1. ×ו: שיחת הוועידה שבשמיי×
×œ× ×ž×–×ž×Ÿ × ×™×¡×™× ×•, שלושה ×¢×™×ª×•× ××™ ×˜×›× ×•×œ×•×’×™×”, לערוך שיחת ועידה. ××£ ×חד מ××™×ª× ×• ×œ× ×™×“×¢ ×יך, ××– ×”×©×ª×ž×©× ×• בגוגל. ×œ× ×¢×–×¨. ל×חר שלושה ×ž×“×¨×™×›×™× ×œ×§×•×™×™× (של בזק, פל×פון וסלקו×), ×”×ª×—×‘×¨× ×• ×›×•×œ× ×• ל-JAJAH, והיתה ×œ× ×• תקומה.
×©×œ×•×©×ª× ×• ×™×•×“×¢×™× ×œ×”×©×ª×ž×© בטלפון. ×× ×—× ×• ×™×•×“×¢×™× ×œ×”×¨×™× ×ת השפופרת, לחייג מספר ולהמתין. ×× ×—× ×• ×™×•×“×¢×™× ×יך ×œ× ×ª×§ שיחה, ×•×—×œ×§× ×• ×™×•×“×¢×™× ×’× ×œ×©×™× ×©×™×—×” ×‘×”×ž×ª× ×”. שיחת ועידה, מצד ×©× ×™, ל×.
וזה ×ž×¢× ×™×™×Ÿ, ×•×œ× ×›×œ כך מדהי×. ×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×’× ×©×”×ž×¤×œ×˜ הר×שון ×©×œ× ×• ×”×™×” ×זור ×˜×›× ×•×œ×•×’×™ ×חר – הרשת. ×× ×—× ×• ×ולי ×œ× ×™×•×“×¢×™× ×œ×‘×¦×¢ שיחת ועידה (ו×× ×–×” תלוי ב××™× ×˜×¨× ×˜ העברי, ×יש ×œ× ×™×“×¢), ×בל ×× ×—× ×• ×™×•×“×¢×™× ×ž×יפה ×פשר ללמוד. וכ×שר ×’× ×–×” מכזיב, ×× ×—× ×• ×™×•×“×¢×™× ×יפה × ×•×›×œ ×œ×ž×¦×•× ×¤×ª×¨×•×Ÿ חלופי.
2. ×ו: זיכרון של רווח
פ××§×™× ×’ וורדפרס. מכ×ן |
×”×ª×§× ×ª×™ ×’× ×•×•×¨×“×¤×¨×¡ חדש, שבקרוב ×ולי ×ª×•×–×ž× ×• ×ליו. קר×תי ×ת ההור×ות של ×—× ×™×ª, עשיתי ×ת המבוקש, והיה ×œ× ×• וורדפרס. בשלב ×”×חרון, ביקש ×ž×ž× ×™ הוורדפרס ×ת כתובת ×”×ימייל. ×”×›× ×¡×ª×™ ×ותה, לחצתי "שלח". לחצתי "שלח", והוורדפרס טען ש×ין ×—×™×” כזו. הבטתי בכתובת, הבטתי ב×ימייל, והכתובת ×ותה כתובת. ל×חר שתי דקות, ×”×‘× ×ª×™ ×©×›× ×¨××” ×”×›× ×¡×ª×™ רווח מיותר בין תחילת הטופס לבין הכתובת. רווח מיותר ובלתי × ×¨××”. וכך ×”×™×”, והיתה ×œ× ×• תקומה.
3. ×ו: ×’×ž×’×•×ž×™× ×•×˜×©×¨× ×™×—×•×‘×¡×§×™
המילה שחשבתי עליה בהקשר ×”×–×” היתה "××•×¨×™×™× ×•×ª", ×בל ×–×” ×œ× ×‘×“×™×•×§ ×–×”. ×בן שושן טוען ש××•×¨×™×™× ×•×ª ×”×™× "היכולת ×œ×§×¨×•× ×•×œ×›×ª×•×‘, היכולת להשתמש בשפה על כל משלביה ורבדיה" ו"היכולת להשתמש ×‘×˜×›× ×•×œ×•×’×™×•×ª מידע ×©×•× ×•×ª". ×–×” ×–×”, ×בל ×œ× ×‘×“×™×•×§. ×›×™ "היכולת ×œ×§×¨×•× ×•×œ×›×ª×•×‘" ×ו "היכולת להשתמש בשפה" ××™× × ×§×¨×•×‘×™× ×œ"יכולת להשתמש בשפה על כל משלביה ורבדיה". ולמרות ש×בן שושן ×œ× ×ž×–×›×™×¨ ×–×ת, ×’× ×”×™×›×•×œ×ª להשתמש ×‘×˜×›× ×•×œ×•×’×™×•×ª מידע ×©×•× ×•×ª ××™× ×” ×–×”×” ליכולת להשתמש ×‘×˜×›× ×•×œ×•×’×™×•×ª ×לו על כל משלביהן ורבדיהן. ×–×” הפער שבין ×’×ž×’×•× ×œ×“×™×‘×•×¨, ×ו שבין ידיעה ל××™× ×¡×˜×™× ×§×˜. מערכות ×”×—×™× ×•×š ×©×œ× ×• כמעט ×œ×¢×•×œ× ××™× ×Ÿ מצליחות לגשר על הפער ×”×–×”, ויתכן ש×חת הסיבות לכך ×”×™× ×©×”×Ÿ ××™× ×Ÿ ×ž× ×¡×•×ª. ברוב המקרי×, ×œ× ×ž×œ×ž×“×™× ××•×ª× ×• ××•×¨×™×™× ×•×ª ××œ× ×›×©×™×¨×•×ª.
×“×ž×™×™× ×• סק×לה ×‘×“×™×•× ×™×ª של "ידיעת השפה העברית". ××•×¨×™×™× ×•×ª ×”×™× ×”×©×˜×— בין ×מצע הסק×לה לבין הקצה הרחוק שלה, שטח שמתחיל ×‘×“×•×‘×¨×™× ×™×œ×™×“×™× ×•×ž×¡×ª×™×™× ×‘×‘×¨× ×¨ ×•×˜×©×¨× ×™×—×•×‘×¡×§×™. ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— כלל שכשירות מופיעה על הסק×לה הזו; כשירות ×”×™× ×ž×” שצריך כדי ×œ×”×™×›× ×¡ לסק×לה מלכתחילה.
×בל ×’× ×× ×ž×¢×¨×›×•×ª ×”×—×™× ×•×š היו משתדלות ב×מת, × ×•×¨× ×§×©×” ל×ָרְייֶן ×ד×. ×× ×—× ×• ×™×›×•×œ×™× ×œ×œ×ž×“ ×ת ×”×˜×¨×™×§×™× ×”×§×˜× ×™×, ×ת הקללות ×ו ×ת קיצורי המקשי×, ×ך × ×ª×— מידע ×דיר × ×•×ª×¨ בחוץ. הרווח המיותר ×©×”×›× ×¡×ª×™ בטופס ×”×ימייל יכול ×”×™×” לחרפן ××“× ×חר במשך שעות. ××™ ××–, ×’× ×× ×™, ×›× ×¨××”, ×”×ª×—×¨×¤× ×ª×™ ממקרה דומה. הכל × ×¨××” בסדר, ×בל העסק ×œ× ×¤×•×¢×œ. מתי ×œ×ž×“× ×• ש×× × ×›×” בטלוויזיה ×”×™× ×¢×©×•×™×” לחזור לפעול? מתי ×œ×ž×“× ×• ש×× ×©×”×”×“ ש×פשר לשמוע ×œ×¤×¢×ž×™× ×‘×˜×œ×¤×•×Ÿ ×”×•× ×‘××’ מקובל? מתי ×œ×ž×“× ×• להבחין בין ב××’ מקובל לב××’ קטסטרופלי? ×œ×¤×¢×ž×™× ×× ×™ מדבר בטלפון הקווי, ושומע ברקע ×ישה ×–×§× ×” מלהגת. ×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢ למה ×–×” קורה (×™×יר טוען שזה קשור להת×בכות), ×בל ×× ×™ יודע שזה בסדר, ×•×œ× ×¦×¨×™×š ×œ×§× ×•×ª טלפון חדש.
לימדתי ×ת ×”×”×•×¨×™× ×©×œ×™ להשתמש בג'ימייל, ×בל ×”× ×ž×ž×©×™×›×™× ×¢× ×”××וטלוק. כמה ×“×‘×¨×™× ×œ× ×œ×™×ž×“×ª×™ ×ות×, ×›×™ ×œ× ×—×©×‘×ª×™ ×¢×œ×™×”× ×›×“×‘×¨×™× ×©×™×© ללמד? ו×ולי ×”× ×œ× × ×™×¡×• ×פילו להשתמש בג'ימייל, ×›×™ ×”× × ×™×—×©×• ×ת כל מה ×©×œ× ×œ×™×ž×“×ª×™. לכל מכשיר ××•×¨×™×™× ×•×ª חדשה, ו×ין מי שילמד. ל××™× ×˜×¨× ×˜ ××•×¨×™×™× ×•×ª משלו, ×בל ×’× ××™× ×¡×¤×•×¨ ××•×¨×™×™× ×•×™×•×ª ×§×˜× ×•×ª – לכל ×תר ו×פליקציה. המהירות שבה כל ×–×” קורה קצת מפחידה. ×× ×™ זוכר כיצד פספסתי ×ת המעבר ×ž× ×•×¨×˜×•×Ÿ ×§×•×ž× ×“×¨ ×œ×•×•×™× ×“×•×–, ובמשך שלוש ×©× ×™× ×œ× ×™×“×¢×ª×™ ×יך להתעסק ×¢× ×”×ž×—×©×‘. בקרוב ×ª×¦× ×ž×¢×¨×›×ª הפעלה חדשה, ו××£ ×חד ×œ× ×™×¡×¤×¨ לך ×©×”×™× ×”×•×œ×›×ª לשלוט בשוק. תיש×ר ×¢× ×”-XP עד שיהיה מ×וחר מדי. בגלל ×–×” ×”×תר ×”×–×” ×œ× ×ž×¦×—×™×§ ×ותי. יש בו צורך.
4. ×ו: דפי ×’×ž×¨× ×•×¤×¨×¤×¨×–×•×ª על דה-סוסיר
להבחין בין כשירות ל××•×¨×™×™× ×•×ª ×–×” ×œ× ×”×¨×‘×” יותר ממשחק בהגדרות. ×פשר, ב×ותה מידה, לדבר על דרגות ×©×•× ×•×ª של כשירות. ×–×” ×œ× ×‘×מת ×ž×©× ×”. ×בל יש ×›×ן, בכל ×–×ת, משהו מוזר. ×יכשהו, דרגות ×©×•× ×•×ª של כשירות ×œ×©×•× ×™×ª ×œ× × ×¨×ות לי כשייכות ל×ותה קטגוריה. ×ת×ר ×–×ת כך – ידיעת שפה ××™× ×” שקולה לידיעת דיבור, וידיעת דיבור ××™× ×” שקולה לידיעת דיבור בקבוצה מסוימת. הכשירות ×”×œ×©×•× ×™×ª ×ž×ª×—×¨×¤× ×ª תמיד בדרכה לביצוע. כלומר, כדי לדבר, לכתוב, לשתוק, צריך יותר מ×וצר ×”×ž×œ×™× ×•×”×ª×—×‘×™×¨ ש××¦×•×¨×™× ××¦×œ× ×• בר×ש.
וזה כך, בין הש×ר, ×ž×©×•× ×©×›×œ ביצוע ×”×•× ×ž×ž×©×§ של כמה כשירויות ×©×•× ×•×ª. לכתוב ××™× ×• לדבר. כתיבה דורשת ממך הכרת ×¡×™×ž× ×™× ××—×¨×™× (×ותיות כתובות, × ×™×§×•×“), לדעת כיצד להחזיק עט ×ו להקליד, להכיר ×ת ×›×™×•×•× ×™×•×ª הכתיבה, היכן וה×× ×›×“××™ ×œ×©×™× ×©×•×œ×™×™× ×‘×“×£, ו×פילו כיצד ×ž× ×•×•×˜×™× ×‘×¡×¤×¨. דף גמר×, למשל, מחולק ל×זורי משמעות, ×œ×©×˜×—×™× ×©×”×˜×§×¡×˜ ×©× ×›×ª×‘ ×‘×”× ×מור ×œ×”×™×§×¨× ×‘×”×§×©×¨ ×©×•× ×”. בספר, לעומת ×–×ת, ×× ×—× ×• ×™×•×“×¢×™× ×©×—×œ×§ ×”×רי של הדף ×”×•× "דבר המחבר", ×•×”×ž×¡×¤×¨×™× ×”×§×˜× ×™× ×©×œ×ž×¢×œ×” ×”× ×¢×–×¨×™ × ×™×•×•×˜, מט×-מידע.
לכתוב על דף ×œ× ×“×•×ž×” לכתיבה בוורד, ×•×©× ×™×”× ×œ× ×“×•×ž×™× ×œ×›×ª×™×‘×” בבלוג; כתיבה בבלוג ××™× ×” דומה לכתיבה בסיפור ×”×מיתי והמזעזע של. ו×פילו הכשירות של לכתוב בסיפור ×”×מיתי והמזעזע של מחולקת לכשירויות ×©×•× ×•×ª, מידיעת הוורדפרס ועד הכרת סוג השיח ×©×ž×ª×§×™×™× ×›×ן. ×פשר ללמוד ×ת ×–×”, ×œ× ×œ×œ×ž×“.
5. ×ו: ×זורי שגי××” חופשיי×
××– חשבתי, בתור התחלה, לבקש מכ×, מגיבי-על שכמותכ×, לכתוב ×ת כל ×”×“×‘×¨×™× ×”×§×˜× ×™× ×”×לה – הרווח בטופס ×”×›× ×¡×ª ×”×ימייל, המכה על הטלוויזיה. ×–×” ×™×”×™×” × ×—×ž×“. מצד ×©× ×™, ×–×” ×œ× ×™×¢×–×•×¨. ×œ× ×‘×מת. יש יותר מדי ×¨×•×•×—×™× ×›×לה, מידע ברור מ×ליו, מכדי ×©× ×™×ª×Ÿ ×™×”×™×” ליצור רשימה.
×›×™ ×ולי הדרך היחידה ללמד ×ת ×”×”×•×¨×™× ×©×œ×™ להשתמש בג'ימייל ×”×™× ×œ×”×•×¨×™×“ ×§×•× ×“×•× ×•×™×¨×˜×•×לי, ולתת ×œ×”× ×œ×˜×¢×•×ª עד ×ובדן חושי×, בלי ×חריות ×ו תסכול. ×”×× ×©×™× ×”×™×—×™×“×™× ×©×× ×™ מכיר ×©×ž×‘×™× ×™× ×ž×©×”×• במחשב ×©×œ×”× ×”× ×לו שהיו ×ž×•×›× ×™× ×œ×”×¨×•×¡ ×ותו. וזה × ×›×•×Ÿ ×’× ×œ×’×‘×™ שפה, ×’× ×œ×’×‘×™ ×˜×œ×¤×•× ×™×. ×ולי ×”×’×™×¢ הזמן ×©× ×¤×¡×™×§ ללמוד, ×•× ×ª×—×™×œ לשחק.
6. ×ו: צעצוע
ליסה, מורה ××ž×¨×™×§× ×™×ª שהכיר לי ×ס×, × ×™×¡×—×” ×¤×¢× ×ž×‘×—×Ÿ לקמוס יפהפה לידיעת שפה ×צל ילדי×. ×פשר לר×ות ×× ×™×œ×“ חש ×‘× ×•×— בשפה, לדבריה, ×× ×”×•× ×ž×©×—×§ בה. ×בל משפט ×”×ª× ××™ ×”×–×” ×מיתי ×’× ×× ×”×•×¤×›×™× ×ת ×”×ž×©×ª× ×™×: ×× ×™×œ×“ ישחק בשפה, ×”×•× ×™×—×•×© בה ×‘× ×•×—.
לחוש ×‘× ×•×— ולשחק ×ž× ×™×—×™× ×–×” ×ת ×–×”, במידה מסוימת; הן דרישות ×§×“× × ×”×“×¨×•×ª לכל התחלה של ××•×¨×™×™× ×•×ª, בכל דבר ×©×œ× ×™×”×™×” – הן תובעות מה×וריין התעלמות, לפחות חלקית, מהטל×ולוגיה של העצ×, ממטרתו המוצהרת. שפה ×”×™× ×œ× ×¨×§ ×מצעי תקשורת, ×”×™× ×’× ×¦×¢×¦×•×¢, וחומר ×•×˜×›× ×•×œ×•×’×™×”.
×× ×™ כותב ×›×™ ×× ×™ רוצה לספר ×œ×›× ×ž×©×”×•; ×בל ×× ×™ רוצה שתדעו ש×× ×™ חשבתי על ×ותו משהו; ×× ×™ רוצה תשו×ות, כן, ×בל ×× ×™ רוצה ×’× ×ª×©×•×ות לבלוג, וקצת, ×ולי, לסדר, במהלך הכתיבה, ×ת הבל×גן שהלך ×צלי בר×ש ×œ×¤× ×™ כן; ×× ×™ כותב, כלומר, כדי לחשוב; ו×× ×™ כותב כדי ×œ×”× ×•×ª מהמלי×, וחושב כדי להזין ×ת הבלוג. ו×× ×–×” ×œ× ×¦×¢×¦×•×¢, וזו ××™× ×” ×˜×›× ×•×œ×•×’×™×”, ××™× ×™ יודע מה כן.
תשו×ות! (ביקשת, קיבלת P:)
ותגובה מורחבת בהמשך היו×, ×× ×ª×¨×¦×” הש×
×× ×›×š, קבל ×ת תשו×ותיי.
זכית בהן ביושר רב.
גירית ×ותי לחשוב וב×ותה × ×©×™×ž×” × ×”× ×™×ª×™ – תודה.
מצויין. ×•×™×˜×’× ×©×˜×™×™×Ÿ המ×וחר הופך ×¨×œ×•×•× ×˜×™ יותר ×ž×©× ×” ×œ×©× ×”.
תשו×ות ××™× ×“×™×“.
×הבתי במיוחד ×ת ההשוו××” לדפי הגמר×. לפורמט התצוגה של התלמוד יש דמיון ×œ× ×ž×‘×•×˜×œ לדף רשת.
"הפוסט של ×יתמר ש×לתי×ל, ל×ריין, החזיר ×ותי לפוסט שהתחלתי לכתוב ×¤×¢× ×•×¢×•×“×“ ×ותי לגמור לכתוב ×•×œ×¤×¨×¡× ×ותו כבר.
×× ×™ כבר ×œ× ×‘×‘×™×–× ×¡ של ללמד ×˜×›× ×•×œ×•×’×™×”, ×בל חשבתי ש×ולי המחשבות ×•×”×¨×¢×™×•× ×•×ª שלי על הור×ת ×˜×›× ×•×œ×•×’×™×” יעזרו למישהו, ×יכשהו."
http://webster.co.il/2008/12/23/977/
(×›×›×” ×¢×©×™× ×˜×¨×¢×§×‘×¢×§ ×™×“× ×™)
תודות וכו'.
משה, לגמרי. הגעתי לזה מתוך מחשבה על דפי רשת, ש×פילו פרסמתי ×›×ן ×¤×¢× ×‘×¤×•×¡×˜ ×œ× ×פוי מדי.
"×ולי ×”×’×™×¢ הזמן ×©× ×¤×¡×™×§ ללמוד, ×•× ×ª×—×™×œ לשחק."
קודוס. ×בל.
הבעיה ×”×™× ×©×”×ž×’×ž×” בשטח הפוכה, והגיל שבו ×¢×•×‘×¨×™× ×ž×ž×©×—×§ ללמידה הולך ויורד, למרבה ×”×ימה. וכבר בגיל 3 (×× ×œ× ×œ×¤× ×™ ×–×”) יש שיעורי העשרה וחוגי ×× ×’×œ×™×ª ×•×ª×›× ×™× ×“×™×“×§×˜×™×™× ××™× ×¢×œ ×“×™× ×. וכל ספר ×•×ª×•×›× ×™×ª טלוויזיה לז××˜×•×˜×™× ×ž× ×¡×” להחדיר מידע, ×›×™ לשעשע כבר ×œ× ×ž×¡×¤×™×§ (××™×–×” הבדל בין "עולמו ×”×ž×•×¤×œ× ×©×œ וולט ×“×™×¡× ×™" של ילדותי ל"מועדון של מיקי" היו×, כשהסיפור וה×× ×™×ž×¦×™×” ×”× ×¨×§ פלטפורמה ללימוד ×לגוריתמי×).
בדיוק ×œ×¤× ×™ כמה ×™×ž×™× ×¢×œ×ª×” בי המחשבה ש×ולי ×–×” קשור להתפוצצות המידע. ×©×”×•×¨×™× ×•×ž×•×¨×™× ×•×’× × ×•×ª ×ž×¨×’×™×©×™× ×©×™×© כל כך הרבה מידע, ולכן ×—×™×™×‘×™× ×œ×”×ª×—×™×œ לדחוס ×ותו כמה שיותר מהר. וכך ×–×•× ×—×™× ×ת הלמידה ×”××•×¨×’× ×™×ª, החושית, ×©× ×¨×›×©×ª במשחק – ×ž×™×œ× ×–×•× ×—×™×: ×ž×ž×¢×™×˜×™× ×‘×¢×¨×›×”, ×ž×‘×˜×œ×™× ×•×ž× ×•×•× ×™× – ×•×¢×•×‘×¨×™× ×œ×”×•×¨××” ×¤×¨×•× ×˜×œ×™×ª בגיל הרך. בחזרה לחיידר.
(×”×× ×ª×¨×•×¤×•×¡×•×¤×™×, לעומת ×–×ת, × ×•×ª× ×™× ×œ×™×œ×“×™× ×œ×©×—×§ בתמימות עד גיל 7. ×–×ת ×חת הסיבות ש×× ×™ ×והב ×ות×; חבל שרק ×™×œ×“×™× ×©×œ ×”×™×™-×˜×§×™×¡×˜×™× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¨×©×•×ª לעצמ×.)
[×œ×¤×¢×ž×™× ×× ×™ מרגיש כמו ק×טו הזקן של ×”×—×™× ×•×š הממלכתי. ו×ת הפרדיגמה יש ×œ×©× ×•×ª.]
מצוין. כל כך מצוין שכתבתי "מצוין" ×‘×ž×§×•× "מורן" בשדה של ×”×©× ×‘×ª×’×•×‘×”. עוד ב××’ ××•×¨×™×™× ×™ קטן (שהתגלה בזמן ותוקן).
כשקר×תי ×ת הפוסט חשבתי על ×©× ×™ דברי×. הר×שון ×”×•× ×¡×•×’ של הקבלה שעוד ×œ× ×”×—×œ×˜×ª×™ ×× ×”×™× ×ž×ª×ימה ×ו ל×. חשבתי ×©×¢× ×™×™×Ÿ ×”×˜×¨×™×§×™× ×”×§×˜× ×™× ×©×œ השפה (כל שפה, ×›×מור, ×’× ×©×¤×ª השימוש בג'ימייל) מקביל קצת ×œ×¢× ×™×™×Ÿ ×”×˜×¨×™×§×™× ×”×§×˜× ×™× ×‘×‘×™×©×•×œ. ×× ×©×™× ×—×¡×¨×™ × ×™×¡×™×•×Ÿ בבישול × ×•×˜×™× ×œ×”×¨×•×¡ ×ž×ª×›×•× ×™× ×ž×¦×•×™× ×™×, ×× ×”× ×›×ª×•×‘×™× ×‘×©×¤×” ×œ×§×•× ×™×ª (ורוב ×”×ž×ª×›×•× ×™× ×›×ª×•×‘×™× ×›×›×”). מה שחשוב בבישול ×”×•× ×“×•×•×§× ×”×“×‘×¨×™× ×©×œ× ××•×ž×¨×™× – מתי לחתוך מה, מתי להוסיף מה, על ×יזו ×ש, ב××™×–×” סיר, כמה רך ×–×” צריך להיות, ×יך ×–×” צריך להיר×ות. ×× ×ž×™×©×”×• ×œ× ×™×•×“×¢ ×ת כל ×”×“×‘×¨×™× ×”×לה, התבשיל יכול להיהרס לו, ×ו לצ×ת ×œ× ×ž×•×¦×œ×—, מה ×©×™×’×¨×•× ×œ×• "לחזור להשתמש ב××וטלוק".
הדבר ×”×©× ×™ שחשבתי עליו, שמתקשר ×’× ×œ×¨×שון, ×”×•× ×©×ולי הפתרון ללימוד ×”×˜×¨×™×§×™× ×”×לה ×”×•× ×œ× ×©×”×ž×•×¨×”/מדריך יזכור ללמד ×ת ×›×•×œ× (×›×™ ××£ ×¤×¢× ×œ× ×–×•×›×¨×™× ×ת הכל, ×©×œ× ×œ×“×‘×¨ על מה ×©× ×¨××” ×œ× ×• "טבעי" ×חרי ×©× ×™× ×©×œ שימוש ×‘×˜×›× ×•×œ×•×’×™×” מסוימת ×בל ×”×•× ×‘×¢×¦× ×˜×¨×™×§). ×ולי הפתרון ×”×•× ×‘×—×™× ×•×š לש×לות. ×œ× ×œ×¤×—×“, לש×ול. למה ×–×” ×‘× ×•×™ ×›×›×” ולמה ×–×” ×œ× ×¢×•×‘×“ לי. ×œ× ×œ×—×©×•×‘ כל הזמן שזה בטח ×× ×™ ×©×œ× ×™×•×“×¢×ª, ×œ× ×œ×”×ª×‘×™×™×© לש×ול. ועוד דבר – לחשוב יצירתי. המורה/מדריך צריך להרגיל ×ת ×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×©×œ×• לדרוש דברי×, לרצות ×“×‘×¨×™× ×ž×”×ž×¢×¨×›×ª. ×œ× ×œ×§×‘×œ ×ותה כפי שהי×. ללמוד לומר ×“×‘×¨×™× ×›×ž×•: "הייתי רוצה שתהיה דרך לחפש במייל שלי הודעה מסוימת". וו×לה? יש דרך! ×‘×•× ×למד ×ותך.
בקיצור, ריבוי ×”×˜×›× ×•×œ×•×’×™×•×ª יכול ליצור פה (וקרוב לווד××™ שכבר יצר) סוג חדש של ×ž×•×¨×™× ×•×ª×œ×ž×™×“×™×, וסוג חדש של למידה ×•×”×ª×‘×•× × ×•×ª על העול×. פקפוק, ש×ילת ש×לות, דרישה ליותר.
×–×” יופי יופי של פוסט. לטעות עד ×ובדן ×—×•×©×™× ×כן ×מורה להיות זכות בסיסית. ובעודי כותבת ×ת המשפט ×”×–×”, ×× ×™ ×ž×‘×™× ×” שמדובר ×‘×˜×¢× ×” ×וטופית. הרבה ×œ×¤× ×™ המורי×, ×”×’× × ×•×ª, ×”×‘×•×¡×™× ×ו ווט×בר גוף מפקח יש ×ת ×”-peers ×©×œ× ×• ש××•×ª× ×¢×œ×™× ×• ×œ×”×¨×©×™× ×‘×›×œ גיל ובכל מצב. ×•×“×•×•×§× ×”××™× ×˜×¨× ×˜, על ×”×œ×™×ž×™× ×œ×™×•×ª בין לבד וביחד שבו, יכול להועיל ×‘×¢× ×™×™×Ÿ ×”×–×”.
×’'יימס, שהגיב מעליי, עשה ×ת הדבר ×”×–×” ל××—×¨×•× ×”: http://www.hahem.co.il/james.html, ×©×”×•× ×”×§×“×©×” ×ישית של הדבר ×”×–×”, http://www.rolyn.co.uk/wub.htm. ×’'יימס, על ××£ ×™×ª×¨×•× ×•×ª×™×• הרבי×, ××™× ×• ×ž×ª×›× ×ª, ×•×”×•× ×ומר ×©×”×•× ×¢×©×” ×ת ×–×” בהשר×ת הפוסט שלך, שדרבן ×ותו לבקש עצות מחבר ×ž×ª×›× ×ª. כך שתר××”, כבר עשית ×©×™× ×•×™ בעול×. ועוד ××™×–×” ×©×™× ×•×™: ×× ×™. סקסית. כעת ×–×” כתוב.
ו×גב, צביקה בשור כותב בדיוק ×”×™×•× ×¢×œ ××•×¨×™×™× ×•×ª ×˜×›× ×•×œ×•×’×™×ª מזווית ×חרת:
http://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3175484,00.html
×–×” ×ž×¢× ×™×™×Ÿ מה ×©×”×•× ×ומר ש×, כתוספת לפוסט שלך. ×–×” × ×¨××” לי ×”×’×™×•× ×™ שהבסיס ללימוד ×”××•×¨×™×™× ×•×ª ××™× ×” רק הזכות לטעות ××œ× ×’× ×”×‘× ×ª ×”×ž× ×’× ×•× ×™× ×©×¢×•×ž×“×™× ×ž×חורי הדברי×.
מרמיט: ×–×” × ×›×•×Ÿ ל×ללה. ×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢ ×× ×–×” קשור להתפוצצות המידע (×ו, × ×›×•×Ÿ יותר: ב×יזו מידה ×–×” קשור להתפוצצות המידע), ×בל × ×¨××” שזה ב×מת כך. ×ולי ×–×” ×’× ×§×©×•×¨ לעובדה שכך ×× ×• ×—×•×©×‘×™× ×¢×œ ללמוד, ב×ופן כללי. ומ×חר ×©×—×™× ×•×š ×”×•× ×—×©×•×‘, ×•×›×•×œ× ×ž×¡×›×™×ž×™× ×©×”×•× ×—×©×•×‘, ×›×•×œ× ×ž×ª×—×™×œ×™× ×œ×œ×ž×“.
מורן: ×¢× ×§!
מיטל:
×. ×’'יימס ×’×ון.
ב. יכול מ×וד להיות שה××™× ×˜×¨× ×˜ יכול להועיל. ×בל ×”×•× ×™×›×•×œ ×’×, מ×וד בקלות, ליצור קליקות סגורות, של ×× ×©×™× ×©×ž×“×‘×¨×™× ×‘×ותה שפה ×•×¡×•×œ×“×™× ×ž× ×™×•×‘×™×.
×’. לגבי ×”×‘× ×ª ×”×ž× ×’× ×•× ×™×, ×× ×™ מסכי×. ×œ× ×¢×œ המשחק לבדו. ×בל ×’× ×œ× ×¢×œ הלימוד לבדו. ×יכשהו, במהלך הפוסט, קצת דחקתי ×ת עצמי רטורית ×œ×¤×™× ×” חריפה מדי.
ד. צביקה ×”×•× ×”×›×™ ×’×-ש×.
"יכולת להשתמש בשפה על כל משלביה ורבדיה", ××– ×–×” ×ומר ש×× ×™ מ×וריין רק ×× ×›×©×‘×—×•×¨×” ×ומרת לי "קצת קר" ×× ×™ יודע ×× ×× ×™ צריך להדליק ×—×™×ž×•× ×ו ×œ×‘×•× ×œ×—×‘×§ ×ותה. ו×× ×™ חייב להודות שעדיין יש סיכוי ש×× ×™ ×עשה טעויות קריטיות ×‘×¢× ×™×™×Ÿ ×”×–×”.
×‘×ž×œ×™× ×חרות, ×ין ××£ ×חד ששולט בצורה מושלמת בפרגמטיקה של כל השפה. ×תה מבין ×’'ימייל, ×•×”×”×•×¨×™× ×©×œ×š (טוב, שלי) ×ת ×”×§×•×“×™× ×”×¢×“×™× ×™× ×©×œ היעלבות במשפחות ×¤×•×œ× ×™×•×ª. כל ×חד והמשלב ×ו הרובד שלו. ×©×•× ×ž×©×—×§ ×ו לימוד ×œ× ×™×ª×§× ×• ×ת ×–×”. ×× ×—× ×• סופיי×.
רציתי להגיד ש"×”×—×™×™×, הור×ות שימוש" של פרק
מ×וד קשור ×‘×¢×™× ×™ לפוסט ×”×–×”,
ובעצ×, הפוסט ×”×–×” ממש × ×™×¡×— בשבילי חלק ××™× ×˜×’×¨×œ×™ מהגדולה בספר.
משהו שתמיד הרגשתי שיש בו, ×בל ×œ× ×”×ª×ž×œ×œ.
המשחקיות בספר ברורה מ×ליה.
והקשר בין המשחקיות,
×œ×©× ×”×¡×¤×¨,
ולפוסט הזה
×”×™× ×“×¨×š × ×¤×œ××” להתחיל ×™×•× ×—×“×© ש×ולי עכשיו כן ×™×”×™×” לי ×›×— ×ליו…
המון תשו×ות מעריצות!
×ו,× ×–×›×¨×ª×™,
×ין לי ×›×— לחשוב על ×–×”, ×בל ×ולי עכשיו מישהו ×©×§×¨× ×ת הספר, ו×ת הפוסט יכול ×œ×”×©×œ×™× ×ת התגובה שלי למשהו ×©×”×•× ×ž×¢×‘×¨ להצבעה על דומויות ×œ× ×ž×•×‘×”×¨×•×ª? יש לי הרגשה של ×–×” ×בל ×× ×™ ×שמח ×× ×ž×™×©×”×• יגיד לי מה ×× ×™ חושבת (סת×, ×’× ×ž×” ×”×•× ×—×•×©×‘ ×–×” טוב.)
טרקבק ×™×“× ×™:
http://moddy.blogli.co.il/archives/105
סיון: ×× ×™ ×œ× ×ž×¡×›×™×. ×× ×—× ×• ×œ×•×ž×“×™× ×”×ž×•×Ÿ ומהר. פשוט יש הרבה יותר ללמוד.
עדיה: ×˜×¨× ×§×¨×תי, רב×ק!
מודי: מגיעה לך תשובה ×רוכה יותר משביכולתי לתת כרגע. בקרוב. מבטיח.
×”"צורך" ללמד ×ת ×”×”×•×¨×™× ×œ×”×©×ª×ž×© בג'ימייל: ×‘×ž×•× ×—×™×• של ×•×™×˜×’× ×©×˜×™×™×Ÿ, יש ×›×ן ×ולי × ×¡×™×•×Ÿ ×ו התיימרות ליתר דיוק, לצרף ×× ×©×™× × ×•×¡×¤×™× ×œ"משחק הלשון" הספציפי שלך. וזה ×ž×¢× ×™×™×Ÿ, ×ž×©×•× ×©×•×™×˜×’× ×©×˜×™×™×Ÿ טוען שהדבר ××™× ×• ×פשרי, ×ו לפחות מ×וד מ×וד קשה, שהרי מדובר בסובייקטיביות הבלתי × ×™×ª× ×ª לגישור של החוויה הפוסט ×ž×•×“×¨× ×™×ª.
כך ×©× ×•×¦×¨×ª ×›×ן סיטו×ציה ייחודית ×•×ž×¢× ×™×™× ×ª ממספר טעמי×:
1) ר×שית, ×”×ª×§×™×™×ž×•×ª× ×©×œ משחקי לשון × ×¤×¨×“×™× ×›×œ כך ב×ותו מרחב ×§×™×•× (משפחה: ×”×•×¨×™× ×™×œ×“×™×). מה ×©×‘× ×™ ×“×•×¨×™× ×• ×ª×•×¤×©×™× ×›×˜×¨×™×•×•×™×לי (×’'ימייל, × ×פסטר, גוגל) × ×ž×¦× ×‘×¢×¦× ×ž×—×•×¥ לגבולות ההגדרה של ××•×¨×™×™× ×•×ª (!) של ×”×•×¨×™× ×•.
2) ×©× ×™×ª, ×”× ×¡×™×•×Ÿ לגישור על הפער התהומי ×”×–×”, שמה ×× ×œ× ×‘×¢×¦× ×ž×‘×˜× ×©×יפה (הדדית?) ליצור מרבד ×§×™×•× ×ž×©×•×ª×£, על כל הקושי הכרוך בכך. ×“×”×™×™× ×•: ××™×–×” מין "קשר" ×× ×™ בכלל ×ž×§×™×™× ×¢× ×”×•×¨×™×™, ×× ×”× ××™× × ×ž×‘×™× ×™× (×ו יותר × ×›×•×Ÿ חסרי דעת) ×ת ×”× ×™×•×× ×¡×™× ×”×§×˜× ×™× ×‘×™×•×ª×¨ של ×”×§×™×•× ×©×œ×™? ועובדה, ×ž×ª×§×™×™× ×§×©×¨. ×בל ×ולי בזיהוי המתח והפער, טמון ×’× ×”×¤×•×˜× ×¦×™×ל ×œ×”×‘× ×” ובי×ור של מחלוקות, ×ž×ª×—×™× ×•×”×¢×“×¨ קורלציה בין הדורות. בהקשר ×”×–×”, × ×›× ×¡ ×’× ×”×“×™×•×Ÿ בטוקבקי×, על ×ודות שיטות של ×—×™× ×•×š לעומת לימוד לעומת עיצוב – ×›×•×œ× ×ª×”×œ×™×›×™ ×‘× ×™×™×” ופיתוח של משחקי לשון ייחודיי×, ×—×œ×§× ×‘×¢×œ×™ הקשר רחב יותר, ×•×—×œ×§× ×¤×—×•×ª.
זו זוית ×ž×¢× ×™× ×ª – מה המוטיבציה של ×יתמר ללמד ×ת הוריו להשתמש בגמיל? ×”×•× ×ž×מין ×©×—×™×™×”× ×™×”×™×• ×˜×•×‘×™× ×™×•×ª×¨ ×× ×™×©×ª×ž×©×• בגמיל; שהלשון שלו יותר מוצלחת משלה×.
–××™×–×” מין "קשר" ×× ×™ בכלל ×ž×§×™×™× ×¢× ×”×•×¨×™×™, ×× ×”× ××™× × ×ž×‘×™× ×™× (×ו יותר × ×›×•×Ÿ חסרי דעת) ×ת ×”× ×™×•×× ×¡×™× ×”×§×˜× ×™× ×‘×™×•×ª×¨ של ×”×§×™×•× ×©×œ×™?
ו××™×–×” קשר יש ×¢× ×›×œ ×חד ×חר? הרי ××£ ×חד ×œ× ×™×‘×™×Ÿ ×ת ×”× ×™×•×× ×¡×™× ×”×§×˜× ×™×, ולכן קשר ××™× × ×• ×פשרי כלל. ×•×›×•×œ× ×• ×ž×¡×ª×•×‘×‘×™× ×¡×‘×™×‘ ×¢×¦×ž× ×• ב××ž×•× ×” (ודרישה!) ×©×›×•×œ× ×™×‘×™× ×• ××•×ª× ×•; ×× ×¨×§ יסכימו ללמוד ×ת הלשון המוצלחת שלי, הכל ×™×”×™×” טוב וברור!
טרגדיה.
עדיין ל×: בעוד ש×× ×™ ×ž×¡×›×™× ×¢× ×”× ×—×” 1, ×× ×™ עדיין ×œ× ×ž×¡×›×™× ×¢× ×”× ×—×” 2. ×”×”×•×¨×™× ×©×œ×™ × ××‘×§×™× ×‘×¨×©×ª. ×”× ×¨×•×¦×™× ×œ×œ×ž×•×“. ×חת לכמה זמן ×”× × ×ª×§×œ×™× ×‘×‘×¢×™×•×ª הרגילות של ×”××וטלוק. ×בל ×›×שר מגיע פיתרון מעשי, ש××™× ×• × ×§×•×“×ª×™, ×”× × ×טמי×. ×–×” ×œ× ×‘×“×™×•×§ × ×™×¡×™×•×Ÿ גישור על פער בין משחקי לשון. יש לי הרבה משחקי לשון ×ž×©×•×ª×¤×™× ×ית×. יש לי מספיק. ×–×” × ×™×¡×™×•×Ÿ לעזור בבעיה ×§×•× ×§×¨×˜×™×ª.
מודי תולשששש: ×× ×™ ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ ×ת הקפיצה בין "××£ ×חד ×œ× ×™×‘×™×Ÿ ×ת ×”× ×™×•×× ×¡×™× ×”×§×˜× ×™×" לבין "קשר ××™× × ×• ×פשרי כלל".
ציטוט: "××™×–×” מין "קשר" ×× ×™ בכלל ×ž×§×™×™× ×¢× ×”×•×¨×™×™, ×× ×”× ××™× × ×ž×‘×™× ×™× (×ו יותר × ×›×•×Ÿ חסרי דעת) ×ת ×”× ×™×•×× ×¡×™× ×”×§×˜× ×™× ×‘×™×•×ª×¨ של ×”×§×™×•× ×©×œ×™?"
××– ×ולי ×›×ן הכשל, ×‘×¢×™× ×™: ×’'ימייל ××™× ×• ×חד ×”× ×™×•×× ×¡×™× ×”×§×˜× ×™× ×‘×™×•×ª×¨ של ×”×§×™×•× ×©×œ×™.
LOL
×תה חושב שהקשר ×¢× ×”×•×¨×™×š ×”×•× ×‘×¢×™×ª×™ ×›×™ ×”× ×œ× ×ž×‘×™× ×™× ×’'מיל?
מה? למה?
×”× ×” דוגמה לכמה ש×× ×©×™× ×œ× ×ž×‘×™× ×™× ×חד ×ת ×”×©× ×™, ביחוד ×›×©×”× ×ž× ×™×—×™× ×©×›×Ÿ.
×× ×™ הגבתי ל "עדיין ל×", שמתייחס לצורך שלך ללמד ×ת הוריך ×’'מל. ×× ×™ חושב שזה ×‘× ×ž×ž× ×•, ×•×œ× ×ž×ž×š – כלומר, בפוסט המקורי בכלל ×œ× ×”×¡×‘×¨×ª למה ×תה רוצה שהוריך ישתמשו בגמל. מה ×כפת לך? ×בל "עדיין ל×" שו×ל ×ת הש×לה, ×•×”×™× ×ž×¢× ×™× ×ª (×ותי, לפחות) ×œ× ×‘×”×›×¨×— ×ישית כלפיך, ××œ× ×‘×ופן ×¢×§×¨×•× ×™ – למה ללמד מישהו לעשות משהו בדרך "שלי"?
×”×•× ×ומר שזה "× ×¡×™×•×Ÿ ×ו התיימרות ליתר דיוק, לצרף ×× ×©×™× × ×•×¡×¤×™× ×œ"משחק הלשון" הספציפי שלך", ושזה ×œ× ×פשרי בכלל. שזו בעסה. יותר מזה, ×”×•× ×ומר ש×× ×”×•×¨×™× ×œ× ×ž×‘×™× ×™× ×ת ×”× ×™×•×× ×¡×™× ×”×§×˜× ×™× ×©×œ×š, ××– מה שווה הקשר בכלל? ×”× ×™×ª×•×— שלי: ×× ×תה דורש שמישהו יבין ×ת ×”× ×™×•×× ×¡×™× ×”×§×˜× ×™× ×©×œ×š כדי שהקשר ×™×”×™×” משמעותי, ו×× ×–×” בכלל ×œ× ×פשרי (×•×™×˜×’× ×©×˜×™×™×Ÿ), ××– ×ין ×§×©×¨×™× ×ž×©×ž×¢×•×ª×™×™× ×‘×›×œ×œ! וזה מ×וד עצוב.
×בל ×תה ×מרת שזה ×œ× "× ×™×•×× ×¡", ××œ× (ופה ×ולי טעיתי ×‘×”×‘× ×”) משהו חשוב בהרבה, ו××– העובדה שהוריך ×œ× ×ž×‘×™× ×™× ×ת ×–×” ×”×™× ×‘×¢×™×” ×¨×¦×™× ×™×ª.
×בל ×œ× × ×©×ž×¢×ª לי ×¨×¦×™× ×™, ××– צחקתי.
מקווה ש×× ×™ יותר מובן (למרות שכידוע ×–×” בלתי ×פשרי)
×”×•×‘× ×ª! (×× ×›×™ × ×לצתי לחזור ×חורה לתגובות, ×•×œ×§×¨×•× ×ž×—×“×©) 🙂
×× ×™ חושב ש×ין ××“× ×©×ž×¦×œ×™×— לעשות שיחת ועידה בטלפון. כל ×”× ×™×¡×™×•× ×•×ª שלי לעשות שיחת ועידה ×˜×œ×¤×•× ×™×ª בעיקר הבי×ו ×œ× ×™×ª×•×§ של ×חד המשתתפי×.
בהחחלט עדיף להשתמש ×‘×¤×ª×¨×•× ×•×ª ××™× ×˜×¨× ×˜×™×™× – ×ž×¡× ×’'ר, סקייפ וכו'