"×”×ž× ×•×¡ ×”×–×” ×”×™× ×”×©×¤×”, ×•×”× ×¤×© יצוקה בסערותיה ובדמה
ב×ותיות כתובות" (×צ"×’, "×”×ž× ×•×¡ ×”×חרון")
×יתמר
הספרות הרסה ×ת ×—×™×™ (×מר ×יתמר). הספרות הצילה ×ת ×—×™×™ (×מרה מיטל). הספרות עשתה ×ת ×©× ×™×”× (×מרה קרן). הספרות הרסה ×ת ×—×™×™, וזה ×”×™×” שווה ×ת ×–×”. ×”×™× ×”×™×ª×” ×”×ž× ×•×¡ ×”×חרון, ×•× ×¡×ª×™ ×ליה. ×”×™× ×©×™×§×¨×”, ודיברה ×מת, ושיקרה כשדיברה ×מת. ×•×œ× ×”×™×™×ª×™ ×ž×©× ×” כלו×.
הציטוט מ×צ"×’ ×”×•× ×’× ×”×ª×¨×¡×”. ר×שית, ×›×™ ×× ×™ בדיוק צריך ×œ× ×ª×— ×ת השיר ×”×–×”; ×•×’× ×›×š הרסה הספרות ×ת ×—×™×™. ×©× ×™×ª, מכיוון ש×צ"×’ ×”×•× ×œ× ×¨×•×ž×— הדרקון ×ו × ×¨× ×™×™×”. ×צ"×’ ×”×•× High Brow, והשיר שלו × ×¤×œ×.
× ×§×•×“×” ×חת הפריעה לי בפוסט של שחר, בפוסט המצוין של שחר: "×יכשהו, ×צל כול×, הספרות הורסת ×ת ×”×—×™×™× ×‘×¡×˜×™×™×œ, ×¢× ×–'ורז' פרק, ×¢× ×ž×œ×•×•×™×œ, ×¢× ×¤×•×œ×™×˜×™×§×” ×•×ª×›×›×™× ×©×œ כתבי עת וערבי שירה". ובתגובות המשיכה ×–'× ×™×”: "×× ×× ×™ ×כתוב פוסט לפרויקט ×”×–×”, ×”×•× ×œ× ×™×”×™×” על פרק ודוסטויבסקי. ×”×•× ×™×”×™×” על ×”×רי פוטר וב×פי קוטלת הערפדי×". ופת××•× ×”×™×” × ×¨××” לי ש×× ×™ רו××” ×’×וות יחידה מתגבשת, שלה התרסה משלה – ×”×רי פוטר ורומח הדרקון. והרמתי ×ימייל למיטל.
מיטל
וזו הייתה ×ותה × ×§×•×“×” שהפריעה ×’× ×œ×™. ×›×™ ×× ×™ חושבת שהחוויה הר××©×•× ×” שלי ×›×והבת ספרות, וזה חצי קשור ל×ופן שבו ספרות יכולה להרוס ×ת ×”×—×™×™×, ×”×™× ×”×¦×•×¨×š ×œ×”×ª× ×¦×œ. ×–×” התחיל כשהייתי ×§×˜× ×”, והייתי צריכה ×œ×”×ª× ×¦×œ על ×–×” ש×× ×™ מעדיפה לשבת בחדר שלי ולקרו×, ×‘×ž×§×•× ×œ×¢×¡×•×§ בתהליך חברות כלשהו. ×חר כך הייתי צריכה ×œ×”×ª× ×¦×œ על ×–×” ש×× ×™ יודעת ×ž×œ× ×ž×œ×™×. ×חר כך הייתי צריכה ×œ×”×ª× ×¦×œ על ×–×” שה×סוצי×ציות שלי הן מהספרות. ×חר כך שוב הייתי צריכה ×œ×”×ª× ×¦×œ על ×–×” ש×× ×™ מעדיפה ×ת הספרות על תהליך חברות כלשהו.
×בל גדלתי. ו×× ×™ כבר ×œ× ×¦×¨×™×›×” ×œ×”×ª× ×¦×œ על ×–×”. להיפך. ל×הוב ספרות ×–×” טוב. ל×הוב ספרות גבוהה ×–×” טוב ×’×. ל×הוב ספרות גבוהה ×•× ×ž×•×›×” ×–×” טוב שבעתיי×. ל×הוב ספרות ו××™× ×˜×¨× ×˜ ×•×§×•×œ× ×•×¢ וגרפיטי ×–×” טוב פי כמה וכמה. ו×ת ×”×× ×©×™× ×”×”×, שגרמו לי להרגיש ש×× ×™ צריכה ×œ×”×ª× ×¦×œ, ××•×ª× ×—×©×‘×ª×™ שהש×רתי מ×חור.
×יתמר
×›×™ מבט ברשימת התגיות של הבלוג ×”×–×” יגלה ××•× × ×•×ª משודכת לקומיקס ומשה קצב מתגפף ×¢× ×’'ויס. והרי ×œ× ×©×—×¨ ×•×œ× ×–'× ×™×” ×ž×ª×¤×œ×©×™× ×‘×–×‘×œ, ×•×›×©×”× ×ž×ª×¤×œ×©×™× – כפי שמוכיח הפוסט של שחר – ×”×ª×¤×œ×©×•×ª× ×ž×ירת ×¢×™× ×™×™×. ×× ×™×© ערכי מותג ל"סיפור ×”×מיתי והמזעזע של", הרי ש×לו בדיוק ×”×: התפלשות מ×ירת ×¢×™× ×™×™×. × ×™×¡×™×•×Ÿ, לכל הפחות.
×ך מלבד ×–×ת, ×—×™×™×‘×™× ×œ×ª×”×•×ª למה ×–×” תמיד כך; למה מהפכת התרבות ×”×™×©× ×”, זו שהסכימה להביט בזבל ולהפסיק ×œ×”×ª× ×¦×œ עליו, ביטלה ×ת עצמה. ×יך הפך ביטול ההיררכיות בין תרבות גבוהה ×œ× ×ž×•×›×” להיררכיה חדשה, שבה ×”× ×ž×•×š ×”×•× ×”×’×‘×•×” והגבוה ×”×•× ×”× ×ž×•×š. למה יש תמיד תחושה שכ×שר ××“× ×ž×“×‘×¨ ×‘×¢×™× ×™×™× ×‘×•×¨×§×•×ª על פרק ×ו על ×’'ויס, בורקות ×¢×™× ×™×• בברק ×ª× ×™×Ÿ?
למה ×œ× ×’× ×’'ויס ×•×’× ×¤×¨×§ ×•×’× ×™×¤× ×™× ×‘×™×•×˜×™×•×‘ ×•×’× Weeds ×•×’× ×¡×רוט ×•×’× ×¤×™×™×¨×¤×•×§×¡ ×•×’× D&D ×•×’× ×לן מור ×•×’× ×¡×œ×™× ×’'ר ×•×’× ×ורוול ×•×’× ×‘×טמן ×•×’× ×“×•×¡×˜×•×™×™×‘×¡×§×™ ×•×’× ×‘×חטין?
מיטל
בדיוק. ספרות ותיעוב ×–×” בדיוק ×–×”. ×–×” ל×הוב ×ת הספרות ולתעב ×ת כל הש×ר. והש×ר ×›×ן ×”×•× ×œ× ×ž×” שהספרות מקי××” מתוכה, ××œ× ×‘×“×™×•×§ ×ת ×”×× ×©×™× ×©×חר××™× ×¢×œ דחיפת ×”×צבע לגירוי רפלקס ההק××”. ובגלל ×–×”, ×× ×™ חושבת, ×–×” כל כך מכעיס ××•×ª× ×•.
×יתמר, זמן ×œ×œ×™× ×§?
×יתמר
×”×ª×ž×•× ×”: מכ×ן
וו×ו, הפוסט ×”×–×” בשילוב ×¢× ×”×¡×¨×˜×•×Ÿ ממש ריגש ×ותי.
×× ×™ × ×•×˜×” בדרך כלל ×œ×”×™×ž× ×¢ מתגובות "פוסט מעולה" ×× ×ין לי עוד משהו לומר, ×בל הפוסט ×”×–×” ר×וי לסטייה ×ž×”× ×•×”×’.
פוסט מעולה.
ר×שית, ובלי ×©×•× ×§×©×¨, רק ×›×™ ×ž×©×•× ×ž×” ×–×” עוד ×œ× ×”×•×¤×™×¢ בהקשר ×”×–×”, הבעיה ×”×™×©× ×” והמוכרת: מוריסי ×מר ×ת ×–×” יותר טוב.
But don’t forget the songs
That made you cry
And the songs that saved your life
Yes, you’re older now
And you’re a clever swine
But they were the only ones who ever stood by you
מכ×ן.
×©× ×™×ª, פוסט מצויין.
שלישית, ×חד ×”×¤×•×¡×˜×™× ×”×’× ×•×–×™× ×©×œ×™ לפרויקט ×”×–×” ×מור ×”×™×” להתחיל מציטוט ישן של ×’'ולי ברצ'יל (שהייתה ×¤×¢× ×™×œ×“×ª ×¤×œ× ×–×•×¢×ž×ª של ×”-NME והפכה לעירית ×œ×™× ×•×¨ בריטית). עשיתי ×œ× ×ž×¢×˜ מ××ž×¦×™× ×œ×תר ×ת הציטוט המדוייק וכשלתי, ×בל ×ת רוח ×”×“×‘×¨×™× ×× ×™ זוכר. ברצ'יל דיברה ××– על חופשות הקיץ של ×”×‘×¨×™×˜×™× ×©×ž×ž×”×¨×™× ×œ×‘×¨×•×— ל×רצות ×”×™× ×”×—×ž×•×ª ועל העובדה שבחופשה שלה ×”×™× ××ž× × × ×¡×¢×” ל××™ ספרדי שטוף שמש ×בל בעיקר קר××” ×©× ×¡×¤×¨×™×, ו××– ×”×’×™×¢×” ×”× ×§×•×“×” ×”×¢×§×¨×•× ×™×ª, זו שבה ×”×™× ×¡×¨×‘×” ×œ×”×ª× ×¦×œ על העובדה שהעדיפה ×œ×§×¨×•× ×¢×œ ×¤× ×™ כל ×ž×™× ×™ פעולות חברות ש×מורות ×œ×‘×•× ×‘×”×–×“×ž× ×•×™×•×ª ×›×לה, ×›×™ פעולות החברות, ×”×™× ×˜×¢× ×”, הן חיקוי חיוור לחוויה ×”×מיתית ש×ותה ×פשר ×œ×ž×¦×•× ×¨×§ בספרות, ומי ×©×œ× ×ž×¡×•×’×œ לצלול לתוך ספר ולהגיע דרכו להתעלות ×”×•× ×ž×™ ×©× ×לץ לשתות ×§×•×§×˜×™×™×œ×™× ×ž×ª×•×§×™× ×œ×”×—×¨×™×“ על חוף ×”×™× ×‘×—×‘×¨×ª× ×©×œ ×–×¨×™× ×›×“×™ ×œ×”×ª× ×ª×§ משגרת יומו ×”×פורה בעודו לועג לחובבי הספרות.
רביעית – ××ª× ×¦×•×“×§×™× ×›×ž×•×‘×Ÿ בכל ×”× ×•×’×¢ להסיפור ×”×מיתי והמזעזע ולמגוון ×”×ª×—×•×ž×™× ×©×”×•× ×ž×˜×¤×œ בה×. ×œ× ×˜×¢× ×ª×™ שהעיסוק בבלוג ×”×•× high brow, ×’× ×× ×‘×ª×’×•×‘×” שלי לז'× ×™×” ×”×™×” משהו שכזה. ×“×•×•×§× ×‘×’×œ×œ שברור שכ×ן ×’× ×¤×•×¨× ×• וגרפיטי ×–×” טוב הרגשתי משהו בעייתי ×‘×¤×•×¡×˜×™× ×©×œ הפרויקט. ×–×” ×œ× ×©×¦×¨×™×š ×œ×”×ª× ×¦×œ על דוסטויבסקי ופרק חס וחלילה, ××œ× ×¨×§ התחושה שמסיבה כלשהי ×“×•×•×§× ×‘×¤×¨×•×™×§×˜ ×”×–×” משהו קרה למגוון הגדול שהסיפור ×”×מיתי והמזעזע של מ×פשר. ×ין לי ×˜×¨×•× ×™×” כלפי ××£ ×חד ×ž×”×¤×•×¡×˜×™× ×‘×¤×¨×•×™×§×˜ ×‘×¤× ×™ עצמו, ×›×•×œ× ×ž×¦×•×™×™× ×™×, ×בל העובדה ×©×“×•×•×§× ×›×ן × ×•×¦×¨×” פת××•× ×יזו ×חידות שלמר×ית עין חזרה להפרדה בין גבוה ×œ× ×ž×•×š, ×”×™× ×©×©×›× ×¢×” ×ותי בסופו של דבר ×œ×¤×¨×¡× ×ת הפוסט שלי.
גד ×“× ×יט, מה ×¢× ××™×–×” ×¤×œ×™×™×ž×™× ×’? קצת ×–×¢× ××™× ×˜×¨× ×˜ קדוש?
כשהייתי בן ששעשרה קר×תי ×ת מ×הבה של ליידי צ'טרלי. בלי להבין מה ×× ×™ עושה היד שלי × ×©×œ×—×” לזיין שלי וליטפה ×ותו. פת××•× ×‘×”×¤×ª×¢×” היתה לי הרגשה × ×¢×™×ž×” ×•×–×¨× ×œ×‘×Ÿ ודביק השפריץ ×•× ×©×¤×š לי ×ž×ž× ×• על הבטן. ×–×ת היתה ×”×¤×¢× ×”×¨××©×•× ×” שלי ומ××– הספרות הרסה לי ×ת ×”×—×™×™×.
ל×חד: ×’× ×’×¨×™×¤×™×ª' ×’'×•× ×¡ שתבע ×ת "×¤×™× ×’×•×•×™×Ÿ" על ×¤×¨×¡×•× ×”×¡×¤×¨ בסתיו 1960, מכוח ×”-Obscene Publication Act, חשב כמוך. המבחן שלו לספר ×ž×’×•× ×” שר×וי לתביעה ×”×™×” ×›×–×”:
"I put my feet up on the desk and start reading. If I get an erection, we prosecute".
על הפוסט עצמו ×ין לי ××œ× ×œ×•×ž×¨ שהצדק ×תכ×.
×œ× ×”×‘× ×ª×™ ×ת הפסקה על ההק××”.
בכל ×ופן, ×œ× ×‘×¨×•×¨ לי על סמך מה ×§×˜×œ×’×ª× ×ותי כמישהי שהולכת למוטט מגדלי שן וכו'. ההזדהות שלי ×¢× ×©×—×¨ ×œ× ×”×™×ª×” ×‘× ×§×•×“×” ×”×–×ת, ××œ× ×¢× ×”×ופן שבו הרבה ×¤×¢×ž×™× ×”×¡×¤×¨×•×ª ×”×™× ×”×¨×‘×” יותר ×—×™×™× ×ž×”×—×™×™×. ובשבילי לפחות, ספרות פופולרית (וטלויזיה ×•×§×•×œ× ×•×¢) לוחצת על ×”×›×¤×ª×•×¨×™× ×”×לה הרבה יותר ביעילות. ×’× ×¡×¤×¨×•×ª גבוהה הרסה לי ×ת ×”×—×™×™×, בטח, ×בל הרבה ×¤×¢×ž×™× (×œ× ×ª×ž×™×“) ×”×™× ×”×™×ª×” כמו פטיש קטן ×©×ž× ×¤×¥ ×ת מה שהבולדוזר הגדול הש×יר בטעות על תלו. ×–×ת ×”×מת, ו×× ××™ ×פשר להגיד ×ותה בלי לצ×ת ×‘×¢×™× ×™×›× ×חת מהרעי×, ×לה ×©×¦×•×—×§×™× ×¢×œ ×והבי הספרות, × ×“×ž×” לי שהבעיה ××¦×œ×›× ×•×œ× ×צלי.
חכו רגע! ×œ×¤× ×™ ש××ª× ×ž×ª×—×™×œ×™× ×œ×–×¨×•×§ ×–×” על מצחו (הגבוה ×ו ×”× ×ž×•×š) של ×–×” ×—×•×¤× ×™× ×‘×•×¦×™×™× ×©×œ הון תרבותי, מה ×“×¢×ª×›× ×¢×œ ההיפותזה-בשקל (בשבילך גיברת בחצי מחיר) הב××”: ×ולי ×פשר ×œ× ×¡×— ×ת ההבדל ×”×¢×§×¨×•× ×™ בין X גבוה ל-X × ×ž×•×š, בזה ש-X × ×ž×•×š מציע ×ת ×”×”× ×ות ×”××•×¤×™×™× ×™×•×ª/ייחודיות לX ב×ופן גלוי ומפורש, ו-X גבוה ×”×•× X ש×פשר ×œ×”×ª×¢× ×’ עליו ב××•×ª× ××•×¤× ×™× ×בל מבלי להכיר בכך ×©×¢×•×©×™× ×ת ×–×”, תוך העמדת ×¤× ×™× ×©×œ× ×™×¦× ×œ×›× ×ž×–×” כלו×, ×¢× ×™×™×Ÿ-× ×˜×•×œ-××™× ×˜×¨×¡ וכל ×–×” (×”×¢×’×‘× ×™×•×ª לבורדייה)? כלומר, בקיצור, שההבדל בין הגבוה ×œ× ×ž×•×š ×”×•× ×‘×›×š ×©×”× ×ž×•×š ×”×•× ×–×” שמבצע ×ת התחבולה ×›×©×”×™× ×ž×¢×•×¨×˜×œ×ª?
למשל: למה ספרות "מד"ב ×•×¤× ×˜×–×™×”" ×”×™× ×¢×§×¨×•× ×™×ª × ×ž×•×›×” מ×שר ספרות רי×ליסטית, למרות ×©×ž×‘×—×™× ×” לוגית ברור שהספרות הרי×ליסטית ×”×™× ×—×œ×§×™×ª למד"ב ×•×¤× ×˜×–×™×”, שבמד"ב ×•×¤× ×˜×–×™×” ×פשר לעשות ×ת כל מה ש×פשר בספרות רי×ליסטית (×•×œ× ×œ×”×¤×š)? – ×›×™ ×”×¢×•× ×’ הספרותי הכללי של בריחה ×ž×”×¢×•×œ× ×”×מיתי ×œ×¢×•×œ× ×חר ×”×•× ×©× ×’×œ×•×™, ליטרלי, במרכז, שהרי ×”×¢×•×œ× ×©×œ×”× ×”×•× ×חר בבירור ובזה ×”×¢× ×™×™×Ÿ, ×”× ×¡×¤×¨×™× *על* ×¢×•×œ× ×חר.
(×חת הסיבות שסדרת ×מבר ×’××•× ×™×ª כל כך: ×›×™ ×”×™× ×œ×•×§×—×ª ×ת המהלך ×”×–×” לעוד דרגה ×חת של בהירות, משלימה ×ת הטוויסט: ×”×¢×•×œ× ×”×מיתי כן × ×ž×¦× ×‘×”, ×בל בתור ×¢×•×œ× ×œ×-×מיתי, ×חד ×ž×”×¦×œ×œ×™× ×©×œ ×מבר, ×œ× ×™×•×ª×¨.)
×גב, זו ×”×¤×¢× ×”×©× ×™×” ש×× ×™ מגלה שהדבר ×”×›×™ טוב ×‘×¤×¨×•×™×™×§×˜×™× ×™×•×¦× ×”×ª×ž×•× ×•×ª שמלוות ×ות×. זו פשוט ×’××•× ×™×ª.
×ולי הפרוייקט ×”×‘× ×¦×¨×™×š להקר×: "כיצד הפוסט של שחר הרס ×ת ×—×™×™"
קרן – ריבוי עולמות (כש×חד העולמות ×”×•× ×¢×•×œ×ž× ×• ×©×œ× ×•) ×”×•× ×“×‘×¨ שכיח עד ×›×ב בספרות הספקולטיבית; ×”× ×™×—×•×© שלי ×”×•× ×©×™×•×ª×¨ מרבע מספרי המד"ב ויותר מחצי מספרי ×”×¤× ×˜×–×™×” ×©× ×›×ª×‘×• ×œ×•×§×™× ×‘×ž×•×. ×× ×™ חושב ש×מבר ×”×™× ×¡×“×¨×” ×’××•× ×™×ª למרות, ×•×œ× ×‘×–×›×•×ª, הרעיון השחוק ×”×–×”.
(וכל ×–×” × ×מר רק כדי ש×רגיש בסדר ×¢× ×¢×¦×ž×™ כש×כתוב-)
רשומה × ×¤×œ×, פרוייקט מעולה. תודה לכ×.
קרן – מה ש×ת ×ומרת ×”×•× ×—×œ×§ ×ž×”×¢× ×™×™×Ÿ ×בל ×œ× ×”×›×œ. החלק ×”×חר ×”×•× ×©×¡×¤×¨×•×ª ×¤× ×˜×¡×™×” × ×•×ª× ×ª לחיבוטי ×”× ×¤×© ממד מיתי. ×›×©×”×™× ×‘×ž×™×˜×‘×” הספרות ×”×–×ת מ×פשרת ×œ× ×• (לי) להסתגר ×‘×¢×•×œ× ×”×¤× ×™×ž×™ ×•×œ×©×›× ×¢ ×ת ×¢×¦×ž× ×• (עצמי) שזה ×”×¢×•×œ× ×”×™×—×™×“ שחשוב, ש×לה ×”×§×•× ×¤×œ×™×§×˜×™× ×”××ž×™×ª×™×™× ×•×ž×” שבחוץ ×”×•× ×œ×›×œ היותר צל חיוור.
זהו, עכשיו ×× ×™ ×œ× ×¦×¨×™×›×” לכתוב ×ת הפוסט.
×©×œ× ×œ×•×ž×¨ – התופעה ×©× ×™×¡×™×ª×™ להצביע עליה בתור ×”×’××•× ×•×ª של ×מבר ×”×™× ×œ× ×–×” ש"יש ×ת ×”×¢×•×œ× ×”×מיתי ×‘×¢×•×œ× ×©×œ הספר". ×–×” מתקיי×, כמובן, בהכרח בכל ספר מד"ב (לפחות במובן הקל×סי של ×”×–'×× ×¨), שהרי ×”×¢×•×œ× ×”×מיתי בתור העבר של ×”×¢×•×œ× ×”×ž×™×•×¦×’, ווד××™ שזה ×’× × ×¤×•×¥ מ×וד בספרי ×¤× ×˜×–×™×” – כל ×”×–'×× ×¨ של "הגיבור הרגיל לגמרי ×©×”×§×•×¨× ×™×›×•×œ להזדהות ×יתו שמגלה פת××•× ×“×¨×š לצ×ת מחייו ×”×ž×©×¢×ž×ž×™× ×ל ×¢×•×œ× ×§×¡×•×", ×¢× ×”× ×™×’×•×“ הבסיסי בין ×”×¢×•×œ× ×”×מיתי ו×פור ×œ×¢×•×œ× ×”×¤× ×˜×–×™×” הקסו×. הטוויסט של ×מבר ×”×•× ×–×” ×©×”×™× ×œ× ×ž×¢×ž×™×“×” ×ת ×¢×•×œ× ×”×¤× ×˜×–×™×” בתור "×”×חר" של ×”×¢×•×œ× ×”×מיתי, ××œ× ×ž×¢×ž×™×“×” ×ת "×”×¢×•×œ× ×”×מיתי" בתור ×¢×•×œ× ×¤× ×˜×–×™×” ×חר ×חד ×ž×¨×‘×™× ×‘×™×—×¡ ×œ×¢×•×œ× ×”×מיתי-×”×¤× ×˜×¡×˜×™.
×’× ×ת ×–×” יש בעוד ספרי×/סדרות (למשל, כמו שז'× ×™×” הזכירה, ×‘× ×¨× ×™×”), ×בל ××£ ×חד ש×× ×™ מכירה ×œ× ×ž×©×ª×ž×© בזה כל כך בעקביות ובוירטו×וזיות (תחשוב רק על ההיפוך ×”×’××•× ×™ של הפתיחה ×”×’××•× ×™×ª *ספוילר ספוילר לכו מכ×ן מיד*, ×–×” שהגיבור מתחיל ב"×¢×•×œ× ×”×מיתי", ×בל ×–×” מתברר בתור ×¢×•×œ× ×©×œ צל, ×¢×•×œ× ×¤× ×˜×–×™×”, ×©×ž×ž× ×• ×”×•× ×ž×•×¦× ×ת דרכו בחזרה ×ל ×”×¢×•×œ× ×”×מיתי ב×מת).
×–'× ×™×” – ×“×•×•×§× × ×¨××” לי ש×ת צריכה לכתוב ×ת הפוסט ושזה ×™×”×™×” פוסט מרתק. ×בל במידה (המועטה) ש×× ×™ יכולה ×œ× ×¡×•×ª ×œ× ×—×© ×ותו, × ×¨××” לי ×©×’× ×¡×¤×¨×•×ª ל×-×¤× ×˜×–×™×” יכולה לתת לחיבוטי ×”× ×¤×© ממד מיתי (×× ×›×‘×¨ הזכירו פה ×ת דוסטוייבסקי וזה), ווד××™ ×©×”×™× ×ž×פשרת ×œ× ×• (לי) להסתגר ×‘×¢×•×œ× ×”×¤× ×™×ž×™ ×•×œ×”×©×ª×›× ×¢ שהחוץ ×”×•× ×¦×œ חיוור.
×חד, × ×“×ž×” ×©×’× ×œ×š הספרות הצילה ×ת ×”×—×™×™×.
×–'× ×™×”, ×›×מור, ××™ ×”×‘× ×”. ושוב ×›×מור, ×–×” ×œ× ×¤×•×ª×¨ ×ותך מפוסט.
קרן, בתור החפרפרת ×©×•× ×ת ×”×ל-מצי×ותי בבלוג ×”×–×”, ×× ×™ חייבת להתרע×. יש ×œ× ×ž×¢×˜ ×¡×¤×¨×™× ×©××™× × ×¤× ×˜×–×™×” ומד"ב ×©×ž×¢×¨×˜×œ×™× ×ת התחבולות שלה×. הייתי ×ומרת פרק, ×בל ×–×” ×™×”×™×” כבר קומי 🙂 ×•×”×¤×¨×—×™× ×œ×ª×ž×•× ×” הזו ×•×œ×ª×ž×•× ×•×ª ×¤×¨×•×™×™×§×˜×™× ×‘×›×œ×œ לגמרי של ×יתמר.
×©×œ× ×œ×•×ž×¨, תודה.
לערטל ×ת התחבולה ולהשתמש בתחבולה מעורטלת ×–×” ×“×‘×¨×™× ×©×•× ×™× ×œ×’×ž×¨×™.
×œ× ×¡×ª× ×©×•× ×™×? ×©×•× ×™× ×œ×’×ž×¨×™?
×יך?
🙂
×× ×™ ×ž× ×¡×”:
תחבולה: ×‘× ×—×™×©×•×ª ובמ××ž×¦×™× ××“×™×¨×™× ×™×¦× ×¢×™×ª×•× ××™ ×יד×ליסט ×›× ×’×“ המערכת המסו×בת וגבר עליה.
תחבולה מעורטלת: ×’×™×‘×•×¨× ×• העשוי ×œ×œ× ×—×ª התייצב מול כוחות ×”×ופל העתיקי×, ×•×›×©×”×•× × ×¡×ž×š על מורשת הצדק ×רוכת ×”×©× ×™× ×©×œ משלח ידו ×”×צילי יכול לה×.
ערטול התחבולה: ×’×™×‘×•×¨× ×•, ×›×“×¨×›× ×©×œ גיבורי×, סופו הרי ×œ× ×¦×—, טוב × ×¢×©×” ×× × ×¦×˜×¨×£ ×ליו למסע רצוף עליות ומורדות.
מצי×ות: שיטת השקשוקה מוקרן ×‘×¡×™× ×ž×˜×§.
×–×” בדיוק, ×בל בדיוק (!), מה ש×× ×™ ×©×•× ×ת ×‘×¤× ×˜×–×™×” ובמדב ×•×‘×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×–× ×ž×¡×•×’ מסויי×. ערטול התחבולה, ×–×” × ×•×¨×. ×–×” ×”×›×™ דידקטי.
קרן, ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— ש×ת צודקת. ×× ×™ חושב שמד"ב ×•×¤× ×˜×–×™×” × ×—×©×‘×™× ×œ×–'×× ×¨ × ×—×•×ª פשוט בגלל שזה ×–'×× ×¨ צעיר, ×•×”×•× × ×©×¤×˜ על פי ×¡×˜× ×“×¨×˜×™× ×©×œ× ×ª×¤×•×¨×™× ×œ×ž×™×“×•×ª×™×•.
×בל ×× ×™ ×’× ×œ× ×‘×˜×•×— שהספרות הרי×ליסטית חלקית למד"ב ×•×¤× ×˜×–×™×”. כלומר, וד××™ ×©×”×™× ×—×œ×§×™×ª במובן ש×ת מדברת עליו, ××œ× ×©×”×¢×•×‘×“×” שמדובר ×‘×¢×•×œ× ×חר, שהז'×× ×¨ ממש מוגדר על פי ×”×©×•× ×™ בעול×, מייצרת הבדל פוקוס. פת××•× ×¦×¨×™×š להקדיש הרבה מ×וד מלל כדי לת×ר ×ת מה שבספרות רי×ליסטית × ×™×ª×Ÿ לחלוף על ×¤× ×™×• ב×זכור. ×פילו בספרות רי×ליסטית × ×•×¡×— המ××” ×”-19, שממש מסרבת לחלוף ב×זכור, ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×”×•× ×”×¢×•×œ× ×©×œ× ×•, ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×”×•× "×”×מת החברתית" (×ו משהו צולע ×›×–×”).
כלומר, כן, ×× ×—× ×• ××•×”×‘×™× ×’×™×‘×•×¨×™×, ו×× ×—× ×• ××•×”×‘×™× ×œ×©×§×•×¢ בעול×, ו×× ×—× ×• ×¢×•×©×™× ×ת ×–×” ×’× ×‘×¨×™××œ×™×–× ×•×’× ×‘×ž×“"ב. ×בל ברי××œ×™×–× ×ž×¦×”×™×¨×™× ×¢×œ יותר מכך ×•×ž× ×¡×™× ×œ×”×’×™×¢ ליותר מכך. במד"ב ×•×¤× ×˜×–×™×”, לעומת ×–×ת, ל×. לפחות בחלק × ×™×›×¨ ×ž×”×ž×§×¨×™× (שזה כבר, לדעתי, × ×‘×•××” שמגשימה ×ת עצמה. כלומר, ×ª×¤×¡×ª× ××•×ª× ×• כספרות × ×ž×•×›×”, ועכשיו ×’× × ×”×™×” ספרות × ×ž×•×›×”). ובחלק ×”×©× ×™, ×”×¡×˜× ×“×¨×˜×™× ×”×™×©× ×™× ×œ× ×ž×¦×œ×™×—×™× ×œ×”×ª×’×ž×© למה שהמד"ב ×•×”×¤× ×˜×–×™×” ×ž× ×¡×™× ×œ×¢×©×•×ª.
× ×¨××” לי.
מיטל – מה ששחר ×מר.
×יתמר, ×œ× ×מרת פה ×©× ×™ ×“×‘×¨×™× ×”×¤×•×›×™×? לגבי הטיעון הר×שון שלך – מה ×¢× ××•×•× ×’×¨×“? ×œ× ×›×œ ×–'×× ×¨ צעיר × ×—×©×‘ ×œ× ×—×•×ª ×•× ×©×¤×˜ ×‘×¡×˜× ×“×¨×˜×™× ×œ×-לו, ו×× ×ž×“"פ ×“×•×•×§× ×›×Ÿ, הש×לה ×”×™× ×œ×ž×”. ולגבי הטיעון ×”×©× ×™ שלך – ×œ× ×”×‘× ×ª×™ למה העובדה שמד"פ צריך "לת×ר ×ת מה שבספרות רי×ליסטית × ×™×ª×Ÿ לחלוף על ×¤× ×™×• ב×זכור" (×–×” בדרך כלל ×œ× ×ž×—×™×™×‘ הרבה מלל, ×גב) ×ž×•× ×¢ ×ž×ž× ×• להגיע ×œ×“×‘×¨×™× ×©××™× × ×’×™×‘×•×¨×™× ×ו שקיעה בעול×. כלומר, ×יפה הספרות הרי×ליסטית מפסיקה להיות חלקית לו. כלומר, חלקית לו ×¢×§×¨×•× ×™×ª. ×œ× ×”×ª×›×•×•× ×ª×™ לטעון לגבי ×”×חוז היחסי של יצירות גרועות במיוחד ×ו טובות במיוחד בכל ×חד מה(מט×-)×–'×× ×¨×™× (×œ× ×©×× ×™ בטוחה מה התשובה לש×לה הזו), ××œ× ×œ×©×ול מה ×”×–'×× ×¨ מ×פשר.
כן, קצת ×מרתי פה ×“×‘×¨×™× ×”×¤×•×›×™×, ×בל ×œ× ×‘×“×™×•×§, וב×ופן מספיק עדין ש×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— ש×× ×™ יכול להסביר ×ותו ×פילו לעצמי.
××•×•× ×’×¨×“ ×”×•× ×“×•×’×ž× × ×”×“×¨×ª. ×”×•× ×‘×“×™×•×§ "×–'×× ×¨" ×©× ×©×¤×˜ ×‘×¡×˜× ×“×¨×˜×™× ×œ× ×œ×•, עד היו×, למרות ×©×”×•× ×§×× ×•× ×™ ×ž×™×•× ×”×™×•×•×œ×“×•. ×•×œ×•×œ× ×”×™×• ×ž×ª×§×™×™×ž×™× ××™ ×לו ×ª× ××™× ×”×™×¡×˜×•×¨×™×™× ×•×¤×•×טיי×, ×’× ×”×•× ×œ× ×”×™×” זוכה לק×× ×•× ×™×•×ª לה ×–×›×”. כלומר, מ×יפה ב×ו כל ×”×ž× ×™×¤×¡×˜×™× ×”×œ×œ×•? מה ×–×” ×× ×œ× × ×™×¡×™×•×Ÿ להכין ×ת מצע ×”×¡×˜× ×“×¨×˜×™× ×œ×–'×× ×¨ חדש? (טוב, ×–×” עוד הרבה ×“×‘×¨×™× ×ž×œ×‘×“ וכו', ×בל זו צורה רטורית כל כך חביבה ×©×œ× ×™×›×•×œ×ª×™ ×œ×”×™×ž× ×¢).
×©×•× ×“×‘×¨ ×œ× ×ž×•× ×¢ ×©×•× ×“×‘×¨. מד"פ יכול והצליח לת×ר הרבה יותר מגיבור ×ו ×¢×•×œ× ×ž×™×•×¦×’. ×בל ×”×ª× ××™ ×”×–×” – ש×ולי ×œ× ×ž×—×™×™×‘ הרבה מלל, ×בל בדרך כלל מייצר הרבה מלל, ובכל מקרה מייצר הרבה פוקוס – ×’×•×¨× ×œ×ž×בק ×¤× ×™×ž×™ בתוך הספר: בין הצורך לת×ר/להסביר ×¢×•×œ× ×œ×‘×™×Ÿ הצורך לעשות יותר מכך. שימי לב, שכמעט תמיד מרגע שספר מצליח לעשות יותר (ולזכות בהכרה) ×”×•× ×§×•×¤×¥ מהמד"פ למדפי "הספרות ×”×× ×˜×™ ×וטופוסיטית" ×ו ××™×–×” ×–'×× ×¨ חפלפי ×חר, ×©×”×•×ž×¦× ×ד הוק.
×× ×™ ×ž× ×¡×” שוב, בעיקר בגלל ×©×”× ×¡×™×•×Ÿ ×”×§×•×“× ×©×œ×™ ×œ× ×ž×ž×© הצליח לקלוע לחלוקה לז'×× ×¨×™× ×©×¢×œ×™×” ×× ×—× ×• ×ž×“×‘×¨×™× ×›×ן.
הש×לה: ×יך ×פשר לת×ר ×ת העול×?
תחבולה: הספר ×”×–×” ×”×•× ×›×” מפורט ורחב יריעה עד ש×× ×ª×™×ž×—×” ד×בלין מעל ×¤× ×™ ×”×דמה מחר ×פשר ×”×™×” לשחזר ×ותה על פיו.
תחבולה מעורטלת: ×‘×¢×•×œ× ×©×œ הספר ×”×–×” יש ×’×ž×“×™× ×•×¢×œ×¤×™× ×•××•×¨×§×™× ×¢× ×”×™×¡×˜×•×¨×™×” ושפות ומיתולוגיה משלה×.
ערטול התחבולה: ר×ו ×יך ×פילו ×”× ×¡×™×•×Ÿ לת×ר במלו×ו בית דירות יחיד בפ×ריז × ×™×“×•×Ÿ לכשלון.
המצי×ות: סכומי כסף ×¢×¦×•×ž×™× ×•×©× ×™× ×©×œ עבודה ומחשבה ×ž×•×©×§×¢×™× ×‘× ×™×¡×•×™ שכל מטרתו ×œ×ž×¦×•× ×ו לשלול ×ת קיומו של חלקיק יחיד.
× ×“×ž×” לי ×©×‘×ž×•×‘× ×™× ×©×§×¨×Ÿ מדברת ×¢×œ×™×”× ×”×ª×—×‘×•×œ×” המעורטלת ×”×™× ×כן הגישה הפחות ×™×•×ž×¨× ×™×ª מכל ×לה ×©×ž× ×™×ª×™.
שחר: ר×שית – 🙂
×©× ×™×ª, כן. ×בל ×™×•×ž×¨× ×•×ª ×–×” סבבה.
שלישית (יש שלישית?), × ×¨××” ש××ª× ×ž× ×™×—×™× ×©×”×ª×—×‘×•×œ×” ×מורה לפעול רק על הקור×. × ×¨××” לי ×©×‘×ž×§×¨×™× ×¨×‘×™× ×”×™× ×¢×•×‘×“×ª ×’× ×¢×œ הכותב. ו××– ×¢× ×™×™×Ÿ ×”×™×•×ž×¨× ×•×ª ×”×•× ×œ× ×œ×’×ž×¨×™ מדויק.
×”×™×™, ×× ×™ ×–×” שציטט ×œ× ×›×œ כך מזמן ×ת ×ž× ×™×¤×¡×˜ ×”×™×•×ž×¨× ×•×ª של ××™× ×•. ברור ×©×™×•×ž×¨× ×•×ª ×–×” סבבה. הש×לה ×›×ן ×”×™× ×œ× ××™×–×” ×–'×× ×¨ טוב יותר, על ×–×” ×›×•×œ× ×• ×ž×¡×›×™×ž×™× (טוב, ×ולי מיטל ל×) ××œ× ×œ×ž×” הספרות הספקולטיבית × ×ª×¤×¡×ª ×›× ×ž×•×›×” יותר. ו×ין לי ×©×•× ×¡×¤×§ שהתחבולה עובדת ×’× ×¢×œ הכותב ×פילו ×›×©×”×™× ×ž×¢×•×¨×˜×œ×ª (×בל ×œ× ×›×©×”×›×•×ª×‘ עוסק במוצהר בערטולה כמובן)
מיטל ל×.
ומיטל ×’× ×¨×•×¦×” לש×ול, ×× ×× ×—× ×• כבר ×›×ן, ×× ×–×” ב×מת ×œ× ×ž×¢×¦×‘×Ÿ ×תכ×? שמישהו ×›×›×” מסביר מה ×”×•× ×”×•×œ×š לעשות?
מיטל: ×× ×™ חושב ש×ת מתבלבלת. ×–×” ×× ×—× ×• ש××ž×•×¨×™× ×œ×©×ול ×ותך. ×“×•×•×§× ×¤×¨×§ ו×וליפו בכלל ×¢× ×”×“×’×© ×©×œ×”× ×¢×œ כתיבה תחת ××™×œ×•×¦×™× ×”× ×לה ×©×¢×•×¡×§×™× ×™×•×ª×¨ מכל בערטול התחבולה ובהצהרה הגלויה על כך, ×œ×¤×¢×ž×™× ×‘×ª×•×š הספר עצמו, ×œ×¤×¢×ž×™× ×‘×ž× ×™×¤×¡×˜×™× ×—×™×¦×•× ×™×™×. כן, ×‘×™×•×ž× ×™× ×•×‘×ž×›×ª×‘×™× ×©×œ טולקין ×פשר ×œ×ž×¦×•× ×ª×›× ×™×ª-×ב ×œ×‘× ×™×™×ª ×”×רץ ×”×ª×™×›×•× ×”, ×בל ×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ ש×פשר ×œ×›× ×•×ª ×ותה ערטול של התחבולה. כמו ש×יתמר ×מר התחבולה עובדת ×’× ×¢×œ הכותב ×œ× ×חת, וטולקין × ×¨××” לי כמו ×“×•×’×ž× ×ž×¦×•×™×™× ×ª (×©×œ× ×œ×“×‘×¨ על יוצרי ×¤× ×˜×–×™×” ××—×¨×™× ×‘×œ×™ ×ª×›× ×™×ª-×ב שכז×ת). ×בל כשפרק מצהיר* – ×× ×™ עומד לכתוב עכשיו ספר ×©×œ× ×‘×œ×™ להשתמש ב×ות e ×”×•× ×‘×¢×¦× ×ž×•×“×™×¢ ×œ× ×• מר×ש שהו×, במידה מסויימת, רוצה לערטל ×ת התחבולה ×”×™×©× ×” ×©×˜×•×¢× ×ª שהשפה ×”×™× ×¢×©×™×¨×” מספיק כדי לת×ר ×ת העול×.
×× ×—× ×• ×לה ×©×ž×•×›× ×™× ×œ×§×‘×œ הכל, מעורטל, מתערטל ×ו עטוי, ×ת זו ש×מורה ×œ×¢× ×•×ª.
* כן, ×× ×™ יודע שבמקרה ×”×–×” פרק ×œ× ×”×¦×”×™×¨ בפומבי מר×ש על התרגיל המסויי×, ×בל זו רוח הדברי×.
רגע. קר×תי ×ת המשפט הר×שון ב×חת התגובות של ×יתמר ××™ ×©× ×œ×ž×¢×œ×” ×•× ×¢×¦×¨×ª×™. ספרות ומד"ב ×–'×× ×¨ צעיר? צעיר כמו מה? כמו עלילות גלגמש? כמו קלוו×לה? כמו ×”×ודיסי××”? כמו שלגיה?
הלו?
×¤× ×˜×–×™×” ומד"ב. ×¤× ×˜×–×™×”! ד×מיט
×–'× ×™×”: ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— ×©× ×™×ª×Ÿ להחשיב ×ת עלילות גלגלמש ×ו הקלוו×לה לספרות ×¤× ×˜×–×™×” ×ו מד"ב. ההבדל ×”×•× ×‘×ž×¢×ž×“ ×”××•× ×˜×•×œ×•×’×™ ×©×ž×§× ×™× ×”×§×•×¨××™×/המחבר ×œ×¢×•×œ× ×”×ž×™×•×¦×’.
שחר: הלוו××™ וידעתי למה ספרות ספקולטיבית × ×ª×¤×¡×ª ×›× ×ž×•×›×” יותר. ×× ×™ חושד ש×ין סיבה ברורה ×חת, ×©× ×™×ª×Ÿ להצביע עליה, לסתור ×ותה, ולהמשיך הל××”. ×ולי, ×ולי, ×–×” קשור בין היתר לכך שמד"ב ×•×¤× ×˜×–×™×” ×ž×•×“×¨× ×™× ×”×ª×¤×ª×—×• בתקופה שבה הספרות × ×¢×©×ª×” יותר מתוחכמת, סלף-×¨×¤×¨× ×¦×™×לית וקשה לקרי××”. ×ולי ×–×” קשור לכך שהרבה ספרי מד"ב ×•×¤× ×˜×–×™×”, לפחות בתחילת הדרך, היו די ×ž×—×•×¨×‘× ×™×, ודמו יותר למעין ש×לת ב××¨×™× ×›×–×• ("מה ×”×™×” קורה ×× ×”×™×™×ª ×©× ××“× ×‘×¡×™×˜×•×ציה הזו והזו"). מה שב×מת × ×¨××” לי ×”×•× ×©×ž×“×•×‘×¨ בתהליך הגדרה מעגלי. ספרות ×¤× ×˜×–×™×” ומד"ב × ×—×©×‘×ª × ×—×•×ª×”, ולכן כל מה ×©×¢×•× ×” לקריטריון של ספרות מד"ב ×•×¤× ×˜×–×™×” ועדיין מצליח לעמוד ×‘×§×¨×™×˜×¨×™×•× ×™× ××¡×ª×˜×™×™× ××—×¨×™× ×ž×•×¦× ×™×©×¨ מתוך ×”×–'×× ×¨. בסך הכל, יש ספרי מד"ב ×•×¤× ×˜×–×™×” שקיבלו מעמד ק×× ×•× ×™, ×›×–×” ×ו ×חר, בד"×› ב×מצעות הסתפחות לז'×× ×¨×™× ×חרי×.
שחר, יש הבדל, × ×¨××” לי, בין ×× ×—× ×• ×ž×©×—×§×™× ×ž×©×—×§ ×‘×¢×•×œ× ×”×מיתי, ×•×‘×¢×•×œ× ×”×ž×™×•×¦×’ ש×× ×—× ×• יוצרי×, הכל ×ž×ª× ×”×’ לפי החוקי×, ×©×”× ×—×™×¦×•× ×™×™× ×œ×•, לבין ×× ×—× ×• ×ž×›× ×™×¡×™× ×ת רשימת ×”×—×•×§×™× ×œ×ª×•×š ×”×¢×•×œ× ×”×ž×™×•×¦×’ ×•×¢×•×‘×¨×™× × ×§×•×“×” × ×§×•×“×” תוך כדי סיפור הסיפור.
ו×גב, מה ש×וליפו עושי×, ×¢× × ×™×¡×•×— ×—×•×§×™× ×•×›×œ ×–×”, ×–×” בדיוק מה שקורה בכל ספר, ×פילו ×¤× ×˜×–×™×”, ×¢× ×¡×¤×¨ ×”×—×•×§×™× ×”×ž×“×•×ž×™×™×Ÿ של ×”×–'×× ×¨.