×“×‘×¨×™× ×©× ×™×©×ו ×תמול בקמפוס תל ×ביב בעצרת המשותפת ×œ×¡×˜×•×“× ×˜×™×, ×ž×¨×¦×™× ×•×¡×’×œ זוטר × ×’×“ הפרטת ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×”:
××•×ž×¨×™× ×©×”×¡×˜×•×“× ×˜×™× ×”× ×”× ×¤×’×¢×™× ×”×’×“×•×œ×™× ×‘×™×•×ª×¨ מהשביתה. ו×× ×™ ×ומרת לכ×, ×›×¡×˜×•×“× ×˜×™×ª שרוצה ללמוד, שהשביתה ש×× ×• × ×ž×¦××™× ×‘×” ×”×™×•× ×”×™× ×¨×§ קצה הקרחון. בתור מי שלומדת ×›×ן זו ×”×©× ×” הרביעית, ×× ×™ יכולה לספר ×œ×›× ×¢×œ השביתה ×”×מיתית. זו שמתרחשת בכל הקמפוסי×, ×™×•× ×™×•×, שעה שעה. השביתה הזו ש×× ×™ מדברת עליה ×”×™× ×¡×ž×•×™×” מן העין, ×ך מזיקה בהרבה מכל שביתה ×חרת. השביתה הזו מתרחשת ×“×•×•×§× ×›×©×›×•×œ× ×• × ×ž×¦××™× ×‘×›×ª×•×ª ולכ×ורה לומדי×. והשביתה הזו ×”×™× ×œ× ×©×œ המרצי×, ×•×œ× ×©×œ ×”×¡×˜×•×“× ×˜×™×, ×’× ×œ× ×©×œ הסגל הזוטר – ××œ× ×©×œ ×”×וצר. של ×”×וצר, ושל ×”×¡× ×™×£ המקומי שלו – ×”× ×”×œ×ª ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×”.
ב×תי ל××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” ללמוד, וגיליתי – ×›×ן שביתה. גיליתי ש××™ ×פשר ×œ×§×™×™× ×“×™×•×Ÿ בכיתת תרגיל של ×©×‘×¢×™× ×ª×œ×ž×™×“×™×. גיליתי ש××™ ×פשר לכתוב עבודות כשהספריה ×œ× ×§×•× ×” ×¡×¤×¨×™× ×—×“×©×™×. גיליתי ×©×ž×©× ×” ×œ×©× ×” יש לי פחות ופחות ×§×•×¨×¡×™× ×œ×‘×—×•×¨ מתוכ×. שמעתי ×ž×—×‘×¨×™× ×©×œ×™ שחוגי הלימוד ×©×œ×”× × ×¡×’×¨×•, ×›×™ ×”× ×œ× ×”×™×• ×¨×•×•×—×™×™× ×ž×¡×¤×™×§. ×‘×ž×¡×“×¨×•× ×•×ª התחלתי לפגוש יותר ויותר ×¡×˜×•×“× ×˜×™× ×©×œ×•×ž×“×™× ×‘×ª×›× ×™×•×ª חוץ תקציביות – ×ª×›× ×™×•×ª שבהן ×ž×©×œ×ž×™× ×¡×›×•×ž×™ עתק תמורת תו×ר ×©× ×™ ×‘×ž×™× ×™×ž×•× ×–×ž×Ÿ ומ×מץ, וברמה ×קדמית מפוקפקת. גיליתי ×©×ž×¨×¦×™× ×‘×›×™×¨×™× ×™×¦×ו ×œ×¤× ×¡×™×”, ×•×¦×¢×™×¨×™× ×œ× ×‘×ו במקומ×, בגלל הקיצוץ ×‘×ª×§× ×™ המרצי×. גיליתי ×©×—×‘×¨×™× ×©×œ×™ בחוג ×œ×”× ×“×¡×” ×ž×’×™×©×™× ×ª×¨×’×™×œ×™× ×¨×§ בשלשות – ××•×ª× ×× ×©×™× ×©×חר כך ×™×‘× ×• ×ת ×”×’×©×¨×™× ×‘×רץ ×”×–×ת. ו×פילו שמעתי על מרצה ×חד בחוג לפיסיקה ×©× ×לץ ×œ×§×™×™× ×ת שעת הקבלה שלו בשירותי ×”×‘× ×•×ª ×‘×‘× ×™×™×Ÿ ×ž×“×¢×™× ×ž×“×•×™×§×™× – בחיי.
ב×תי ל××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” במחשבה ש×× ×™ מגיעה למוסד ×קדמי וציבורי, שמטרתו יצירת ידע ×•×”× ×—×œ×ª ידע לחברה. ×בל ב×רבע ×”×©× ×™× ×©×‘×”×Ÿ ×× ×™ × ×ž×¦×ת ×›×ן, גיליתי שהשביתה של ×”×וצר שוברת ×ת כל מה שציבורי ב××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×”, ו×ת כל מה ש×קדמי ב××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×”. ×”×קדמיה ×מורה לתפקד כמוסד ציבורי במימון ציבורי הפועל למען החברה, ×•×œ× ×œ×”×™×›× ×¢ לתכתיבי השוק. ××œ× ×©×‘×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª ×”×וצר ור×שי ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ות ×¢×•×©×™× ×™×“ ×חת להפריט ×ת ההשכלה הגבוהה בישר×ל.
ומשעה שה××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” מתחילה להיות ×ž× ×•×”×œ×ª בתור עסק פרטי, ×”×™× ×ž×¤×¡×™×§×” לר×ות ×‘×¡×˜×•×“× ×˜×™× ×ž×©×›×™×œ×™× ×•×—×•×§×¨×™× ×œ×¢×ª×™×“, ורו××” ×‘×”× ×ž×§×‘×¥ ××¨× ×§×™× ×©× ×™×ª×Ÿ לרוקן ×ל תוך התקציב שלה. שערי ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” ×”×•×œ×›×™× ×•× ×¡×’×¨×™× ×‘×¤× ×™ הציבור: כבר היו×, ×—×‘×¨×™× ×©×œ×™ ש××™× × × ×”× ×™× ×ž×ª×ž×™×›×” כלכלית של ×”×”×•×¨×™× ×ž×ª×§×©×™× ×œ×¢×ž×•×“ בדרישות שכר הלימוד. ו×× ×™×¢×œ×• ×ותו עוד, ××– שביתת ×”×וצר ×ª× ×—×œ ×ת הצלחתה הסופית – ××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” ×œ×¢×©×™×¨×™× ×‘×œ×‘×“. ×©×œ× ×œ×“×‘×¨ על הקהל הרחב – ב××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” הציבורית של פע×, ×”×©×™×¢×•×¨×™× ×”×™×• ×¤×ª×•×—×™× ×œ×©×•×ž×¢×™× ×—×•×¤×©×™×™×. כעת ×”×©×™×¢×•×¨×™× ×ž×ª× ×”×œ×™× ×‘×“×œ×ª×™×™× ×¡×’×•×¨×•×ª, ×•×”×›× ×™×¡×” ××œ×™×”× ×ž×•×ª× ×™×ª בתשלו×. ב×ותו ×”×ופן, כל מי שמידפק על שערי הספריות ×œ×œ× ×ª×¢×•×“×ª ×¡×˜×•×“× ×˜ ×ו סגל ×ž×•×¦× ×ת עצמו מול השומר והקופה הרושמת.
כידוע, ×œ× ×¨×§ ב××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ות ×”×—×™× ×•×š הציבורי בישר×ל × ×ž×¦× ×‘×ž×©×‘×¨. ×œ× ×‘×ž×§×¨×” צועק רן ×רז כבר שבועות מעל הבמות שסך השעות שקיצצו לתלמידי בתי הספר ×ž×¡×ª×›× ×‘×©× ×ª ×œ×™×ž×•×“×™× ×©×œ×ž×”. בשש ×”×©× ×™× ×©×‘×”×Ÿ קרה הדבר, ××¦×œ× ×• בהשכלה הגבוהה קוצצה ××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” שלמה: 800 ×ž×¨×¦×™× ×‘×›×™×¨×™× ×”×œ×›×• הביתה, ו××—×¨×™× ×œ× ×‘×ו במקומ×. בבתי הספר בחרו בדרך הקלה להתמודד ×¢× ×”×ž×¦×•×§×”, והורידו דרמטית ×ת הרמה של ×ž×‘×—× ×™ הבגרות. ×’× ××¦×œ× ×•, בעקבות ×”×§×™×¦×•×¦×™× ×‘××” ירידה בדרישות ×”×קדמיות – ×¢× ×¤×—×•×ª שעות לימוד לתו×ר, פחות ×¡×ž×™× ×¨×™×•× ×™× ×œ×”×’×™×©, ויותר ויותר בוגרי תו×ר ×©× ×™ ×œ×œ× ×ª×–×”. וכך יותר ויותר בוגרי תיכון ×–×›××™× ×œ×ª×¢×•×“×ª בגרות – על ××£ ×©× ×›×©×œ×• ×‘×ž×‘×—× ×™× ×”×‘×™× ×œ×ומיי×. בקרוב ××¦×œ× ×•: בעתיד ×”× ×¨××” לעין, תו×ר ב××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ª תל ×ביב ×™×”×™×” שווה פחות מתו×ר ב××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ª לטביה.
×כן, הבעיה ×”×™× ×ותה בעיה: × ×¨×“×ž× ×• בשמירה. ×©×ª×§× ×• כשההפרטה החלה ×œ× ×’×•×¡ ×‘×—×™× ×•×š ובהשכלה הגבוהה. ×בל ×’× ×”×¤×ª×¨×•×Ÿ ×”×•× ×ותו פתרון – המ×בק על ×”×—×™× ×•×š ×”×•× ×ž×בק ×חד. ×”×וצר כמעט הצליח במהלך ×”"הפרט ומשול": בתחילת הסמסטר ×”×ž×•×¨×™× ×©×‘×ª×•, ×”×ª×™×›×•× ×™×¡×˜×™× ×™×©×‘×• בבית; ×”×ž×¨×¦×™× ×ž×—×• על השחיקה בשכר×, ו×× ×—× ×• ×”×¡×˜×•×“× ×˜×™× ×ž×©×›× ×• ×‘×›×ª×¤×™×™× ×•×—×™×›×™× ×• לפברו×ר – המועד שבו הבטיחה הממשלה לדבר ××™×ª× ×• על העל×ת שכר הלימוד. ×›×•×œ× ×• ×©×™×—×§× ×• היטב ×œ×™×“×™×™× ×©×œ ×”×וצר, שקיווה לשבור ××•×ª× ×• בדיוק כך: מגזר ×חר מגזר.
ו××– התחיל לקרות משהו ×חר. תלמידי התיכון החלו לצ×ת מהבית ×•×ž×”×§× ×™×•×Ÿ, והצטרפו ×œ×ž×•×¨×™× ×”×ž×¤×’×™× ×™×. ×’× ×× ×™ וחבריי ×œ×‘×©× ×• שוב ×ת חולצות המ×בק ×”×דומות, ויצ×× ×• להפגין עמ×. ×›×שר ×”×ž×¨×¦×™× ×”×•×©×™×˜×• ×œ× ×• יד לפתיחת חזית משותפת, × ×¢×œ× ×• יחד ××™×ª× ×ת שערי הקמפוס – בתל ×ביב בשבוע שעבר, ובחיפה החל מ×תמול. כמו ××—×™× ×• ×”×¦×¢×™×¨×™× ×‘×ª×™×›×•× ×™×, ×× ×—× ×• ×ž×‘×™× ×™× ×©×”××™× ×˜×¨×¡ של ×”×ž×•×¨×™× ×©×œ× ×• לקבל שכר ×”×•×œ× ×”×•× ×’× ×”××™× ×˜×¨×¡ ×©×œ× ×• לרמת הור××” ר×ויה. ×”×ž×¨×¦×™× ×‘×ª×•×¨× ×ž×ª×—×™×œ×™× ×œ×”×‘×™×Ÿ ש×ין ×˜×¢× ×‘×”×¢×œ×ת שכר ×œ×œ× ×”×—×–×¨×ª ×”×ª×§× ×™× ×©×§×•×¦×¦×•, ויותר מכך, שהחזרת ×”×ª×§× ×™× ×”×™× ××™× ×˜×¨×¡ משותף לה×, לסגל הזוטר ×•×œ×¡×˜×•×“× ×˜×™×. ×× ×ין ×ª×§× ×™× ×œ×ž×¨×¦×™×, רמת ההור××” × ×¤×’×¢×ª, ×œ×ž×ª×¨×’×œ×™× ×ין ×ופק תעסוקתי והסגל הבכיר הופך ל×רגון ×¤× ×¡×™×•× ×¨×™× ×©×›×•×—×• הולך ופוחת.
×”×”×¤×’× ×” המשותפת ×”×™×•× ×”×™× ×¦×¢×“ × ×•×¡×£ בכיוון ×”× ×›×•×Ÿ – צעד שבו ×›×•×œ× ×• ×ž×¦×”×™×¨×™× ×¢×œ ×ž×—×•×™×‘×•×ª× ×• ×לה ל×לה. ×סור שזה ×™×”×™×” הצעד ×”×חרון.
השביתה של ×”×וצר ×”×™× ×”×©×‘×™×ª×” היחידה ש×ותה ×× ×™ מציעה לשבור בצווי ×ž× ×™×¢×” – ×בל ×לה צווי ×ž× ×™×¢×” ×©×›×•×œ× ×• ×¦×¨×™×›×™× ×œ×”×™×•×ª ×—×ª×•×ž×™× ×¢×œ×™×”× – מורי×, ×¡×˜×•×“× ×˜×™×, מרצי×, סגל זוטר, ×ª×œ×ž×™×“×™× ×•×”×•×¨×™×. צווי ×”×ž× ×™×¢×” הללו קור××™×: צ×ו מכ×ן. חדלו להפריט ××•×ª× ×• לדעת, די ×œ×§×™×¦×•×¦×™× ×—×¡×¨×™ ×”×ª×‘×•× ×”. ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” ×”×™× ×©×œ× ×•, בתי הספר ×”× ×©×œ× ×•. יחד ×× ×—× ×• קור××™× ×œ×וצר: סיימו ×ת השביתה שלכ×!
יפה ×מרת. ובכלל, ×× ×™ בעד ×œ×™× ×¥'.
מה ש×מרת בדיוק.
כל הכבוד. תודה רבה, ותודה ×’× ×œ×™×•×¡×™ על הפוסט ×”×§×•×“× (מה ×–×”, ×•×•×™× ×˜? ×¢×•×©×™× ×¨×™×¤×¨×© ×•×”× ×” פוסט חדש!). ×בל ×יפה ×”×”×¤×’× ×” היו×?
לחץ זמן, בלגן, ×יפה ×”×”×¤×’× ×”? לחץ ×›×ן: http://www.blogmorim.com/?p=306
Forbidden
You don't have permission to access / on this server.
חלק גדול מהתגובה שלי לפוסט "המ×וורר" ×¨×œ×•×•× ×˜×™×ª ×’× ×œ×›×ן. ×ולי הפוסט ×”×–×” פחות ×ž×ª×œ×”× (וחלק מההתלהמות ×”×™× ×œ×’×™×˜×™×ž×™×ª ×‘×“×‘×¨×™× ×©×‘×¢"פ), ×בל ×”× ×§×•×“×” החשובה ×›×ן ×”×™× ×”×§×™×©×•×¨ המופרך בין המשבר הכלכלי של ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” (שמתו×ר ×›×ן בצורה מדויקת) ובין ×”×ž×•× ×— "הפרטה". כדי ×œ× ×œ×—×–×•×¨ על עצמי ×•×œ×©×¢×ž× ×ת כול×: חוסר התייחסות ×œ×©×™×§×•×œ×™× ×›×œ×›×œ×™×™× ×”×•× ×—×œ×§ ×œ× ×ž×‘×•×˜×œ בקריסה הכלכלית של ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×”. ×–×” מה ×©×”×‘×™× ×œ×›×š של××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” ×œ× ×”×™×” כסף ×œ×§× ×•×ª ×פילו ספרי×. ×–×” ×œ× ×ומר שכל דבר צריך להיבחן רק דרך השקל. ×בל ×”×”×ª× ×’×“×•×ª לכל שיקול כלכלי ×‘× ×™×”×•×œ ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” (שזה ×‘×¢×¦× ×ž×” ×©× ×מר ×›×ן ביצי××” × ×’×“ "תרבות ההפרטה", מילה ×©×ž×©×ª×ž×©×™× ×‘×” בצורה ×œ× × ×›×•× ×”), ×”×™×, לכל היותר, ילדותית.
×× × ×¡×ž×Ÿ בטקסט "×”×ª× ×’×“×•×ª לכל שיקול כלכלי"
×× × ×¡×ž× /×™ בטקסט התייחסות חיובית כלשהי לשיקול כלכלי / צעד מוצע רי×לי לפתרון המשבר.
×”×˜×¢× ×” שלי ×”×™× ×©×”×”×ª× ×’×“×•×ª ל"הפרטה" ×”×™× ×‘×¢×¦× ×”×ª× ×’×“×•×ª לכל שיקול כלכלי.
×œ× × ×¨××” לי.
××– מקצצי×, ×–×” × ×›×•×Ÿ.
×בל במה מקצצי×?
×‘×ž×—×©×‘×™× ×ž×§×¦×¦×™×? ברפו××” מקצצי×?
בכלכלה מקצצי×? ×‘×ž× ×”×œ ×¢×¡×§×™× ×ž×§×¦×¦×™×?
ל×.
×ž×§×¦×¦×™× ×‘×ž×“×¢×™ הרוח, ×›×™ ×–×” ×œ× ×ž×‘×™× ×›×¡×£, ×›×™ ×–×” ×œ× ×¤×¨×§×˜×™, ×›×™ למה ×œ×©×œ× ×œ×× ×©×™× ×œ× ×ª×— ספרות כש×ת ×”× ×™×ª×•×—×™× ×©×œ×”× ××£ ×חד ×œ× ×™×§×¨× ×—×•×¥ מ×× ×©×™× ××—×¨×™× ×©×©×™×œ×ž×• ×œ×”× ×œ× ×ª×— ספרות, ובכל מקרה ×–×” ×œ× ×™×‘×™× ×œ×¡×•×¤×¨×™× ×•×¡×¤×¨×™× ×˜×•×‘×™× ×™×•×ª×¨, ××– מה הטע×?
×× ×ž×™×©×”×• רוצה להשקיע ×ת כספו ×”×ישי שלו על ×ž× ×ª לממן ×ת השטויות ×”×ילו – ×©×œ× ×ª×•×¨×ž×•×ª דבר – ×©×™×‘×•×©× ×œ×•.
למה ×”×ž×“×™× ×” צריכה לממן ×ת ×–×”?
ו×ל תגידו לי תרבות, ×©×™×ž×ž× ×• תי×טרון, ×œ× ×œ×™×ž×•×“×™ ספרות ופילוסופיה ומקר×.
דיר מזל.
×) גילוי × ×ות – החתומה על הטקסט שעליו הגבת ×”×™× ×ª×œ×ž×™×“×ª תו×ר ×©× ×™ ב*פסיכולוגיה*. ahem, כמו ש××•×ž×¨×™× ×”×¦×¢×™×¨×™×.
ב) ×‘×ž×—×©×‘×™× ×›×Ÿ מקצצי×. ×ž× ×”×œ ×¢×¡×§×™× ×œ× ×¨×œ×‘× ×˜×™ ×›×™ זו יחידה שלמה ×©×ž×ª× ×”×œ×ª ×›×ª×›× ×™×ª חוץ-תקציבית ×¢× ×§×™×ª (×–×ת ×ומרת, מין מכללה בתוך ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×”. ×× ×©×™× ×ž×©×œ×ž×™× ×©×›×¨ לימוד ×›×–×” וכזה, ו×ת הכסף ×ž×©×œ×©×œ×™× ×œ×›×™×¡×” של חברה פרטית, ×•×œ× ×œ×ª×§×¦×™×‘ ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×”). וכן, ×ימי ×”×§×™×¦×•×¦×™× ×ž×¨×—×¤×™× ×’× ×ž×¢×œ לר×שה של הפקולטה לרפו××”. על החוג לרפו×ת ×©×™× ×™×™× ×©×ž×¢×ª?
×’) ×”×‘× ×ª ×”× ×§×¨×: ×× ×™ מצטטת מן הטקסט – "גיליתי ×©×ž×¨×¦×™× ×‘×›×™×¨×™× ×™×¦×ו ×œ×¤× ×¡×™×”, ×•×¦×¢×™×¨×™× ×œ× ×‘×ו במקומ×, בגלל הקיצוץ ×‘×ª×§× ×™ המרצי×. גיליתי ×©×—×‘×¨×™× ×©×œ×™ בחוג ×œ×”× ×“×¡×” ×ž×’×™×©×™× ×ª×¨×’×™×œ×™× ×¨×§ בשלשות – ××•×ª× ×× ×©×™× ×©×חר כך ×™×‘× ×• ×ת ×”×’×©×¨×™× ×‘×רץ ×”×–×ת. ו×פילו שמעתי על מרצה ×חד בחוג לפיסיקה ×©× ×לץ ×œ×§×™×™× ×ת שעת הקבלה שלו בשירותי ×”×‘× ×•×ª ×‘×‘× ×™×™×Ÿ ×ž×“×¢×™× ×ž×“×•×™×§×™× […]". – רוצה לומר, ×œ×¤× ×™×š כמה דוגמ×ות לפגעי ×”×§×™×¦×•×¦×™× ×“×•×•×§× ×‘××’×£ המזרחי של הקמפוס. יש לי דוגמ×ות למכביר ×‘×¢× ×™×™×Ÿ ו×שמח לשתפך במייל המצורף. ×בל בו××™ ×œ× × ×™×›× ×¡ לזה, ×›×™ הרי ב×ת לפה לכעוס על ×”×¡×¤×¨×•×ª× ×™×§×™×. ×”× ×œ×š:
×’) חבל ×©×œ× ×”×–×“×”×™×ª, ולו ×‘×§×•×•×™× ×›×œ×œ×™×™×. ×”×™×™, ×× ×™ ××™×” ו×× ×™ ×“×•×•×§× ×›×Ÿ לומדת ספרות, וכעת הרשי לי לחלוק עלייך. ×”×ž×“×™× ×” צריכה להשתתף במימון ×”×œ×™×ž×•×“×™× ×©×œ×™, ועוד ×יך, ×•×›× "ל לגבי לימודי פילוסופיה, מקר×, היסטוריה של ×”×¨×¢×™×•× ×•×ª, ×‘×œ×©× ×•×ª, ×רכי×ולוגיה, לימודי מגדר וש×ר "הבלי×" ×”×•×ž× ×™×¡×˜×™×™×. מדוע? והרי ×פשר לש×ול ×’× ×ת ההפך: בשביל מה, מזל, צריכה ×”×ž×“×™× ×” לממן לימודי כלכלה, ×”× ×“×¡×ª חשמל, ביוכימיה? ובשביל מה לה ×œ×”×ª×§×™×™× ×‘×›×œ×œ, ×× ×›×œ ש×יפותיה מסתכמות בחתירה ל×יזון תקציבי.
×× ×™ רוצה לה×מין ×©×’× ×ת מסכימה שחברה זקוקה ליותר ×ž×‘×•× ×™ ×’×©×¨×™× ×•×ž×ª×›× ×ª×™×, ×•×©×’× ×‘×¢×™× ×™×™×š ×—×™×•× ×™ שיהיו פה תרבות, ערכי×, שיח וביקורת. ×›× "ל ברמה ×”×ישית – הרי יכלו לטעון ב××–× ×™×™×š ×©×’× ×§× ×™×™×ª ×¡×¤×¨×™× ×”×™× ×‘×–×‘×•×–, ובכל ×–×ת ×ת (×›× ×¨××”) ×§×•× ×” ××•×ª× ×•×’× "מבזבזת" זמן בקרי×ת×. למה?…
כמו בחיי היחיד, ידע ויצירה ×§×•×œ×§×˜×™×‘×™×™× ×”×›×¨×—×™×™× ×œ×§×™×•×ž×” של חברה, ×•×œ×œ× ×”×‘×™×§×•×¨×ª, המחקר והדיון ×”×¤×ª×•×—×™× ×‘×”× ×›×©×œ×¢×¦×ž× ×•×‘×”× ×‘×–×™×§×” ×œ×¢×•×œ× – ×לה ×©×ž×ª×¨×—×©×™× ×‘×—×•×’×™× ×”×”×•×ž×× ×™×™× – × ×™×©×ר ×¢× ×—×•×ž×¨ תעמולה ×‘× ×•×¡×— ברית המועצות וסין. ולכן, תפקיד ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” ×”×•× ×œ× ×¨×§ להכשיר בעלי מקצוע וחוקרי×-ישומיי×, ××œ× ×’× ×œ×™×¦×•×¨ ×× ×©×™× ×—×•×©×‘×™×, שפה לחשוב בה ×•×’× ×ž×¨×—×‘ שבו מותר לחשוב ולבקר מבלי לחשוש ×ž×¤×™×˜×•×¨×™× (להלן: ×ª×§× ×™×, מהסוג ש-800 ×ž×ž× ×• קוצצו בשש ×”×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª).
×פשר לבקר ×ת ×”×“×™×¡×¦×™×¤×œ×™× ×” הספרותית ולטעון ×©×”×™× ×טומה ×•×ž×ª× ×©×ת, ×•×©×”×“×™×•× ×™× ×”×¤× ×™×ž×™×™× ×©×œ×” ×ž×–×™× ×™× ×¨×§ ×ת עצמ×. ×בל ×–×” דיון ×חר. ×’× ×œ×’×‘×™×• ×× ×™ ×œ× ×ž×¡×›×™×ž×” ×יתך: ×“×•×•×§× ×× ×—× ×•, ×”×¡×¤×¨×•×ª× ×™×§×™×, ×ž×¢×•×¨×‘×™× ×‘×ž××‘×§×™× ×—×‘×¨×ª×™×™× ×•×¤×•×œ×™×˜×™×™× ×¤×™ ×לף מפרחי ×”×›×œ×›×œ× ×™× ×œ×ž×™× ×™×”×, ×•×’× ×–×” ×œ× ×ž×¡×¤×™×§ בכלל, כמובן – ×בל העובדה ×”×™× ×©×”×ž×§×•× ×©×ž×¢×•×“×“ ומפרה דיון ערכי, פוליטי, חברתי ותרבותי ×”×•× ×”×¤×§×•×œ×˜×” למדעי הרוח.
×“×•×•×§× ×‘×ž×¦×‘×” המד××™×’ של הדמוקרטיה הישר×לית, ×•×œ× ×•×›×— × ×™×¦× ×™×” ×”×ולי-מ××•×—×¨×™× ×ž×“×™ של ההתעוררות ×”×זרחית ×©× ×™×›×¨×ª היו×, ×× ×™ מתקשה להבין ×ת ×¨×¦×•× ×š להמית ×ת הסיכוי להמשיך ולצמוח מכ×ן. × ×¨××” שזה מה שקורה ×›×©×œ×•×§×—×™× ×ת ×”××™-גיון ×”"× ×™×”×•×œ×™" של ×”×וצר ×•×ž×›×¤×™×¤×™× ×œ×—×œ×•×˜×™×Ÿ ×©×™×§×•×œ×™× ××§×“×ž×™×™× ×œ×©×™×§×•×œ×™× ×”×›×œ×›×œ×™×™×. ×•×œ× ×”×™×: יש לקחת ××•×ª× ×‘×—×©×‘×•×Ÿ ×–×” לצד ×–×”, שהרי ×’× ×‘×¤×§×•×œ×˜×•×ª הרי×ליות וה"רווחיות" ×™×”×™×” שגוי לוותר על החירות ×”×קדמית, זו שבשמה יכול ×”×™×” ×לברט ××™×™× ×©×˜×™×™×Ÿ בשעתו להשתעשע, על חשבון התקן שלו, ×‘×¨×¢×™×•× ×•×ª ×©×œ× × ×¨×ו ×™×™×©×•×ž×™×™× ×‘×—×¦×™ שקל, ×•×¡×•×¤× ×©×©×™× ×• ×ת העול×.
×בל הרי ×œ× ×‘×–×” ×”×¢× ×™×™×Ÿ. ×ת ו×× ×™ מתווכחות ×›×ן על ×¨×¢×™×•× ×•×ª ו×ידי××œ×™× ×©×ž×›×¡×™× ×¢×œ ×”×מת: שהרי ××™× ×š ×ומרת ש×ין זכות ×§×™×•× ×œ×ž×“×¢×™ הרוח, ××œ× ×¨×§ כופרת בחובת ×”×ž×“×™× ×” לממן ×ות×. למה? ×›×™ ×ת יודעת שלך ×™×”×™×” כסף ×œ×§× ×•×ª ×¡×¤×¨×™× ×•×¡×¤×¨×™×-על-×¡×¤×¨×™× ×ž×”×¡×•×’ ש×× ×™ (×ולי) ×כתוב כחוקרת. ×× ×©×™ ×”×וצר ×•×ž×¦×“×“×™×”× ×ž×¡×•×’×š ××™× × ×ž×›×¨×™×–×™× ×©×™×© לשתק ×ת ×—×™×™ הרוח של ×”×ž×“×™× ×”, ×”× ×¨×§ ×ž×•×›× ×™× ×œ×ž× ×•×¢ ××•×ª× ×ž×”×¢× ×™×™×. וז×ת המשמעות ×”×מיתית של ×”×§×™×¦×•×¦×™× ×‘×ž×“×¢×™ הרוח (×›×מור – ×œ× ×¨×§ בהׅ). ולכן המ×בק שבמסגרתו × ×›×ª×‘ הטקסט ×©× ×’×“×• הגבת × ×§×¨× "המ×בק ×œ×”×’× ×ª ההשכלה הציבורית" (http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=512103). השכלה גבוהה ×”×™× ×–×›×•×ª חברתית של כל ×זרח ×‘×ž×“×™× ×” ×”×–×ת, ×•×›× "ל לגבי תרבות ורוח.
שבוע טוב ותשו×ות למי ×©×§×¨× ×ת הכל (!)
aYa
×ת רגילה לומר ×ת המילה ×”××—×¨×•× ×”, מה?
×ת ×ומרת ×מת, ×בל ×œ× ×ת כל ×”×מת, ו×ת חוט×ת לרוח ×”×מת.
××– ×ž×§×¦×¦×™× ×’× ×‘×ž×“×¢×™× ×ž×“×•×™×™×§×™× ×•×”× ×“×¡×”, × ×›×•×Ÿ.
×בל ×œ× ×§×¨×•×‘ ×פילו לקיצוץ במדעי הרוח.
×‘× ×•×¡×£, חלק מהתוצ×ות ש×ת מת×רת ×”× ×œ× ×ª×•×¦×ות של קיצוץ, ××œ× ×©×œ גדילת כמות ×”×¡×˜×•×“× ×˜×™×.
כמה ×¡×˜×•×“× ×˜×™× ×œ×ž×“×• לתו×ר ר×שון ×œ×¤× ×™ 20 ×©× ×”? כמה ×œ×•×ž×“×™× ×”×™×•×? ×–×ת בלי להזכיר בכלל ×ת המכללות, ×©×’× ×œ×”×Ÿ חלק × ×›×‘×“ בעוגה התקציבית.
מה שקורה ×”×•× ×©×™×© הרבה הרבה יותר ×¡×˜×•×“× ×˜×™×, ובלי הרבה יותר כסף שיתחלק ×‘×™× ×™×”×.
××– ×× ×™ מזל ו×× ×™ לומדת פיסיקה.
×”×ž×“×™× ×” צריכה לממן לימודי חשמל וכימיה, ×›×™ ××•×ª× ×× ×©×™× ×¢×•×‘×¨×™× ×חר כך לתעשייה ×•×¢×•×‘×“×™× ×‘×¢×‘×•×“×•×ª הקשורות למקצוע ×©×œ×”× ×•×ž×¨×•×•×™×—×™× ×”×ž×•×Ÿ כסף ×œ×ž×“×™× ×”. ×’× ×œ×¢×¦×ž×, ×–×” × ×›×•×Ÿ.
ו×× ×™ מסכימה שצריך יותר ×ž×ž×ª×›× ×ª×™× ×•×‘×•× ×™ גשרי×.
צריך ×¡×¤×¨×™× ×•×¡×•×¤×¨×™×.
×”×× ×œ×™×ž×•×“×™ ספרות יוצי×ו ×¡×•×¤×¨×™× ×˜×•×‘×™× ×™×•×ª×¨?
כמה ×ž×”×¡×•×¤×¨×™× ×”×ž×•×¢×¨×›×™× ×‘×רץ למדו ספרות?
כמה מהפיסיק××™× ×”×ž×•×¢×¨×›×™× ×œ×ž×“×• פיסיקה? ××”, כול×.
×× ×™ ×’× ×‘×”×—×œ×˜ ×œ× ×ž×¡×›×™×ž×” שמדעי הרוח ×ž×¤×ª×—×™× ×ת ×”××“× ×‘×¦×•×¨×” כלשהי ×©×”×ž×“×¢×™× ×”×ž×“×•×™×™×§×™× ×œ×. ×ת רוחשת ×ž×™×•×ž× ×•×™×•×ª וידע, ×ת ×œ× ×”×•×¤×›×ª לבן – ××“× ×˜×•×‘ יותר. ×–×” בדיוק הזבל ×”×¡× ×•×‘×™×¡×˜×™ ×©×’×•×¨× ×œ×× ×©×™× ×œ×ª×¢×‘ ×ת היומרות של מדעי הרוח.
×× ×™ ×’× ×œ× ×ž××ž×™× ×” ×©×¡×¤×¨×•×ª× ×™×§×™× ×ž×¢×•×¨×‘×™× ×™×•×ª×¨. ×ת ×ומרת ×ת ×–×” ×›×™ ×–×” מה שרו××™× ×ž×”×‘×™×¦×” (הספרותית) שלך. ×בל ×–×” די × ×¤×•×¥ ש×× ×©×™× ×—×•×©×‘×™× ×©×”× ×ž×¨×›×– העול×.
עכשיו, רפורמת שוחט ×”×™× ×’×¨×•×¢×”. ממש גרועה.
העל×ת שכר הלימוד ×”×™× ×˜×¢×•×ª, ×•×—×•×–×™× ××™×©×™×™× ×œ×ž×¨×¦×™× ×•×©×›×¨ ×“×™×¤×¨× ×¦×™×לי ×œ×ž×¨×¦×™× ×–×• בדיחה גרועה שב×מצעותה ×× ×©×™× ×ž× ×¡×™× ×œ×—×œ×§ כסף ×œ×—×‘×¨×™× ×©×œ×”× ×•×œ×”×¤×•×š לעובדי קבלן ×ת כל הש×ר.×”×™× ×¢×•×“ תהרוס ×ת כל מה שטוב ב×קדמיה.
×ת × ×œ×—×ž×ª פה ×‘×¤× ×˜×•×ž×™× ×•×× ×©×™ קש. ×”×¢× ×™×™×, ×©×¢×œ×™×”× ×ת מתיימרת להגן, ×œ× ×§×•×¨××™× ×ת ×”"תרבות" שלך. ×× ×›×‘×¨ ×”× ×™×œ×›×• לתי×טרון, ×ו מוזי×ון, ×ו הופעה מוזיקלית. ×”× ×œ× ×™×§×¨×ו ×ת ההסבר הפוסט – ×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™ על ההשפעות של טבח כפר ×™×סין על ספרי דור תש"×—.
תשו×ות.
מזל.
×–×” × ×”×“×¨ שכל טיעון ×ž×¡×ª×›× ×‘×¡×•×£ בדי ×¢× ×”×”×‘×œ ×”×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™ ×©×œ×›× (×’× ×× ×–×” בכלל ×œ× ×§×©×•×¨ למה ש××™×” תרי ×ו מישהו ×›×ן ×מר) – מעיד מה מידת ההיכרות שלך ×¢× ×ž×“×¢×™ הרוח ×× ×–×” מה ש×ת חושבת ×©×¢×•×©×™× ×©×.
×–×” מסביר ×ולי למה ×ת חושבת ש×ין ×œ×”× ×¢×¨×š. ×›× ×¡×™ לכמה ×§×•×¨×¡×™× (כשיהיו) – ×œ× ×”×™×™×ª×™ רוצה לחיות בעתיד ×”×˜×›× ×•×§×¨×טי ש×ת ×ž× ×¡×” לקד×.
×ת ×ž× ×™×—×” שתי ×”× ×—×•×ª שגויות:
×. תועלת ×”×™× ×“×‘×¨ מדיד תמיד
ב. × ×™×ª×Ÿ לר×ות תועלת ×‘×©× ×™× ×”×¨××©×•× ×•×ª של×חר הלימודי×.
מדעי הרוח ××ž× × ×œ× ×ž×™×™×¦×¨×™× ×œ×™×™×Ÿ של ×ž×”× ×“×¡×™×, ×בל ×”× ×ž×¤×¨×™× ×ת השיח הציבורי. ×”× ×œ× ×ž×¤×¨×™× ×ותו רק על ידי ייצור סופרי×, למשל, ××œ× ×’× ×¢×œ ידי דיבור, ×œ×¢×ª×™× ×¤×˜×¤×•×˜ סת×, על כל ×ž× ×™ דברי×. מה ×”×˜×¢× ×‘×–×”? ×ž× ×™×¢×ª ×¡×˜×’× ×¦×™×”. החברה ×©×œ× ×• חושבת על עצמה, על מה ×©×”×™× ×›×¢×ª, מה ×©×”×™× ×”×™×ª×” ומה ×©×”×™× ×¨×•×¦×” להיות. המחשבות הללו ××™× ×Ÿ חסרות תועלת, פשוט ×œ× × ×™×ª×Ÿ למדוד ×ת התועלת הזו ביחס לעליית המדד.
כל ×–×ת, כמובן, מבלי להזכיר ×ת התועלת מהסוג שלך, המדידה, ×©× ×™×ª×Ÿ להפיק ממדעי הרוח. ×× × ×“×ž×” לך ×©× ×™×ª×Ÿ לייצר ××™× ×˜×™×œ×™×’× ×¦×™×” מל×כותית מבלי להבין ×יך ×× ×©×™× ×—×•×©×‘×™×, קור××™×, מדברי×, ×ת טועה; ×× × ×“×ž×” לך ×©× ×™×ª×Ÿ לייצר ×ª×•×›× ×•×ª ×ª×¨×’×•× ×ž×‘×œ×™ להבין ×יך ×‘× ×•×™×” השפה, ו×יך ×× ×• ×ž×‘×™× ×™× ×ותה – ×ת טועה; ×× × ×“×ž×” לך ×©× ×™×ª×Ÿ לעסוק ×‘×ž×©×¤×˜×™× ×ž×‘×œ×™ לעסוק ×‘×¤×¨×©× ×•×ª – ×ת טועה. ×× × ×“×ž×” לך ×©× ×™×ª×Ÿ לעסוק במדע, מבלי ל×מץ מצע פילוסופי ×ž×¡×•×™× – ×ת טועה ומטעה. התער של ×וק'×”× ×”×•× ×ž×•× ×— מהתי×ולוגיה, ויסודות המחשבה המדעית ×œ× ×”×—×œ×• ×צל × ×™×•×˜×•×Ÿ.
×לו ×œ× ×× ×©×™ מדעי הרוח שמל××™× ×‘×™×•×ž×¨×•×ª, זו ×ת. ×œ× ×× ×• ×לו ×©×—×•×©×‘×™× ×©×¦×¨×™×š לבטל ×ת כל מה ש×× ×• ×œ× ×¢×•×¡×§×™× ×‘×•, זו ×ת. תשו×ות.
תשו×ות ××™× ×“×™×“. (!)
×”××ž× × ×ª×ª× ×™ לי לומר ×ת המילה ×”××—×¨×•× ×”? P:
גרסת הסייל-××וט לילדי הגן:
ב×ופן גס, ×”×¢×™×¡×•×§×™× ×”× ×¢×œ×™× ×‘×¢×•×œ× ×ž×ª×—×œ×§×™× ×œ×©× ×™×™×. ×לה ×©×¢×•×–×¨×™× ×œ×× ×©×™× ×œ×—×™×•×ª, ו×לה ×©× ×•×ª× ×™× ×œ×”× ×¡×™×‘×” לחיות.
ויש ×’× ×ת ×לה ×©×ž× ×¡×™× ×œ×”×‘×™×Ÿ ×יך ×חד ×ž×”×¦×“×“×™× ×”×לה עובד. ×•×ª×•×‘× ×•×ª ×›×לה הן בעלות ערך חומרי ×•×œ× ×—×•×ž×¨×™. ×פשר ×פילו לומר ×©×”× ×¡×™×•× ×•×ª להבין ×“×‘×¨×™× ×›×לה יותר לעומק ×”× ×חד ×”×“×‘×¨×™× ×©×ž× ×™×¢×™× ×ת הציוויליזציה ×©×œ× ×• מקדמת ×“× × (×•×’× ×ž×§×“×ž×ª ×“× "×).
×בל ×פילו ×ž×“×¢× ×™× ×¤×•× ×“×ž× ×˜×œ×™×¡×˜×™× ×‘×ž×™×•×—×“,יסיימו ×ת לימודיה×, יגיעו לעבוד בעבודות של ×™×œ×“×™× ×’×“×•×œ×™× ×•×¤×ª××•× ×™×’×œ×• שחברות (מסחריות ו×× ×•×©×™×•×ª) קמות ×•× ×•×¤×œ×•×ª על ×“×‘×¨×™× ×›×ž×• תרבות, × ×™×”×•×œ ידע, תקשורתית ועוד כל ×ž×™× ×™ ×¢× ×™×™× ×™× ×‘×™× ×ª×—×•×ž×™×™× ×©×ת ×”×¨×¢×™×•× ×•×ª ×”×ž×¨×›×–×™×™× ×©×œ×”× ×©×•××‘×™× ×œ×¨×‘ ממדעי הרוח (×œ×¢×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª בעקיפין, בתיווך מדעי החברה).
המחקר במדעי הרוח ×כן × ×¨××” חסר ערך ×›×©×ž×¡×ª×›×œ×™× ×¢×œ×™×• מ×ותו מרחק ששרברב מסתכל על תורת היחסות.
× .ב. דמגוגי:
במבט כלכלי טהור, ת××•× ×•×ª ×“×¨×›×™× ×ž×וד טובות לכלכלה – הן יוצרות תגובת שרשרת של עשרות ×”×–×“×ž× ×•×™×•×ª ×¤×¨× ×¡×” לבעלי מקצוע, מחזיקות תעשיות שלמות, מעודדות צריכה ועוד. ×–×” מוזר מה שקורה כשרו××™× ×ת ×”×¢×•×œ× ×¨×§ ×‘×ž×©×§×¤×™×™× ×”×לה.
טוב, (מפשילב שרוולי×).
× ×™×’×© למל××›×”.
×ž×¤×¨×™× ×ת השיח הציבורי. קשה לומר. ×–×” ×œ× ×‘×“×™×•×§ מסוג ×”×“×‘×¨×™× ×©×§×•×¨××™× ×¢×œ×™×”× ×‘×¢×™×ª×•×Ÿ, ×ו בטלויזיה. תעיף מבט פה בבלוג ×–×” ממש, ×•×ª×ž×¦× ×¢×©×¨×•×ª ×‘×™×˜×•×™×™× ×•×ž×™×œ×™× ×©×ž×§×•×ž× ×œ× ×™×›×™×¨× ×‘×©×™×— הציבורי דה – פקטו.
×ולי ×”×ª×›×•×•× ×ª מרחיב ×ת המחשבה? ×ת כמות ×”×“×‘×¨×™× ×©×פשר לדבר עליה×?
×× ×›×š, ×’× ×ž×ª×ž×˜×™×§×”, למשל, עושה ×–×ת. יש הרבה ×“×‘×¨×™× ×©×× ×™ תופסת ×ת עצמי פת××•× ×•×ומרת – על ×–×” ×œ× ×”×™×™×ª×™ חושבת בלי הלימודי×. ×בל ×× ×™ ×ž×•×›× ×” לקבל ×ת הטיעון ×”×–×”, ×‘× ×™×¡×•×—×• המחודש.
×ולי ×× ×™ מסתכלת על ×–×” ×œ× × ×›×•×Ÿ, ו×× ×™ פשוט ×סביר מה ×œ× × ×•×— לי ×¢× ×ž×“×¢×™ הרוח.
היומרה המדעית. ××™×–×” × ×™×¡×•×™×™× ××ª× ×¢×•×©×™×? למה ×–×” מדע? (×œ× ×ž×“×¢×™ החברה)
×”× ×™×ª×•×§. ×œ× ×”×›×œ, × ×›×•×Ÿ, ×בל המון. המון המון המון המון. המון ×”×•× ×¤×©×•×˜ דו – שיח של ×קדמ××™ ×חד ×ומר ×›×›×” ופילוסוף ×חר ×חרת, ××– בו×ו × ×ª×—×œ×§ לשתי ×ž×—× ×•×ª ×•× ×©×ž×™×¥ ×חד ×ת ×”×©× ×™, ×”× ×•×©× ×¢×¦×ž×• ×œ× ×—×©×•×‘, ×•×œ× ×™×’×™×“ ×›×œ×•× ×œ××£ ×חד ×חר.
הסירבול. למה ×œ× ×¡×— ×¨×¢×™×•× ×•×ª בצורה מסובכת כש×פשר של×?
היוהרה. שוב, ×œ× ×›×•×œ×, ×בל יש הרבה שמ××ž×™× ×™× ×©×ž×™ שלומד מדעי הרוח ×”×•× ××“× ×˜×•×‘ יותר, מעורב יותר, ×©×œ× ×™×•×ª×¨ ×•×›×”× ×” ×•×›×”× ×”, ×‘× ×™×’×•×“ ל"×ž×”× ×“×¡×™×" ו"×‘×•× ×™ הגשרי×" ×©×”× ×‘×¡×š הכל ×©×¨×‘×¨×‘×™× ×¢× ×ª×•×ר, ו×ין ×©×•× ×“×‘×¨ מחשיבה ×מיתית במה ×©×”× ×¢×•×©×™×.
××– כן, יש ×“×‘×¨×™× ×˜×•×‘×™× ×’×, ×›× ×¨××”. ×”× ×ž×ª×—×‘××™× ×œ× ×¨×¢.
למה שחברות פרטיות ×œ× ×™×ž×ž× ×• ×ת התלמידי×,
למה ×ין ×¡×•×œ× ×¡×›×¨ בהת×× ×œ×”×™×©×’×™ ×”×¤×¨×•×¤×¡×•×¨×™× (×‘×ž×§×•× ×œ×¤×™ ותק ופרוטקציות)
משרד ×”×וצר ×ž× ×¡×” שה××•× ×™×‘×¨×¡×˜×™×ות יסכימו ×œ×ª× ××™× ×ž×™× ×™×ž×™×™×œ×™× ×ª×ž×•×¨×ª כל ×”×¡×›×•×ž×™× ×©×”× × ×•×ª× ×™× ×œ×”×.
×•×”× ×œ× ×ž×•×›× ×™× ×œ×›×œ×•×
צריך להסתכל ×’× ×¢×œ הצד ×”×©× ×™.