זהו הפרק ×”-23 בסידרה של 28 מ××ž×¨×™× ×¢×œ הזיקה בין ××ž× ×•×ª הגוף של ×הרון ×§×œ×™×™× ×¤×œ×“ (גיבור ספר הדקדוק ×”×¤× ×™×ž×™ של דוד גרוסמן) לדקדוק ×”×¤× ×™×ž×™ של ויטו ××§×•× ×¦'×™.
המ××ž×¨×™× ×ž×ª×¤×¨×¡×ž×™× ×חת לשבוע, כל ×™×•× ×©×œ×™×©×™ בשעה 20:00 בדיוק (בשביל הטקס).
בתחילת הסדרה סיפרתי ×יך גילה ××§×•× ×¦'×™ ×©×”×ž×™×œ×™× ×”×Ÿ ×‘×¢×¦× ×מצעי תחבורה, הן מסיעות ×ת הכותב ו×ת ×”×§×•×¨× ×‘×ž×¨×—×‘ של הדף.1 בעקבות הגילוי ×”×–×” ×”×•× ×”×—×œ×™×˜ לרדת מן הדף ×ל ×”×¢×•×œ× ×”×ª×œ×ª-ממדי המ×וכלס ×‘×™×¦×•×¨×™× ×—×™×™×. ×”×•× ×”×¤×š ל×מן ויד×ו וגוף, לפסל ול×רכיטקט, ×בל ×’× ×‘×’×œ×’×•×œ×• ×”× ×•×›×—×™ ×”×•× ×¢×“×™×™×Ÿ מתחיל כל פרוייקט ×‘×ž×™×œ×™× (×•×œ× ×‘×©×¨×˜×•×˜), הן עדיין ×ž× ×™×¢×•×ª ×ותו.
כדי להבין ×ת תפקידן המהותי של ×”×ž×™×œ×™× ×‘×™×¦×™×¨×ª×• של ××§×•× ×¦'×™, כד××™ לחזור ל-Seedbed (1972), ×חת מעבודות הגוף ×”× ×•×“×¢×•×ª שלו.
Seedbed היתה כזכור, מיצג שהתרחש מתחת לרצפה של גלריה. ××§×•× ×¦'×™ ×‘× ×” מעין רמפה ××œ×›×¡×•× ×™×ª שהתמזגה ×¢× ×¨×¦×¤×ª הגלריה, ×•×¤×¢×ž×™×™× ×‘×©×‘×•×¢, מעשר בבוקר עד שש בערב, ×”×•× ×–×—×œ מתחת לרצפה ו××•× ×Ÿ ×›×©×”×•× ×ž×¤× ×˜×– על ×”×ž×‘×§×¨×™× ×”×¦×•×¢×“×™× ×ž×¢×œ לר×שו.
Seedbed × ×•×œ×“×” מן הש×יפה ×œ×”×¦×˜×ž×¦× ×•×œ×”×™×‘×œ×¢ במרחב. ××§×•× ×¦'×™ החליט ליצור בחלל ×ž×™× ×™×ž×œ×™, ×¢× ×©×•× ×“×‘×¨ על הקירות ×ו על הרצפה, מלבד "התולעת שמתחת לרצפה" (כלומר הו×-עצמו). בשלב ×–×” של העבודה ×”×•× ×™×“×¢ רק ×ת מיקומו ביחס לצופי×. ×œ× ×”×™×” לו מושג מה ×”×•× ×מור לעשות.
כדי לשחרר ×ת התקיעוּת ×”×•× ×—×–×¨ להיות "טפיל" על שיטה קיימת; ×”×•× ×¤× ×” לתז×ורוס (מילון של ×ž×™×œ×™× × ×¨×“×¤×•×ª) ×›"סוג של מדריך שלוקח ×ותך ממילה ×חת ל×חרת ש×ולי ×œ× ×™×“×¢×ª ×פילו שחיפשת." ×”×•× ×¤×ª×— בערך "רצפה" ו×חרי כמה ×ž×™×œ×™× ×¦×¤×•×™×•×ª ×”×’×™×¢ ל-Seedbed שפירושה ערוגת זריעה, ×ž×™× ×‘×˜×”, ומילולית: מיטת זרע – ומיד התחוור לו תפקידו: לתַפעל מיטת זרע מתחת לרצפה.
×יך? על ידי מימוש המט×פורה, כלומר על ידי ××•× × ×•×ª בלתי פוסקת. ×”×× ×©×™× ×”×¤×•×¡×¢×™× ×ž×¢×œ לר×שו יהפכו ×œ×ž×•×©× ×”×¤× ×˜×–×™×•×ª שלו. ×”×•× ×™×–×—×œ מתחת לפסיעותיה×, ימלמל דיבורי זימה וי××•× ×Ÿ. העיסוק הפרטי בגופו יקבל מימד ציבורי. ×”×™×” חשוב לו ×©×”×ž×‘×§×¨×™× ×‘×’×œ×¨×™×” יהיו ×¢×¨×™× – ×œ× ×‘×”×›×¨×— למעשיו, ××œ× ×œ×§×™×•×ž×• מתחת לרצפה, שהזרע ייפלט מן ×”××™× ×˜×¨×קציה ×”×œ× ×™×©×™×¨×” (חוברות ×¤×•×¨× ×•×’×¨×¤×™×•×ª, כפי שגילה, היו בלתי שימושיות בחושך שמתחת לרצפה).
×”×•× ×œ× ×”×™×” מודע לכך ×‘×–×ž× ×•, ×בל בדיעבד × ×—×©×¤×• ב- Seedbed× ×™×¦× ×™ (זרעי) עבודתו ×”××¨×›×™×˜×§×˜×•× ×™×ª; ×‘×¨×‘×™× ×ž×Ÿ ×”×ž×‘× ×™× ×©×ª×•×›× × ×• בסטודיו שלו, הרצפה ×–×–×” ×ו מתקלפת. ההערות ×©×¨×©× ×‘×¦×“ העבודה עוסקות ×‘×ª× ×•×¢×” ובשפשוף; שפשוף כדי למחוק [מילי×?], ×ו כדי להש×יר משהו ולהמשיך הל××”.
מרחב לרוצח סדרתי
ב×פריל 2001 התר×יין ××§×•× ×¦'×™ על ×‘× ×™×™×” במרחב הציבורי; ×›×©×”×•× ×ž×ª×›× ×Ÿ פרוייקט, הסביר, ×”×•× ×—×•×©×‘ ×§×•×“× ×›×œ על ×”×× ×©×™× ×©×™×©×ª×ž×©×• בו: "×”×× ×× ×©×™× ×™×•×©×‘×™× ×¤× ×™× ×ל ×¤× ×™× ×‘×›×™×›×¨×•×ª? ומה ב×שר ל××“× ×”×¨×•×¦×” להיות רוצח סידרתי?" המר×יין ×œ× ×˜×¨×— ×ž×©×•× ×ž×”, להתעכב על ההערה המוזרה (×”××•×ž× × ×מור ×”×דריכל להתחשב בצרכיו של הרוצח?), ×בל ×ותי ×”×™× ×”×—×–×™×¨×” כמעט ×©×œ×•×©×™× ×©× ×” ל×חור, ×ל Seedbed; ×”×™× ×’×¨×ž×” לי לחשוב על העבודה כעל "מרחב לסוטה" ×ו ל"סטייה ×ž×™× ×™×ª" ש××§×•× ×¦'×™ ×ž×‘×™×™× ×•×ž×‘×¦×¢; ורי×ציה ייחודית על "מפת ×”×¦×¨×›×™× ×•×”×¨×’×©×•×ª" של ××§×•× ×¦'×™ (×”×¤× ×˜×–×™×” ×”×’×™×וגרפית על מקומות לתירגול רגשות). Seedbed ×”×™× ×‘×¢×¦× "מִתקן שעשועי×", שבו ×פשר לחוות קשר ×¢× ×¡×•×˜×” ב×ופן מוּדע ומוגן.
Seedbed כמשל
בסיפור על ×הבה וחושך מת×ר עמוס עוז ×יך ישב בילדותו ×¢× ×”×•×¨×™×• בבתי הקפה: "×”×™×” עלי ×œ× ×œ×”×¤×¨×™×¢. להיות ×œ× ×§×™×™×, שקוף … פיתחתי לי משחק חש××™ … הייתי ×ž×ž×¦×™× ×œ×”× ×œ×‘××™ בית הקפה, על פי ×¡×™×ž× ×™× ×—×™×¦×•× ×™×™× ×¡×¤×•×¨×™× ×•×œ× ×•×“××™×™×, סיפורי ×—×™×™× ×ž×¤×•×ª×œ×™× ×•××£ מסמרי שיער … כך ככל ×”× ×¨××”, החלו ×—×™×™ הכתיבה שלי" (ההדגשה שלי, ×©× 466-469).
ובהמשך לדבריו של עוז – Seedbed ××™× ×” רק מרחב לסוטה, ××œ× ×’× ×ž×©×œ ×©× ×•×Ÿ ומטריד על יצירה: על המל××›×” ×”×ž×¢× ×’×ª לכ×ורה והמפרכת למעשה – של ההמצ××”, על הלחץ לפוריות מתמדת, ועל בדידותו של ×”×מן (×ו הסופר – ××§×•× ×¦'×™ ×”×™×” ×•× ×•×ª×¨ ×מן המילה) ועל הזיקה המורכבת, הבעייתית לעתי×, של היצירה למצי×ות. כדרכו, מקצין ××§×•× ×¦'×™ ×ת הסיטו×ציה, מפשיט ומחצין ×ותה. ×”×•× ×œ× ×¡×ª× ×ž×“×ž×™×™×Ÿ בשקט כמו עוז, ×”×•× ×–×•×—×œ בחשיכה, מתחת לרגלי ×”×× ×©×™×, ×•×©× ×”×•× ×¦×¨×™×š לדמיין ××•×ª× ×‘×ž×•×—×©×™×•×ª מספקת כדי לפלוט זרע. ×”×•× ×ž×ž×© עובד בזה: מעשר בבוקר עד שש בערב, ×©×ž×•× ×” שעות ביו×. ותוך כדי כך ×”×•× ×’× ×—×•×ª×¨ בלי ×ž×©×™× ×ª×—×ª מעמדו של ×”×מן ×›"×יש-הרוח", ×•×’× ×ž×¦×™×¢ (×œ× ×‘×›×•×•× ×”?) ×¨×•×ž× ×˜×™×§×” הפוכה, ×פלה, של היוצר המקולל ×•×”× ×™×“×—.
ויטו ו×הרון
לכ×ורה מדובר ×‘×©× ×™ הפכי×: ×הרון ×§×œ×™×™× ×¤×œ×“ ×”×ž×ª× ×–×¨ משפשוף כדי לשמור על טהרתו, המצטמרר מדיבורי הזימה של ×”×¡×•×‘×‘×™× ×ותו, לעומת ויטו ××§×•× ×¦'×™ ש"עובד ב××•× × ×•×ª" וממלמל גסויות מתחת להמון המודע פחות ×ו יותר למעשיו. ×בל ×›×©×ž×ª×¨×—×§×™× ×ž×¢×˜ ×ž×¡×ª×ž× ×™× ×§×•×•×™ הדמיון: ×”×¢× ×™×©×” העצמית, הבידוד, הבדידות והחשיכה, הסט×טיות (××§×•× ×¦'×™ "מ××•Ö¹× Ö¶× ×™× ×’", ×‘×¤×¨×–× ×˜ ×§×•× ×˜×™× ×™×•×¡) הוויתור על ×™×—×¡×™× ×”×“×“×™×™× ×œ×˜×•×‘×ª ××™× ×˜×¨×קציה שכולה בשליטת×. מערכות ×”×™×—×¡×™× ×”×“×™×ž×™×•× ×™×•×ª ש××§×•× ×¦'×™ יוצר ×¢× ×”×¦×•×¤×™× ×ž×–×›×™×¨×•×ª ×ת יחסיו של ×הרון ×¢× ×›×¤×™×œ×™×”× ×”×¤× ×™×ž×™×™× ×©×œ חבריו. ובל × ×©×›×— ×ת העמימות המגדרית; ××ž× ×•×ª הגוף של ×©× ×•×ª ×”×©×‘×¢×™× ×”×ž×•×§×“×ž×•×ª × ×•×¦×¨×” בעיקר על ידי × ×©×™× ×‘×¢×§×‘×•×ª הגל ×”×¤×ž×™× ×™×¡×˜×™ ×”×©× ×™. (ו××§×•× ×¦'×™ המודע ××£ ר××” בעצמו מעין "×§×•×œ×•× ×™×•×œ×™×¡×˜ מגדרי"). ב- Seedbed×”×•× ×ž×œ×”×§ ×ת עצמו (×•×œ× ×‘×¤×¢× ×”×¨××©×•× ×” – ר×ו ר×ו Conversions ×ו Trappings ) לתפקיד × ×©×™: ×”×•× ×”×•×¤×š ×ת עצמו לשדה, ×”×•× × ×ž×¦× ×ž×ª×—×ª, ×œ× ×ž×¢×œ, בזמן ש×הרון בתפקיד היפהפיה ×”× ×¨×“×ž×ª מחכה לג×ולתו.
× ×§×•×“×•×ª מבט
×•×›×©×ž×ª×¨×—×§×™× ×¢×•×“ קצת – מסתמן ×’× ×”×“×ž×™×•×Ÿ בין השיטתיות שבה בודק ××§×•× ×¦'×™ × ×§×•×“×•×ª מבט ×©×•× ×•×ª (ר×ו פרק רביעי בסדרה – מן "×”×מן ×”×פיפיור" ×©×”×¦×•×¤×™× ×¢×•×œ×™× ×ליו לרגל ב- Pier 17 ועד ל"תולעת שמתחת לרצפה" של Seedbed), לבין ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×”×¢×¦×•× ×©×œ ×הרון ×‘× ×§×•×“×•×ª מבט: עוד בילדות ×©×œ×¤× ×™ הספר ×”×•× × ×¤×¦×¢ ×›×©×”×•× ×ž× ×¡×” לבדוק "×יך עיוור מרגיש ×›×©×”×•× ×¨×•×›×‘ על ××•×¤× ×™×™×" (309). במשך ×”×©× ×™× ×”×•× ×ž×©×ª×›×œ×œ; ×”×•× ×¨×•×›×© גמישות תודעתית המ×פשרת לו ×œ×”×ª× ×™×™×“ בין × ×§×•×“×•×ª מבט ומשמשת ×›×מצעי ×”×’× ×” בשעת חירו×: כשדוד ×œ×•× ×™×• מעליב ×ותו בבר-מצווה שלו למשל, ×הרון ממהר להרחיק ×ת × ×§×•×“×ª המבט מ"×הרון שחוגג בר מצווה ×•× ×¢×œ×‘ מדוד ×œ×•× ×™×•", ל"×הרון שכולו משותק, שמתגורר, × × ×™×—, ×‘× ×™×•-יורק", ו×חר כך ל"×הרון שרק ×§×¨× ×¢×œ המקרה המצער ×”×–×” ב'ל×ישה'", ×•×›×©×’× ×–×” ×œ× ×¢×•×–×¨ ×”×•× × ×¡×•×’ עד "×הרון ×”×›×œ×•× ×œ×™×œ×” ×©×œ× ×‘×ž×—×¡×Ÿ-×”×ž×ª×™× ×‘×§×•×ž×™ ×•× ×–×›×¨ ×‘×’×¢×’×•×¢×™× ×‘×‘×¨-מצווה שערכו לו" (124).
×–×ת ועוד: המשיכה של ×הרון ×œ× ×§×•×“×•×ª מבט חורגת מן ×”×¡×§×¨× ×•×ª הילדותית ומן התועלת הרגשית ×©×”×•× ×ž×¤×™×§ מהן, ×ל הפן המופשט הדקדוקי. הביטוי הגלוי והתמציתי לכך מופיע בקטע שבו ×הרון × ×›× ×¡ לכיתה הריקה:
"על הלוח × ×©×רו כמה ×ž×©×¤×˜×™× ×‘×“×§×“×•×§ ×¢× ×™×•×¦××™× ×ž×”×›×œ×œ. ×”×•× ×ž× ×¡×” כל ×ž×™× ×™ כס×ות, כדי לר×ות ×יך כל ×ž×™× ×™ ×™×œ×“×™× ×¨×ו ×ת הכיתה. יושב פה, יושב ש×, בודק ×פשרויות: גדעון כמובן, ×בל ×’× ×ž×›×ל ×§×¨× ×™, וצחי, ו×לי בן זיקרי. ×פילו דודו ליפשיץ" (297).
×הרון (כמו ××§×•× ×¦'×™) ×ž×ª×¢× ×™×™×Ÿ ב×ופן שבו המצי×ות ×ž×©×ª× ×” על פי המיקו×. ×”×•× ×œ× ×¤×•×¡×— על ×©×•× ×פשרות: ×ž× ×§×•×“×ª המבט של גדעון ×”× ×¢×¨ ×”×ž×’×©×™× ×•×¢×“ × ×§×•×“×ª המבט של ×לי בן זיקרי הפושע ודודו ליפשיץ "המשוגע". (והשיטתיות הדקדוקית ×”×–×ת מבי××” ××•×ª× ×• ×ל ספו של הפרק הב×: "הדקדוק ×”×¤× ×™×ž×™")
×¤×•×¨×¡× ×œ×¨××©×•× ×” ×›×ן
1. בערך ב×ותה תקופה (1968) וב×ופן בלתי תלוי, ×”×’×™×¢ דוד ×בידן ×œ×ž×¡×§× ×•×ª דומות ב"×©×™×¨×™× ×‘×œ×ª×™ ×פשריי×".
תמיד מסקרן ×ותי ×יך הייתי מרגישה ×× ×”×™×™×ª×™ מבקרת בגלריה שבה ××§×•× ×¦'×™ מ××•× × ×™× ×’. ×¢× ×”×¨×™×—. ×•×¢× ×”×¨×¢×©×™×. ×•×¢× ×”×ž×œ×ž×•×œ.
×× ×™ ×ž×‘×™× ×” ×ת הרעיון התי×ורטי. ומעריכה ×ותו.
×בל ×× ×™ חושבת על עצמי מגיעה לגלריה, שבה שוב יש גבר שהזין שלו במרכז ×”×—×™×™×, ויש ריח של זרע, ו×× ×™ תוהה ×× ×œ× ×”×™×™×ª×™ ממש ×ž×ª×¢×¦×‘× ×ª.
מיטל – כמה תשובות לבחירתך:
×× ×™ ×ž×‘×™× ×” ×ותך. מגיב ×¤×™×œ× ×˜×¨×•×¤ בבלוג שלי ×ž×¦× ×ת ×”×œ×™× ×§ לעבודה. הצצתי והסתלקתי.
יש עבודות שמספיק לשמוע עליהן.
×–×ת עבודה ×ž×œ×¤× ×™ 37 ×©× ×™× (ועוקצה עוד ×œ× ×§×”×”)
הזין שלו במרכז ×”×—×™×™× ×בל ×’× ×ž×ª×—×ª לרצפה. ×›×•×œ× ×“×•×¨×›×™× ×¢×œ×™×•. ×œ× ×™×•×“×¢×ª ×יך היית ×ž× ×¡×—×ª ×ת ×–×” ×× ×”×™×ª×” ×©× ×ישה מתחת לרצפה.
וב×מת-ב×מת – ××™ ×פשר לדעת ×יך היית(×™) מרגישה.
×¤×¢× ×”×¢×‘×¨×ª×™ ×¡×“× ×ª תי×טרון חזותי בבית ספר לתי×טרון ×‘× ×•×¨×•×•×’×™×”.
×חד ×”×ª×¨×’×™×œ×™× ×”×™×” ×œ×ª×¨×’× ×—×¤×¥ לחומר ×חר.
×חת ×”×‘× ×•×ª ×”×›×™× ×” ×›× ×¤×™ מל×ך ×¢× ×§×™×•×ª מתחבושות ×”×’×™×™× ×™×•×ª. (יש כל ×ž×™× ×™ ××•×¨×›×™× ×•×¦×•×¨×•×ª ×©×ž×§×‘×™×œ×™× ×œ× ×•×¦×•×ª ×ברה ×•× ×•×¦×•×ª ×›× ×£ וכו').
בסוף ×”×¡×“× × ×¢×¨×›× ×• מעין ×ª×ž×•× ×” ×—×™×” של כל העבודות.
בעלת ×”×›× ×¤×™×™× ×‘×§×©×” מבחור ×•×™×§×™× ×’×™ ×¢× ×§ ללבוש ×ותן בעירו×. ×”×•× ×”×¡×›×™×. ×בל החדר בו ×”×¦×’× ×• ×ת ×”×§×˜×¢×™× ×”×™×” קטן עליו. ×›×©×”×•× ×¢×ž×“ ×©× ×¢× ×”×›× ×¤×™×™× ×”×•× ×”×פיל על כל הסובבי×.
בסוף מצ×× ×• פתרון: ×”×©×›×‘× ×• ×ותו על הרצפה (×”×•× ×›×‘×¨ תפס פחות מקו×), וכדי שהקומפוזיציה תהיה יותר ×ž×¢× ×™× ×ª, ×”×©×›×‘× ×• ×ותו כך שרגליו השתרבבו החוצה ×ל המסדרון. כלומר, כל מי ×©× ×›× ×¡ לחדר ×”×™×” צריך לעבור מעל גופו של המל×ך העירו×.
×¨×‘×™× ×¦×™×™× ×• ×ת הרגע ×”×–×” ×›×חד ×”×¨×’×¢×™× ×”×—×–×§×™× ×‘×¢×¨×‘ (שהיו בו ×œ× ×ž×¢×˜ ×›×לה). וזה ×œ× ×ž×©×”×• ×©×”×¢×œ× ×• ×‘×“×¢×ª× ×•, עד ×©×”×™×™× ×• ש×.
ר×יתי ×ת הסרטון. כלומר, ר×יתי סרטון כלשהו. ×œ× ×™×•×“×¢×ª ×× ×ת ×–×” ש×ת ר×ית. וזה ×”×™×” מרתק. ×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢×ª. ×ולי ×–×” ×‘×¢×¦× ×ומר ×©×”×•× ×”×¦×œ×™×—. כל מה ש×× ×™ הצלחתי לחשוב עליו ×”×™×” ×ותי, ×ו ×©×›×ž×•× ×™, ×ž×ª×œ×‘×©×™× ×™×¤×”, ×”×•×œ×›×™× ×œ×’×œ×¨×™×”, ו××– × ×ª×§×œ×™× ×‘×§×™×¨×•×ª ×¨×™×§×™× ×•×‘×˜×œ×•×•×™×–×™×” ×חת ×§×˜× ×” ובה ×יש מכוער מ××•× ×Ÿ. ×ולי ב×מת ×–×” ×”×™×” ×’×•×¨× ×œ×™ להבחין בכמה ×–×” ריק, המקדשיות של הגלריה. וב×מת, ×œ× ×™×•×“×¢×ª ×יך הייתי מגיבה ×× ×”×™×™×ª×” ×©× ×ישה.
הסיפור של המל×ך ×”×•×™×§×™× ×’×™ מ×ד יפה. יש צילו×?
בסופו של דבר ×’× ×× ×™ ×ר××”, ×–×” ברור. ×’× ×‘×’×œ×œ ×”×¡×§×¨× ×•×ª ×•×’× ×‘×’×œ×œ ×©×’× ×ת ×•×’× ×©×•×¢×™ רז (×חד ×”×ž×’×™×‘×™× ×‘×תר שלי) שר××”, ×¢×‘×¨×ª× ×ž×©×”×• שחורג מגבולות התי×וריה.
יש צילו×, ×œ× ×ž×–×”×™×¨ במיוחד, טורסו שוכב וחלק מן ×”×›× ×¤×™×™×. בעיקר ×”×›× ×¤×™×™× ×ž×¤×¨×™×¢×•×ª לי, ×›×™ העיצוב רק חצי מממש ×ת ×”×¤×•×˜× ×¦×™×ל.
וטוב ש×ת ×›×ן. ×× ×™ כמעט שומעת ×ת ההד של הקול שלי. רק ×©×ª×™× ×• לבד בגלריה של ××§×•× ×¦'×™.
טוב, ××– תספרי ×יך ×”×™×”.
×”×ž×§×•× ×”×–×” קצת ×ž× ×•×ž× ×. ×בל עוד קצת ×¤×•×¡×˜×™× ×›×לו ×•×”×•× ×™×ª×¢×•×¨×¨, ×–×” בטוח.
מיטל
ר×יתי. ×•×œ× ×—×©×‘×ª×™ על המקדשיות של הגלריה, ××œ× ×¢×œ הבדידות. ×”×× ×©×™× ×ž×©×•×˜×˜×™× ×‘×’×œ×¨×™×” ו××§×•× ×¦'×™ זוחל מתחת לריצפה, בתוך חלל ×©× ×¨××” כמו ×כסדרת ×¢×ž×•×“×™× ×©×”×ª×›×•×•×¦×” בכביסה ו×ולי ממשיכה להתכווץ ולסגור עליו. ×•×”×•× ×‘×©×œ×•, מ××•× ×Ÿ וזוחל ×•×ž×ª×§×“× ×œ×©×•×ž×§×•×. ×”×•× ×ž×“×ž×™×™×Ÿ ××•×ª× ×•×”× ×ž×“×ž×™×™× ×™× ×ותו. יש קירבה ו×ין מגע. כל ×חד בשלו. ×יש ×œ× ×ž× ×¡×” לחצות ×ת ×”×ª×—×•× ×©×”×•×§×¦×” לו. ×ולי ×–×” ×¡×ª× ×”×ž×¦×‘ רוח שלי ×”×™×•× ×בל ×–×” ×”×™×” בעיקר מכ×יב.
×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×—×” שכתבתי ×ת ×–×” × ×›×•×Ÿ. מה שהיה מכ×יב ×–×” ×œ× ×¨×§ הדגמת הבדידות ××œ× ×”×ופן המובן מ×ליו שבו ×× ×—× ×• ×ž×§×‘×œ×™× ×ת הטריטוריות שהוקצו ×œ× ×•. ×›×ילו ×ין בחירה.
זו ×¤×¢× ×©× ×™×” ש×× ×™ ×§×•×¨× ×ת הפוסט, במרחק של שבוע (כבר שבוע?!) מהקרי××” הר××©×•× ×”. ו×× ×™ עדיין ×œ× ×›×œ כך יודע ×יך להגיב. כלומר, ×’× ×× ×™ ר×יתי ×ת הסרטון (×ו סרטון), ×•×’× ×× ×™ ×œ× ×”×¦×œ×—×ª×™ לשרוד ×ותו. ××– ×–×” מעצבן.
מצד ×חד, ×× ×™ ×œ× ×§×•× ×” ×ת ×¢× ×™×™×Ÿ ×”××ž× ×•×ª שעדיף לדבר עליה מלר×ות ×ותה. ×פשר ×”×™×”, כמו בורחס, להסתפק בדיבור. ו×ולי ×–×” ×ומר משהו ×’× ×¢×œ היצירות הבדויות שעליהן בורחס מלהג – שהן טובות כך, כשרטוט ×בסטרקטי-למחצה, יותר מ×שר כיצירה מוגמרת, שה×פקט שלהן ×”×•× ×›×” תי×ורטי, שכמו ההומור של קפק×, × ×™×ª×Ÿ לחוש ×ותו רק כשהיצירה ×”×§×•× ×§×¨×˜×™×ª מופשטת ×ž×§×•× ×§×¨×˜×™×•×ª×”, והופכת לשלד ×˜×™×¢×•× ×™.
ומצד ×©× ×™, בעיקר × ×–×›×¨×ª×™ בקו×× ×™× ×©×œ ×’'ושו ×ו בהייקו××™× ×œ×ž×™× ×™×”×, ובדרך שבה צריך להתגלגל ×¢× ×”×“×‘×¨ ×”×–×” ל×ורך זמן. ××– ×× ×™ ×œ× ×œ×’×ž×¨×™ יודע מה ×× ×™ חושב. ×œ×¤×¢×ž×™× ×¦×¨×™×š לתת זמן ל××ž× ×•×ª, כדי שזו תוכל ×œ×”×ª× ×¤×— בך. ×בל, ×‘×™× ×ª×™×™×, ×× ×™ חש ×ת ×”×”×ª× ×¤×—×•×ª הזו מקרי×ת הפוסט שלך, ופחות מצפיה בעבודה של ××§×•× ×¦'×™. בל×גן.
(ושוב: מצטער על התגובה ההו-×›×”-מ×וחרת. לקח לי כמה ×™×ž×™× ×œ×”×ª× ×¡×—, ול×ור התוצ××” הסופית – הייתי צריך כמה ×™×ž×™× × ×•×¡×¤×™×)
×יתמר
ולמה ×œ× ×‘×¢×¦×? (כלומר למה ×תה ×œ× ×§×•× ×” ×ת ×¢× ×™×™×Ÿ ×”××ž× ×•×ª שעדיף וכו')
×–×” בדיוק קשור לתחושה שלי בזמן שצפיתי בסרטון. שלכל ×חד (ולכל דבר) יש תפקיד ×•×ž×§×•× ×§×‘×•×¢ מר×ש. ×–×” מעצבן!
×•×’× ×¡×¤×¦×™×¤×™×ª ×‘×¢× ×™×™×Ÿ ××§×•× ×¦'×™. ×œ×¤× ×™ הכל ×”×•× ×מן ×§×•× ×¡×¤×˜×•×לי, כלומר ×מן של מושג, של רעיון. המסורת המיצגית שבה ×”×•× ×¦×ž×— החליפה ×ת מוצרי ×”××ž× ×•×ª ב××ž× ×•×ª שמבוססת על פעולות ×•×¨×¢×™×•× ×•×ª (כלומר על הזיקה ×‘×™× ×™×”×). ×•×ž×ž×™×œ× ×פשר ×”×™×” לצפות בעבודה עצמה רק במשך השבועות שבהן בוצעה. מי ×©×œ× ×”×™×” ×©× (הרוב) יכול לצפות רק בתיעוד, ×©×”×•× ×›×‘×¨ כלי ×©× ×™ בלי הריח ×•×”×¨×¢×©×™× ×©×œ מיטל. ××– למה ×œ× ×œ×“×œ×’ ×’× ×¢×œ×™×•? ×× ×™ ×œ× ×ומרת שהצפייה מיותר, רק ×©×‘× ×¡×™×‘×•×ª ×”×לה ×–×” כמעט "חוקי" לדבר בלי לר×ות.
×× ×™ עצמי למדתי ×¨×™×©×•× ×צל יוסף הירש ×–"ל. ×רבע ×©× ×™×, שזה ×‘×ž×•×©×’×™× ×©×œ×™ (של עוזבת סדרתית של ×ž×•×¨×™× ×•×ž×•×¡×“×•×ª) משהו כמו מ××” ×©× ×”. וכבר ××– ×œ× ×”×™×” לי ×¢× ×™×™×Ÿ גדול ברישו×. מה שהחזיק ×ותי ×©× ×”×™×” שהירש לימד ×¨×™×©×•× ×›×מצעי מחשבה.
ודבר ×חרון – פער הזמן ×‘×™× × ×• ×”×•× ×ž×©×ž×¢×•×ª×™. העבודות ×”×לה הן במידה מסוימת מרוכזות מדי בפגישה ר××©×•× ×”, וצריכות זמן שידלל ×ותן.
(× ×“×ž×” לי ש×× ×—× ×• מסכימי×, ×פילו שהחלפתי ×ת הדימוי הזיקפתי משהו, שלך 🙂
×× ×™ ×œ× ×§×•× ×” ×ת ×¢× ×™×™×Ÿ ×”××ž× ×•×ª שעדיף וכו', ×בל רק מצד ×חד. מצד ×©× ×™ – ×’'ושו, ב×שו.
ותמיד × ×™×ª×Ÿ לדבר ×’× ×ž×‘×œ×™ לר×ות, ×בל משהו ×›×ן מפריע לי. ×œ× ×‘×”×’×“×¨×ª ××§×•× ×¦'×™ ×›"××ž× ×•×ª", ××œ× ×‘×”×’×“×¨×ª×• ×›"××ž× ×•×ª טובה". כלומר, ×× × ×™×ª×Ÿ לזכות ל×ותו ×”×פקט (המחשבתי, הרגשי) מהדיבור-על, מההפשטה של, ×œ×©× ×ž×” להפוך ×ת ×ותה הפשטה ×œ×§×•× ×§×¨×˜×™×ª מר×ש? למה ×œ× ×œ×”×¡×ª×¤×§, מלכתחילה, בדיבור-על?
לעז×זל, ×× ×™ צריך לחשוב על ×–×”.
תגיד לי כשתדע.
×‘×¢×™× ×™ זו ש×לה של ×תיקה.
העשייה ×”×™× ×œ× ×ילוסטרציה של הרעיון, ×”×™× ×ž×©× ×” ×ת המשקל הסגולי.
כתבתי על ×–×” קצת ברשימה ×”×–×ת על ×¤×™× ×” ב×וש
http://www.notes.co.il/marit/48446.asp
כלומר – ×œ× ×‘×“×™×•×§ על ×–×”. ×©× ×–×” על ההבדל בין לבצע פעולה בכ×ילו, לבין לבצע פעולה ×מיתית. ×בל ×–×” קרוב מ×ד.
מסכימה מ×וד ×¢× ×¢× ×™×™×Ÿ המשקל הסגולי (×•×¢× ×”×§×™×©×•×¨ ל×מת ב××ž× ×•×ª). מזכיר ×ת ההתייחסות החסידית לסיפורי צדיקי×: הזכרת מעשי ×¦×“×™×§×™× ×›×ž×• משחזרת ×ת המעשה עצמו. ×–×” ××ž× × ×ž×§× ×” משקל רב לסיפור, ×ך ×ž×§× ×” משקל רב יותר למעשה שיכול לחזור ולהתרחש על ידי סיפור (×œ×¢×™×ª×™× ×‘×ופן מ××’×™ ממש) ×ž×©×•× ×©×כן קרה במצי×ות.
ומלבד ×–×”, הרי הדיבור ××™× ×• רק דיבור על. מרית תי×רה ×ת מה שהתרחש בseedbed, ×ת ×”×©×™× ×•×™×™× ×©×”×ª×¨×—×©×• בין ×”×ª×›× ×•×Ÿ לביצוע (חוברות, חושך וכו') ו×ת ההשפעות הממשיות שהיו למיצג על ×”×מן ועל ×”×¤×¨×•×™×§×˜×™× ×”×‘××™× ×©×œ×•. ×לו ×“×‘×¨×™× ×©× ×•×‘×¢×™× ×ž×™×¦×™×¨×ª ×”××•×ž× ×•×ª שהתקיימה, וממשיכה ×œ×”×ª×§×™×™× ×•×œ×”×©×¤×™×¢ על ×¢×•×œ× ×”××ž× ×•×ª, וכך מ×פשרת ×ת הדיבור עליה.
(והויד×ו: ריחות הזרע, המלמולי×, הרצון לר×ות מול הדחייה, ×לו ×’× ×“×™×‘×•×¨×™× ×¢×œ, ×בל ×’× ×ª×’×•×‘×” לדבר מוחשי).
ההשוו××” שלך לסיפורי ×¦×“×™×§×™× ×“×•×•×§× ×ž×—×“×“×ª לי ×ת המורכבות שבזה, ×›×™ ×”×™× ×ž×˜×™×œ×” ×ת ×ž×œ× ×›×•×‘×“ ×”×חריות על מי שמוסר ×ת ×”×¡×™×¤×•×¨×™× ×”×œ××”. כלומר, יש ×פשרויות ×©×•× ×•×ª של "להעביר", כשבכל שלב של מעבר וייצוג- × ×“×¨×©×ª ××ž×•× ×” (מחדש, בכל שלב של דיבור-על-דיבור-על). ×”×ž×•×¡×¨×™× ×ž×ª×—×œ×¤×™×, ו×ולי ×’× ×”×ž×¡×¨ ×ž×©× ×” ×ת צורתו, ×בל יש ×יזשהו חוט מקשר ובלתי × ×™×ª×Ÿ לערעור.
(× ×•, ×יך קור××™× ×œ×–×”, ×לוהי×.)
עדי – ×× ×™ קצת מתביישת ×©×œ× ×× ×™ הזכרתי ×ת ההבדל בין ×”×ª×›× ×•×Ÿ לבצוע. ×ž× ×¡×™×•× ×™ ×‘×¢×•×œ× ×”×ª×™×טרון החזותי ×–×” ×פילו יותר ×§×™×¦×•× ×™ ממה ש×ת מת×רת. בדרך כלל ×—×•×©×‘×™× ×©×¢×©×™×™×” × ×•×œ×“×ª מרעיון, ×בל במצי×ות ×–×” כמעט להפך – ×¨×¢×™×•× ×•×ª × ×•×œ×“×™× ×ž×¢×©×™×™×”.
×בל מה שב×מת מרתק ×ותי ×–×” ×”×ופן שבו הופיעו פה ×¦×“×™×§×™× ×•×לוהי×. הקישור ×”×•× ×œ×’×ž×¨×™ טבעי, ובכל ×–×ת. ×’× ×‘×ª×’×•×‘×•×ª ב×תר שלי הופיעו מל××›×™× ×•××œ×•×”×™× ×ž×©× ×™ ×›×•×•× ×™× ×©×•× ×™×, ו×× ×™ שו×לת ×ת עצמי מה יש בעבודה ×”×פלה וה×רצית ×”×–×ת שמזמן ×ות×.
×”×× ×–×” סוג של פיצוי – ×”×¢×•×œ× ×”×ª×—×ª×•×Ÿ של העבודה פשוט מעורר ×’×¢×’×•×¢×™× ×œ×©×ž×™×.
×ו ש×ולי ×–×ת ×”×ª× ×•×¢×” המחשבתית של ××§×•× ×¦'×™ שמשמשת תיבת תהודה ומ×פשרת ו××£ ×ž×–×ž×™× ×” קפיצות ×›×לה.
×ו ש×ולי יש משהו דתי בעבודה (ב×מת) משהו של "×ž×ž×¢×ž×§×™× ×§×¨×תיך" ×ו ×חר.
×ו ש…
×–×” מה ×©×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×ותי כרגע (×•×’× ×‘×”×ž×©×š לתגובה של עלמה), ×”×ופן שבו פועל הסיפור.
מרית, ×× ×™ לגמרי מסכימה ×יתך. ××§×•× ×¦'×™ זוחל ×©× ×›×ž×• עכבר ביבי×, ×•× ×¨××” לגמרי מבודד מהחברה ×”×× ×•×©×™×ª. ×בל ×יכשהו ×× ×™ כל כך ×©×•× ×ת ×ותו כש×× ×™ רו××” ×ת הוידי×ו, שזה לגמרי מגיע לו.
מיטל, ×–×” ×“×•×•×§× ×œ× ×ž×¤×ª×™×¢. מה שמפתיע ×–×” ש×× ×™ מזדהה ×יתו 🙂