הפוסט × ×›×ª×‘ בתגובה ל"×‘×ž×“×™× ×ª העבדי×".
ב×חד ×”×§×•×¨×¡×™× ×©×× ×™ לוקחת העירה המרצה הערת ×גב, ×©×”×™× ×œ×™×‘×” של התגובה הזו. "×‘×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª", ×מרה המרצה, "יש × ×˜×™×™×”, ×”× ×•×‘×¢×ª מיי×וש מהמוסר ×”××™× ×“×™×‘×™×“×•×ליסטי, לחזרה ×ל המוסר של ×”×™×•×•× ×™×". ×”×™× ×מרה ×ת ×–×” בהקשר של ×ריסטו, כך ש×× ×™ מתייחסת בעיקר ×ליו.
המוסר ×”××™× ×“×™×‘×™×“×•×ליסטי, ×ו ×”×¨×¢×™×•× ×•×ª ×”××™× ×“×™×‘×™×“×•×ליסטי×, ×”× ×©×ž×•×‘×™×œ×™× ×œ×× ×©×™× ×‘×ª×’×•×‘×” של ×ורן צור לפוסט שלך. ××•×ª× ×× ×©×™× ×ž×œ×›×œ×›×™× ×›×™ ×–×” ×œ× ×ž×–×™×– ×œ×”× ×•×›×™ ×”× ×—×•×©×‘×™× ×©×”× ×¨×§ טיפה בי×. ×–×” ×œ× ×ž×–×™×– לה×, ×›×™ ההוליסטי, הקולקטיבי, החלק של ×”×™×, ×”×•× ×œ× ×—×©×•×‘. רק הטיפות חשובות. במובן מסוי×, התפיסה המעמידה במרכז ×ת היחיד משחררת ×ותו מ×חריות ומ×פשרת לו להיות בעמדה של "×œ× ×כפת לי".
המוסר ×”××™× ×“×™×‘×™×“×•×ליסטי המעמיד במרכז ×ת טובת היחיד ×”×•× ×’× ×©×חר××™, במידה רבה, למה ש×× ×—× ×• ×ž×›× ×™× "שיח הזכויות". ×”×ž×¨× ×• ×ת ×”"מידות טובות" בזכויות (בר×שן חופש הביטוי והזכות להגשמה עצמית), ו×ת ×”×¢×¨×›×™× ×”×”×•×ž× ×™×¡×˜×™×™× ×©×œ החובה ×”×זרחית, ×‘×¢×¨×›×™× ××™× ×“×™×‘×“×•××œ×™×¡×˜×™×™× ×©×œ תביעת זכויות מהחברה. ×ותן זכויות מחייבות מ×וד ×ת החברה כלפי הפרט, ×בל הפרט ×™×•×¦× ×¤×˜×•×¨ מחובותיו המוסריות, במשמעותן ×”×™×•×•× ×™×ª. הפרט הופך מ×זרח המחוייב למען החברה, לצרכן התובע ×ת זכויותיו.
כתבתי על חובות מוסריות במשמעות ×”×™×•×•× ×™×ª, ××– ×ולי מוטב ש×רחיב ×‘× ×•×©×. כש×ריסטו כותב על ×—×™×™× ×ž×•×¡×¨×™×™×, ×”×•× ×§×•×“× ×›×œ מדבר על מימוש עצמי ועל ×—×™×™× ×˜×•×‘×™×. ×× ×—× ×• ×¨×’×™×œ×™× ×œ×¤×¦×œ בין מושג "×”×—×™×™× ×”×˜×•×‘×™×" לבין "×—×™×™× ×˜×•×‘×™× ×ž×‘×—×™× ×” מוסרית", ×ו "×—×™×™× ×ž×•×¡×¨×™×™×". ×”×™×•×•× ×™× ×§×©×¨×• בין הטוב ×”×¡×¤×•× ×˜× ×™, ×”×™×•× ×™×•×ž×™, לבין טוב במובן המוסרי. ולכן, כש×× ×™ כותבת שלפי ×ריסטו המימוש המימוש העצמי מזוהה ×¢× ×—×™×™ ×ושר ×× ×™ בהחלט ×ž×ª×›×•×•× ×ª ×’× ×œ×¡×•×’ ×”×–×” של ×ושר, ×’× ×œ×˜×•×‘ ×™×•× ×™×•×ž×™ ×•×œ×—×™×™× ×©×œ × ×•×—×•×ª פיזית, כבוד מהסביבה וכד'. ×¢× ×–×ת ×—×™×™ ×ושר ×”× ×—×™×™× ×œ×¤×™ הסגולה הטובה.
××– מה מ×פיין ×ת הסגולה הטובה? ר×שית, סגולות טובות מתבט×ות בבחירות ×•×‘×”×ª× ×”×’×•×™×•×ª ×©×œ× ×• – הן ×‘×©×•× ×¤× ×™× ×•×ופן ×œ× ×ž×•×©×’ תי×ורטי. לפי ×ריסטו ××™ ×פשר להיות טוב מבלי ×œ×”×’×©×™× ×ת הטוב ×”×–×”. ×©× ×™×ª, הסגולה טובה ×”×™× ×¡×•×’ של ×תוס, דרך ×—×™×™×. ×ין ×פשרות להיות ערכי רק לרגע ×חד. ×–×” ×¢× ×™×™×Ÿ של ×—×™×™× ×©×œ×ž×™×, הדורש ×ימון והכשרה שיש ×œ×”× ×ž×¨×›×™×‘×™× ×¤×¨×§×˜×™×™× ×•×¨×’×©×™×™×.
הסגולה הטובה, לפי ×ריסטו, מורכבת משלושה חלקי×: רצון, עשייה ומטרה.
רצון, ×›×™ ×œ× ×ž×¡×¤×™×§ שתפעל בצורה מסוימת, ×תה ×’× ×¦×¨×™×š לרצות לפעול כך. ×ריסטו מדבר על ×ימון של ×”×¨×¦×•× ×•×ª והתשוקות, ×ל מול ×”××™× ×¡×˜×™× ×§×˜×™× ×•×ל מול ×”× ×˜×™×•×ª הטבעיות (ל×הוב בשר, למשל). גיבוש התשוקות ×”×•× ×¤×¨×•×™×§×˜, מפעל ×—×™×™× ×©×‘×ž×”×œ×›×• ×”××“× ×”×•×¤×š ×œ×ž×•×©×œ× ×™×•×ª×¨, מוסרי יותר ומ×ושר יותר. תומר פרסיקו כותב בתגובה לפוסט שלך (בהקשר של ×כילת בשר) שצריך להיות ×œ× ×¨×§ בעל מודעות מוגברת, ××œ× ×›×•×— רצון מיוחד (ל×ו ×“×•×•×§× ×—×–×§, יותר ×‘×ž×§×•× ×”× ×›×•×Ÿ) כדי לבצע בעצמך ×ת ×ותה ×ª× ×•×¢×” × ×¤×©×™×ª שחורגת מהמובן מ×ליו. ×–×” בדיוק מה ש×ריסטו ×ומר.
×תה ×¢×•× ×” ש××“× ×¦×¨×™×š ×œ×”×©×ª× ×•×ª בצורה × ×™×›×¨×ª בכדי שיוכל לעמוד ×‘×¤× ×™ עצמו בכבוד, ושקשה לבצע ×ת ×”×ª× ×•×¢×” ×”× ×¤×©×™×ª הזו. "בסוף ×קרוס", ×תה כותב, "כמו מי שמחליט להתעמל ושורד שבוע". ×›×ן × ×›× ×¡ החלק ×”×©× ×™: העשייה (הפרקטיקה של המידות הטובות). ×ריסטו מדבר על ×—×™×™× ×©×œ×ž×™× ×©×œ שכלול, של לימוד. משמעות העשייה ×צלו ×”× ×• שכלול היכולת. ××ž× × ×”×”×‘× ×” הבסיסית לגבי ×ž×‘× ×” ×”× ×¤×© ×ותו צריך לחפש והידע על ×ž×‘× ×” ×”×¢×•×œ× ×‘××™× ×ž×‘×—×•×¥, ×בל ×¢× ×”×œ×ž×™×“×”, ×•×¢× ×”×‘×™×¦×•×¢, משתכללת היכולת. מרמיט כותב בתגובה שלו שהחתירה ×”×–×ת ×”×™× ×ž×¤×¢×œ לחיי×, ×œ× ×§×ž×¤×™×™×Ÿ חד-פעמי: "×ž× ×¡×™×, וקורסי×, ×•×ž× ×¡×™× ×©×•×‘ רק חלק מהדברי×, ×•×ž×ª×§×“×ž×™× ×‘×¦×¢×“×™ צב, ×•×ž×ª×¨×’×œ×™× ×ת המודעות כמו שריר, ול×ט ובהדרגה × ×•×¦×¨ בסיס מוצק של מודעות שהופך לטבע, לחלק מה“×ופי“. ו××– ×ž×ž×©×™×›×™× ”להיטהר“ ולהשתפר עד ×ין סוף". ×–×” מה ש×ריסטו ×ומר. ×ž×‘×—×™× ×ª×•, הפרקטיקה × ×ž×¦×ת ביחסי גומלין ×¢× ×”×”×‘× ×”, והן משתכללות יחד. זהו מ×פיין של ×”×תוס, של ×”×—×™×™× ×©×”× ×—×™×™× ×”×“×¨×’×ª×™×™× ×©×œ לימוד: הפעולה גורמת ×œ×ª×›×•× ×” ×•×”×ª×›×•× ×” גורמת לפעולה.
החלק השלישי ×”×™× ×”×ž×˜×¨×”. לפי ×ריסטו, על ×ž× ×ª לפעול בצורה מוסרית יש להבין ×ת היעדי×, ולדעת ב×ילו ×ž×¦×‘×™× × ×“×¨×©×ª ההתערבות ×©×œ× ×• בעול×. בחלק ×”×–×” יש ×œ×ª×‘×•× ×” ×•×œ×”×‘× ×ª ×”×¢×•×œ× (לידע על העול×) תפקיד קריטי. מרמיט כותב: "×× ×™ חושב שהצעד הקשה ביותר, שבו ×× ×—× ×• × ×•×˜×™× ×œ×”×™×©×‘×¨ ולסגת, ×”×•× ×”×¦×¢×“ הר×שון: ההכרה ××™×–×” בן-××“× ×ž×—×•×¨×‘×Ÿ ×× ×™ בעצ×. קשה להשתחרר מהשיפוטיות ולהבין שזה ש×× ×™ רוצה להשתפר ×œ× ×¤×•×¡×œ ×ת כל מה ×©×”×‘×™× ×ותי עד הלו×". ההכרה הזו ×”×™× ×©×œ×™×© מלהיות ××“× ×ž×•×¡×¨×™, לפי ×ריסטו. ×”×”×‘× ×” מה הן הסגולות הטובות, מה ×”× ×”×™×¢×“×™× ××œ×™×”× ×× ×™ חותר.
צריך להבין ×’× ×©×”×›×œ×™ של ×ריסטו ×”×•× ×›×œ×™ ש××“× ×ž×¤×¢×™×œ על עצמו. ×–×” ×œ× ×›×œ×™ של שיפוט מוסרי ×œ×ž×¢×©×™× ×©×œ ×חרי×, ××œ× ×›×œ×™ לבדיקה עצמית ושכלול עצמי מוסרי. ×›×ן × ×›× ×¡×ª התפיסה ×”×™×•×•× ×™×ª ×”×ž× ×•×’×“×ª ל××™× ×“×™×‘×™×“×•×ליז×: ×ריסטו מ×מין שה××“× ×”×•× ×—×‘×¨×ª×™ ממהותו ולכן חלק בלתי × ×¤×¨×“ מגיבוש התשוקות, ×ž×”×”×‘× ×” מה הן הסגולות הטובות, ×”×™× ×”×‘× ×” של ×× ×©×™× ×חרי×. מדובר פה בשכלול עצמי בתוך מרחב חברתי. ×ריסטו בהחלט מ×פשר ביצוע ×“×‘×¨×™× ×©×œ× × ×”×•×’×™× ×‘×—×‘×¨×” בה ×תה ×—×™, ×בל מתוך ×”×‘× ×” ×©×ž×¢×©×™× ×לו ישפרו ×ת החברה. לפיו, כש×תה מסגל סגולות טובות, ×תה חושב על החברה שבה ×תה ×—×™.
המחשבה ×”×™×•×•× ×™×ª ×œ× ×ž×¤×¨×™×“×” בין ××™× ×“×™×‘×™×“×•×ל לחברה. בתפיסה הזו המחשבה על ×¢×¦×ž× ×• גורמת ×œ× ×• לצ×ת לחברה. הש×לות על ×¢×¦×ž× ×• מפעילות ××•×ª× ×• כיצור חברתי. ×ין ×œ× ×• ×§×™×•× ×ž×—×•×¥ למסגרת של חברה, ×בל חשוב להבין שהה×חדה בין ×”××™× ×“×™×‘×™×“×•×ל לחברה, ×œ× ×ž×•× ×¢×ª ביקורת על החברה. ×ריסטו מדגיש ×›×™ חידוד ×”×ª×‘×•× ×” ×”×× ×•×©×™×ª, בין הש×ר לצרכי ביקורת, ×”×•× ×’× ×—×œ×§ חשוב ×ž×”×—×™×™× ×”×ž×ושרי×, המושלמי×, המוסריי×. ×”×ª×‘×•× ×” דרושה על ×ž× ×ª שהביקורת ×©×œ× ×• תתעלה מעבר למה שמקובל בחברה ×©×œ× ×•, על ×ž× ×ª ×©× ×•×›×œ לחשוב מעבר ×œ×¡×˜× ×“×¨×˜×™× ×”×ž×•×§× ×™× ×œ× ×• על ידי החברה.
ועוד משהו על התהליך ההדרגתי. לפי ×ריסטו, מעשה ×œ× × ×©×¤×˜ כרע כשלעצמו. ×פשר להגיד: "×–×” מעשה רע שפגע ב×חרי×". ×בל כש×× ×—× ×• ×ž× ×¡×” לקבוע ×× ×”×ž×¢×©×” ×”×–×”, שפגע ב×חרי×, ×”×•× ×¨×¢ – ×× ×—× ×• ×¦×¨×™×›×™× ×§×•× ×˜×§×¡×˜. צריך להסתכל על כל המהלך שקובע ×ת ×תוס העיצוב העצמי. כש×× ×™ מעצבת ×ת ×—×™×™ ×× ×™ צריכה לקבוע ביחס למעשה: ×”×× ×”× ×–×§ שגרמתי ×”×™×” מעשה של רוע, ×ו טעות (מעשה טוב שכשל), ×ו שזה ×”×›×™ טוב ש×× ×™ יכולה כרגע ובהמשך ××”×™×” יותר טובה? רק ××“× ×™×›×•×œ לקבוע לעצמו ×”×× ×ž×¢×©×” ×”×•× ×¨×¢, בהת×× ×œ×ž×”×œ×š שקבע ×ת המעשה. חשוב להבין שזו ×œ× ×™×—×¡×™×•×ª במובן ש×× ×—× ×• ×ž×©×ª×ž×©×™× ×‘×ž×™×œ×”. הסגולה הטובה ×”×™× ×בסולוטית, והטוב ×”×•× ×בסולוטי, ×בל ייתכן שבתהליך הלימוד ×× ×™ מבצעת טעויות, וייתכן שיקח זמן עד ש×וכל לעשות ×ž×¢×©×™× ×©×”× ×˜×•×‘ מוחלט, ×›×™ ×× ×™ עדיין בתהליך של סיגול ערכי×. במובן ×”×–×” זו תי×וריה מוסרית ש×פשר ל×מץ, ×›×™ ×”×™× ×œ× ×“×•×¨×©×ª ממך לעשות ×ת הבלתי ×פשרי. ×× ×œ×”×ž×©×™×š ×ת דוגמת הק××¨× ×™×‘×•×¨, ×תה ×œ× ×¦×¨×™×š ×”×™×•× ×œ×”×¤×•×š ×œ×˜×‘×¢×•× ×™. ×פשר להתחיל ×ž×œ×§× ×•×ª ביצי חופש, מל×כול פחות בשר. תהליך הפיכתך ל××“× ×ž×•×¡×¨×™ ×œ× ×™×§×¨×” ביו×, ×”×•× ×ª×”×œ×™×š הדרגתי שבו ×ž×™×•× ×œ×™×•× ×תה משפר ×ת המוסריות שלך (בשלושת ×”×ž×•×‘× ×™×: הרצון, הפרקטיקה והמטרות).
ו×× × ×—×–×•×¨ ×œ×¢× ×™×™×Ÿ המשרתי×, הדגש במקרה ×”×–×” ×œ× ×¦×¨×™×š להיות על "זכויות המשרת" ××œ× ×¢×œ "מה ×”×™× ×”×¡×’×•×œ×” הטובה ×ותה ××§×™×™× ×‘×ž×”×œ×š יחסי הגומלין שלי ×¢× ×”×ž×©×¨×ª". זו הסתכלות ×חרת. יש ×›×ן המון ×‘×—×™× ×” עצמית, ×בל כזו שתופסת ×ותי כחלק מחברה, שרו××” ×’× ×× ×©×™× ××—×¨×™× ×—×•×¥ ×ž×ž× ×™. והי, ×ריסטו טוען שזה ×’× ×ž×•×‘×™×œ ×œ×—×™×™× ×ž××•×©×¨×™× ×™×•×ª×¨ – לך תדע, ×ולי ×× ×™ בדרך ×”× ×›×•× ×”.
hear hear
תודה על ×”×זכור ×•×”×œ×™× ×§×•×§.
×× ×™ ו×ריסטו ××›×œ× ×• מ×ותו ×ž×¡×˜×™× ×’ (-:
למען ×”×מת, ההשר××” שלי ב××” במידה רבה מהצד ×”×©× ×™ של ×”axial age, ×ž× ×“×¨ הבודהיס×טווה:
http://www.katinkahesselink.net/tibet/bodhisatva.htm
×בל ×לה שמות ×©×•× ×™× ×œ×ותו דבר.
ברוכה הב××”.
פוסט ×ž×¢× ×™×™×Ÿ והצעה ×ž×¢× ×™×™× ×ª.
רק ×œ× ×”×‘× ×ª×™ למה המרצה חושבת ש"יש × ×˜×™×™×”, ×”× ×•×‘×¢×ª מיי×וש מהמוסר ×”××™× ×“×™×‘×™×“×•×ליסטי, לחזרה ×ל המוסר של ×”×™×•×•× ×™×". למה ×”×™× ×”×ª×›×•×•× ×” בזה?
×× ×™ חושבת (ו×× ×™ מדברת בשמי, כמובן, ×œ× × ×™×”×œ×ª×™ ×תה על ×–×” דיון מעמיק) ×©×”×›×•×•× ×” ×”×™× ×œ×ª×ר מגמה של ×¤×™×œ×•×¡×•×¤×™× ×©×ž×ª×¢×¡×§×™× ×¢× ×ª×•×¨×ª המוסר כרגע. ×œ×“×¢×ª× ×”×ž×•×¡×¨ ×”××™× ×“×™×‘×™×“×•×ליסטי, המתמקד בתועלות שהיחיד מפיק מהיותו מוסרי, כשל כתי×וריה מוסרית (×ו כפרקטיקה מוסרית, תלוי ×יך ×ת מסתכלת על ×–×”). עקב כך, כש××•×ª× ×¤×™×œ×•×¡×•×¤×™× ×ž×—×¤×©×™× ×ª×™×וריה מוסרית ×œ× ×”×•×’ על פיה ×”× × ×•×˜×™× ×œ×—×–×•×¨ ולהתבסס על התי×וריות של ×”×™×•×•× ×™× (×× ×™ ×ž× ×™×—×” שמדובר בעיקר ב×ריסטו, ×›×™ ×פלטון קצת בעייתי ×ž×‘×—×™× ×” מעשית).
כמה שטחי ×פשר להיות? ×× ×™ חושב שלהשיב ×‘× ×™×§ ×”×•×¨× ×‘×™ לפוסט על ×ריסטו יכול להיות ×§× ×” מידה ×œ× ×¨×¢.
בכל מקרה, ב-How to Be Good ×”×•×¨× ×‘×™ מת×ר ×¢×™×ª×•× ××™ מריר בעל טור × ×©×›× ×™ (סוג של ×¨×¢× ×Ÿ שקד × × ×™×—, ×בל יותר מבוגר) שמבין ×™×•× ×חד כמה רוע ×”×•× ×ž×™×™×¦×¨ ומחליט ×œ×©× ×•×ª ×ת דרכיו. ×”×•× ×¢×•×©×” ×ת ×–×” בהצלחה × ×™×›×¨×ª (ו×× ×× ×™ ×œ× ×˜×•×¢×” יש ×©× ×’× ×”×¤×¡×§×” של ×כילת בשר, ×בל ×ל תתפסו ×ותי במילה). רק שהתהליך ×”×–×” מצליח ×’× ×œ×”×¨×•×¡ ×ת המשפחה שלו בדרך. ×צל ×”×•×¨× ×‘×™, כמו תמיד, הסוף ×”×•× ×ž×¤×•×™×™×¡, והכל ×יכשהו מסתדר לטובת כל המעורבי×. ×בל קשה לי, כש×× ×™ ×§×•×¨× ×ת מרמיט ו×ותך ×œ×”×ª×¢×œ× ×ž×”×”×©×œ×›×•×ª ×”×לה.
×–×” ×œ× ×¨×§ ×”×•×¨× ×‘×™, ×גב, ×× ×™ מכיר דוגמה ×מיתית של זוג שהתגרש ×¢× ×™×œ×“ בן פחות ×ž×©× ×”, ולמרות ש×× ×™ ×œ× ×ž×•×“×¢ לכל ×”× ×¡×™×‘×•×ª, ×× ×™ מכיר מספיק כדי להעריך שחלק משמעותי מזה ×”×™×” בגלל שה×ב ×œ× ×©×™×ª×£ פעולה במסע ההיטהרות שה×× ×”×—×œ×™×˜×” לפתוח בו.
טוב × ×•, כבר הרבה זמן ×× ×™ מבטיח למרמיט תשובה מקיפה, ×ולי ×–×” ×’× ×™×’×™×¢ מתישהו.
תודה תודה.
×–×” כמובן מזכיר ×ת ×”× ××•× ×©×œ ×§× ×“×™ – don't ask what your country ca do for you, ask what you can do for your country.
×× ×™ ××ª×¢×œ× ×ž×ריסטו (×›×™ ×× ×™ מכיר רק ×ת הפו×טיקה ×•×’× ×–×” בשיטחיות) ו×ומר שמה ש×ת מת×רת ×›×ן × ×©×ž×¢ ממש דתי "כל ישר×ל ×¢×¨×‘×™× ×–×” לזה" וכו'.
×–×” כמובן רעיון מ×וד יפה, ×בל כמו ש×מר שחר – ×–×” דורש תי××•× ×•×”×¡×›×ž×” × ×“×™×¨×™× ×‘×™×Ÿ כל ×”×—×œ×§×™× ×”×¢×¨×‘×™×. ברוח ×”×וסקר – × ×“×ž×” לי שבזה התעסק סידר ×‘×©× ×™ ×”×¡×¨×˜×™× ×”×¨××©×•× ×™× ×©×œ×• – במתח ×”×–×” בין הדתיות הקהילתית וה"ערבה" לבין ××™× ×“×™×‘×™×“×•×ליז×.
×ž×©×•× ×ž×” ×× ×™ ×œ× ×ž×¦×œ×™×— להגיב לתגובות.
××– ×§×•×“× ×›×œ ×¤×™× ×’ ×™×“× ×™:
http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=346488&blogcode=8700849
ולשחר: ×× ×™ עדיין מחכה בשקיקה לתשובה המקיפה. ×× ×™ מקווה ×©×”×”×ª× ×’×“×•×ª שלך מתבססת על משהו מעבר למשפחות שמתפרקות. ×›×™ לזה כל מה שיש לי להגיד ×”×•× ×©×—×‘×œ שה×× ×©×™× ×”×לה ×œ× ×ž×¦×ו ×ת ×¢×¦×ž× ×œ×¤× ×™ ×©×”× ×ž×¦×ו ×œ×¢×¦×ž× ×ž×©×¤×—×” (תן לי ×œ× ×—×©, ×”× ×”×ª×—×ª× ×• בגיל 20 ו×סימון).
×× ×‘× ××“× ×ž×¨×’×™×© שהמשפחה שלו ×”×™× ×—×œ×§ ×ž×—×™×™× ×©×§×¨×™×™× ×©×—×•× ×§×™× ×ותו, ×œ×¤×¢×ž×™× ×‘×מת עדיף לפרק. ×× ×”"היטהרות" × ×©×רת ×‘×¡×•×’×¨×™×™× ×•×ž×ª×‘×¡×¡×ª על ×¡×ž×ž× ×™× ×—×™×¦×•× ×™×™×, ×”×™× ×‘×¡×š הכל תרוץ לפירוק המשפחה, כמו הרבה ×ª×¨×•×¦×™× ××—×¨×™× ×•×”×¨×‘×” משפחות שמתפרקות מכל ×ž×™× ×™ סיבות.
×בל היטהרות ×›×–×ת, למרות ×©×”×™× ×ž×–×•×”×” בעיקר ×¢× × ×–×™×¨×™×, ×œ× ×¡×•×ª×¨×ª לדעתי ×—×™×™ משפחה – להפך. ועל ×–×” בדיוק כתבתי בפוסט ×”×ž×œ×•× ×§×§ לעיל.
תיקון טעות לתגובתי הקודמת : צ"ל
×× ×”â€œ×”×™×˜×”×¨×•×ªâ€œ × ×©×רת *במרכ×ות* ומתבססת על ×¡×ž×ž× ×™× ×—×™×¦×•× ×™×™×…
(ו×× ×™ עדיין ×œ× ×ž×¦×œ×™×— להגיב ישירות לתגובות.)
×©×œ×•× ×ž×¨×ž×™×˜! ×©× ×™×!
×× ×¡×” לחדד ×ת דברי קודמיי – ×¢× ×›×œ ההערכה ×•×”×§× ××” ×‘×§×•× ×¡×¤×˜ ש×תה מציע, כל ×חד מ××™×ª× ×• מכיר כמה וכמה ×× ×©×™× ×©×ž×™×™×©×ž×™× ××™×–×” מודל ×¡×’×¤× ×™ של ×מות מידה מוסריות ×§×¤×“× ×™×•×ª, ודרך כלל – ×× ×›×™ ×–×” ×œ× ×‘×”×›×¨×— ×מור להיות ×›×›×” – המודל ×”×”×ª× ×”×’×•×ª×™ ×”×–×” סובל מכל ×ž×™× ×™ תופעות לוו××™ הכוללות ×”×ª× ×©×ות, קרירות כלפי ×חיך ×”×× ×©×™× ×•×’× ×¦×‘×™×¢×•×ª מסוימת. ××”, ודוגמטיות. ×—×™×™×‘×™× ×œ×”×™×•×ª קצת ×“×•×’×ž×˜×™×™× ×›×“×™ ×שכרה להגיע ×œ× ×—×ª מוסרית ×‘×—×™×™× ×”×לה. ×× ×™ שו×ל – וזו ש×לה מ×וד מופשטת ×•×œ× ×”×›×™ ברורה ×פילו לי – למה ×תה חושב שזה ×›×›×” ו×יך ×פשר ×œ× ×¦×— ×ת המוקש ×”×–×”.
(×× ×™ עדיין ×œ× ×ž×¦×œ×™×— לשרשר תגובות, ××– ×× ×™ × ×לץ ×œ× ××•× ×œ×ומה. סליחה על הבלגן.)
×הלן ×’×•× ×§×œ. ×כן ×©× ×™×. לפחות עכשיו ×œ× ×¦×¨×™×š להעמיד ×¤× ×™× ×©×× ×—× ×• ×ž×ª×“×™×™× ×™× ×¢×œ ×¡×¨×˜×™× (-;
הש×לה שלך ××™×¨×•× ×™×ª, ×›×™ "×”×ª× ×©×ות, קרירות כלפי ×חיך ×”×× ×©×™× ×•×’× ×¦×‘×™×¢×•×ª מסוימת" ×”× ×‘×™×Ÿ ×”×“×‘×¨×™× ×©×”×§×•× ×¡×¤×˜ ש"×× ×™ מציע" ×מור לפתור. למה יש ×× ×©×™× ×©×–×” ×“×•×•×§× ×ž×•×¦×™× ×ž×”× ×ת ×”×ª×›×•× ×•×ª ×”×לה? ×›×™ טבע ×”××“× ×—×¨×. ×ו ליתר דיוק: טבע ×”××“× ×’×ž×™×© כמו ×—×¨× ×¢×œ הכביש.
הבעיה מתחילה במילה שהשתמשת בה: "מודל". המצי×ות הרי בזרימה מתמדת, והמודל של ×œ×¤× ×™ ×©× ×™×™×” כבר ×œ× ×ª×§×£ עכשיו. מי שמקדש ×ת המודל ושוכח ×ת הזרימה מגיע לתוצ×ות העגומות שתי×רת. מי שזוכר שכל מודל ×”×•× ×‘×¡×™×¡ ×œ×©×™× ×•×™×™×, מפה חלקית של המצי×ות ×•×œ× ×”×ž×¦×™×ות עצמה, יכול ×œ×–×¨×•× ×¢×œ ×¤× ×™ ×”×ž×•×§×©×™× ×”×לה בלי להתפוצץ עליה×.
קר×ולי יקירי התייחס הרבה למוקש ×”×–×”. ×”×•× ×§×¨× ×œ×”× "×”×חווה השחורה" (black brothers) – ×× ×©×™× ×©×¤×™×ª×—×• attachment ל×מיתות ×©× ×’×œ×• ×œ×”× ×•×”×¤×›×• ×ת המודל ×©×”×‘×™× ×œ×”× ×ת ×”×מיתות ×”×לה (הדוֹגמה) לתורה ×ž×¡×™× ×™, וברגע ×©×”× ×¢×©×• ×ת ×–×” ×”× ×יבדו ×ת הזרימה ו×ת היכולת ×œ×”×©×ª× ×•×ª.
ר××” פסקה ר××©×•× ×” ×›×ן:
http://www.sacred-texts.com/oto/aleph_5.htm
×•×‘×ž×™×œ×™× ×§×¦×ª יותר ברורות, ר××” פסקה שלישית:
http://timestation-z.com/valentinusQliphoticAngel.asp
×ו ×‘×ž×™×œ×™× ×©×œ ×‘× ×™ ××“× (×× ×™ מקווה): במהלך התרגול המ××’×™ ×ž×’×™×¢×™× ×œ×¨×’×¢×™× ×©×œ "מות ×”×גו", ×בל ×לה רק ×¨×’×¢×™× ×—×•×œ×¤×™×. מה ×©× ×§×¨× "×גו" חוזר תמיד ×‘×ž×•×§×“× ×ו במ×וחר. מי ×©×ž×ª×¢×œ× ×ž×”×¤×¨×˜ המצער ×”×–×” ובטוח ×©×”×•× "מו×ר" ×¢× ×§×‘×™×¢×•Ö¼×ª, מוּעד ×œ× ×¤×™×œ×” במלכודת ×”×”×ª× ×©×ות שתי×רת.
×’× ×× ×™ ×œ× ×ž×¦×œ×™×—×” לשרשר לתגובות, ××– ××¢× ×” ×›×ן, לכמה ×× ×©×™× ×‘×™×—×“…
שחר: מ×פיין בולט של תורת המוסר של ×ריסטו ×”×•× ×”×—×ª×™×¨×” שלו לתורה ישימה. ×חת התוצ×ות של ×–×” ×”×™× ×”×”×“×¨×’×ª×™×•×ª. קשה לי ×œ×§×¨×•× ×œ×ª×”×œ×™×š כל כך ×יטי "מסע היטהרות". מדובר בתהליך ×©×™× ×•×™ ×יטי ומושכל, שזוגיות ברי××” ×מורה לשרוד. ובהערת שוליי×, ×× ×™ בהחלט מסכימה ×¢× ×ž×¨×ž×™×˜ ש"×× ×‘× ××“× ×ž×¨×’×™×© שהמשפחה שלו ×”×™× ×—×œ×§ ×ž×—×™×™× ×©×§×¨×™×™× ×©×—×•× ×§×™× ×ותו, ×œ×¤×¢×ž×™× ×‘×מת עדיף לפרק".
×ורן: ×’× ×ž×™ שחי במרחב החברתי של ×™×ž×™× ×• יכול לעשות בחירות מוסריות. הדילמות המוסריות × ×•×‘×¢×•×ª, לרוב, בדיוק מהפער בין היותך ××“× ×ž×•×¡×¨×™ לבין הסביבה ×”×œ× ×‘×”×›×¨×— מוסרית. ×× ×›×•×œ× ×”×™×• × ×•×”×’×™× ×‘×ª×™××•× ×•×”×¡×›×ž×”, תוך קהילתיות מושלמת, ×œ× ×”×™×” צורך בתורות מוסר. הש×לה ×”×™× ×œ× ×יך החברה צריכה ×œ× ×”×•×’, ××œ× ×יך ×× ×™ צריכה (×ו צריך, במקרה שלך) ×œ× ×”×•×’, בסיטו×ציות ×ž×©×ª× ×•×ª, כולל ×›×לו המערבות ×× ×©×™× ×©×œ× × ×•×”×’×™× ×œ×¤×™ הקוד שלי. ××£ ×חד ×œ× ×מר ש×ין פה דילמות מורכבות.
×’×•× ×§×œ: ר×שית, ×ריסטו מ×מין שה××“× ×”×•× ×—×‘×¨×ª×™ ממהותו, ולכן ×ימוץ תורת המוסר שלו מחייבת ר××™×™×” של ××—×¨×™× ×•×”×ª×—×©×‘×•×ª ב×חרי×. ×”×ª× ×©×ות וצביעות הן ×œ× ×—×œ×§ מהסגולות הטובות לפי התורה הזו (יתר על כך, ×צל ×ריסטו ×תה צריך ×œ× ×¨×§ ×œ×”×ª× ×”×’ בצורה ש××™× ×” ×ž×ª× ×©×ת ×ו צבועה, ×תה צריך ×œ× ×¡×•×ª ולתרגל ×”×ª× ×¢×¨×•×ª מהרגשות ×”×לו). ×©× ×™×ª, ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×—×” למה ×תה מתכוון בדוגמטיות. ×’× ×× ×תה מ×מין ×©×¢×¨×›×™× ×”× ×ž×•×—×œ×˜×™×, ברור ×©×”×™×™×©×•× ×©×œ×”× ×‘×¡×™×˜×•×ציות ×©×•× ×•×ª ×”×•× ×©×•× ×”. ×ין ספק ש××“× ×ž×וד ערכי עושה ×•×™×ª×•×¨×™× ×ž×¡×•×™×ž×™×, ×ו ×©×”×•× ×™×›×•×œ להיתפס ×›× ×•×§×©×” לפעמי×, ×בל דוגמטיות זו מילה גדולה.
×× ×™ שמח שקלעתי לדעת גדולי×.
ו×× ×™ מ×וד מקווה ש×ת צודקת, ויש ×יזושהי חזרה ×ל ×”×תיקה ×”×™×•×•× ×™×ª, שמשלבת לדעתי בצורה חכמה ×“×’×©×™× ××™× ×“×™×‘×™×“×•××œ×™× ×•×—×‘×¨×ª×™×™×.
×”×מת, עוד כל ×ž× ×™ ×“×‘×¨×™× ×§×•×¡×ž×™× ×œ×™ ב×תיקה ×”×–×ת (למשל: ×פשר לתפוס ×ת המסע ×ל השלמות כמסע ×¨×•×—× ×™, וזה בולט בעיקר ×× × ×ª×‘×•× ×Ÿ ב×סכולות כמו ×”×פיקור××™× ×ו הסטו××™×§× ×™×), ו×ולי יותר מכל מפתה ×ותי ×”×ž×¡×§× ×” ש×פשר לגזור מכל ×–×”, ×ž×¡×§× ×” ש×ת מבט×ת במשפט ×”×חרון של הפוסט, ושכמו ×©×”×™× ×§×•×¡×ž×ª ×”×™× ×’× ×ž×¡×•×›× ×ª: ש×× ×× ×™ הולך בדרך המוסרית ×× ×™ הולך ×•× ×”×™×” יותר מ×ושר.
לדעתי ×–×” די × ×›×•×Ÿ בסך הכל, ×× ×›×™ דרושה ×›×ן הגדרה ×¢×“×™× ×” ומעמיקה של ×ושר. הצד המסוכן בזה ×”×•× ×©× ×ª×—×™×œ למדוד ×ת מוסריותו של ××“× ×©×× ×—× ×• ×œ× ×ž×›×™×¨×™× ×¢×œ פי מידת ×ושרו. והרי ×–×” וד××™ ×œ× × ×›×•×Ÿ, שכן, ×’× ×ריסטו מודה כפי שכתבת, שמדובר בתהליך הדרגתי, ויכול להיות ××“× ×©×ž×וד משתדל ×œ× ×”×•×’ במוסריות, ××œ× ×©×”×•× ×‘×ª×—×™×œ×ª הדרך, ולכן מוסריותו עדיין ××™× ×” הגבוהה ביותר, וכך ×’× ×ושרו.
×בל ×–×” ההבדל בין מוסר ל×ושר: להשתדל להיות מ×ושר ×œ× ×¢×•×©×” ×ותך כבר עכשיו מ×ושר. להשתדל להיות מוסרי עושה ×ותך כבר עכשיו מוסרי.
בעיקרון, כבר ×¢× ×™×ª×™ במייל, ו×ין לי כוח ×œ×¡×›× ×ת התגובה שלי. ×ומר רק ×–×ת: ברוכה הב××”, ויופי של פוסט.
תגובה של מ×חרי×: הבעיה ×©× ×¨××” לי ש×ת מתעלמת ×ž× ×”, שבסופו ×”×™× ×–×• שגרמה ×œ× ×˜×™×©×ª המוסר ×”×ריסטוטלי, ×”×™× ×©×”×©×œ×‘ הר×שון בתהליך המוסרי ×”×•× ×”×”×‘× ×” מהי המידה הטובה. כל ההמשך, ×ותו תהליך הדרגתי של ×—×™× ×•×š עצמי, ×”×•× ×¨×§ ×—×™×¦×•× ×™: כרגע ×ולי ××™× × ×™ מסוגל ×œ× ×”×•×’ בצורה מוסרית מל××”, ××– רק ××§× ×” ביצי חופש ועדיין ×œ× ××”×™×” ×¦×ž×—×•× ×™. ×–×” מזכיר חזרה בתשובה: ×§×•×“× ×¢×•×©×™× ×§×™×“×•×©, ×œ× ×ž×¢×©× ×™× ×©×‘×ª, ×œ× ×ž×§×‘×œ×™× ×¢×•×œ מצוות ×ž×œ× ×ž×™×“. ×בל שלב ×' בתהליך ×”×•× ×§×‘×œ×” (מל××”!) של העובדה ×›×™ ×לו המצוות ×”× ×›×•× ×•×ª. וזה × ×¨××” לי ×’× ×ž×–×›×™×¨ ×ת תהליך הבודהיסטווה – ×§×•×“× ×ž×§×‘×œ×™× ×ת ×–×” שהתשובות של הבודהה הן × ×›×•× ×•×ª, ו××– ×ž×ª×§×“×ž×™× ×¦×¢×“ ×חר צעד ×œ×”×‘× ×” מל××” שלה×. ×‘×ž×œ×™× ×חרות, כדי להתחיל ×ת ההתפתחות המוסרית, כל התורות הללו דורשות ממך ×§×•×“× ×›×œ להכיר בר×שית הצירי×, ×©×”×™× ×”×›×™×•×•×Ÿ ×ליו מתקדמי×. כמו ×©×¦×™×™× ×ª, ר×שית זו ×”×™× ×בסולוטית.
×‘× ×•×¡×£, יש ×œ× ×• מחוייבות ×œ×©× ×•×ª ×ת החברה ולהשפיע עליה, כדי ליצור ×§×™×•× ×ž×•×¡×¨×™ יותר לכול×. עכשיו, מה קורה ×× ×× ×™ ו×ת ×œ× ×ž×¡×›×™×ž×™× ×¢×œ הר×שית הזו, על הכיוון? ×× ×™ חושש שהכפייה מקופלת ×‘×¤× ×™×.
ומה ×”××œ×˜×¨× ×˜×™×‘×”, סיון? ×œ×”× ×™×— לכל ×חד ×œ× ×”×•×’ כר×ות ×¢×™× ×™×• ×‘×©× ×¨×™×‘×•×™ הדיעות וריבוי ×”×מיתות (×ו ריבוי הר×שיות, ×× ×œ×”×ž×©×™×š ×‘×˜×¨×ž×™× ×•×œ×•×’×™×” שלך)? קשה להעביר בטקסט ×’×•×•× ×™ קול, כך שחשוב לי להבהיר שזו ×œ× ×©×לה ×§× ×˜×¨× ×™×ª. זו ש×לה ש×× ×™ ב×מת מתלבטת לגביה. ברור שמוסר ×”×•× ×ª×œ×•×™ סיטו×ציה ותלוי חברה במידה מסויימת, ×בל ×× ×™ כן מ××ž×™× ×” שיש ×“×‘×¨×™× ×©×”× ×בסולוטיי×. ×× ×™ ×œ× ×¨×¦×” לכפות על כל ×”×¡×•×‘×‘×™× ×œ×™ ×¦×ž×—×•× ×•×ª, ×בל ×× ×™ בהחלט ×ž×ª× ×’×“×ª לרצח על כבוד המשפחה, בכל תרבות ×©×”×™× (וסליחה על השימוש ×‘×“×•×’×ž× ×”×›×™ דמגוגית והכי ×§×™×¦×•× ×™×ª). ×›×©×¢×•×¡×§×™× ×‘×ž×•×¡×¨, קשה מ×וד ×œ×”×ž× ×¢ ×ž×”×ª× ×’×©×•×ª של מערכות ערכי×, ×בל ×”×× ×–×” ×ומר ש×× ×™ צריכה, בגלל ×–×”, ×œ×”×ž× ×¢ מלהתערב? ×ולי. לפעמי×. ו×ולי ×œ×¤×¢×ž×™× ×œ×. ×§×¨× ×œ×–×” כפייה, ×× ×™ ××§×¨× ×œ×–×” צדק. יש לך דרך ×חרת לפתור ×ת ×–×”?