ª כמעין תוסף ×ž×©×œ×™× ×œ×ª×™×וריה הביקורתית.
×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ שפוקו יוצר ×‘×ž×§×•× ×›×œ×©×”×• משוו××” בין כוח לבין דיכוי. להיפך. הייתי ×ומר ×©×“×•×•×§× ×‘×”×›×¨×” בכך שהכוח × ×ž×¦× ×‘×›×œ ×ž×§×•× ×™×© משהו שמשחרר ××•×ª× ×• ×ž×”×˜×”×¨× ×•×ª ×”× ×יבית של "×סור ×œ× ×• לעשות ×©×•× ×“×‘×¨ פרודוקטיבי ×›×™ תמיד ×™×”×™×” בו ממד ×לי×". ×× ×™ חושב שבקבלה של הרעיון שכל ×”×ª× ×”×œ×•×ª ×× ×•×©×™×ª כוללת ממד ×›×•×—× ×™ יש משהו מ×וד בוגר ×ž×‘×—×™× ×” מוסרית, ×›×™ ×× ×‘×›×œ מקרה ×תה מפעיל כוח, ×–×ת ×”×חריות שלך לד×וג לכך שתפעיל ×ותו למטרות הר×ויות. × ×“×ž×” לי שהרעיון ×”×–×” × ×•×›×—, לפחות ב×ופן מובלע, ×‘×›×ª×‘×™× ×ž××•×—×¨×™× ×©×œ פוקו, כמו "×”× ×ורות מהי?" ×ו הכרך ×”×©× ×™ של "תולדות ×”×ž×™× ×™×•×ª".
×× ×™ ×ž× ×™×— שביקורת "×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×ª" (×× ×™ קצת ×ž× ×¡×” ×œ×”×ž× ×¢ מהמושג ×”×–×”… יש לי הרגשה ×©×”×ž×§×•× ×”×™×—×™×“ שבו × ×™×ª×Ÿ להיתקל ×‘×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™× ××“×•×§×™× ×–×” ×›×× ×©×™ קש במ××ž×¨×™× ×©×œ גדי ט×וב) על רעיון ×”× ×™×¨×•×•× ×” ×כן תטען שמדובר ×‘× ×¨×טיב-על שכופה עליך להקריב ×ת ×”×§×™×•× ×”×§×•× ×§×¨×˜×™ שלך לטובת ×יזושהי מש×ת-× ×¤×© עתידית ×•×ž×“×•×ž×™×™× ×ª, ×בל… ×”×× ×–×ת ×œ× ×’× ×”×‘×™×§×•×¨×ª של הזן עצמו על ×”×‘×•×“×”×™×–× ×”×ž×•×§×“×?
× ×¨××” לי ×©× ×™×ª×Ÿ לחשוב על ×”×¨×•×—× ×™×•×ª כתוסף ×ž×©×œ×™× ×œ×ª×™×וריות ביקורתיות ×ž×‘×—×™× ×ª היחס ×©×”×™× ×ž×¦×™×‘×” בין ההווייה והתודעה. ×× ×¨×•×‘ התי×וריות הביקורתיות יוצ×ות, במידה זו ×ו ×חרת, ×ž×”× ×—×ª היסוד המרקסיסטית שההווייה קובעת ×ת התודעה, ולכן ×œ× ×ž×¢× ×™×§×•×ª ערך רב ×œ×©×™× ×•×™ ×ישי מבלי ×©×”×•× ×ž×œ×•×•×” ×‘×©×™× ×•×™ מערכתי, הרי ×©×‘×‘×•×“×”×™×–× ×”×ª×•×“×¢×” ×”×™× ×©×™×•×¦×¨×ª ×ת ההווייה, ×•×’× ×›×©×ž×“×•×‘×¨ על ×©×™× ×•×™ מערכתי ×”×•× ×ª×ž×™×“ מתחיל ×‘×©×™× ×•×™ ×ישי (לדוגמה, במשל/קומיקס על ×”×יש שמחפש ×ת הפר). מי צודק? ×× ×™ ×ž× ×™×— ×©×’× ×•×’×. ולכן ×–×” עובד כל כך טוב ביחד.
כתוב היטב ומעמיק ומ×יר ×¢×™× ×™×™× ×•×›×לה, ×בל ×œ×¤× ×™ ש×× ×™ מתחיל להתווכח ×יתך בגבוהה-גבוהה ×•×ž×•×¦×™× ×ת עצמי טמבל, ×›×™ ברור שמכל מה ש×מרת רידדתי תחת ידי כמה סיסמ×ות ×¤×©×˜× ×™×•×ª ×•×¤×•× ×§×¦×™×•× ×œ×™×•×ª ש×× ×™ יכול להבין ×•×œ× ×§×•×˜ מולן עמדה, ×× ×™ סקרן ×× ×פשר להציב לך ×תגר שיפתור ×ותי מהצורך להיות ×–×” שמרדד ×ת הדיון, ויעביר ×ת הכדור ×ליך – ×”×× ×תה יכול להציע דוגמה ×חת ×§×•× ×§×¨×˜×™×ª, פשוטה, יומיומית וטריווי×לית לחלוטין ל×ופן שבו ההשקפה ×”×—×™× ×•×›×™×ª שלך יכולה ×œ×”×ª×‘×˜× ×›×קט של בחירה × ×›×•× ×” בחיי היומיו×? יכול להיות מחיי ×”×™×•×ž×™×•× ×©×œ מורה ×•×’× ×œ×, לגמרי לבחירתך.
××”, ומהתחלה ר×יתי כלב. ×–×•×›×™× ×‘×ž×©×”×•?
×ž×¢× ×™×™×Ÿ. זווית הר××™×” שלך לתי×וריה הביקורתית (של פוקו במקרה ×–×”) ×”×™× ×›×ž×•×‘×Ÿ ×פשרית ו××£ ×ž×¨×¢× × ×ª. ×›×מור, ×× ×™ ×œ× ×”×‘× ×ª×™ ×ת ×–×” כך כשהייתי עמוק בתוך העסק, ×בל ×–×ת כמובן ×ופציה.
ב×שר לביקורת של הזן על ×”×‘×•×“×”×™×–× ×”×ž×•×§×“×, × ×“×ž×” לי ש×תה צודק. ×בל ×œ× ×”×™×™×ª×™ ×ומר שביקורת ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×ª (כן, מושג בעייתי מ×וד) תטען על ×”× ×™×¨×•×•× ×” שמדובר רק ×‘× ×¨×טיב-על, ××œ× ×©×ž×“×•×‘×¨ ×’× ×‘×¢× ×™×™×Ÿ ×©×”×•× ×œ×—×œ×•×˜×™×Ÿ תלוי תרבות, הקשר, שפה וכו'. וכ×ן × ×§×•×“×ª המחלוקת הגדולה: ×”×× ×™×© ×‘×¨×•×—× ×™×•×ª ×ת מה ×©×”×™× ×ž×ª×™×™×ž×¨×ª, כלומר פריצה ×מיתית מתוך הסדר הקיי×, המכ×× ×™×¡×˜×™/×ž×•×‘× ×” של הקיו×. ×× × ×™×¨×•×•× ×” (למשל) ×”×™× ×¨×§ עוד משחק של ×”"כוח", הרי ×œ× ×™×¦×× ×• מהמטריקס ו×× ×—× ×• ×ž×ª×‘×•×¡×¡×™× ×¢×“×™×™×Ÿ במי ×”×¨×’×œ×™×™× ×©×œ ×ותה הגברת, רק ×‘×©×™× ×•×™ ×דרת. ×–×” בהחלט ×œ× ×ž×” ×©×˜×•×¢× ×™× ×”×‘×•×“×”×™×¡×˜×™×.
על הש×לה ×”×–×ת, ×גב, ×ין לי, ו×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢ ×× ××™ ×¤×¢× ×ª×”×™×” לי, תשובה ווד×ית. ×× ×™ מקווה ×©×”× ×™×¨×•×•× ×” ×”×™× ×כן פריצה מתוך ×ותו סדר ×§×™×™× (כפי שכתבתי ברשימה), ×בל ×יך ×פשר להיות בטוחי×?
ומה ש×תה ×ומר על ההשלמה בין ×”×¨×•×—× ×™×•×ª לתי×וריה הביקורתית ×”×•× ×ž×¢×•×œ×” לדעתי. וב×מת בסופו של דבר ×™×מר לך הבודהיסט ×”×דוק שיש להתעלות ×’× ×ž×¢×œ הדו××œ×™×–× ×”×שלייתי של ×× ×™-מול-עול×, הוויה-מול-תודעה וכו', ולהבין שמדובר כמובן בתהליך רציף ×חד, ברקמה ×חת ×—×™×” (סלח לי על השמ×לץ).
×תגר ×¨×¦×™× ×™ ×’×•× ×§×œ, ו×× ×™ מתפתה לפתור ×ותו ב"שמע, ××™ ×פשר ×œ× ×¡×— ×ת ×–×” בצורה של × ×•×¡×—×”" וכו', ×בל ×× ×™ ×תגבר על הפיתוי ו×× ×¡×” ×œ×¢× ×•×ª, למרות שכמובן ××™ ×פשר ×œ× ×¡×— ×ת ×–×” בצורה של × ×•×¡×—×” וכו', וז×ת ×ž×¤× ×™ שב×ופן ×¢×§×¨×•× ×™ ×ותו צד ×©× ×™, "×¨×•×—× ×™", של ×”×—×™× ×•×š ×”×•× ×‘×“×™×•×§ ×–×” ש××™ ×פשר ללמוד מתוך ספר וכו', שהרי ×חרת ×”×•× ×”×™×” הצד הר×שון.
×בל הייתי × ×•×ª×Ÿ ×“×•×’×ž× ×›×–×ת: ×–×” יכול ×œ×”×ª×‘×˜× ×‘×“×¨×š ×©×‘× ×”×ž×•×¨×” מתמודד ×¢× ×”×¤×¨×¢×” בכיתה. ×›×שר תלמיד מפריע, המורה צריך להיות זהיר ×œ× ×œ×”×™×›× ×¡ לעמדה של "×× ×™ × ×’×“×•", ×ו של "הופר הסדר הטוב ויש ×œ× ×§×•×˜ בכל ×”××ž×¦×¢×™× ×›×“×™ להחזירו". וד××™ ×©×œ× ×›×“××™ ×©×”×•× ×™×¨×’×™×© × ×¤×’×¢ ×ישית מהתלמיד ×•×™×›× ×¡ ×יתו למ×בקי ×גו.
×‘×ž×§×•× ×–×” ×™×”×™×” טוב לדעתי ×× ×”×•× ×™×•×›×œ להתייחס ×ל המצב "מלמעלה", ויוכל לר×ות ×ת ההפרעה כביטוי הכרחי ×œ×ª× ××™× ×©×‘×›×™×ª×”, כלומר ×‘×¢×¦× ×œ× ×›"הפרעה", ××œ× ×›×”×ž×©×š השיעור ברובד ×חר. וכך ×’× ×œ× ×¡×•×ª לפתור ×ותה: ×œ× ×œ×“×›× ×ותה חזרה ×ל תוך הדממה, ××œ× ×œ× ×ª×‘ ×ותה ל×פיק יצירתי.
×‘×ž×™×œ×™× ×חרות, ×”×•× ×¦×¨×™×š להכיל ×•×œ× ×œ×“×—×•×ª, לעמוד ×¢× ×•×œ× ×›× ×’×“.
וב×ופן כללי מדובר ×‘×¢×¦× ×‘×”×ª× ×”×’×•×ª של המורה שמהווה ×“×•×’×ž× ×ישית, ושחודרת ×ל התלמיד ב×ופן "תת-סיפי" שכזה, ×•×ž×—× ×›×ª ×ותו ×ž×‘×¤× ×™×.
שמע, ×ין לי תי×וריה מגובשת על ×–×”, ב×מת. ×–×” רק מה ×©× ×¨××” לי ××™× ×˜×•×יטיבית × ×›×•×Ÿ. מה ×תה ×ומר?
וב×שר בפרס: זכית ×‘×ª×ž×•× ×” של כלב.
× ×©×ž×¢×ª לי דוגמה מעולה.
ובכן, דוגמה × ××”, ×בל × ×“×ž×” לי שבבוטומליין ×× ×—× ×• ×§×¨×•×‘×™× ×œ×”×¡×›×™× ×¢×œ התוכן ×בל קצת × ×‘×“×œ×™× ×‘×מצעי×. והדבר ×מור בעיקר – ו×ולי ×לה רק הפיקסציות שלי – כיוון ×©× ×“×ž×” ×›×ילו מובלעת בפוסט שלך (ובטח בתגובה של תמר) ביקורת על ×”×—×™× ×•×š הדמוקרטי, שמזוהה ב×ופן ×œ× ×”×›×™ הוגן (×בל ×ולי ב×ופן טבעי, וכמובן ×’× ×‘×שמת ×”×“×•×‘×¨×™× ×©×œ×•) ×¢× ×”×”×©×§×¤×” ×”×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×ª.
×× ×™ חושב שדוגמה ×ישית ×”×™× ×כן המפתח ×œ×“×‘×¨×™× ×©×“×™×‘×¨×ª עליה×. הבעיה ×”×™× ×©×‘×§×•× ×˜×§×¡×˜ ×”×§×™×™× ×•×‘×ª×¤×™×¡×” ×”× ×•×›×—×™×ª של מה ×–×ת הור××” ומה ×–×ת למידה, הדוגמה ×”×ישית ×ž×ª×—×¨×‘× ×ª כבר ×‘×¡×˜×™× ×’ הבסיסי של הדברי×. ×תה ×œ× ×™×›×•×œ להיות בצד של התלמיד כש×תה כל כך מולו, כמו בשיעור ×¤×¨×•× ×˜×œ×™ טיפוסי, ו×תה ×œ× ×™×›×•×œ ×œ×—× ×š בכפייה לחופש מחשבה. הסתירה צורמת מדי.
כמו ש×מרת, בכל סוג של ×—×™× ×•×š יש מידה של ×לימות יוצרת. הבעיה ×”×™× ×‘×ž×™×“×•×ª. בתפיסה העכשווית, ×”×§×¨×ª× ×™×ª, של המושג "×—×™× ×•×š" ודרכי ×”×—×™× ×•×š, ×”×לימות הרבה יותר ×“×•×ž×™× ×˜×˜×™×ª מהיצירה, ×× ×œ× ×‘×ª×›× ×™× ××– בשיטה, שהי×-×”×™× ×”×¨×™ הדוגמה ×”×ישית. ×”×›×™ קרוב ש×תה יכול להגיע ×–×” להיות קצת כמו הפרופסור ב"×ולי×× ×”", שרו××” ×ת עצמו כוירוס בתוך המערכת, ×בל זו תפיסה בעייתית מסיבות ×חרות.
ו×× ×™ כמובן סקרן לדעת מה תגיד ×חרי תקופה בתוך המערכת. בתור בן ×œ×©× ×™ ×ž×•×¨×™× – ××ž× × ×¨×§ ×חד ×ž×”× ×‘×ª×•×š המערכת ×”×§×•× ×•×•× ×¦×™×•× ×œ×™×ª – ×× ×™ מכיר די הרבה סיטו×ציות שבהן ×”×›×•×•× ×•×ª הטובות מתרסקות על מזח המצי×ות.
×תחיל בסוף: ×× ×™ מ×וד מפחד ×©×”×›×•×•× ×•×ª הטובות ×ª×ª×¨×¡×§× ×” על המצי×ות. ×–×” בהחלט יכול לקרות. × ×¨××”.
×‘× ×•×’×¢ ×œ×—×™× ×•×š הממלכתי הרגיל – ×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ ×©×”×•× ×©×•×œ×œ בהכרח עידוד חופש מחשבה וכדומה. וד××™ שיש בו הרבה ×“×‘×¨×™× ×‘×¢×™×ª×™×™×, ×בל לדעתי ×ין בהפעלת ×ותה ×לימות כשלעצמה משהו רע. כלומר, ×–×” ×œ× ×¢× ×™×™×Ÿ של מידה, כיוון ש×× ×™ ×œ× ×ª×•×¤×¡ ×ת ×”×לימות ×”×–×ת כרע הכרחי (שצריך להפעיל ×ותו כמה מעט ש×פשר). ל×: ×–×ת ×לימות יוצרת ×—-×™-ו-ב-×™-ת. ילד ×œ×¤×¢×ž×™× ×¦×¨×™×š לקבל הור×ות מלמעלה. ×”×•× ×¦×¨×™×š לעמוד ×‘×™×—×¡×™× ×”×™×¨×¨×›×™×™× ×¢× ×”×ž×•×¨×”. ×–×” ×œ× ×¨×¢, ××œ× ×˜×•×‘ לדעתי. ×–×” × ×”×™×” רע ×›×שר ×–×” ×ž×•×’×–× (× ×™×ª×Ÿ לדמיין למשל ×ת ××•×ª× ×‘×•×¨×“×™× ×’-סקולס ×‘×¨×™×˜×™×™× ×ž×¢×•× ×‘×™× ×•×§×©×•×—×™× ×©×‘×”× ×™×© שקט מופתי בכיתה ו×× ×œ× ××– ×ž×›×™× ×¢×œ ×צבעות היד ×¢× ×¡×¨×’×œ). וד××™ שיש מידה ×’× ×œ×לימות ההיררכית שצריך להפעיל ×‘×—×™× ×•×š. ×בל ביסודה זו ×œ× ×לימות רעה, ××œ× ×”×›×¨×— כדי ליצור (כן, ליצור) ×‘× ×™ ××“× ×˜×•×‘×™×.
שוב: ×©×œ× ×™×©×ž×¢ מזה ×›×ילו ×× ×™ בעד היררכיות ו××™× ×“×•×§×˜×¨×™× ×¦×™×” וכו'. ×× ×™ רק ×ומר שיש ×©×œ×‘×™× ×‘×—×™×™×• של ××“× (בעיקר ×›×©×”×•× ×¦×¢×™×¨ מ×וד) ×©×“×‘×¨×™× ×›×לה ×”× × ×—×•×¦×™× – ×•×’× ××– במידה כמובן. שמע, ×× ×™ תמיד מביט על עצמי: למדתי ×‘×¢×™×¨×•× ×™ ×’' בחיפה. בית-ספר רגיל לחלוטין. ויצ×תי טוב : ) כלומר: ×–×” ×פשרי.
רגע: לגבי ×”"ליצור". צריך להיות: לעזור ×œ×—×™×™× ×œ×™×¦×•×¨. לעזור לו עצמו להתעצב.
טוב, כיוון ש, כפי ×©× ×“×ž×” ×”×™×” לי עוד ×œ×¤× ×™ ×–×”, ×× ×—× ×• מ×וד-מ×וד ×œ× ×ž×¡×›×™×ž×™× ×œ×’×‘×™ ×”×™×™×©×•× ×‘×©×˜×— של הדברי×, ×בל עדיין × ×“×ž×” לי ש×× ×—× ×• ×ולי ×—×•×œ×§×™× ×ž×˜×¨×•×ª, ×× ×™ ××–× ×— לרגע ×ת הויכוח ×”× ×•×§×“× ×™ על ×יפה והיכן ר×וי להציב גבולות, ו×זכיר רק פיסת מידע ×חת שחולפת בדעתי בהקשר ×”×–×” –
×œ×¤× ×™ כמה ×©× ×™×, כשעוד הייתי תלמיד בבית הספר הדמוקרטי בחדרה (ו×גב, קשה לי מ×וד להעיד על עצמי שיצ×תי טוב, ×•×œ× ×¨×§ מחמת ×”×¦× ×™×¢×•×ª, ×בל ×× ×™ משתדל ×©×œ× ×œ×”×—×–×™×§ ×ת בית הספר חייב ×ו ×–×›××™ על ×ª×›×•× ×•×ª ×”×ופי שלי), ×חת מבוגרות בית הספר ערכה מחקר (× ×“×ž×” לי ×©×’× ×”×™×, כמו ×”×”×™× ×ž×”×¡×™×¤×•×¨ שלך, כתבה ×ת התזה שלה) ×‘× ×•×©× ×ª×œ×ž×™×“×™ ×”×—×™× ×•×š הדמוקרטי בהשוו××” לתמידי המערכת ×”×§×•× ×•×•× ×¦×™×•× ×œ×™×ª. ×”×™× ×”×©×•×•×ª×” קבוצות של בוגרי ×”×“×ž×•×§×¨×˜×™×™× ×‘×מצע ×©× ×•×ª ×”×¢×©×¨×™× ×œ×—×™×™×”× ×¢× ×‘×•×’×¨×™ בתי ספר ×¨×’×™×œ×™× ×ž×ותן שכבות סוציו ××§×•× ×•×ž×™×•×ª. ×× ×™ זוכר ×ת המחקר – ש××– עוד ×œ× ×”×™×” לי זין ×œ×§×¨×•× ×ותו ממש בעיון – מעט במעורפל, ×בל ×”× ×§×•×“×” המהותית ×©× ×”×™×ª×” שההתפלגות הכללית היתה די ×–×”×” – כלומר, כמות תלמידי ×”××•× ×™×‘×¨×™×¡×˜×”, היחס בין מגמות רי×ליות ×•×”×•×ž× ×™×•×ª, כמות העצמ××™×™× ×—×¡×¨×™ ההשכלה, הצלחה מקצועית וכו' – בהבדל מהותי ×חד: בוגרי מערכת ×”×—×™× ×•×š הדמוקרטית, ×›×©× ×“×¨×©×• להשיב על שלל ש×לות זהות שהוצגו ×œ×”× ×‘×©×לון שהרכיב ×ת המחקר, השיבו תשובות ×רוכות יותר מבוגרי ×”×—×™× ×•×š הממלכתי, משהו כמו שלוש שורות יותר בממוצע לכל תשובה. כן, כן, ההשפעה המרכזית של המערכת המו×שמת חדשות ×œ×‘×§×¨×™× ×›×ž×™×™×¦×¨×ª דורות של ×× ××œ×¤×‘×™×ª×™× ×”×™×ª×” תשובות ×רוכות יותר. ×ולי ×–×” רק ×× ×™, ×בל × ×“×ž×” לי שיש מה להרוויח מהתוצ×ות ×”×× ×§×“×•×˜×œ×™×•×ª של המחקר ×”×–×” כשב××™× ×œ×“×‘×¨ על ×—×™× ×•×š ×›×”×›×•×•× ×” למודעות.
×”×מת? ×–×” חתיכת הבדל. תשובות יותר ×רוכות ×–×” דבר ×œ× ×ž×‘×•×˜×œ… שמע, ×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢. ב×מת שבסך הכל כתבתי מה שכרגע × ×¨××” לי. ×× ×™ רחוק מלהיות מומחה ×œ×—×™× ×•×š ×ו כל דבר ×›×–×”, ו×× ×™ בטוח ש××”×™×” ×—×›× ×”×¨×‘×” יותר עוד כמה ×©× ×™×. ×× ××’×™×¢ ×œ×ž×¡×§× ×•×ª חדשות כמובן ש×כתוב פוסט לבלוג (××– ×ל תזפזפ). בכל ×ופן, ×× ×™ מודה לך על הב×ת הדברי×.
×× ×™ ב×ופן ×ישי ×œ× ×—×•×©×‘×ª ×©×ž×—×™× ×•×š דמוקרטי יוצ××™× ×× ×לפביתי×. ×ž× ×™×¡×™×•× ×™ (×ו, ×חרת, ×œ×”×‘× ×ª×™) ×× ××œ×¤×‘×™×ª×™× ×™×•×¦××™× ×ž×™ ×©× ×›× ×¡×• ×¢× ×ž×¨×‘ ×”×¡×™×›×•×™×™× ×œ×¦×ת ×× ×œ×¤×‘×™×ª×™×. ×œ×—×™× ×•×š הדמוקרטי יש ×ת הבעיות שלו, ש×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×—×” שהן גרועות מ×לה של ×”×—×™× ×•×š הרגיל, ש×ת הבעיות שלו ×× ×™ מכירה ×פילו יותר טוב. והן בעיות מכובדות.
×”×מת ×”×™× ×©×“×•×•×§× ×œ× ×“×™×‘×¨×ª×™ על ×—×™× ×•×š בגיל××™× ×›×לה, ×× ×™ מתחילה הרבה קוד×, ×–×” הדבר שמעסיק ×ותי היו×, וזה מה שקורה ×¢× ×ª×™× ×•×§×•×ª מגיל ×פס עד גיל שלוש. רעיון "×”×ª×™× ×•×§ יודע" ×œ× ×™×¤×” ×œ×›×•×œ× ×¤×©×•×˜ ×ž×©×•× ×©×”×¨×‘×” ×¤×¢×ž×™× ×”×ª×™× ×•×§ ×œ× ×™×•×“×¢. ×•×”×•× ×¦×¨×™×š עזרה. לכן ×× ×™ חושבת ש×× ×¡×§×•×œ×™× ×’, הגרסה המהוללה של הו×-×¡×§×•×œ×™× ×’ שבה "×œ× ×ž×œ×ž×“×™×" ××œ× × ×•×ª× ×™× ×œ×™×œ×“ ללמוד "מהעול×", ×”×™× – ברוב ×”×ž×§×¨×™× – בדיחה ×œ× ×ž×•×¦×œ×—×ª.
כך ×ו כך, הקביעה ש××™ ×פשר לתת ×“×•×’×ž× ×ישית ×‘×¡×˜×™× ×’ ×¤×¨×•× ×˜×œ×™ וש××™ ×פשר ללמד חופש מחשבה בכפייה (×”×ª×›×•×•× ×ª לכפייה במובן של ×× ×™ המורה ו×× ×™ קובע מה עושי×, ×× ×™ ×ž× ×™×—×”, ×œ× ×‘×¢×‘×•×“×•×ª פרך) – ×”×™× ×”×—×œ×˜×™×ª ביותר ×•×œ× ×“×ž×•×§×¨×˜×™×ª. לדעתי – וזה בלי ×œ×”×™×›× ×¡ להגיגי מה ×–×” בדיוק חופש מחשבה וה×× ×”×•× ×פשרי – זו ש×לה של בחירה. ×יך ×תה משתמש ×‘×›×œ×™× ×©×™×© לך. בגלל ×–×” ההשוו××” לפ"מ ×”×™× ×“×•×•×§× ×¨×œ×•×•× ×˜×™×ª ×’× ×‘×ª×—×•× ×”×–×”. ×›×™ פ"מ (ומסכימה ×¢× ×”×”×¢×¨×” המסייגת ×ת השימוש במושג) ×–×” ×œ× "הכל הולך". להפוך פ"מ ×œ×¨×œ×˜×™×‘×™×–× ×–×• מתקפה קלה ×•×œ× ×ž×•×¦×œ×—×ª. בתור גישה ביקורתית מוסרית זו ×”× ×›×•× ×•×ª להכיר במגבלת × ×§×•×“×ª המבט שלך. × ×›×•× ×•×ª – שמבי××” בחשבון ×’× ×ת ×”× ×§×•×“×” העיוורת שלה (×’× ×–×• ×©×”×™× ×œ× ×‘×מת עיוורת ×•×’× ×–×• ×©×”×™× ×‘×מת עיוורת) – להזחה של העמדות שלך. חופש מחשבה, ×× ×ª×¨×¦×”.
×פשר ללמד ×›×–×” רק ×‘×—×™× ×•×š הדמוקרטי? ממש ×œ× ×—×•×©×‘×ª. יש לי כמה דוגמ×ות ×›×לה ממש בשלוף.
כן… מהשלב ×”×–×” בדיון חששתי. השלב שבו השיח × ×”×™×” גדול עלי ו×× '×œ× ×ž×ž×© מבין למה ×ת ×ž×ª×›×•×•× ×ª. ××– כן, ×× ×™ ×ž× ×™×— שדוגמ×ות יבו×ו טוב.
×”×™×™ תומר, קר×תי ×ת המ×מר ×”×חרון שלך על ×©× ×™ ×”×©×™×¢×•×¨×™× ×©×œ×š בהיותך בסט'××– , לפי דעתי ×× ×™ תהיה מורה ×ž×•×©×œ× , ×תה קורצת מחומר של ×ž× ×”×™×’×•×ª והקשבה לזולת , × ×™×›×¨ בך ××£ יותר מזה. חבל שסיימתי ×ת ×©× ×•×ª לימודי ×חרת הייתי הופכת להיות תלמידתך בשיעור תושב"×¢ ×× ×™ מ×וד ×והבת ×ª× "ך בהצלחה.
יש לי ש×לה מהותית וחשובה ביותר ש×× ×™ חייב לש×ול:
מדוע × ×מר בטקסט " קור××™×™ ×”×תי×יסטי×"
הקור××™× ×©×œ הכותב ×œ× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×™×•×ª ת×סיטי×?
×”×× ×”×›×•×ª×‘ ×œ× ×ž×‘×—×™×Ÿ בין השתייכות לדת פורמלית כפי ×©×”×™× × ×ª×¤×¡×ª על ידו לבין ××ž×•× ×” ×‘×’×•×¨× ×©×”×•× ×”×ž×§×•×¨ ×©×‘×¨× ×ת ×”×¢×•×œ× ×™×© מ×ין ?