(סוג של תגובה ל×יתמר)
×‘× ×¡×¤×— ×”×˜×›× ×™ של 1984 יש משהו ×ž×¢× ×™×™×Ÿ על הגבולות של שיחדש: לעול×, כך כתוב ש×, ×œ× ×™×”×™×” ×פשר ×œ×ž× ×•×¢ ×¢×§×¨×•× ×™×ª, ×‘×ž×‘× ×” השפה עצמו, כל ×פשרות לטעון ×‘×’× ×•×ª המשטר: תמיד ×™×”×™×” ×פשר לומר ×“×‘×¨×™× ×›×ž×• "×”××— הגדול רע". ×בל ×פשר ליצור מצב שבו ×–×” ×™×”×™×” כל מה ש×פשר לומר, ולכן ×”×˜×¢× ×” ×”×–×ת תיש×ר כמעט חסרת-פשר. ×œ× ×™×”×™×” ×פשר ×œ× ×ž×§ ×ותה, לפרט ×ותה, ×”×ž×•×‘× ×™×-מ××œ×™×”× ×©×œ השפה יחסמו ×ותה מכל צד.
השיח הציבורי בישר×ל מ××– תחילת המלחמה בעזה מ×פשר ×¢×§×¨×•× ×™×ª להגיד "המלחמה רעה", ×•×‘× ×™×’×•×“ לשיחדש מ×פשר עדיין ×’× ×œ×”×’×™×“ יותר מזה, ×בל ×œ× ×”×¨×‘×” יותר מזה. × ×¨××” לי שזו הסיבה שכמעט ×©×•× ×“×‘×¨ שקר×תי ×ו שמעתי מישר××œ×™× ×‘×ž×”×œ×š המלחמה ×”×–×ת, בעד ×ו × ×’×“ (×œ×”×•×¦×™× ×ולי ביטויי התמיכה-לל×-סייג ×”×¨×‘×™× ×ž×וד), ×œ× × ×¨××” כתוב ×‘×›× ×•×ª. כללי הדיבור כל-כך × ×•×§×©×™× ×•×”×פשרויות כל-כך מצומצמות שכל הדיון ×ž×ª× ×”×œ ×‘×ª×‘× ×™×•×ª גלויות לעין ול×-גמישות, ולכן מ×וד ל×-×ישיות. ×“×™×‘×¨× ×• ×¤×¢× ×¢×œ ×יך כל × ×™×¡×•×— תי×ורטי בהכרח מ×בד ומשכיח חלק ממה שרצית להגיד מלכתחילה כדי לעבד ×ת הש×ר לצורה עוברת-לסוחר. בדיון ×”×™×•× ×¢×œ המלחמה × ×“×ž×” שכמעט הכל × ×בד; מהעמדה ×”×¢×§×¨×•× ×™×ª שגרמה לך לרצות לדבר מלכתחילה ×œ× × ×©×ר כמעט ×›×œ×•× ×¢×“ ×©×”×™× ×ž× ×•×¡×—×ª ×‘×“×¨×›×™× ×©×‘×”×Ÿ לגיטימי ×œ× ×¡×—. דרור בורשטיין כתב בערך על ×–×” במה ×©×”×•× ×ולי הדבר הכן-לגמרי היחיד שקר×תי על המלחמה עד הפוסט של ×יתמר.
××™×–×” דיבור יכול להשפיע עכשיו? עבור חלק גדול מ×וד מן ×”×§×•× ×¦× ×–×•×¡ הישר×לי כרגע, התפקיד של ×”×ž×ª× ×’×“×™× ×œ×ž×œ×—×ž×” ×”×•× ×”×ª×¤×§×™×“ של גולדשטיין ב-1984: להיות הדבר ×œ×©× ×•× ×ותו, הגבול של ×”×§×•× ×¦× ×–×•×¡ שמומשג בתור × ×§×•×“×ª-קיצון ×©× ×ž×¦×ת בתוכו, ×•×œ× ×‘×ª×•×¨ מרחב ×©× ×ž×¦× ×ž×—×•×¦×” לו. ברור ×œ×”× ×©×ין ×œ×ž×ª× ×’×“×™× ×œ×ž×œ×—×ž×” מה לומר (חוץ ×ž×”× ×§×•×“×” ×”×–×ת של שקר טהור, "המלחמה רעה"), וש××™-×פשר ×•×œ× ×¦×¨×™×š לדבר ×ית×, צריך רק ×œ×ž× ×•×¢ ×ž×”× ×œ×“×‘×¨ (להכות, לשלול ×זרחות, להרוג). עבור חלק ×חר, תומכי המלחמה מן המרכז-שמ×ל, יש ×©× ×œ× × ×§×•×“×” ××œ× ×ž×¨×—×‘ קטן של דיון לגיטימי. ×בל ×”×•× ×§×˜×Ÿ כל-כך, ×ª×—×•× ×‘×ופן × ×•×§×©×” כל-כך, ×©×”×•× ×”×•×¤×š ×œ× ×§×•×“×” בפועל. במצב ×›×–×” ×”×פשרות להשפיע מתוך השיח ×”×™× ×ž×“×•×ž×”. הדבר היחיד לעשות ×”×•× ×œ×“×¨×•×© להרחיב ×ת גבולות השיח ×”×–×”; לומר ×“×•×•×§× ×ת ×”×“×‘×¨×™× ×©×ž×—×•×¦×” לו, ×ת מה ש"×œ× ×™×›×•×œ להשפיע".
[]
השיח הציבורי בישר×ל כרגע מ×פשר לומר ×©×™×œ×“×™× ×©×ž×ª×™× ×‘×”×¤×¦×¦×” בעזה ×–×” רע שצריך להיות ×œ×–× ×¡×‘×œ, ×בל ×’× ×’×‘×¨ מבוגר שפגז הרס ×ת בית הדפוס ×©×”×•× ×”×©×§×™×¢ בו ×ת כל ×—×¡×›×•× ×•×ª×™×• ×–×” רע שצריך להיות ל×-× ×¡×‘×œ. ובכל ×–×ת ×× ×—× ×•, ×”×ž×ª× ×’×“×™× ×œ×ž×œ×—×ž×” ×•×”×ž×¡×ª×™×™×’×™× ×ž×ž× ×”, × ×“×—×¤×™× ×œ×“×‘×¨ שוב ושוב רק על ×™×œ×“×™× ×ž×ª×™×: רק על הדבר ×”×›×™ רע, ×©× ×¢×©×” למי ×©×”×•× ×”×›×™ ל×-רע ×’× ×œ×¤×™ ×”×§×¨×™×˜×¨×™×•× ×™× ×©×œ ×”×§×•× ×¦× ×–×•×¡ – ×”×§×¨×™×˜×¨×™×•× ×™× ×©×œ×¤×™×”×, ×œ× ×‘×˜×•×§×‘×§×™× ×ו בדעות ××œ× ×‘×›×ª×‘×•×ª הר×שיות כל ×תרי החדשות, כל מי ×©× ×”×¨×’ בעזה בלחימה × ×’×“ פלישת צה"ל ×”×•× ×ž×—×‘×œ, ולעז×זל ×¢× ×–×” ×©×”×˜×¢× ×” המוסרית העיקרית לזכות ישר×ל ×”×™× ×”×”×‘×—× ×” בין לחימה ×‘×—×™×™×œ×™× ×•×œ×—×™×ž×” ב×זרחי×. ×× ×™ ×ž× ×¡×” לומר שזה ×œ× ×‘×ž×§×¨×” (“×–×” ×œ× ×‘×ž×§×¨×”" ×”×•× ×›× ×¨××” ההבדל המרכזי בתפיסת-המצב בין מה ×©×ž×›×•× ×” 'השמ×ל' למה ×©×ž×›×•× ×” 'השמ×ל הרדיקלי') – המצב שבו הישר××œ×™× ×©×•×ž×¢×™×, בהקשר של הסבל בעזה, רק על ×™×œ×“×™× ×ž×ª×™×, והעובדה ×©×’× ×–×” ×œ× ×ž×©×¤×™×¢; ×“×•×•×§× ×”×“×•×’×ž× ×”×§×™×¦×•× ×™×ª ×”×–×ת, שכ×ילו ××™-×פשר לסרב להיות מושפעת ×ž×ž× ×”, הופכת בתוך השיח ×œ×ª×‘× ×™×ª קליש×תית שקל לסלק ×ותה ב”כן, ×בל”. ×”×§×•× ×¦× ×–×•×¡, שמחלק ×ת ×¢×–×” ל"ילדי×" ול"מחבלי×", ×ž× ×™×— מר×ש ×›×™ הרג של כל מי ×©×œ× ×”×•×›×— ×›×™ ×”×•× ×œ× ×ž×ª× ×’×“ לכיבוש ×‘×©×•× ×“×¨×š ×”×•× ×œ×’×™×˜×™×ž×™, ולכן, בסופו של דבר, המלחמה בעזה לגיטימית. ×”×•× ×ž× ×™×— ×’× ×©×›×œ הרעות שהן ×§×˜× ×•×ª יותר מהרג הן בסדר, ולכן הכיבוש כפי שהיה ×œ×¤× ×™ המלחמה וימשיך ×חריה ×”×•× ×œ×’×™×˜×™×ž×™. דיבור לפי החוקי×, דיבור ש"יוכל להשפיע", יצטרך להתרחש בתוך המסגרת ×”×–×ת. ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×—×” ×× ×”×•× ×™×•×›×œ להשפיע בכלל. בטח ×œ× ×ž×¡×¤×™×§.
השיח הציבורי בישר×ל כרגע מחייב ×ת כל מי ×©× ×’×“ המלחמה להבהיר ×œ×œ× ×”×¨×£ ×©×”×™× ×ž×’× ×” ×ת הירי על ××–×¨×—×™× ×‘×“×¨×•×, ×בל ×œ× ×ž×—×™×™×‘ ×ת כל מי שבעד המלחמה להבהיר לל×-הרף ×©×”×™× ×ž×’× ×” ×ת הירי על ××–×¨×—×™× ×‘×¢×–×” (הקרי×ות “לכו לשדרות" ו"לכו לעזה" משמשות, למרבה ×”×¢× ×™×™×Ÿ, ×ת ×ותו צד). כדי להיש×ר ×‘×§×•× ×¦× ×–×•×¡ צריך לדבר קוד×-כל על הדרו×, ורק ×חר-כך, ×× ×‘×›×œ×œ, על ×¢×–×”. ×בל מה שקורה בעזה הרבה יותר גרוע ממה שקורה בדרו×.
לדבר "ב×ופן שיוכל להשפיע", כלומר להיש×ר בתוך השיח, לקבל ×ת כללי הדיבור ×”×לו, פירושו כרגע ×œ×”×¡×›×™× ×œ××™-שוויון ×¢×§×¨×•× ×™ בין ערך ×”×—×™×™× ×‘×©×“×¨×•×ª ובעזה. קצת פחות על ×¤× ×™ השטח, וב×ופן שר×וי לדיון × ×¤×¨×“, פירושו לקבל ×ת ×”×›×¨×•× ×•×˜×•×¤ לפיו הירי על ×¢×–×” ×”×•× ×ª×’×•×‘×” לגיטימית לירי על שדרות, ורק ×–×”, והירי על שדרות ×”×•× ×’× ×ª×’×•×‘×” ×œ× ×œ×’×™×˜×™×ž×™×ª ×•×’× ×‘×›×œ×œ ×œ× ×ª×’×•×‘×” – בהכללה, ×ת העיקרון לפיו תמיד ×•×œ× ×ž×©× ×” מה, ×× ×—× ×• ×¦×•×“×§×™× ×›×™ ×”× ×”×ª×—×™×œ×•. הסכמה ל××™-שוויון ×¢×§×¨×•× ×™ ×›×–×”, קבלת העיקרון ×”×–×”, מעקרת ×ת הדיבור מ×פשרות להשפיע.
השיח הציבורי בישר×ל כרגע מ×פשר לומר שהמלחמה רעה ×›×™ ×”×™× ×œ× ×ª×•×›×œ להפסיק לתמיד ×ת הירי על שדרות, ×ו שדיכוי מסיבי ×œ× ×™×›×•×œ להיות פיתרון קבע ×›×™ כל עוד תושבי ×¢×–×” × ×ª×•× ×™× ×ª×—×ª כיבוש ×”× ×™×ž×©×™×›×• להתקומ×. ×בל ×”×•× ×œ× ×ž×פשר לומר שהמלחמה היתה רעה ×’× ×ילו ×”×™× ×”×™×ª×” מבי××” לשדרות שקט, ושכיבוש ודיכוי של ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×‘×¢×–×”, בגדה ובתוך ישר×ל היו ×¨×¢×™× ×’× ×ילו היו מ××¤×©×¨×™× ×œ×ž×“×™× ×” היהודית הדמוקרטית לשגשג. השיח מ×פשר ×œ×ž×ª× ×’×“×™ המלחמה להעמיד מול הל×ומיות היהודית-ישר×לית ×ת ההומ×× ×™×˜×¨×™×•×ª ×”×-ל×ומית (ולתומכיה לגייס ×ת ההומ×× ×™×˜×¨×™×•×ª ×ל הל×ומיות היהודית, ולדלג × ×•×—×•×ª× ×‘×™×Ÿ השתיי×); ×”×•× ×œ× ×ž×פשר בכלל להעמיד מולה ×ת הל×ומיות ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™×ª; בשעה שבה הל×ומיות היהודית-ישר×לית × ×™×©×ת בפי כל, הל×ומיות ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™×ª הופכת להיות ל×-לגיטימית, ל×-קיימת, עבור מי ×©×¨×•×¦×™× ×œ×“×‘×¨ "ב×ופן שיוכל להשפיע". ×בל ×חת מהן ×œ× ×™×›×•×œ×” להיות לגיטימית בלי שה×חרת תהיה לגיטימית. וההתקוממות בעזה × ×•×‘×¢×ª ×œ× ×¨×§ מסיבות ×”×•×ž× ×™×˜×¨×™×•×ª, ×”×™× ×”×ª×§×•×ž×ž×•×ª ל×ומית.
[]
יש ×›×ן עוד כל ×ž×™× ×™ ×“×‘×¨×™× ×©×פשר וצריך לומר. ×בל ×× ×™ משכתבת ×ת הטקסט ×”×–×” בהפסקות מ××– ×תמול, ×•×‘×™× ×ª×™×™× ×”×™×• ההפצצה של בית-הספר של ×”×ו"×, וה×פשרות של הפסקת התקיפה, ושלוש שעות של רגיעה, והחלטת ×”×§×‘×™× ×˜ על המשך התקיפה, ×•×”×¤×’× ×”, ושיחות, וצעקות, ומיילי×, ו×× ×™ כבר די רחוקה מהעמדה ×”×¢×§×¨×•× ×™×ª שגרמה לי לרצות לכתוב ×ותו מלכתחילה.
[]
× ×¡×™×‘×•×ª שמחייבות כל-כך ×‘× ×—×¨×¦×•×ª לבחור עמדה ×¢×§×¨×•× ×™×ª ×חת משתיי×, גורמות ×›× ×¨××” לכך שמכל עמדה, כל מי שבעמדה ×”×חרת × ×¨××” קצת ×ותו דבר: עיוור, חולה. עבור העומדות על המדרכות, קשה לר×ות הבדל ×¢×§×¨×•× ×™ בין ×”×ª× ×’×“×•×ª למלחמה לבין תמיכה בחמ×ס, והן × ×חזות ×ימה ותיעוב כשהן חושבות ש×× ×©×™× ×§×¨×•×‘×™× ×ליהן ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¦×˜×¨×£ ×ל הרע ×”×–×”. עבור הצועדות על הכביש, קשה לר×ות הבדל ×¢×§×¨×•× ×™ בין מי ש×ומרת שצריך להרוג ×ת כל ×”×¢×–×ª×™× ×חד ×חד, לבין מי ש×ומרת שצריך להרוג ×‘×”× ×¢×“ ×©×”× ×™×‘×™× ×• ש×סור להתעסק ××™×ª× ×•, לבין מי ש×ומרת שזה מצער מ×וד והיה עדיף ×©×œ× ×™×ž×•×ª×• ×בל מה לעשות, ×”× ×”×ª×—×™×œ×•. והן × ×חזות ×ימה ותיעוב כשהן חושבות ש×× ×©×™× ×§×¨×•×‘×™× ×ליהן ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¦×˜×¨×£ ×ל הרע ×”×–×”.
×× ×™ ×חת הצועדות על הכביש.
× ×¨××” לי שהבדל העמדה ×”×¢×§×¨×•× ×™ כרגע בין העמדה של ×”×ž×ª× ×’×“×™× ×œ×ž×œ×—×ž×” לעמדת ×”×ª×•×ž×›×™× ×‘×” ×”×•× ×”×× ×ž×” שקורה בעזה × ×¨××” לך כמו רע בלתי × ×¡×‘×œ, ×ו ל×. בורשטיין כתב: “×בל עוד יש מי שחש ×ת הרעד ×”×–×” (בלב? ×‘× ×©×ž×”?) מול ×ª×ž×•× ×•×ª של ×™×œ×“×™× ×ž×ª×™×, ××— ליד ×חות ליד ××—, ו××‘×™×”× ×–×•×¢×§ לצד×, ועושה ×ת המעבר ×”×–×”, ×חרי ×©× ×™×™×” ×ו שתיי×. ×ž×•×¦× ×ž×©×¤×˜, ×©×”×•× ×›×ž×• פלסטר מהיר על החתך ×‘× ×©×ž×”. '×בל…'. יש ×‘×˜×•×§×‘×§×™× ×”×ž×•×Ÿ דוגמ×ות לזה. ×–×” רגע חשוב בחיי×, הרגע ×”×–×”. הרגע שבו ×”×× ×•×©×™×•×ª מתעוררת, להרף עין – ו××– משהו בך טורח ×œ×“×›× ×ותה. מהר. ×œ× ×œ×ª×ª לה פתחון-פה. ×œ× ×œ×©×ž×•×¢ לה חלילה. "
×× ×™ ×œ× ×‘×“×™×•×§ מסכימה ×¢× ×‘×•×¨×©×˜×™×™×Ÿ. ××™-×פשר להבין ב×מת שכל מה ×©×”×•× ×¢×‘×•×¨ מישהי רע בלתי-× ×¡×‘×œ ×”×•× ×‘×מת רע בלתי-× ×¡×‘×œ, ××™ ×פשר להיות שפויה עד כדי כך, ×›×™ ××– תצ××™ מדעתך. ×œ× ×¨×§ ×”×“×‘×¨×™× ×©×§×•×¨×™× ×¢×›×©×™×• במקומות ×חרי×, ×פילו ×“×‘×¨×™× ×©×›×‘×¨ קרו, ×“×‘×¨×™× ×ž×”×›×™×‘×•×© הצרפתי בספרד ×ו ×‘×’×¨×ž× ×™×” ב"×¡×™×¤×•×¨×™× × ×¤×•×œ×™××•× ×™×™×" שהתחלתי בהסח הדעת ×œ×§×¨×•× ×›×“×™ להפסיק לזמן מה ×œ×§×¨×•× ×˜×•×§×‘×§×™× ×‘×•×•×™×™× ×˜. ×לו ×“×‘×¨×™× ×©×§×¨×• ב×מת ×•×”× ×‘×œ×ª×™-× ×¡×‘×œ×™×, ×בל ×× ×™ הודפת ××•×ª× ×ž×¢×œ×™ בקלות: ×”× ×‘×“×£ ×חר של ההסטוריה, ×œ× ×”×’×™×•× ×™ להיות מוטרדת מה×. ××™ ×פשר ×œ× ×œ×“×›× ×ת הרעד ××£ פע×. תמיד יש ×ת הרגע ×”×–×” שבו ×ת צריכה להכריע ×”×× ×”×¨×¢ הבלתי-× ×¡×‘×œ ×”×–×” ×”×•× ×›×Ÿ ×ו ×œ× – – – מה?
×”×× ×ת יכולה לעשות משהו בקשר ×ליו? ×”×× ×ת ×חר×ית לו? כן, ×©× ×™ ×לה: ×œ× ×‘×ž×§×¨×” ×©× ×™ ×”×“×‘×¨×™× ×©×—×•×–×¨×™× ×™×•×ª×¨ מכל ×‘×˜×•×§×‘×§×™× ×•×‘×¦×¨×—×•×ª ×”×, מצד ×חד, שיכרון ×”×קטיביות, רגש ההתעלות על ×–×” שסוף-סוף ×× ×—× ×• ×¢×•×©×™× ×ž×©×”×•, מר××™× ×œ×”× ×ž×” ×–×”, × ×›× ×¡×™× ×‘×”×, ×¢× ×”×ª×ווה לעשות עוד, לעשות יותר – ומצד ×©× ×™, ההשבעה החוזרת ×•× ×©× ×™×ª שזה ×œ× ×‘××—×¨×™×•×ª× ×•, ×©×•× ×“×‘×¨ מזה ×œ× ×‘××—×¨×™×•×ª× ×•, הכל ב×חריות החמ×ס, לכו תבקשו ×ž×”× ×¤×™×¦×•×™×™×. והמעורבות שלי קשורה לכך ש×× ×™ מ××ž×™× ×” ×›×™ ישר×ל ×חר×ית ו×קטיבית ×‘× ×•×’×¢ למה ×©×”×™× ×ž×—×•×œ×œ×ª ×‘×©×˜×—×™× ×”×›×‘×•×©×™× ×¢×œ ידה.
×בל עוד קוד×. ×”×חריות שלך ×›×זרחית ישר×ל למה שקורה בעזה והיכולת שלך לעשות משהו בקשר ×ליו שתיהן חלקיות, ×בל ההכרעה ×”×™× ×œ× ×—×œ×§×™×ª. זו ההכרעה ×”×× ×”×¨×¢ הבלתי-× ×¡×‘×œ ×”×–×” × ×•×’×¢ לך – ×”×× ×”×•× ×‘×œ×ª×™-× ×¡×‘×œ ×’× ×¢×‘×•×¨×š. הרע הבלתי-× ×¡×‘×œ בעזה × ×•×’×¢ לי. ×œ×ª×©×¢×™× ×•×—×ž×™×©×” ×חוז ×ž×‘× ×™ עמי, ×× ×œ×”×מין לגלעד ×רדן, ×”×•× ×œ× × ×•×’×¢.
×ת הכותרת ×œ× ×”×‘× ×ª×™.
על היתר, ת ו ד ה
צודקת, ×©×™× ×™×ª×™ ×ותה (×”×™× ×”×™×ª×” ×מורה להיות התחמקות ממתן כותרת ב×מצעות ורי×ציה על ×”"×›×›×” ×–×”" של ×יתמר).
ו – 🙂
תודה לך, כבר ×מרתי. ×•×œ× ×‘×’×œ×œ ×”×›× ×” וכו', בגלל הפוסט.
וזהו. ×× ×™ ×œ× ×›×œ כך יודע מה להוסיף על ×–×”. ×ולי ×דע מחר.
×”×× ×‘×ª×•×š ×”"שיחדש" של השמ×ל הרדיקלי × ×ž×¦××™× ×”×ž×™×œ×™× ×•×”×‘×™×˜×•×™×™×: "×יסל×× ×§×™×¦×•× ×™", "×’'×™×”×ד", "××ž× ×ª החמ×ס", "השמדת ישר×ל" וכו'? ×”×× ×לה המצ×ות של השיח ×”×™×ž× ×™ ×ו ×”×§×•× ×¡× ×–×•×¡×™×לי ×ו שיש להן ×©×•×¨×©×™× ××•× ×˜×•×œ×•×’×™×™× ×‘×”×•×•×™×”?
×›×•×œ× × ×ž×¦××™× ×‘×ž×œ×—×ž×”, ×’× ×”×ירופ××™× ×”×ž×“×•×©× ×™×. ההבדל ×”×•× ×¨×§ המרחק, בחלל ובזמן, של החזית.
×‘×™×ž×™× ×”××—×¨×•× ×™× ×‘× ×œ×™ משפט ×›×–×” בערך "ככל ש×תה צועק חזק יותר בעד משהו, ×תה שומע פחות ×ת הקולות בתוכך ×©×ž×ª× ×’×“×™× ×œ×ž×” ש×תה צועק".
וחוצמזה, ×× ×™ רוצה ×œ×”×¤× ×•×ª ×ותך ×œ×“×‘×¨×™× ×©×›×ª×‘×ª×™ בזמן ×”×חרון, מ××– פתיחת המלחמה.
http://webster.co.il/
יפה ×מרת!
עוד × ×™×¡×™×•×Ÿ:
×× ×™ ×œ× ×ž×מין לגלעד ×רדן. ×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ שהסבל ×œ× × ×•×’×¢. ×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ ש××™ ×פשר להתחמק ×ž×”× ×—×•×ª היסוד של השיחדש ×”×–×”. ×בל ×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢ ×’× ×יך ×¢×•×©×™× ×–×ת. ×ולי כך, ×גב. כלומר, ×ולי ×× ×ž×ª×—×™×œ×™× ×ž×”×ª×—×œ×”.
בחלק הר×שון שלך כמעט × ×’×¢×ª ×‘× ×§×•×“×” ש×× ×™ חושב ×©×”×™× ×¡×œ×¢ המחלוקת ×”×מיתי בין ×”×ª×•×ž×›×™× ×œ×ž×ª× ×’×“×™× ×œ×ž×œ×—×ž×”, בתוך ישר×ל. ×ין, ×•×œ× ×™×ª×›×Ÿ, ויכוח בין ל×ומן ישר×לי לבין ל×ומן ×¤×œ×¡×˜×™× ×™, והמחלוקת ×”×™× ×‘×™×Ÿ הל×ומיות ×œ×”×•×ž× ×™×˜×¨×™×•×ª, ×ו ×‘×ž×œ×™× ×חרות בין מי שחושב שהרג של משפחה ×¤×œ×¡×˜×™× ×™×ª בעזה לגיטימי ×× ×”×•× ×™×פשר ×ורח ×—×™×™× × ×•×¨×ž×œ×™ יותר בשדרות, לבין מי של×. ×× ×œ×, ×× ×ת חושבת שהל×ומיות ×œ× ×¢×•×ž×“×ª מעל ×”×”×•×ž× ×™×•×ª, ×©×—×™×™×”× ×©×œ ×‘× ×™ ××“× ×©×•×•×™×, עליך לחשוב ב××™×–×” מסגרת היית רוצה לחיות, ש××™× ×” ×ž×“×™× ×ª הל×ו×. שכן ×”×ž×“×™× ×” מבטיחה ל×זרחיה בטחון ×ישי. רוצה לומר, ×”××–×¨×—×™× ×”×—×‘×¨×™× ×‘×” ×חד ×œ×©× ×™ שמירה על ×יכות ×—×™×™×”×, ×’× ×¢×œ חשבון פגיעה ב×לו ×©×œ× ×—×‘×¨×™× ×‘×”.
×בל בחלק ×”×©× ×™ ×יבדת ×ותי, כשהתחלת לדבר על רע בלתי × ×¡×‘×œ. ×›×™ החזקה בעמדה ש×ומרת שסבל ×ž×¡×•×™× ×©×œ ×”×וכלוסיה ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™×ª ×”×•× ×œ×’×™×˜×™×ž×™, ×בל יש גבול לסבל ×”×–×”; כלומר, ש×ת ×ž×•×›× ×” ×©×”×¦×‘× ×©×œ× ×• יפעל ×›× ×’×“ ×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×©×™×•×¨×™× ×¢×œ ישר×לי×, ×בל ×œ× ×¢×œ ×›×לו ×©×œ× – העמדה הזו ×”×™× ×œ× ×פשרית, היו×. ×›×™ ××•×ª× ×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×©×™×•×¨×™× ×™×לצו ×ותך לקבל ×ת ההכרעה הקשה יותר, שבה כדי לעצור ××•×ª× ×¦×¨×™×š להרוג ×חרי×, ×‘× ×™ ערובה ×¤×œ×¡×˜×™× ×™×, ×× ×ª×¨×¦×™.
×ž×¢× ×™×™× ×ª ×”×˜×¢× ×” ש×× ×—× ×• בשיחדש. לדעתי ×”×™× ×©×’×•×™×”. ×סביר מדוע.
לדעתי צריך להבדיל בין ×©× ×™ × ×•×©××™× × ×¤×¨×“×™×: הקושי בשיחה ×¢× ×”×ספסוף (שמ×מין שכל ×¢×–×” ×”× ×—×ž×ס), והקושי בשיחה ×¢× ×”×ž×¨×›×– ×”× ×ור (שמ×מין ש"×ין ברירה").
×‘× ×•×’×¢ לשיחה ×¢× ×ספסוף, ×ין ×˜×¢× ×œ×“×‘×¨ על "הרחבת גבולות השיח". ×ורן פגע בול: ×–×” ×œ× ×©×™×—×“×©. ×–×” השיח של הל×ומיות לעומת השיח של ×”×”×•×ž× ×™×˜×¨×™×•×ª, ×©×œ× ×ª×•××ž×™× ×–×” לזה. ×–×” × ×›×•×Ÿ שזה ×œ× ××™× ×¤×•×¨×ž×˜×™×‘×™ להגיד "רצח ×™×œ×“×™× ×–×” רע", ×בל ×–×” ×מור להיות מספיק. ×× ×–×” ×œ× ×ž×¡×¤×™×§, ××– הדיון מת, והבעיה ×”×™× ×œ× ×‘×©×™×—×“×©, ××œ× ×‘×“×¢×•×ª של מי ×©×ž×“×‘×¨×™× ×יתו. רוב ×”×¢×, כך × ×¨××”, ×”×•× ×œ×ומן בצורה ×©×œ× ×ž×פשרת שיח. בגלל ×–×” הצעתי, בתגובות ×‘×ž×§×•× ×חר, לתעד ×ת הטירוף ולהפיץ ×ת התיעוד ×חרי שהשיגעון יגמר. ×›×™ ל××•×ž× ×•×ª × ×•×˜×” להתפרצויות ×–×¢×, ו×ולי ×›×©×”×™× ×ª×™×¨×’×¢ ××– ×”× ×™×”×™×• ×ž×•×›× ×™× ×œ×”×§×©×™×‘.
×‘× ×•×’×¢ לשיח ×¢× ×ž×¨×›×– × ×ור: ×לה כבר ×—×•×©×‘×™× ×©×”×¨×’ ×™×œ×“×™× ×”×•× ×‘×œ×ª×™ × ×¡×‘×œ, ×בל "×”× ×”×ª×—×™×œ×•" ומה ×פשר לעשות. במקרה ×”×–×”, לדעתי, הבעיה ×”×™× ×©×•×‘ ××™× ×• בגבולות שיח, ××œ× ×‘×“×™×¡××™× ×¤×•×¨×ž×¦×™×”. ×”× ×œ× ×™×•×“×¢×™× ×ת ×”×מת. התקשורת ×œ× ×ž×•×¡×¨×ª מידע.
×× ×™ מ×מין שמי שמיודע מספיק ביחס לצד ×”×©× ×™, ו××™× ×• ל××•×ž× ×™ עיוור (×ספסוף), ב×ופן ×וטומטי ×™×ª× ×”×’ למלחמה כפי ×©× ×•×”×œ×” (ודוק: ×œ× ×œ×›×œ מלחמה, ×בל לפחות למלחמה כפי ×©× ×•×”×œ×”).
קרן: ×יך השיח מוגבל? ×ילו ×ž×™×œ×™× ×ת מרגישה שחסרות? הן × ×ž×¦×ות. ×”×•×ž× ×™×–×. דמוקרטיה. ×”× ×”×•×“×¨×• ×ž×”×ž×™×™× ×¡×˜×¨×™× ×”×ספסופי (כולל בתקשורת), ×בל הן × ×ž×¦×ות. הבעיה ×”×™× ×”×œ××•×ž× ×•×ª, הפ×שיז×, ×©×“×•×—×™× ×ž×™×œ×™× ×לה, ×ו ×ž×¨×“×“×™× ×ת משמעותן, כמו שקרה לדמוקרטיה (×©×”×™×•× ×©×•×•×” ל"הרוב קובע")
× .ב. ×× ×¢×•×§×‘×™× ×חרי ×˜×™×¢×•× ×™ "×”× ×”×ª×—×™×œ×•" ×חורה, ×ž×’×œ×™× ×©×‘×¡×•×¤×• של דבר, מותר ×œ× ×• הכל ×›×™ "×”×’×¨×ž× ×™× ×”×ª×—×™×œ×•". פוסט טר×ומה כבר ××ž×¨× ×•?
מ×וד יפה וחשוב. תודה
× ×”×’ ×ž×•× ×™×ª ×©× ×¡×¢×ª×™ ×יתו ×œ×¤× ×™ כמה ימי×, תושב שדרות ×©×‘× ×œ×¢×‘×•×“ בתל-×ביב בזמן המלחמה, ×מר לי: "שמע, חבל על הכסף. היו × ×•×ª× ×™× ×ותו ל×× ×©×™× ×‘×©×“×¨×•×ª היו ××•×ž×¨×™× ×ª×•×“×” ×•×œ× ×¨×•×¦×™× ×ž×œ×—×ž×”".
×”×× ×™×“×¢×ª×, למשל, שהשבוע הר×שון של המלחמה עלה פי 2 ממה שהשקיעה ×ž×“×™× ×ª ישר×ל במיגון עוטף ×¢×–×” ב-8 ×”×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª? ×–×” ×ž×›× ×™×¡ קצת ×“×‘×¨×™× ×‘×¤×¨×¡×¤×§×˜×™×‘×”, במה ×©× ×•×’×¢ לסדר העדיפויות של ממשלת ישר×ל ועד כמה ב×מת ×כפת לה מתושבי הדרו×.
בורשטיין עיצבן ×ותי. במסווה של ×מירה ×”×•×ž× ×™×ª ×”×•× × ×•×§×˜ בדיוק ×ותה טקטיקה של הימין, כלומר, עושה דה-×”×•×ž× ×™×–×¦×™×” ורדוקציה לכל מי ×©×œ× ×‘×¦×“ שלו. ו×× ×™ לגמרי כן בצד שלו, ×בל ×ת ×•×”×•× ×¨×—×•×§×™× ×ž×œ×©×›× ×¢ ×ותי שסוג ×›×–×” של דיבור ×”×•× ×”×¨×—×‘×” כלשהי של השיח, ו×× ×™ ×ומר ×ת ×–×” בלי ×©×•× ×©×ž×¥ של קשר ליכולת שלו להשפיע. דיבור שבו ×©× ×™ ×”×¦×“×“×™× ×¦×•×¢×§×™× ×חד על ×”×©× ×™ "דבר ×יתי כשתיזכר מה ×–×” להיות בן ×ד×" ×”×•× ×œ× ×“×™×‘×•×¨. ×ת ×ž× ×¡×” לרמוז ×©×‘× ×¡×™×•×Ÿ ×œ×©×›× ×¢ ולהשפיע ×× ×—× ×• × ×•×¤×œ×™× ×œ×ª×•×š כללי משחק ×©×”×§×•× ×¦× ×–×•×¡ המטורף קבע. × ×“×ž×” לי שהפוסט של בורשטיין ×ž×“×’×™× ×יך כש×× ×—× ×• ×ž× ×¡×™× ×œ×¢×©×•×ª ×ת ההיפך ×× ×—× ×• × ×•×¤×œ×™× ×œ×›×œ×œ×™ המשחק ×”×לה הרבה יותר.
(×ו שכרגיל פספסתי ×ת הפו×× ×˜×”. לזכותי, המלחמה ×”×–×ת ב×מת התישה ×ת הת××™× ×”××¤×•×¨×™× ×©×œ×™ עד כלות)
×’×•× ×§×œ, ×תה ב×מת פספסת ×ת הפו×× ×˜×”. ×©×™× ×œ×‘ לכותרת הפוסט של בורשטיין, ולמשפט שמופיע כמעט בסוף: "×× ×™ מדבר על עצמי". הפוסט שלו ×”×•× × ×™×¡×™×•×Ÿ ללכוד ×ת ×”×¤× ×•×ž× ×•×œ×•×’×™×” של רגע ×”×”×™×טמות, שכל ×חד (מלבד קדושי×, ×ולי) מכיר ×ותו מעצמו – מול בעלי ×—×™×™× ×‘×¦×œ×—×ª, מול הילד שלך כש×תה מת מעייפות, ×ו מול מי שמוגדר ×›×ויב שלך, ×’× ×× ×”×•× ×‘×Ÿ ×©× ×ª×™×™×. לת×ר ×ת ×”×¤× ×•×ž× ×•×œ×•×’×™×” של הרגע ×”×–×”, ×œ× ×¡×•×ª להבין מה ×”×”×™×טמויות ×”×לה עושות ×œ× ××˜× ×‘×˜×•×•×— הרחוק, ולחשוב מה ×פשר לעשות, ×× ×‘×›×œ×œ, כדי שיהיו פחות מהן.
×תה ב×מת ×œ× ×ž×›×™×¨ ×ת המצב שבו ×תה כבר כל כך מבוצר בהצדקות שלך עד ש×ין(כמעט) ×©×•× ×¡×™×›×•×™ שתוכל לר×ות מבעדן ×ת ×”×‘× ××“× ×©×ž×•×œ×š – לר×ות ×ותו ב×מת, כפי ×©×”×•× ×‘×¢×™× ×™ עצמו ×•×‘×¢×™× ×™ ×והביו, ×•×œ× ×‘×ž×¡×›×” שמלבישות עליו ההצדקות שלך? ×תה ×œ× ×ž×›×™×¨ ×ת הרמיסה המיידית של כל × ×™×¦×•×¥ של ספק בהצדקות ×”×לה? ×× ×™ לצערי מכירה ×ת המצב ×”×–×” היכרות מ×וד ××™× ×˜×™×ž×™×ª, ויודעת כמה קשה להבקיע ×ותו, ו×× ×™ חושבת שעל ×–×” דרור מדבר.
כן, ×× ×™ מבין שעל ×–×” ×”×•× ×ž×“×‘×¨, פשוט לדעתי תוך כדי ×”×•× ×’× ×¢×•×©×” בדיוק ×ת ×–×”.
×ולי ×”×™×” עדיף ×× ×”×™×” ×ž× ×¡×— ×ת הפוסט יותר בגוף ר×שון, מדבר יותר "עלי" מ×שר "עליה×". ×ž×©× ×” קצת ×ת ×”×“×’×©×™× ×•×©×™×•×•×™ המשקל של הפוסט. ועדיין, ×× ×™ חושבת ×©×”×•× ×›×Ÿ ×”×›×” במסמר על ר×שו.
×’×•× ×§×œ: ×’× ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×—×” ×‘×˜×¢× ×©×œ × ×¡×™×•× ×•×ª ×›×לו להרחיב ×ת גבולות השיח. לי, לתחושה שלי ×‘×©×‘×•×¢×™×™× ×”××—×¨×•× ×™× ×©×× ×™ ×—×™×” בתוך סיוט, הפוסט של בורשטיין עזר, ×•×’× ×”×¤×•×¡×˜ של ×יתמר. ×בל ×× ×™ ×–×” ×œ× ×ž×” שחשוב. ×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢×ª ×× ×–×” יכול להיות בכלל ×פקטיבי ברמה חברתית.
של, ×ורן ו×לעד:
×œ× × ×¨××” לי שהמ×בק ×”×•× ×‘×™×Ÿ שיח הל××•×ž× ×•×ª, ×ו שיח הל×ומיות (שתי ×ž×™×œ×™× ×©×œ× ×‘×¨×•×¨ שהן זהות, ×גב), לשיח ×”×”×•×ž× ×™×˜×¨×™×•×ª. כמו ×©× ×™×¡×™×ª×™ לומר בפוסט, ×”×ª×•×ž×›×™× ×œ×ž×œ×—×ž×” ×ž×©×ª×ž×©×™× ×‘×©× ×™ סוגי השיח ×”×לו ביחד ×›×©×”× ×ž×¦×“×™×§×™× ×‘×©× ×¡×‘×œ× ×©×œ תושבי עוטף ×¢×–×” ×ת ×¡×‘×œ× ×”×’×“×•×œ הרבה יותר של תושבי ×¢×–×”. התגובה ×”×›×™ × ×¤×•×¦×” ×©× ×ª×§×œ×ª×™ בה ×‘×”×¤×’× ×•×ª ×”×™× "ומה ×¢× ×”×¡×‘×œ של ×”×× ×©×™× ×‘×©×“×¨×•×ª, ×ž×ž× ×• ×œ× ×כפת לך?"; ×–×” שיח ל×ומי והומ×× ×™×˜×¨×™ ×›×חד. ×•×’× ×”×˜×™×¢×•× ×™× ×”××¤×©×¨×™×™× × ×’×“ המלחמה ×”× ×’× ×”×•×ž×× ×™×˜×¨×™×™× ×•×’× ×œ×ומיי×.
במצב שבו השיח ×©×‘×§×•× ×¦× ×–×•×¡ ×חיד בצורה ×›×” בולטת קל לחשוב ×©×”×•× ×’× ×חדותי ×•×§×•×”×¨× ×˜×™, להמשיג ×ותו, ×ולי, כמערכת שמתחילה בכמה ×ž×™×œ×™× ×™×¡×•×“×™×•×ª מוגדרות היטב ובכמה ×קסיומות, גוזרת מהן ×יזשהו מכלול של ×˜×™×¢×•× ×™× ×פשריי×, ומסתובבת בתוך המכלול ×”×–×” – כשהשיח ×”× ×’×“×™ ×”×•× ×›×–×” שמתחיל ×ž×ž×™×œ×™× ×חרות ×ו מ×קסיומות ×חרות, ומ×פשר ×˜×™×¢×•× ×™× ×חרי×, ו×ין ×œ×”× ×©×•× ×“×‘×¨ במשותף. ו×ולי מה×× ×œ×•×’×™×” לשיחדש השתמע ש×× ×™ ×וחזת במודל ×›×–×”. ×בל ×× ×™ ממש ×œ× ×—×•×©×‘×ª שזה המצב ×›×ן. ×›×מור, ×©× ×™ ×”×¦×“×“×™× ×ž×©×ª×ž×©×™×, למשל, ×’× ×‘×©×™×— ל×ומי ×•×’× ×‘×©×™×— הומ×× ×™×˜×¨×™. בתוך הדיבור בעד המלחמה ×ž×ª×¢×¨×‘×‘×™× ×ž×™×œ×™× ×•×˜×™×¢×•× ×™× ×ž×¡×•×’×™ שיח ×©×•× ×™× (והערבוב ×©×œ×”× ×ž×פשר לומר, בלב השיח, בצורה לגיטימית ×•×§×•×”×¨× ×˜×™×ª, ×“×‘×¨×™× ×©×ž×‘×—×™× ×” לוגית ×”× ×¡×ª×™×¨×•×ª בוטות, כמו "××ª× ×¨×•×¦×™× ×©×™×”×•×“×™× ×™×ž×•×ª×•, צריך להרוג ×ת כולכ×!" (צעקה על ×ž×¤×’×™× ×™× ×‘×ª×œ-×ביב), ×ו "מוות מיותר – ×ת הפעולה בעזה היו ×¦×¨×™×›×™× ×œ×¢×©×•×ª מזמן" (טוקבק בכתבה על ההרוג הישר×לי הר×שון בעקבות המבצע), ×ו "כל ××“× × ×•×œ×“ ×‘×¦×œ× ×לוקי×. × ×—×–×™×¨ ×ת גלעד שליט ×•× ×ž×—×§ ××•×ª× ×ž×¢×œ ×¤× ×™ ×”×דמה", ×ו "×”×©× ×™× ×§×•× ×“×ž×• – ×™×”×™ זכרו ברוך, × ×¤×œ כגיבור למען ×”×¢×, כן, ××“× ×—×£ מכול פשע הלך רק רצה לברוח ולהיות בטוח ×ך הביטחון ×œ× ×”×™×”" (עוד ×˜×•×§×‘×§×™× ×ž×ותה כתבה). ×•×’× ×‘×“×‘×¨×™× ×©×œ מי ×©×ž×©×ª×™×™×›×™× ×œ×—×•×’×™× ×‘×”× × ×”×•×’ ×œ×”×™×ž× ×¢ מסתירות בוטות, ×ž×ª× ×’×©×™× ××•×ª× ×¡×•×’×™ שיח.) במצב ×”×–×”, הגבולות של מה ש×פשר לומר ×”× ×œ× ×’×‘×•×œ×•×ª ×¤× ×™×ž×™×™×-×œ×•×’×™×™× ×©× ×•×‘×¢×™× ×ž×–×” שהגעת לקצה ×”×ž×‘× ×” הלוגי של השיח הספציפי שבתוכו ×תה פועל. ×לו גבולות יותר ×¤×¨×’×ž×˜×™×™× ×•× ×–×™×œ×™×, שמה שמשותף לה×, מה שיוצר ×ת ×”×§×•× ×¦× ×–×•×¡ ×›×§×•×”×¨× ×˜×™ בדרכו, ×”×•× ×‘×“×™×•×§ ×•×œ× ×™×•×ª×¨ מזה ×©×”× ×™×•×¦×¨×™× ×©×™×— שמצדיק ×¢×§×¨×•× ×™×ª ×ת ישר×ל ביחס ×œ×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×‘×›×œ×œ ו×ת המלחמה ×”×–×ת בפרט. ×–×” מה ×©× ×™×¡×™×ª×™ להתייחס ×ליו כשדיברתי על "×ª×‘× ×™×•×ª" שמי ×©×ž× ×¡×” לדבר מוצ×ת ×ת עצמה × ×“×—×§×ª לתוכן, ×•×œ×”×“×’×™× ×‘×—×œ×§×• ×”×©× ×™ של הפוסט (×–×” שהפסק×ות בו מתחילות ב"השיח הציבורי בישר×ל כרגע…"). הבעיה ×”×™× ×œ× ×לו ×ž×™×œ×™× ×ž×•×ª×¨ להגיד ו×פילו ×œ× ×”× ×—×•×ª היסוד, ××œ× ×‘×ילו משבילי הדיון ×”×פשריי×-×¢×§×¨×•× ×™×ª ×× ×©×™× ×”×•×œ×›×™× (והולכי×, והולכי×) וב×ילו ל×, ולמה.
×ורן, לגבי החצי ×”×©× ×™ של התגובה שלך, זו ×œ× ×”×¢×ž×“×” שהצגתי, ו×פילו ×œ× ×”×¡×•×’ של העמדה שהצגתי. דיברתי על משהו ×©×§×•×“× ×œ×¢×ž×“×” ×©×”×™× ×ª×•×¦×ת הסוג ×”×–×” ×”× ×”×œ×ª ×—×©×‘×•× ×•×ª – על מה שקובע מה יהיו ×”×¡×›×•×ž×™× ×¢×œ ×”×›×£, ×× ×ª×¨×¦×”. למשל, לצד ההכרעה שהצגת, צריך להכריע עד כמה לערב ×ת הכוחות ×”×§×¨×§×¢×™×™× ×‘×œ×—×™×ž×”. ×’× ×–×” ×™×פשר להשיג מטרות צב×יות ויעלה ×›× ×¨××” בחיי ××“× (×—×™×™ ×—×™×™×œ×™× ×™×©×¨×ליי×, במקרה ×”×–×”). ×גב, שתי ההכרעות ×œ× ×‘×œ×ª×™ תלויות: כתבה ב"×”×רץ" ×©×œ×©×•× ×¦×™×˜×˜×” ××™×–×” ×’×•×¨× ×‘×¦×”"ל ×ומר ש×חת הסיבות ×©×ž×ž×©×™×›×™× ×œ×”×¤×¦×™×¥ ×ת ×¢×–×” בכבדות ×ž×ž×˜×•×¡×™× ×•×ž×רטילריה ×”×™× ×›×“×™ להפחית ×ת הסיכון לחיי חיילי×, ×›×™ 'הגיעו ×œ×ž×¡×§× ×” שהמור×ל בעורף ×œ× ×™×¢×ž×•×“ במוות של יותר מכמה חיילי×' (×”× ×™×¡×•×— ×”×™×” ×חר במקצת, ×ין לי ×ת העיתון פה). ×–×” שהמור×ל בעורף ×œ× ×™×¢×ž×•×“ במוות של יותר מכמה ×—×™×™×œ×™× ×›×“×™ להשיג ×ת המטרות שהעורף מ×מין בהן, ×בל ×”×•× ×¢×•×ž×“ כל-כך יפה במוות של מ×ות ××–×¨×—×™× ×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×›×“×™ להשיג ×ת ×ותן מטרות, ×–×” מה שמ×חד ×‘×¢×™× ×™ ×ת ×”×ª×•×ž×›×™× ×‘×ž×œ×—×ž×” – ×לו שבמדי×, ×לו שבחליפות ו×לו שבטוקבקי×.
השיח של הל×ומיות ×”×•× ×©×™×— ×©×ž× ×™×— "×× ×—× ×•" ו"×”×", ומסיבה זו ×כפת להרבה ×× ×©×™× ×ž×—×™×™ ×”××–×¨×—×™× ×©×¡×•×¤×’×™× ×˜×™×œ×™× ×‘×“×¨×•× ×•×ž×—×™×™ ×”×—×™×™×œ×™× ×©×‘×ª×•×š ×¢×–×” יותר מ×שר מחי ×”××–×¨×—×™× ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×©×’×¨×™× ×‘×¢×–×”. ×’× ×× ×”×“×™×‘×•×¨ על ×”×—×™×™× ×©×œ×”× × ×¨××” כמו שיח ×”×•×ž× ×™×˜×¨×™, ×–×” שיח של ל×ומיות. ×× ×ת ×œ× ×ž×§×‘×œ×ª ×ת השיח של הל×ומיות ××– ב×מת קשה לדבר ×¢× ×לו שכן. ×בל ×× ×™ ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ למה ×–×” הופך ×ת השיח של הל×ומיות ל"שיחדש", ו×ת השיח שלך בפוסט, ×©×ž×ª×¢×œ× ×ž×ž× ×• לחלוטין לשיח רחב יותר.
ב×ופן ×ישי, × ×¨××” לי שהשיח של "×× ×—× ×•" ו"×”×" ×”×•× ×“×™ טבעי ×œ×—×™×™× ×”×× ×•×©×™×™×, ×©× ×—×•×•×™× ×‘×ž×¢×’×œ×™ ×× ×©×™× ×”×•×œ×›×™× ×•×§×˜× ×™× ×©×œ קרבה הולכת וגדלה, ו×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢ ×× ×”× ×™×¡×™×•×Ÿ להתעלות מעל הל×ומיות ×”×•× ×–×™×•×£ ×ו שרק ×× ×™ ×œ× ×ž×¦×œ×™×— לעשות ×ותו.
ב×ותה צורה, ×’× ×”×”×¦×‘×¢×” של דרור בורשטיין על הרגע שבו ×תה ×ž×“×›× ×ת ×”×× ×•×©×™×•×ª של עצמך כש×תה שומע על משפחה ×©× ×”×¨×’×” ומיד ממשיך הל××”, × ×¨××” לי כרגע ×× ×•×©×™ מ×וד, וז'× ×™×” (×•×’× ×ת, ×× ×”×‘× ×ª×™ × ×›×•×Ÿ) מצביעות על חוסר ×”×פשרות של ×œ×”×™×ž× ×¢ ×ž×¨×’×¢×™× ×›×לו.
רשימה ×ž×¢× ×™×™× ×ª ×¢× ×›×ž×” ×ª×•×‘× ×•×ª מעוררות מחשבה וכמה × ×™×¡×•×—×™× ×ž×“×•×™×§×™× ×œ×”×¤×œ×™×. ×¢× ×¨×•×‘ ×”×˜×¢× ×•×ª המרכזיות ×× ×™ ×œ× ×ž×¡×›×™×, ×בל עוד צריך לחשוב קצת כדי להסביר למה בדיוק. קרן, למה ×ת ×ž×ª×›×•×•× ×ª ב"שיח ציבורי"? במה שמופיע ב×מצעי התקשורת? ×× ×›×Ÿ, ×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ שזה × ×›×•×Ÿ ×©×œ× × ×™×ª×Ÿ ביטוי תקשורתי לקולות ש×מרו למשל "המלחמה בעזה ×”×™× ×¤×©×¢ מלחמה". ×פילו ×× ×§×•×œ×•×ª ×לו ×œ× ×”×ª×—×™×œ×• ב"××™×–×” ×ž×¡×›× ×™× ×ª×•×©×‘×™ הדרו×" (×× ×™ × ×לץ להודות ×בל, ×©×”×ª×ž×•× ×” שלי על מה שקורה ×”×™×•× ×‘×—×“×©×•×ª הטלוויזיה ×•×‘×¢×™×ª×•× ×•×ª מחוץ ל××™× ×˜×¨× ×˜ ×”×™× ×—×œ×§×™×ª). במקרה של ההפצצות בעזה, ×•×”×”×ª× ×’×“×•×ª להפצצות, המגויסות של התקשורת למען המלחמה, לדעתי לפחות, מתבט×ת פחות בהדרה מוחלטת של קולות (×× ×›×™ יש קולות ×©×ž×•×“×¨×™× ×œ×’×ž×¨×™) ויותר ×‘×¤×¨×©× ×•×ª ×©× ×•×ª× ×™× ×œ×ž×” שקורה, ב×ופן שבו מדווחי×. ברגע שה"עובדות" במהדורת החדשות של ×™×•× ×©×™×©×™ בערוץ 10 × ×™×ª× ×•×ª במעין × ×§×•×“×ª תצפית משולבת ×¢× "תושבי הדרו×" ×ו "חיילי צה"ל" ×–×” כבר ×œ× ×ž×©× ×” ש××—"×› × ×™×ª× ×ª במה, × × ×™×—, לגדעון לוי. חוץ מזה, יש ×ולי משהו ×‘×ž×“×™×•× ×¢×¦×ž×• ×©× ×•×˜×” לטפח ×ת הרגש הל×ומי (×‘× ×“×™×§×˜ ×× ×“×¨×¡×•×Ÿ?), ×›×™ קהילת ×”×¦×•×¤×™× ×ž×™×“ הופכת ל"×¢× ×™×©×¨×ל".
× ×§×•×“×” × ×•×¡×¤×ª: למה ×”×“×‘×¨×™× ×©×§×¨×ת עד בורשטיין ו×יתמר ××™× × ×›× ×™×. ×”×× ×ž×©×•× ×©×”× ×ž× ×•×¡×—×™× ×“×¨×š ×ª×‘× ×™×•×ª קיימות ומוכרות? ×× ×›×Ÿ, מה ×œ× ×›× ×” בזה?