צבוטותי וקוצותי

“England has been in a dreadful state for some weeks. Lord Coodle would go out, Sir Thomas Doodle wouldn’t come in, and there being nobody in Great Britain (to speak of) except Coodle and Doodle, there has been no Government. It is a mercy that the hostile meeting between those two great men, which at one time seemed inevitable, did not come off; because if both pistols had taken effect, and Coodle and Doodle had killed each other, it is to be presumed that England must have waited to be governed until young Coodle and young Doodle, now in frocks and long stockings, were grown up. This stupendous national calamity, however, was averted by Lord Coodle’s making the timely discovery, that if in the heat of debate he had said that he scorned and despised the whole ignoble career of Sir Thomas Doodle, he had merely meant to say that party differences should never induce him to withhold from it the tribute of his warmest admiration; while it as opportunely turned out, on the other hand, that Sir Thomas Doodle had in his own bosom expressly booked Lord Coodle to go down to posterity as the mirror of virtue and honour. Still England has been some weeks in the dismal strait of having no pilot (as was well observed by Sir Leicester Dedlock) to weather the storm; and the marvellous part of the matter is, that England has not appeared to care very much about it, but has gone on eating and drinking and marrying and giving in marriage, as the old world did in the days before the flood. But Coodle knew the danger, and Doodle knew the danger, and all their followers and hangers-on had the clearest possible perception of the danger. At last Sir Thomas Doodle has not only condescended to come in, but has done it handsomely, bringing in with him all his nephews, all his male cousins, and all his brothers-in-law. So there is hope for the old ship yet”. (Dickens, Bleak house; chap: 40)

כך מתחיל פרק 40 של "Bleak House", המפלצת הנהדרת של דיקנס, שלקחה עמה את הסמסטר שלי בשאגה. לא צריך להכיר את הספר כדי לקרוא את הפסקה הזו, והיא בהחלט שווה את זמנכם. קראו, נבלות.

טום אול אלון. מתוך הציורים של הספר

כבר מספר שבועות שאנגליה נמצאת ב-"dreadful state", כותב המספר, וכמו מלקט את מילותיו מאוצר המלים של המעמד הגבוה, שבו "נורא" יכול לתאר סקנדל פוליטי מרוחק כמו גם טעם רע באופנה. והמצב רע כל כך, עד שאתה, הקורא, לא שמעת עליו בכלל עד עכשיו. אם, בשם הספק הסביר, אתה מוכן להניח שאולי חלפו מספר שבועות בין הפרק הקודם לפרק ×–×”, מופיעים במשפט הבא הלורדים קודל ודודל ומסירים ספק – זו טרגדיה של המעמדות העליונים.

דודל וקודל הם שמות שנועדו להיכתב יחדיו. שתי דמויות בעולם, שני חברי פרלמנט יריבים, זכו לשמותיהם משום שהם מצלצלים נחמד ביחד, ומקנים לטקסט ארומה של שיר ערש. והדמיון בין השניים מתרחב הלאה, משמותיהם לשאר המשפט, שמתחיל בתקבולת ניגודית: " Lord Coodle would go out, Sir Thomas Doodle wouldn’t come in". ×–×” יוצא, וזה לא נכנס. ומאחר, כותב המספר, שאין בבריטניה איש שראוי לדבר עליו מלבדם, אין ממשלה. קודל ודודל, אם כן, אינם רק שני שמות מגוחכים, הם גם נמצאים בוואקום, שהופך אותם לשתי דמויות ראשיות במחזה פוליטי אבסורדי, ושכובל אותם ×–×” לזה באנלוגיה גורדית. אם רק קודל ודודל ישנם, ושניהם יריבים פוליטיים, מעמדו של האחד ×™×”×™×” תמיד ניגודי למעמדו של השני, ולנצח נגזר עליהם לשבת באותו משפט, ×–×” לצד ×–×”, חרוזים יחדיו.

האנלוגיה בין השניים ממשיכה למשפט הבא, שבו מסתבר כי קודל הזמין את דודל (או דודל את קודל) לדו-קרב, שלא יצא אל הפועל. לו היה מתקיים אותו דו-קרב, הן קודל והן דודל היו מתים בו; קודל ודודל, כאמור, באים תמיד בצוותא.

לשניהם, מסתבר, גם יש ילדים, שנמצאים בערך באותו הגיל, כמובן; ומאחר שמלבד קודל ודודל אין אף אדם ראוי אחר, אהמ, לו היו השניים נהרגים, היה על בריטניה להמתין עד שיתפסו צאצאיהם את השלטון. סיכום אכזרי של הפוליטיקה הבריטית במאה ה-19.

סמולוויד וחברים. מתוך הציורים בספר

קאפי, דאפי ופאפי

זו אינה הפעם הראשונה שבה קודל ודודל מוזכרים. הם מופיעים קודם לכן בפרק 12, שם מעורבת אחת הדמויות, סר לסטר דדלוק, בשיחה עם ויליאם באפי ולורד בודל. באפי ובודל הופכים למעיין יצרני של שמות מקבילים: קודל ודודל, דוכס פודל וגודל, הודל וג'ודל, לודל, מודל ונודל; לעומת קאפי, דאפי ופאפי, גאפי והאפי, ג'אפי ולאפי.

בעצם, זה שווה ציטוט:

“Then there is my Lord Boodle, of considerable reputation with his party, who has known what office is and who tells Sir Leicester Dedlock with much gravity, after dinner, that he really does not see to what the present age is tending. A debate is not what a debate used to be; the House is not what the House used to be; even a Cabinet is not what it formerly was. He perceives with astonishment that supposing the present government to be overthrown, the limited choice of the Crown, in the formation of a new ministry, would lie between Lord Coodle and Sir Thomas Doodle–supposing it to be impossible for the Duke of Foodle to act with Goodle, which may be assumed to be the case in consequence of the breach arising out of that affair with Hoodle. Then, giving the Home Department and the leadership of the House of Commons to Joodle, the Exchequer to Koodle, the Colonies to Loodle, and the Foreign Office to Moodle, what are you to do with Noodle? You can't offer him the Presidency of the Council; that is reserved for Poodle. You can't put him in the Woods and Forests; that is hardly good enough for Quoodle. What follows? That the country is shipwrecked, lost, and gone to pieces (as is made manifest to the patriotism of Sir Leicester Dedlock) because you can't provide for Noodle!”

זה נראה כאילו דיקנס פשוט מתערב בשיחה, ומשבץ במקום שמות הדמויות שמות אחרים, השונים זה מזה באות בודדת. כך יוצרים רושם של שיחה עקרה, חסרת משמעות, שבה תארים שונים מחולקים לאותם אנשים בדיוק.

אבל קודל ודודל חוזרים בפרקים הבאים, וחלק מהדמויות אף מדברות עליהם במפורש (אם כי לא בציטוט ישיר, כך שתתכן התערבות של המספר). ומתגנב החשד שאולי, רק אולי, אלו שמותיהם האמיתיים של שני הלורדים הללו. אולי בעולם המיוצג של "Bleak House" מסתובבים שני ראשי סיעות יריבות עם שמות חרוזים, ואיש לא מוחה.

לא סביר, אם כי אפשרי

האמת היא שהשאלה הזו לא מעניינת במיוחד. אבל יש לה השלכות. עצם ייתכנותה של השאלה מצביעה על משהו באופי העולם של "Bleak House". כי אם השמות הללו הם אכן שמות הדמויות, למה אף אחד לא מתייחס לכך? לשם ההמחשה, נסו לחשוב מה היה קורה לו היו ביבי וטיבי ראשי סיעות מתחרות.

אז נראה שאין דילמה. העסק לא סביר. אבל העולם של "Bleak House" יכול להכיל את אי הסבירות הזו, הוא מכיל בקלות מוזרויות אחרות. זה אותו עולם שחלק מהדמויות בו הן קריקטוריות כמעט לחלוטין: סבא סמולוויד, שפועל במחזוריות שמזכירה מחזה של בקט; מיסיס פרדיגל, עם שמלתה הופכת העולמות; או הכומר צ'דבנד, שכל משפט שלו בנוי מרצף שאלות, שבסיומן תשובה צפויה. לדמויות אחרות יש לפחות תכונה בולטת אחת, בין אם מדובר במשפט קבוע או במחווה חוזרת. העולם עמוס קריקטורות, והדמויות חיות עם זה בשלום יחסי.

לכן, יתכן בהחלט שקודל ודודל הם שמות אמיתיים, חלק מהעולם המיוצג. העולם הדיקנסיאני מסוגל לקבל זאת, שכן הוא נע תמיד בין החוקיות האריסטוטלית של סבירות והכרח לבין החוקיות הרטורית של הסאטירה. זה משונה, אבל זה פועל. וגם אנחנו מוכנים לקבל זאת. למעשה, זה חלק מהכוח של הספר הזה.

אבוי, הרפלקסיה הנתעבת

השאלה כאן, בעצם, היא האם קודל ודודל הם חלק מהעולם המיוצג או רק חלק מהשדר, מהדרך שבה העולם מסופר. קודל ודודל הם שמות סמליים מדי, עובדים יותר מדי טוב ביחד, מכדי שהם יהיו חלק מהעולם מבלי שהדמויות יגיבו לכך. במלים אחרות, אם דיקנס הכניס סמל כל כך בוטה לתוך העולם שלו, מדוע הסמל לא הצמיח שורשים? מדוע העולם לא מגיב לו?

והתשובה היא – כמעט שלא נעים לומר – ×›×™ זו לא הפעם הראשונה. ×›×™ דיקנס הופך חלק מהדמויות לסמלים בוטים, לקריקטורות של מצבים אנושיים, והעולם שלו לא מתרגש. העולם שלו לא מתרגש, אבל משהו בקריאה כן. אתה מרגיש שאתה קורא בספר עם איזו מטאפיזיקה משלו, עם חוקיות כמעט דומה לזו של העולם שלך, אבל אחרת. וכל הזמן אתה תמה איך דמות שנטועה כל כך עמוק בתוך העולם של הספר, שיש לה משפחה ורצונות, עדיין פועלת כפי שהיא פועלת, כאילו יש לה מין עיוות מוזר, שאף אחת מהדמויות לא רואה. ספר שכולו מנוקד בחורים שחורים קטנים, שהדמויות פשוט עוקפות באלגנטיות.

ואולי זה אומר משהו לגבי ספרות ככלל. אוהבים לספר לילדים שספרים יגלו להם עולמות חדשים. בדרך כלל הכוונה היא לדרקונים ופיות. אף אחד לא מספר להם על המטאפיזיקה, על החוקים הדקים, השקופים, שהופכים את העולמות הללו לאחרים באמת.

16 thoughts on “צבוטותי וקוצותי”

  1. מה עם אזהרת ספוילרים!!

    ד"א, נתקלתי בתגובה המצחיקה ביותר מאז המצאת האינטרנט במהלך משמרת הלילה, והנני לשתף אתכם.
    בעודי מאשרת טוקבקים באתר חדשות נלוז (אם מישהו מהדסק קורא את זה, הלו, זאת לא אני, זה שם בדוי), צדה עיני את הגיגיו של טוקבקיסט אחד שקצה נפשו ב"צינזור" שאנחנו עורכים לו. המילים שבהן בחר הבחור לביטוי שוועתו היו סוג של "אַיָאיזם", מושג המדגים את עצמו (איאיזם הוא כזה כי פירושו "מונח שאני המצאתי"). האיש כתב:

    "nrg, תנו להתבתא!1"

    לילה טוב

  2. אני מאוד סולד מתרבות ה"הפוסט נהדר", אבל, פוסט נהדר.

  3. הייתי אומר שהתשובה היא שקודל ודודל לעולם לא יגיעו למגע עם דמויות מרכזיות בעלילה. הם יוזכרו בשיחה עם סר לסטר, אבל לעולם לא יגיעו לכדי פגישה עם ליידי דדלוק, שלא לדבר על אסתר. הם מין רעש רקע שנמצא שם, אבל איננו משפיע באיזו דרך שהיא על הדמויות.

    אם הם היו ממש עולים על הבמה, ולא נשארים כשמועה, סביר להניח שהשעיית הספק היתה מתרסקת.

    אגב, דיקנס רומז כאן למצב שהגדיר בתיעוב אחד ההיסטוריונים הבריטיים: "The Whigs? They were all cousins".

  4. אני חושב שגם אם הם היו עולים על הבמה, היינו מוכנים לאכול את זה. כאמור, חלק מהדמויות האחרות הן על הבמה, והן קריקטורה לכל דבר.

    איזה היסטוריון? ואגב, דיקנס עושה זאת יותר טוב. אני ממש אוהב את סוף הפסקה הראשונה, עם המילה "handsomely", יופמיזם נהדר לנפוטיזם.

  5. יפה מאוד, על המטאפיזיקה וזה.

    דיקנס, אגב, לא המציא את העניין הזה של השמות המתחרזים המצביעים על גורל משותף (ובדרך כלל רע). בתנ"ך יש לנו את אלדד ומידד שמתנבאים ביחד (במדבר י"א), את מחלון וכיליון שמתים ביחד (רות, א'), ונדמה לי שעוד כמה. ובזמננו אנו רק לפני שנתיים שלוש הובאו למנוחות עולמים עודאי וכוסאי לבית חוסיין, אחרי שכוחות "האליינס" פוצצו להם את הצורה.

    ואכן תמהתי על אי מציאותו הפתאומית של הבלוג. אבל זה עדיין לא הבלוג. אבקש להחזיר את העיצוב הקודם לאלתר. ככה זה פיחסה.

  6. אחלה דוגמאות. אבל בעולם של התנ"ך יש אלוהות, יש תוכנית אלוהית. בעולם של דיקנס, התוכנית האלוהית היא התוכנית של דיקנס עצמו.

    ועודאי וכוסאי. יאללה!

  7. מצד אחד פוסט מבריק וכל מה שכבר נאמר, ואין ספק שיש מידה של צדק בדבריך.
    מצד שני, נגיד שכבר יש שני קודל ודודל שכאלה, אז בפעם הראשונה שתשמע עליהם תרים גבה, ותצחק, ובטח תחפש איזה חידוד הולם. אבל אם הם חלק מהעולם, והם כבר שם שנים, מנהלים להם את המאבקים הפוליטיים שלהם כמה פעמים תטרח להתפעל מעניין השמות. בכל פעם שתזכיר אותם תחשוב לציין מחדש שזה מוזר?
    זה לא ממש באותה סקאלה, אבל קח למשל את רחבעם זאבי, בהתחלה היתה איזו תכונה בכל פעם שדיברו עליו, וכתבים פוליטיים טרחו להסביר לנו אחת לשבוע מה מקור הכינוי 'גנדי' שדבק בו, אבל מתישהו זה עבר. אנשים המשיכו לדבר על האיש האלים הזה ולכנות אותו גנדי בלי להתבלבל ובלי להתייחס לזה חשות לבקרים.

  8. אתה צודק, כמובן, אבל לעולמות מיוצגים יש חוקי סבירות נוקשים יותר, בדרך כלל. כלומר, אם דיקנס מכניס שמות פוליטיקאים דומים, הוא לא יכול לקוות שהקורא יניח שכולם התרגלו אליהם. בדיוק מהסיבה הזו דאוס אקס מאכינה נשפטת כתרגיל מלוכלך אצל אריסטו. לעתים, אכן, האל מגיע בזמן ומציל את כולם. אבל זה לא סביר או הכרחי.

  9. אני דווקא זוכר סטיקר (בחירות 96, נראה לי, הייתי רק ילד אז). של "ביבי – או אחמד טיבי!".
    לא תפס במיוחד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *