×× ×™ לומד ספרות כבר הרבה מ×וד זמן. הפלירט שלי ×¢× ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” × ×ž×ª×— כבר כמה ×©× ×™× ×˜×•×‘×•×ª, ×•×œ×¤× ×™ ×–×” למדתי עצמ×ית, מקרי×ת ×”×”×‘×œ×™× ×©×‘×ž×•×¡×¤×™× ×•×”×”×‘×œ×™× ×œ×ž×—×¦×” ×©×‘×¢×™×ª×•× ×™× ×”×¡×¤×¨×•×ª×™×™×. ×–×” מעייף להסביר ל×× ×©×™× ×ת התועלת ×©×‘×œ×™×ž×•×“×™× ×”×œ×œ×•, ולכן כמעט ו××™× ×™ עושה ×–×ת שוב. ×בל התועלת ×™×©× ×”, ×’× ×× ×§×©×” ×œ×¢×ª×™× ×œ×ž×“×•×“ ×ותה ×‘× ×™×™×¨×•×ª ערך.
מה למדתי? למדתי להביט על ×¢×¨×™× ×›×¢×œ שפה; למדתי להצביע על ×”×ž×§×•× ×©×‘×• ×קספוזיציה מתחילה ×•× ×’×ž×¨×ª; למדתי ששירה ×”×™× ×‘×¢×™× ×™ ×”×ž×ª×‘×•× ×Ÿ; למדתי קצת על ההבדל בין השפה לבין העול×; למדתי לפרק ×¡×™×ž× ×™×; למדתי לפרק קטגוריות; למדתי להבחין ברגע שבו ויכוח הופך ×œ×¡×ž× ×˜×™, ×’× ×× ×יש ×œ× ×ž×•×›×Ÿ להודות בכך; למדתי לר×ות ×ª×‘× ×™×•×ª מרובבות על ×ª×‘× ×™×•×ª, מעל ומתחת לטקסט; למדתי על החוזה הבלתי כתוב שקור××™× ×—×•×ª×ž×™× ×¢×œ×™×• ×¢× ×›×œ קרי××”; למדתי להבחין בין פרודיה לס×טירה, בין פסטיש לצ'× ×˜×•, בין רמיזה לחיקוי; למדתי מה ×–×” סיפור, ומה ×”××¤×§×˜×™× ×©×œ×•; למדתי על קשרי הגומלין שבין טקסט לעול×; למדתי על קשרי הגומלין שבין ×”×§×•×¨× ×œ×˜×§×¡×˜; למדתי על קשרי הגומלין שבין ×”×§×•×¨× ×œ×¢×•×œ×. למדתי המון.
והתמחיתי ×’×. ×× ×™ מדבר × ×¨×˜×•×œ×•×’×™×ª חצי-שוטפת ×•×©×˜×¨× ×‘×¨×’×™×ª שוטפת לגמרי; ×× ×™ יכול לדבר ×’× ×‘×Ÿ-פורתית, ×× ×›×™ ר×וי ×”×™×” ש××§× ×” לי שליטה טובה יותר בשפה הזו; ×× ×™ יכול לפרק דובר ממחבר מובלע ב-20 ×©× ×™×•×ª, ×•×œ×’×–×•× ×ת הסיפור מהסיפוריות ב-15. ×ª× ×• לי טקסט, ו×× ×™ ×ר××” ×ת מה שצריך לר×ות.
כבר כמעט ×©× ×ª×™×™× ×©×œ× × ×•×— לי ×¢× ×–×”.
***
כתבתי ×›×ן ×¤×¢× ×¢×œ ×¨×¢×™×•× ×•×ª ×™×¦×¨× ×™×™×. ×× ×™ מצטט:
×× ×œ×”× ×™×— לסיווגי×, יש ×›×ן משהו ×ž×’× ×™×‘ ל×ללה. ×›×™ ”רעיון ×™×¦×¨× ×™“ ×”×•× ×œ× ×¨×§ ×™×¦×¨× ×™ – כלומר, פתוח – ××œ× ×’×, ו×ולי בעיקר, סוגר. ×”×ª×ž×•× ×” שעלתה ×œ×¤×•×§× ×¨ בר×ש כבלה ×ותו ×œ× ×¨×§ ×œ×¡×¦× ×” מסוימת, ××œ× ×’× ×œ×¢×•×œ× ×ž×™×•×¦×’ ×ž×¡×•×™× (×›×–×” שיש בו ילדות, ×›×–×” שהילדות בו מסתובבות בחצ×ית). ×”×¡×¦× ×” מ“הקול והזעד ×”×™× ×¤×ª×•×—×” ×ž×©×•× ×©×”×™× ×¡×•×’×¨×ª. ×”×™× ×ž×פשרת ×™×¦×¨× ×™×•×ª מכיוון ×©×”×™× ×ª×•×—×ž×ª ×זור, שבו ×”×™×¦×¨× ×™×•×ª הזו יכולה לתפקד.
×–×” × ×›×•×Ÿ ×’× ×œ×’×‘×™ תי×וריות, כמובן. ×חרי זמן מה ×תה ×§×•×¨× ×¡×¤×¨, וכל מה ש×תה רו××” בו ×”×•× ×ž×—×‘×¨×™× ×ž×•×‘×œ×¢×™× ×•××¤×§×˜×™× ×¡×™×¤×•×¨×™×™×. ×תה קור×, ורו××” ×ת מה שלימדו ×ותך לר×ות. רק ×ת מה שלימדו ×ותך לר×ות.
×ין ×›×ן ×˜×¢× ×” בזכות ×”×§×•×¨× ×”×ª×ž×™×. ×–×”, ×× ×”×•× ×™×©× ×•, עיוור ×œ×“×‘×¨×™× ×¨×‘×™× ×™×•×ª×¨. ×× ×™ ×œ× ×ž×¢×œ×” על × ×¡ ×ת הבורות, ×›×™ ×× ×ת ההשלה; תהליך למידה ×חר, שבו ×תה משיל מעצמך ×ת מה שלמדת, ×•×ž× ×¡×” ×œ×§×¨×•× ×ž×—×“×©.
×× ×–×” ×פשרי, יש ×›×ן משהו × ×¤×œ× ×‘×מת. ××™×–×” סופר ×מר ×¤×¢× (וצוטט בשער ×”×חורי של "העיר", ושמו פרח) שסופר טוב צריך לכתוב תחילה מבלי לדעת דבר, ו××– ללכת ללמוד, ולכתוב ××–, ו××– להפסיק ללמוד ולשכוח, ולכתוב ×›×ילו ×”×•× ×œ× ×™×•×“×¢ דבר. ×–×” מסוג ×”×¦×™×˜×•×˜×™× ×”×œ×œ×•, ×©×ž×¨×’×™×©×™× × ×›×•×Ÿ. ×”× ×ž×¨×’×™×©×™× × ×›×•×Ÿ, × ×“×ž×” לי, ×›×™ ×œ× ×ž×“×•×‘×¨ ×›×ן על ××™-ידיעה גריד×, ××œ× ×¢×œ מצב ×חר, מצב שבו הידע ×œ× ×ž×פיל על מוש×ו, המילה ×œ× ×ž×¡×ª×™×¨×” ×ת העצ×.
***
×חת הדמויות ב"×רקדיה" לסטופרד (פ××§×™× ×’ תר×ו ×ת ×–×”), מתמטיק××™, מת×ר ×ת המתמטיקה החדשה. מתמטיק××™× ×”×ž×¦×™×ו מתמטיקה ×“×ž×™×•× ×™×ª, פסיכית, והחלו לשחק ×יתה. ×’×™×ומטריה ×œ× ×וקלידית, שורש של מספר שלילי, מערכות ×¢× ×קסיומות מומצ×ות. ×”× ×©×™×—×§×• ושיחקו, ופת××•× ×’×™×œ×• ×©×”×ž×©×—×§×™× ×©×œ×”× ×™×•×©×‘×™× ×™×•×¤×™ על המצי×ות. ×–×” × ×”×“×¨, ×”×•× ×ומר. הכל חדש. שדה המחקר פתוח לגמרי, ×ª×—×•× ×©×œ× ×•×‘×ª×•×œ×™, ש×פשר לפלס בו דרך.
כך ×× ×™ מרגיש ×’× ×‘× ×•×’×¢ לספרות (ו××£ עשיתי ×ת הטעות של לומר ×–×ת ×¤×¢× ×œ×ž×¨×¦×”). הכל חדש. המון × ×מר, ×ך רק מעט שווה משהו. ×× ×—× ×• ×œ× ×ž×‘×™× ×™× ×”×ž×•×Ÿ, ×œ× ×ž×‘×™× ×™× ×ת רוב הדברי×, למעשה. ×× ×—× ×• ×œ× ×™×•×“×¢×™× ×ž×” זו הזדהות, ומה ×’×•×¨× ×œ× ×• לפחד, ולמה ×¡×¤×¨×™× ×©×•× ×™× ×¢×•×‘×“×™× ×חרת על ×× ×©×™× ×©×•× ×™×. יש ×œ× ×• ×ž×¤×¢×œ×™× ×©×ž×™×™×¦×¨×™× ×¡×™×¤×•×¨×™× ×‘×¡×™×˜×•× ×•×ª ובפסי יצור, ×©×ž×—×œ×§×™× ×¤×¨×¡×™× ×œ×¡×™×¤×•×¨×™× ×ž×¦×˜×™×™× ×™×, ×©×ž×ž×—×™×–×™× ×¡×™×¤×•×¨×™× ×‘×“×¨×›×™× ×©×œ× ×”×›×¨× ×• קוד×, ו×× ×—× ×• ×œ× ×™×•×“×¢×™× ×¢×“×™×™×Ÿ למה ×× ×—× ×• ×¢×•×©×™× ×ת ×–×”. וזה × ×¤×œ×, ש×× ×—× ×• ×œ× ×™×•×“×¢×™×. ×בל בשביל להתחיל לדעת צריך, ×§×•×“× ×›×œ, × ×¨××” לי, ×ולי, לשכוח.
×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢ ×יך לעשות ×–×ת עדיין, ×בל ×× ×™ ×ž× ×¡×”. חזרתי ×œ×§×¨×•× ×ת ×”×”×‘×œ×™× ×©×‘×ž×•×¡×¤×™ הספרות ו×ת ×”×”×‘×œ×™× ×©×‘×¢×™×ª×•× ×™× ×”×¡×¤×¨×•×ª×™×™×. ×× ×™ ×§×•×¨× ×˜×¢× ×•×ª, ×•×œ× ×ž× ×¡×” לשלב ×ותן בתי×וריה חובקת כל של הספרות. עדיין ל×. ×˜×¢× ×•×ª על ×˜×¢× ×•×ª, שיושבות זו לצד זו, בלי ערך ×מת ובלי סדר. ×× ×™ ×ž× ×¡×” להשיל ×ת מה שלמדתי ב×מצעות הפרזה בתי×וריות ×חרות. ×–×” ×œ× ×¢×•×‘×“ כל כך עדיין, ×בל ×–×” עובד קצת. ×× ×™ יכול לר×ות שוב מטפורות. ×œ×¤×¢×ž×™× ×× ×™ מבחין בדימוי.
הוי, מתבשלת תגובה, ×בל ×”×™× ×רוכה ×× ×™ חוששת.
×× ×™ ××§×¨× ×©×•×‘ ו×ולי ××—"×›.
מוצלח ביותר. ביותר.
הדרך לשחרור מכבלי ההשפעה של ×”×›×œ×™× ×”×”×›×¨×—×™×™× ×“×¨×›× ×× ×• רו××™× ×ת ×”×¢×•×œ× ×”×•× ×¨×™×‘×•×™ ×›×œ×™× ×¡×•×ª×¨×™×, ריבוי מורי×, ×©×™× ×•×™×™ זווית, ×©×ž×¢×ž×™×“×™× ×”×›×œ בערבון מוגבל. תודה ל×ל, מול כל תי×וריה, יש ת×וריה סותרת, הבלבול, ×”×פוריה הסוקרטית ×”×™× ×”×ž×˜×¨×” של הלימוד ×•×œ× ×יזו ידיעה קפו××”, ×ž× ×•×•× ×ª. כמו ב××•×ž× ×•×™×•×ª לחימה, ×”×˜×›× ×™×§×•×ª × ×œ×ž×“×•×ª על ×ž× ×ª להשתחרר, ×œ× ×œ×”×ª×§×‘×¢. המטרה של כל פילוסופיה ושיטה ×”×™× ×©×—×¨×•×¨ סופי ×ž×ž× ×” עצמה.
"you must unlearn what you have learned" – ×מר יודה ללוק – ×בל ×œ×©× ×›×š ×תה צריך ×§×•×“× ×œ×œ×ž×•×“, כמובן. "הספק ×‘× ×חרי ×”××ž×•× ×”", כתב ×•×™×˜×’× ×©×˜×™×™×Ÿ, ×§×•×“× ×¦×¨×™×š לה×מין. יש סדר לדברי×.
×חד ×”×ž×§×¡×™×ž×™× ×‘×”×—×œ×˜.
(× ×”×™×” ××™×–×” ×˜×¨× ×“ ×›×–×” ×‘×ž×§×•× ×”×–×” להגיד על פוסט ×–×” וזה: ×חד ×”-טובי×/מקסימי×/מוצלחי×/מוצדקי×. ×–×” מעולה ×‘×¢×™× ×™×™.)
כתוב יפה. ×מרת ×ת ×–×” כבר. ×”× ×” החלק שבו ××£ ×¤×¢× ×œ× ×”×–×“×”×™×ª×™ ×יתך. ו×רחיב בעל-פה
×œ× ×¤×™×™×¨ ××™×”, תשתפו ×ת כל הכיתה.
×× ×™×© לך × ×§×•×“×ª השקפה ××œ× ×˜×¨× ×˜×™×‘×™×ª למה ש×יתמר ×©× ×›×ן ב×ומץ רב, × ×¨××” לי שכל הקור××™× ×›×ן ×™×›×•×œ×™× ×œ×ž×¦×•× ×‘×” ×¢× ×™×™×Ÿ.
פוסט כלבבי. ×”×מת ×”×™× ×©×”×•× ×¢×©×” לי חשק ×œ×”×¨×™× ×ליך טלפון ולשמוע עוד בהרחבה.
מ×וד מזדהה, ×× ×›×™ מ××– ש×× ×™ סיימתי ×ת לימודי ×•×¤× ×™×ª×™ לתחומי הסמיוטיקה היישומית ×œ×ž×™× ×™×”×, ×”×›×œ×™× ×”×לה רק ×ž×•×›×™×—×™× ×ת ×¢×¦×ž× ×©×•×‘ ושוב, ו×× ×™ במקביל מרגיש שרק גירדתי ×ת ×¤× ×™ השטח של השימושיות ×©×œ×”× ×•×’× ×’×™×œ×™×ª×™ ×ת המוגבלות שלה×. וזה ×‘×¢×¦× ×”×™×” הפתרון ש×× ×™ מצ×תי, לקחת ×ת ×”×¨×¢×™×•× ×•×ª ×”×™×¦×¨× ×™×™× (כולל ×לו ×©×¡×•×ª×¨×™× ×לו ×ת ×לו) ×œ×ž×§×•× ×©×‘×• המצי×ות חותרת ×ª×—×ª× ×•×”× ×ª×—×ª×™×”, ×•×œ×ž×¦×•× ×ת המעגל ×”×”×¨×ž× ×•×™×˜×™ ×”×ישי שלי בתוך כל ×–×”.
× .ב. ×× ×הבת ×ת ×רקדיה, ×”× ××” מובטחת מ-jumpers.
מצטרף ל×ורי
בתור ×חת ×©×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×’×™×¢×” לשלב של הלפרק ×¡×™×ž× ×™×,I feel validated.
וג×: מקסי×.
× ×¨××” לי ×©×›×•×œ× ×• ×¢×•×¡×§×™× ×‘×¡×ž×™×•×˜×™×§×” יישומית, בצורה כזו ×ו ×חרת, ×בל ×× ×™ מ×וד מבין למה ×תה מתכוון.
וכן, ×”×’×™×¢ הזמן להתחיל בקרי××” סדירה של סטופרד. כבר מזמן שהגיע הזמן, לעז×זל.
ובסוף, ×פילו בעל פה ×œ× ×”×¨×—×‘×ª 🙂
תודה.
ולרמירז: ×× ×™ מהגג כבר יותר מדי זמן על פגישת בלוג.
תבורך, ×©× ×™× ×©×× ×™ מחפש עוד מישהו שמתלהב מג'×מפרז!
×כן.
(×פילו ש×× ×™ מסיפור ×חר)
ר×יתי ×›×ן הפקה מוצלחת במיוחד שלו ×œ×¤× ×™ כמה ×©× ×™×. ×ž× ×™×— ש×× ×”×™×™×ª×™ רק ×§×•×¨× ×ותו, ×–×” ×”×™×” פחות חזק.
×›×ן ×–×” ×›×ן ×ו ש×?
×›×ן ×–×” ש×.
×צלי בגולה.
×‘×¢×™× ×™ לדעת ×œ×§×¨×•× ×ת ×”×¢×•×œ× ×–×” ממש ×œ× ×œ×”×¤×¡×™×§ לר×ות ×ותו "כמות שהו×", מהסיבה הפשוטה ×©×”×•× ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×” "כמות שהו×". תמיד יש ××™×–×” גשט×לט ש×ותו ×תה מחיל על מה שיש מולך. ר××” סיפור הכלב ×•×”× ×§×•×“×•×ª מהפוסט של תומר – כש×תה ×œ× ×™×•×“×¢ ×œ×§×¨×•× ×ת ×–×”, במובן ×”×›×™ עמוק של המילה, כשזה "×œ× ×ומר לך כלו×" – ××– ×תה מפסיק להסתכל. ×× ×™ חושבת ש×× ×—× ×• (×›×–'×× ×¨, כמין) ×¢×•×‘×“×™× ×‘×œ×¤×¢× ×—. ×’× ×”×× ×©×™× ×©×¡×ª× ×§×•×¨××™× ×¡×¤×¨×™× ×œ×”× ×ת×. וזה שיש לך כלי ×¤×¢× ×•×— × ×•×¡×¤×™×, ×©×ž×ª× ×”×’×™× ×›×ž×• חידה ש×תה כל ×¤×¢× ×ž×¦×œ×™×— לפתור ו××– ×תה ×ž×ª×¢× ×’ קצת על ××™×–×”-×—×›×-×תה, ×–×” ×œ× ×מור לעקר לך ×ת ההיקסמות.
לכן ×× ×™ ×’× ×œ× ×ž××ž×™× ×” ב"השלה", ×›×™ ×תה תמיד ×”×יש ×”×–×” ×¢× ×ž×” ש×תה יודע. למה מה ש×תה יודע עומד בדרך לכל ×”×“×‘×¨×™× ×”×חרי×?
×ולי ×–×” בגלל ש×× ×™ מדברת עדי×ופירית (×œ× ×ž×¡×¤×™×§) שוטפת, כל ×ž×™× ×™ ×˜×§×¡×˜×™× ×©×¤×—×•×ª ×ž×ª× ×”×’×™× ×›×ž×• חידה ×•×©×”× ×™×•×ª×¨ "× ×•×“×“×™×" ×›×לה (×œ× ×œ×”×¨×‘×™×¥!), פלוס ××™×–×” ש×יפה ×ž×ª×—×•× ×”×תיקה – ×בל רוב ×”×¤×¢×ž×™× ×¡×¤×¨ ×”×•× ×¨×§ ספר בשבילי. ותודה ל×ל.
הש×לות ×”×ž×¢× ×™×™× ×•×ª ב×מת ×‘×¢×™× ×™×™ הן ×לה ש×תה שו×ל בסוף, ×בל ×× ×™ חוששת שהתשובות, ×× ×‘×›×œ×œ, הן ×œ× ×‘×זור ש×תה מחפש. ×›×™ ×’× ×× ×ª×¦×œ×™×— לפרק ×ת כל "מרכיבי הטקסט", ×”×ž×—×‘×¨×™× ×”×ž×•×‘×œ×¢×™×, ההגדרות הספרותיות והמה'ש'תה ×œ× ×¨×•×¦×” – בסוף יש קפיצת ××ž×•× ×”. ×”"×יך ×–×” עובד" של הטקסט ×”×•× ×ž×ª×—×•× ×”×“×ª (בגלל ×–×” הסברי ×¤×¡×™×›×•×ž×¨×§×¡×™×–× ×›×לה יש ×‘×”× ×ž×©×”×• × ×•×¨× ×טרקטיבי).
בעד ×–×” ×× ×™ ×œ× ×ž×‘×™× ×” למה ×תה חותר לתי×וריה חובקת כל של הספרות כמובן, ×× ×™ ×’× ×—×•×©×‘×ª ×©×”× ×™×¡×™×•×Ÿ לגדר תי×וריה חובקת כל *של הספרות* עומד בדרך לש×לות כמו מה מייצר הזדהות, ×בל מיל×). ×•×’× ×œ×ž×” – ×× ×›×‘×¨ ×תה "חוזר" ×œ×§×¨×•× – הדבר ש×תה ×ומר ש×תה עושה ×–×” "להבחין בדימוי". ×תה חוזר ×חורה ומה ש×תה עושה ×–×” לחזור בתוך העקבות של עצמך. ל×?
(×™×¦× ×œ×™ קצת מטומט×, × ×¨××” לי. סליחה)