(מומלץ ×œ× ×œ×§×¨×•× ×× ×œ× ×¨××™×ª× ×ת "צומת מילר" ו"×רץ קשוחה")
בשבועות ×”××—×¨×•× ×™× ×™×© דיבור בעיר על "×רץ קשוחה", החדש של ×”××—×™× ×›×”×Ÿ, ×•×›× ×¨××” בצדק. היצירה ×”× ×™×”×™×œ×™×¡×˜×™×ª הקודרת ×”×–×ת, שזיכתה ×ת ×”××—×™× ×›×”×Ÿ ב×וסקר הר×שון ×©×œ×”× ×œ×¡×¨×˜ הטוב ביותר, תועה ×‘×ž×¨×—×‘×™× ×”×ž×“×‘×¨×™×™× ×©×œ ×“×¨×•× ×רצות הברית כמו מערבון שהחליק על ×‘× × ×”: ממחזה מוסר קל×סי שמבטיח להפגיש לקרב ××™×ª× ×™× ×ת שליח השטן ×•× ×¦×™×’×• של ×לוהי×, מתדרדר ×”× ×¨×˜×™×‘ המשובש ×”×–×” במורד הכביש הפתלתל של צירופי המקרי×, רק כדי להגיע לבסוף ×ל × ×§×•×“×ª הקצה ×”×ž×•×‘× ×ª מ×ליה, זו ×©×›×•×œ× ×• בדרך ×ליה. קל לר×ות מה מצ×ו ×”×›×”× ×™× ×‘×¨×•×ž×Ÿ המבריק (×‘×¢×™× ×™, יותר מהסרט) "×œ× ×רץ ×œ×–×§× ×™×" של קורמ×ק מק×רתי: כמו ×’'ו×ל ו×יתן, ×’× ×ž×§×רתי ×”×•× ×¦×™× ×™×§×Ÿ די מריר ×©×œ× ×ž×מין במשפט עליון וביד שמיימית ×ž×›×•×•× ×ª; כמו ×”×›×”× ×™×, × ×¨××” ×©×”×•× ×ž×•×“×¢ לכוחו של ×”×ž×“×™×•× (הספרותי ×צלו, ×”×§×•×œ× ×•×¢×™ ×צל×) להציע ×שליה של יד ×ž×›×•×•× ×ª, ולמעמד הכמו-×לוהי שהצופה/×§×•×¨× ×ž×ציל על ×”×יש שמספר לו סיפור. מה שה××—×™× ×›×”×Ÿ ×ספו מהספר של מק×רתי ×”×•× ×‘×¢×¦× ×’× ×חד ×ž×”×ž×•×˜×™×‘×™× ×”×—×•×–×¨×™× ×‘×¨×•×‘ היצירות הגדולות ×©×œ×”× – שבירה מדוקדקת ומחושבת היטב של עלילה ×–'×× ×¨×™×ª מסורתית כלשהי, שכופה על הצופה התפכחות מה×שליה ×”×ž× ×—×ž×ª של סדר והגיון ×©×ž×¦×™×¢×™× ×”× ×¨×˜×™×‘×™× ×”×ž×§×•×‘×œ×™×. ×”××—×™× ×›×”×Ÿ ×¨×•×¦×™× ×œ×’×¨×•× ×œ×š להרגיש × ×˜×•×© ×›×©×”×§×¨×“×™×˜×™× ×”×¡×•×¤×™×™× ×¨×¦×™×, ×ו כמו שמיכ×ל ×”× ×§×” ×ומר, "ל×× ×•×¡ ×ת הצופה לעצמ×ות". ×–×” עוצמתי, × ×•×§×‘, עשוי לעיל×. ×בל ×¤×¢× ×”× ×¢×©×• ×ת ×–×” יותר טוב.
×ולי מה שמטריד ×ותי בכל ההמולה סביב "×רץ קשוחה", חוץ מזה שקצת יותר ×הבתי ×ת הספר, ×”×•× ×”×ª×—×•×©×” שלמרות כל ×”×¡×•×¤×¨×œ×˜×™×‘×™× ×”×¨×ויי×, ×”××—×™× ×›×”×Ÿ ×–×•×›×™× ×¤×” ×œ×©×¢×ª× ×”×™×¤×” על היצירה ×”×œ× × ×›×•× ×”. זו ×œ× ×”×¤×¢× ×”×¨××©×•× ×” שזה קורה – ×’× "פ×רגו", הסרט ×”×›×™ מהולל ×©×œ×”× ×¢×“ "×רץ", ×”×™×” גרסה יחסית ידידותית למשתמש של הסיפור ×”×›×”× ×™. כמה וד××™ יזדעקו בעקבות המשפט ×”×חרון – "×”×× ×”×•× ×¨×•×ž×– ש'×רץ קשוחה', הסרט החידתי ×”×–×”, ×”×•× ×™×“×™×“×•×ª×™ למשתמש?" – ו×כן, "×רץ" ×”×•× ×œ× ×¡×¨×˜ קל, שכן ×”×•× ×˜×•×ž×Ÿ פח מט×פיזי לצופיו, ומפתיע ××•×ª× ×¢× ×ž×¢×¨×›×” ××—×¨×•× ×” שכולה ×¡×™×ž× ×™ ש×לה. ×בל לטעמי, ×”××—×™× ×›×”×Ÿ ×‘×ž×™×˜×‘× ×›×©×”× ×©×•×ž×¨×™× ×ת ×”×§×œ×¤×™× ×§×¨×•×‘ יותר ×ל ×”×—×–×”. ×›×©×”× ×œ× ×“×•×¤×§×™× ×œ×š ×¢× ×¤×˜×™×© של חמש קילו על הר×ש ×ת החידה. ×›×©×”× ×ž×¡×¤×¨×™× ×œ×š סיפור של×, עגול, עשיר, ×›×–×” ×©×ž×•×¦×™× ×ותך מסופק, לכ×ורה, מ××•×œ× ×”×§×•×œ× ×•×¢ (×•×’×•×¨× ×œ×›×ž×” ×ž×‘×§×¨×™× ×œ× ×ž×‘×¨×™×§×™× ×‘×ž×™×•×—×“ לטעון ×©×”×¡×¨×˜×™× ×©×œ×”× ×”× ×¦×•×¨×” יפה וחלולה מתוכן). ×בל בדרך חזרה הביתה, ×ו ×ולי רק למחרת, ×תה מבין ×©×”× ×¢×‘×“×• עליך. ×–×” מה שקרה לי ×¢× "צומת מילר".
במבט ר×שון, "צומת מילר" מ-1990 ×”×•× ×”×•×ž××–' מובהק לז'×× ×¨ ×§×•×œ× ×•×¢×™ ×מריק××™ קל×סי, שכן זהו סרט פשע בכל רמ"×— ×בריו. ×˜×•× ×¨×™×’×Ÿ, הגיבור של הסרט ×”×–×”, ×”×•× ×¡×•×’ של ×’× ×™×‘×” מודעת ×ž×©× ×™ ×¨×•×ž× ×™× ×©×œ דשייל ×”×מט, הסופר שכתב ×’× ×ת "×”× ×¥ ממלטה", ×•×”×”×ª× ×”×œ×•×ª שלו על המסך מזכירה מ×וד ×ת הדמויות המיתולוגיות של המפרי בוג×רט. ×בל ×”×¨×•×ž× ×™× ×©×œ ×”×מט ×•×”×¡×¨×˜×™× ×©×œ בוגי ×©×™×™×›×™× ×œ×ª×ª-סוגה מ×וד מסוימת בז'×× ×¨ הפשע, ×”×¤×™×œ× × ×•×ר, ×•×”×¤×™×œ× × ×•×ר מציב במרכזו עלילה בלשית. ל"צומת מילר" ×ין עלילה בלשית. ×–×” סרט ×’× ×’×¡×˜×¨×™×.
קל לפספס ×ת המש-×פ ×”×–'×× ×¨×™ שמתרחש ב"צומת מילר", שכן ×¤×™×œ× × ×•××¨×™× ×•×¡×¨×˜×™ ×’× ×’×¡×˜×¨×™× ×—×•×¤×¤×™× ×ž×וד ×‘×¨×•×—× ×‘×”×¨×‘×” × ×§×•×“×•×ª מפתח. ובכל ×–×ת, ×פשר ×œ×ž×¦×•× ×©×•× ×™ מובהק ב××ª×•×¡×™× ×©×”× × ×•×©××™× ×¢×™×ž×: ×”×¤×™×œ× × ×•×ר מספר, דרך כלל, ×ת סיפורו של בלש כלשהו ×©×”×•× ×‘×—×•×¨ חריף, ×כבר גבר ושולט מ×וד ×‘×¢× ×™×™× ×™×, ו×ת ×”×ופן שבו ×ישה כלשהי, הפ××-פ×ט×ל, מערערת ×ת הכל-יכולות שלו במהלך חקירה בכך ×©×”×™× ×—×•×©×¤×ª ×ת הצד ×”×× ×•×©×™ והפגיע בו. סרטי ×”×’× ×’×¡×˜×¨×™× – ××ž× × ×–'×× ×¨ פחות מובהק, וכזה ×©×”× ×¨×˜×™×‘ המקובל שלו התקבע בתודעה הקולקטיבית מ×וחר בהרבה, ×¢× "×”×¡× ×“×§" מ-72' – מת××¨×™× ×œ×ž×¢×©×” מסלול הפוך בדיוק. הגיבור ×©×œ×”× ×”×•× ×‘×“×¨×š כלל × ×™×•-ק×מר ×‘×¢×•×œ× ×”×¤×©×¢, והמפלה שלו תהיה ×ובדן ×¦×œ× ×× ×•×©, הגילוי העצמי של הצד ×”×פל, של הרוע השוכן בתוכו. ×©× ×™ ×”× ×¨×˜×™×‘×™×, של ×”× ×•×ר ושל סרט ×”×’× ×’×¡×˜×¨×™×, ×˜×•×ž× ×™× ×‘×—×•×‘× ×ž×•×¡×¨ השכל – ×–×” על חולשתו של ×”××“× ×‘×¤× ×™ כמיהתו ל×הבה וחמלה, וזה על התשוקה ×”×ž×¡×•×›× ×ª ש××™× ×” יודעת שובע לעוצמה. עכשיו הש×לה ×”×™× ×¨×§ ×יך ×©× ×™ ×”×¡×™×¤×•×¨×™× ×”×לה ×”×•×œ×›×™× ×‘×™×—×“.
ב"צומת מילר" יש ×œ× ×• גיבור שעורך לכ×ורה מסע ×חד, ×בל המסע ×”×–×” ×”×•× ×‘×¢×¦× ×©× ×™ ×ž×¡×œ×•×œ×™× ×ž×ª× ×’×©×™× ×‘×ž×§×‘×™×œ: מצד ×חד, הבלש ×”×פל שמזהה מר×ש ×ת כל הזוויות ×•×ž×§×“×™× ×ת ×›×•×œ× ×‘×¦×¢×“ × ×•×¤×œ שדוד תחת רגשי ×”× ××ž× ×•×ª שלו לבוס שלו, לי×ו, וה×הבה לפ××-פ×ט×ל הערמומית שלו, ×•×¨× ×”; מצד ×©× ×™, זהו הילד × ×§×™ ×”×›×¤×™×™× ×©×œ מ×בק ×”×›× ×•×¤×™×•×ª ×”×מריק××™ בתקופת היובש, היועץ המרוחק שמשחק ×ת המשחק הפוליטי ×בל חושב ×©×”×•× ×©×•×ž×¨ על טוהר המידות שלו, ולבסוף מ×בד ×¦×œ× ×× ×•×©. ××– למה ×”×•× ×¢×©×” ×ת כל מה שעשה? מתוך תשוקה לכוח? מתוך חולשה ×× ×•×©×™×ª? ומהו ×‘×¢×¦× ×ž×•×¡×¨ ההשכל של הסיפור ×”×›×ילו-×’× ×¨×™ ×”×–×”?
בסוף "צומת מילר" יש שתי ×¡×¦×™× ×•×ª שעוזרות ×ולי ×œ×¤×¢× ×— מה מצ×ו ×”×›×”× ×™× ×‘×”×“×‘×§×” ×”×–×ת של שתי עלילות ×ž×ª× ×’×©×•×ª ×”×חת ברעותה. ×‘×¡×¦×™× ×” ×”××—×¨×•× ×” בסרט, ×חרי שריגן ×”×©×œ×™× ×ת המהלך המשוחק היטב שלו ×•×™×¦× ×›×©×™×“×• על ×”×¢×œ×™×•× ×”, ×”×•× ×ž×“×‘×¨ ×¢× ×”×‘×•×¡ הישן שלו, לי×ו, שמשבח ×ותו על כל ×”×¦×¢×“×™× ×”×—×›×ž×™× ×©× ×§×˜. ×–×” × ×©×ž×¢ ×›×›×” –
Leo
It was a smart play, all around. I guess you know I'm grateful.
Tom
No need.
Leo is grinning again.
Leo
I guess you picked that fight with me just to tuck yourself in with Caspar.
Tom
I dunno. Do you always know why you do things, Leo?
כך, ×”×יש ×”×›×™ ×—×›×, המוח הגדול, ×–×” שרו××” ×ת כל הזוויות, ×—×•×ª× ×‘×¡×•×¤×• של דבר ×ת הסרט בהכרזה התמוהה ×©×”×•× ×œ× ×™×•×“×¢ למה ×”×•× ×¢×¦×ž×• עשה ×ת מה שעשה. בר××™ ×”×¡×¦×™× ×” ×”×–×ת × ×¨×ית ×’× ×”×”×›×¨×–×” שלו ×ž×•×§×“× ×™×•×ª×¨ בסרט, "Nobody knows anybody. Not that well.", כמו ×˜×¢× ×” קצת ×œ× ××•×¤×™×™× ×™×ª למי שמתיימר להיות ×”×יש ×”×›×™ ×—×›× ×‘×©×˜×—. כן, ×˜×•× ×¨×™×’×Ÿ רו××” ×ת כל הזוויות; כן, ×”×•× ×ž×©×—×§ × ×›×•×Ÿ; כן, ×”×•× ×—×•×–×” הרבה ×ž×”×ž×¢×©×™× ×©×œ ×”×¡×•×‘×‘×™× ×ותו מר×ש. ×בל סיפור ×”×—× ×™×›×” שלו לוקח ×ותו ×ל מעמקי ×”×ž×¨×—×‘×™× ×”× ×¤×©×™×™× ×©×œ×• עצמו, ומלמד ×ותו ש×ת ×”×ž×›× ×™×§×” של ×”× ×¤×© קשה ×ולי לדחוס לתוך ×ª×‘× ×™×•×ª מקובלות.
כמה ×¡×¦×™× ×•×ª קוד×, ×˜×•× × ×™×¦×‘ מול היריב ×”×›×™ × ×›×œ×•×œ×™ שלו, ×‘×¨× ×™ ×‘×¨× ×‘×ו×. ×”×•× ×וחז ב×קדח, וכדי להסדיר סופית ×ת הבל×גן ש×ליו × ×’×¨×¨ עליו לחסל ×ת ×‘×¨× ×™, ×בל ×”×¡×¦×™× ×” מבוימת בחוכמה כך שזה עדיין ×œ× ×œ×’×ž×¨×™ ברור. זו ×œ× ×”×¤×¢× ×”×¨××©×•× ×” בה ×˜×•× × ×“×¨×© לחסל ×ת ×‘×¨× ×™ – ×‘×¤×¢× ×”×§×•×“×ž×ª ×‘×¨× ×™ ×”×ª×—× ×Ÿ ×ליו ×‘×ž×™×œ×™× "Look in your heart!", ×•×˜×•× × ×›× ×¢ לחולשתו ×”×× ×•×©×™×ª ×•× ×ª×Ÿ ×œ×‘×¨× ×™ ללכת. ×’× ×”×¤×¢× ×‘×¨× ×™ חוזר ×‘×¤× ×™×• על ×ותו משפט מיתולוגי (ומצוטט עד ×ימה), ×ך ×”×¤×¢× ×˜×•× ×ž×§×©×™×— מבט ויורה. ×œ×¤× ×™ ×©×”×•× ×™×•×¨×”, ×”×•× ×¢×•× ×” ×œ×‘×¨× ×™: "What heart.".
×”×¤×¢× × ×¨××” שהמשפט ×”×–×” שייך ב×ופן ×¢×§×¨×•× ×™ ×œ× ×¨×˜×™×‘ של סרט ×”×’× ×’×¡×˜×¨×™×. ×”×יש ×יבד ×ת ליבו. ×בל ×›×©×ž×¦×œ×™×‘×™× ×ותו ×¢× ×”×¡×¦×™× ×” של ×˜×•× ×•×œ×™×ו, עולה ההשערה ×©×ž× ×”×ž×©×¤×˜ הובן ×©×œ× ×›×”×œ×›×”. ×ולי ×˜×•× ×œ× ×ž×ª×›×•×•×Ÿ "××™×–×” לב" במובן "×ין לי לב". ×ולי ×”×•× ×ž×ª×›×•×•×Ÿ לומר שיש לו כל כך הרבה לבבות ×©×”×•× ×œ× ×™×•×“×¢ על ××™×–×” ×ž×”× ×œ×”×¡×ª×›×œ. ×ולי החיכוך בין החולשות ×”×× ×•×©×™×•×ª שלו והתשוקה שלו לכוח ×‘×¨× ×¡×™×˜×•×ציה × ×¤×©×™×ª חדשה, ×œ× ×ž×§×•×‘×œ×ª ×‘×§×•×œ× ×•×¢ ההוליוודי הקל×סי, מורכבת ו×× ×•×©×™×ª בהרבה – סיטו×ציה שבה ×”×¨×¦×•× ×•×ª ×”×©×•× ×™× ×ž×‘×˜×œ×™× ×–×” ×ת ×–×”, והפעולה ×©× ×•×œ×“×ª מתוך ×”×¨×¦×•× ×•×ª ×”×לה × ×•×ª×¨×ª כמו שהי×, בלתי ×ž×¤×•×¢× ×—×ª, תלויה ב×וויר, × ×˜×•×œ×ª מוסר השכל.
מצד ×©× ×™, ×ולי ×˜×•× ×‘×מת עשה הכל בשביל הבחורה. והיי, ×ולי ×”×•× ×‘×מת רק השתכר מהכוח ו×יבד ×ת ליבו. ×©× ×™ ×”× ×¨×˜×™×‘×™× ×”×§×œ××¡×™×™× ×ž×§×‘×œ×™× ×—×™×–×•×§ מספיק משמעותי ל×ורך הסרט, ×”× × ×ž×¦××™× ×©×; ×בל ×–×” הרי ×’× ×œ×‘ ×”×¢× ×™×™×Ÿ: ×”×”×ª× ×’×©×•×ª החזיתית בין ×©× ×™ ×ž×™×ª×•×¡×™× ×ž×•×“×¨× ×™×™×, שכל ×חד ×ž×”× ×›×‘×¨ ×§× ×” לו ××—×™×–×” בתת-מודע הקולקטיבי של צופי ×§×•×œ× ×•×¢, בצירוף קו עלילתי כתוב לתפ×רת שמצליח לרקוד על שתי ×”×—×ª×•× ×•×ª לכל ×”×ורך, ×ž×•×ª×™×¨×™× ×ת הצופה, ×œ× ×¤×—×•×ª מ×שר הגיבור, ב×ותה עמדה של סימן ש×לה, בתחושה ש××£ ×חד ×œ× ×‘×מת מכיר ××£ ×חד ×חר, בספק רב לגבי ×”×ž× ×™×¢×™× ×”××•×ª× ×˜×™×™× ×©×œ ×ž× ×’× ×•×Ÿ הפעולה ×”×× ×•×©×™. וההכרה ×”×–×ת, שה××—×™× ×ž×™×˜×™×‘×™× ×œ×‘×¨×•× ×ž×ª×•×š המשחק ×”×¦×•×¨× ×™ ×”×–'×× ×¨×™×¡×˜×™ שלה×, ×”×™× ×”×—×•×•×™×” המטלטלת ב"צומת מילר"
"צומת מילר" ×”×•× ×”×•×ž××–' ×ž×œ× ×הבה ×œ×§×•×œ× ×•×¢ ההוליוודי הקל×סי, ×בל ×’× ×™×¨×™×§×” עסיסית בפרצוף שלו. בדרכו ×”×ž×¢×•×“× ×ª והערמומית ×”×•× ×ž×¢×¨×¢×¨ ×ת היסודות ×”×¢×¨×›×™×™× ×©×”×§×•× ×•×•× ×¦×™×•×ª ההוליוודיות מושתתות עליה×, והכל בעזרת ×›×œ×™× ×ž×ותו ×רגז ששימש ×ת ×’'ון יוסטון וקופולה בשעת×. ×”×•× ×œ×•×§×— ×©× ×™ × ×¨×˜×™×‘×™× ×”×•×œ×™×•×•×“×™× ×ž×¡×•×¨×ª×™×™× ×‘× ×¤×¨×“ ×©×—×•×ª×¨×™× ×”×חד תחת ×”×©× ×™, מחכך ××•×ª× ×‘×¢×•×¦×ž×” ×–×” בזה, ו××– × ×•×ª×Ÿ לצליל החיכוך להדהד ביער, לעמוד ב×וויר, בלי תשובות ובלי לקח. ×”×ž×‘×§×¨×™× ×©×¨×ו בו צורה יפה וחלולה מתוכן ×œ× ×”×‘×™× ×• שזה בדיוק ×”×¢× ×™×™×Ÿ – לרוקן ×ת הצורה היפה של ×”×§×•×œ× ×•×¢ ×”×מריק××™ מהתוכן ×”×ž×•×¡×¨× ×™ שלו, מהקתרזיס בשקל ×”×•×¦×™×“×•×§×™× ×”×¤×™×¡×›×•×œ×•×’×™×™× ×”×§×œ×•×©×™×, ולתת לה להתחיל ולהיגמר כמו ×”×—×™×™× ×”×מיתיי×, בסימן ש×לה. ×¨×‘×™× ×ž×”×¨×¢×™×•× ×•×ª ×”×לה ×ž×ž×©×™×›×™× ×¢× ×”××—×™× ×›×”×Ÿ עד היו×, עד "×רץ קשוחה", ×בל ×“×•×•×§× ×¢×›×©×™×• חשוב לי לדרוש מחדש ×ת כבודו של "צומת", המורכב, העשיר וה×× ×•×©×™ יותר. ×ו ×ולי ×× ×™ ×¡×ª× ×ª×•×¤×¡ טרמפ על טרמפ על ההייפ. ×’× ×™×›×•×œ להיות. מי יודע.
××”, וקרדיט לפל××™, שהסב ×ת תשומת ליבי ×œ×¤× ×™ כמה ×©× ×™× ×œ×ž×©×¤×˜ ×”×–×” בצומת מילר (Do you always know why you do things, Leo?) ולחשיבות העצומה שלו.
×× ×™ ×œ× ×ž×¡×›×™× ×©"×רץ קשוחה" ×”×•× × ×™×”×™×œ×™×¡×˜×™. ממש ל×. לדעתי ×–×” סרט ×—×›× ×ž×וד על מוסר, בחירה וגורל. ×œ× ×ž×–×ž×Ÿ × ×’×¨×¨×ª×™ להגיב על כך בבלוג של דרור ×‘×•×¨× ×©×˜×™×™×Ÿ, ×©×’× ×›×ª×‘ על הסרט משהו ×‘×¡×’× ×•×Ÿ (×”× ×”:
http://www.notes.co.il/burstein/41385.asp )
והצלחתי ×œ× ×¡×— ×ת ×–×” (בעיקר לעצמי, כידוע לכל כותב) טוב יותר ×ž×©×”×‘× ×ª×™ ×ת ×–×” קוד×. ברשותך ××‘×™× ×ת ×”×“×‘×¨×™× ×’× ×œ×›×ן (×פילו חשבתי לכתוב ×ת ×–×” לבלוג ×”×–×”, ×בל למי יש זמן וכו').
ובכן, "×רץ קשוחה" לדעתי עוסק ×‘×©× ×™ ×ž×™×©×•×¨×™× ×©× ×¤×’×©×™× ×•× ×¤×¨×“×™× ×œ×—×™×œ×•×¤×™×Ÿ: המוסר והגורל.
ר×שית, כל × ×§×•×“×ª שבר בסרט מופיע ×חרי שמישהו עשה × ×™×¡×™×•×Ÿ לעשות מעשה של טוּב ×לטרו×יסטי: בר××©×•× ×”, הגיבור מתגלה בגלל ×©×”×•× ×—×–×¨ מיוזמתו ומתוך רחמיו ×œ×”×‘×™× ×ž×™× ×œ×’×•×¡×¡. ×‘×©× ×™×”, ×ž×§×•× ×”×ž×—×‘×•× ×©×œ הגיבור במקסיקו מתגלה, ×•×”×•× × ×¨×¦×—, רק בגלל ש×שתו התעקשה לקחת ×יתה ×ת ×מה ×”×ž×¢×¦×‘× ×ª (וזו מגלה הכל למקסיק××™ בשדה התעופה). כך ×©×ž×¢×©×™× ×˜×•×‘×™× ×œ×—×œ×•×˜×™×Ÿ, ×©×–×•×”×¨×™× ×¢×œ רקע ×”×גו××™×–× ×”×›×œ×œ×™ ורדיפת הבצע, ×ž× ×™×¢×™× ×ת העלילה במורד התהומות שלה, עד להתרסקות.
×ž× ×’×“ יש ×ת מישור הגורל, שמיוצג ×¢"×™ שיגור הבלתי × ×œ××”. ×”×•× ×¤×¡×™×›×™, כלומר ×”×•× ××™× ×• רע, ××œ× ×¤×©×•×˜ עיוור, ×œ× ×ž×‘×“×™×œ בין טוב לרע, ×•× ×•×ª×Ÿ לעצמו להתגלגל במורד חייו, ולדרוס כל ×חד ×©× ×ž×¦× ×‘×ž×§×¨×” (פשוט במקרה) בדרכו.
מה שמטריד ××•×ª× ×• בסרט ×”×–×” ×”×•× ×©×”×ž×™×©×•×¨ של שיגור בסופו של דבר לוקח ×ת הכסף. הגורל הורג ×ת המוסר.
הסרט × ×™×¦×œ (בחוכמה רבה) מלהיות בדיחה מק×ברית בכך שבסופו × ×’×œ×” ×œ× ×• שיש גורל ××£ שגדול משיגור, ×›×™ ×”× ×” ×”×•× × ×¤×¦×¢ בת××•× ×” – ×¡×ª× ×›×š. ×× ×›×™ ×–×” ×œ× ×ž×ž×© מעודד ××•×ª× ×•, ×•×œ× ×ž×©×§×™×˜ ×ת ××™ ×”× ×•×—×•×ª ש×× ×—× ×• ×ž×¨×’×™×©×™× ×‘×™×¦×™××” מה×ול×: ×”×™×™× ×• כמובן ×ž×¢×“×™×¤×™× ×©×™×”×™×” ×œ× ×’×•×¨×œ, ××œ× ×¡×“×¨ מוסרי הגדול יותר משיגור.
(×•× ×›×•×Ÿ, לו הגיבור ×œ× ×”×™×” חוזר ×œ×”×‘×™× ×ž×™×, ×”×•× ×”×™×” × ×ª×¤×¡ בגלל מכשיר ×”×יתור ×”××œ×§×˜×¨×•× ×™ ההו×. ×בל ××– ×–×” ×”×™×” בסדר ×•×”×’×™×•× ×™: לקחת כסף ×©×œ× ×©×œ×š, ×”×›× ×¡×ª עצמך ×œ×¡×›× ×”. ×’× ×ž×‘×—×™× ×ª הגורל הכל ×”×™×” ×ž×ª×§×“× ×¢×œ פי סדר ברור. ×בל מכיוון שרצה לעשות טוב, חבל ×œ× ×• ×©×”×•× × ×¢× ×©. כלומר לו ×”×•× ×œ× ×”×™×” ×ž× ×¡×” ×œ×”×‘×™× ×ž×™× ×œ×’×•×¡×¡, מישורי המוסר והגורל היו ×ž×œ×•×›×“×™× ×ž×œ×›×ª×—×™×œ×”, ומבי××™× ×ת הגיבור ×ל סופו הטרגי, ו×ת הסרט ×ל סופו המהיר. ×”× ×™×¡×™×•×Ÿ של הגיבור לעשות טוב הפריד בין ×”×ž×™×©×•×¨×™× ×”×”×œ×•, ×”×ריך ×ת הסרט, ×בל ×œ× ×”×™×” מסוגל, ×‘×¢×•×œ× ×©×œ ×”××—×™× ×›×”×Ÿ, ×’× ×œ×—×œ×¥ ×ותו מגורלו הטרגי. ×‘×¢×•×œ× ×©×œ ×”××—×™× ×›×”×Ÿ הגורל ×œ× ×¢×•×©×” ×”× ×—×•×ª לצדיקי×, וזה מה שמטריד ××•×ª× ×•. ×›×™ ×× ×—× ×• ×ž×§×•×•×™× (×’× ×× ×™ מקווה) ×©×‘×¢×•×œ× ×©×œ× ×• ×–×” ×œ× ×›×›×”.)
בעברית ×ולי ×–×” מעורבב, ×בל ב×× ×’×œ×™×ª יש הבדל בין
WHAT
ו-
WHICH
-×× ×‘×מת ×–×” ×”×™×” "××™×–×” מבין הלבבות", ×˜×•× ×”×™×” ×ומר
WHICH HEART
×בל ×–×” ב×מת ×¢× ×™×Ÿ שולי, ×¡×ª× ×”×¢×¨×”
× ×¨××” לי ש×× ×™ ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ ×ותך, ×ו ש×תה ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ ×ותי. למה ×תה מתכוון כש×תה ×ומר "גורל", ובמה ×”×•× × ×‘×“×œ מן ×”×קר×יות (במיוחד ל×ור ×”×”× ×’×“×” שלו מול התפיסה המוסרית של השריף) ומן ×”× ×™×”×™×œ×™×–× (במיוחד ל×ור ×”×”× ×’×“×” שלו מול התפיסה הדתית של השריף)?
×חלה פוסט.
×× ×™ חושבת שמישהו ×”×™×” צריך ×œ×”× ×—×™×ª פטיש חמישה קילו על ×”×יש שערך ×ת "×רץ קשוחה", ×›×¢×•× ×© מ×ד מוסרי על כך ×©×”×•× ×œ× ×§×™×¦×¨ ×ותו ב××™×–×” ××¨×‘×¢×™× ×“×§×•×ª.
וברוך הב×.
×כן ×חלה פוסט, ו×כן ברוך הב×. ×•×’× ×× ×™ ×הבתי ×ת "צומת מילר" יותר, ×בל ×הבתי ×ת "×רץ קשוחה" מ×וד, ועכשיו ×× ×™ ×¡×ª× ×ž×§×©×§×©.
ו×× ×™ חושב שעלית ×›×ן על משהו × ×›×•×Ÿ מ×וד, לפחות לגבי ×©× ×™ ×”×¡×¨×˜×™× ×”×œ×œ×•. ×”×›×”× ×™× ×œ×•×§×—×™× ×ת ×”×ª×‘× ×™×ª ×”×–'×× ×¨×™×ª רק בשביל לפוצץ ×ותה בסוף, ×›×ילו ×”×¢×•×œ× ×™×¦×¨ לרגע, ×‘×¨× ×“×•×ž×œ×™×•×ª, ×ª×‘× ×™×ª עלילתית מוכרת, ×בל ×œ× ×”×¦×œ×™×— לו לגמרי. ומרגע ×©×ž×¤×©×™×˜×™× ×ž×”×“×ž×•×™×•×ª ×ת היותן יחידות עלילה, כל הרוע שמתרוצץ ×©× × ×¢×©×” לרגע ×מיתי בהרבה. ובעצ×, די ×מרתי ×ת מה ש×תה ×מרת. ××– די. ×חלה פוסט.
כן, ×פשר ×œ×§×¨×•× ×œ×’×•×¨×œ ×קר×יות, ×•×ž× ×§×•×“×ª המבט ×”×–×ת לסרט יש מסר × ×™×”×™×œ×™×¡×˜×™. ×בל מכיוון שהמסר ×”×–×” ×‘× ×¢×œ רקע מ×בק מעמיק ×¢× ×”×ª×¤×™×¡×” המוסרית, הסרט כמכלול ×”×•× ×œ× × ×™×”×™×œ×™×¡×˜×™. ×× ×™ מתכוון לזה ×©×œ× ×ž×“×•×‘×¨ ×›×ן ב"כלבי ×”×שמורת" ×ו ב"×¨×•×¦×—×™× ×ž×œ×™×“×”", ×©×”× ×¡×¨×˜×™× × ×™×”×™×œ×™×¡×˜×™×, במובן ש×ין ×©× ×›×œ התמודדות ×¢× ×”×¤×Ÿ המוסרי של ההתרחשויות. המישור המוסרי בכלל ×œ× ×ž×©×—×§ תפקיד. לכן ×”× ×’× ×œ× ×ž×ž×© ×ž×˜×¨×™×“×™× ××•×ª× ×•. עבור ×¨×‘×™× ×ž×“×•×‘×¨ ×‘×¡×¨×˜×™× ×©×”× ×—×•×•×™×” ×סתטית גריד×. העובדה שבסוף "×רץ קשוחה" ×× ×—× ×• ×ž×•×˜×¨×“×™× (×•×œ× ×¡×ª×, ××œ× ×’× ×ž×¤× ×™ ×©× ×’×¢×• בו ברמה המוסרית), ×”×™× ×©×¢×•×©×” ×ותו לסרט עמוק ×ž×‘×—×™× ×” ערכית ×ž×‘×—×™× ×ª×™ ×•×œ× × ×™×”×™×œ×™×¡×˜×™, ×’× ×× ×”×•× ×œ×›×ורה "מקד×" ×ת השקפת ×”×¢×•×œ× ×”×קר××™.
×וקיי, ××– ×× ×—× ×• פחות ×ו יותר מסכימי×. לגבי "×רץ קשוחה". "כלבי ×שמורת" ×–×” כבר סיפור ×חר.
×חלה פוסט (×¤×¢× III). "צומת מילר" ×”×•× ×‘×מת הסרט המבריק ביותר של ×”××—×™× (×”×•× ×•×ª×¨×’×™×œ משבר הכתיבה "ב×רטון ×¤×™× ×§").
משהו קטן: סרטי ×”×’× ×’×¡×˜×¨×™× ×§×“×ž×• ×œ×¤×™×œ× × ×•×ר – הקיסר הקטן\×¤× ×™ צלקת\×וייב הציבור × ×•×¦×¨×• ב 1931 – 1932. ×”× ×¥ ממלטה ×™×¦× ×‘1941 (×חרי שהקהל כבר התוודע לעוד סרטי ×’× ×’×¡×˜×¨×™× ×›×ž×• The Roaring Twenties ומל××›×™× ×¢× ×¤× ×™× ×ž×œ×•×›×œ×›×•×ª) ×•× ×לץ לחכות לעוד ×רבעה סרטי×, ל 1946 ולמבקר ×”×§×•×œ× ×•×¢ הצרפתי × ×™× ×• ×¤×¨× ×§ שיגדיר ×ת המושג "×¤×™×œ× × ×•×ר".
צודק, והתלבטתי לגבי ×”× ×™×¡×•×— בכתבה, ×בל ×”×¡×¨×˜×™× ×”×לה היו תת-סוגה יחסית ×ž×©× ×™×ª ×•×œ× ×”×ª×§×‘×¢×• בתודעה הקולקטיבית כמו "×¤×™×œ× × ×•×ר" ×‘×–×ž× ×. היתה ×œ×”× ××ž× × ×¢×œ×™×œ×” ×’× ×¨×™×ª והכל (מהסוג שה××—×™× ×ž×™×˜×™×‘×™× ×œ×œ×¢×•×’ לו ב"ברטון ×¤×™× ×§") ×בל ×”× ×œ× ×”×¤×›×• למיתוס ×¢× ×ž×›×œ×•×œ ×ª×›×•× ×•×ª מובהק כמו ×¤×™×œ× × ×•×ר, ×›×–×” ש×תה × ×”× ×” מהפ×רודיות עליו ×’× ×× ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×¨×ית ×ת המקור. רק הרוויזיה של קופולה עשתה ×ת העבודה ×”×–×ת. חוצמיזה, ×× ×™ מכיר ×ת ×”×¡×¨×˜×™× ×”×לה רק מקרי××” על ×•×œ× ×ž×¦×¤×™×™×” ב, לכן הרגשתי פחות ×‘× ×•×— לדוש בה×.
××”, ותודה לכל מי ש×מר "×חלה פוסט". ×× ×™ ×וסף.
תקר×ו לי ×–×§× ×”, ×× ×™ בכל ×–×ת מתגעגעת ×œ×¡×¨×˜×™× ×©×‘×• ×œ×’×™×‘×•×¨×™× ×™×© דמות עגולה ×•×”× ×ž× ×”×œ×™× ×ž×¢×¨×›×•×ª ×™×—×¡×™× ×¢× ×’×™×‘×•×¨×™× ×חרי×. ×רץ קשוחה הרגיש לי ×©×—×¦× ×•×ª של מי שיכול להרשות לעצמו ×ª×¨×’×™×œ×™× ×¢×œ קהל ×¦×•×¤×™× × ×מן. מצטערת למי שפגעתי בו.