×–×” × ×©×œ×— ×œ×©× ×™ ×ž×ª×¨×’×œ×™× ×©×‘×©×™×¢×•×¨ ×©×œ×”× ×œ× ×”×ª×§×™×™×ž×• הצורות ×”×œ× ×סתטיות שהתופעה יוצרת. ולהלן:
×× ×™ מרגישה שיש משהו מ×וד מעושה, ×‘×“×™× ×ž×™×§×” בין חומר הלימוד ×œ×¡×˜×•×“× ×˜ חדש במדעי הרוח, ובעיקר בפילוסופיה.
×›×•×œ× ×ž×¦×¤×™× ×ž××™×ª× ×• לדבר,
שו××œ×™× ××•×ª× ×• ש×לות בתקוה שהתשובות ישתלבו בהמשך הדיון- וכך תווצר זיקה שתקל ×¢×œ×™× ×• להרגיש ×§×¨×•×‘×™× ×œ×—×•×ž×¨.
×›×©×‘×¢×¦× ×”×”×ª× ×¡×—×•×™×•×ª של ×”×¡×˜×•×“× ×˜×™× (ו×× ×™ ר××©×•× ×” ×ž×‘×™× ×”× ×‘×›×š) עילגות ביותר, חסרות ×ת מערכת ×”×›×œ×œ×™× ×œ×‘× ×•×ª הערה ×ו ש×לה משמעותית, חסרות ×ת מערכת ×”×›×œ×œ×™× ×œ×”×¢×¨×™×š מהי ש×לה/הערה משמעותית.
×ת העילגות הזו המרצה ×ž× ×¡×” לפרש לתוך משהו ×©× ×©×ž×¢ לו מוכר ו/×ו קשור ×œ×“×‘×¨×™× ×©×”×•× ×¨×•×¦×” לומר בהמשך, וזה רק בערך, ×•×œ× ×”×¢×™×§×¨ (×›×™ ×–×” תי×ור עילג של ×“×™× ×ž×™×§×” של דיון)
×בל העיקר ×”×•× ×©×”×ž×¨×¦×” *מטשטש* ×ת העילגות.
ו×× ×™ רציתי להגיד שהעילגות הזו × ×•×¨× ×—×©×•×‘×”!!!!!!!!!!!
שזה תהליך של רכישת מערכת כללי×.
לימוד של שימוש בשפה חדשה.
וש×פשר ללמוד מזה המון על הפער בין ×”×ª× ×¡×—×•×ª × ×יבית ל×קדמית.
על הפער בין מבט × ×יבי ל×קדמי-
ו×× ×”×ž×•×¨×™× ×ž×˜×©×˜×©×™× ×ת העילגות ×©×œ× ×• כדי ×œ×’×¨×•× ×œ× ×• לה×מין ש×× ×—× ×• ×§×¨×•×‘×™× ×œ×—×•×ž×¨- ת×רו ×œ×›× ×©× ×“×‘×¨ על התהליך שבו העילגות הזו לומדת מהי רהיטות ×קדמית! שזה מה שקורה לי עכשיו! ×–×” ×”×›×™ קרוב ×לי. ×”×›×™ ×¤× ×™×ž×™ לי.
ו×× ×™ עוד ×דבר על ×–×” רבות כל כך ב×קדמיה, על רכישת מערכות ×›×œ×œ×™× ×•×©×¤×•×ª.
למה ×œ× ×œ×”×ª×—×™×œ ×ת הדיון על ×–×” מתוך התהליך שקורה לי ×›×ן עכשיו?
בקיצור,
רציתי לה×יר ×›×ן מטבע ×©× ×¤×œ על הרצפה, ו×ולי ×פשר ×œ×”×¨×™× ×ותו ולהוסיף ל××¨× ×§…
יתכן שזו ×¤× ×™×” די טפשית. וזהב של פיות.
×•×©×¢×¦× ×”×”×¦×¢×” הזו × ×•×‘×¢×ª מהמעמד ×”×œ× ×ž×¢×•×’×Ÿ ×‘×©×•× ×ž×¢×¨×›×ª מוגדרת של צורת ×”×¨×¢×™×•× ×•×ª שלי כרגע,
ובכל ×–×ת, הרגשתי
×©×œ× ×™×•×“×¢×ª…
מה ×תה חושב?
תודה רבה בכל מקרה.
×¤×•×¨×¡× ×’× ×›×ן.
×©×œ×•× ×¢×“×™× ×”, גילוי ×ž×¢× ×™×™×Ÿ ביותר ×ž×‘×—×™× ×ª×™, במיוחד ×ž×¤× ×™ ש×× ×™ רו××” ×ת עצמי ×חד מ××•×ª× ×ª×œ×ž×™×“×™ פילוסופיה מפוספסי×, ×œ× ×”×™×” לי ×”×ומץ ללכת בעקבות בחירת ליבי – הפילוסופיה.
בכל ×ופן, רציתי לש×ול ×‘×¢×¦× ×”×× ×§×™×™×ž×•×ª ×”×ª× ×¡×—×•×™×•×ª ×חרות, ש××™× ×Ÿ × ×יביות ×בל ××™× ×Ÿ ×קדמ×יות ? למה ×‘×¢×¦× ×¢×œ×™× ×• ×œ×”×™×›× ×¡ למערכת ×›×œ×œ×™× ? ××™×™× ×©×˜×™×™×Ÿ ×מר שלו ×”×™×” חושב על ×”×¨×¢×™×•× ×•×ª שלו ×§×•×“× ×›×œ ×‘×ž×™×œ×™× ××– ×”×•× ×œ× ×”×™×” מצליח ×œ×”×‘×™× ×©×•× ×¨×¢×™×•×Ÿ לידי שלמות. × ×™×¨××” שההגבלה של חוקי המשחק עלולה לקפל ×ת ×›× ×¤×™×”× ×©×œ ×לה שיש ×œ×”× ×ת הזיק ×œ×”×ž×¦×™× ×©×¤×” חדשה ×œ× ?
ממה שידוע לי, ××– דמויות מרכזיות בפילוסופיה ×“×•×•×§× ×œ× ×”×œ×›×• לפי השפה השגורה ב×קדמיה, כמו היידגר, ×שר דיבר על ×“×‘×¨×™× ×’×‘×•×”×™× ×’×‘×•×”×™× ×‘×©×¤×ª ×יכרי×.
בכל ×ופן ×× ×™ שו×ל ×”×× ×”×¢×™×œ×’×•×ª הזו, ×•×”× ×יביות שקשורה בה, ×–×” דבר שב×מת צריך להיפתר ×ž×ž× ×• כל×חר יד בזמן ×”×ª×‘×’×¨×•×ª× ×• ב××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” ?
יש לי תחושה שמה ש×ת מת×רת × ×•×¨× ×ž×¢× ×™×™×Ÿ, ×בל ש×× ×™ ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ ×ותו.
×”×× ×”×ª×”×œ×™×š ש×ת מת×רת ×”×•× ×œ× ×‘×¢×¦× ×ª×”×œ×™×š הלמידה? ×›×©×ª×™× ×•×§ ×ומר "רוצה תפוג" × ×“×ž×” לי שהמבוגר × ×•×ª×Ÿ לו תפוז ו×ומר לו "×תה מתכוון ש×תה רוצה תפוז?". ×× ×”×ª×™× ×•×§ התכוון לתפוח ×”×•× ×™×“×—×” ×ת התפוז והמבוגר ×™× ×¡×” שוב. כלומר, המבוגר ×ž× ×¡×” להבין למה מתכוון הילד בעילגות שלו, וב×ותו זמן הילד לומד ×יך ×œ× ×œ×”×™×•×ª עילג (× ×“×ž×” לי שעל ×–×” מדבר ×•×™×˜×’× ×©×˜×™×™×Ÿ ×›×©×”×•× ×ž×“×‘×¨ על "להר×ות" ×•×œ× "להסביר").
×”×× ×–×” ×œ× ×ž×” שקורה בתרגול? למה ×ת מרגישה שזה "טשטוש"?
×ולי ×× ×™ מחטי××” ×ת המטרה, ×בל × ×–×›×¨×ª×™ בפוסט (של עומר, × ×“×ž×” לי) מפרויקט ×—×™× ×•×š, ש×מר משהו כמו: ×’× ×‘×‘×—×™×¨×” ×©×œ× ×œ×—× ×š, ×× ×—× ×• ×‘×¢×¦× ×¢×•×©×™× ×‘×—×™×¨×” ×—×™× ×•×›×™×ª. הדפוס × ×ž×¦× ×©×, בין ×× × ×¨×¦×” בכך ובין ×× ×œ×- והדפוס ×”×–×” × ×ž×¦× ×‘××™× ×˜×¨×§×¦×™×” ×¢× ×“×¤×•×¡ ×חר. העילגות × ×•×›×—×ª (×”×™× ×“×¤×•×¡ קיי×). מה שמטריד ×ותי ×œ×¤×¢×ž×™× ×”×™× ×”×©×לה במה ×× ×—× ×• ×ž×—×œ×™×¤×™× ×ותה ומה ×× ×—× ×• ×©×•×œ×œ×™× ×ž×¢×¦×ž× ×• כש×× ×—× ×• ×ž×—×œ×™×¤×™× ×ותה בשפה מסודרת ×¢× ×©×‘×™×œ×™× ×•×§×™×¨×•×ª ברורי×.
×–×” ×ž×¢× ×™×™×Ÿ. יש משהו מלבב × ×•×¨× ×‘×”×¤× ×ž×ª השפה ×”×קדמית. תחושת התחדדות. עד ש×ת מגלה, ×× ×ת מגלה, שהשפה הזו הש×ירה המון בחוץ, שבתהליך הלימוד רכשת המון ×”× ×—×•×ª יסוד, "×œ×©× ×”× ×•×—×•×ª", ועתה קשה לך להבין למה הן ×œ× ×œ×’×ž×¨×™ מתיישבות ×¢× ×”×ž×¦×™×ות. ××– העלגות הזו חשובה, ×•×œ× ×¨×§ בגלל תהליך רכישת השפה ×ו הפער בין × ×יביות ל×קדמיות. ×”×™× ×—×©×•×‘×” ×›×™ ×”×™× ×ž×¦×‘×™×¢×” על הפער בין × ×יביות ×חת ×œ×©× ×™×”. ו×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— שהרבה ×ž×ª×¨×’×œ×™× ×ו ×ž×¨×¦×™× ×™×›×•×œ×™× ×œ×¢×–×•×¨ לך בזה.
מישהו ×ž×”× ×”×’×™×‘, ×גב?
מה ש×יתמר ×מר. ×בל בול.
לעומר:
×”×™.
×§×™×™×ž×™× ×”×ž×•×Ÿ סוגי ×”×ª× ×¡×—×•×™×•×ª. ×בל ×× ×™ רציתי לדבר על ×”×§×•× ×¤×œ×™×§×˜ בין שתי ×לו, ×©× ×•×¨× ×‘×•×œ×˜ כרגע.
וברור שלכל ×חד יש ×ת העילגות הקצת ×©×•× ×” (×ו מ×וד ×©×•× ×”, תלוי בפרספקטיבה ש×תה מ×מץ בשביל דיון פורה: כמו שכביש יכול להיות חלק, ×בל משטח פורמייקה עדיין יותר חלק ×ž×ž× ×•- לכל ×חד יש מפגש ×ישי בין השפה ×”× ×יבית שלו ל×קדמית שתהיה לו, ועדיין ×פשר להכליל ולדבר על תופעה של שפה × ×יבית שפוגשת שפה ×קדמית)
×ממממ, × ×¨××” לי ש××™ ×פשר ב×מת לעשות ×›×œ×•× ×‘×œ×™ מע' כללי×. ×–×” ×”×ופן שבו מ××ž× ×™× ×ותך להגיב על גירויי×- (כשיש ×—×¥- ללכת בכוון של המשולש הקטן בקצה, ×•×œ× ×‘×›×•×•×Ÿ הקו הישר)
×× ×™ חושבת שיש ×ž×§×•× ×œ×“×‘×¨ על ×× ×©×™× ×©×™×¦×¨×• סוגי שיח חדשי×, ×ו השתמשו בשפה ב×ופן ×—×ª×¨× ×™,
×בל ×–×” עדיין × ×¢×©×” מתוך הקשר ×©× ×ª×Ÿ מערכת כללי×, ש×פשרו ×œ×“×‘×¨×™× ×©×œ×”× ×œ×”×™×•×ª בעלי משמעות, ×•× ×™×ª× ×™× ×œ×ª×’×•×‘×”…
×”×× ×”×¦×œ×—×ª×™ ×œ×¢× ×•×ª לך?
לסיוון:
שלו×.
כן ×–×” מ×וד קשור לויגי'
התופעה של הטשטוש מתבט×ת בדיוק בהתעלמות מהשלב ×”×–×”:
ל×: ×ž×‘×™× ×™× ×œ×ž×” ×”×ª×›×•×•× ×•, ומר××™× ×œ× ×• ×יך צריך להגיד ×ת ×–×”.
×œ× ××•×ž×¨×™× ×œ× ×•: "×›×ן ×‘×¢×•×œ× ×”×—×“×© ×ין תפוג, יש ×ו "תפוז" ×•×ž×¦×‘×™×¢×™× ×¢×œ תפוז, ×ו "תפוח" ×•×ž×¦×‘×™×¢×™× ×‘×”×ª××.
××œ× ×ž× ×¡×™× ×œ×”×ž×©×™×š בדיון מתוך התעלמות ×ž×”×›×•×•× ×”, ופרפר××–×” מטשטשת על מה שהתלמיד ×מר שמ×פשרת למורה בערך להמשיך בדיון. ×ž×ž×§×•× ×§×¨×•×‘ לפרפר××–×”.
×× ×™ ×ž×‘×™× ×” ש×ימון ×›×–×” ×”×•× ×”×¨×‘×” יותר מורכב ×›×ן, ו×ין ×ž×§×•× ×œ×¢×©×•×ª ×ותו בכל השיעורי×, ובכל ×–×ת ×× ×”×™×ª×” מסגרת שזה ×”× ×•×©× ×©×œ×”, שבה ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ תהליך הרכישה ×”×–×” × ×¨××” לי ×©×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×•×’× ×”×ž×•×¨×™× ×”×™×• ×ž×¨×•×•×™×—×™× ×“×•×’×ž×” ×—×™×”, קרובה ×ליב×, לדון מתוכה בתהליך × ×•×¨× ×—×©×•×‘ ×©×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ×™×• במדעי הרוח, (×ולי ×’× ×‘×¤×¡×™×›×•×œ×•×’×™×”?)
ל×יתמר ומיטל ×©×‘× ×• ×ת ×”×תר ×”×–×” ×•× ×ª× ×• לי בו מקו×: (תודה.)
כש×תה ×ומר "הפער בין × ×יביות ×חת ×œ×©× ×™×”" ×”×× ×תה מתכוון להוסיף × ×“×‘×š למה ש×מרת קוד×, ×œ×§×¨× ×œ"×קדמית" בתו×ר × ×יבית, בגלל ×©×”× ×—×•×ª היסוד שלה ×œ× × ×•×—×•×ª ×œ×“×™×•× ×™× ×©× ×•×‘×¢×™× ×ž×ª×•×›×”?
×ו ש×תה מדבר על ×”×¤×¢×¨×™× ×‘×™×Ÿ מע' ×›×œ×œ×™× ×©×œ ×× ×©×™× ×¤×¨×˜×™×™×? (בין ×”×ª× ×¡×—×•×ª "× ×יבית" ×חת ×œ×©× ×™×”)
×ו ×©× ×™×”×?
מתרגל ×חד ×¢× ×” לי- רועי פורת. ×בל שלחתי ×ת ×–×” רק ל×× ×©×™× ×©×‘×©×™×¢×•×¨×™× ×©×œ×”× ×”×ª×•×¤×¢×” ×œ× ×§×™×™×ž×ª- במקרה שלו ×›×™ ×”×•× ×ž×ª×¨×’×œ ×ž×‘×•× ×œ×œ×•×’×™×§×”, ומ×וד קל וברור ×©× ×ž×”×™ מערכת הכללי×, מהי השפה ×”× ×¨×›×©×ª. הרבה יותר קל להבין מה ×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×ž× ×¡×™× ×œ×”×’×™×“,
×›×™ ×לו ×œ× × ×•×©××™× ×©×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ×™×”× ×ž×—×•×¥ למסגרת לימודית, ××ž× × ×פשר להגיד "×˜×¢× ×”" בדיון טבעי, ×בל מ×וד קל להצביע על ההגדרה של "×˜×¢× ×”" בלוגיקה, וכו'. טוב, ×œ× × ×¨××” לי ×©×œ× ×‘×¨×•×¨ למה. ××– ×ž×‘×—×™× ×ª×• יש התייחסות למה שרציתי להתייחס ×ליו. ×”×•× ×ž×©×ª×“×œ לעשות ×ת ×–×”, וזו התשובה שלו. ×•×’× ×”×•× ×מר ש"× ×יבית" ×œ× × ×—×•×ª×” מול ×קדמית. (×× ×™ ×œ× ×”×ª×›×•×•× ×ª×™ שכן)
וזהו. ×™×•×ª× ×¤. מתרגל ק' מודרכת ×œ× ×¢× ×” עוד… ×œ× ×‘×¨×•×¨ ×× ×סור להגיד לו ×“×‘×¨×™× ×›×לה, ×ו ×©×”×•× ×œ× ×”×¡×¤×™×§…
למיכל.
×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘×ª שמ××‘×“×™× ×“×¤×•×¡×™×. פשוט ×œ×•×ž×“×™× ×“×¤×•×¡ חדש להקשר חדש. ×ו ×ž×¡×’×œ×™× ×“×¤×•×¡ ישן למע ×›×œ×œ×™× ×—×“×©×” קרובה… ×œ× ×™×•×“×¢×ª, ×ולי זו טעות…
×× ×™ מדבר על ×”×ופציה הר××©×•× ×”. כלומר, רציתי ×œ×§×¨×•× ×œ×קדמ×ית × ×יבית. ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— למה ×”×ª×›×•×•× ×ª ב"×”× ×—×•×ª היסוד שלה ×œ× × ×•×—×•×ª ×œ×“×™×•× ×™× ×©× ×•×‘×¢×™× ×ž×ª×•×›×”". מה ×©× ×™×¡×™×ª×™ לטעון ×”×•× ×©×קדמ×ית מכילה ×”× ×—×•×ª יסוד, ורבות מהן מתקבלות רק לצורך × ×•×—×•×ª הדיון. ×ך יש הבדל ×¢× ×§ בין דיון × ×•×— לדיון ×מיתי, ו×קדמ××™× ×¨×‘×™× ×©×ž×§×‘×œ×™× ×ת ×”× ×—×•×ª היסוד ×œ×‘×™× ×ª×™×™× ×©×•×›×—×™× ×œ×”×©×œ×™×š ×ותן ×›×שר הן ×œ× ×ž×ª×ימות עוד.
כן, לזה בערך ×”×ª×›×•×•× ×ª×™, רק כתבתי ×ת ×–×” מתוך מחשבה על ×‘×™×˜×•×™×™× ××—×¨×™× ×©×œ ×–×” (×©×œ× ×”×ª× ×¡×™×ª×™ ×‘×”× ××œ× ×§×¨×תי בלבד, ×•×’× ×œ× ×ž×ž×© ×”×‘× ×ª×™ ל×שור×) , ××– ×”× ×™×¡×•×— ×©×œ× ×• ×©×•× ×”.
🙂
🙂
×× ×× ×™ מבין, ××– ×ת כש×ת כותבת "×ž× ×¡×™× ×œ×”×ž×©×™×š בדיון מתוך התעלמות ×ž×”×›×•×•× ×”, ופרפר××–×” מטשטשת על מה שהתלמיד ×מר שמ×פשרת למורה בערך להמשיך בדיון. ×ž×ž×§×•× ×§×¨×•×‘ לפרפר××–×”." ××– ×ת ×ž×ª×›×•×•× ×ª שהמתרגל ×‘×¢×¦× ×œ× ×ž× ×¡×” להבין ×ת ×”×›×•×•× ×” מ×חורי העילגות, ××œ× ×œ×•×§×— ×ת הפירוש ×”×›×™ מת××™× ×œ×ž×” שמשתלב במה ×©×”×•× ×¨×•×¦×” להגיד. ו×× ×™ יכול לחשוב על שתי סיבות לזה:
הר××©×•× ×”, ×©× ×•×— למתרגל לפרש ×›×¨×¦×•× ×•, ×•×‘×¢×¦× ×™×© לו בר×ש ×ת מה ×©×”×•× ×¨×•×¦×” להכתיב בשיעור וההשתתפות של ×”×¡×˜×•×“× ×˜×™× ×”×™× ×ž×¢×™×Ÿ מ×פיין ×¡×’× ×•× ×™ שמ×פשר לו להגיע לזה ×בל ×œ× × ×•×¦×¨ די×לוג ×מיתי. מזה עולה תחושה ×œ× × ×¢×™×ž×” של חוסר ×›× ×•×ª בשיעור ("צורות ×œ× ×סתטיות"?), ×בל חשוב להבהיר שזה ×œ×¤×¢×ž×™× × ×•×‘×¢ מ××™×œ×•×¦×™× ×©×œ המתרגל (המון ×¡×˜×•×“× ×˜×™× ×œ× ×ž××¤×©×¨×™× ×œ×• להתייחס לעילגות של כל ×חד, יש כמה ×¨×¢×™×•× ×•×ª שחשוב לו להעביר בזמן הקצר העומד לרשותו, וכו').
×”×©× ×™×”, שלמתרגל ×ין ברירה ××œ× ×œ×¤×¨×© ×ת העילגות בצורה מסויימת, מכיוון ×©×”×•× ×›×‘×¨ × ×ž×¦× ×‘×ª×•×š שפה ×קדמית שמר×ש מוצי××” ×“×‘×¨×™× ×ž×”×ž×©×•×•××” (×¢×•×œ× ×©×‘×• יש רק ×ª×¤×•×–×™× ×•×ין תפוחי×, ולכן תפוג חייב להיות תפוז), ×ו ×‘×ž×œ×™× ×חרות מה ש×יתמר ×מר. בהקשר ×”×–×”, ×ין ספק ש×יתמר צודק, ×בל ברמה הפרקטית ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— שזה רע לרכוש ×›×œ×™× ×ž×¡×•×™×™×ž×™× ×©×™×›× ×™×¡×• ×ותך לשיחה מסויימת, והעובדה שכשזה קורה ×× ×—× ×• מ××‘×“×™× ×ž×©×”×• זו פשוט עובדת ×—×™×™×. כשהר××™×” ×©×œ× ×• מתמקדת ×‘×¢×¦× ×× ×—× ×• מ××‘×“×™× ×ת כל מה שמסביב, ×בל ×–×” ×œ× ×ומר שר××™×™×” ×œ× ×ž×ž×•×§×“×ª ×”×™× ×¡×•×’ של ×ידי×ל ש×× ×—× ×• ×¦×¨×™×›×™× ×œ×©×וף לו.
כל ×–×” ×œ× ×ומר ש×ין ערך לעילגות, ×ו ×©×‘×¢×•×œ× ×ž×•×©×œ× ×œ× ×”×™×• × ×•×ª× ×™× ×ª×©×•×ž×ª לב רבה יותר לעילגות של כל ×¡×˜×•×“× ×˜, ××œ× ×¤×©×•×˜ לעובדה ש××™ ×פשר להשיג בלי ל×בד, ×•× ×¨××” לי שזו עוד ×“×•×’×ž× ×œ×›×š.
×מ, (×¢× A כמו שפרי עושה),
רציתי רק להגיד שהבעיה ×œ× ×”×™×ª×” כמעט ×¢× ×ž×ª×¨×’×œ×™×, ××œ× ×“×•×•×§× ×¢× ×ž×¨×¦×™×.
×•×’× ×©×™×•×ª× ×¤. המתרגל ×”×©× ×™ ×’× ×¢× ×” לי. (בשביל הפרוטוקול) תשובה מ×וד יפה. ×בל ×× ×™ ×œ× ×ž×¡×•×’×œ×ª להסביר מה ×”×•× ×¢× ×”. (×›×™ ×–×” סוד!) (סת×) (×›×™ ×œ× ×›"×› ×”×‘× ×ª×™)